فهرست مطالب

رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث - سال چهل و یکم شماره 1 (پیاپی 82، بهار و تابستان 1388)

نشریه رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث
سال چهل و یکم شماره 1 (پیاپی 82، بهار و تابستان 1388)

  • 240 صفحه، بهای روی جلد: 8,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/12/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • پیروزفر، مهدوی راد صفحه 9
    اسباب نزول به معنی شناخت موقعیت زمانی، مکانی، فردی، اجتماعی و دیگر زمینه هایی است که نزول آیه یا بخشی ازآیات یا سوره ای را سبب شده است که شامل روایات گرد آمده درباره شان نزول آیات نیز می شود. اعتقاد به تاثیر اسباب نزول در تفسیر آیات به معنای مسدود ساختن راه اندیشه و تفکر در زمینه آن آیات و روی آوری و سطحی نگری و محدود اندیشی نسبت به پیام آن نیست؛ بلکه در کنار بهره بردن از تمامی ابزارهای علمی و عقلی موجود در زمینه تفسیر، باید به اسباب نزول به عنوان ابزاری کار آمد و مؤثر نگریست. پیام آیات الهی فراتر از بسترهای محدود و تعلقات فردی و زمانی است. سببب نزول در فهم قرائن حالیه و تطبیق عناوین بر مصادیق و شناخت فضای نزول آیات برای دلالت در توسعه و تضییق مفاهیم وگشودن افق های جدید در یافتن دلالات قرآنی تاثیر دارد.
    دلالت الفاظ و آیات الهی از مرتبه حوادث جزئی و خاص فراتر می رود و مفسر را گاه از طریق الغای قطعی خصوصیات زمان و مکان یا از طریق تناسب حکم و موضوع و تحلیل زبانی و... به روح آیه می رساند که پیراسته از زمان و مکان است.
    کلیدواژگان: قرآن، اسباب نزول، الغاء خصوصیت، بیان، جاودانگی
  • جلالی، سلطانیان صفحه 47
    مساله نسخ و آیات ناسخ ومنسوخ در قرآن از مباحث مهم علوم قرآنی است. یکی از انواع نسخ، نسخ تلاوت است که در میان مسلمانان سه رویکرد به آن وجود دارد: رویکرد اول نسخ تلاوت را باور دارد و با تکیه بر روایات و نیز استدلال عقلانی درصدد اثبات آن است. رویکرد دوم که روایات نسخ تلاوت را قطعی نمی داند، سعی دارد با استدلال عقلانی نسخ تلاوت را ثابت کند و رویکرد سوم که نسخ تلاوت را رد کرده و روایات و استدلال های عقلانی را نپذیرفته است.
    در این تحقیق پس از بررسی و نقد ادله قائلان به نسخ تلاوت به این نتیجه رسیده ایم که قول به وقوع نسخ تلاوت در قرآن و همچنین رد امکان عقلی وقوع آن – هر دو- حاصل فهم شتاب زده شماری از مفسران و علمای اسلامی در گذشته و اکنون بوده است.
    کلیدواژگان: نسخ، انواع نسخ، نسخ تلاوت
  • سعیدی صفحه 65
    از دیر باز، زبان شناسان مسلمان و به ویژه قاریان قرآنی که درباره ی علم تجوید و قرائت قرآن قلم زده و صاحب رای و نظر بوده اند، بحثی درباره ی اطباق و حروف مطبقه گشوده و این حروف را از نظر مخرج و صفات بررسی کرده اند. این نوشته تلاش می کند رای و نظر زبان شناسان مسلمان را از پنجره ی آواشناسی و واجشناسی امروز بنگرد و توصیفی علمی و بنیادین و امروزین از اطباق (نرمکامی شدگی) و حروف مطبقه (همخوان های نرمکامی شده) فراپیش نهد.
    کلیدواژگان: اطباق، حروف مطبقه، واجشناسی، آواشناسی، نرمکامی شدگی
  • صدقی، حیدری صفحه 83
    الهدف من هذه المقاله هو البحث عن الفرق بین الفاصله و السجع. الفاصله فی تعریف القدماء تعنی الکلمه الاخیره من الآیه و السجع هو: تواطؤ الفاصلتین من النثر علی حرف واحد فی الآخر،و لذا فإن هذه الدراسه جاءت محدوده فی قسمین: یتناول القسم الاول تعریف الفاصله، تسمیتها، اسباب عدم تسمیتها بالسجع، إعجازها، وبالتالی تعریف السجعه، و سجع الکهان.
    اما القسم الثانی فقد خصص للبحث عن«السجع بین المؤیدین و المعارضین»، و تم فیه معالجه ظهور الخلاف بین العلماء من حیث جواز إطلاق السجع علی ما فی القرآن من فواصل و عدم جواز ذلک.
    و تطرق البحث إلی کلام الفریقین من العلماء: فریق المنکرین و فریق المجیزین. حیث تم التوصل إلی حسم الخلاف بجواز إطلاق السجع علی الفواصل، و السجع نمط من انماط النثر الفنی عندهم، و لانه لم یرد نص شرعی صریح یمنع تسمیه الفواصل بالاسجاع، فالقول بالسجع فی القرآن تقریر للفاصله، و القول بالفاصله لیس إنکارا للسجع فی حقیقه الامر.
    و فی نهایه البحث تاتی النتائج التی توصل إلی ها البحث
    کلیدواژگان: الفاصله، السجع، البلاغه، البدیع
  • محمد محمودپور *، صاحبعلی اکبری صفحه 107

