فهرست مطالب
نشریه رهیافت هایی در علوم قرآن و حدیث
سال چهل و نهم شماره 1 (پیاپی 98، بهار و تابستان 1396)
- تاریخ انتشار: 1396/02/12
- تعداد عناوین: 7
-
- علمی پژوهشی
-
صفحات 9-28کلینی در تالیف الکافی خود از منابع متعدد مکتوب حدیثی بهره برده است که بررسی آن ها می تواند در شناسایی هرچه دقیق تر روش وی در تدوین کتابش سودمند باشد. نکته جالب توجه آنکه مولفان برخی از این منابعش در کتب رجالی افرادی دروغگو و حتی جاعل حدیث معرفی شده اند. از جمله آن ها، اسحاق بن محمد احمر است که تاکنون هیچ پژوهش مستقلی به روایات منقول از وی در الکافی و منبع کلینی در نقل آن ها نپرداخته است. نجاشی دو کتاب اخبار السید و کتاب مجالس هشام را از میان آثار وی معرفی کرده است. از لابلای میراث نصیریه پنج کتاب دیگر نیز از آثار وی شناخته شده است: کتاب الصراط، کتاب الصلاه، کتاب التنبیه، کتاب باطن التکلیف و کتاب الشواهد. این نوشتار ضمن نگاهی به شخصیت اسحاق و دیدگاه عالمان درباره وی، به روایات کلینی از اسحاق پرداخته و تلاش دارد منبع کلینی را در این باره روشن نماید. بنا بر برخی شواهد، به نظر می رسد که از میان این مکتوبات اسحاق، کتاب اخبار السید وی که پیش از انحرافش تالیف شده منبع کلینی در نگارش الکافی بوده است.کلیدواژگان: محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، منابع، اسحاق بن محمد احمر، کتاب اخبار السید
-
صفحات 29-52تحولات جدید علوم حدیث در عصر حاضر را می توان پی آمد علل طبیعی و وضعی متعددی از جمله گسترش دانش بشری و ضرورت پاسخگویی دقیق و علمی به برخی اختلافات و تعارض های موجود در میان روایات دانست. این علل به همراه گسترش این دانش در طول پانزده قرن و عجین شدن آن با برخی ضرورت های پژوهشی باعث شده امروزه با پدیده های جدیدی در عرصه حدیث پژوهی مواجه باشیم. از جمله این پدیده ها، شکل گیری روش های تحقیق جدید به منظور پژوهش برای فهم بهتر احادیث است. به نظر می رسد آنچه امروز می تواند راهگشای فهم بسیاری از متون روایی و نصوص دینی باشد، تجزیه و تحلیل آن ها با استفاده از روش های علمی و دقیق است.
از جمله این روش های علمی، روش «تحلیل محتوا» است که پژوهش های انجام شده بر مبنای این روش، نشان داده است که تاکنون این روش از قابلیت های بسیار خوبی جهت فهم و نقد احادیث برخوردار بوده و از همین روی پیشنهاد می شود محققان و پژوهشگران عرصه علوم دینی به جهت استفاده بهینه از دانش خود و عرضه بهینه آن به گروه های مختلف جامعه، از این روش در تحقیقات خود نیز بهره بگیرند. این پژوهش به دنبال آن است تا ضمن بیان برخی از کارکردهای کیفی استفاده از این روش در حوزه فهم احادیث، به معرفی این روش تحقیق میان رشته ای بپردازد. مثال های بیان شده در این مقاله، تحقیقاتی هستند که مولف با استفاده از این روش انجام داده است.کلیدواژگان: حدیث، نقد حدیث، متون روایی، تحلیل محتوا، کارکردهای کیفی -
صفحات 53-74مساله علم نبی اکرم و خصوصا گستره علم غیب ایشان، از مسائلی است که همواره اذهان پژوهشگران را به خود مشغول داشته و پرسش هایی را فراروی آن ها نهاده است. در این نوشتار با بررسی مفاد آیه عالم الغیب با رویکرد عقلی و عرفانی اثبات می شود که لازمه خلافت الهی و مقام اصطفاء، احاطه علمی بر همه حقایق عالم هستی است و نیز اقتضای اشرف مخلوقات عالم هستی بودن اتصاف به صفات خداوند متعال و از جمله اتصاف به علم اوست.کلیدواژگان: پیامبر اکرم، انسان کامل، علم غیب، خزانه علم، مفاتیح غیب
