فهرست مطالب

معرفت کلامی - سال پنجم شماره 2 (پیاپی 13، پاییز و زمستان 1393)

نشریه معرفت کلامی
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 13، پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • احمد ابوترابی صفحه 7
    بحث درباره امور و علوم فطری به رغم اهمیت فراوان و پیشینه درازش، همچنان دچار چالش های بسیار، و اختلاف عمیق آرای اندیشمندان به ویژه فیلسوفان است. به نظر می رسد از عوامل اصلی دوام این تفاوت انظار، این است که مبادی تصوریه و تصدیقیه این موضوع، آنچنان که باید، مورد بررسی جدی، دقیق و مستقل قرار نگرفته است. کاستی های موجود در مفهوم شناسی واژه «فطرت» و «فطری» و بی توجهی به تقسیمات فطرت و تفاوت احکام هر قسم و عدم بررسی دقیق عناصر اصلی مفهوم فطری و نارسایی های موجود در روش شناسی این موضوع، از جمله مهم ترین این عوامل است. در این نوشته کوشیده ایم با استخراج معانی مختلف فطرت و فطری از منابع دینی، منطقی، فلسفی و عرفانی و تحلیل مفهوم شناسانه آنها راه را برای تحریر درست محل نزاع هموار سازیم. در پایان نشان داده ایم که دیدگاه رایج درباره ضرورت دو ویژگی مفهومی «عمومیت» و «زوال ناپذیری» برای امور فطری اثبات پذیر نیست.
    کلیدواژگان: علم فطری، گرایش فطری، فطرت عقل، فطرت وهم، فطری بالقوه، فطری بالفعل، فطریهالقیاس
  • وحیده فخار نوغانی، سید مرتضی حسینی شاهرودی صفحه 29
    پدیده معجزه امری خارق عادت است که آن را انبیای الهی به منزله دلیلی بر صدق نبوت خود به مخاطبان نشان می دهند. یکی از پرسش های مهم در این باره، نوع دلالت معجزات و رابطه آن با صدق ادعای نبوت است. در میان اندیشمندان اسلامی دیدگاه ابن رشد و علامه طباطبائی در این زمینه کاملا مخالف یکدیگر است. ابن رشد با تاکید بر عدم سنخیت میان معجزات فعلی و ادعای نبوت، رابطه منطقی میان معجزات و اثبات نبوت را رد می کند و دلالت آن را اقناعی می داند، درحالی که علامه طباطبائی با استناد به قاعده حکم الامثال، این دلالت را از نوع دلالت های عقلی، و یقین حاصل از آن را یقین منطقی می داند. از نظر ابن رشد تنها راه اثبات صدق نبوت، تامل در محتوای وحی الهی و درک تفاوت آن با دیگر معارف بشری است، درحالی که از منظر علامه طباطبائی اثبات صدق نبوت انبیای الهی تنها در پرتو تحقق معجزات امکان پذیر است.
    کلیدواژگان: معجزه، دلالت منطقی، دلالت اقناعی، یقین منطقی، یقین روان شناختی، علامه طباطبائی، ابن رشد
  • حسین رهنمایی صفحه 49
    از مهم ترین ویژگی های دین اسلام جهانی بودن، جاودانگی احکام و خاتمیت آن نسبت به ادیان دیگر است. مدعیانی که پس از اسلام دعوی نبوت و دین جدید داشته اند ویژگی سوم را به چالش کشیده اند. در میان مدعیانی که در دو قرن اخیر ظهور کردند، میرزا حسینعلی نوری با ارائه آیین بهاییت از اقبال بیشتری بهره مند شد. آیین بهاییت خود را تداوم و استمرار دعوت ادیان الهی همچون یهودیت، مسیحیت و اسلام می داند. ازاین رو بخش مهمی از آثار تبلیغی و آموزشی بهایی به ارائه توجیه و پاسخ و حل ناسازگاری ظهور بهاییت با آموزه خاتمیت اختصاص یافته است. راه حل بهاییان در قالب شبهات کلامی، قرآنی، روایی و... ارائه شده است. این شبهات، خود بر مبانی کلامی و اعتقادی ای همچون نظریه مظهریت، تجلی، وحدت حقیقت مظاهر امر، زمانمند بودن ادیان و لزوم تجدید شرایع به تناسب مقتضیات زمانه استوار شده است. در این مقاله، مبانی مزبور و شبهات کلامی وابسته بدان را بررسی کرد هایم.
