فهرست مطالب

حکمت اسرا - سال هفتم شماره 4 (پیاپی 26، زمستان 1394)

نشریه حکمت اسرا
سال هفتم شماره 4 (پیاپی 26، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1395/01/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقاله پژوهشی
  • محمد علی اکبری، مرتضی واعظ جوادی صفحات 5-34
    پژوهش حاضر، پاسخی است به این پرسش که آیا دو مفهوم «دین» و «دینی» تفاوت دارند؟ ازآنجاکه روشن شدن نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی منوط به داشتن تصویری درست از مفاهیم پایه است و توجه نداشتن به این مفاهیم، سبب طرح بعضی از اشکالات شده است، سعی نویسنده تبیین برخی مفاهیم پایه در دیدگاه صاحب کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی است. هدف دیگر، پاسخ به نقدها در سایه آن مبانی است.
    نویسنده با مراجعه به کتاب ها و مقالات ایشان، با شیوه ای تحلیلی- استدلالی، بیان تازه ای از نظریه علم دینی حضرت استاد عرضه کرده است. باتوجه به تفاوت «دین» و «دینی»، به اشکالات پاسخ می دهیم و مفهوم «علم دینی» را از نگاه صاحب نظریه روشن تر می کنیم.
    مهم ترین نتایج عبارت اند از 1) حقیقت دین، معرفتی است از سنخ علم حضوری که پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) و معصومین (علیهم السلام) به آن دسترسی دارند؛ 2) معرفت دینی، مجموعه ای از دانش هاست که غیرمعصومین ازراه علم حصولی به دست می آورند؛ 3) معرفت دینی منحصر به فهم «نقل» نیست و معرفت های «عقلی»، حتی عقل تجربی، با تکیه بر جهان بینی الهی، معرفتی «دینی» است؛ 4) علم دینی، یعنی کشف «قول» یا «فعل» خداوند که به واسطه عقل یا نقل یا هردوست.
    کلیدواژگان: مفهوم دین، مفهوم دینی، علم دینی، آیت الله جوادی آملی، عقل و نقل
  • حسن عباسی حسین آبادی صفحات 35-54
    رهیافت سلبی برای سخن گفتن از اوصاف الهی از دیرباز مطرح بوده است و به دو دسته کلی سلب و سکوت و طریق سلبی ایجابی تقسیم میشود. طریق سلبی ایجابی، تفاسیر و معانی مختلفی دارد. برخی از این معانی با بیانناپذیری خداوند تضاد دارد و برخی تضاد ندارد. برخی دیگر با سکوت موافق و همراه نیست و رویکرد ایجابی درباره خدا دارد. طریق سلبی ایجابی نزد ابن سینا چه معنایی دارد؟ رابطه این طریق نزد ابن سینا با بیانناپذیری خداوند چیست؟ هدف او از به کار بردن این طریق در بیان صفات الهی چه بوده است؟ در این نوشتار، ضمن بررسی معانی مختلف طریق سلبی ایجابی نزد ابن سینا و توماس آکویینی، درباره موضع کلی ابن سینا (بازگشت همه صفات الهی به سلب و اضافه) هنگام تحلیل و ارزیابی تطبیقی اندیشه توماس صحبت می کنیم.
    کلیدواژگان: وجوب وجود، صفات سلبی، صفات ایجابی، وحدت، صفات الهی
  • یدالله رستمی، منصور نصیری صفحات 55-86
    مسئله شر یکی از مهم ترین مسائلی است که دغدغه فیلسوفان دین و متکلمان بوده است. الهی دانان پویشی مانند وایتهد، هارتسهورن و گریفین، رویکرد جدیدی به این مسئله داشته اند؛ یعنی فلاسفه و متکلمان گذشته، بیشتر با قبول صفات (علم، قدرت و خیرخواهی مطلق) خداوند به تبیین و توجیه شرور پرداختند؛ اما فلاسفه دین پویشی با رد علم و قدرت مطلق الهی این مسئله را بررسی می کنند؛ یعنی علم خدا را زمانی می دانند، موجودات را نیز دارای قدرت خلاقه می دانستد و با محدود دانستن قدرت خداوند او را از شبهه شر مبرا می کنند. در این نوشتار ضمن بررسی اندیشه آن ها و البته با تاکید بر هارتسهورن، دیدگاه آن ها را نقد خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: الهیات پویشی، خدا، صفات خدا، مسئله شر
  • محمدرضا بهتاش، علی کرباسی زاده، یوسف شاقول صفحات 87-112
    مبانی و امکانات فلسفه صدرا به ما اجازه می دهد تا برای رسیدن به تبیین شناخت شناسانه علیت، سه تغییر اساسی انجام دهیم: نخست، در فاعل شناخت و دوم، در متعلق شناخت و تغییر سوم، در خود شناخت. در فاعل شناخت، براساس مبانی فلسفه صدرا، نفس با بدن و قوای خود به نحو حیثیت تقییدی شانی، اتحاد و بلکه عینیت وجودی دارد؛ به طوری که مسئله دوگانگی نفس و بدن رفع می شود، نفس با جهان خارج ارتباط مستقیم برقرار کرده و آن را ادراک می کند. در متعلق شناخت، هم براساس مبانی فلسفه صدرا، حقایق فلسفی مانند ضرورت، علیت، وحدت، فعلیت و... به نحو حیثیت تقییدی اندماجی با وجود خارجی و واقعیت عینی اتحاد و بلکه عینیت وجودی داشته و بدین ترتیب دستگاه شناسایی انسان آن را مستقیم ادراک می کند. در مورد شناخت براساس مبنای صدرا، علم امری وجودی است، نه ماهوی؛ بدین ترتیب می تواند ارتباط عالم و معلوم را برقرار و تبیین کند. براساس این سه تغییر بنیادین در فلسفه صدرا عقل، علیت را در خود ادراک و شهود حسی، به نحو مستقیم ادراک و شهود عقلی می کند و در مرحله دیگر، مفهوم علیت را انتزاع می کند.