-
صفحات 75-100محمد بن العباس بن علی بن مروان مشهور به ابن ماهیار از جمله محدثان پر کار معاصر کلینی است. او دارای آثار متعدد از جمله کتابی با عنوان التفسیر الکبیر داشته است. این کتاب در چهار بخش «تاویل ما نزل فی النبی (ص)، تاویل ما نزل من القرآن فی اهل بیت (ع)، تاویل ما نزل فی شیعتهم، تاویل ما نزل فی اعدائهم»، حاوی 563 روایت، منبعی شناخته شده و مرجعی مهم برای مفسران بعد از قرن چهارم بوده است؛ استنادات فراوان به تفسیر ابن ماهیار از سوی مفسران و محدثان شیعی قرن چهارم به بعد، نشان دهنده اصالت این اثر در تاریخ تفسیر امامیه می باشد و ادله متعدد رجالی، تراثی و تاریخی این اصالت را تایید می کنند. محتوای اصلی این کتاب اعتقادی – کلامی بوده و محور روایات آن، امامت و ولایت ائمه (ع) و فضائل آنان می باشد. نتایج گونه شناسی روایات تفسیر القرآن ابن ماهیار بیشترین فراوانی را برای روایات جری و تطبیق و کمترین تعداد به روایات معنا شناخت را نشان داد.کلیدواژگان: تفسیر ابن ماهیار، تفاسیر مفقود امامیه، تفسیر روایی، گونه شناسی احادیث
-
صفحات 101-122در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) افزون بر روح عمومی همه انسان ها، روحی خاص به اهل ایمان نسبت داده شده است، که «روح الایمان» نامیده می شود. مفسران و شارحان حدیث، هرکدام بر اساس استدلال های مختلف دیدگاه های متعددی پیرامون آن بیان داشته اند. مقاله حاضر با هدف بررسی این دیدگاه ها و نمایاندن دیدگاه ثقلین پیرامون چیستی روح الایمان و آثار آن به نگارش درآمده و به این نتیجه دست یافته است که روح الایمان یکی از مراتب روح انسانی است که مبدا حیات جدید با دامنه ها و آثار فرا مادی از قبیل حیات طیبه، عبودیت، تقوای الهی و بصیرت تمیزدهنده میان حق و باطل است و در اثر استکمال مراتب ایمان، آثار ناشی از روح ایمانی متناسب با آن، دارای دامنه های وسیع و افزون تر از حیث علم و قدرت می گرددکلیدواژگان: روح الایمان، مراتب روح انسانی، حیات طیبه، قرآن، حدیث
-
صفحات 123-148از برجسته ترین جلوه های عرفانی تفسیر تسنیم، استناد مکرر مفسر به حدیث قدسی «قرب نوافل» است؛ این حدیث که در بین عارفان و اهل معنا بسیار مشهور است، بر این معنا تکیه دارد که انسان در اثر انجام نوافل، محبوب خدا شده و در نتیجه، پروردگار متعال مجاری ادراکی و تحریکی او را بر عهده می گیرد. این پژوهش از طریق بررسی مهم ترین موارد استناد مفسر به حدیث مزبور و مقایسه با نوع استناد دیگر تفاسیر به ویژه تفاسیر عرفانی، بر آن است تا جایگاه ویژه و بدیع آن را در تسنیم به عنوان یکی از مهم ترین جلوه های روایی و عرفانی آن نشان دهد؛ جلوه ای که مبانی عرفان اسلامی در آن با تکیه بر سنت صحیح ارائه شده است. شرح دقیق مراد آیات، حل معضلات تفسیری و پاسخ به برخی از شبهات مربوط به عصمت انبیا و ائمه علیهم السلام به استناد حدیث قرب نوافل، از مصادیق کاربرد این حدیث در تفسیر تسنیم است.کلیدواژگان: تفسیر تسنیم، حدیث قرب نوافل، تفاسیر عرفانی، جوادی آملی
-
