فهرست مطالب

نشریه فقه و مبانی حقوق اسلامی
سال چهل و سوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1389)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/12/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حمید ابهری، علی اکبر ایزدی فرد صفحه 11
    غصب یعنی استیلا بر حق دیگری به نحو عدوان (ماده 308 قانون مدنی). در این که غاصب مال، ضامن عین آن است و در صورت تلف یا نقص مال در برابر مالک، مسوول است، در منابع فقهی و حقوق مدنی ایران، تردیدی وجود ندارد لیکن در مورد ضمان غاصب نسبت به منافع مال مغصوب، در منابع فقهی اختلاف نظر وجود دارد. برخی، غاصب را ضامن منافع مال مغصوب نمی دانند؛ اعم از این که این منافع، متصل یا منفصل باشد. برخی دیگر، غاصب را ضامن منافع منفصل می دانند؛ نه متصل. بعضی از فقها نیز غاصب را ضامن منافع منفصل یا متصل مال می دانند. در مورد مبنای ضمان غاصب نسبت به منافع نیز، بین فقهایی که غاصب را ضامن می دانند، اختلاف عقیده وجود دارد. در این تحقیق، ضمان غاصب نسبت به منافع مال مغصوب در فقه اسلامی (اهل سنت و فقه امامیه) و حقوق مدنی ایران و مبنای این ضمان، بررسی می شود. خواهیم دید که غاصب براساس قواعد ضمان ید و اتلاف، ضامن منافع متصل و منفصل مال می باشد.
    کلیدواژگان: مال، منفعت، ضمان، غصب
  • جلیل امیدی صفحه 27
    در برابر جمهور اصولیان که در اختلافات اجتهادی قائل به وحدت حق و وجود حکم معین هستند و آرای مغایر با آن حکم معین را تخطئه می کنند، گروهی از اهل تحقیق، حق و حکم شرع را متکثر می دانند و همه ی اهل اجتهاد را مصیب می شمارند. بعضی از این گروه معتقدند که در هر مساله ی مسکوت الحکم، مناسبتی هست که اگر شارع می خواست تعیین حکم کند بر مبنای آن مناسبت عمل می کرد. این قول را اصطلاحا قول بالاشبه می گویند. امام محمد غزالی تخطئه و قول بالاشبه هر دو را نادرست و متناقض می داند. از نظر او در غیر مسائل مشمول ادله ی قطعی، هر آنچه بعد از اجتهاد بر ظن مجتهد غالب آید حکم الله در حق او همان است. هیچ حکم معین یا حقیقت محضی در این زمینه وجود ندارد. اقتضائات عقلی و شرعی، نسبیت امارات و ادله ی ظنی، مصلحت آحاد امت، سیره ی سلف، تناقضات نظریه ی تخطئه و ضعف اعتراضات طرفداران آن به تئوری تصویب، مبانی و مایه های استدلال غزالی در این مساله است.
    کلیدواژگان: تصویب، خطا، تخطئه، غزالی، اجتهاد، صواب
  • احمد باقری، نوشین چترچی، علی مظهر قراملکی، علیرضا هدایی صفحه 49
    در مواردی که بیت المال، مسئولیت پرداخت دیه را به عهده دارد، گاهی با عوامل تغلیظ دیه همراه است؛ در این موارد آیا بیت المال باید دیه را مغلظه پرداخت کند؟ این پرسش در متون فقهی و قانونی بی پاسخ مانده است. همین امر، علاوه بر اینکه موجبات اختلاف آرا را فراهم آورده، سبب شده است که محاکم قضایی نیز در تعمیم حکم تغلیظ به بیت المال، دچار تردید و احیانا دو گانگی در صدور رای شوند. در این نوشتار با واکاوی ادله ی تغلیظ دیه از یک سو، و دلایل مسئولیت بیت المال از دیگر سو، نتیجه گرفته شده است که ادله ی یاد شده، عام و مطلق بوده و نصوص وارد شده در این باب، تخصیص نخورده است. دلیل دیگری که می تواند مبین مسئولیت بیت المال در پرداخت دیه مغلظه باشد، قایل شدن به حقیقتی مستقل، برای دیه تغلیظ شده است. در این میان، اشکالاتی چون تعارض با اصل شخصی بودن مجازات، لزوم احتیاط در مصرف از بیت المال که ممکن است به این استدلال وارد شود نیز طرح و پاسخ داده شده اند.