    کلیدواژگان: علیت، شهود حسی، شهود عقلی، حیثیت تقییدی شانی، حیثیت تقییدی اندماجی
  • محمدعلی سلطان مرادی، یحیی بوذری نژاد صفحات 113-138
    زیبایی در فلسفه فلوطین و سهروردی، دارای جنبه‏ های تطابق و تفاوت است. از دیدگاه فلوطین، هستی سه اقنوم دارد: احد که تمام زیبایی‏ ها از او ناشی شده اند. پس از او عقل که اعظم موجودات است، پس از آن نفس؛ که این سه اقنوم در نظامی سلسله مراتبی از یکدیگر ناشی می شوند. نقس از عقل ناشی می شود و عقل به نوبه خود از احد.
    نظریه شهاب الدین یحیی سهروردی، موسس فلسفه اشراق، ریشه در اندیشه حکمای ایران باستا، فیلسوفان اسلامی و فلسفه نوافلاطونی دارد. وی مراتب هستی را از نورالانوار آغاز می کند، سپس از انوار قاهره صحبت می کند و سپس در پایان از انوار مدبره افلاک و ابدان سخن می‏ گوید.
    در این مقاله، پس از گزارش خطوط اصلی تفکر این دو فیلسوف در تعریف، مراتب و ادراک زیبایی، به مقایسه مراتب زیبایی به مقایسه زیبایی شناختی مراتب نور در نظام سهروردی با وجود در فلسفه فلوطین می پردازیم. در پایان نقاط قوت و ضعف هر دو دستگاه را بررسی می کنیم و نشان می دهیم چه ارتباطی بین زیبایی و کمال بشری در فلسفه‏ اشراق و فلسفه نوافلاطونی فلوطین وجود دارد.
    کلیدواژگان: زیبایی شناسی، هستی شناسی، سهروردی، افلوطین، اشراق، فلسفه نوافلاطونی
  • سید محمد تقی شاکری صفحات 139-174
    فلسفه هوسرل با همه پیچیدگی ها و جهت گیری های خاص خود، متاثر از آموزه های دکارت است؛ به طوری که روح کلی اندیشه های او را باید دکارتی دانست. برای فهم بهتر و دقیق تر فلسفه هوسرل می توان به میراث وی از دکارت توجه و وجوه اشتراک و افتراق فکری آن دو را ذیل هدف، روش و پیشرفتشان بررسی کرد. شباهت و تفاوت اصلی هردو در استفاده از شک، ظرفیت و امکانات آن است.
    کلیدواژگان: هوسرل، دکارت، شک، یقین، تعلیق، اپوخه، من روان شناسانه، من استعلایی، تقویم
|
  • Mohammad Ali Akbari, Morteza Vaez Javadi Pages 5-34
    The present study is an answer to the question that “is there any difference between the two concepts of ‘religion’ and ‘religious’?” Since the true understanding of Ayatollah Javadi Amoli’s theory of religious science depends on having a true picture of basic concepts, and some objections has been put forward due to lack of attention to these concepts, the role of this paper is to explain some of the basic concepts in the thought of the author of The Geometry of Religious Knowledge. The other purpose of the paper is to answer to the Critiques expressed by some of the respected professors.
    Appealing to books and papers of Ayatollah Javadi Amoli, with an analytic-discursive method, we present a new expression of his theory of religious science. We respond to objections in the light of the difference between ‘religion’ and ‘religious’, making clearer the concept of ‘religious science’ in the thought of this theorist.
