فهرست مطالب

نشریه جامعه شناسی هنر و ادبیات
سال ششم شماره 1 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد کشاورز، مصطفی گرجی صفحات 1-21
    در جوامع شهری همواره گروه هایی زندگی می کنند که از نظر وضعیت معیشتی در پایین ترین سطح به سر می برند که به «زیرطبقات» (Under Class) شهره اند. زیرطبقات در نظام قشربندی اجتماعی طیفی وسیع از افراد را در بر می گیرد که اعمال و کنش هایشان در جامعه تاثیرگذار و از جهاتی بسیار مخرب و منفی است و هزینه هایی فراوان برای جامعه در پی دارد. لومپن ها، در کانون این طبقه اجتماعی، حضوری پررنگ در عرصه جامعه و در داستان های رئالیستی و اجتماعی نویسندگان معاصر کشورمان دارند. لومپن ها معمولا افرادی واخورده و به فساد کشیده شده و بدون هویت اند. این افراد که شغل و درآمد ثابتی ندارند با شغل های کاذب روزگار می گذرانند و در بسیاری از مواقع، با توجه به وضعیت بد اقتصادی و فکری، تن به کارهای ناشایست می دهند. از نویسندگانی که با نگاهی تازه و به دور از کلیشه های رایج به شرح و توصیف زندگی لومپن ها پرداخته رسول پرویزی است. پرویزی که از چهره های مطرح داستان نویسی ایران در دهه چهل شمسی به شمار می رود در دو مجموعه داستان کوتاه خود، شلوارهای وصله دار و لولی سرمست، تنوعی چشم گیر از لومپن ها را به نمایش می گذارد. او در آثار خود، با نگاهی انتقادی، برخی زوایای پنهان و ناگفته زندگی نابسامان این قشر و دلایل ریشه ای پدیدآورنده این نوع زندگی را بررسی می کند. البته نگاه پرویزی به این قشر بر خلاف نگاه یک جامعه شناس نگاهی است درونی و غالبا جدی و فقط در پاره ای مواقع طنز آمیز. ضمن آنکه پرویزی تقریبا ریشه تمام ناهنجاری های زندگی مادی و معنوی زیرطبقات را در علل اقتصادی خلاصه می کند. این در حالی است که بسیاری از جامعه شناسان (به ویژه پوزیتیویست ها) معتقدند انتساب همه ناهنجاری ها به مسئله اقتصاد به تامل بیش تری نیاز دارد. پرویزی با نگاهی بی طرفانه، به رغم برجسته کردن جنبه های منفی رفتاری لومپن ها، با تاکید بر نابرابری توزیع درآمد و امکانات اجتماعی، دست کم، گروهی از لومپن ها را قربانیان جامعه و افرادی ستم دیده تصویر می کند که زمینه رشد فکری و روحی از آن ها سلب شده است.
    کلیدواژگان: رسول پرویزی، زیرطبقات، قشربندی اجتماعی، لومپن
  • صدف گلمرادی، حسین فقیهی، نعمت الله فاضلی صفحات 23-41
    این مقاله بر نقد جامعه شناسانه رمان معاصر تمرکز دارد. راهنمای نظری این پژوهش ایده انواع سرمایه پیر بوردیو است. بوردیو بر این باور است که نظریه سرمایه اقتصادی مارکس مبادلات را به نوع تجاری آن تقلیل می دهد؛ در حالی که توضیح دادن ساختار و کارکرد جهان اجتماعی بدون در نظر گرفتن سرمایه در تمام شکل هایش امری محال است. در پرتو این نظریه با بررسی انواع سرمایه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و نمادین و قدرتی که از این راه برای زنان حاصل می شود، به بازنمایی جایگاه آنان در رمان قصه تهمینه، اثر محمد محمدعلی، می پردازیم و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و روایت شناسی به این نتیجه می رسیم که در فضای اجتماعی این رمان هیچ سرمایه متقارنی برای زنان وجود ندارد. آنان فقط با تکیه بر یک بعد از سرمایه شان، در میان خود، به تخاصم آشکار و پنهان می پردازند؛ در همین محیط برای جای گیری در قدرت منازعه می کنند و به فرادست و فرودست تقسیم می شوند. بنابراین، اگر چه در فضاهای خرد زنانه مادرانی با «قدرت پدرانه» می بینیم، در فضای کلان اجتماعی سرمایه های تثبیت شده، کلان، و گسترده متعلق به مردان است و زنان قصه، حتی تهمینه، در جوار آن ها حاشیه ای بر متن تلقی می شوند. به این ترتیب، متن به نوعی آگاه یا ناخودآگاه در بازتولید فرادستی مردان و فرودستی زنان در عرصه ها تجربه ای عینی و کلیدی به دست می دهد.
