فهرست مطالب

فقه و مبانی حقوق اسلامی - سال چهل و چهارم شماره 2 (پاییز و زمستان 1390)

نشریه فقه و مبانی حقوق اسلامی
سال چهل و چهارم شماره 2 (پاییز و زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/07/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی اکبر کلانتری صفحه 11
    از جمله مباحث مهم اصولی که در ابواب و مسائل گوناگون فقه کاربرد دارد و از موضوعات مور ابتلاء فقی هان محسوب می شود، بحث (انصراف) است. این مهم، از مباحث مرتبط با (مطلق و مقید) است و هنگام بحث از (مقدمات حکمت) مورد توجه قرار گیرد. از آنجائی که این موضوع نقش مهمی در استنباط احکام شرعی دارد و در علم اصول فقه به اجمال، مورد بحث قرار گرفته است، پرداختن به آن ضروری جلوه می نماید. این مقاله پس از بررسی مفهوم انصراف و بیان اقسام آن، به تبیین آثار آن ها می پردازد و با طرح مثال های گوناگون از ابواب مختلف فقه، بر نقش مهم آن در امر استنباط می پردازد.
    کلیدواژگان: اطلاق، استنباط، انصراف، تقیید
  • حمید ابهری، سام محمدی، زینب افچنگی صفحه 33
    نویسندگان قانون مدنی ایران در تدوین مقررات آن، بیشتر از منابع فقهی و حقوق فرانسه الهام گرفته اند. در ماده 1234 قانون مدنی فرانسه، در بین اسباب سقوط تعهد، نهاد حقوقی با عنوان «شرط فاسخ» پیش بینی شده است. ماده 264 قانون مدنی ایران که به بیان اسباب سقوط تعهد می پردازد، منطبق با ماده1234 قانون مدنی فرانسه است، اما ذکری از شرط انفساخ بعنوان یکی از اسباب سقوط تعهد نشده است. سوالی که مطرح می شود این است که آیا شرط انفساخ با نظام حقوقی ایران سازگاری نداشته که صراحتا مورد پذیرش قرار نگرفته است؟ با تحلیل موضوع و بررسی آن در فقه، به نظر می رسد که اگر چنین شرطی به صورتی در عقد درج شود که سبب جهالت و غرر در معامله نشود، اصولا نباید با مبانی نظام حقوقی ایران منافات داشته باشد. در این مقاله، صحت و اعتبار شرط انفساخ در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران و شرایط تحقق آن مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: قانون مدنی، عقد، شرط انفساخ، سقوط تعهد، فقه
  • عباس کریمی، اسماء موسوی صفحه 53
    گرچه حقوق مالکیت فکری به عنوان شاخه ای از علم حقوق جای خود را کاملا در سطح جهان باز نموده است، ولی در کشور ما هنوز بر سر برخی پایه ای ترین مسائل آن از جمله خرید و فروش این گونه اموال، تردید و مناقشاتی وجود دارد. این مقاله قصد دارد با بررسی شرایطی از عقد بیع که در نگاه اول در خصوص اموال فکری چالش برانگیز به نظر می رسند یعنی لزوم مالیت داشتن مبیع و عینیت آن، و نیز با تبیین ابعاد مختلف ناظر بر بیع این اموال یعنی امکان تسلیم، دائمی بودن مالکیت، و تعلق جوایز و امتیازات به پدیدآورنده، علاوه بر برداشتن گامی به جلو در جهت نزدیکی و هماهنگی با نظام های حقوقی جهانی، یکی از اغلاط شایع ناظر به لزوم عین متجسم و متعین بودن مورد بیع را بزداید
    کلیدواژگان: تسلیم مبیع، بیع، عین معین، حقوق مالکیت فکری، مبیع، اموال فکری، انتقال دائم
  • محمدتقی فخلعی، حسین صابری، محمود توکلیان اکبری صفحه 75
    بازشناسی دقیق مفهوم نصب و ویژگی های این جریان منحرف عقیدتی و ارائه تعریف دقیق و منصفانه از آن بسیار حائز اهمیت است. به ویژه با عنایت به اینکه فقی هان امامی آثار و احکام خطیرکفر را بر ناصبی ترتیب داده اند. این مقاله با ورود به میدان بحث فقهی، آرای گوناگون در باب مفهوم نصب را مورد تحلیل و سپس نقد فقهی قرار داده است. تحلیل و نقد دیدگاه افراطی مشایخ اخباری توسط فقی هان معاصر و تبیین دیدگاه ممتاز امام خمینی(ره) در اوج مباحث این مقاله نشسته است. سرانجام این مقاله به نتیجه منصفانه و محتاطانه ای در باب مفهوم نصب نائل شده است
    کلیدواژگان: خوارج، نصب، عداوت، ناصبی، اهل بیت
  • اکبر احمدی، سید محمدرضا امام، عابدین مومنی، علی مظهر قراملکی صفحه 95
    یکی از مباحث بنیادی و کاربردی در علم فقه و اصول فقه، اعتبار مثبتات ادله می باشد. امارات و اصول عملیه همانطور که می توانند دارای آثار شرعی مستقیم باشند، می توانند دارای آثار شرعی غیرمستقیم نیز باشند. اعتبار این لوازم و آثار غیرمستقیم تحت عنوان مثبتات ادله بررسی می شود. برخی از اصولی ها با طرح جعل علمیت برای امارات، مثبتات اماره را معتبر می دانند ولیکن، مثبتات اصول را به علت عدم جعل کاشفیت، فاقد اعتبار می دانند. برخی نیز با اعتقاد به اطلاق ادله حجیت امارات، نسبت به لوازم آن ها و نبود چنین اطلاقی در اصول عملیه چنین تفاوتی را پذیرفته اند. اما براساس رویکرد امام خمینی (رحمه الله علیه) اثبات شده است که علت اعتبار مثبتات امارات به هیچ عنوان جعل کاشفیت و یا اطلاق ادله جعل حجیت نیست؛ بلکه سیره عقلاء باعث تمایز مثبتات امارات از اصول عملیه می شود.
