فهرست مطالب

نشریه رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث
سال چهل و چهارم شماره 2 (پیاپی 89، پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مصطفی احمدزاده صفحه 9
    محدثان بر اساس حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: «من حفظ علی امتی اربعین حدیثا مما یحتاجون الیه فی امر دینهم، بعثه الله عز و جل یوم القیامه فقی ها عالما»، به تدوین مجموعه هایی دست یازیدند که با عنوان «الاربعون حدیثا» یا «چهل حدیث» مشهور شد. از قرن دوم تا عصر حاضر هزاران کتاب در این حوزه به رشته تحریر درآمده است. گزارش، دسته بندی و تحلیل و بررسی سیر فراز و فرود این اجزاء حدیثی در سده های گوناگون تاریخ حدیث از چشم انداز جریان شناسی تاریخی- حدیثی مد نظر قرار گرفته است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در سده های نخستین، عمل به ظاهر روایت در بعد فردی اهمیت یافته و در سده های بعدی، با گسترش دامنه این گونه کتاب ها هم به لحاظ قالب و زبان و گونه و هم به لحاظ محتوا و موضوع در ابعاد اجتماعی و اعتقادی، محدثان، کانون توجه خود را به تحقق بخشیدن به اهداف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از ذکر این روایت، معطوف ساخته اند؛ که این تغییر رویکرد در اربعین نگاری، برکات دو چندانی را در راستای ارتقاء سطح معارف حدیثی جامعه به ارمغان آورده است.
    کلیدواژگان: تاریخ حدیث، اربعین نگاری، حدیث اربعین، تاریخ اربعین نگاری، جریان شناسی حدیث، کتابشناسی حدیث
  • ولی الله حسومی، حسین خاکپور، محمد علی مهدوی راد صفحه 33
    تصویرسازی در حوزه سخن، هنر ترسیم مفاهیم با کمک الفاظ و عبارات و به شیوه های خاص است که به منظور افزایش شدت تاثیرگذاری بر مخاطب و انتقال بهتر و سریع تر مطالب، صورت می گیرد. این هنر در نهج البلاغه به زیبایی مورد استفاده قرار گرفته و با بهره گیری از طبیعت، انسان، جانداران و... در محور عمودی و افقی کلام انواع تصاویر زیبا و تاثیرگذار خلق کرده است. در محور افقی، یعنی تک تک جملات، تصاویر ساده مثل زیبایی، عظمت و بزرگی و... ترسیم شده است. انواع تابلوهای گرم و زنده و رنگ آمیزی آنها با انواع سجع، صور بلاغی، نماد، تلمیحات، رد تعبیرها، مبالغه و عناصر معنوی، در این محور وجود دارد. گاهی نیز بدون استفاده از قالب خاص، تصاویر بدیع خلق شده و یا عین تصاویر قرآنی به کار رفته است. در محور عمودی، یعنی ساختار کلی کلام که با آن بین اجزاء، ارتباط معقول و منطقی برقرار می شود نیز تصاویر بدیع و بی نظیری خلق شده است.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، تصویرگری، تصویر، عناصر، صور بلاغی
  • ابوالفضل حری صفحه 59
    این مقاله، الگوی ارتباط وحیانی را در پرتو سه دیدگاه رایج ناظر به وحی تعریف، تحدید و تعیین می کند. ابتدا به پیشینه بحث اشاره و الگوهای اصلی موقعیت ارتباطی از جمله الگوی سوسور، شانون، مولز، بوهلر و یاکوبسن در ارتباط با الگوی ارتباط وحیانی بررسی می شوند. سپس سه دیدگاه گزاره ای بودن، تجربی بودن و گفتاری بودن سرشت وحی تحلیل و بر نکات قوت و ضعف هریک اشاره و بر این نکته تاکید می شود که کنش گفتاری کارآمدتر ماهیت زبان وحی را نشان می دهد. این مقاله نشان می دهد که دیدگاه درست تر درباره ماهیت وحی از ترکیب دو دیدگاه گزاره ای بودن و گفتاری بودن وحی حاصل می آید که از آن به وحی رسالی و یا اسلامی تعبیر می شود.
    کلیدواژگان: الگوی ارتباط وحیانی، وحی، گزاره ای، تجربی، گفتاری، رسالی
  • سید حسین سیدی، غلامرضا رئیسیان صفحه 73
    قرآن پژوهان و مفسران مسلمان همگی در این نکته اجماع داشته اند که هرگونه تاویل یا تفسیر کتاب خداوند باید از واژگان آغاز گردد. واژه نه تنها ابزار تحلیل گفتمان بلکه شکل دهنده نظام اندیشگانی ما نیز است. پس واژه تنها ابزاری برای بیان عقاید ما نیست بلکه به آن ها نیز شکل می دهد. واژه در قرآن کریم از چنان استواری برخوردار است که به تنهایی می تواند ابزار تحلیل گفتمان قرار گیرد. این نوشتار با بررسی واژگان کلیدی چون « الله »، «ایمان» و بررسی گزینش نام در سوره های قرآن مثل سوره «دخان» بر آن است که نشان دهد تنها از طریق این واژگان می توان متن قرآنی یا متن سوره را تحلیل نمود.
