فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، پاییز 1390)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، پاییز 1390)

  • 180 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/10/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمود رجبی صفحه 5
    علم دینی دارای ابعاد، قلمروها، مبانی، مفروضات و تعریف ها و تصویرهای گوناگونی است. دلایل نادرستی علم دینی از نظر مخالفان عبارتند از: سابقه ناموفق ایدئولوژیک کردن علم؛ منسوخ شدن بحث درباره علم دینی؛ فقدان پشتوانه علمی و سیاسی؛ عاطفی بودن دفاع از آن؛ گسست میان هست ها و بایدها؛ وحدت موضوع و روش هر علم؛ اتفاقی بودن پیدایش یک علم؛ تناقض گونه بودن واژه علم دینی؛ و لوازم ناپذیرفتنی آن.
    این دلایل توان اثبات مدعای یادشده را ندارند؛ زیرا ایدئولوژیک کردن علم در مسیحیت و مارکسیسم، نمی تواند دلیل ناموفق علم دینی دانسته شود. این توهم، برخاسته از پیش فرض نادرست یک سان انگاری اسلام با سایر ادیان است. منسوخ شدن علم دینی، اتفاقی بودن پیدایش علم، گسست میان هست ها و بایدها و فقدان پشتوانه علمی برای علم دینی، مدعیاتی بدون دلیل و برخلاف واقعیت های تاریخ علم است. نتیجه گیری نادرستی علم دینی از وحدت موضوع و روش، و تناقض نما بودن واژه علم دینی نیز معلول نوعی مغالطه است. سرانجام، لوازم ناپذیرفتنی علم دینی، ادعایی صرف، مربوط به مرحله اجرایی تحقق علم دینی و برخاسته از عدم آشنایی با معارف اسلامی و قلمرو آموزه های دین اسلام است.
    کلیدواژگان: علم دینی، دلایل مخالفان علم دینی، تمایز علوم، پیشینه علم دینی
  • فاضل حسامی صفحه 29
    شاید اولین بار دورکیم مفهوم همبستگی اجتماعی را وارد جامعه شناسی کرد. وی از درون تقسیم کار در نظام اجتماعی، مفهوم همبستگی اجتماعی را به دست آورد. دورکیم دستگاه مفهومی و تحلیلی خاصی را طراحی می کند که اضلاع چهارگانه آن عبارتند از: تقسیم کار اجتماعی، وجدان جمعی، همبستگی اجتماعی و حقوق.
    از سوی دیگر، قرآن کریم ضمن پاسداشت همبستگی اجتماعی، نقطه عزیمت متفاوتی را برمی گزیند تا به جای دستگاهی لرزان بر بنیان های اعتباری، نظریه خود در این باره را بر شالوده های فطری و تکوینی استوار سازد. قرآن کریم، اصلی ترین عامل همبستگی را دین الهی قرار می دهد که ریشه آن فطری و تکوینی است. همچنین از مولفه های تکوینی و اجتماعی دیگری همچون روابط خانواده و خویشاوندی، نام می برد. هرچند هیچ یک از این عوامل اجتماعی نمی تواند در تراز اسلام و ایمان به خدای واحد قرار گیرد.
    این مقاله با رویکرد تحلیلی و توصیفی، به واکاوی مفهوم همبستگی اجتماعی در قرآن می پردازد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، همبستگی اجتماعی، همبستگی دینی، نظام حقوقی، تالیف قلوب، فطرت
  • شمس الله مریجی صفحه 49
    بشر از زمانی که زندگی گروهی را برگزید، همواره با مشکل ناهمنوایی و رفتارهای انحرافی برخی از همنوعان خود روبرو بوده و همواره در شناسایی علت پدیداری آن و راه حل و یا گریز از آن، تلاش کرده است. در این میان، در همه اعصار جهل و نادانی اصلی ترین علت ناهنجاری های اجتماعی شناخته شده و اندیشمندان بر آگاهی بخشی از طریق جامعه پذیری و فرهنگ پذیری در این زمینه تاکید داشته اند. البته شیوه فرهنگ پذیری را در آگاهی بخشی مطمئن تر و کارسازتر دانسته اند.