    The most important findings are: (1) The truth of religion is a kind of ‘knowledge by presence’, which is accessible to the Prophet and Infallibles; (2) Religious knowledge is a set of sciences that, except for Infallibles, are only accessible through ‘acquired knowledge’; (3) Religious knowledge is not restricted to the understanding of the scriptures, but it also includes ‘rational’ knowledge, even the empirical reason, but if it is based on the divine worldview; Religious knowledge means discovering the ‘word’ and the ‘act’ of the God, which is by reason or by the use of scriptures, or both of them.
    Keywords: concept of religion, concept of religious, religious science, Ayatollah Javadi Amoli, reason, scripture
  • Hasan Abasi Hasan Abadi Pages 35-54
    Negative approach to speaking of divine attributes is an age-old discussion and has two main categories: the negation and silence and the negative-positive way. The negative-positive way has various interpretations and meanings. Some of them are in conflict with inexpressibility of the God, and others are not. Some of them are not in agreement with silence and have a positive approach about God. What is the meaning of negative-positive approach for Avicenna? What is the relation between this way and the inexpressibility of God for Avicenna? What is his purpose in using this way for expressing the divine attributes? In the present paper, after reviewing different meanings of negative-positive way for Avicenna and Aquinas, we will discuss Avicenna’s overall position (returning of all divine attributes to negation and relation) alongside the comparative analysis of Aquinas views.
    Keywords: necessity of Being, negative attributes, positive attributes, unity, divine attributes
  • Yadollah Rostami, Mansur Nasiri Pages 55-86
    The problem of evil is one of the most serious concerns of theologians and philosophers of religion. Process theologians like whitehead, hartshorn and Griffin adopt a new approach to this problem. Traditional theologians and philosophers, in most cases, by accepting the attributes of God (omniscience, omnipotence and omnibenevolence) were trying to justify evils in the world, but process theologians deal with this problem by denying the divine omniscience and omnipotence. They regard the knowledge of God temporal, and attribute a creative power to the beings, and regard the power of God restricted, and it is in this way that they can resolve the problem of evil. In the present paper, alongside a presentation of their views, we will criticize them.
    Keywords: process theology, God, attributes of God, omniscience, omnipotence, omnibenevolence, problem of evil
  • Mohammad Reza Behtash, Ali Karbasizade, Yusuf Shaqul Pages 87-112
    Transcendent Philosophy provided us with three ways for dealing with the epistemologically explanation of causality: the first way in the subject of knowledge, the second in the object of knowledge, and the third in the knowledge itself. In the subject, according to Sadra’s philosophy, soul is united with body and its faculties in the manner of ‘status restricting regard,’ but even has an existential unity with it, So that the problem of soul-body duality resolves, and soul connects directly with the world and perceives it. In the object, according to Sadra’s philosophy again, philosophical truths like necessity, causality, unity, actuality, etc. are united with external existence and objective reality in the manner of ‘condensation restricting regard,’ but even they have existential unity, so that the human knowing apparatus directly perceives it. And in the knowledge itself, according to Sadra, the cognition is existential, not quidditative, so that it could connect the knower and known and explain them. According to this substantive change in Sadra’s philosophy, reason directly perceives and intuits rationally the causality in the sensual perception and intuition itself, and in another stage abstracts it.
    Keywords: causality, sensual perception, rational intuition, status restricting regard, condensation restricting regard
  • Mohammad Ali Sultanmoradi, Yahya Bouzarinejad Pages 113-138
    There are similarities and differences in the philosophies of Plotinus and Suhrawardi with respect to the beauty. According to Plotinus, Being has three Hypostases: (1) the One, which is the source of any beauty; the intellect, which is the greatest being; and (3) the soul. These three hypostases are originated in a hierarchical order. The philosophy of Shahab al-din Suhrawardi has its roots in the thoughts of ancient Iranian wisdom, Islamic philosophers and neoplatonic philosophy. He started the levels of being from the light of lights. Then he speaks of supreme lights. And, in the end, he talk about lights that manage the heavens and bodies.
    In the present paper, after a discussion about the thoughts of these two philosophers on the definition, levels and perception of beauty, we will compare the aesthetics of Light levels in Suhrawardi’s philosophy with being levels in Plotinus’s philosophy. In the end, the strengths and weaknesses of these systems will be evaluated, and we will show the relation between human beauty and perfection in Suhrawardi’s philosophy and that of Plotinus.
    Keywords: Suhrawardi, Plotinus, ontology, aesthetics, illuminative philosophy, neo-Platonism
  • Mohammad-Taqi Shakeri Pages 139-174
    Husserl’s philosophy, despite all of its complexities and its orientation, is under the influence of Descartes’ doctrines, so that it must be recognized that his overall view is Cartesian. For better understanding of Husserl’s philosophy, we can reflect on the Cartesian heritage in his philosophy, finding out the similarities and differences of these two philosophies with regards to their ends, methods and developments. The main similarity and difference of the two is in using doubt, its capacities and possibilities.
    Keywords: Husserl, Descartes, doubt, certainty, reduction, epoche, psychologically I, transcendental I, constitution