فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - سال هشتم شماره 3 (پیاپی 31، تابستان 1396)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 31، تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نعمت الله کرم اللهی، سید حسین شرف الدین، رفیع الدین اسماعیلی صفحه 5
    هر جریان فکری و هنری برای حیات خود، نیازمند استفاده از ابزارهای فرهنگی ایدئولوژیک است تا عناصر اصلی خود را در میان مخاطبان خویش درونی سازد. جایگاه جریان های غالب و مغلوب نیز به مقدار زیادی وابسته به عملکرد ابزارهای فرهنگی و مهم تر از آن، برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی است. پس از گذشت سه دهه پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریان های سینمایی موجود و ارزیابی آنها، با جریان هنری مطلوب انقلاب اسلامی، می تواند به درک هنر انقلاب کمک کند. این پژوهش، با روش تحلیل نشانه شناسی جریانی بر آن است که می توان با بازخوانی سینما، بر اساس دو جهان اجتماعی اسلام و سکولار، مبنایی نظری برای تحلیل جریان های فرهنگی سینما در ایران فراهم آورد. پس از بازخوانی سینمایی این دو جهان، خرده جریانات و فراز و فرودهای سینمای پس از انقلاب تحلیل شده است. در پایان، تلاش شده است با انتخاب فیلم های متناسب با هر جریان، تحلیلی از آثار شاخص هر جریان در هر دوره فرهنگی سیاسی پس از انقلاب اسلامی ارائه شود.
    کلیدواژگان: سینما، جریان، انقلاب اسلامی، روشن فکری، جهان های اجتماعی
  • محمدباقر ربانی، قاسم ابراهیمی پور صفحه 35
    انزوای سیاسی تشیع در بسیاری از مقاطع تاریخی، اغلب فقه شیعی را به اتخاذ رویکرد فردی سوق داده است. اما برخی از دوره های تاریخی، حمایت حکومت ها از مذهب تشیع، یا دستیابی تشیع به قدرت و حکومت، تحولاتی را در علم فقه به دنبال داشته است. اتخاذ رویکرد اجتماعی تحت عنوان «فقه اجتماعی» یا «فقه الاجتماع» از آن جمله است. در این مقاله برآنیم تا مبادی معرفتی و غیرمعرفتی فقه اجتماعی شیعی را از دوران صفویه تا دوره معاصر، با روش تحلیلی مورد بررسی روش شناختی قرار دهیم. این بررسی نشان می دهد که ویژگی های فردی، فقهایی مثل محقق کرکی، میرزای شیرازی، مرحوم نائینی، شهید صدر و امام خمینی ره، در بستر اجتماعی سیاسی مناسب، فقه را به سمت توجه به مبانی معرفتی ویژه ای، از جمله نقش زمان و مکان، مصلحت، مقاصد، نظر کارشناسان، تاریخ اسلام و روایات غیرفقهی، در فرایند اجتهاد سوق داده است که محصول آن، اتخاذ رویکرد اجتماعی در فقه و تاسیس، تثبیت و تکامل فقه اجتماعی است.
    کلیدواژگان: فقه اجتماعی، روش شناسی فقه، فقه الاجتماع، زمان و مکان، مصلحت
  • سید محمد معلمی صفحه 55
    در این مقاله، نظریه هستی اجتماعی از منظر روی بسکار، با روشی کتابخانه ای و تحلیلی مورد بررسی انتقادی قرار می گیرد. هستی عینی ساختارهای اجتماعی و چگونگی رابطه ساختار و عامل، سوالاتی است که پاسخ آنها قلب نظریه هستی اجتماعی را تشکیل می دهد. روی بسکار، فیلسوف هندی الاصلی است که با مبانی فلسفی خاصش، نظریه ای جدید درباره هستی اجتماعی ارائه نموده است. این مقاله درصدد است تا با استفاده از چارچوب نظری روش شناسی بنیادین، به کشف مبانی این نظریه بپردازد و سپس نظریه هستی اجتماعی بسکار را مورد نقد مبنایی قرار دهد. با بررسی مبانی نظریه هستی اجتماعی بسکار، روشن می شود که این نظریه در همه مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی و انسان شناختی خود دارای اشکالات بنیادین است؛ هویت اجتماعی علم و معیار صدق از نظر بسکار مورد اشکال است. استدلال مربوط به هستی عینی ساختارها و چگونگی وجود ساختارهای اجتماعی، که وجودی رابطی است، مورد خدشه قرار می گیرد. علایق بنیادین به مثابه هویت انسان، مبنایی است که با سایر مبانی بسکار در تناقض است.
