فهرست مطالب

نشریه رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث
سال چهل و ششم شماره 1 (پیاپی 92، بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/04/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد بهرامی صفحات 9-39
    شق القمر به عنوان یکی از معجزات پیامبر معرفی شده است. این معجزه به آیه شریفه «اقتربت الساعه وانشق القمر» و مجموعه ای از روایات شیعه و اهل سنت مستند شده است. آیه شریفه به چندین گونه فهم شده است که یکی ناظر بودن آیه شریفه به شق القمر درعصر پیامبر است و دومی ناظر بودن به شق القمر در آینده و... مستندات روایی شق القمر نیز از چندین جهت محل تامل است که ضعف دلالی، سندی، محتوایی و... تنها برخی از نشانه های بی اعتباری این روایات است. پژوهش پیش رو به روش کتاب خانه ای و با بررسی و تحلیل مستندات شکافتن ماه به سامان رسیده و نتیجه آن اثبات عدم دلالت مستندات شق القمر است.
    کلیدواژگان: شق القمر، معجزه، قیامت، روایات
  • مهین حاجی زاده علی خالقی صفحات 41-63
    قرآن کریم این وحی الهی با ادبیات غنی خود، همواره در طول تاریخ، ادیبان و شاعران را مسحور خود کرده و مضامین بلند و عمیق آن همواره الهام بخش شاعران و نویسندگان بزرگ بوده است. این امر در آثار ادبای معاصر عرب نیز بسیار مشهود است. آثار اکثر ادبای این دوره، سرشار از واژه های دینی و قرآنی بوده و تجلی بخش بسیاری از مضامین اعتقادی و اخلاقی قرآن کریم است و بهترین شاهد و مصداق برای اثبات اثرپذیری ادبای عرب از قرآن کریم در همه ادوار به شمار می رود. مصطفی لطفی منفلوطی یکی از نویسندگان بنام و مشهور مصری است که با داستان های زیبا و دل انگیزش بویژه «العبرات و النظرات» خاطری بس نیکو در میان مردم به جای گذاشت. وی در نویسندگی و ادبیات نابغه و در مقالات و کتبش، سبک و روشی منحصر به فرد داشت و از جمله ادیبانی بود که از مفاهیم والای قرآنی معرفت و شناخت جامعی داشت. او به عنوان یک مصلح اجتماعی با تکیه بر معانی و مضامین قرآنی در تلاش بود تا جامعه فاسد و عقب مانده مصر را که زیر یوغ بردگی غربیان بود برهاند و به آرمان های والا و شامخ مصر برساند. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی به بررسی بازتاب موضوعی قرآن کریم بر روی آثار منفلوطی پرداخته و به این نکته دست یافته است که قرآن کریم در تهذیب و تزکیه نفس منفلوطی، پیشبرد اهداف و بالابردن سطح ادبی آثار وی تاثیر بسزایی داشت.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، ادبیات عربی، منفلوطی، مضامین قرآنی، الفاظ قرآنی
  • مهدی جلالی محسن رجبی صفحات 65-84
    حدیث «الغیه اشد من الزنالله» به نقل از چهار صحابی: ابوذر غفاری، ابوسعید خدری، جابر بن عبدالله انصاری و انس بن مالک از رسول خدا(ص) در منابع شیعه و اهل سنت غیر از کتب اربعه و صحاح سته گزارش شده است. این نوشتار ضمن تحلیل و تبیین متن، کوشیده است که دریابد آیا از طریق ملاک های سندی و رجالی می توان به صحت صدور این حدیث از رسول خدا دست یافت، یا نه؟ و اگر پاسخ منفی باشد، چه عواملی سبب صدور آن شده است؟ در خصوص متن خبر، این مساله که علت شدت گناه غیبت نسبت به زنا در چیست؟ و چرا شخص غیبت کننده باید از شخص غیبت شونده حلالیت بطلبد تا بخشوده شود، حائز اهمیت است؛ زیرا اگر طلب حلالیت به صورت زبانی و رو در رو انجام گیرد، احتمال بروز برخی مفاسد هم چون ریختن آبرو یا اختلاف و درگیری وجود دارد؛ از سوی دیگر به چنین فرایندی برای بخشایش غیبت در قرآن کریم اشاره نشده، و با احادیث دیگر که صرف استغفار را کافی می دانند، ناسازگار است.
    کلیدواژگان: نسبت غیبت و زنا، سند، متن، اخلاق اسلامی، گناهان کبیره، اسباب صدور حدیث
  • عبدالحلیم مطرقی عباس عرب صفحات 85-99
    تنقسم هذه المقاله الی قسمین: قسم نظری، فیه مقدمه عن الصوره الجمالیه و تسلسل تاریخی و فنی لعلماء النقد القدیم الذین درسوا الصوره الجمالیه فی القرآن الکریم و الصوره الجمالیه فی الحوار القرآنی فی الدراسات الحدیثه. و قسم تطبیقی، فیه نظره لما سبق من دراسات حول الصوره الجمالیه عامه و الحوار القرآنی خاصه. و کذلک قسم الکاتبان الحوار إلی صور جزئیه و صور کلیه ثم حللا الموضوع تحلیلا فنیا جمالیا ضمن مباحث بلاغیه و جمالیه کالتناسق الجمالی بین المفردات و الآیات و تقسیمه علی اللفظی و المعنوی و ذکر المصادیق فی کل حاله و کذلک التناسق الفنی و الدینی فی التعبیر و اشارا إلی الرموز المستخدمه فی الصوره کالعصا (رمزا للقوه) و الید (رمزا للفعل و البیاض) و الحبال (رمزا للقوه و حیله السحره).
    و اخیرا ذکرا مصادیق من الآیات لکل مشهد من المشاهد الحواریه لتبیان الصوره الجمالیه و مالها من اثر فی ایصال المعنی الی ذهن القاریء.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، الصوره الجمالیه، الحوار، الرمز
  • سید محسن میرسندسی، سید مصطفی احمدزاده صفحات 101-129