    کلیدواژگان: قرآن، واژه، گفتمان
  • قربان زاده قربان زاده، حسن نقی زاده، مرتضی ایروانی نجفی، سیدکاظم طباطبایی صفحه 83
    استناد به احادیث در قلمرو احکام الزامی نیازمند شرایط اولیه حجیت است. اما از آنجا که برخی در زمینه سنن، به قاعده تسامح در ادله سنن استناد کرده و در نتیجه تسامح در شرایط حجیت سنن را مطرح کرده اند گذشته از درستی یا نادرستی تمسک به قاعده در عرصه مستحبات و مکروهات که محل بحث موافقان و مخالفان قرار گرفته است. پرسش این است که آیا به فرض جاری بودن اصل قاعده، می توان این تسامح را تا سر حد روایات طبی گسترش داد؟ موضوعی که در این مقاله پیگیری می شود، کاربرد این قاعده در روایات پزشکی است. چنان که بررسی ها نشان می دهد به نظر می رسد، اجرای قاعده تسامح در قلمرو روایات طبی، با موانع جدی روبه رو است.
    کلیدواژگان: حدیث، تسامح در ادله سنن، روایات پزشکی، حجیت روایات طبی
  • روح الله نجفی صفحه 105
    ظاهر آیات قرآن از آفرینش شش روزه آسمان ها و زمین سخن می گویند اما علم جدید روند شکل گیری اجرام آسمانی و زمین را در بازه های زمانی طولانی مدت دانسته و شکل گیری جهان را در مدت زمانی معادل چند روز معدود نمی پذیرد. بدینسان بسیاری از قرآن پژوهان معاصر، از فهم ظاهرگرایانه و مشهور مفسران کهن - مبنی بر آفرینش آسمان ها و زمین در مدت زمانی معادل شش روز متعارف - عدول کرده و تعبیر «سته ایام» را به شش دوران و مرحله تاویل نموده اند. در این میان، این راهکار هم در خور نظر است که در فضای علم نمی توان برای توضیح پدیده های طبیعی به امری خارج از طبیعت ارجاع داد و مداخله یک نیروی غیبی برتر، قابل پیش بینی و محاسبه نیست در حالی که بنیان بیان قرآن بر حضور و مداخله بی قید و شرط یک نیروی غیبی برتر و متعالی نهاده شده است. بدینسان چون نظرگاه دینی، به پیش فرض های بسته علم محدود و مقید نیست، به نتایج محاسبات علمی هم لزوما مقید و ملزم نخواهد بود و می تواند بر آن شود که در این زمینه نیروهایی فرا حسی دخالت نموده اند. با این همه در عصر کنونی، دانش تجربی محترم تر و معتبرتر از آن است که با چنین تحلیلی بتوان نتایج و داده های آن را نادیده گرفت و در واقع چنین نگاهی، بر تصور تقابل قرآن و علم، مهر تصدیق و تثبیت می زند. در نتیجه اگر قرار بر اختیار یک قول افتد، تاویل «سته ایام» به شش زمان و دوران، یگانه قول تعین یافته و مرجح جلوه می کند.
    کلیدواژگان: آفرینش شش روزه، پیدایش آسمان ها و زمین، خطاناپذیری قرآن، تفسیر علمی، رابطه قرآن و علم، رابطه دین و علم
|
  • Sayyid Mustafa Ahmadzada Page 9
    Based on the Prophet’s (S. A. W.) ḥadīth، “Whoever memorizes forty traditions from which my community benefits in their religious affairs، the Exalted and Almighty Allah will raise him on the Day of Resurrection as a learned jurist and a scholar،” the ḥadīth scholars undertook some compilations that were known as “forty traditions” (arba‘ūna ḥadīthan). Since the 2nd/9th century to the present era، thousands of books have been written in this field. The reporting، categorizing، and analyzing the ups and downs of these ḥadīth components in various centuries of ḥadīth history have been taken into consideration from the perspective of historic-ḥadīth processology. The results achieved suggest that in the early centuries، acting according to the outward aspects of the traditions in personal dimension became important and in later centuries، with the expansion of the domain of these types of books in form، language، and type and also in terms of content and subject in social and ideological dimensions، the ḥadīth experts focused their attention on the actualization of the Holy Prophet’s (S. A. W.) objectives of issuing these traditions. This change of approach to writing arba‘īns brought about redoubled blessings in terms of uplifting the society’s level of ḥadīth knowledge.