    کلیدواژگان: نظریه هستی اجتماعی، بعد گذرا و ناگذرای علم، سطح واقعی و بالفعل هستی، کفایت عملی
  • محمد فولادی صفحه 73
    این پژوهش با رویکرد تحلیلی، توصیفی، انتقادی، و با هدف بررسی سند آموزش 2030 یونسکو، به عنوان پروژه جهانی یکسان سازی نظام های آموزشی تدوین یافته است؛ پروژه ای که پس از برجام هسته ای، به عنوان پرژوه عملی نفوذ فرهنگی غرب در ایران و به عنوان «برجام فرهنگی» از آن یاد شده است. این پروژه توسط کارگروه ملی آموزش 2030، توسط دولت یازدهم با همکاری یونسکو تصویب و در اردیبهشت 95 توسط دولت برای اجرا ابلاغ گردید. نهیب رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر گلایه از شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب و اجرای بی سر و صدای آن، گفتمان جدیدی در این عرصه و بیان چالش ها و ناسازگاری این گونه اسناد بین اللملی با آموزه های دینی و معارف ناب اهل بیت‰، شکل گرفت. یافته های پژوهش حاکی از این است که پذیرش این سند دارای پیامدهای است. از جمله پذیرش سند به عنوان سند بالادستی در کشور، پذیرش سلطه فرهنگی غرب، حذف بسیاری از ارزش های دینی از متون آموزشی، پذیرش رسمی سلطه غرب در ارکان نظام اسلامی، تعارض سند با مبانی اندیشه اسلامی، چالش های حقوقی و امنیتی، تعارض با فلسفه تشکیل حکومت اسلامی.
    کلیدواژگان: سند 2030، رویکردهای راهبردی، اهداف سند، رویکرد جنسیتی، حق شرط، چالش های حقوقی و امنیتی
  • سیدهاشم هاشمی صفحه 99
    سریال معمای شاه، حامل روایت رئالیستی از تاریخ معاصر ایران است؛ از حیث ساختار رسانه ای، در این سریال مفهوم «ایران» به عنوان متغیر مستقل و نقش آفرینان و حوادث آن به مثابه متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در واقع، ایران قلب تپنده سریال به حساب آمده و هر آنچه پیرامون آن روی می دهد، با این موقعیت در نظر گرفته می شود و قهرمانان تاریخ از آن حیث بزرگ می شوند که در پی عظمت آن هستند و کسانی که حقیرند، از آن حیث چنین اند که با الگوی مفهوم ایران ناسازگارند. از حیث محتوایی در این سریال، سطح سه گانه آگاهی یعنی «تاریخ، رسانه و هستی شناسی» همنوایی ویژه ای می یابند. در معناسازی این سریال، این ترکیب همگون که فرایند سریال را صورت بندی معنایی نموده، دارای پیامدهای خاص معنایی است. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای سریال، به رهیافت کلی اشاره دارد که ساختار فیلم بر آن نهاده شده است. این رهیافت کلی، حضور رویکرد رئالیستی در سریال سازی در بازنمایی تاریخ معاصراست.
