فهرست مطالب

نشریه رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث
سال چهل و پنجم شماره 1 (پیاپی 90، بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مرتضی نجفی ایروانی صفحه 9
    درج اکثر المفسرین فی کتبهم علی الاستشهاد بآیه لتفسیرآیه، او ترجیح قول قی تفسیرها. واستند بعضهم الی السیاق بدلا من ذلک. وکل هذا یسمی بتفسیر القرآن بالقرآن.
    ومن المفسرین الذین کثر استخدامهم لهذا النوع من التفسیر الرازی فی کتابه مفاتیح الغیب. وقد تعرض المقال الی دراسه هذا اللون من التفسیر عند الرازی، فعالج موضوع الإحباط من بین موضوعات التفسیر الموضوعی المتعدده، فذکر ما ورد فیه من آیات، وما طرح فیه من مباحث، واقوال اصحاب الفرق الإسلامیه فی ذلک من جهه، کما اشار الی نماذج من الآیات التی استعین بها لتبیین المراد وتشخیصه بآیات اخری، وقد خلص البحث الی نتائج ذکرت فی الخاتمه تبیین الآراء التفسیریه للرازی، والجاده التی سلکها فی تفسیره الکبیر.
    کلیدواژگان: الرازی، التفسیرالکبیر، تفسیرالقرآن بالقرآن، التفسیر الموضوعی، الإحباط
  • پرویز رستگار جزی، محمد تقی رحمت پناه صفحه 31
    تفسیر قرآن - در دوره هایی که بر خود دیده - با گرایش ها و روش های گوناگون صورت گرفته است. تفسیر عقلی (اجتهادی) یکی از دو نوع عمده تفسیر قرآن است که زمان دقیق آغاز شدنش را نمی توان باز گفت. این نوع تفسیر از میانه سده دوم هجری شکل گرفت و درون مایه آن را عقل و اجتهاد می ساخت. این جریان، بازتاب مبانی معرفتی ای مانند باورهای مذهبی آن روزگار، پیشرفت های علمی - فرهنگی آن دوران، و غیر معرفتی مانند حکومت و سیاست آن عصر بوده است.
    در پاره ای از نوشته های تفسیری با تعبیرات مختلفی مانند مکاتب تفسیری، مناهج تفسیر، مدارس تفسیر، اتجاهات تفسیر و الوان تفسیر روبه رو می شویم که هر یک به فراخور موضوع پژوهش به روشن کردن گوشه ای از این دانش اسلامی پرداخته اند. ما در این نوشتار می کوشیم تا با بررسی تاریخی و جغرافیایی خراسان بزرگ، زمینه ها و عوامل گرایش مفسران این دیار را به تفسیر عقلی روشن سازیم؛ مفسرانی که کاری بزرگ کرده، علم تفسیر را از یکنواختی و تک ساحتی بودنش (تفسیر اثری) بیرون آورده و به پویایی و شکوفایی رسانیدند.
    در این نوشتار با بیان دو نمونه از خراسانیان که از عقل گرایی در تفسیر نهراسیده و به این کار برجسته و بی پیشینه دست یازیده اند، در صدد یافتن زمینه های عقل گرایی در خراسان بزرگ شدیم. رواج فقه ابوحنیفه در خراسان، گذر جاده ابریشم از خراسان و خرد جویی موالی به عنوان دلایل این عقل گرایی بیان شده است.
    کلیدواژگان: خراسان بزرگ، مکاتب تفسیری، عقل گرایی، تفسیر عقلی
  • هدایت رشیدی صفحه 65
    نمادها واژگانی هستند که در معانی ای غیر از معنای اصلی خود به کار می روند؛ و معنای آن ها معنایی مجرد و نامحسوس و ناملموس است.
