فهرست مطالب

رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث - سال چهل و چهارم شماره 1 (پیاپی 88، بهار و تابستان 1391)

نشریه رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث
سال چهل و چهارم شماره 1 (پیاپی 88، بهار و تابستان 1391)

  • 172 صفحه، بهای روی جلد: 8,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/02/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدکاظم رحمان ستایش، اعظم فرجامی صفحه 9
    ابوالجارود یکی از شخصیت های اصلی زیدیه و نیز راوی کتابها و روایات مهمی از صادقین -علیهما السلام- است که رجال شناسان و بزرگان امامیه همواره به او توجه کرده اند. از یک سو رجال شناسان امامی و سنی او را تضعیف کرده اند و از سوی دیگر او راوی روایات زیاد و گاه مهمی در منابع امامی است. شناخت چگونگی راه یافتن احادیث وی و نیز موضوع و محتوای روایاتی که از او در منابع حدیثی امامیه نقل شده است، با بررسی طرق کتاب های ابوالجارود و ناقلان وی میسر است. این بررسی ها نشان می دهد گاهی آوازه و سرشناسی ابوالجارود سبب شده برخی روایات غالیانه یا جانبدارانه امامی بدو نسبت داده شود. ابن عقده و شاگردانش تفسیر ابوالجارود را که از مهم ترین منابع تفسیری و متقدم امامی است، به منابع امامی وارد کردند و در مواردی برداشت های زیدی از تفسیر آیات قرآن ارائه می دهند که نمونه های آن را در تفسیر قمی می توان دید.
    کلیدواژگان: ابوالجارود، تفسیر ابوالجارود، نقد حدیث، زیدیه
  • احمد قرایی سلطان آبادی، سعید نظری توکلی، حسن نقی زاده، علی حقی صفحه 47
    طرح مباحث علم شناسانه در دانش میان رشته ای فلسفه علم سبب شده است تا محققان علوم مختلف، اصول کلی حاکم بر علوم و معارف بشری را با نگاهی متفاوت بررسی کنند. از این رهگذر، فلسفه علوم قرآنی نیز به عنوان یکی از دانش های میان رشته ای اسلامی در صدد است بر پایه اصول و مبانی علم شناختی، ماهیت، مسائل، مبادی، کارکرد های علوم قرآنی و رابطه آن را با سایر علوم بررسی کند تا افق های تازه تری از قلمرو معرفتی علوم قرآنی به روی همگان گشوده گردد.
    کلیدواژگان: فلسفه علم، فلسفه های مضاف، فلسفه علوم قرآنی
  • سید محمد مرتضوی، محمد سهیلی صفحه 73
    قرآن آخرین کتاب آسمانی است که هدایت بشر را تا پایان تاریخ به عهده دارد. تحول مستمر زندگی بشر و مطرح شدن نیازهای جدید، بهره گیری از این هدایت الهی را به ضرورتی همیشگی مبدل ساخته است. در خصوص چگونگی بهره گیری از هدایت قرآن برای نسل های پس از عصر نزول آن، در میان دانشمندان اسلامی اختلاف است. عده ای بر این باورند که الفاظ قرآن معانی ثابت و متعینی دارند و به هیچ روی نمی توان معانی الفاظ قرآن را گسترش داد و عده ای بر این باورند این کار شدنی است. این مقاله با بهره گیری از ساختارگرایی به عنوان رویکرد تحلیل متن و با ارایه راه کارهایی از قبیل: گسترش معانی (با تکیه بر کنایه، استعاره، مجاز، تعریض و امثال آن)، تقطیع و ایجاد معانی جدید، رمزگذاری ظاهر و باطن، طرح سطوح ساختارگرایانه معنا، گفتمان هرمنوتیکی با متن، طرح الگوی جامع و سایر موارد مشابه، گسترش معارف قرآنی را امری ممکن و معقول دانسته و با استفاده از روایات و نظرات مفسران، آن را تایید نموده است. مشروح راه کارها و مستندات آن ها را باید در مقاله جست و جو کرد.
