فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - سال پنجم شماره 4 (پیاپی 20، پاییز 1393)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 20، پاییز 1393)

  • 166 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1393/11/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • غلامرضا جمشیدیها، ایمان عرفان منش صفحه 5
    هدف انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به تمدنی متعالی، نیازمند بهره گیری از مدل پیشرفتی است که در آن مولفه های دین، علم، فرهنگ و تمدن با یکدیگر معاضدت داشته باشند. این مقاله با روش تحقیق اسنادی و با استعانت از دیدگاه شهید مطهری، تلاش می کند تا مدلی از پیشرفت را متناسب با شرایط کنونی گفتمان انقلاب اسلامی استخراج کرده و مختصات آن را به اجمال معرفی نماید. با تدقیق در مسئله پیشرفت در شهید مطهری، گونه ای از مسئله گفتمانی مشتمل بر دو بعد شناختی و عملی هویدا می شود که به ترتیب مرتبط با قوت علم (به ویژه علوم انسانی اجتماعی) و الگوهایی از خرده نظامات اجتماعی (یعنی سیاست، اقتصاد، تعلیم و تربیت و خانواده) می باشند. همچنین ترابط میان علم و دین از یک سو و میان فرهنگ سازی و دین از سوی دیگر، نقشی محوری در پیشرفت جامعه و شکل گیری تمدن اسلامی دارد.
    کلیدواژگان: شهید مطهری، پیشرفت، دین، علم، گفتمان، الگو، علوم انسانی اجتماعی
  • سعید مقدم صفحه 25
    فهم دقیق و درست جریان های علمی بدون شناخت زمینه های وجودی آنها دشوار است و در مواردی موجب برداشت های ناصواب از آنها می شود. هدف این پژوهش بررسی روش شناسی بنیادین تکوین جریان سیاست نامه نویسی در دوره میانه است تا با مشخص شدن زمینه های معرفتی و غیرمعرفتی آن، بستر فهم درست و نقد این دانش فراهم آید. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تبیینی به این پرسش ها پاسخ داده ایم: سیاست نامه نویسی از چه مبانی معرفتی ای بهره می برد؟ ساختار معرفتی این دانش از چه مفاهیمی تشکیل شده است؟ روش کاربردی این دانش کدام است؟ سیاست نامه نویسی چه حوزه های معرفتی ای را فعال می سازد؟ این دانش از چه زمینه های وجودی غیرمعرفتی اجتماعی و فردی ای بهره می برد؟ و در نهایت چه نقدهایی بر این دانش دوره میانه وارد است؟ سیاست نامه نویسی دوره میانه نه در تداوم اندیشه ایرانشهری و نه جزئی از قلمرو فراخ فقه و فلسفه عملی و منضم به آن حوزه، بلکه یک جریان مستقل علمی در عرصه دانش اجتماعی مسلمانان است.
    کلیدواژگان: سیاست نامه نویسی، دوره میانه، قدرت، ویژگی های حاکم
  • حمید دهقانیان، حسن خیری صفحه 45
    مسئله تغییرات صورت پذیرفته در الگوی پوشش جوانان و گرایش سلیقه جوانان در استفاده از الگوهای پوشش مدرن که اغلب سنخیتی با ارزش ها و هنجارهای دینی و بومی ندارند، بیش از یک دهه است که برای جامعه ایرانی به منزله یک آسیب مطرح شده است. مطالعه پیش رو با هدف سنجش وضعیت الگوی پوشش، در میان 330 نفر از جوانان شهر یاسوج، با روش نمونه گیری خوشه ایو با ابزار پرسش نامه محقق ساخته انجام گرفته است. داده های تحقیق با نرم افزار spss و با انجام آزمون های هم بستگی تحلیل شد. با استخراج و کدگذاری دوباره گویه های مربوط به سنجش الگوی پوشش با اختصاص نمره های مشخص به گویه ها و ترکیب آنها مقیاس الگوی پوشش به دست آمد، که در این میان، الگوی پوشش سنتی شبه مدرن بیشترین تعداد فراوانی را به خود اختصاص داد. در این پژوهش متغیرهای التزام دینی، سرمایه فرهنگی و مصرف به ترتیب بیشترین هم بستگی را با الگوی پوشش نشان دادند.