    Keywords: history of ḥadīth, writing arbaīn, ḥadīth of arbaīn, the history of writing arbaīn, ḥadīth processology, ḥadīth bibliography
  • Valiullah Hasoomi, Husayn Khkpour, Muhammad Ali Mahdavi Rad Page 33
    Illustration in speech field is the art of portraying concepts with the help of words and phrases with specific methods carried out to increase their efficacy on the addressee and a better and faster conveying of the material. This art is employed beautifully in Nahj al- Balāgha، which، by making use of nature، human being، living creatures، etc. in the vertical and horizontal axes of speech، has created beautiful and effectual images. On the horizontal axis، that is in every single sentence، simple images like beauty، magnificence، greatness، etc. have been displayed. Different warm and lively images colored with various rhymed prose، rhetorical forms، symbols، allusions، stretch of imagination، and spiritual elements are available in this axis. Sometimes، even without using a specific form، novel images have been created or the very Qur’ānic images have been directly employed. On the vertical axis، i. e.، the general structure of speech، with which reasonable and logical communication is made between the components، novel and matchless images have been created.
    Keywords: Nahj al Balagha, illustration, image, elements, rhetorical forms
  • Abulfadl Hurri Page 59
    This article defines، delineate، and determine the Revelational communication pattern in light of three current viewpoints concerning Revelation. At first، the background of the discourse is touched upon and the main patterns of communication situation، including the patterns of Saussure، Shannon، Moles، Buhler، and Jacobson in relation to the Revelational communication pattern، are examined. Then، the three viewpoints of regarding the nature of Revelation as propositional، experimental، and enunciatory are analyzed، the strengths and weaknesses of each one of them are pointed out، and it is emphasized that the enunciatory function displays the nature of the Revelation language more efficiently. This article shows that a better viewpoint about the nature of Revelation is obtained through the combination of the two viewpoints that regard Revelation as being propositional and enunciatory، which is phrased as risālī (Prophetic-mission) or Islamic Revelation.
    Keywords: Revelational communication pattern, Revelation, propositional, experimental, conversational, risali
  • Hosein Seyedi, Ghulamrida Raisiyan Page 73
    The Muslim Qur’ān researchers and exegetes have all ben unanimous that any ta’wīl (esoteric interpretation) or commentary of the Book of Allah has to begin with words، which are the only tools for analyzing discourse، or rather، the formation of our system of thought. So، words are not only tools for expressing our beliefs but also their formatives، as well. The words in the Qur’ān are of so established consistency that can by themselves be used as tools for analysis of discourse. Examining the keywords such as “Allāh” and “faith” and studying the selection of names in such Qur’ānic sūras as Sūrat Al-Dukhān، this article is intended to demonstrate that it is only through these words that the Qur’ānic texts or the texts of the sūras can be analyzed.
    Keywords: the Quran, word, discourse
  • Mohammad Qorbanzadeh, Hasan Naqizada, Murtada Iravani Najafi, Sayyid Kazim Ṭ, Abatabai Page 83
    Reliance on traditions (aḥādīth) in the realm of obligatory precepts requires the preliminary conditions of authoritative (ḥujjiyat). However، since some have in relation to rules of conducts (sunan) relied on the rule of “tolerance in the evidences of sunan” and have consequently brought up the tolerance in the conditions of authenticity of sunan; and irrespective of the truth or untruth of resorting to the rule in the field of the preferable religious acts (mustaḥabbāt) and the detestable things (makrūhāt)، which is disagreed upon by the proponents and the opponents، the question is whether – given the applicability of the rule itself – this tolerance can be extended to the medical traditions. The subject followed up in this article is the application of this rule in medical traditions. As the studies indicate، it seems that the execution of the rule of tolerance in the realm of medical traditions face serious obstacles.
    Keywords: hadīth, tolerance in the evidences of sunan, medical traditions, authenticity of medical traditions
  • Ruhullah Najafi Page 105
    The verses of the Qur’ān apparently talk about the six-day creation of the heavens and the earth but the new science views the process of the formation of heavenly bodies and the earth in a longer time span and does not approve the formation of the universe in a period of a few days. Thus، many of the contemporary Qur’ān researchers have withdrawn from the formalistic and generally accepted (mashhūr) perception of early exegetes – believing in the creation of the heavens and the earth in a period of six conventional days – and esoterically interpreted the expression sittata ayām (six days) as six eras and stages. In the meantime، it is also to be noted that in scientific circles the explanation of natural phenomena cannot be referred to as a supernatural frame of reference and the interference of an unseen superior force cannot be anticipated and counted on; whereas، the Qur’ān’s expression is based on the unconditional presence and interference of a superior unseen and supreme force. Therefore، since the religious viewpoint is not restricted to the closed presuppositions of science، it would not be necessarily restricted and obligated to the outcomes of the scientific calculations، either; and can maintain that the extrasensory forces have involved in this respect. Nevertheless، in the present age، the experiential science is respectful and creditable enough as not to ignore its outcomes and data with such an analysis. Actually، such a viewpoint would confirm the notion of contradistinction of the Qur’ān and science. Consequently، if a single argument is supposed to be chosen، the esoteric interpretation (ta’wīl) of sittata ayyām as six periods and eras seems to be the only determined and preferable argument.
    Keywords: six, day creation, the appearance of the heavens, the earth, the unmistakability of the Qur'ān, scientific interpretation, the relation of the Qur'ān, science, the relation of religion, science