    کلیدواژگان: ساختارگرایی، ظاهر و باطن قرآن، هرمنوتیک، روایت
  • منصور معتمدی، ولی عبدی صفحه 97
    لوگوس(λογος) یکی از مفاهیم مهم در اکثر مکاتب فلسفی و دینی است. این مفهوم در فلسفه ی یونان باستان، عهدعتیق، در نزد فیلون یهودی و مسیحیت به چشم می خورد. در مسیحیت عیسی _علیه السلام_ با لوگوس یکی گرفته شده است؛ از طرفی در قرآن هم وی «کلمه ی»(لوگوس) خداوند نامیده شده است. با توجه به این نکته خواه ناخواه در وهله ی اول بین دو دین مسیحیت و اسلام در زمینه ی لوگوس/کلمه تشابهی به چشم می خورد. اما مفسران مسلمان در آیاتی که از عیسی _علیه السلام_ با عنوان«کلمه» نام برده شده، آن را به معنای«کن» تفسیر و هر گونه صفت الوهی و ازلی را از وی سلب کرده اند. درحالی که در مسیحیت«لوگوس» همواره ازلی و الوهی پنداشته شده است و این یکی از تفاوت های اصلی و بنیادی در مسیحیت و اسلام درباب«لوگوس/کلمه» به حساب می آید.
    کلیدواژگان: قرآن، کلمه، لوگوس، فلسفه ی یونان، عهد عتیق، فیلون
  • فتح الله نجارزادگان، محمد مهدی شاهمرادی صفحه 117
    تحدی قرآن شامل صورت و محتوا، به خدایی بودن آن ناظر است و مثلیت در آیات تحدی یعنی هم عیاری و هم وزنی با آیات قرآن در آنچه آورده می شود.
    در همانند آوری قرآن عنصر زاویه دید مشرکان (و نیز همه مخاطبان) نسبت به قرآن دخالت دارد و نمی توان ادعای همانند آوری از قرآن را فارغ از شرایط نزول و دیدگاه مخاطبان آن معنا کرد.
    به نظر می رسد در میان معیارهای چهارگانه مثلیت از «هدایت بخشی»، «نظم نو و محتوای بدیع»، «نظام مندی» و «تاثیرگذاری»، مهم ترین معیار، «نظم نو و محتوای بدیع قرآن» است که از وصف «حدیث» برای قرآن استفاده می شود و به نوآوری های این کتاب در قالب و محتوا اشاره دارد و احتمالا مد نظر علمای بلاغت و متکلمان نیز بوده که به جنبه بلاغی قرآن عطف توجه بیشتری داشته اند. اگر ابداعی در قرآن نباشد، تحدی به آن بی معنا است.
    تقلید در مدلول و محتوای قرآن و همچنین تقلید از قالب کلمات قرآن در پاسخ به تحدی قرآن، بی خبری و بی اطلاعی از اصول معارضه است که مخالفان قرآن با تقلید کامل از نظم و ترکیب آیات قرآن و تغییر برخی از الفاظ آن و همچنین سرقت از قرآن، به خیال خود به مبارزه طلبی قرآن پاسخ گفته و مثل آن را آورده اند.