    این مقاله، نقش بی بدیل خانواده را در حل و یا کاهش معضل انحرافات و کجروی اجتماعی بررسی می کند. پس از بهره گیری از تحقیقات به عمل آمده محققان و آموزه های دینی، نشان داده است که خانواده تنها عاملی است که در کاهش انحرافات اجتماعی نقش برجسته و انکار ناپذیری دارد. می توان با بهره گیری از شیوه صحیح و تایید شده دینی، رفتار فرزندان را مطابق ارزش های حاکم شکل داد و یا در اثر سوء تدبیر و سخت گیری و یا سهل انگاری در روش تربیت، راه انحراف و کجروی رفتاری و ناهمنوایی را توسط فرزندان در جامعه هموار ساخت.
    کلیدواژگان: زندگی اجتماعی، انحرافات، جامعه پذیری، فرهنگ پذیری، خانواده
  • سید حسین شرف الدین صفحه 73
    رسانه جمعی به عنوان یک نهاد، سازمان و یک کنشگر فعال فرهنگی اجتماعی، در اصل موجودیت و هویت یابی سازمانی و نیز در مقام نقش آفرینی و ایفای کارکردهای محول و محقق، لاجرم از دو نظام الگویی تاثیر می پذیرد: الگوی ساختی یا الگوی هنجاری معطوف به ساختار، و الگوی کارکردی یا الگوی هنجاری معطوف به حوزه عمل. رسانه ملی نیز به عنوان یک رسانه دینی، خلق برنامه های دارای جهت گیری دینی، از این قاعده عام مستثنی نیست. این نوشتار در صدد است با الهام از منابع اصیل اسلامی، به عنوان تنها مرجع و الگوی هنجاری معتبر، برای هدایت نظری و عملی نهادهای اجتماعی کشور، قواعد رفتاری و منطق عملی رسانه ملی در ایفای کارکردهای حرفه ای عموما، و کارکرد سرگرمی به عنوان برجسته ترین کارکرد این رسانه، خصوصا، در قالب طرح مجموعه ای از اصول راهبردی و خطوط راهبری عملی به مثابه بنیادهای هنجاری هدایت گر رسانه در تامین این مهم بدست دهد.
    کلیدواژگان: سرگرمی، رسانه، تلویزیون، اسلام، الگو، هنجار
  • قاسم ابراهیمی پور صفحه 103
    جامعه شناسی تحت تاثیر مکاتب فلسفی، موضوع، هدف و روش های متفاوتی را اتخاذ نموده است. جامعه شناسی دورکیم، بر فلسفه اثباتی کنت مبتنی است و علم را به سطح واقعیات قابل مشاهده تقلیل داده، بدون توجه به معنای رفتار، تنها تبیین علی را در دستور کار خود قرار می دهد. جامعه شناسی وینچ، با تکیه بر فلسفه ویتگنشتاین دوم، بدون توجه به علل پدیده های اجتماعی، تفسیر رفتار معنادار با روش های تفهمی و بررسی دلایل انجام کنش را برجسته می سازد. علامه طباطبایی نیز بر مبنای حکمت صدرایی، حس، عقل، شهود و وحی را به عنوان منابع معرفت می پذیرد و معتقد است هر یک به سطحی از واقعیت نظر دارد. از این رو، نظریه های متنوع تفسیری، تبیینی، هنجاری و انتقادی بر مبنای ایشان قابل طرح است که هر یک از منبعی خاص برخاسته و به سطحی از واقعیت اشاره دارد و با آزمون های ویژه ای نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: اندیشه اجتماعی، جامعه شناسی، روش شناسی، دورکیم، وینچ، علامه طباطبایی، نظریه
  • محسن گل پرور، زهرا جوادیان، الهام استبرقی، حمیدرضا عریضی صفحه 125
    این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی مقدماتی پرسش نامه های باور به جهان آخرت و باور به جهان آخرت عادلانه اسلامی اجرا شد. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان (اصفهان) بودند که از بین آنها 267 نفر با روش نمونه گیری دسترس پذیر انتخاب شدند و به پرسش نامه های باور به جهان آخرت اسلامی، باور به جهان آخرت عادلانه اسلامی، باور به دنیای عادلانه برای دیگران و اخلاق کاری اسلامی پاسخ دادند. نتایج تحلیل هم بستگی نشان داد باور به جهان آخرت اسلامی و باور به جهان آخرت عادلانه اسلامی، با باور به دنیای عادلانه برای دیگران دارای رابطه معناداری نیست (05/0P>)؛ اما با اخلاق کاری اسلامی در تمامی ابعاد دارای رابطه معناداری هستند (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین باور به جهان آخرت اسلامی و باور به جهان آخرت عادلانه اسلامی، باور به جهان آخرت عادلانه اسلامی دارای توان پیش بین معنادار برای باور به دنیای عادلانه برای دیگران و ابعاد اخلاق کاری اسلامی است.