    کلیدواژگان: سیره عقلاء، اصل عملی، اماره، مثبتات ادله، استصحاب
  • لیلا زمانی، حسین ابویی، علی تولایی صفحه 117
    مفهوم شهادت دروغ یا شهادت زور در منابع فقهی با آنچه در قوانین و حقوق موضوعه به چشم می خورد، تفاوت چندانی ندارد؛ اما در تعیین مجازات این جرم و ادله و مبانی آن، آنچه از کلام فقها (امامیه و اهل سنت) و استنادات هر یک به روایات یا سیره رهبران دینی خود، می توان استنتاج نمود، ضروری بودن تشهیر شاهد زور به واسطه زیان و ضرری است که ممکن است در آینده به جامعه و افراد آن وارد گردد؛ که در قانون مجازات اسلامی بدان توجهی نشده است. بنابراین لازم است در تایید و تثبیت تشهیر، به عنوان مجازات مفید و متناسب با جرم شهادت دروغ، بررسی شود که نظرات و دیدگاه فقها و مستندات و ادله هر یک از آن ها در تشهیر شاهد زور چیست؟ همچنین روایاتی که در این خصوص وارد گردیده و نیز سایر ادله ای که در جواز این مجازات بدان استناد شده است، کدامند؟ در این مقاله، سعی شده است ضمن بیان مفهوم تشهیر، سوالات مطروحه فوق بررسی و پاسخ داده شود.
    کلیدواژگان: تشهیر، تعزیر، شهادت، شاهد زور
  • مهدی موحدی محب صفحه 139
    در فقه امامیه و به تبع آن قانون مدنی، اختصاص خیار مجلس به بیع، از مسلمات شمرده می شود تا جایی که بعضی آن را از ضروریات فقه امامیه میدانند و برخی بر آن ادعای اجماع کردهاند؛ اگر چه کسانی چون مالک و ابوحنیفه اساسا ثبوت آن را به شکل مشهور، انکار کرده و از برخی چون شافعی، قول به تفصیل دیگری هم نقل شده است.
    از آن جا که معاملات، اموری توقیفی و تعبدی نیستند و واگذار به عرف عقلا بوده و نوعا ملاک احکام آن توسط عقلاء قابل فهم است، در این مجال ضمن بیان اقوال موجود در خصوص خیار مجلس و مرور ادله و مستندات آنها، به نقد هر یک پرداخته و نظریه تعمیم خیار مجلس به تمامی عقود لازم (به جز نکاح) را، به همراه شواهد و مویدات آن، تبیین نموده و با الغاء خصوصیت از عقد بیع، آن را شامل همه عقود لازمی که ملاک جعل خیار مجلس در آن وجود دارد می دانیم.