    کلیدواژگان: انواع سرمایه پیر بوردیو، جامعه شناسی ادبیات، زنان، قصه تهمینه، محمد محمد علی
  • سیمین کاظمی، عبدالرضا نواح صفحات 43-63
    با تحولات اجتماعی صورت گرفته در جوامع بشری، اساس تفکر مردسالارانه مورد تردید و پرسش قرار گرفته و وضعیت زنان دستخوش تحولات اساسی شده است. از تحولات صورت گرفته در وضعیت زنان حضور آن ها در صحنه های گوناگون اجتماعی و به عهده گرفتن نقش هایی فراتر از نقش های فیزیکی است که جامعه کهن در قرون و اعصار گذشته به آن ها تحمیل کرده و در صدد تداوم آن است. اما به رغم تغییرات آشکاری که با تلاش زنان در این زمینه صورت گرفته است، تفکر مردسالار هنوز در مقابل تغییر جامعه به سوی برابری جنسیتی مقاومت می کند و در بسیاری از عرصه ها، همچون عرصه فرهنگ، نمی خواهد به واقعیت های جدید تن در دهد. در ادبیات داستانی معاصر ردپای تفکرات مردسالارانه و نگاه برتری جویانه مردان به زنان دیده می شود. در بعضی از آثار داستانی، خصوصیات زنان و نقش های آن ها از کلیشه ها و تصورات قالبی متابعت می کند که با واقعیت زندگی زنان متفاوت است. ادبیات داستانی با نقش مهم و انکارناپذیری که در انتقال فرهنگ و جامعه پذیری در هر جامعه ای دارد، در صورتی که حامل کلیشه های جنسیتی باشد، می تواند به بازتولید و استمرار تفکری منجر شود که زنان را جنس دوم و موجودی صرفا جنسی می بیند و خواهان به انقیاد کشاندن آن ها در سطوح متفاوت حیات فردی و اجتماعی است. این تحقیق به آثار یکی از نویسندگان معروف و تاثیرگذار ایران جلال آل احمد از منظر مسئله زنان و کلیشه های جنسیتی می پردازد.
    کلیدواژگان: ادبیات، جلال آل احمد، زنان، کلیشه های جنسیتی، نقد فمینیستی
  • غلامرضا پیروز، مرضیه حقیقی صفحات 65-89
    کارناوال (Carnival)یکی از زمینه های ایجاد کلام چندآوا در نظریه منطق گفت وگویی میخاییل باختین است. کارناوال که برآمده از جشن های توده ای مردم در سده های میانه است، در کلام، با مولفه هایی نظیر طنز، تمسخر و شوخی، نفی ارزش های حاکم بر جامعه، آمیختگی مرگ و زندگی، توجه به جسم و لذت های جسمانی، انتقادهای اجتماعی و به طور کلی، با هر آنچه به رویارویی گفتمان توده ای و غیررسمی با گفتمان رسمی و غالب راه می برد، نشان داده می شود. باختین، این نظریه را در تقابل با تک آوایی، شادی ستیزی و جزم اندیشی رژیم استالین مطرح کرد. نکته ای که این پژوهش بر آن تاکید دارد کاربست ویژه نظریه منطق گفت وگویی، به ویژه کارناوال، در تاریک ترین و پراختناق ترین ادوار تاریخ است. برای این منظور، بهرام صادقی، در جایگاه یکی از برجسته ترین طنزپردازان معاصر فارسی که در دوره سیاه پس از شکست کودتای 28 مرداد 1332 به نگارش آثار طنزآمیز خود پرداخت، مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش درصدد پاسخ گویی به این پرسش بوده است که طنز موجود در داستان های صادقی تا چه میزان با مولفه های سخن کارناوالی هم خوانی دارد و زمینه های گرایش به چنین شیوه ای چه بوده است؟ دستاورد پژوهش حاکی از آن است که طنز موجود در آثار صادقی با بسیاری از مولفه های سخن کارناوالی نظیر مرگ اندیشی و آمیختگی مرگ و زندگی، نفی معاداندیشی و توجه به ابعاد جسمانی حیات انسانی، نفی ارزش های حاکم بر جامعه، انتقادهای اجتماعی و غیره هم سوست. از این رو، فضایی چندصدا و گفت وگوگرا بر آن حکم فرماست که در تقابل با عصر سیاه و پرخفقان بعد از کودتا قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: بهرام صادقی، چندصدایی، طنز، کارناوال، گروتسک، منطق گفت وگویی، میخاییل باختین
