فهرست مطالب

فصلنامه اثر
پیاپی 79 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسام الدین احمدی، خدیجه شریف کاظمی، فخرالدین محمدیان* صفحات 3-16
    آرامگاه ها در فرهنگ و تمدن بشری همواره جایگاه والایی داشته اند و بخش اعظمی از روند تکامل معماری در گذر تاریخ در آن ها قابل مشاهده است. شک لگیری و هویت این ابنیه اغلب در پیوند با شخصیت های مذهبی و یا بزرگان محلی و منطقه ای تبیین می شود. آرامگاه سید داود فهلوی در روستای خرقه در فیروزآباد فارس واقع است. این بقعه که در مجاورت قبرستان منطقه بنا شده، از قداست خاصی در میان ساکنان این منطقه برخوردار است. مقاله پیش رو در پاسخ به دو پرسش انجام گرفته است؛ نخست آنکه ماهیت و کارکرد این آرامگاه با توجه به تاریخ و فرهنگ منطقه چیست؟ و دیگر اینکه، با توجه به ساختار معماری بنا، این آرامگاه کی ساخته شده است؟ این تحقیق در پی آن است به پرسش های مطرح شده پاسخی منطقی و روشمند بدهد. روش پژوهش به شیوه تاریخی تحلیلی بوده است. همچنین اطلاعات مورد نیاز این پژوهش ابتدا با جمع آوری اطلاعات تاریخی با استفاده از منابع کتابخانه ای و سپس با مستندسازی داده ها و بهره گیری از بررسی های میدانی و تهیه نقشه بنا انجام گرفته است. در این پژوهش سعی شده، ضمن بررسی پیشینه بنا به معرفی و تاریخ ساخت آن و چگونگی روند شکل گیری کالبد بنا پرداخته شود. برآیند تحقیق نشان می دهد این بنا در ابتدا به سبک چهارطاقی های ساسانی و بر مبنای یک معماری بومی شکل گرفته و در ادامه با تغییراتی ساختاری در راستای هویت آیینی و اجتماعی منطقه، در قالب بنای خانقاه و آرامگاه تجلی یافته است.
    کلیدواژگان: آرامگاه خرقه، تصوف، معماری، فیروزآباد
  • علی اعراب، سیدایرج بهشتی* صفحات 17-28
    کوه های کرکس در طول تاریخ جایگاه مهمی در تحولات فلزگری ایران داشته اند. بسیاری از معادن ایران از ادوار گذشته تاکنون در حوالی کوه های کرکس شکل گرفته اند. با وجود اهمیت این منطقه، تاکنون به صورت خاص بر روی فلزکاری دورا ن های تاریخی و اسلامی این ناحیه مطالعه ای صورت نگرفته است. در این پژوهش سعی بر آن است تا ابتدا با بررسی میمه به عنوان غربی ترین ناحیه کرکس از نظر تاریخی، محوطه هایی که در این بخش دارای شواهد فلزکاری بوده اند، شناسایی و معرفی شوند. طی بررسی انجا م شده در اردیبهشت 1395 ، پنج محوطه ذوب فلز از طریق فراوانی سرباره های فلزی بر سطح زمین شناسایی شد. از این رو پنج سرباره فلزی به صورت تصادفی از سطح محوطه ها انتخاب شد. پس از آزمایش مشخص شد تمام سرباره ها، سرباره ی فلز آهن هستند. محوطه هایی که ذوب فلز در آن ها انجام شده بود با توجه به سفال های آن ها متعلق به دوره های تاریخی و اسلامی فرض شدند. پس از انجام آزمایش پتروگرافی بر روی سرباره ها، مشخص شد سرباره های فلزی محوطه راونج که متعلق به دوره اشکانی ساسانی بودند با سرباره های فلزی محوطه ساسانی صدر اسلام گزرتو از نظر ظاهری و بافت شباهت بسیار زیادی دارند. که این موضوع تدوام تکنیک ذوب فلز در این محدوده در بازه زمانی اشکانی ساسانی تا صدر سلام را نشان می دهد. ضمن اینکه در محوطه ازان که از نظر زمانی با گزرتو هم زمان است، تکنیک ذوب فلز و جداسازی آهن از سنگ معدن بسیار ضعیف تر اجرا شده است. این موضوع را می توان از طریق سایر شواهد باستان شناختی تحلیل کرد. در این پژوهش سعی شده تا ابتدا به معرفی محوطه های فلزگری بخش میمه پرداخته شود و سپس نوع فلزات ذوب شده در ادوار تاریخی و اسلامی بخش میمه اصفهان مشخص شوند. در عین حال به دنبال پاسخ این پرسش بوده ایم که آیا با مطالعات پتروگرافی می توان به چگونگی شاخص های عملکردی ذوب فلز در ناحیه مذکور پی برد؟ و دریافتن این که شاخص های عملکردی در کنار شواهد باستا ن شناسی، چگونه می تواند بر رونق استقرارهای دوره های تاریخی و اسلامی مبتنی بر تخصص ذوب فلز در بخش میمه اصفهان اثر داشته باشد؟ ضمن آنکه در این پژوهش سعی بر آن است تا سیر تحول فلزکاری دوره تاریخی و دوره اسلامی در بخش میمه اصفهان مورد مطالعه قرار گیرد و به فلزگری کهن در غرب کو ه های کرکس پرداخته شود.
