فهرست مطالب

رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث - سال چهل و هشتم شماره 1 (پیاپی 96، بهار و تابستان 1395)

نشریه رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث
سال چهل و هشتم شماره 1 (پیاپی 96، بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علمی پژوهشی
  • علیرضا آزاد، مرتضی ایروانی نجفی، علی اسدی صفحات 9-27
    علی بن حمزه الکسائی احد القراء السبعه و رئیس مدرسه الکوفه النحویه. هو ادرک اکثر من خمسه و عشرین من الشیوخ فی النحو و القراءه و لم یسعد شیخ بکثره تلامیذه کما سعد الکسائی.
    و یرجع کثیر من إختلافاته مع سائر القراء إلی اصول لفظیه لیس لها دخل فی تغییر معنی الآیه کالإماله و الوقف علی هاء التانیث و ترک الهمزه و قطع ها و فی اکثر مواضع الإختلاف بین الکسائی و الباقین، کانت قراءته وفق قراءه استاذه حمزه الزیات.
    و نحاول فی هذه المقاله من خلال استقراء موارد قراءته، رسم ملامح شخصیه الکسائی العلمیه و هو یعلل و یوجه القراءات او یردها مستعینا بالصرف و النحو و اللغه و البلاغه و رسم الخط و الماثور من القراءات.
    کلیدواژگان: الکسائی، القراءه، النحو، توجیه القراءات، الإستمداد النحوی فی قراءه القرآن
  • علی اکبر ایزدی فرد، محمد محسنی دهکلانی، سید مجتبی حسین نژاد صفحات 29-51
    تحف العقول نام مجموعه ای است حدیثی که مولف آن ابومحمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه حرانی است. وی از محدثان قرن چهارم هجری و بنابر برخی نقل ها از مشایخ مفید شمرده می شود. از ویژگی های کتاب تحف العقول اشتمال آن بر نقل بعضی منفردات است که در سایر مجامع حدیثی مانند آن یافت نمی شود. در اعتبار احادیث این کتاب و وثاقت مولف آن میان عالمان رجال و فقی هان اختلاف نظر وجود دارد. مختار نگارندگان ثقه بودن مولف و اعتبار کتاب بر پایه وثاقت به صدور روایات آن است. این مقاله بر مبنای یافته فوق و مستدل و مبرهن نمودن آن و نیز جرح و نقد اقوال رقیب و مستندات ایشان سامان یافته است.
    کلیدواژگان: حرانی، تحف العقول، توثیق متاخران، ارسال، وثوق صدوری، اصول متلقات
  • زینب سادات حسینی، غلامرضا رئیسیان، زهره حبیبی صفحات 53-81
    مواجهه قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) با حضور زنان در عرصه های مذهبی- اجتماعی و سیاسی از موضوعات مهم و مورد توجه خاورشناسان است که نابیا آبوت آن را در مقاله ای با عنوان «وضعیت زن در صدر اسلام» بررسی کرده است. چگونگی دیدگاه وی با توجه به اطلاعات گسترده وی از قرآن و سنت پیامبر (ص) جای تامل دارد. مقاله حاضر با بررسی آن به روش توصیفی- تحلیلی و تکیه بر قرآن و سنت پیامبر (ص) خصوصا از منابع اهل سنت سامان یافته و به این نتایج دست یافته که او علیرغم آگاهی های گسترده و قابل تحسین، در برخی موارد مثل جایگاه زن نسبت به مرد، به منابع مورد استناد خویش نسبت تبعیض داده و در بررسی مسایل امامت جماعت زنان و احراز پست های کلان سیاسی توسط زنان، به دلیل عدم بررسی همه جانبه در منابع، به درستی از پس استنباط جامع و صحیح از آن ها برنیامده است و ناگزیر قائل به تبعیض و تغییر نگرش پیامبر (ص) نسبت به زنان به دلیل مشکلات خانوادگی شده است.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، پیامبر (ص)، نابیا آبوت، زن
  • علی راد، مسعود حسن زاده صفحات 83-100
    یکی از شیوه های تفسیری اهل بیت، تفسیر درون متنی یا همان تفسیر قرآن با قرآن است. این شیوه که براساس تعامل و گفتگوی میان آیات صورت می پذیرد، در میزان قابل توجهی از روایات تفسیری اهل بیت منعکس شده است. بررسی این روایات، می تواند ضمن استخراج روش های اهل بیت، امکان بکارگیری آن ها را در سرتاسر قرآن فراهم نموده و دانش تفسیر را از جهت روش شناختی گامی به جلو پیش برد. بر این اساس برآنیم تا با استفاده از میراث برجای مانده از تفسیرپژوهان اسلامی و یافته های زبان شناسان به بررسی روش شناختی روایات حکایتگر تفسیر قرآن با قرآن بپردازیم. برخی روش های شاخص اهل بیت در این روایات عبارت اند است: توجه به روابط هم نشینی، توجه به آیات نظیر، تشکیل قیاس فرضی، توجه به میزان گستره معنایی واژگان یا عبارات، تفسیر بینامتنی، توجه به اطلاعات دایره المعارفی گسترده و ارائه اطلاعات تاریخی نزولی آیات در راستای تعامل آن ها.