    کلیدواژگان: تاریخ، رسانه، هستی شناسی، ایران، شاه، رئالیسم
  • راحله زارع مهرجردی، قربان حسینی صفحه 117
    ازدواج، اساس خانواده و از عوامل موثر در افزایش جمعیت و تغییرات ساخت سنی است. این تحقیق، با روش پیمایشی و تحلیلی، و با هدف بررسی عوامل تعیین کننده سن ازدواج زنان شهر مروست تدوین یافته است. یافته ها نشان می دهد سن ازدواج 84 درصد پاسخگویان زیر 25 سال می باشد. همچنین، 82 درصد آنان خانه دار و 6/62 درصد تحصیلات دیپلم و کمتر دارند. حداکثر سن مناسب ازدواج، از نظر 3/93 درصد پاسخگویان 29-20 سال می باشد. بین تحصیلات و درآمد زنان و مردان، سن ازدواج شوهران، حداکثر سن مناسب ازدواج دختر، برخورداری از وسایل رفاهی و شهرنشینی، با سن ازدواج زنان، همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. رابطه بین نگرش نسبت به ازدواج و سن ازدواج زنان، معنادار معکوس بود. زنان با خاستگاه شهری، شاغل، دارای ازدواج های غیرخویشاوندی و کسانی که به تنهایی تصمیم گیرنده ازدواج شان بودند، سن ازدواج بالاتری دارند. زنانی که مهم ترین شیوه کسب استقلال را، ازدواج و مهم ترین معیار انتخاب همسرشان را، داشتن اخلاق خوب و اصالت خانوادگی می دانستند، دارای پایین ترین سن ازدواج بودند. رابطه متغیر نگرش زنان نسبت به برابری جنسیتی، با سن ازدواج آنان معنا دار نبود.
    کلیدواژگان: تعیین کننده های سن ازدواج، زنان جوان همسردار، مروست
  • الملخص
    صفحه 143
|
  • Nematullah Karamallahi, Sayyed Hossein Sharafaddin, Rafiaddin Ismaili Page 5
    The life of an intellectual and artistic trend requires the use of ideological and cultural tools to internalize its core elements among its audience. The position of mainstream and outdated trends also greatly depends on the performance of cultural instruments, and, of course more important, on cultural and social planning. Now that over three decades of ups and downs have elapsed since the outbreak of the Islamic Revolution of Iran, indicating the current cinematic trends and examining their relationship with the ideal artistic trend of the Islamic Revolution can be helpful for understanding the art of the Revolution. Reviewing cinema according to the two Islam and secularism, this study seeks to provide social worlds a theoretical basis for analyzing the cultural cinema trends in Iran. After making a review of the cinema of these two worlds, the details and ups and downs of the cinema in the post revolution period is analyzed. In the end, selecting films which have to do with each trend, this paper analyzes the notable works of each trend in each of the political-cultural periods following the Islamic Revolution. Trend semiotics has been used in analyzing the film.
    Keywords: cinema, trend, the Islamic Revolution, intellectualism, social worlds
  • Mohammad Bagher Rabbani, Ghassem Ebrahimipour Page 35
    The political isolation of the Shia in many historical periods has often led Shiite fiqh to adopt an individual approach. However, in some historical periods, governments’ support for the Shia school of thought or the rising of Shiism to power led to development of the discipline of fiqh including the adoption of a social approach under the name of social fiqh “Fiqh al-Ijtima”. Mking a methodological analysis, this paper seeks to examine the epistemic and non-epistemic principles of Shiite social fiqh from the Safavid period to the present time. This review shows that the individual characteristics of such jurists as Mohammad Karki, Mirza Shirazi, late Naini, Shahid Sadr and Imam Khomeini, in the appropriate sociopolitical context, have led fiqh towards attending to specific epistemological foundations, including the role of time and place, expediency, intentions, expert's opinions, history of Islam and the narratives which are not concerned with fiqh in the process of ijtihad which has led to the adoption of a social approach to fiqh, establishment, consolidation of the position of social fiqh and its full development.