  • کمال خالق پناه، مرضیه رضایی صفحات 91-113
    هدف از این تحقیق بررسی چگونگی برساخت زنانگی در سینمای رخشان بنی اعتماد، از کارگردانان زن در سینمای ایران، است. پرسش اساسی این مقاله فرم زیبایی شناختی و اجتماعی زنانگی در سینمای زنانه بنی اعتماد است. برای بررسی این موضوع، منظومه ای از مقوله های مطالعات جامعه شناختی زنان در زمینه برساخت زنانگی همچون مادرانگی، مردانگی، کلیشه های جنسیتی، تجربه مشترک زنانه، و غیره را به کمک گرفته ایم. ایده نظری مقاله این است که سینمای بنی اعتماد زنانگی را به مثابه حامل مصالحه در زمینه تقابل های ساختاری به تصویر می کشد. در ادامه، چهار فیلم کاملا زنانه بنی اعتماد را بررسی کرده ایم؛ فیلم های نرگس، روسری آبی، بانوی اردیبهشت، و خون بازی. خوانش مضاعف این فیلم ها در دو بعد زیبایی شناختی و اجتماعی موید این موضوع است که زنانگی های بنی اعتماد غیرجنسی هستند و بنی اعتماد امیدوار است که زنانگی مبتنی بر عشق رمانتیک، موسیقی وار بر از هم گسیختگی های اجتماعی و طبقاتی فایق آید.
    کلیدواژگان: تجربه مشترک زنانه، جامعه شناسی زنانگی، زنانگی، زیبایی شناختی زنانگی، سینمای رخشان بنی اعتماد
  • اصغر ایزدی جیران صفحات 115-138
    تمرکز انسان شناختی من بر تجربه و ادراک مخاطبان پرده خوانی متاثر و ملهم از انسان شناسی حسی است که در آن فرهنگ به مثابه شیوه های حس کردن جهان تعریف می شود. بدین ترتیب، هنر پرده خوانی نیز با فنون گوناگون خود در پی ایجاد تجارب حسی خاص و به دنبال آن، معانی حسی و ارزش های حسی ویژه ای است. علاوه بر این، گرچه پرده یک هنر دیداری است، تجربه حسی حضار فراتر از حس بینایی می رود و گرچه پرده خوانی یک هنر شنیداری است، باز هم تجربه حسی فراتر از حس شنوایی می رود. به طور خاص، پرده خوانی حس بساوایی حضار را در انتهای مراسم پرده خوانی درگیر می کند. و بدین ترتیب پرده خوانی یک هنر چندحسی است. تصویرها یا شمایل ها علاوه بر اینکه دیده می شوند، عضلانی می شوند و بیش از همه لمس هم می شوند. لمس کردن پرده یک انتقال ادراکی فرهنگی را نشان می دهد که انتقال دهنده ارزش ها و معانی حسی است.
    کلیدواژگان: استتیک حسی، انتقال ادراکی، انسان شناسی حس ها، پرده خوانی، تجربه حسی، صورت، لمس پرده
  • مرضیه زارع، سودابه صالحی صفحات 139-164
    بعد از دهه 60 میلادی، لباس به عنوان مفهومی هنری مد نظر قرار گرفت و هنرمندان با استفاده از تلفیق لباس با ویژگی های هنرهای تجسمی، حالات و صفات انسانی، حرکات اندام، و گاه توانایی های بازیگری، مفاهیم مورد نظر خود را به نمایش گذاشتند و از آن در قالب چیدمان، اجرا، ویدئو، عکاسی، و غیره برای خلق اثر هنری و ارتباط با مخاطبان اثر بهره جستند. هدف اصلی چنین لباس هایی صرفا پوشش بدن انسان نیست، بلکه نمایش صفات، احساسات، و اندیشه های انسان است.