    کلیدواژگان: تفسیر قرآن با قرآن در روایات، روابط هم نشینی، قیاس فرضی، گستره معنایی، تفسیر تاریخی، اطلاعات دایره المعارفی و تفسیر بینامتنی
  • سیدعلی اکبر ربیع نتاج، مهدی تقی زاده طبری، عاطفه ستودیان صفحات 101-119
    کتاب ارزشمند «سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار» اثر ارزشمند شیخ عباس قمی، فهرست جامعی بر کتاب شریف «بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار» علامه مجلسی است. تعداد زیاد مجلدات «بحار الانوار» و تنوع موضوعات آن، محدث قمی را برآن داشت تا فهرستی بر این کتاب بنویسد. وی علاوه بر فهرست نگاری، مطالبی در راستای شناخت بهتر احادیث بیان نمود و روایات هم مضمون دیگری نیز در جهت ذکر شاهد بر آن افزود. در این نوشتار که به روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده، حدیث پژوهشی محدث قمی در دو زمینه سند و متن روایات تحلیل گردیده است. بررسی ها نشان می دهدکه محدث قمی در شناخت اسناد روایات از علم رجال، تراجم و...، درشناخت متون روایات از فهم مفردات، استفاده از اشعار، اطلاعات تاریخی وجغرافیایی و... بهره برده است.
    کلیدواژگان: سفینه البحار، محدث قمی، روایات، رجال، تراجم، فقه الحدیث
  • فاطمه رضا داد، حسن نقی زاده صفحات 121-138
    واکاوی مفهومی و دلالی واژگان قرآن کریم و نیز، کاربردشناسی و پیوند آن ها با یکدیگر از جمله عرصه هایی است که در حوزه قرآن پژوهی مورد توجه اندیشه وران قرار گرفته است. در این میان، سه واژه روح، نور و سکینه و پیوند معنایی آن ها در آیات، محل تامل می نماید.
    این نوشتار بر آن است تا با بهره گیری از روش تحلیلی و از رهگذر کاربردشناسی این واژگان در آیات، به پیوند معنایی آن ها بپردازد و در همین راستا، دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی را مورد نقد و ارزیابی قرار دهد. بررسی جایگاه نور، روح و سکینه در حیات اخلاقی انسان از دیگر مسائل مورد بررسی در این نوشتار می باشد.
    کلیدواژگان: قرآن، روح، نور، سکینه، تنزه اخلاقی، علامه طباطبایی
  • روح الله نجفی صفحات 139-161
    مقاله حاضر به بررسی نحوه تعامل اهل تفسیر با هفت نمونه از وجوه قرائت عبدالله ابن مسعود در ذیل آیات الاحکام می پردازد و نشان می دهد که اهل تفسیر درباره روایی یا ناروایی احتجاج بدان وجوه مخالف رسم الخط مصحف عثمانی، دیدگاهی مشابه و یکسان نداشته اند. در این میان، اتخاذ موضعی عالمانه و روشمند در گرو آن است که پیش فرض ها و مقدمات بحث، مشخص و متمایز از یکدیگر گردند. مقدماتی نظیر اینکه آیا قرآن به وجوه متعدد یا به وجه واحد نازل شده است؟ آیا وجوه متعدد قرائت قرآن، درصدد بیان مطلبی واحد یا درصدد بیان مطالبی متفاوت هستند؟ آیا می توان قرائت عبدالله بن مسعود را تفسیر او از قرآن تلقی کرد؟ در این فرض، تفسیر عبدالله مسموع از رسول اکرم است یا حاصل اجتهاد خود او؟ و...