    قرآن کریم در کنار توجه دادن به مسئولیت های فردی و اجتماعی، از اهمیت گروه های اجتماعی نیز سخن گفته و بر تاثیر گذاری گروه ها بر افراد و سایر گروه ها و تاثیرپذیری آن ها از افراد و گروه های دیگر تاکید کرده است. در این میان، گروه های مرجع در رشد و انحطاط افراد و جوامع نقش به سزایی دارند. گروه مرجع، گروهی است که شخص آن را معیار مقایسه، داوری و تصمیم گیری درباره عقاید و رفتار خود قرار می دهد چه در آن گروه عضو باشد و چه نباشد. در قرآن کریم نیز درباره گروه های مرجع، سخن رفته است. قرآن کریم، گروه های مرجع را به دو دسته کلی تقسیم می کند: گروه های مرجع حق و گروه های مرجع باطل و برای هر دسته ای، شاخص ها و مصادیقی را معرفی می کند تا انسان ها را در فضایی واقع بینانه قرار دهد تا بر محور عقلانیت و معنویت، نسبت به عضوشدن در هر گروهی از گروه های مرجع، تصمیم درستی بگیرند. بر این اساس، مهم ترین شاخص های گروه های مرجع حق و باطل که ماهیتی دو وجهی دارند، مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از: هدایت/ گمراهی، دانایی/ نادانی، بندگی خدا/ بندگی خود، عدالت/ ظلم. قرآن کریم در آیات گوناگون، این شاخص ها را در کنار یکدیگر مطرح کرده تا ضمن توجه به ارتباط میان آنان، بر انسجام و تاثیر و تاثرات آن ها بر یکدیگر به عنوان خرده سیستم های یک سامانه، در راستای تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه تاکید کند. بر پایه این شاخص ها، می توان مصادیق «صادقین»، «صالحین» و... را در زمره گروه های مرجع حق و مصادیق «مترفین»، «ملا» و... را در دسته گروه های مرجع باطل قرار داد.

    کلیدواژگان: گروه مرجع، گروه های مرجع حق و باطل، روانشناسی اجتماعی در قرآن کریم، شاخص های گروه مرجع در قرآن کریم
  • حسن نقی زاده، سید محمد مرتضوی، مجتبی نوروزی * صفحات 131-159