    هدف این پژوهش، بررسی وضعیت و جایگاه لباس مفهومی، دلایل وضع موجود آن، و راه کارهای توسعه و گسترش این حوزه از هنر از دیدگاه هنرمندان فعال در این حوزه در ایران بود. این پژوهش از منظر داده های تحقیق، کیفی بود و شرکت کنندگان آن به صورت هدف مند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها نیز مصاحبه نیمه طراحی شده بود.
    اطلاعات جمع آوری شده از طریق مصاحبه های حضوری و پست الکترونیک، پس از ضبط و تبدیل به متون یادداشت شده، کدگذاری شدند و سپس مقوله ها و الگوهای موجود در آن ها استخراج و تحلیل شدند. نتایج این پژوهش حاکی از این است که این حوزه از هنر در ایران رشد چشمگیری ندارد. بر اساس یافته ها، مهم ترین دلایل گسترش نیافتن حوزه لباس مفهومی در ایران را می توان مربوط به کمبود منابع نظری، عدم شناخت، و استقبال نکردن مخاطبان از این حوزه و وجود محدودیت های متعدد اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی دانست.
    کلیدواژگان: آثار لباس مفهومی در ایران، جایگاه لباس مفهومی در ایران، لباس مفهومی
|
  • Muhammad Keshavarz, Mostafa Gorgi Pages 1-21
    the system of social stratification، which encompasses a wide range of people، their actions and interactions in the society، effective and highly destructive and negative aspects، and has a lot costs to the society. Lumpans، in the center of the social class، presence in the field of community and social realist fiction writers have in our contemporary. Lumpans usually corrupted people who have no identity. Lumpenproletariat is a term that was originally coined by Karl Marx to describe that layer of the working class that is unlikely ever to achieve class consciousness and is therefore lost to socially useful production، of no use to the revolutionary struggle، and perhaps even an impediment to the realization of a classless society. The word is derived from the German word Lumpenproletarier، a word literally meaning «miscreant» as well as «rag». The term proletarian was first defined by Marx and Friedrich Engels in The German Ideology (1845) and later elaborated on in other works by Marx. The Marxist Internet Archive writes that this term identifies the class of outcast، degenerated and submerged elements that make up a section of the population of industrial centers which include beggars، prostitutes، gangsters، racketeers، swindlers، petty criminals، tramps، chronic unemployed or unemployables، persons who have been cast out by industry، and all sorts of declassed، degraded or degenerated elements. In the Eighteenth Brumaire، Marx rhetorically describes the lumpenproletariat as a «class fraction» that constituted the political power base for Louis Bonaparte of France in 1848. In this sense، Marx argued that Bonaparte was able to place himself above the two main classes، the proletariat and bourgeoisie، by resorting to the «lumpenproletariat» as an apparently independent base of power، while in fact advancing the material interests of the finance aristocracy. For rhetorical purposes، Marx identifies Louis Napoleon himself as being like a member of the lumpenproletariat insofar as، being a member of the finance aristocracy، he has no direct interest in productive enterprises. This is a rhetorical flourish، however، which equates the lumpenproletariat، the rentier class، and the apex of class society as equivalent members of the class of those with no role in useful production. The people who do not have jobs and steady income، live with false job and in many cases due to the bad economic situation and thinking، people do wrong things. One of the authors with a new look and far from the usual clichés to describe life has dealt Lumpans، is R. Parvizi. Parvizi in his works critically examines some hidden and Nagfth chaotic life of the cortex and underlying causes of these deals occurred. However، Parvizi attitude to the cortex - unlike a sociologist at - look inside the often serious and sometimes humorous only. Parvizi almost all the root causes of defects in material and spiritual life of Economic Summary provides the following classes. Parvizi almost all the root causes of defects in material and spiritual life of Economic Summary provides the following classes. However، many sociologists (especially positivists) they all abnormalities attributable to the issue of the economy needs to reflect more. Parviz biased view، despite Lvmpn highlight the negative aspects of behavior، with emphasis on income inequality and social facilities، at least some of the victims Lvmpn downtrodden image that society and the field of intellectual and spiritual growth they have been deprived of.