    کلیدواژگان: بهاییت، خاتمیت، تجلی، مظهریت، شبهات کلامی، دین
  • سید محمد قادری، سیدرضی قادری صفحه 67
    چیستی و هستی وحی در قلمرو اسلامی از مسائل غامضی است که علما و اندیشمندان برای تبیین و تحلیل آن نظریات گوناگونی ارائه کرده اند. در این میان تبیین ابن عربی از وحی، جایگاهی ویژه یافته و کانون توجه سایر اندیشمندان قرار گرفته است. در این مقاله نخست برخی مباحث پیرامونی وحی از جمله مفهوم شناسی وحی، ضرورت وحی، مراتب وحی و رابطه وحی و مکاشفه را بررسی کرده ایم و ازآنجاکه تحلیل ابن عربی از کیفیت نزول وحی با نگاه هستی شناسانه او گره خورده است، با مبنا قرار دادن این نگاه ویژه ابتدا توضیحی مختصر در این باره بیان داده ایم و سپس با ارائه چهار ویژگی اساسی وحی که آنها را از همان نگاه هستی شناختی محی الدین برگرفته ایم، به تحلیل و تبیین کیفیت نزول وحی و حقیقت آن از دیدگاه ابن عربی پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: حقیقت محمدیه، عین ثابت، احدیت، واحدیت، جبرئیل، عنصر مادی، وحی
  • محمدحسین فاریاب صفحه 79
    مسئله آفرینش نوری امامان معصوم علیهم السلام از مسائلی است که اگرچه در روایات بازتاب درخور توجهی داشته، در آثار متکلمان و محققان کمتر بدان پرداخته شده است. نگارنده در این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از روایات معتبر به بررسی این مسئله، به ویژه شئون امامان علیهم السلام در آن عرصه پرداخته است. بر اساس مهم ترین یافته های این پژوهش، هرچند برخی متفکران، از اساس منکر وجود ارواح قبل از ابدان هستند، روایات معتبر و متعددی بر حیات نوری و روحی امامان علیهم السلام تاکید می کند. بر اساس این روایات، ایشان نخستین آفریدگان خداوند؛ در آن عرصه، وجودی حقیقی و نوری داشته اند و به تمجید و تقدیس پروردگار مشغول بوده اند. بر اساس روایات معتبر، وجود ایشان واسطه فیض برای آفرینش دیگر آفریدگان بوده است.
    کلیدواژگان: امام، عالم انوار، حیات نوری، نخستین آفریده، وساطت فیض، تقدیس پروردگار
  • سیدمحمدحسن صالح صفحه 99
    مفهوم علم الکتاب که در قرآن کریم از آن یاد شده است به منزله یکی از فضایل اهل بیت علیهم السلام، نقشی اساسی در اثبات ولایت تکوینی اهل بیت علیهم السلام دارد؛ به گونه ای که در برخی روایات، اهل بیت به سبب دارا بودن این معرفت خاص قادر بر تصرف تکوینی معرفی شده اند. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و گردآوری کتابخانه ای از یک سو فراتر از بحث مصداق شناسی، به ارتباط دو مفهوم «علم الکتاب» و «علم من الکتاب» و آثار تکوینی مترتب بر این ارتباط پرداخته ایم و از سوی دیگر بر عدم تفکیک این علم از اراده و قدرت تاکید ورزیده ایم. نتیجه اینکه توجه به این نکات نقشی اساسی در اثبات ولایت تکوینی اهل بیت از طریق آیه علم الکتاب خواهد داشت.