    طبق مفاد روایاتی که بعدها در لسان اصولیان و فقها به «اخبار عرض» شهرت یافته است، احادیثی که صدور آن ها از معصوم (ع) مورد تردید قرار می گیرد، بر قرآن کریم عرضه می شوند و دست کم در صورت مخالفت با قرآن کریم مردود به حساب می آیند.
    این روایات که در منابع شیعه جزء روایات صحیح و معتبر می باشند؛ و فراتر از آن به نظر برخی از اصولیان و فقی هان متواتر شمرده شده اند، از سوی اکثر عالمان اهل سنت مورد بی مهری و حتی مخالفت قرار گرفته اند تا آن جا که در بسیاری از منابع اهل سنت در زمره روایات مجعول و ساخته پرداخته زنادیق و ملحدان توصیف شده اند. و به عنوان هایی چون وضع، ضعف سند، مخالفت با قرآن، تعارض با احادیث نبوی و انکار حجیت سنت منتسب گردیده اند.
    این مقاله ضمن تبیین دیدگاه اهل سنت در مورد روایات عرض، اهم اشکالات و دلایل مخالفت آنان با روایات مزبور را مطرح و به تفکیک مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.

    کلیدواژگان: احادیث عرض، عرضه حدیث بر قرآن، نقد حدیث، اهل سنت و احادیث عرض، مخالفان روایات عرض
|
  • Muhammad Bahrami Pages 9-39
    Split of the moon (shaqq al-qamar) is introduced as one of the Prophet’s miracles. This miracle is supported by evidences from the noble verse of the Qur’ān ﴾The Hour has drawn near and the moon is split. ﴿ [Q. 54:1]، and a collection of the Shī‘a and Sunnī traditions. This noble verse has been understood in several ways، of which، one concerns the split of the moon in the time of the Prophet and the second concerns the split of the moon in the future. The narrational evidences of the split of the moon is thought-provoking from several perspectives، of which، weakness of evidences، chain of transmission، and content are only a few indications of the invalidity of these traditions. The present article is arranged in a library method and with a survey and analysis of the evidences concerning the split of the moon and its conclusion is proving the insignificance of its evidences.
    Keywords: split of the moon, miracle, Resurrection, traditions
  • Mahin Hajizada, Ali Khaliqi Pages 41-63
    The Holy Qur’ān، this Divine Revelation، with its rich literature، has always fascinated the literati and poets throughout history and its lofty and profound themes have always inspired the great poets and writers. This is also very evident in the contemporary Arabic literary works. The works of the majority of the literati of this period are replete with religious and Qur’ānic words and the manifestation of many of the ideological and ethical themes of the Holy Qur’ān. They are also the best witnesses and evidences for proving the impressionability of the Arab literati form the Holy Qur’ān in all epochs. Muṣṭafā Luṭfī Manfalūṭī is one of the renowned and popular Egyptian writers that has left very good memories among the people with his beautiful and delightful stories، particularly his “Al-‘Abarāt wa al-Naẓarāt.” He was a genius in writing and literature and had a unique style in his articles and books. He was among the literati who had a high knowledge and thorough understanding of the Qur’ān’s sublime themes. As a social reformer، he attempted by relying on the Qur’ānic themes and meanings to liberate the Egyptian corrupt and backward society from the Western yoke of slavery and help them reach the lofty and prominent Egyptian cause. Relying on the descriptive-analytical method، the present research examines the thematic reflection of the Holy Qur’ān on Manfalūṭī’s written works and draws the conclusion that the Holy Qur’ān has had a significant impact on the Manfalūṭī’s self-purification، advancement of goals، and uplifting the literary level of his works.
    Keywords: the Holy Qurān, Arabic Literature, Manfalūṭī Qur'ānic themes, Qur'ānic terms
  • Mahdi Jalali, Muhsin Rajabi Pages 65-84
    The ḥadīth، “backbiting is more severe than adultery” (al-ghaybatu ashaddu min al-zinā)، quoted from the Apostle of Allah (S. A. W.)، by four of his companions: Abū Dhar al-Ghifārī، Abū Sa‘īd al-Khudrī، Jābir b. ‘Abd Allāh al-Anṣārī، and Anas b. al-Mālik is reported in the Shī‘ī and Sunnī sources – except for the Kutub al-‘Arba‘a and Ṣiḥāḥ al-Sitta. While analyzing and explaining the text of the ḥadīth، this article has tried to figure out whether or not the authenticity of the issuance of this ḥadīth of the Apostle of Allah (S. A. W.) can be verified through sanad (chain of transmission) and rijāl (scholars of ḥadīth) criteria. And if the answer is negative، what factors have caused its issuance. As for the text of ḥadīth، the important questions are: What is the reason for the severity of backbiting sin comparing adultery? Why should the person who has backbitten ask forgiveness from the person whom he has backbitten in order to be pardoned? That is because، if asking for forgiveness is done orally and face-to-face، then there is the possibility of giving rise to some disturbances such as losing one’s reputation or disputes and clashes. On the other hand، this process for forgiving backbiting has not been mentioned in the Holy Qur’ān and it is incompatible with other traditions that regard asking for God’s pardon (istighfār) as merely sufficient.
    Keywords: relation of backbiting, adultery, sanad, text, Islamic ethics, great sins, causes for issuance of ḥadīth
  • Abdol Halim Motraqi, Abbas Arab Pages 85-99
    This article consists of two sections: 1. The theoretical section، which includes an introduction about aesthetic illustration and chronological order of the earlier critics who have presented beautiful illustrations of the Holy Qur’ān as well as the beautiful Qur’ānic illustrations in modern researches. 2. The comparative section، which includes a brief glance at previous researches on the aesthetic illustrations in general and the Qur’ānic conversation in particular. In this article، we have divided conversations into specific and general illustrations، and then explained the subject with a technical and aesthetical analysis، elucidated the rhetorical and aesthetical discourses including the consistency of the single words and verses، and divided them into verbal and figurative. We have given evidences for each section and have taken into consideration the technical and religious phrasing and images such as cane (symbol of power)، hand (symbol of work and whiteness)، and the ropes (symbol of the witches’ power and deception); and finally، we have given evidences of the verses of the Qur’ān for each section of the conversations، which shows to the reader its aesthetic illustration and its impact on communicating messages to the readers.
    Keywords: the Holy Qurān, aesthetic illustration, conversation, symbol
  • Sayyid Muhsin Mirsundusi, Sayyid Mustafa Ahmadzada Pages 101-129