    Keywords: lumpans, R.Parvizi, social stratification, under class
  • Sadaf Golmoradi, Hoseine Faghihi, Nematallah Fazeli Pages 23-41
    A sociological critique of the womens capitals in the story ofTahmineh by Muhammad Muhammad Ali based on «varieties of capitals» idea by Pierre BourdieuThe present article is a sociological critique on current novels based on «varieties of capitals» idea by Pierre Bourdieu. Bourdieu believes” economic capital thory” by Marks focusing on economy، reduse of issues to commercial one. whil its impossible to explain the stractuer and function of social word without considering all aspects of capital. The researcher represents the position of women in «the story of Tahmineh» by Muhammad Muhammad Ali on the basis of this idea and by analyzing «varieties of capitals» as: economic، social، cultural and symbolic as well as the power that women gain in this way. By using content analysis quality and narration، we will see from which capitals women have taken advantages of، what strategies used to produce and maintain them and how they benefit them after being changed and reproduced. And finally under what condition they face «structural gaps» and «social traps» in order to both meet goals and be in power. In “The Story Of Tahmine” although the mood seems to be monopolarized، a little attention shows the opposite manly pole. So social common sense of the story is often pure feminine &masculine sometimes. There is an obvious & hidden challenge between these two sources of power in womanly social fields. Circular sequence of change & exchange in their properties limited to their womanly common sense i. e. woman competing in this social market based on only one dimension of their properties: a tailor whose all properties -sewing- her incarnated & objective art change & exchange، she is a self-employer running her own life & social existence، then receives a symbolic property. Mrs. Afkhami whose family’s nobility belongs to superior classes، it leads to protect & reproduce her different kinds of properties، nevertheless the harms to her originate in these woman social fields. This social movement is not seen in women’s life except Tahnine whose production & reproduction of her properties in womanly field is due to arts such as sewing & Sermeduzy، a kind of sewing. Her opportunity in attending art fields exclusively occupied by men as cinema، writing، critics، just after her migration to Tehran discriminates her from other women in the story. The relationship between the other women in this story& symbolic arts based on cultural consumption restricted to the framework of their discrimination and personifying، so they no role in the production market. Is short، we see mothers with paternal power in womanly fields، though; this is true till men’s absences. Their violence & domination occurs in this level so they were classified into upper & lower hand. In this social womanly fields، they don’t receive a worldwide property، but where men appear in this challenging mood، they were introduced by confirmed، wide & huge properties، Men occupying positions as workers، poets، and businessmen that women in this story even Tahmine with all her effort & ambition never reach. In this way، in “The Story Of Tahmine”، we see men’s seniority in reproduction، but woman’s inferiority in production، reproduction، protection & exchange in different kinds of properties.
    Keywords: literature sociology, capitals variety idea by Pierre Bourdieu, womens, Muhammad Muhammad Ali, the story of Tahmineh
  • Simin Kazemi, Abdalreza Navah Pages 43-63
    Backgrounds
    This study tries to detect gender stereotypes in the fictions of Jalal-e Al-e-Ahmad (Iranian writer).. Gender Stereotypes are defined as Personal beliefs about gender differences in traits and behavior، largely attributable to socialization. In fact، Gender Stereotypes are fixed ideas about men’s and women’s traits and capabilities and how people should behave، based on their gender. Al-e Ahmad (1923-1969) is best known as one of the famous and effective Iranian writers and he has written some short stories in Persian. Jalal Al-e Ahmad established himself as a major voice in modern Persian fiction. Theoretical framework: The theoretical framework of the current study is feminist theory and feminist literary criticism. In feminist view it is believed that، women are ignored in literature as a male affaire or they are imaged as men desire or expect. Literature tends to show women in a way that appropriate with dominant patriarchal thought on human societies. Image of woman in literature is a stereotypical and fixed image that place women in the predetermined formats and as a result leads to continuity of inferiority of women. Feminist literary criticism is literary criticism informed by feminist theory. Feminist criticism tries to do scrutiny of male literature and reveals the suppressor gender stereotypes which result in brainwashing of readers. Feminist criticism shows how presentation of women in male literature that presented as weak creatures against men who are strong. Feminist criticism presents full picture gender-oriented thought in literature.