    از جمله منابع مورد استفاده در بررسی تاریخ اندیشه اسلامی، سیره معصومان(ع) به ویژه روایات مستند به ایشان است. حساس ترین دوره تاریخ در سیر تحول اندیشه سیاسی اسلام، آغاز دوران بنی امیه و تبدیل خلافت به سلطنت در این دوران است. در این میان امامان شیعی(ع) بنا بر وظیفه الهی در جهت حفظ و احیای اندیشه اسلامی اقدامات خاصی انجام دادند. در این نوشتار جهت گیری امام سجاد(ع) در حساس ترین دوره تاریخ اسلام، بر اساس «صحیفه سجادیه» مورد بررسی قرار گرفته است تا راهبرد ایشان در جهت حفظ خط امامت شیعی آشکار شود.

    کلیدواژگان: امام سجاد(ع)، امامت، بنی امیه، صحیفه سجادیه
  • میریان، صمدانیان صفحه 127
    هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی از موضوعات مورد بحث در علم جامعه شناسی است. در جامعه شناسی، «هنجار» قاعده و معیاری است برای رفتار و تنظیم روابط که اکثریت از آن پیروی می کنند و عدم پیروی از آن مجازات در پی دارد. از طرفی، هنجارها رفتارهای معینی اند که بر اساس ارزش های اجتماعی قرار دارند و با رعایت آن ها جامعه انتظام پیدا می کند.
    امام علی (ع) ربع قرن پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) و با مشکلاتی که در جامعه اسلامی به وجود آمد، به عنوان رهبر حکومت اسلامی زمام امور را در دست گرفته، به اصلاح امور جامعه پرداختند. کلام علوی در نهج البلاغه به خصوص بخش های عمده ای از آن که در زمان حکومت و مسئولیت مستقیم ایشان در اداره امور جامعه، ایراد گردیده در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است.
    این مقاله در پی بیان دیدگاه نهج البلاغه و تجزیه و تحلیل هنجارها و ارزش هاست تا از این طریق بتوان به راهکارهایی مطمئن جهت تقویت هنجارهای مفید، کنترل ناهنجاری، و تبدیل ارزش ها به هنجارهای اجتماعی دست یافت.
    معارف نهج البلاغه در این زمینه حاکی از آن است که امام علی (ع) علاوه بر تشویق مردم و ایجاد عوامل و شرایط برای پیروی از هنجارهای دینی، برای حفظ نظم و وحدت در جامعه، به پیروی از هنجارهای مفید اجتماعی توصیه و بر عدم پیروی از هنجارهای مضر و جاهلی آن تاکید داشتند.
    کلیدواژگان: امام علی (ع)، نهج البلاغه، جامعه، هنجار، ارزش، سنت
  • نیل ساز صفحه 159
    یکی از حوزه های مهم مطالعات تفسیری خاورشناسان، بررسی صحت انتساب و تاریخ گذاری متون کهن تفسیری است. اللغات فی القرآن منسوب به ابن عباس مجموعه ای مشتمل بر بیش از سیصد واژه قرآن به ترتیب سور است که در آن واژه ها با انتساب به لهجه یکی از قبایل عرب یا زبانی بیگانه مانند فارسی، سریانی، نبطی،... معنا شده است. ونزبرو با استناد به تحلیل ادبی، و ریپین با همین شیوه و اندک توجهی به سند در انتساب اللغات به ابن عباس تشکیک کردند. این مقاله ضمن بررسی و نقد آرای این دو خاورشناس به بررسی تطبیقی اللغات با تفاسیر متقدم می پردازد.
    کلیدواژگان: اللغات فی القرآن، ونزبرو، ریپین، زبان قرآن، واژه های دخیل (بیگانه)در قرآن
|
  • Suhaylā PĪrŪzfar, MuḤammadalĪ Mahdavi Rad Page 9
    Revelation occasions mean the recognition of temporal, spatial, individual, social, and other backgrounds that have caused the Revelation of a verse or part of a chapter of the Quran, which also include the traditions compiled concerning the occasion of Revelation. Belief in the impact of Revelation occasions on the interpretation of the verses is not in the sense of ruling out thinking about those verses, welcoming their message, and superficiality and narrow-mindedness towards that message; rather, along with using all scientific and rational tools available for interpretation, Revelation occasions should be viewed as an efficient and effective tool, as well. The message of Divine verses is far beyond the limited grounds and individual and temporal connections. Revelation occasions are influential in understanding the circumstantial evidences and corresponding titles to referents, and knowing the Revelation ambience of the verses for implication in expansion and restriction of concepts and opening up new horizons in finding the Quranic implications.Implication of Divine words and verses is far above the rank of partial and particular incidences, and at times takes the interpreter to the gist of the verse, which transcends time and space, by way of decisive annulment of the characteristics of time and space or through proportion of ordinance and subject, lingual analysis, etc
  • MahdĪ JalālĪ, Kayhān Sultāniyān Page 47
    The issue of abrogation (naskh), abrogating (nāsikh), and abrogated (mansūkh) verses in the Quran is among the significant discourses of the Quranic sciences. One kind of abrogation is the abrogation of talāwat (recitation), toward which there are three approaches among the Muslims: the first approach believes in the abrogation of talāwat and seeks to prove it relying on traditions as well as rational argumentation. The second approach, which does not regard the traditions about abrogation of talāwat as irrevocable, tries to prove the abrogation of talāwat through rational argumentation. The third approach has in a well-reasoned way rejected the abrogation of talāwat and refused to accept the traditions and the rational argumentations. In the present research, following examining and critically reviewing the evidence of those maintaining the abrogation of talāwat, we have concluded that this abrogation of talāwat is the outcome of hasty understanding by a number of interpreters and Islamic scholars, past and present, and that perhaps the likelihood of abrogation of talāwat can be rationally accepted.
  • Ghulām Abbā SaĪdĪ Page 65
    Since long time ago, Muslims linguistics and particularly the reciters of the Quran who have written about and been expert at the science of orthoepy and Quranic recitation (tajwīd), have opened up a discussion about iṭbāq and muṭbaqa letters and studied these letters in view of their articulation and attributes. The present writing tries to address the viewpoints of the Muslim linguistics from the perspective of modern phonology and phonemics and set forth a scientific, fundamental, and modern description of iṭbāq (velarization) and muṭbaqa letters (velarized consonants).
  • Ḥāmid ṢidqĪ, FāṬima ḤeydarĪ Page 83
    This paper is intended to explain the difference between rhyme of the Quranic text (fāsila) and rhythmic prose (saj‘). According to the earlier scholars, fāsila signifies the last word of the Quranic verse and saj‘ is the agreement of the final words in prose which rhyme the same, at least in the final letter.Besides giving a definition of saj‘ and fāṣila, this research touches upon the views of the proponents and opponents of this type of appellation, inasmuch as some are totally opposed to these definitions and some take a middle position. In conclusion, naming saj‘ as fāṣila and vice versa is agreed upon by most of the experts. However, in most cases, fāṣila is dedicated to the Quran and saj‘ to literary texts.
  • MuḤammad MaḤmŪdpŪr, ṢāḤibalĪ AkbarĪ Page 107

