فهرست مطالب

معرفت فرهنگی اجتماعی - سال نهم شماره 2 (پیاپی 34، بهار 1397)

نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی
سال نهم شماره 2 (پیاپی 34، بهار 1397)

  • 126 صفحه، بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/03/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صادق گلستانی * صفحه 5
    روش شناسی، از مسائل بنیادین مربوط به علم اجتماعی شمرده می شود. این مسئله، سهم زیاد در تولید علم اجتماعی و فهم نظریه های اجتماعی و داوری دربارة آنها دارد. اهمیت این مسئله موجب شده تا مناقشات روش شناختی همواره در علم اجتماعی وجود داشته باشد؛ نزاع روش شناختی تفسیری و تبیینی، فردگرایی و جمع گرایی از جمله آن است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که تفسیر اجتماعی المیزان، چه مسیری را برای شناخت اجتماعی معتبر می شمرد؟ آیا المیزان تنها بر روش تجربی در علم اجتماعی تاکید می روزد؟ کدام یک از رویکرد فردگرایانه، یا جمع گرایانه را در علم اجتماعی بر می گزیند؟ شیوة تفهمی و تبیینی، از چه جایگاهی در روش شناسی المیزان برخوردار است؟ پاسخ به این مسئله در این پژوهش، با روش توصیفی و تحلیلی و یا رویکرد المیزانی کسب معرفت در علم اجتماعی در سه سطح معرفی می گردد. این رویکرد، به روش تجربی در علم اجتماعی بسنده نمی کند، بلکه شامل روش عقلی و شهودی، در کنار روش تجربی معتبر و رویکرد کثرت گرایانه- تبیین فردگرایی و جمع گرایی روش شناختی، همراه با به کارگیری شیوة تبیینی و تفهمی را در علم اجتماعی ضروری می داند.
    کلیدواژگان: روش شناسی، کثرت گرایی، تبیینی، تفسیری، تجربی، مبانی معرفتی
  • حسین حاجی پور، هادی صادقی صفحه 23
    در طول تاریخ مدون اقناع، شیوه های متعدد اقناعی شکل گرفته که در تبلیغات دینی کاربرد داشته است. اگرچه شیوه های موجود بر اساس کارآمدی و اثربخشی تحلیل و تبیین شده، بررسی میزان اخلاقی بودن هر شیوه نیز ضروری است. این پژوهش با چنین مبنایی درصدد است با روش پژوهشی تحلیل داده بنیاد، الگوی شاخص های اخلاقی را جهت سنجش شیوه های اقناع در مسائل دینی ارائه نماید که معرفی الگوی مورد نظر، بر محور ارکان، اصول و شاخص های اخلاقی اقناع است؛ بدین گونه که در رکن فرستنده، اصول نیت خیر و صداقت وی، در ناحیة پیام، اصول استحکام و شفافیت، و در حوزة گیرنده، اصول توجه به کرامت انسانی و رعایت سطح فهم مخاطب قرار گرفته و برای هر کدام از اصول یادشده، شاخص های مرتبط اخلاقی نظیر هماهنگی گفتار و رفتار، انصاف، آگاهی بخشی، اعتبار منبع، ایجاد فرصت انتخاب و پرهیز از تخریب، استخراج شده است. در نهایت با ارائة الگوی فوق، پنج شیوة اقناعی استدلال، تکرار، امیدآفرینی، ایجاد ترس و ایجاد نیاز، مورد ارزیابی اخلاقی واقع شده اند.