    Keywords: social fiqh, fiqh methodology, Fiqh a-Ijtima', time, place, expediency
  • Sayyed Mohammad Moallemi Page 55
    Using an analytical library-based approach, the present paper critically examines the Becker's theory of social existence. The answers to the questions of the objective existence of social structures and the nature of the relationship between structure and factor form the heart of the theory of social existence. Roy Becker is an Indian philosopher, who proposed a new theory about social existence based on his own philosophical ideas. Using the theoretical framework of fundamental methodology, this paper seeks to explore the fundamental principles of this theory and criticize Becker’s theory of social existence. An examination of the foundations of Becker’s theory reveals the fundamental flaws in the epistemological, ontological and anthropological foundations of this theory; his perspective of the social identity of science and the criterion of truth is fundamentally flawed. His argument concerning the objective existence of structures and the way of the development of social structures into a connective being is open to question, and the idea that the significant relationships represent the identity of man contradicts his other ideas.
    Keywords: the theory of social existence, transient, non-transient dimension of science, the actual level of being, practical sufficiency
  • Mohammad Fooladi Page 73
    Using an analytical, descriptive and critical approach, this paper seeks to examine the 2030 Education Document of the UNESCO, a global project intended for the unifying educational systems, which, after announcing the Joint Comprehensive Plan of Action for nuclear program (Barjam), is referred to as a practical basis for the cultural infiltration of the West in Iran and as a "cultural Barjam". In 2030, the project was approved by the government the 11th in cooperation with UNESCO, and it was announced in a communiqué issued by the government on May 1395 to carry it out. The Revolution’s Supreme Leader’s criticism leveled at the Supreme Council of the Cultural Revolution, and the quiet approval and the covert attempts to implement it opened up a new dialogue in this field, and explanation was offered about the of challenges of such international documents and their incompatibility with religious teachings and pure doctrines of Ahl al– Bayt. The findings of the research show that accepting this document has many consequences. Accepting it means considering as a major document in the country, accepting the West’s cultural dominance, omitting many religious values from educational texts, giving a formal consent for the West’s dominance over the major institutions of the Islamic system, and inconsistency of the document with the basic principles of Islamic thought, the legal and security challenges it poses, and its disaccord with the philosophy of the formation of Islamic government.
    Keywords: 2030 document, strategic approaches, document's objectives, gender approach, the right to bet, legal, security challenges
  • Sayyed Hasem Hashemi Page 99
    The serial "The Mystery of the Shah" is a realistic narrative on the contemporary Iranian history. Regarding the media structure, the concept of Iran in this series is considered as an independent variable and the actors and the events are regarded as dependent variables. In fact, Iran is considered as the heart of this narrative, and all the happenings are viewed from this angel. The historical heroes are praiseworthy because they seek the greatness of Iran, and those who are not in accord with the pattern of the concept of Iran are despised. In terms of content, in this series, the triple level of consciousness, namely, history, media and ontology are remarkably harmonious, and this homogeneous composition, which adds true meaning to the formulation of the serial, has specific semantic outcomes. The present study seeks to analyze the content of the serial and touches on the general approach on which the structure of the film is based. This general review indicates the realistic approach to the production of the serial about the contemporary history.
    Keywords: history, media, ontology, Iran, Shah, realism
  • Rahele Zare Mehrjerdi, Ghorban Hosseini Page 117
    Marriage is the basis for family life and one of the factors affecting population growth and age-related changes. Using an analytical research method, this survey seeks to study the determinants of marriage age in Marvast. The findings show that the marriage age of 84% of respondents is under the age of 25. Also, 82% of them are housewives and 62.6% have diploma or lower degrees. According to 93.3% of the respondents, the maximum proper age marriage for is 20 to 29. Women’s marriage age has a significant positive correlation with the education and income of spouses, husband's marriage age, the maximum proper age for the girl's marriage, living a life of luxury and city life. The relationship between women's attitude towards marriage and women's marriage age is significantly opposite. Working women those who have an urban background, those who are married to a non-relative and those who independently decide on their marriage marry at an older age .On the other hand, the women who consider marriage as the most important way of gaining independence, and regard good morals and family of noble desent as the most important criteria for choosing the spouse marry at a younger age. The relationship between the variable of women's attitudes towards gender equality and their marriage age is not significant.
    Keywords: determinants of marriage age, young married women, Marvast