    کلیدواژگان: باور به جهان آخرت، باور به جهان آخرت عادلانه، باور به دنیای عادلانه، اخلاق کاری اسلامی
  • داود صفا، سیدمحمود نجاتی حسینی صفحه 141
    این پژوهش با هدف مقایسه، شناخت و تحلیل جامعه شناختی مداحی های سنتی و مدرن در یک دهه اخیر از نظر محتوا، ادبیات، سبک اجرا تدوین یافته است. چارچوب نظری، ترکیبی از نظریه های جامعه شناسی مناسک دینی دورکیم، گیرتز و برگر می باشد. روش تحقیق اسنادی، تکنیک تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه معکوس است. براساس یافته ها، مداحی های مدرن دارای درون مایه احساسی و عاطفی، ادبیات عامیانه، عاشقانه، تحقیرآمیز و محتوایی با مضمون عشق زمینی و اظهار ارادت به مولا و مراد، سبک شور، هیجان آفرینی بسیار زیاد، سیستم نورپردازی و صوتی حرفه ای و مدیریت صحنه حرفه ای مداح می باشند. در حالی که، مداحان سنتی بیشتر بر توصیف مظلومیت اهل بیت(ع) تاکید دارند و اغلب از ادبیات رسمی، درون مایه احساسی و اخلاقی، سبک واحد و زمینه استفاده می کنند. در مجموع، هر دو نوع مداحی عاری از غنای محتوایی هستند و در مقابل صورت گرا، هیجان آفرین و نمایش محور هستند.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، مداحی سنتی و مدرن، آئین عزاداری، دین مردم پسند
  • الخلاصه
    صفحه 165
|
  • Mahmud Rajabi* Page 5
    Religious science has different dimensions, domains, principles, definitions, presuppositions, and representations. Those who hold that it is not possible to have religious science cite such precedent reasons like: ideologizing science has an unsuccessful background; discussion about religious science is abrogated; religious science lacks scientific and political support; defending religious science is emotional; there is a disparity between what ‘is’ and what ‘ought to be’, every science has unity in subject matter and method; the accidental nature of science; the term "religious science" is paradoxical, and its implications are unacceptable. The reasons stated above cannot establish the claim that it is impossible to have religious science because ideologizing science in Christianity and Marxism cannot be considered as evidence for inefficiency of religious science. This illusion arises from the incorrect presupposition that Islam is identical to other religions. Other aforementioned reasons such as abrogation of religious science, accidental nature of science, disparity between what ‘is’ and what ‘ought to be’, and lack of scientific support for religious science are unfounded claims which do not correspond to the facts of the history of science. The conclusion that the unity of subject matter and method of religious science is incorrect and that the term "religious science" is paradoxical are a sort of fallacy. Finally, the idea that the implications of religious science are unacceptable is a mere claim which has to do with the realization of religious science and resulting from the unfamiliarity with Islamic sciences and domain of the doctrines of Islam.
    Keywords: religious science, the evidence of proponents of religious science, distinction between sciences, precedent of religious science
  • Fazil Hesami* Page 29
    Perhaps Durkheim first introduced social cohesion into sociology. He concluded the concept of social cohesion from division of labor in social system. Durkheim has formulated a particular analytical and conceptual system whose four sides are as follows: social division of labor, collective conscience, social cohesion, and law rights. On the other hand, the Holy Qur’an which takes care of social cohesion chooses another point of departure for advancing its theory in this respect based on natural and genetic foundations instead of being based on shaking conventional ones. The Holy Qur’an believes that the most fundamental factor contributing to [social] cohesion is divine religion which has natural and genetic origin. Furthermore, the Holy Qur’an mentions other social and genetic components such as family and kinship relationships although none of these social factors can be compared with the submission to Islam and belief in the One God. Using an analytical-descriptive approach, the present paper seeks to explore the concept of social cohesion in the Holy Qur’an.
    Keywords: the Holy Quran, social cohesion, religious cohesion, law system, bringing hearts together, nature
  • Shamsullah Mariji* Page 49
    Man has always been faced with the problem of disharmony and deviant behavior caused by some other human beings since he has adopted a collective life. He has always tried to recognize the causes of this problem, how to solve it and how to prevent it. In the meantime, ignorance and nescience (lack of knowledge) represent the most fundamental cause of social deviance and scholars emphasize on the idea of disseminating information through socialization and acculturation in this regard. Of course, they have consider socialization and acculturation as a most definite and effective way of dissemination of information. The present paper studies the unique role of family in solving or decreasing the problem of social deviance and deviations. Having drawn upon the previous research and religious teachings, it proves that family is the only factor which has an outstanding and positive role in decreasing social deviance. Using a good and reliable religious method, one can shape children's behavior according to the governing values, but, due to mismanagement, stricture or laxity, one can prepare the ground for their deviation, disharmony, and anomie in society.
