فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - سال دوم شماره 3 (پیاپی 7، تابستان 1390)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال دوم شماره 3 (پیاپی 7، تابستان 1390)

  • 220 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/08/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سعید خورشیدی صفحه 5
    معرفت شناسان و فیلسوفان علم با اتخاذ رویکردی منطقی فلسفی سعی در شناخت و تبیین ماهیت علم دارند. اما جامعه شناسان علم و معرفت تلاش دارند تا دلایل و چگونگی تکوین علم در ظرف ذهن و آگاهی عالم و همچنین در ظرف فرهنگ و آگاهی جمعی جامعه را بررسی نمایند.
    رسانه های جمعی همچون هر پدیده اجتماعی دیگر بر فرایند تولید علم اثر می گذارند. مطالعه ء نحوه اثرگذاری رسانه های جمعی بر تولید علم دینی، مستلزم فراهم کردن سه مقدمه است: 1. اختیار تعریف منقحی از علم دینی؛ 2. اتخاذ تبیینی از نحوه تولید علم دینی توسط عالم و همچنین پذیرفته شدن آن به عنوان علم در جامعه؛ 3. توجه به نظریات مطرح در حوزه اثرات رسانه بر فرد و اجتماع.
    این مقاله با بررسی عوامل معرفتی و غیرمعرفتی دخیل در فرایند تولید علم دینی و نیز مروری بر چند نظریه مطرح در حوزه «اثرات رسانه ای»، بر نقش رسانه ها در فرایند تولید علوم انسانی اسلامی تاکید دارد.
    کلیدواژگان: علوم انسانی اسلامی، تولید علم دینی، نظریه های اثرات رسانه ای، علم نافع، جهان بینی، تعامل علم و عمل
  • اسماعیل چراغی کوتیانی صفحه 33
    بی شک فهم دقیق و درست درون مایه نظریه های اجتماعی، بدون شناخت مبانی فکری و فلسفی آنها ناممکن یا دست کم بسیار دشوار است. نظریه فمینیسم به مثابه یک جریان نظریه اجتماعی، اندیشه های خود را وام دار مبانی فکری و فلسفی خویش است. هدف این پژوهش تحلیل روش شناسی فمینیستی با تاکید بر فمینیست های رادیکال و پست مدرن و چالش های پیش روی آن است. که با استفاده از روش توصیفی و تبیینی به پرسش های ذیل پاسخ داده ایم: روش شناسی فمینیستی چیست؟ مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی و انسان شناسی آن کدام است؟ از منظر رئالیسم حکمت صدرایی کاستی های روش شناسی فمینیستی کدامند. یافته های تحقیق حکایت دارد که خرد و عقلانیت شاخصه ای انسانی است و جنسیت فاعل شناسا دخالتی در معرفت بشری ندارد. غفلت فمینیست ها از هویت عقلانی انسان موجب شده است که معرفت را جنسیت بردار تصور کنند و در دام نسبیت گرایی گرفتار آیند که سر از شکاکیت درمی آورد.
    کلیدواژگان: فمینیسم، انسان شناسی، هستی شناسی، معرفت شناسی، روش شناسی
  • عیسی جهانگیر صفحه 63
    امروزه بایددل نگران طبیعت و زیستگاه انسان بود؛ هرچند فناوری های فریبنده، زشتی خفقان آوری را که فرهنگ تجدد جایگزین هماهنگی، زیبایی و آرامش طبیعت بکر کرده، زیبا جلوه نماید؛ این نوشتارتلاش می کنداین موضوع را با نگرشی تطبیقی بین چشم انداز قرآنی و دیدگاه برخی عالمان علوم جدید بررسی می کند فناوری افسارگسیخته، فزونی جمعیت، فراوانی فراورده های مصرفی، و نظام سرمایه داری مهد انسان را دچار این بحران ساخته و چاره رهایی از آن در کنترل این وضع است. از چشم انداز قرآنی، این معضل، معلول جهان بینی جدید و تغییر نگرش انسان نسبت به خود و طبیعت است؛ نگرشی که ریشه در بنیان های علم جدید و تفکر تجددگرایانه دارد و به فاصله گرفتن انسان از نگاه قدسی و معنوی به طبیعت، و چنگ انداختن تجاوزگرانه و خودخواهانه به آن انجامیده است.