    کلیدواژگان: علم الکتاب، علم من الکتاب، اسم اعظم، ولایت، ولایت تکوینی، اهل بیت علیهم السلام، تصرف تکوینی
  • عسکری سلیمانی امیری صفحه 119
    وجوب بالقیاس یکی از فروع اصل علیت است که از نظر حکما نفی آن مستلزم نفی اصل علیت است. از نظر برخی از متکلمان ضرورت علی در بحث فاعل های مختار و نیز در اینکه عالم حادث است و نیازمند خدای سبحان، مشکل ساز می شود. ازاین رو ایشان اولویت را جایگزین ضرورت علی کرده اند. برخی از اصولیون شیعه ضرورت علی را در خصوص فاعل های مختار مشکل ساز می دانند. برخی از اندیشمندان معاصر نیز به طورکلی ضرورت علی را چه به صورت ضرورت غیری و چه به صورت ضرورت بالقیاس منکرند و برای نفی این دو نوع ضرورت، ادله ای اقامه کرده اند. از نظر ایشان با پذیرش ضرورت علی، فاعل اختیاری معنا نمی یابد و همگی فاعل ها فاعل موجب خواهند بود. مطلوب ما در این مقاله بررسی ادله این ادعا و تثبیت مدعای مشهور میان فیلسوفان است.
    کلیدواژگان: علیت، ضرورت علی، وجوب بالقیاس معلول، اختیار
  • ملخص المقالات
    صفحه 137
|
  • Ahmad Abutorabi Page 7
    In spite of the great importance and long history of the issue of innate disposition, it still faces numerous challenges and there is a substantial disagreement about it among thinkers, especially philosophers. One of the main factors behind this persistent difference of opinion is that the conceptualization and judgment foundations of this subject have not been independently scrutinized.The shortcomings in deciphering the meaning of the term Fitra (innate disposition) and Fitri (innate), inattention to the classification of innate disposition and differences in the judgment of each kind, lack of close scrutiny of the main elements of the concept of innate disposition and deficiencies in the methodology of this subject are among the most important factors. Extracting and analyzing the different meanings of innate disposition by referring to religious, logical, philosophical and mystical sources, this paper seeks to define the scope for dispute. It concludes that the common view about the need of innate affairs for two conceptual features; that is,” generality” and “permanence” is not tenable.
    Keywords: innate knowledge, innate disposition, the nature of mind, the nature of illusion, potentially innate, actually innate, nature of analogy innate
  • Vahideh Fakhar Noghani, Sayed Morteza Hosseini Shahrudi Page 29
    A miracle is a supernatural act or event intended to demonstrate to people the veracity of prophets’ assuming prophethood. The important question which arises here is about the type of evidence miracles have and its relation with the veracity of assuming prophethood. There is a total disagreement over this point between Allame Tabatabai and Ibn-e-Rushd, two Muslim thinkers. Emphasizing the disproportion between current miracles and assuming prophethood, Ibn-e-Roshad rejects the idea that there is a logical relation between miracles and substantiating prophethood and regards the evidence confirming it as persuasive. Allame tabatabai, however, resting on the rule of judgment of patterns, considers these indications as rational and the certainty which they show as logical. In Ibn-e-Rushd’s opinion, the only way to prove the veracity of prophethood is to deliberate on the content of divine revelation and understand its difference from the other branches of human knowledge. As for Allame Tabatabai, he holds that the claim of prophethood is rendered acceptable only when miracles occur.
    Keywords: miracle, logical indication, persuasive indication, logical certainty, psychological certainty, Allame Tabatabai, Ibne, Rushd
  • Hossein Rahnamaei Page 49
    Some of the most important features of Islam are its universality, everlastingness of its precepts and it’s being the seal of religions. This last feature has been challenged by some who claim that new prophets with new religions can come after Islam. Among the proponents of this claim who appeared in the last two decades Mirza Hossein Ali Noori, the founder of Baha’ism, achieved great popularity. Baha’ism regards itself as a continuation of other Divine religions like; Judaism, Christianity and Islam. Therefore, an important part of Baha’i educational and propagation works is devoted to justifying and explaining the development of discrepancy between Baha’ism and the teaching of Muhammad's being the seal of prophets.The solution offered by Baha’is presented in the form of traditional, Qur’anic and theological doubts based on doctrinal and theological foundations, such as the theory of manifestation, theophany, unity of reality, manifestation of command, chronological basis of religions and necessity of renewal of relations, taking into account the requirements of time. This paper expounds the above-mentioned basics and the theological doubts raised in this respect.