صفحات 149-171تنظیم مدلی برای ارزیابی و بهینه سازی وضعیت فعلی علوم، راهی است که برای رفع نیازمندی ها و معضلات جوامع بشری و مشکلات کنونی کشور باید پیموده شود و از آنجا که هر طبقه بندی، اساسی نظری و بنیانی فلسفی دارد؛ لذا بر مبنای نظری مکتبی معین شکل گرفته است. بنابراین ضرورت پی ریزی طرحی مبتنی بر اندیشه دینی امری مسلم و آشکار می شود؛ چراکه طبقه بندی غربیان اهداف غایی تمدن دینی را تامین نمی کند و تکیه بر طرح های قدیمی نیز از آنجا که پیش از هر چیز، تابع رویه و روش فکری عالمان و انعکاسی از نوع نگرش و جهان شناسی آنانند؛ و گاه تابع موقعیت تاریخی علوم، حوادث اجتماعی و فرهنگی و... مشکل گشا نیستند. از اینرو ما قصد داریم در این مختصر به طرح ریزی طبقه بندی ای مبتنی بر روایات دینی بپردازیم. در این زمینه یک روایت از اهمیت ویژه و نیز شهرت بسیاری در بین فریقین برخوردار است و تفاسیر متعددی نیز از آن ارائه شده است. علارغم اینکه جمهور -با صرف نظر از اختلاف بسیارشان در تفسیر این روایت- مراد آن را حصر علوم اسلامی می دانند، اما امام خمینی آن را به علوم غیردینی نیز تعمیم می دهند؛ که در این مختصر به تبیین و بررسی رویکرد ایشان پرداخته می شود.کلیدواژگان: طبقه بندی علوم، العلم ثلاثه، آیه محکمه، فریضه عادله، سنه قائمه
-
Pages 9-28In his compilation of Al-Kāfī, Kulayn has employed various written hadith sources, whose study can be useful in more and more accurately identifying his method in compilation of his book. Interestingly enough, the authors of some of his sources are introduced as liars and even counterfeiters in rijālī books. Among them are Isḥāq b. Muhammad Aḥmar, about whom no independent research has yet been done as per the traditions narrated from him in Al-Kāfī and Kulaynīs source. Najāshī has introduced the two volumes, Kitāb Akhbār al-Sayyid and Kitāb Majālis-i Hishām from among his works. From among Nuṣayrīs Heritage, five other books of his have been introduced: Kitāb al-Ṣirāṭ, Kitāb al-Tanbīh, Kitāb Bāṭin al-Tanbīh, and Kitāb al-Shawāhid. Taking a look at Isḥāqs personality and the scholars viewpoints about him, this paper addresses Kulaynīs narration from Isḥāq and tries to clarify Kulaynīs sources in this regard. According to some evidences, it seems that Kitāb Akhbār al-Sayyid from among these written works of Isḥāq which has been completed before his deviation has been Kulaynīs source in writing Al-Kāfī.Keywords: Muhammd b. Yaqūb Kulaynī Al-Kāfī sources, Isḥāq b. Muhammad Aḥmar, Kitāb Akhbār al-Sayyid
-
Pages 29-52New developments in hadith sciences in the present era can be considered as outcomes of various natural and situational causes, including expansion of human knowledge and the necessity of giving accurate answers to some the existing controversies and ocntradictions among traditions. These causes along with the expansion of this knowledge over fifteen centuries and its blending with some research necessities has made us encounter new phenomena in the area of hadith studies. Formation of new research methods for doing research on better understanding the hadiths are among these phenomena. What today seems to be guiding to understanding many of the narrations and religious texts is their analyzing with the use of accurate scientific methods.