    نشانه ها واژگانی هستند که برای بیان یک معنای ملموس و محسوس غیر از معنای اصلیشان به کار می روند. در قرآن کریم از نمادها و نشانه های فراوانی همچون نمادهای جاندار، بی جان، گیاهی و انتزاعی استفاده شده است، نگارنده در این مقاله سعی نموده است بر اساس آیات قرآن و روایات اهل البیت نمادها و نشانه های جاندار را تاویل نموده و معانی آن ها را از دیدگاه های مختلف فریقین بررسی کند. قطعا درک صحیح از تاویل یا تفسیر یک واژه ما را به فهم بهتر زبان قرآن رهنمون نموده و از بسیاری از خطاها مصون می دارد. لازم به ذکرست است که شناخت فرهنگ ملل مختلف به فهم نمادها کمک شایانی می نماید که بدین دلیل نگارنده از منابعی که در این باره تحقیق و پژوهش نموده اند بهره برده است. نمادها و نشانه ها در قرآن در حدود 100 نماد هستند که نگارنده در این مقاله فقط به بیان نمادهایی که جاندار بوده و از نعمت حیات و زندگی بهره مند بوده اند اعم از انسان، شیطان، و یا حیوانات بحث نموده است.
    کلیدواژگان: نماد، نشانه، جاندار، حیوان، تاویل، تفسیر
  • محمدعلی رضایی کرمانی، فاطمه رضاداد صفحه 89
    با توجه به جایگاه ارجمند مفهوم «رجاء» و امید در فرهنگ اسلامی، تعیین امید بخش ترین آیه قرآن کریم از دیر باز مورد اهتمام اندیشوران مسلمان و قرآن پژوهان بوده است. از این رو، گستره پژوهش های آنان، دیدگاه های گوناگونی را پدید آورده است که به جهت پراکندگی در منابع و مآخذ مختلف، امکان نگاهی کلی و همه جانبه به آن ها برای پژوهشگران و مراجعان فراهم نیامده است.
    نوشتار حاضر با استخراج دیدگاه های گوناگون از متون روایی، تفسیری و علوم قرآنی، آن ها را معرفی و ارزیابی نموده و پژوهشی مختصر و نسبتا فراگیر درباره امید بخش ترین آیه قرآن کریم سامان داده است.
    گویا در بین سی و دو دیدگاه به دست آمده از قرآن پژوهان در این باره، آیات سوره های زمر/53، نساء/ 116، حجر/ 49 و ضحی/ 5، از شهرت بیشتری برخوردارند.
    کلیدواژگان: قرآن، آیه، امید بخش ترین آیه
  • سید حسن طالقانی صفحه 117
    میراث حدیثی شیعه که به طور عمده در کوفه تولید شده بود، در قرن سوم به قم انتقال یافت. در این انتقال میراث، بزرگانی از مشایخ کوفه و قم نقش داشته اند. بنا بر نقل نجاشی و شیخ طوسی، ابراهیم بن هاشم نخستین کسی است که میراث کوفه را در قم منتشر کرد ولی بر اساس اطلاعات موجود در فهرست شیخ و نجاشی، میراث کوفه، پیش از ابراهیم بن هاشم به واسطه کسان دیگری نیز به قم منتقل شده است. این نوشتار با معرفی شخصیت علمی و فعالیتی که هر یک از مشایخ حدیث، در انتقال میراث کوفه داشته اند، نشان داده است که ابراهیم بن هاشم اگرچه نخستین انتقال دهنده میراث کوفه به قم نیست، ولی می تواند به عنوان نخستین نشر دهنده میراث کوفه در قم معرفی شود و این ادعا از سوی اصحاب امامیه در بغداد، با سایر اطلاعات موجود در کتاب های فهرست هماهنگ است.
    کلیدواژگان: حدیث کوفه، مکتب حدیثی قم، ابراهیم بن هاشم
  • سعید نمازی زادگان، حسن نقی زاده، مجید غیور مبرهن، نغمه مخبر صفحه 135