    کلیدواژگان: طبیعت، محیط زیست، رویکرد قرآنی، فرهنگ تجدد
  • سعید مقدم، کریم خان محمدی صفحه 85
    نظریه کارکردگرایی یکی از چند نظریه کلاسیک در جامعه شناسی است که چارچوب روش شناختی آن را امیل دورکیم پایه گذاری کرده و گستره آن از فرانسه به اروپا و آمریکا بسط یافته است. این مقاله نه تحلیلی ماهوی از نظریه کارکردگرایی دورکیم، بلکه تحلیلی است از سنخ مباحث متاتئوریک که به سبک روش شناسی بنیادین علم به بررسی مبانی معرفت شناختی و وجودشناختی نظریه های علمی می پردازد. با تحلیل این نظریه با روش شناسی بنیادین، مبانی هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی نظریه دورکیم و مسیر تولید آن را آشکار ساخته و از این طریق، زمینه نقد و بررسی آن را فراهم آورده است. می توان گفت، نظریه کارکردگرایی دورکیم از نظر هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی دچار تقلیل گرایی شده است و این تقلیل گرایی آن را با نقدهای اساسی مواجه می سازد.
    کلیدواژگان: امیل دورکیم، روش شناسی بنیادین، مبادی نظریه، کارکردگرایی
  • عبدالهادی صالحی زاده صفحه 113
    این مقاله به یکی از روش های تحقیق کیفی پرداخته است که از آن به «روش تحلیل گفتمان» تعبیر می شود. در این باب که گفتمان چیست و ابعاد مختلف آن کدام است، هیچ اجماع روشنی نیست و اینکه نحوه عملکرد و تحلیل آن گفتمان ها چگونه است، طبق تعاریف و بیان ویژگی ها و زوایای مختلف گفتمان در اندیشه دانشمندان، به تناسب چگونگی تحلیل نیز متفاوت می شود. تعریف ساده گفتمان عبارت است از: شیوه ای خاص برای سخن گفتن درباره جهان و فهم آن. این نوشتار به تحلیل گفتمان در اندیشه میشل فوکو پرداخته است. نظریه فوکو در این باب دارای تحولات و تطوراتی بوده است که به تبارشناسی فوکو معروف شده است.
    در این مقاله به اختصار به اندیشه های فوکو در این باب و روشن ساختن عناصر سازنده نظریه تحلیل گفتمان وی می پردازد. همچنین برای نشان دادن کاربرد عملیاتی این روش تحقیق، نمونه ای از تحقیق که از این روش بهره جسته است، بیان خواهد شد.
    کلیدواژگان: گفتمان، اپیستمه، دیرینه شناسی، تبارشناسی
  • مهدی سلطانی صفحه 143
    نهاد خانواده از ارکان حیاتی هر جامعه ای به شمار می آید. این نهاد، تغییرات گوناگونی را به لحاظ ساختاری در دوره های مختلف تجربه کرده است. هر جامعه ای برای تنظیم و کنترل این نهاد حیاتی، می بایست شاخص های الگویی را برای خود ترسیم کند تا بتواند در اوضاع و احوال متغیر اجتماعی، راه مناسب را برگزیند و شرایط و احوال اجتماعی خود را سامان بخشد. متون دینی اسلامی منبعی غنی از معارف اند که توانایی راهبری برای رسیدن به این شاخص ها را در اختیار دارند. در این مجال خواهان نزدیک شدن به الگوی مطلوب خانواده هستیم. به لحاظ روش شناسی، از ادله نقلی و عقلی سود جسته ایم. مجموع ادله نقلی و عقلی ما را به سمت شکل سومی از الگوی خانواده رهنمون می سازد؛ هر چند این الگوی به خانواده هسته ای نزدیک تر است.
    کلیدواژگان: خانواده هسته ای، خانواده گسترده، ساختار خانواده
  • فرشاد مهدی پور صفحه 173
    پیامک خبری پدیده ای نوظهور در عرصه اطلاع رسانی به شمار می رود. این پدیده که در طیفی وسیع در سازمان های رسانه ای و عمومی در کشور به کار گرفته شده، دارای مسائل عمده ای است که وجهی از آن، مربوط به فرآیندهای انتشار اطلاعات و بخشی دیگر به پیامدهای آن در سطح جامعه مربوط می شود. این مقاله حاضر می کوشد با مروری بر تاریخچه این فناوری در جهان و ایران و شناسایی فهرستی از مسائل عمده، راهکار و سیاست هایی کاربردی بر رفع آنها را پیشنهاد کند. بخش عمده این مباحث، مرتبط با سازوکارهای ارسال پیامک از سوی یک واحد رسانه ای است.
    کلیدواژگان: پیامک، پیام کوتاه، تلفن همراه، رسانه، خبر، مسئله شناسی
  • سعید خورشیدی صفحه 205
|
  • Saeed Khorshidi Page 5
    Epistemologists and philosophers of science try to get familiar with and make explicit the nature of science by adopting a logical philosophical approach. As for the sociologists of science and knowledge, they try to investigate why and how science have taken form in a scientist's mind and consciousness and in the culture and collective consciousness of society.Mass media, like any other social phenomena, influence the process of science production. It is necessary to deal with three issues before discussing how mass media influence the production of religious sciences: 1- selecting a satisfactory definition of religious science; 2- adopting an explanation of how religious science is produced by a scientist and accepting it as a science by society; 3- noticing the theories which are discussed in terms of mass media's effects on society and individual.The present paper concentrates on media's role in the process of the production of Islamic human sciences by reviewing the cognitive and non-cognitive factors involved in the process of production of religious science and some of the theories on "media's effects".