    کلیدواژگان: تحدی، مثلیت، نظم نو، محتوای بدیع، تقلید
  • نصرت نیل ساز صفحه 133
    یکی از مهم ترین عوامل تشکیک خاورشناسان در وثاقت متون روایی نقل شفاهی حدیث و مخالفت گسترده با کتابت حدیث، به مدت بیش از یک قرن، بوده است. تا دهه هفتاد قرن بیستم، طرفین اصلی بحث و مناقشه درباره ماهیت منابع جوامع روایی اولیه گلدتسیهر و سزگین بودند که اولی بر شفاهی بودن و دومی بر مکتوب بودن این منابع تاکید می کردند. گرگور شوئلر از سالهای میانی دهه هشتاد قرن بیستم تا کنون، در مطالعات متعدد سعی کرده است از تضاد میان این دو دیدگاه بکاهد. نظریه او درباره «پیوند و همراهی نقل شفاهی و مکتوب در نظام آموزش اسلامی» به بسیاری از مناقشات پایان می دهد. مهم ترین مولفه های این نظریه عبارتند از: توجه به ویژگی های نظام آموزش و یادگیری در نخستین سده های اسلامی، تمایز میان درس نوشته ها و کتاب های واقعی، چگونگی نشر آثار و نقش راویان در این روند، تمایز میان نقل مسموع و نقل شفاهی، تمایز میان مسئله وثاقت و مکتوب بودن منابع، تبیین شباهت ها، تفاوت ها و تاثیر نظام های مختلف آموزشی بر یکدیگر، بررسی تاثیر شیوه های عالمان حدیث بر سایر حوزه های علوم، تمایز میان شیوه های گوناگون نشر اسناد، نامه ها، اشعار و تعالیم دینی.
    کلیدواژگان: خاورشناسان، شوئلر، وثاقت جوامع روایی، نقل شفاهی، نقل مکتوب
|
  • MuḤammad KāẒim RaḤmān Sitāyish, Azama FarjāmĪ Page 9
    Abū al-Jārūd is one of the leading figures of Zaydis and the narrator of the significant books and traditions of Imam al-Ṣādiq (A.S.) and Imam al-Bāqir (A.S.), who has received the attention of the Imāmī rijālīs (biographers) and dignitaries. On one hand, the Imāmī and Sunnī rijālīs have weakened him and, on the other hand, he is known as the transmitter of many and sometimes important traditions in the Imamī sources. Knowing how his aḥādīth have found their way into the Imāmī ḥadīth sources as well as the subject and content of the traditions related from him therein is possible through studying Abū al-Jārūd’s books and transmitters of ḥadīth. These studies show that sometimes Abū al-Jārūd’s fame and reputation have caused some of the zealous and biased traditions to be attributed to him. Ibn ‘Uqda and his disciples have incorporated Abū al-Jārūd’s Tafsīr, which is one of the Imāmī’s most important exegetical sources, into the Imāmī sources and, in some instances, have presented Zaydi’s impressions of the exegesis of the Qur’ānīc verses, the samples of which can be seen in Tafsīr al-Qummī.
    Keywords: Abū al Jārūd, Abū al Jārūd's Tafsīr, criticism of ḥadīth, Zaydis
  • AḤmad Qarā'Ī SulṬānābādĪ, Saeed Nazari Tavakoli, Ḥasan NaqĪzāda, AlĪ ḤaqqĪ Page 47
    Raising epistemological discourses in the interdisciplinary science of philosophy have prompted various researchers of science to examine the general principles governing human sciences and knowledge from a different perspective. As a result, the philosophy of the Qur’ānic sciences, as one of the Islamic interdisciplinary sciences, has the intention to study the nature, issues, fundamentals, and functions of the Qur’ānic sciences and their relations to other sciences on the basis of the principles and fundamentals of epistemology, in order to open newer horizons in the epistemological domains of the Qur’ānic sciences to the general public.
    Keywords: philosophy of science, co, relation philosophies, philosophy of the Qur'ānic sciences
  • Sayyid MuḤammad MurtaḌawĪ, MuḤammad SuhaylĪ Page 73
    The Qur’ān is the last of the Revealed Scriptures that undertakes the guidance of humankind till the end of the history. The continuous development of human life and the appearance of new needs have turned this Divine guidance into a permanent necessity. There is disagreement among the Islamic scholars concerning how to utilize the Qur’ān’s guidance for the generations in the post-Revelation era. Some believe that the Qur’ānic terms have constant and determined meanings, which in no way is possible to be expanded, and yet some others believe it to be possible. Using structuralism as a text analysis approach and by presenting working procedures such as: expansion of meaning (in reliance on allusion, metaphor, allegory, allusive proposition, and the like), segmentation and creation of new meanings, coding the interior and the exterior, planning structuralist levels of meaning, hermeneutic discourse with the text, planning comprehensive patterns, and other similar instances, this article considers as possible the expansion of the Qur’ānic ma‘ārif and confirms it using the traditions and the views of exegetes. More details of the working procedures and their evidences are to be found in the article.