Among these methods is content analysis method. The researches carried out on the basis of this method have indicated that so far this method enjoys good capacities for understanding and critiquing hadiths and thus the researchers of religious sciences are suggested to employ this method in their researches for optimal use of their knowledge and its optimal presentation to various groups of society. The present research is intended to introduce this inter-disciplinary research method while stating some of the qualitative functions of using this method in hadith comprehension. The examples provided in this article are the researches that the authors have carried out by employing this method.Keywords: hadith, critique of hadith, narration texts, content analysis, qualitative functions -
Pages 53-74The Holy Prophets (S.A.W.) knowledge, particularly the expanse of his knowledge of the Unseen, is among the issues that have always been of concern to researchers and set forth some questions to them. With a study of the content of the verse ālim al-ghayb (the knower of the Unseen) and with the rational and mystical approach, it is proved in this paper that Divine vicegerency and enjoying the position of the chosen (iṣṭifā) require mastery of knowledge over all the facts of the world of being. Furthermore, being the most noble of all the creatures in the world of existence demands to possess attributes of the Almighty Allah, including His knowledge.Keywords: the Holy Prophet (S.A.W.), perfect man, knowledge of the Unseen, treasure of knowledge, keys to the Unseen
-
Pages 75-100Muhammad b. al-Abbās b. Ali b. Marwān, renowned as Ibn Māhyār is among the prolific hadith scholars contemporary to Kulaynī. He has various works, including a book called Al-Tafsīr al-Kabīr. Comprising of four sections: Tawīl mā nuzila fī al-Nabī (ṣ), Tawīl mā nuzila min al-Quran fī Ahl al-Bayt (a), Tawīl mā nuzia fī Shīatihim, Tawīl mā nuzila fī adāihim, and containing 563 traditions, this books is a well-known source and important reference for the interpreters after the fourth century AH. Making frequent references to Ibn Māhyārs Tafsīr by the Shīa interpreters and hadith experts of the fourth century onward denotes the originality of this work in the history of Imāmiya interpretation and numerous rijālī, tradition heritage, and historical evidences confirm this originality. The original content of this book has been ideologico-theological and its traditions have been focused on Imamate and wilāya of the Imams (A.S.) and their merits. The results yielded by the typology of the traditions of Ibn Māhyārs Tafsīr al-Quran, shows the maximum frequency for the traditions of applicability and comparison (jary wa taṭbīq) and the minimum for semantic traditions.Keywords: Ibn Māhyār's Tafsīr, the lost Imāmiya tafsīrs, narrational tafsīr, typology of hadith
-
Pages 101-122In addition to the general spirit of all human beings, a specific spirit called rūḥ al-īmān (sprit of faith) is ascribed to the faithful in the Quran and Ahl al-bayts (A.S.) traditions. The interpreters and commentators of hadith have each expressed various viewpoints about it based on different arguments. The present article has been written with the aim of examining these viewpoints and representing the thaqalayns viewpoint about the quiddity of rūḥ al-īmān and its outcomes. It has concluded that rūḥ al-īmān is one of human spiritual ranks that is the origin of a new life with trans-material domains and outcomes such as a goodly pure life, devotedness, God-wariness, and the insight for distinguishing falsehood from truth; and the outcomes resulting from a faith proportionate to it achieves extensive and higher domains in terms of knowledge and power due to the completion of levels of faith.Keywords: spirit of faith, levels of human spirit, goodly pure life, the Quran, hadith
-
Pages 123-148One of the most eminent mystical manifestations of Tafsīr-i Tasnīm is its frequent reference to the Divine hadith of qurb-i nawāfil (proximity in supererogation). Very popular among the mystics and people of spirit, this hadith is based on the concept that man is loved by God as a result of performing supererogatory acts and thereby the Exalted God undertakes his perceptive and motive channels. Through study of the most important instances of the interpreters reference to the above-mentioned hadith and comparing it with another kind of the reference of the interpretations, especially the mystical interpretations, this research is intended to show its sublime status in Tasnīm as one of its most significant narrational and mystical manifestations; a manifestation in which the Islamic mystical principles presented on the basis of sound tradition. Accurate explanation of the verses intentions, solution to the exegetical complexities, and response to some of the misconceptions concerning the infallibility of the Prophets and Imams (peace be upon them) by invoking the hadith of qurb-i nawāfil are among the instances of the application of this hadith in Tafsīr-i Tasnīm.Keywords: Tafsīr-i Tasnīm, hadith of qurb-i nawāfil, mystical interpretations, Jawadi Amoli
-
Pages 149-171Arranging a pattern for evaluation and optimizing the present status of knowledge is a way to fulfill the requirements and complexities of human society and the present problems of the country; and since any classification has a theoretical basis and philosophical foundation, it is therefore formed on the theoretical basis of a certain school. Thus, the necessity of drawing an outline based on religious thinking turns to be an indisputable issue; because the Westerners classification does not provide for the ultimate goals of religious civilization and reliance on old patterns do not solve any problems, they follow the scholars intellectual methods more than anything else and reflect their typical attitudes and worldviews, and sometimes they follow the historical conditions of knowledge, social and cultural incidents, etc. Therefore, we intend to present an overview on a classification based on religious traditions. In this respect, one tradition is of special importance and considerable popularity among the two sects, about which various interpretations have been presented. Despite the fact that the majority of scholars regardless of their profound disagreement in the interpretation of this hadith consider it to be intended to delimit the Islamic knowledge, Imam Khomeini generalized it to non-religious knowledge, as well. This article is briefly touching upon his approach to this hadith.Keywords: classification of knowledge, knowledge is of three kinds, firm sign, just duty, established practice