    کلیدواژگان: فلزگری، پتروگرافی، میمه، دوران تاریخی، دوران اسلامی
  • آمنه کریمیان، علی اصغر سمسار یزدی* صفحات 29-46
    قنات وقف آباد با حدود 700 سال قدمت، تا اوایل قرن حاضر با سازوکار سنتی خود، آب مورد نیاز آشامیدن و مصارف شهری شهر یزد را تامین می کرد. تحولات سالیان اخیر، تغییرات اقلیمی، و تغییر در زیرساخت های شهر از جمله تامین آب آشامیدنی از طریق شبکه لوله کشی شهری به تدریج نقش این قنات را در زندگی مردم و فضای شهری کمرنگ کرد. فقدان مستندات کافی درباره مسیر دقیق این قنات و سازه های آبی مرتبط با آن و ضرورت مستندسازی این سازه تاریخی آبی و تبدیل داده های شفاهی موجود به متنی مکتوب درباره آن که به نظر می رسد واپسین سال های حیات خود را طی می کند انگیزه انجام این تحقیق شد. در این پژوهش تلاش شده است پس از توضیح مختصری پیرامون قنات وقف آباد، مسیری از آن که در شهر یزد واقع می شده است در دو مقطع تاریخی یعنی قرن هشتم هجری شمسی و عصر حاضر، بررسی و مطالعه شود. بدین منظور در وهله اول کتب و متون تاریخی پیرامون قنات وقف آباد و بناها و سازه های مرتبط با آن در شهر یزد مورد کنکاش قرار گرفته و سپس مطالعات انجام شده پیرامون حصار و محلات شهر یزد در قرن هشتم بررسی شده است. با توجه به داده های مذکور، تصویر فرضی دوبعدی و سه بعدی از شهر یزد در قرن هشتم ارائه و مسیر قنات در آن بازنمایی شده است. در بخش دوم متون و اسناد مرتبط با قنات در عصر حاضر مطالعه شده و پس از بررسی وقف نامه ها و اسناد و مکتوبات پیرامون مسیر قنات و سازه های آبی آن در یک صد سال اخیر، با انجام بازدیدهای میدانی سعی در کشف و تدقیق مسیر قنات شده و موقعیت سازه های مرتبط با قنات شناسایی شده اند. در جریان بازدیدهای میدانی با افراد مطلع و قدیمی محلات مختلف یزد مصاحبه شده و با تطبیق اظهارات این افراد با اسناد و گزارش های موجود، تلاش شده مسیر اصلی قنات به صورت دقیق شناسایی شده و بر نقشه دوبعدی شهر یزد پیاده شود.
    کلیدواژگان: قنات، وقف آباد، یزد، بازنمایی، سیدرکن الدین
  • لیلا ذاکر عاملی* صفحات 47-60
    جی باستان در شمال زاینده رود و در شرق اصفهان در پهنه ای وسیع گسترده شده، و نشانه های فراوانی از ساختار زیستی اصفهان پیش از اسلام را در خود دارد. جابجایی هسته شهر از جی به یهودیه، اندک اندک تصویر شهرستان کهن را از خاطر جمعی زدود و از آن پس یگانه سند مدنیت باستانی این شهر، مهجور و محقر در حاشیه شرقی به حیات خود ادامه داد. شکوه تمدن صفوی و عظمت آثار تاریخی بازمانده این خاندان در اصفهان بخش اصلی توجهات علمی و پژوهشی را به خود معطوف داشت. این امر در کنار جدا افتادگی فیزیکی شهرستان از مرکز توسعه تاریخی شهر موجب ناشناس ماندن و بی توجهی به میراث فرهنگی ارزشمند نهفته در ساختار آن شد. به صورتی که در سال های پایانی دهه 1370 و نیمه اول دهه 1380 که توسعه مدرن شهر رو به سوی شرق نهاد، تصوری از اهمیت تاریخی این منطقه در ذهن مدیریت اجرایی شهر وجود نداشت. در چنین شرایطی از یک سو عدم شناخت و محدود بودن دانسته ها و از دیگر سو افزایش سرسام آور قیمت زمین چالش بزرگی را برای حفاظت جی باستان در برابر توسعه ناپایدار پیش رو قرار داده بود. بنابراین تدوین و ارائه مجموع های از قوانین در قالب ضوابط حریم، فوری ترین ابزار برای کنترل سوداگری به حساب می آمد. در این نوشتار ابتدا تاریخچه کوتاهی از جی باستان ارائه و پس از آن شواهد معماری و شهرسازی بازمانده از این