    In addition to drawing attention to the individual and social responsibilities، the Holy Qur’ān has also talked about the importance of the social groups and emphasized on the efficacy of groups on individuals and other groups and the impressionability of those individuals and other groups. In the meantime، the reference groups have a significant role in the development and degeneration of individuals and communities. A reference group is a group whom one would set as a criterion for comparison، judgment، and decision making about one’s beliefs and behavior، whether one is a member of that group or not. Reference groups have also been talked about in the Holy Qur’ān، too. The Holy Qur’ān divides reference groups into two general categories: the true reference groups and the false reference groups; and provides indices and evidences for each category to place human beings in a realistic atmosphere so that they may make a true decision on a rational and spiritual basis about becoming a member in any group of the reference groups. Accordingly، the most important indices of true and false reference groups that have a bipolar nature were examined، including: guidance/misguidance، knowledge/ignorance، serving God/serving oneself، justice/injustice. In various verses، the Holy Qur’ān has brought up these indices next to one another so that while drawing attention to the relationship between them، it would emphasize their coherence and influence and effects on one another as subsystems in line with the social and cultural changes of society. According to these indices، the evidences of “the truthful”، “the pious”، etc. can be placed in the true reference groups and the evidences of “the affluent”، “the [Pharaoh’s] elite”، etc. in the false reference groups.

    Keywords: reference groups, true, false reference groups, social psychology in the Holy Qur'ān, indices of the reference group in the Holy Qur'ān
  • Hasan Naqizada, Sayyid Muhammad Murtadawi, Mujtaba Nwruzi Pages 131-159

    According to the content of the traditions that later on became renowned as “traditions of exposition” (‘arḍ) in the language of the legal theorists and jurists، the traditions whose issuance by the Infallibles is suspicious are exposed to the Holy Qur’ān and are at least rejected in case they are opposed by the Qur’ān. These traditions، that are among the sound and valid traditions in the Shī‘a sources and even regarded by some legal theorists and jurists as frequently narrated (mutawātir)، have been disfavored and even opposed to by most of the Sunnī scholars to the extent that they have been described in the Sunnī sources as among the traditions fabricated and forged by the impious and the heretics، and are characterized by such titles as setting up (waḍ‘)، weakness of sanad، opposition to the Qur’ān، contradiction with the Prophetic traditions، and denial of the authority of sunna. While explaining the Sunnī viewpoints concerning traditions of exposition، this article has propounded the most important objections and their reasons for opposition to the above-mentioned traditions and separately analyzed and evaluated.

    Keywords: traditions of exposition, exposition of ḥadīth to the Qur'ān, critique of ḥadīth, the Sunnīs, opponents of traditions of exposition