    Methods
    In this study methodology is Content analysis that is based on hermeneutics. Al-e Ahmad’s stories that have been surveyed in the present study are: the Sitar، the unwanted woman and Five Stories. In this research survey of gender stereotypes was performed in four categories: 1- personality traits 2- the roles in the family and domestic tasks 3- job roles 4- social and political rolesAlso، recording unites are fiction’s characters and content unites are short stories.
    Results
    Research findings show that gender stereotypes are visible clearly in Jalal Al-e Ahmad s fictions. In Ale Ahmad’s fictions the women are stupid، passive، recessive، inferior، superstitious، emotional and passionate، untrue، deceptive and dependent and weak. But men are wise، active، dominant، superior، non superstitious، aggressive، loyal، independent، true، strong. In Ale Ahmad s fictions، women have roles at home and family; but men are breadwinner and sheik. Women have not professional roles or they have jobs that called female jobs. Also، women have not political roles. However men have professional and political roles.
    Conclusion
    image of woman in Al-e Ahmad fiction، is a stereotypical and fixed image of women that puts them in the predetermined formats. And indeed Al-e Ahmad’s fictions help to reproduce of gender stereotypes in literature and culture. The writer couldn''t to present a positive ideal type of women in his fictions. Presentation of women in Al-e Ahmad’s stories follows of two opposite stereotypical types: devil and angel، especially devil. In feminist view، his fictions are placed along works that their function is help to inferiority of women.
    Keywords: Gender stereotypes, Feminist criticism, Jalal Ale, ahmad, Women, literature
  • Golamreza Pirooz, Marzieh Haghighi Pages 65-89
    Carnival is one of polyphonic word basis in Mikhail Bhaktin’s theory of dialogue logic. Since “the carnival” is emerged from the mass celebrates in the Middle Ages، this element in language، is demonstrated with components، as humor، mockery and joking، rejecting the values of society، mixture of life and death، according to flesh and physical delight، social criticism، and in general، anything leads to the discourse of mass with informal and dominant. Bhaktin’s theory posed at the odds with polyphony، anti-happiness and the dogmatism of Stalin regime. The point emphasized in this study is the specific application of conversational logic theory، specially “carnival” in most dark and repressive eras of history. For this purpose، Bahram Sadeghi as one of most significant Persian contemporary comedians، who in the black period after the coup of 28 august failures wrote his most significant works with a nature of hummer was considered. This research seeks to answer to this question that the hummer existing in Sadeghi’s stories to what extent is compatible with Carnival speaking components and what was the basis of attitude to such method? Research achievements are suggests that the existing hummer in Sadeghi’s stories is consistent with: revisiting death and the mixture of death and life، denying resurrection thoughts and attention physical dimensions of human life، rejecting values of society، social criticism and etc.. Hence a multi-sound and dialogue-oriented atmosphere is prevailed on it that is at the odds with the repressive and black period after the coup. Carnival is one of polyphonic word basis in Mikhail Bhaktin’s theory of dialogue logic. Since “the carnival” is emerged from the mass celebrates in the Middle Ages، this element in language، is demonstrated with components، as humor، mockery and joking، rejecting the values of society، mixture of life and death، according to flesh and physical delight، social criticism، and in general، anything leads to the discourse of mass with informal and dominant. Bhaktin’s theory posed at the odds with polyphony، anti-happiness and the dogmatism of Stalin regime. The point emphasized in this study is the specific application of conversational logic theory، specially “carnival” in most dark and repressive eras of history. For this purpose، Bahram Sadeghi as one of most significant Persian contemporary comedians، who in the black period after the coup of 28 august failures wrote his most significant works with a nature of hummer was considered. This research seeks to answer to this question that the hummer existing in Sadeghi’s stories to what extent is compatible with Carnival speaking components and what was the basis of attitude to such method? Research achievements are suggests that the existing hummer in Sadeghi’s stories is consistent with: revisiting death and the mixture of death and life، denying resurrection thoughts and attention physical dimensions of human life، rejecting values of society، social criticism and etc.. Hence a multi-sound and dialogue-oriented atmosphere is prevailed on it that is at the odds with the repressive and black period after the coup.