    مقاله حاضر با ترکیب کردن مقدماتی از این سنخ، به فروضی شش گانه منتهی گشته است. فروضی که بر مبنای هر یک از آن ها، حکم جواز یا عدم جواز احتجاج به قرائت عبدالله ، متفاوت از دیگری جلوه کرده است.
    کلیدواژگان: اختلاف قرائت، قرائت عبدالله ابن مسعود، قرائت خلاف رسم الخط، کارکرد قرائات، آیات الاحکام
|
  • Alireza āzād, Mortaza Mortezā Iravany, Ali Asadi Pages 9-27
    Alī ibn Ḥamzah al-Kisā’ī is one of the seven reciters of the Qur’an (ghurā’ al-sab‘ah) and the chief of the grammar school (maktab al-naḥwī) in Kūfah. He was precepted by more than twenty-five grammar and recitation teachers to the extent that none of his teachers became as successful as him.
    Most of his disagreement with other reciters returns to the verbal rules which has nothing to do with the meaning of the verses; the word ’imālat, for example, is read, according to al-Kisā’ī, as containing a disjunctive glottal catch (hamzah) and a pause on the feminine marker (t). In most cases of disagreement between al-Kisā’ī and other reciters, al-Kisā’ī’s recitation accords with that of his teacher, Ḥamzah al-Ziyāt.
    The present article, investigates not only special cases in al-Kisā’ī’s recitation, but also his academic character as well as his types of arguments and justifications in support of his recitation, with the help of grammar, conjugation, rhetoric, vocabulary and orthography.
    Keywords: al, Kisa'ī recitation, grammar (nahw), justification of recitations, grammatical (nahwī) analysis of the recitations
  • Aliakbar Izadifard, Muhammad Mohseni Dehkalany, Syed Mojtaba Hussain Nejad Pages 29-51
    Tuhaf al-Uqūl is the name of a hadīth collection, the author of which is Abu Muhammad Ḥasan ibn Alī ibn Ḥussein ibn Shu‘bat al-Ḥarrānī. He is one of the hadīth narrators of the fourth century (A.H), and according to some sayings, he was one of Sheikh Mufīd’s preceptors. One of the features of Tuhaf al-Uqūl is its containing
    some single hadīths, which have no equivalent in other hadīth collections. There is disagreement among scholars and jurists about the reliability of the author of this book and the authenticity of the hadīths in it. The authors of this article presume the reliability of the author (al-Ḥarrānī) and thus the authenticity of the book on the basis of the authenticity of the issuance of the hadiths in it. The present article supports this presumption by providing arguments and through the criticism of the sayings and arguments of the opponents.
    Keywords: al, Ḥarrānī Tuhaf al Uqūl, recent scholar's ascertainment (tuthīq), transmission ('irsāl), authenticity of issuance (wuthūqi sudūrī), the principles of reception ('usūl al mutalaqqāt)
  • Zeynāb Al Sādāt Hoseyni, Gholamreza Raeisiyan, Zohre Habibi Pages 53-81
    The encounter of the Qur’an and the Prophet (a.s) with women’s presence in social-religious and political arenas is one of the important subjects considered by the orientalists. In her article, “Women and the State in Early Islam”, Nabia Abbott has investigated this subject. Her extensive knowledge about the Qur’an and the Prophetic tradition requires us to pay a special attention to her viewpoint. Applying an descriptive-analytical method, the present article, with regard to the Quran and the Prophetic tradition, specially that in accord with Sunni sources, investigates Nabia Abbott’s perspective and reaches the conclusion that Abbott, despite her extensive and admirable knowledge, has, in certain cases such as the status of woman in comparison to man, discriminated between some of her recited sources, and due to her incomprehensive investigation in sources, has not been able to make a comprehensive and correct conclusion about matters such as women’s prayer leadership and their achievement of political power. Thus she has indispensably concluded the Prophet’s discrimination and change of attitude toward women due to the family inconveniences.