    Keywords: social life, deviance, socialization, acculturation, family
  • Seyyed Hussein Sharaf Al Din* Page 73
    As an institution, organization, and active socio-cultural actor, mass media is necessarily influenced by two modeling systems in its organizational existence and identification as well as in the role it plays and the assigned and realized functions it performs: structural or normative structure-oriented model, and functional or normative act-oriented(pragmatic) model. National media which is regarded as a religious media is not an exception in making religious orientated programs. Inspired by reliable Islamic sources as the only reference and valid normative model for guiding the social institutions of the country theoretically and practically, the present paper seeks to provide behavioral rules and practical logic of national media in performing professional functions, in general and entertaining function, as the most important function of this media, in particular. These rules and logic, provided in a set of strategic principles and practical guidelines, represent the normative guiding foundations of the media for achieving this important aim.
    Keywords: entertainment, the media, television, Islam, model, norm
  • Qasim Ebrahimipoor* Page 103
    Sociology has different aims and methods as a result of the influence of philosophical schools. Durkheim's sociology which is based on Kant's positivism, reduces science into observable realities, and only puts causal explanation on its agenda without taking into consideration. Winch's sociology which is based on the philosophy of the later Wittgenstein lays emphasis on the interpretation of meaningful behavior by using elucidating methods and on investigating the reasons behind the action without considering the causes of social phenomena. Basing his philosophy on Sadrain theosophy, 'Allāmah ṬabāṭabaῙ, also, considers senses (sense perception), intellect, intuition and revelation as the sources of knowledge and believes that each of them is related to reality to a certain extent. Therefore, various interpretive, explanatory, normative, and critical theories can be developed in the light of his views, each of which arises from a particular source, refers to a certain extent of reality and can be checked through especial kinds of tests.
    Keywords: social thought, sociology, methodology, Durkheim, Winch, Allāmah ṬabāṭabaῙ theory
  • Muhsen Golparvar*, Zahra Jawadiyan, Elham Estabraqi, Hamid Reza Arizi Page 125
    The present paper aims at providing an introductory idea about designing and validating questionnaires about belief in hereafter and belief in just Islamic hereafter. The statistic population includes 267 students of psychology in Azad Islamic University Khorāsgān (Isfahan). The students who were selected by available sampling responded to questionnaires about the belief in Islamic hereafter, belief in just Islamic hereafter, belief in a just world for others and Islamic morality of work. The result of the correlation analysis showed that the belief in Islamic hereafter and just Islamic hereafter has no significant relationship with the belief in a just world for others (p>0.05), but it has a significant relationship with Islamic morality of work in every aspects (p<0.0). The result of regression analysis showed that the belief in just Islamic hereafter is more significantly predictive than the belief in Islamic hereafter and belief in just Islamic hereafter for the belief in a just world for others and the various aspects of Islamic morality of work.
    Keywords: belief in hereafter_belief in a just hereafter_belief in just world_Islamic morality of work
  • Dawood Safa*, Seyyed Mahmud Nejati Husseini Page 141
    The present research has been conducted with the aim of comparing between, recognizing, and sociologically analyzing traditional and modern eulogies in terms of content, literature, and mode of conduct in the last decade. The theoretical framework of this research combines Durkheim, Geertz, and Berger's sociological theories on religious rituals. The research uses a documentary method and content analysis as technique. Inverse questionnaire is used for gathering the data. The research findings showed that modern eulogies have emotional- sentimental thrust, popular (folkloristic), romantic, and derogatory literature, contents with worldly love as a mark of esteem for a religious master and the desired figure, a state of frenzy, excessive religious zeal, professional lighting and voice system, and professional stage management by eulogist. In traditional eulogies more emphasis is put on describing the oppression the Holy Prophet's family suffered. The main features of this type are: formal literature, emotional and moral themes, single style and context. On the whole, these two types of eulogies lack rich content and they sound formalist, emotional, and have the nature of a public show.
    Keywords: content analysis, traditional, modern eulogies, lamentation ritual, popular religion