    Keywords: structuralism, the interior, the exterior of the Qur'ān, hermeneutic, narration
  • ManṢŪr MutamidĪ, Vali Abd Page 97
    Logos (λογος) is one of the significant concepts in most of the philosophical and religious schools. This notion is noticed in the ancient Greek philosophy, Old Testament, and among the Jewish Filon and Christianity. In Christianity, Jesus (A.S.) and Logos are taken as identical. On the other hand, the “word” Logos is called God. With respect to this issue, in the first place there is willy-nilly a similarity between the two religions of Christianity and Islam concerning Logos/Word. However, the Muslim exegetes, in the verses that refer to Jesus (A.S.) as Word, have interpreted it as kun (be) and have repudiated him of any divine and eternal attributes. However, Logos in Christianity is always presumed to be eternal and divine and this is one of the major and fundamental discrepancies in Christianity and Islam concerning Logos/Word.
    Keywords: the Qur'ān, Logos, Greek philosophy, Old Testament, Filon
  • FatḤullāh Najjārzādigan, MuḤammad MahdĪ ShāhmurādĪ Page 117
    The Qur’ān’s Verses of Challenge (āyāt al-taḥaddī), consisting of form and content, concerns their Divinity, and the similitude in the taḥaddī verses of the Qur’ān means the equivalence and identicalness to the Qur’ān verses of what is brought up.The perspectives of the polytheists (and all the addressees) towards the Qur’ān interferes in the taḥaddī of the Qur’ān; and claiming taḥaddī from the Qur’ān cannot be interpreted as free from the occasions of Revelation and the addressee’s viewpoints.From among the four criteria of similitude, i.e. “giving guidance”, “new order and novel content”, “orderliness”, and “efficacy”, the “new order and novel content of the Qur’ān” seems to be the most significant of all. In this criterion, the attribute of ḥadīth (unprecedented) is used for the Qur’ān and refers to the innovations of this Book in form and content and has probably been of concern to the rhetoricians and theologians, who have been more interested in the rhetorical aspects of the Qur’ān. If there is no innovation in the Qur’ān, taḥaddī to it would be meaningless. Imitation of the referent (madlūl) and content of the Qur’ān and also of its word form in response to taḥaddī of the Qur’ān, is lack of knowledge and unawareness of the principles of antilogy, as by fully imitating the order and synthesis of the Qur’ān and alteration of some of its words as well as plagiarizing from the Qur’ān, the proponents of the Qur’ān think they have responded to the taḥaddī of the Qur’ān.
    Keywords: challenge, similitude, new order, novel content, imitation
  • NuṢrat NĪlsāz Page 133
    One of the most important factors for the orientalists’ casting doubt on the authenticity of the tradition texts has for over one century been the verbal transmission of ḥadīth and widespread opposition to the writing of ḥadīth. Up to the 70’s of the twentieth century, the two main parties of dispute concerning the nature of the sources of early ḥadīth collections have been Goldziher and Sezgin, the first of whom stressed the orality of these sources and the second emphasized its being written. Gregor Schoeler has since the mid 80’s of the twentieth century up to now tried in various studies to reduce the contradiction between these two approaches. His theory on “the connection and bond between the oral and written transmission in the Islamic education system” has put an end to many of the disputes. The most important components of this theory are: special attention to the characteristics of education and learning system in the early Islamic centuries; distinction between the textbooks and the ordinary books; the publication way of the works and the role of narrators in this process; distinction between the heard (masmū‘) transmission and the oral transmission; distinction between the issue of authenticity and the sources as being written; explanation of the similarities, differences, and the effect of various education systems on each other, study of the effects of the ḥadīth experts’ procedures on other fields of science; distinction between different methods of publishing religious documents, letters, poetry, and teachings.
    Keywords: orientalists, Schoeler, authenticity of ḥadīth collections, oral transmission, written transmission