    Keywords: the Quran, the Prophet (a.s), Nabia Abbott, Woman
  • Ali Rād, Masoud Hasanzade Pages 83-100
    One of Ahl al-Bayt’s methods of interpretation is the intratextual interpretation or the Qur’an to Qur’an commentary. This method which is based on the interaction and dialogue between the Qur’anic verses, is reflected, to a huge extent, in those narratives of Ahl al-Bayt regarding Qur’anic interpretation. The investigation of these narratives, not only leads to the derivation of Ahl al-Bayt’s methods of interpretation, but also provides the possibility of applying those methods throughout the Qur’an and leads us a step forward in the methodology of Qur’anic interpretation. Thus, in this article, with regard to the survived legacy of scholars of interpretation as well as to the scientific findings of the linguists, we attempt to conduct a methodological analysis of Ahl al-Bayt’s narratives about Qur’an to Qur’an commentary. Some of Ahl al-Bayt’s principal methods of interpretation represented in these narratives consist of: paying attention to the collocation relations, paying attention to the analogous verses, forming hypothetical analogies, paying attention to the semantic range of the Qur’anic vocabulary and phrases, intertextual interpretation, paying attention to the extensive encyclopedic information, and giving information about the historical events regarding the revealed verses and their interactions.
    Keywords: Quran to Quran commentary in narratives, hypothetical analogy, semantic range, historical interpretation, encyclopedic information, intertextual interpretation
  • S. Aliakbar Rabinataj, Medi Taqizade Tabari Taqizade Tabari, Atefe Setoodian Pages 101-119
    Safīnat al-Bihār wa madīnat al-hikam wa al-Āthār, a precious book by Sheikh Abbās Qumī, is a comprehensive content list for the famous book, Bihar al-’Anwār al-Jāmi‘ah li al-durar al-Akhbār al-’A’immat al-’Athār by Allāmah Madjlesī. The big number of volumes Bihar al-’Anwār’ contains as well as the diverse subjects it covers, caused the hadīth narrator, Qumī, to write a content list for that book. In addition to writing a content list, he also added some notes for the better comprehension of the hadīths as well as other related narratives to support the arguments in the hadīths. The present article which applies an analytical-descriptive method, investigates Qumī’s scholarship in hadīth within two realms of context and the chain of transmission. The investigations show that Qumī took advantage of the science dealing with the transmitters (‘ilm al-rijāl), biographies (tarājum), recognition of the narrative texts through philological understanding, poems, historical and geographical information and etc.
    Keywords: Safīnat al Bihār, Qumī the hadith narrator, narratives, transmitters (al, rijāl), biographies (tarājum), jurisprudence of hadīth
  • Fateme Rezadād, Hasan Naqizade Pages 121-138
    The conceptual, indicative analysis of the Qur’anic words as well as the recognition of their functions and the link between them consist an areas in the Qur’anic studies which has been under the focus of many scholars. The three words, Rawh, Nūr and Sakīnah, whose semantic link requires a lot of contemplation, are among these words. Through the application of an analytical method as well as a pragmatic approach toward these words, the present article seeks to investigate the semantic link between them. In this regard, Allameh Tabatabaei’s viewpoint is also investigated and evaluated. The analysis of the role of Nūr, Rawh and Sakīnah in ethical life of human is the other subject covered in this article.
    Keywords: the Quran, Rawh, Nūr, Sakīnah, moral purity, Allamah Tabatabaee
  • Rouhollāh Najafi Pages 139-161
    The present article investigates, with regard to ’Āyāt al-Ahkām, the Qur’anic exegetes’ attitudes toward seven typical sides of Abdullah ibn Mas‘ūd’s reading of the Qur’an. It shows that the Qur’anic exegetes do not share the same view on the permissibility of favoring those sides which contradict the ‘Uthmani orthography’. To adopt a scholarly and methodical position toward this issue, one needs to determine and distinguish the basic preliminaries of it; preliminaries regarding the questions such as whether the Qur’an is revealed with multiple sides, or is it one-sided? Do multiple sides of the readings of the Qur’an intend to convey the same message or not? Could Abdullāh ibn Mas‘ūd’s reading of the Qur’an be considered as an exegesis? If so, is his exegesis based on what he has heard from the Prophet? Or is it the result of his independent reasoning (ijtihād)?
    Through the combination of such preliminaries, the present article ends up with the introduction of six assumptions each of which result in a different verdict on the permissibility of favoring Abdullah’s reading.
    Keywords: disagreement in the reading, Abdullah ibn Masūd's reading, a reading in contrast to the orthography, the function of the readings, Āyāt al Ahkām