    Keywords: bahramsadeghi, Bakhtin, dialog logic, carnival, polyphony
  • Kamal Khaleghpanah, Marziyeh Rezaei Pages 91-113
    The purpose of this article is to investigate the construction of femininity in Rakhshan Bani-E’temad’s cinema. The main question here is the aesthetic and social form of femininity in Bani-E’temad’s feminine cinema. In order to study this issue، the researchers have used a series of categories in women’s social studies on the femininity construction; categories such as motherhood، manhood، gender stereotypes، common feminine experiences، etc. The theoretical framework of the article is that Bani-E’temad’s cinema constructs femininity as the entity bearing reconciliation in case of structural conflicts. Afterwards، four completely feminine films directed by Bani-E’temad were investigated; which involved Nargess (1992)، The Blue-Veiled (1995)، The May Lady (1999)، and Mainline (KhunBaazi) (2006). Also، further studying of these films in terms of aesthetic and social perspective، revealed that in case of aesthetics، Bani-E’temad’s femininity are asexual and also she hopes that femininity based on romantic and musical love، overcome the social and class struggles. What distinguishes Bani-E’temad’s films from other filmmakers is her focus on femininity or the very female subject of her works. Female body in her works has no trace of an erotic and aesthetic body. Sexual gaze has been replaced by camera’s viewpoint. Despite of some close ups، camera without gaze، has no place for beautiful women and the beauty of female body for female characters. Two prevalent views of the films، i. e. close-ups and medium longshots، incite the audience to have a melancholic and thoughtful impression about the female characters. The ideology of the film، puts the female protagonist exactly where the audience should eye-witness the collapse of rubbles or crises. Concretization and reification of the crisis on the female body can be observed in all the four mentioned films. In Nargess، the rubbles fall on Nargess’s and Afagh’s naïve bodies. Sara’s، Forough’s، Nobar’s and Kaboutar’s bodies are notable position for this downfall; what cannot be located on male bodies. The social and historical construction of the contemporary society، poverty، solitude، homelessness، crime، etc. all and all have deprived Bani-E’temad’s female character of her femininity، which could have been presented beautifully and erotically. In all these movies، it is the social class which causesmen’sdominion over women. Patriarchy is the theme which can be easily observed in Bani-E’temad’s films، in such a way that the female character’s identification and personification occur just in case she has a man as her overseer. The conflict in Bani-E’temad’s films، is the conflict of human beings with the circumstances caused by “the traditions”، and Bani-E’temad depicts the restrictions caused by the traditions، well. Women’s world، is a male one، and women have no choice other than seeing themselves from men’s perspectives. Thus، for women، the watching “other” is a strange being from the opposite sex، while for men، the watching other is a similar being with the same culture. Therefore، considering the importance of the male role، women are obliged to reconcile among the controversial roles،in this patriarchal system. In Bani-E’temad’s films، love is defined as the basic factor for survival،as if the filmmaker tries to regard love as a reason for life and development، in a female world isolated from women’sreal social class and life conditions.