    کلیدواژگان: عرف عقلاء، الغاء خصوصیت، عقود لازم، بیع، خیار مجلس، تنقیح مناط
|
  • Ali Akbar Kalantari Page 11
    Diversion, which is discussed briefly in the science of Usul al-Fiqh in the chapter on the absolute and qualified, while playing a notable role in different chapters of jurisprudence, is of varieties. Surveying the concept of diversion and its varieties, the present essay expounds its effects and results and emphasizes its important role in the process of inferring juristic precepts
    Keywords: qualification, inference, absoluteness, diversion
  • Hamid Abhari, Sam Mohammadi, Zainab Afchangi Page 33
    The Iranian civil code is mostly influenced by juristic sources and French law. In the article 1234 of French civil code, a legal institution entitled “terminator condition” is included in the causes of discharge of an obligation. The article 264 of Iranian civil code, which deals with description of causes of discharge of an obligation, corresponds to the article 1234 of French civil law. However, it does not mention contract termination clause as one of causes of discharge of an obligation. A question is posed, then, that whether contract termination clause is not in conformity with the Iranian civil code that it is not explicitly accepted. Analysis of the subject and investigation in jurisprudence indicate that should such condition be included in the contract in such a way that it may not cause ignorance with regard to the contract conditions, it would not principally contradict Iranian legal system. The present essay deals with validity of contract termination clause in Shiite jurisprudence and Iranian civil law as well as conditions of its actualization
    Keywords: jurisprudence, contract termination clause, contract, discharge of an obligation, civil code
  • Abbas Karimi, Asma Musavi Page 53
    Although the right for intellectual property as a branch of legal sciences is absolutely recognized in the world, there is dispute among jurists and lawyers with regard to even some of its primary problems, such as sale of such properties in our country. Surveying some conditions of sale contract which seem controversial at a glance, such as necessity of object of sale being subjective, and explaining various dimensions of such properties, such as possibility of delivery, permanence of ownership, and honors and awards being owned by the creator, the present essay attempts to make a change in the present situation and remove a prevailing mistake regarding necessity of objectivity of the thing sold
    Keywords: delivery of the thing sold, the specific object, object of the sale, intellectual properties, permanent transfer, rights to intellectual properties, sale
  • Mohammad Taghi Fakhlaee, Hosain Saberi, Mahmud Tavakkoliyan Akbari Page 75
    Precise recogni tion of concept of nasb and character istics of that perver ted ideological current as well as pres entation of an exact, fair definition of it is of great import ance, especially when on e considers that Shiite jurists have treated that current as infidelity. Th e present essay analy zes and juristically criticizes differ ent opinions on the conc ept of nasb ranging from Akhbari ’s extremist to the Imam Khomeini ’s excellent explanation, and comes to a fair, precautionary conclusion with regard to the that concept. Key Words: Ahl al-Bayt (Shiite holy Imams), enmity, nasb, nasibi,khawaridj
    Keywords: nasb, Ahl al Bayt (Shiite holy Imams), khawaridj, enmity, nasibi
  • Akbar Ahmadi, Sayyed Mohammad Reza Emam, Abedin Momeni, Ali Mazhar Gharamaleki Page 95
    Study of validity of implications of proofs is among fundamental discussions in both Usul al-Fiqh and Fiqh. Authorized conjectural proofs (amarat) and practical principles can have indirect juristic implications as they have direct ones. Investigation of validity of such indirect implications and effects is entitled investigation of validity of implications of proofs. Some Usulis hold that implications of authorized conjectural proofs are valid since the divine law-maker has treated them as knowledge and certitude while those of practical principles are not authorized because they are not treated so by the divine law-maker. Some other have accepted that difference but have argued that what proves validity of authorized conjectural proofs is unconditional with regard to their implications while what proves that of practical principles is not so. Imam Khomeini, however, holds that implications of authorized conjectural proofs are not valid because of being treated by the divine law-maker as knowledge and certitude. Rather, it is the custom of the wise that differentiates between implications of authorized conjectural proofs and practical principles
    Keywords: the custom of the wise, practical principle, authorized conjectural proof (amara), implications of proofs
  • Laila Zamani, Hasan Abuee, Ali Tavallaee Page 117
    The concept of perjury or false testimony has no notable difference in juristic texts and Iranian criminal code. However, what both Shi‘a and Sunni jurists refer to as their sources for determination of punishment of that crime results in the fact that necessity of public disclosure of perjurer is because of the harm which may affect the society and individuals in the future – something missing in the Iranian criminal code. In order to confirm public disclosure as the suitable and efficacious punishment of the perjury crime, therefore, we had better investigate opinions of jurists as well as proofs they have presented in this connection. Hadiths and other proofs referred to should also be presented and taken into consideration
    Keywords: public disclosure, testimony, discretionary punishment, perjurer
  • Mehdi Movahhedi Mohebb Page 139
    Restriction of option of meeting place to the sale contract is treated as incontrovertible in both Shiite jurisprudence and Iranian civil code in such a way that it is considered among necessities of Shiite jurisprudence by some and a matter of consensus by others. However, Malik and Abu Hanifa radically denied the prevailing opinion and Shafi‘i had his own idea in this connection. Since transactions are not dependent upon divine instruction but rather are handed over to the custom of the wise on the one hand and the wise can generally discover criteria of their religious precepts on the other, the present essay explains various opinions of jurists on the option of meeting place reviewing and criticizing their proofs and arguments first, expounds the theory of generalization of option of meeting place along with its evidence and supporters secondly, and, annulling the peculiarity to sale contract, concludes that option of meeting place includes all irrevocable contracts (except marriage) in which the criterion of option of meeting place exists
    Keywords: the custom of the wise, examination of the criterion, option of meeting place, annulment of peculiarity, irrevocable contracts