    کلیدواژگان: اقناع، اصول اخلاقی، شاخص های اخلاقی، شیوه های اقناعی، الگو
  • محمود کریمی ، مهناز آل علی صفحه 45
    اهمیت نظارت اجتماعی به منظور جلو گیری از انحراف افراد و گروه ها در جامعة اسلامی، با توجه به توصیه های موجود در متون دینی و تنوع طرق آن، اعم از نظارت الهی، فردی، سازمانی و همگانی روشن می گردد. بخشی از نظارت همگانی که برخاسته از مسئولیت آحاد جامعه در قبال یکدیگر است، در قالب دو فریضة «امر به معروف و نهی از منکر» تبلور می یابد. به رغم اهمیت بحث و تلاش فراوان در این زمینه، به نظر می رسد امر به معروف و نهی از منکر به طرق فقهی و سنتی تاثیر لازم و کافی را بخصوص در میان نسل جوان ندارد. ازاین رو، این پژوهش با توجه به آموزه های نهج البلاغه، به دنبال یافتن شیوه هایی بدیع و کارآمد در نظارت اجتماعی، در کنار امر به معروف و نهی از منکر به مفهوم فقهی آن است که البته آثار و نتایج مورد انتظار از امر به معروف و نهی از منکر را نیز با خود دارد. با واکاوی در نهج البلاغه درمی یابیم، علاوه بر امر و نهی مستقیم به عنوان یکی از شیوه های نظارت اجتماعی، امام علیه السلام به شکل غیرمستقیم، افراد را به خوبی ها دعوت و از بدی ها منع می کند. روش غیرمستقیم بر اساس زمان، مکان، و مخاطب، به انحای مختلف ترغیب، توبیخ، دعا، نفرین، ابراز شگفتی، بیان پرسش، موعظه و… توسط امام علی علیه السلام استفاده شده است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی، شیوه های مختلف نظارت و کنترل اجتماعی را در نهج البلاغه بررسی کرده است.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، نظارت اجتماعی، روش مستقیم نظارت، روش های غیرمستقیم نظارت
  • علی پیرهادی، عنایت الله شریفی، مریم رستگار صفحه 65
    امروزه «سبک زندگی» اصطلاح جدیدی است که بسان ابزاری نرم در تغییر هنجارها عمل می کند، این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی درصدد تحلیل رابطه و تاثیر کارکرد الگویی امامت و رسالت در سبک زندگی، در عرصة خانواده است. با تبیین سبک زندگی و توصیف کارکرد الگویی معصومین علی ها السلام در جهان بینی اسلامی، تصویری روشن از رابطة منطقی و جایگاه راهنما در سبک زندگی به دست می آید. حضرات معصومین علی ها السلام به لحاظ کارکرد الگویی، منبع و منشا «سبک سازی» است. این نقش متضمن فواید تربیتی الگو از جمله شاکله مندی، بهره وری زمان، پیشگیری و… است. در نهایت تصویر مدل الگویی سبک زندگی معصومین علی ها السلام در مؤلفة خانواده، نشانگر اهتمام به سبک سازی با شاخصة «تعالی حداکثری» و «استقامت عملی» ، در سبک زندگی مؤمنانه است که با ترجیح پاداش اخروی به لذت دنیوی، مسئولیت پذیری به سهل انگاری، سخت کوشی به عافیت طلبی، ساده زیستی به تجمل و دیگرخواهی به خودخواهی و… نمود یافته است.
    کلیدواژگان: رسالت و امامت، خانواده، سبک زندگی، معصومین علیها السلام، الگو
  • اسماعیل چراغی کوتیانی * صفحه 83
    فرایند نوسازی، خانواده را نیز همچون سایر ساحت های زندگی اجتماعی، دگرگون نموده است. کاهش باروری، از جمله دگرگونی هایی است که در تحولات خانواده ریشه دارد و می تواند چالش های فراوانی را در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای جامعه ایرانی به وجود آورد. ازاین رو، شناخت عوامل اجتماعی- فرهنگی پیدایی این پدیده، ضرورتی انکارناپذیر است. از سوی دیگر، شناخت عوامل تاثیرگذار بر کاهش باروری، از مسیر مطالعه تغییرات خانواده، می گذرد؛ زیرا باروری در خانواده اتفاق می افتاد. این نوشتار با روش توصیفی و تبیینی و یاری جستن از تحلیل ثانویه آمارهای موجود و واکاوی و تبیین مهم ترین علل اجتماعی - فرهنگی این پدیده، به فهمی دقیق تر از علل پیدایی این پدیده دست یافته است. یافته ها نشان می دهد که شهرنشینی و فرهنگ آن، گسترش سواد و تحصیلات، افزایش سن ازدواج، رشد روزافزون طلاق، هسته ای شدن خانواده، غلبه فضای گفتمانی کم فرزندآوری، نفوذ مذهب و گسترش رسانه ها، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کاهش باروری می باشند.