    کلیدواژگان: دیه ی مغلظه، تغلیظ، ماه های حرام، بیت المال، دیه، حرم مکه
  • عبدالله بهمن پوری، محمدحسن حائری صفحه 67
    غریزه ی فزون طلبی و زیاده خواهی در نهاد بشر، در شاخه های مختلف قابل بررسی است؛ یکی از این موارد احتکار است. این مساله از مسایلی است که جوامع امروزی نیز شدیدا به آن مبتلا و گرفتار پیامدهای آن شده است؛ فقها مکرر، در مورد احتکار و ناپسند بودن آن بحث کرده اند و غیر اخلاقی بودن آن را مسلم گرفته اند. چنین عمل حریصانه ای باید از سوی حکومت منع شود؛ البته در حدود اصول و قواعد مسلم؛ به گونه ای که با حق مالک و حق مردم و اجتماع همسو باشد. وظیفه ی حکومتی و اجتماعی حکومت می طلبد که محتکر را مجبور به عرضه ی کالا به مردم، به قیمت متعارف کند و اگر تذکر و تهدید و اجبار بر فروش، ثمربخش نبود و محتکر کماکان بر اجحاف و تعدی خود اصرار داشت، تسعیر و قیمت گذاری بر محتکر از وظایف حکومت خواهد بود. در جستار حاضر، به بررسی ابعاد فقهی تسعیر، با توجه به قواعد و اصول و نیز ارتکاز عرف و عقلا خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: اجحاف، احتکار، مصلحت عامه، قاعده ی لاضرر، قاعده ی تسلیط
  • فروغ پارسا صفحه 81
    فقه اسلامی، یکی از مهم ترین مباحثی است که خاورشناسان به آن پرداخته اند. نقطه ی عزیمت مطالعات آنها، این ایده بوده که نظام حقوق اسلامی، از نظام حقوقی یهودیت و رومی اقتباس شده است. در همین رابطه خاستگاه فقه اسلامی، مورد مناقشه قرار گرفته است. با اینکه بسیاری از آنها دیدگاه مسلمانان درباره ی ابتنای فقه بر قرآن و سنت را پذیرفته اند، برخی از آنها معتقدند فقه اسلامی، در قرآن و سنت نبوی ریشه ندارد؛ بلکه آرای صحابه و تابعین و فقهای متاخر اسلامی در پیدایی نظام فقهی اسلام تاثیر داشته اند. دانشمندان غربی در پژوهش های فقه شناختی نمونه هایی از موارد تشابه قوانین اسلامی با قوانین یهود و یا رومی را مطرح کرده اند. دانشمندان مسلمان از سویی اشاره داشته اند که همه ی ادیان الهی برای هدایت بشر آمده و ناگزیر احکام عبادی و مدنی مشابهی دارند. از سوی دیگر، نشان داده اند که قوانین عبادی و نیز احکام حقوقی و جزایی فقه اسلامی، با قوانین یهود و نیز رومی تفاوت ماهوی دارند. همچنین در مواردی از قبیل قاعده ی فراش و نیز قاعده ی ثبوتیه نشان داده اند که این دو در سنت های عرب پیش از اسلام متداول بوده و به هیچ روی از قوانین رومی اقتباس نشده اند.