    Keywords: Banietemad Rakhshan's cinema, femininity, femininity aesthetic, femininity sociology, Common experience of femininity
  • Asghar Izadi-Jeiran Pages 115-138
    My anthropological focus is on experience and perception of audience of Pardeh-Xani affected by sensory anthropology in which culture is defined as the ways of sensing the world. The art of Pardeh-Xani seeks to create special sensory experience to make sensory meaning and values. Although The Pardeh is a visual medium، its experience goes beyond of seeing it and although should be heard goes beyond of listening and engaged by tactile sense of audience in the end. Therefore، Pardeh-Xani art is a multisensory art. Pictures and Figures are seen، masculared and touched. Touching of the Pardeh shows a cultural synaesthesia that conveys sensory values and meaning. This essay based on my experience in one of Pardeh-Xani performance in Tabriz، seeing and picturing of some Pardehs in the Cultural Heritage Organization، and dialogues and older versions of Pardeh-Xani in a documentary film by Hadi Afarideh، Surat-Xani. Mainstream of the anthropology of art ignored multisensoriality of so-called visual arts and objects. Emergence of anthropology of the senses by pioneering works of David Howes and Constance Classen in early 1990s changed the situation. Sensory anthropologists challenged occularcentrism in the thought of western culture to be applied other cultures. This critique is correct in the case of Pardeh-Xani. The essay divided to three sections. Sensory techniques of Pardeh-kesh include visual pressure، emotional faces، beautiful and ugly faces، serenity and turbulence of figures، and freshness and moisty of Pardeh. Serenity and turbulence of faces and figures cause bodily and muscular effects which shows synaesthesia. Therefore، seeing Pardeh in not seeing icons that described in it but seeing Pardeh is embodiment of it and especially is a form of muscular perception. Serenity and turbulence as visual and muscular perceptions of Pardeh show sensory values of culture: entering heaven is associated with serenity and throw to hell is associated with turbulance. Ear also engaged in the art of Pardeh-Xani with artistic activity of Pardeh-Xan. The main goal here is the making of a kind of affection in the audience. Pardeh-Xan has especial skill in singing which adapted by age and sex of audience. The sense of specch is more than the sense of hearing: power of words which comes from the mouth of Pardeh-Xan. The sound of pardeh-Xan makes icons more clear and more transparenty. Words concentrated on religious events and ethical advices. The final phase of Pardeh-Xani in my idea is the most important phase. The audience touches the painting and icons of it. Hand، skin and the body contact with sacred figures to bring some energies to corporeal entity of audience. Touching icons makes a direct and intimate relationship between individual and sacred persons which doesn''t happen in the other religious ceremonies of Islam in Iran. Handling icons and then touching the hand to face means entering these energies to the head holes: nose، ear، mouth.
    Keywords: Anthropology of the Senses, Pardeh, Xani, Sensory Experience, õSynaesthesia, Multisensoriality, Touching Pardeh
  • Marzieh Zare, Soodabe Salehi Pages 139-164
    Since ancient time clothes has been integrated into human life، though this is the 1960s and after when clothes have been described as an artistic concept. Nowadays، clothes in addition to their traditional functions including protection، coverage and beauty have found communicative function as well. Since 1960s، artists have benefited from such a powerful tool presenting their desired concepts and dispositions and have employed clothes in their installations، performances، videos، photographs، etc. to create artistic works and to communicate audiences. Similarly، in recent decades in Iran there have been exhibitions dealing with the issue of clothing as artworks. The main purpose of this research is Check the status of conceptual clothing in Iran held in the 2000s. To achieve this purpose، after reviewing related literature to clothes and conceptual art as well as conceptual clothes as the bridge between these two concepts، the conceptual artists working with clothes in Iran were identified and their works were examined. Since such artists are rare in Iran and there is no archive of their opinions، approaches and works، in this research، participants were purposely selected and semi-structured interviews with them were conducted. Data gathered from these interviews were analyzed using quantitative methods. The collected data from face-to-face interviews and emails were transcribed، coded and finally the categories and patterns were identified and analyzed. The research findings indicate that this area of art in Iran has not developed extensively and only few artists have involved in the field of conceptual clothes. The most artists who presented conceptual clothing in their exhibitions during 2000s are educated in visual arts. The rest of artists under study have their education in fabric and clothing design and architecture. The study reveals that there is a meaningful relationship between the artists’ approaches to clothing and their educational background. Artists with education in fabric and clothing design had more functional approach to clothing than the other participants and more poorly presented in their exhibitions compared to the artists with visual art background. It seems these artists need stronger underlying theoretical basis sufficient to develop their initial ideas and to begin their artistic process of creation. The results also show that one of the most salient factors in such disachivement can be a dearth of theoretical information and resources، unfamiliarity and indifference of audiences toward this field as well as various social، cultural and political obstacles in Iran. At the end، the research findings indicate that the art is in the tremendous growth in this field. Based on the findings of the main reasons for the lack of knowledge and contacts in this field received، also there are several limitations of social، cultural and political in Iran.
    Keywords: conceptual clothes, conceptual clothes in Iran, state of conceptual clothing in Iran.