    کلیدواژگان: خانواده، باروری، شهرنشینی، طلاق، تحصیلات، سن ازدواج، رسانه، دین
  • علی احمدی امین ، مجتبی مصباح صفحه 105
    «آزادی» در دانش های ارزشی، به فعل اختیاری انسان در آزاد گذاشتن خود یا دیگران اشاره دارد. برای تعیین ارزش آزادی، نیازمند اصول و قواعدی هستیم که امروزه ارائه این اصول برای تعیین قلمرو آزادی با انتقادهایی مواجه شده است؛ زیرا اولا، این اصول مبتنی بر نوع تلقی خاصی از سعادت هستند. ثانیا، به سلب حداکثری آزادی منفی منجر می شوند. از سوی دیگر، عدم ارائه اصول اخلاقی نیز با انتقاداتی مواجه شده است؛ زیرا نداشتن اصول اخلاقی، به غفلت از آزادی مثبت منتهی می شود. این پژوهش با روش تحلیلی و استدلالی، به تبیین دیدگاه اسلام در ارائه اصولی برای تعیین قلمرو آزادی می پردازد و ضمن التزام به خردگرایی و واقع گرایی، از آزادی در معنای منفی و مثبت آن دفاع خواهد کرد. به گونه ای که از پیامدهی منفی ناشی از عدم ارائه جمع بین این دو احتراز خواهد شد. در نتیجه، بدون پذیرش بی تفاوتی، از مداخله و ممانعت حداکثری پرهیز خواهد شد. اسلام با توجه به توحید و مخلوق بودن انسان و جهان و با توجه به واقع گرایی و غایت گرایی در ارزش سنجی رفتار، اصول زیر را در تعیین قلمرو آزادی ارائه می دهد: اصل بندگی، اصل آزادی، ارزشمندی تامین نیازها، اهتمام به آزادی مثبت و پذیرش پلورالیسم اجتماعی. در حوزه تغییر و اصلاح رفتار نیز اصول و قواعدی چون لزوم حسن ظن، حمل بر صحت رفتار دیگران، اصل تغافل، اصل تدرج و مدارا مورد توصیه قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: آزادی، اسلام، مبانی اخلاقی، اصول اخلاقی، قلمرو آزادی
|
  • Sadegh Golestani * Page 5
    Methodology is considered to be among the fundamental issues of social science. This issue plays an important role in developing social science, understanding social theories and judgment them. The importance of this issue has led to constant methodological controversies in social science, including methodological interpretative and explanatory, individualistic and collectivistic controversies. This paper seeks to answer the question concerning the way the social commentary of al-Mizan regards valid for social scinence. Does Al-Mizan emphasize only the empirical method in social science? Does it take an individualistic or a collectivist approach in social science? What is the position of understanding and explanation in the methodology of al-Mizan? Using a descriptive - analytical method and the al-Mizan approach, the present paper answers the question regarding the acquisition of knowledge in social science in three levels. In this approach, empirical method does not suffice for social science; rather, both rational and intuitive methods are needed, and in addition to a valid empirical method, a pluralistic approach and the methodological explanation of individualism and collectivism, the application of an explanatory and understanding method in social science is necessary.
    Keywords: methodology, pluralism, explanatory, interpretive, emperical, epistemic foundations.
  • Hossein Hajipour , Hadi Sadeghi Page 23
    During the recorded history of persuasion, various forms of persuasion have been developed that have been used in religious propagation. Although the existing methods are analysed and explained based on efficiency and effectiveness, it is also necessary to examine the ethicality of each method. Accordingly, using a research method based on data-based analysis, this paper aims to provide a model of ethical indicators to assess the methods of persuasion in religious issues. The introduction of the proposed model is based on the ethical pillars, principles and indicators of persuasion, so that in the transmitter's pillar, the principles of the intent of the benefactor and his integrity; in the message area, the principles of strength and transparency, and in the field of the recipient, the principles of respect for human dignity and considering the level of audience’s comprehension are addressed. For each of these principles, the related ethical indicators such as the cnsistency of word and behavior, fairness, imparting knowledge, source reliability, creating selection opportunities, and avoidance of degradation are extracted. Finally, by presenting the above model, five persuasive ways of reasoning, repetition, creating hope, creating fear, and creating need are evaluated ethically.
    Keywords: persuasion, ethics, ethical indicators, persuasive techniques, model.