    کلیدواژگان: تاریخ فقه، یهود، خاورشناسان، خاستگاه فقه، شریعت، فقه اسلامی، قوانین رومی
  • سید مصطفی محقق داماد، نصرالله جعفری خسرو آبادی * صفحه 103

    قاعده ی مقابله با خسارات، عبارت از این است که متضرر از نقض قرارداد (متعهدله) وظیفه دارد اقدامات لازم را برای تقلیل یا جلوگیری از گسترش خساراتی که از نقض قرارداد یا فعل زیان بار دیگری برای وی حادث شده، انجام دهد. مناسبترین قاعده ای که می تواند قاعده ی مقابله را در فقه اسلامی و به تبع آن حقوق ایران توجیه کند، قاعده ی معروف فقهی «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» است؛ با این توضیح که اگر وظیفه ی مقابله با خسارات را بر دوش خواهان یا شخصی که در معرض خسارت قرار دارد، بارنکنیم، عدم این حکم و تکلیف، موجب ضرر است و بنابراین، حکم به این تکلیف می دهیم. گرچه این قاعده، به صراحت در قوانین ایران پذیرفته نشده است؛ لیکن بر اساس اصل 167 قانون اساسی، با مراجعه به متون فقهی، قابل پذیرش می باشد. همچنین قانون گذار ایران، در مواردی، این قاعده را به صورت ضمنی در متون قانونی پذیرفته است.

    کلیدواژگان: نقض، زیان دیده، قرارداد، مقابله با خسارت
  • سید محمد محمودی گلپایگانی صفحه 119
    در نظام اقتصادی اسلام، به منظور اجرای عدالت و جلوگیری از پیدایش اختلاف شدید طبقاتی از گنج اندوزی و انباشت ثروت نهی شده و به موجب صریح قرآن کریم، مرتکب آن به عذابی سخت نوید داده شده است. از نگاه بسیاری از فقها و مفسران، اکتناز حرام تنها با انباشت ثروت و خودداری گردآورنده، از پرداخت زکات محقق می شود؛ ولی از منظر برخی دیگر، شمول نهی در آیه ی مزبور، از این فراتر است و شامل گنج اندوزی که زکات خود را ادا کرده و از دیگر وظایف مالی خود نسبت به جامعه خودداری نموده نیز می گردد. در این نوشتار، ضمن بررسی نظریه های مختلف، به تحقیق در این مساله پرداخته شده که علیرغم دیدگاه اکثریت، اکتناز حرام، به موارد گردآوری ثروت با خودداری از پرداخت زکات منحصر نمی شود؛ بلکه این عنوان، شامل منع از اداء دیگر حقوق مالی و رفع خلاهای اقتصادی جامعه نیز می گردد. همچنین، حکم کنز از جهت شمول قانون زکات و خمس از نظر فقه امامیه و مذاهب اربعه به طور خلاصه مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: کنز، ابوذر، انفاق، مفسران، سبیل الله، مال الله
  • مهدی نوریان، سید محمدرضا امام، عابدین مومنی صفحه 145
    در عرصه ی حیات اجتماعی، مهمترین رقابت ها، در حوزه ی فعالیت های اقتصادی، صورت می گیرد. جهت برقراری برابری در رقابتها و نیز داشتن توانمندی در آنها، وجود قدرت برابر، عامل بسیار مهمی است. در جهان امروز، برخورداری از این عنصر به اطلاعات، آگاهی های برابر مربوط میشود؛ لذا با توجه به این امور و با در نظر داشتن وظیفه دولت اسلامی در برقراری عدالت اقتصادی، در این مقاله، پس از تعریف اطلاع رسانی، با بررسی حکم اطلاع رسانی نسبت به فرصتهای اقتصادی، مواردی از حرمت و وجوب، کراهت و استحباب اطلاع رسانی در این عرصه را ذکر کرده، سپس در راستای تبیین ادله ی حرمت تبعیض در اطلاع رسانی، ابتدا حکم رانت اطلاعات را تشریح و بعد با بیان روش مناسب برخورد با فرصت های اقتصادی، شرایط لازم در اطلاع رسانی نسبت به این فرصتها را تبیین کرده، به این نتیجه میرسیم:اولا اطلاع رسانی نسبت به فرصتهای اقتصادی، فی حد نفسه نه تنها مباح است، بلکه با توجه به سنت شرعیه، از استحباب نیز برخوردار بوده و فقط مواردی که با ادله همراه باشند، از تحت عمومیت حکم استحباب اطلاع رسانی خارج میشوند. ثانیا رانت-های اطلاعاتی نیز فی حد نفسه حرام نیستند بلکه با توجه به منبع اطلاعات، نحوه و طرق کسب آنها، مشمول احکام تکلیفلی مختلفی میگردند
    کلیدواژگان: تبعیض، اطلاعات، فرصت های اقتصادی، اطلاع رسانی، رانت اطلاعاتی
|
  • Hamid Abhari, Ali Akbar Izadifard Page 11
    Usurpation¬ means possession to another right by force (Art.308.civil code).There is not doubt that usurper is liable for the usurpation of corpus of property, but there are different opinions about usurpation of the benefits of property in Islamic law and Iranian civil law. Some of jurisprudents and lawyers believe that usurper is not liable for benefits, whether they are joined or separate benefits. However, some of jurisprudents and lawyers believe that usurper is liable for joined or separate benefits. There are different opinions about the base of responsibility of usurper for the benefits of property; some of jurisprudents and lawyers believe that the base is the rule of "Al Kharaj Be Alzaman", but some have the idea that the "Yad" rule is the base of responsibility. In this article, the responsibility of usurper for the benefits of property and its base in Islamic law and Iranian civil law has discussed. We can see that usurper is liable for joined or separate benefits and the base of his responsibility is the"Yad" and “Itlaf” rule