    Keywords: Islamic human sciences, production of religious science, theories about media effects, beneficial science, worldview, interaction between science, practice
  • Ismail Cheraqi Kootyani Page 33
    No doubt, it is impossible, or perhaps very difficult, to have an exact and correct understanding of the theme of social theories without knowing their intellectual and philosophical principles. The theory of feminism is a trend-social theory whose thoughts depend on its intellectual and philosophical principles. The present paper tries to analyze feministic methodology by focusing on the radical and post-modern feminists and the challenges facing this theory. Using a descriptive- explanatory method, this paper answers the following questions: What is feministic methodology? What are its epistemological, ontological, and anthropological principles? What, according to the realism of Sadraian philosophy, are the defects of feministic methodology? The research findings show that wisdom and rationality are human indexes and that the gender of knowing agent does not have any role in human knowledge. Due to their negligence of man's rational identity, feminists consider knowledge as a gender-related phenomenon ensnared in relativism, which leads to skepticism.
    Keywords: feminism, anthropology, ontology, epistemology, methodology
  • Isa Jahangir Page 63
    Today, man has to be concerned about the nature and man's environment, although deceptive technology tries to decorate the suffocating ugliness which the culture of modernization has brought to replace virgin nature's harmony, beauty, and quiescence. The present paper tries to study this issue by making a comparison between the Qur’anic perspective and the view adopted by some of the scholars of modern sciences. Unrestrained technology, population surplus, consuming goods surplus and capitalist system have brought to man this crisis, the solution of which requires controlling this situation. According to the Qur’anic perspective, this problem is an outcome of the new worldview and changes in man's attitude towards himself and towards nature; an attitude which is rooted in the foundations of modern science and modernistic thought, and which has led man to be separated from the heavenly and spiritual view on nature and the aggressive and selfish use of nature.
    Keywords: nature, environment, Quranic approach, culture of modernization
  • Saeed Moqaddam, Karim Khanmohammadi Page 85
    One of the classic theories in the field of sociology is functionalism. The methodological framework of this theory was established by Emil Durkheim and it developed in France and spread to Europe and America. This paper does not seek to analyze the nature of Durkheim's functionalism; rather, it is a kind of analysis meta-theoretical subjects which investigate the epistemological and ontological principles of scientific by adopting following fundamental methodology. The ontological, anthropological and epistemological principles of Durkheim's theory are made clear by analyzing it by fundamental methodology and this prepares the grounds for criticizing it. It can be said that in the view of ontology, epistemology and anthropology, Durkheim's theory of functionalism has fallen into reductionism which made this theory open to serious criticisms.
    Keywords: Emil Durkheim, fundamental methodology, the basic principles of theory, functionalism
  • Abdul Hadi Salehizadeh Page 113
    The present paper deals with one of the methods of qualitative research called "discourse analysis method". There is no clear consensus on what the nature of discourse is or what its different dimensions are. The way these discourses function and how to analyze them differ according to the different definitions and the way scientists analyze them. A discourse is simply defined as "particular way of talking about the world and understanding it". This paper deals with discourse analysis in the view of Michel Foucault a contemporary scientist, Foucault's theory about discourse analysis has undergone some changes and it is now known as Fukuyama's genealogy. This paper touches on Foucault's thoughts about discourse analysis and sheds light on the constituent elements of his discourse analysis. Also, an instance of the research in which this method is used is acted in order to show its application.
    Keywords: discourse, episteme, paleontology, genealogy
  • Mahdi Soltani Page 143
    Family represents the solid pillar of society. This institution has undergone different structural changes throughout the ages. Every society needs to set down typical indexes for itself in order to be able to choose the proper way, and organize its own social conditions in the changing circumstances. Religious-Islamic texts are replete with the information, through which one can have access to these indexes. This paper tries to have a probing look into the ideal family model. So, attempts have been made to find the rational and traditional evidence concerning this topic. All traditional and rational evidence urges us to follow the third family model although it is more or less similar to a nuclear family.
    Keywords: nuclear family, extended family, family structure
  • Farshad Mahdipoor Page 173
    SMS news is considered a new phenomenon in the sphere of the flow of information. This phenomenon, which is broadly used media and public organizations in our country, has serious problems, some of which are related to the processes of the flow of information and some are related to its effects on society. The present paper tries to provide practical mechanisms for solving these problems by reviewing the history of this technology in the world and in Iran and making a list of the main problems. The major part of these discussions is related to the mechanisms used by the media unit which sends SMS.
    Keywords: SMS, SMS, mobile, media, news, identifying the problem