    کلیدواژگان: الگوی پوشش، التزام دینی، سرمایه فرهنگی، مصرف
  • محمد فولادی صفحه 77
    تشکیل خانواده از طریق ازدواج، در همه جوامع و ادیان آسمانی و بشری، نقش بسزایی در سلامت و بهداشت افراد و جامعه داشته، منشا زاد، ولد و بقاء و تداوم نسل می باشد. با تحولات صورت گرفته در جوامع گوناگون، خانواده نیز دچار تحول و به معامله ای تجاری تبدیل و از فلسفه واقعی خود فاصله گرفته است. افزایش سن ازدواج، و عدم تمایل به فرزندآوری در زوج های جوان، از جمله این تحولات و معضلات کنونی جامعه اسلامی ماست. به نظر می رسد، ناهمزمانی وقوع بلوغ جنسی و عاطفی و بلوغ اجتماعی و اقتصادی، که خود متاثر از مدرنیته است، عامل اصلی این مهم است. افزون بر، اضافه شدن شرط هایی همچون داشتن شغل، درآمد مناسب و برخورداری از تحصیلات عالی برای ازدواج و... دامنه سن ازدواج را در جامعه ما افزایش داده است. این مقاله، با رویکرد تحلیلی و اسنادی، به تحلیل جامعه شناختی عوامل فرهنگی افزایش سن ازدواج می پردازد.
    کلیدواژگان: سن ازدواج، افزایش سن ازدواج، عوامل فرهنگی، سبک زندگی
  • سیدمحمدحسین هاشمیان، حوریه بزرگ صفحه 105
    بی شک هر دینی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود از شیوه های منطبق با مبانی معرفتی خود بهره می برد. پاسخ به سوال امکان یا امتناع سینمای دینی، ریشه در شناخت ماهیت سینما و نسبت آن با مبانی معرفتی اسلام دارد. این مقاله، با گزینش مبنای حکمت اسلامی و به مدد روش تحلیلی و توصیفی تلاش دارد با بازاندیشی در مبانی حکمت اسلامی و حکمت هنر اسلامی، مسئله امکان یا امتناع سینمای دینی مورد بررسی قرر گیرد. یافته های تحقیق نشان می دهد که تحقق سینمای دینی نیازمند تسخیر تکنولوژیک این مدیوم و بسته به مراتب سیر شهود باطنی و عملی سینماگر است؛ به تناظر مراتب غلبه نفس سینماگر از نفس نباتی به حیوانی و انسانی مراتبی از سینمای غیردینی، دین محور و دینی قابل فرض است؛ نوع مدینه - اعم از فاضله یا غیرفاضله - به مثابه بستری که می تواند زمینه ساز تجربه امر زیبا برای سینماگر باشد، از عوامل مهم و تاثیر در ظهور مراتب مذکور از سینما است.
    کلیدواژگان: سینمای دینی، سینمای دین محور، سینمای غیردینی، تسخیر تکنولوژیک، سیر انفسی، مدینه فاضله، مدینه غیرفاضله
  • حفیظه مهدیان، محمدحسین فرج نژاد صفحه 129
    دین از ابتدای پیدایش انسان نقش مهمی در زندگی او داشته است. سینماگران نیز به تبع جامعه و تاریخ، همواره نگاه های دینی را به همراه داشته اند و با روایت و استفاده از تکنیک های بصری و صوتی و سو ژه سازی و پردازش شخصیت های مورد نیاز خود، بر سبک دین مداری مخاطب موثر بوده اند. ورود بشر به دوره مدرن و کم توجهی به دین باعث شد بازگشت بشر به دین در دوره پسامدرن با تحریف و گمراهی بسیاری همراه شود. معنویت بدون خدا و جایگزینی جادو به جای معنویت اصیل از مهم ترین این تحریف هاست که توسط سینما بازنمایی و تبلیغ می شود. کابالا یا همان تصوف یهودی یکی از این معنویت های غیر اصیل است که در سال های اخیر در مجامع سینمایی مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله با تلقی کابالا به عنوان یکی از مولفه های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی نموده است با بررسی موردی انیمیشن «ناین»، روش های القاء نامحسوس مفاهیم کابالیستی، توسط رسانه ها را بررسی نماید.
    کلیدواژگان: کابالا، قباله، تحلیل انیمیشن ناین، جادوگرایی، سینمای آخرالزمانی، شریعت گریزی، شرگرایی
  • المخلص المقالات
    صفحه 155
|
  • Qholamreza Jamshidiha, Iman Erfanmanesh Page 5
    The Islamic Revolution of Iran is in need of a model of progress, in which such components like religion, knowledge, culture and civilization support each other in order to reach a higher level of civilization. Using a documentary method and delving into Martyr Motahhari’s view, the present paper seeks to provide a model of a kind of progress which conforms with the current conditions of the discourse of the Islamic Revolution and point out its features briefly. Martyr Motahhari’s view on progress is scrutinized and a kind of discourse including two epistemic and practical dimensions is recognized, which has to do with the power of science (specially the social and human sciences) and models of social subsystems (i.e. politics, economy, education and family) respectively. Furthermore, the correlation between knowledge and religion on the one hand and between assimilation of culture and religion on the other hand have a pivotal role in the progress of society and creating Islamic civilization.