    Keywords: benefit, property, responsibility, Usurpation
  • Jalil Omidi Page 27
    Contrary to majority of Islamic jurists, those who believe in singularity of reality and a certain rule in disagreement cases, in opinion of some of the scholars, the truth and the rule is plural and all of the jurist(Modjtahedin) are just. Imam Mohammad Ghazzali is one of these scholars. In his opinion, the theory of proscription (Takteah) is incorrect and contradictory. With the exception of cases included in definitive evidences, the Modjtahid’s conjecture or belief is God’s rule too. There is no real or certain rule before his jurisprudential reasoning. Ghazzali’s arguments, in summary, are: rational and Islamic evidence, relativity of circumstance, individual interests, ancestor’s custom, contradiction and weak arguments of the theory of proscription
    Keywords: Ghazzali, correct, proscription, wrong, Idjtihad, correctness
  • Ahmad Bagheri, Noushin Chatrchi, Ali Mazhar Gharamaleki, Alireza Hodaee Page 49
    Usurpation¬ means possession to another right by force (Art.308.civil code).There is not doubt that usurper is liable for the usurpation of corpus of property, but there are different opinions about usurpation of the benefits of property in Islamic law and Iranian civil law. Some of jurisprudents and lawyers believe that usurper is not liable for benefits, whether they are joined or separate benefits. However, some of jurisprudents and lawyers believe that usurper is liable for joined or separate benefits. There are different opinions about the base of responsibility of usurper for the benefits of property; some of jurisprudents and lawyers believe that the base is the rule of "Al Kharaj Be Alzaman", but some have the idea that the "Yad" rule is the base of responsibility. In this article, the responsibility of usurper for the benefits of property and its base in Islamic law and Iranian civil law has discussed. We can see that usurper is liable for joined or separate benefits and the base of his responsibility is the"Yad" and “Itlaf” rule
    Keywords: benefit, property, responsibility, Usurpation
  • Abdollah Bahmanpouri, Mohammad Hasan Haeri Page 67
    Instinct of avidity and avarice in the nature of humankind can be studied in different fields. One of them is hoarding. It is one of important problems that societies are stricken to it and its consequences. Jurists debate about hoarding and its absurdity in jurisprudence repeatedly. Such avarice act should be forbidden by government, certainly accordance with undoubted fundamental rules for preserving of right of possession and rights of society. Social and governmental duty of government request that force hoarder to expose and offer goods to people whit standard price. If the hoarder continues his act, conversion would the duty of government. In this research, we will study the juridical dimension of conversion with attention to fundamental custom and intellect
    Keywords: Public interest, Conversion, Injustice, Hoarding, Dominance
  • Phorogh Parsa Page 81
    Islamic jurisprudence is one of the most important issues in the field of Islamic studies. Islamic jurisprudence has been studied by numerous Western scholars. Some of them assumed that Islamic system of law adopted Jewish or Roman system of law and in many cases based on them.The origin of Islamic urisprudence is also one of the controversial issues in this respect. Some western scholars, in accordance with Muslim scholar’s view, believe that Islamic jurisprudence is derived from Quran and Sunna (saying and deed of the prophet) and others claim that Islamic jurisprudence initially is infused by companion’s opinion and later jurists who were influenced by non-Muslim cultures. It is shown some examples of simulation between Islamic law and Jewish or Roman law. Muslim scholars assert that all divine religions guide humans and therefore they have the same principles and same ritual and civil maxims. On the other hand, they also have shown some differences between Islamic injunctions and Jewish or Roman system of law. In some cases such as the dictum of the prophet;”Al-walad li-l-firash wa –li-l’āhir al-hajar”, Muslim scholars have shown the currency of this maxim in pre-Islamic Arab traditions. It means is based on pre-Islamic practice.