  • Mahmoud Karimi, Mahnaz Aleali Page 45
    The importance of social control towards preventing deviation of individuals and groups in the Islamic society is clarified through recommendations available in religious texts and the variety of its methods including divine control, as well as individual, organizational, and public control. A part of the public control emanating from the responsibility of individuals towards each other is manifested through the two obligations of “commanding right” and “forbidding wrong”. Despite the relevance of these obligations and serious attempts in this regard, it seems that “commanding right and forbidding wrong” in its jurisprudential and traditional ways does not have necessary and sufficient influence specifically on the younger generation. Thus the present article seeks to find novel and efficient ways of social control based on Nahj al-Balaghah teachings, besides commanding right and forbidding wrong in its jurisprudential sense. Of course, these ways do have the effects and consequences expected of commanding right and forbidding wrong. Researching into Nahj al -Balaghah, we find out that Imam Ali calls people to good things and prevents them from evil things, in addition to direct commands and prohibitions as one of the ways of social control. The indirect method is used by Imam Ali based on requirements of time, place, and audience in a variety of ways such as encouragement, blaming, praying for, asking divine punishment, expressing surprise, asking questions, preaching, etc. The present research has studied different ways of social control and monitoring in a descriptive analytical method in Nahj al-Balaghah.
    Keywords: Nahj al-Balaghah, social control, direct way of control, indirect ways of control.
  • Ali Pirhadi, Enayatollah Sharifi , Maryam Rastegar Page 65
    Nowadays, "lifestyle" is a new term that acts as a soft tool in changing norms. Using the descriptive-analytical method, this research seeks to analyze the relationship and the effect of the model function of Imamate and messengership in the family lifestyle. By explaining lifestyle and describing the model function of the infallibles in the Islamic worldview, a clear picture of the logical relationship and the role of guidance in lifestyle is obtained. In terms of being a role model, the infallibles are the source of "creating style". This role encompasses the educational benefits of the model, including structuring, time efficiency , prevention, and so on. Finally, the picture of the lifestyle model of the infallibles in family component reflects an attempt to create a style with the criteria of "maximum excellence" and "practical endurance" in the believing lifestyle, which is manifested in the preference for eternal reward over worldly pleasures, responsibility over negligence, working hard over seeking pleasure, simplicity over luxury, and selflessness over selfishness.
    Keywords: messengership, Imamate, family, lifestyle, infallibles, role model.
  • Isma’il Cheraghi Koutiani * Page 83
    The process of modernization has transformed all areas of social life including family. Reduction of fertility is a change the is rooted in family's transformations, and can create many challenges for the Iranian community in the social, cultural, economic, political and security areas. Hence, knowing the socio-cultural reasons for the emergence of this phenomenon is indispensable. On the other hand, knowing the factors affecting the reduction of fertility requires studying family changes, because fertility occurs in the family. Using a descriptive and explanatory method and aided by the secondary analysis of available statistics and the explanation of the most important socio-cultural causes of this phenomenon, this paper has reached a more complete understanding of the causes of this phenomenon. Findings show that urbanization and its culture, the development of literacy and education, increase in marriage age, dramatic growth of divorces, nuclearization of the family, encouraging less childbearing, influence of religion and development of the media are among the most important factors in reduction of fertility.
    Keywords: family, fertility, urbanization, divorce, education, age of marriage, media, religion.
  • Ali Ahmadi Amin , Mojtaba Misbah Page 105
    In value-based knowledsge, "freedom" refers to the arbitrary action of man in leaving himself or others free. In order to determine the value of freedom, we need some principles and rules that have faced some critisims today, because firstly, these principles are based on a special perception of happiness, and secondly, they lead to the maximum denial of negative freedom. On the other hand, failure to provide ethical principles has also been criticized, because failure to comply with ethical principles leads to neglecting positive freedom. Using an analytical and argumentative method, this research explains the viewpoint of Islam in providing some principles for determining the realm of freedom, and, while committing to rationalism and realism, defends freedom in its negative and positive sense, in such a way that the negative outcomes of uncombinating these two are avoided. Consequently, indifference is rejected, and maximum intervention and prevention is avoided. Given monotheism, creation of man and the world , and considering realism and finalism in the valuation of behavior, Islam sets forth the following principles in determining the realm of freedom: the principle of servanthood, the principle of freedom, the value of meeting needs, commitment to positive freedom and the acceptance of social pluralism . In the area of modification of behavior, some principles and rules such as the necessity of fair thought, regarding people as truthful, the principle of Taghaful( preterition), and the principles of gradual elevation and tolerance are recommended.
    Keywords: freedom, Islam, moral foundations, ethical principles, realm of freedom.