    متون اسلامی و علمی در میان مجموعه عواملی که بر سلامت جسم و روان تاثیر گذارند، بر نقش تغذیه بسیار تاکید کرده اند. این نوشتار نخست بخشی از آثار تغذیه بر ویژگی ها و رفتار انسان را مرور می کند آن گاه به بررسی آثار غذایی عسل بر احوال و رفتار انسان از دیدگاه قرآن و حدیث پرداخته و با دستاوردهای علمی تطبیق می دهد. نتیجه به دست آمده تحقیق آن است که از نگاه علم و دین، این ماده غذایی ارزشمند نه تنها در سلامت جسمانی نقش مهمی دارد، بلکه بر خلقیات، صفات شخصیتی و رفتار انسان آثار مثبتی داشته و آرامش، نشاط و نیز حافظه ای قوی را به ارمغان می آورد. روایات اسلامی همچنین، حکمت و زلالی دل را نیز از آثار غذایی عسل برشمرده اند که البته متون علمی در این باره ساکت اند.

    کلیدواژگان: قرآن، احادیث اسلامی، عسل، آثار غذایی، رفتار، خلق وخو
|
  • Page 9
    Most of the interpreters have taken into consideration the attesting to another āya by verbal preference in the interpretation of that āya in their books، and some of them have relied on context، instead; and all of these are called the interpretation of the Qur’ān through Qur’ān. Rāzī is among the interpreters who have made much use of this type of interpretation in his exegetical book named Mafātīḥ al-Ghayb. This article has addressed this type of interpretation undertaken by Rāzī; and from among various topical interpretations، it has chosen and challenged the topic of iḥbāt (cancellation). So، on one hand، it has pointed out the āyas concerning this topic and touched upon the studies and sayings of various Islamic sects and، on the other hand، has referred to examples of the āyas used for explaining and identifying their intention of other āyas. In the end، it is concluded that Rāzī has not been restricted to a specific exegetical opinion – which he has been restricted to in all instances of repeating the topic – just as he has renounced the traditions narrated on this topic for the sake of defending his own opinion.
    Keywords: Razī Al Tafsir al Kabir, interpretation of the Quran through Quran, thematic interpretation, ihbaṭ
  • Page 31
    Interpretation of the Qur’ān – in the periods it has gone through – has been carried on with various trends and methods. The rational (jurisprudential) interpretation is one of the two major types of the Qur’ān interpretation، whose accurate time of beginning is not known. This type of interpretation was formed since mid-2nd/8th century and its core concept included intellect and ijtahād (legal reasoning). This trend was the reflection of the epistemic principles similar to the religious beliefs of that time، the scientific-cultural advances of that period، and non-epistemic developments like government and politicsofthatage. In some exegetical writings we encounter with various interpretations such as exegetical schools، ways of exegesis، schools of exegesis، orientations (ittijāhāt) of exegesis، and variegation (alwān) of exegesis، each one of which، in proportion to the research subject، have clarified an aspect of this Islamic science. In this writing، with a historic and geographical study of the great Khurāsān، we attempt to elucidate the backgrounds and elements of the tendency of the exegetes of this territory towards rational exegesis; the exegetes who had carried out a great enterprise in freeing the science of exegesis from its stagnancy and single-dimension status (i. e. atharī – narrational exegesis) and bring it to dynamism and fruition. Presenting two examples of the Khurāsāni exegetes who had no fear of applying rationalism to exegesis and proceeded to deal with this outstanding and unprecedented task، we seek in this writing to find the backgrounds of rationalism in the great Khurāsān. Prevalence of Abū Ḥanīfa’s jurisprudence in Khurāsān، the passing of Silk Road through Khurāsān، and the rationalism of the mawālī (the freed slaves) are stated to be among the reasons for this rationalism.
    Keywords: great Khurasan, exegetical schools, rationalism, intellectual exegesis
  • Page 65
    Symbols are the words utilized in meanings other than their original meanings; and their meanings are abstract and intangible. Signs are words used to express a tangible and sensible meaning other than their original meaning. Many symbols and signs such as the animate، inanimate، herbal، and abstract symbols are used in the Qur’ān. In this article، the writer has tried to interpret the animate symbols and signs according to the verses of the Qur’ān and the traditions of the Ahl al-Bayt and to study their meanings from the various viewpoints of the two major sects (of Shī‘a and Sunnī). A correct understanding of the ta‘wīl (esoteric interpretation) or tafsīr (exegesis) of a word would lead us to a better understanding of the Qur’ān and keep us secured from many of the errors. It is worth mentioning that cognition of the culture of various nations would highly contribute to understanding the symbols. For this reason، the writer has made use of the sources that have researched in this respect. There are about 100 symbols and signs in the Qur’ān، of which the writer has discussed only about the symbols that are animate and enjoy the blessing of life and living، including man، Satan، or animals.
    Keywords: symbol, sign, animate, animal, tawil, tafsir
  • Page 89
    Given the valuable status of the concept of hope (rajā’) in Islamic culture، deciding on the most hopeful āya (verse) of the Holy Qur’ān has since long ago been of concern to Muslim thinkers and Qur’ān researcher. Thus، the expanse of their research has created such various viewpoints، that، due to the diversity of different sources and references، it has not been possible for the researchers and scholars to have a general and comprehensive view on them. By extracting various viewpoints from the tradition، exegetical، and Qur’ānic science texts، the present writing has introduced and evaluated them and carried out a brief and relatively comprehensive research on the most hopeful āya of the Holy Qur’ān. Among the thirty two viewpoints obtained from the Qur’ān researchers in this respects، it seems that the verses 53/Sūrat al-Zumar، 116/Sūrat al-Nisā، 49/Sūrat-Ḥijr، and 5/Sūrat al-Ḍuḥā are more renowned.
    Keywords: the Quran, aya, the most hopeful aya
  • Page 117
    Having mainly been created in Kūfa، the Shī‘a ḥadīth heritage was conveyed to Qum in third/eight century. Some dignitaries from among the chief masters (mashāyikh) of Kūfa and Qum have played a role in this heritage conveyance. According to Najāshī and Shaykh Ṭūsī، Ibrāhīm b. Hāshim was the first person who proselytized the Kūfa heritage. However، based on the information extant in the indexes (fihrist) of Shaykh Ṭūsī and Najāshī، the Kūfa heritage had been conveyed to Qum through others before Ibrāhīm b. Hāshim، too. Introducing the scholarly figures and the endeavors that any of the ḥadīth masters have made in conveying the Kūfa heritage، this heritage indicates that Ibrāhīm b. Hāshim، although is not the first conveyer of the Kūfa heritage to Qum، can be introduced as its first proselytizer in Qum; and this claim by the Imāmī companions in Baghdad conforms to the information extant in other fihrist books.
    Keywords: Kufa hadīth, Qum hadith School, Ibrahim b. Hashim
  • Page 135

    Islamic and scientific texts have highly emphasized the role of feeding as among a series of elements effecting the psycho-physical health. This article first reviews a part of the effects of feeding on human characteristics and behavior; then، it examines the nutritious effects of honey on the human states and behavior from the viewpoint of the Qur’ān and ḥadīth and compares it with the scientific findings. The conclusion achieved by the research is that، from the viewpoint of science and religion، this highly nutritious food has not only a significant role in the physical health but also a positive impact on human disposition، personality characteristics، and behavior and creates peace of mind، joy، as well as a powerful memory. Islamic traditions have also considered honey to be replete with nutritious properties، which، of course the scientific texts have been silent about.

    Keywords: the Qur'ān, Islamic traditions, honey, nutritious effects, behavior, disposition