    Keywords: Bahaism, the state of being the seal of prophets, theophany, manifestation, theological doubts, religion
  • Sayyed Mohammad Ghaderi, Sayyed Razi Ghaderi Page 67
    The reality and quiddity of Divine revelation is among the complicated problems in Islam. Scholars and thinkers have presented different theories in order to clarify and analyze this issue. Ibn-E-Arabi’s explanation of revelation is of great importance and has been of special interest to thinkers. This paper first reviews, some issues about revelation, such as the meaning of revelation, necessity of revelation, levels of revelation and the relationship between revelation and mystical intuition. Ibn-Arabi's analysis of the manner of descent of revelation is based on an ontological perspective; so the paper initially explains this issue briefly and then, presenting four basic features of divine revelation which are derived from Ibn -Arabi’s ontological view, it analyses and clarifies how the descent of revelation occurs and what according to Ibn- Arabi's view, its reality is.
    Keywords: Muhammadan reality, eternal haecceity, oneness, uniqueness, Gabriel, material element, divine revelation
  • Mohammad Hussein Faryab Page 79
    The issue of the luminous creation of the infallible Imams is considerably reflected in traditions. However, this issue has not been fairly dealt with in the works of theologians and researchers. Using a descriptive-analytical approach and referring to reliable traditions, the author investigates this subject, especially the state of Imams in this regard. The most important findings of the research show that, although some thinkers strongly deny the existence of souls before bodies, numerous reliable traditions confirm that the infallible Imams have a luminous and spiritual life. Accordingly, they are the first of those whom God has created. In that stage they had luminous real existence and were engaged in praising and glorifying God. According to reliable traditions, their existence has been a means of grace for the creation of other creatures.
    Keywords: Imam, the world of lights, luminous life, the first creature, means of grace, glorifying God
  • Sayyed Mohammad Hassan Saleh Page 99
    The concept of” knowledge of the Book”, to which the Qur’an refers as one of the exceptional merits of the Household of the Prophet, has a direct relation to and a key role in proving the ontological guardianship of the Household of the Prophet. Some traditions confirm that because the Household this special knowledge, they are introduced as having ontological dominion. Using an analytical-descriptive approach based on a library-based survey, this paper deals with the relation between the two concepts: “knowledge of the Book “and “limited knowledge of the Book “and its ontological effects and emphasizes that this science is inseparable from free-will and and power. The author argues that taking these points into account have a basic role in proving the Household's ontological guardianship and referring to the verse of "knowledge of the Book.
    Keywords: knowledge of the Book, limited knowledge of the Book, Supreme Name of God, guardianship, genetic guardianship, the Household of the Prophet, ontological dominion
  • Asgari Soleimani Amiri Page 119
    The necessity-in-relation is one of the branches of the principle of causality, the denial of which, according to philosophers, entails the denial of the principle of causality. According to some theologians, it is naive to suppose that causal necessity consists in free agents and the world is contingent and needs the exalted God. So, they use priority as a substitute for causal necessity. Some Shi’a authorities on Usul (principles of religion) regard causal necessity in relation to free agents to be problematic. Some contemporary thinkers firmly deny necessity of causality, including that of otherness or in relation to something else and presented evidence for negating the existence of these two kinds of necessity. They hold that accepting the idea of causal necessity renders free agents meaningless and all agents active. This paper seeks to investigate the evidence which supports this claim and establish the claim which is common to philosophers.
    Keywords: causality, causal necessity, necessity, in–relation of effect, free will