    Keywords: Jewish law, the origin of Islamic jurisprudence, Islamic jurisprudence, Roman law, History of jurisprudence, Orientalists
  • Seyed Mostafa Mohaghegh Damad, Nasrollah Jafari Khosroabadi Page 103

    Damage control doctrine requires the party incurring damages due to another party’s breach of contract or damaging action to take necessary measures to reduce damages or to prevent damage expansion. The most suitable doctrine justifying control doctrine in Islamic jurisprudence and consequently Iran's law is the well-known Jurisprudential doctrine of La Zarara wa La Zerar fi al-Islam “there is no detriment and detrimental act in Islam”. It is noteworthy that if the responsibility of damage control is not born on the petitioner or the person incurring damages, the result shall be damage to the respondent which is not acceptable based on the latter doctrine. Although this doctrine has not been explicitly accepted in Iranian Civil Code, principle 167 of the Constitution and jural and legal literature confirm it. Also, Iranian legislator has accepted La Zarar doctrine implicitly in some legal literature

    Keywords: damaged person, breach, contract, damage control
  • Seyed Mohammad Mahmoudi Golpayegani Page 119
    The Islamic economic system, in order to implement justice and prevent the emergence of wide gaps among social classes, prohibits wealth accumulation (Iktinaz), and the Holy Quran explicitly promises punishment for it. Many Fughaha and commentators of the Holy Quran maintain that the forbidden Iktinaz only is established by accumulating wealth and avoidance of paying its Zakat. However, there are others who believe that the prohibition set in this verse goes beyond that and includes those who pay Zakat but refuse to perform other financial obligations towards the society. In this paper, after explaining the relevant theories, it is argued that in spite of the majority viewpoint, the forbidden wealth accumulation is not limited to refusing payment of Zakat but this prohibition also includes neglecting other financial obligations and failure to heal the economic shortcomings of the society. This paper, briefly, studies the legal status of wealth accumulation in Shiite jurisprudence and Sunni schools
    Keywords: Iktinaz, Interpreters, way of God, Abuzar Ghifari, Charity
  • Mahdi Nourian, Seyyed Mohammadreza Imam, Abedin Momeni Page 145
    The most effective competitions in social life take place in the area of economic activities. to strike a balance among competitions and being competitively potential, equal ability plays a significant role. In modern world,factor is in close connection with comparable state of information and knowledge. Taking this fact into account along with the duty of Islamic government in maintaining a fair economic condition in the society,then giving a clear description of public information system,with full examination of the respective commandment as to the economic opportunities, we will proceed to mention cases such as necessity and veneration of public information system entity. Afterwards, well describe the appropriation of information by stating the reasons for recognizing discrimination in public information system and explain the required circumstances as to the opportunities through proper means of dealing with economic opportunities. Finally we conclude that, firstly public information system entity by nature and as to economic opportunities is not only permitted but liked and popular according to religious tradition, just cases with logical reasons are exception. Secondly, the public information system appropriation is not haram (forbidden) by nature,but based on the source of information and their methods of providing are included in different religious precepts
    Keywords: Information, discrimination, economic opportunities, appropriation of information, public information system