    Keywords: Martyr Motahhari, progress, religion, knowledge, discourse, model, the social, human sciences
  • Saied Moghadam Page 25
    True understanding of scientific trends without knowing the grounds of their existence is problematic, and sometimes leads to certain misconceptions about them. This paper seeks to investigate the fundamental methodology of policy formulation process in the Middle Ages in order to prepare the ground for getting acquainted with and criticizing this discipline through specifying its epistemological and non epistemological grounds. Using a descriptive-explanatory method, this research answers a number of questions, such as: what epistemological principles dose policy formulation use? What concepts constitute the epistemological structure of this discipline? What is the practical method of this discipline? What are the epistemological areas which policy formulation activates? What individual and social existential non-epistemological grounds does this discipline use? And finally, what criticisms are directed to this discipline of the Middle Age? The policy formulation in the Middle Ages is neither related to the Iranian thought nor part of the wide area of, fiqh and practical philosophy, but it is an independent scientific trend which falls in the province of the social knowledge of Muslims.
    Keywords: policy formulation, the Middle Age, authority, dominant characteristics
  • Hamid Dehghanian, Hassan Khayeri Page 45
    The question of changing the accepted form of the style of dress issue of the youth and their tendency to use modern styles of dress, which mostly have no congruence with religious and indigenous values and norms, is considered as a menace to the Iranian society for more than a decade. The present study aims at assessing the condition of the style of dress among 330 youths of Yasooj using a cluster-sampling method and questionnaire designed by the researcher. The research data was analyzed with SPSS software and coefficient tests. Extracting and recoding the items related to the assessment of style of dress by a specific score to the items and their combination the scale of the style of dress was identified, wherein, the quasi-modern conventional style of dress seems to be commonly approved. In this research such variables like religious commitment, cultural heritage and consumption showed very high correlation with style of dress.
    Keywords: style of dress, religious commitment, cultural heritage, consumption
  • Mohammad Fuladi Page 77
    All societies and divine and human religions hold that building a marriage life has an important role in individual and social well-being and it is the source of the continuity of human race. Because of the changes which occurred in different societies, the family has changed and turned in to a trade deal and moved away from its real purpose. One of these changes and concerns in modern Islamic societies is the rise in the age of marriage and evident reluctance by the young spouses to have children. It seems that the current situation is ascribed to the fact that the sexual, and emotional puberty and the social and economic maturity which is influenced by modernization, do not happen simultaneously. Moreover, imposing such conditions on those who propose marriage, like; having a job, a sufficient income and a university degree has added to the rise in marriage in our society. Using a documental and analytical approach, this paper seeks, through a sociological analysis, to study the cultural factors of the rise of the age of marriage.
    Keywords: age of marriage, rise in the age of marriage, cultural factors, lifestyle
  • Seyyed Mohammad Hussein Hashemian, Hooriyyeh Bozarg Page 105
    No doubt, every religion makes use of the methods which conform with its own epistemic tenets in order to establish communication with its audience. The answer to the question whether or not the development of a religious-oreinted cinema is possible is based on the awareness of the nature of cinema and has relation with the epistemic tenets of Islam. Pointing out to the Islamic philosophy and using an analytical-descriptive method, the present paper seeks to investigate the possibility or impossibility of developing a religious-oriented cinema, by reviewing about the basic tenets of Islamic philosophy and philosophy of Islamic art. The research findings show that the realization of a religious-oriented cinema demands mastering the technology of this media and depends on the stages of internal and practical intuitive journey which the film-maker has reached. Secular, religion-oriented and religious cinemas will be expected corresponding to the stages of the dominance of filmmaker’s soul which traverses from vegetable to animal and finally to human stage, respectively, and the kind of city- utopia or otherwise- can prepare the ground for the film-maker to experience something beautiful is the influential factors for the realization of the aforementioned stages of cinema.
    Keywords: religious, oriented cinema, religion, centred cinema, secular cinema, mastering the technology of, inward journey, utopia, non, utopia
  • Hafizah Mahdian, Mohammad Hussein Farajnezhad Page 129
    Since the beginning of man’s creation, religion has played an important role in man's life. Being affected by society and history, film-makers have had a religious look throughout and influenced audience's religion–centredness style by making use of narrations, audio-visual techniques, subject-making and developing the characters of the story. The arrival of modern period along with the inattention to religion has caused man to go astray in his return to religion during the postmodern period. Godless spirituality and replacing real spirituality with magic are among the striking instances of deviation which characterize the cinema. Cabbala or Jewish Sufism is one of the false kinds of spirituality which have been the special concern of cinema circles. Regarding Cabbala as one of the key components of modern spirituality, the present paper seeks, through an ad hoc study of animated Im 9, to review the methods of invisible indoctrination of Cabbalist concepts used by media.
    Keywords: Cabbala, Cabala, analysis of animated film 9, magicalism, the cinema of the Last Age, anti, Shariah, evilism