    The way of life (sīra) of the Infallible Imams (A.S.), especially the traditions attributed to them are among the sources employed in the study of Islamic thought history. The most sensitive historical period in the development course of Islamic politicalthought is the beginning of the Umayyad period and the shift of caliphate to monarchy in this era. In this respect, the Shī‘a Imams (A.S.) took specific measures as their Divine responsibility towards preservation and restoration of Islamic thought. This article studies Imam Sajjād (A.S.)'s assuming position in the most critical period of Islamic history on the basis of his Saḥīfat al-Sajjādiyya in order to unveil his strategy toward preservation of Shī‘ī Imamate line.

  • Firdows MĪriyān, MuḤsin Ṣamadiyān Page 127
    The social norms and anomalies are among the issues discussed in sociology. In psychology, norm is a rule and criterion for behavior and arrangement of relationships that the majority emulate, and non-conformity with it would entail punishment. In one respect, norms are certain conducts which are based on the observance of social values which would bring orderliness to the society.Imam ‘Alī (A.S.) assumed the reins of government as an Islamic ruler and proceeded to reform the Muslim community a quarter of century after the Holy Prophet (S.A.W.)'s demise while some problems had arisen in the community. ‘Alī (A.S.)'s sayings in Nahj al-Balāgha, especially some major parts of it which had been delivered during his direct rule and responsibility in running the community, are of special significant in this regard.The present article seeks to express the viewpoints of Nahj al-Balāgha and analyze the norms and values in order to thereby achieve trusted approaches in strengthening helpful norms, restraining abnormalities, and transforming norms to social values.Teachings of Nahj al-Balāgha in this respect suggest that Imam ‘Alī (A.S.), besides encouraging people and creating the elements and circumstances to follow religious norms, enjoined them to follow useful social norms and stressed on not following detrimental and paganist norms.
  • NuṢrat NĪlsāz Page 159
    One of the important fields of exegetical studies of the orientalists is the verification and specifying the date of the old exegetical texts. Al-Lughāt fī al-Qur'ān attributed to Ibn ‘Abbās is a collection comprising over three hundred Quranic words in the order of the sūras, in which the meanings of the words are given as per their relation to the dialect of one of the Arab tribes or a foreign language such as Persian, Syriac, Nabataean, etc. Winsborough and Rippin have both cast doubt on the attribution of Al-Lughāt fī al-Qur'ān to Ibn ‘Abbās; the former by adducing literary analysis and the latter in the same way and by little attention to the chain of transmission (sanad). This article deals with a comparative review of Al-Lughāt with earlier exegeses.