تمدن معرفی خواهد شد، و سپس به روش شناسی تعیین حریم محوطه پرداخته می شود. محدوده شارستان که نشان فیزیکی از آن بر جا نمانده، با بررسی استخوان بندی معابر و مسیرهای جریان آب، عناوین کهن گذرها و محلات و تطبیق نقشه های دوره های مختلف مشخص گردید. همچنین با مطالعه و بررسی کشتخوان های اطراف شارستان، نحوه تقسیم آب و مصاحبه با کشاورزان منطقه بر اهمیت حفاظت میراث کشاورزی جی و لحاظ نمودن آن در حریم تاکید گردید. نکته مهم در این میان متدولوژی اختیار شده برای یک حفاظت فوری و تصویب ضوابط برای ایجاد وقفه در حرکت شدید توسعه است. و اینکه چگونه بدون کاو ش های مفصل باستان شناسی که نیاز به زمان بسیار دارد، و تنها بر اساس قراین و نشانه های موجود بر روی خاک در چنین محوطه ای ضوابط و قوانین حفاظت معین و تصویب گردید.
    کلیدواژگان: جی باستان، تعیین حریم، بقعه راشد باالله، تپه اشرف، پل شهرستان، روش شناسی
  • علی زلقی، سپیده مازیار* صفحات 61-74
    عوامل جغرافیایی و طبیعی، مخصوصا رودخانه ها و کوه ها، همیشه چه در پیش از تاریخ، و چه در دوران تاریخی و معاصر که انسان قادر به تغییر و کنترل شرایط و عوارض جغرافیایی است نقش بسیار مهمی در شکل دهی استقرارها، روابط بین منطقه ای و فرا منطقه ای بازی کرده است. این عوارض در طول تاریخ گاهی تسهیل کننده روابط یا مانع و سدی برای ارتباط بین جوامع بوده اند. رودخانه ارس در شمال غرب ایران یکی از این عوامل جغرافیایی است که هنوز نقش آن در شکل دهی استقرارها و برهم کنش های منطقه ای و فرامنطقه ای در طول تاریخ بر ما پوشیده است و هیچ گاه کرانه های آن به صورت روش مند مورد مطالعات باستان شناختی قرار نگرفته است. در این راستا، در بهار سال 1392 به مدت دوماه بخشی از حوضه جنوبی این رودخانه به صورتی روشمند بررسی پیمایشی شد تا درک دقیق تری از چشم انداز جغرافیایی و فرهنگی آن به دست بیاید. مقاله پیش رو به توصیف این پروژه و ارائه دستاوردهای مقدماتی آن خواهد پرداخت. در نتیجه این بررسی، 50 محوطه باستانشناختی از بازه زمانی نوسنگی تا دوره قاجار شناسایی و ثبت شد. نتایج این بررسی نشان می دهد که رود ارس اگرچه در برخی از دوره های تاریخی یک مرز سیاسی طبیعی بوده است، اما بیشتر از آنکه مانعی طبیعی برای برقراری تعاملات فرهنگی و اقتصادی و سیاسی باشد، تسهیل کننده حرکت های جمعیتی و روابط فرهنگی بین منطقه ای بوده است.
    کلیدواژگان: رود ارس، بررسی باستان شناختی، چشم انداز فرهنگی، الگوی استقراری
  • نگار یوسفی* صفحات 75-88
    برج های آرامگاهی بناهایی یادمانی هستند که جلوه بیرونی شان اهمیت بسیار دارد. دسته ای از آن ها در بدنه خارجی خود لبه های مثلث شکل دارند و گنبد قابوس اولین برج شناخته شده از این نوع است. دندانه های گنبد قابوس با فاصله از هم قرار گرفته اند. برج دندانه دار مهمان دوست نیز از این جهت شبیه به گنبد قابوس است. برج مهمان دوست متعلق به دوره سلجوقی است که در آن دوره نوآوری در ساخت بناها رونق داشت. با وجود مطالعاتی که پیش تر درباره آن انجام شده، بررسی نگارنده نشان می دهد که همچنان نکات و مواردی برای پژوهش درباره این برج وجود دارد. هدف مقاله حاضر بررسی بدنه خارجی برج مهمان دوست از جهت ویژگی های معماری و عناصر تزیینی، و نوآوری ها در مقام یکی از برج های آرامگاهی دندانه دار است. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی انجام شده و در این مسیر از مطالعات کتابخانه ای و مشاهده میدانی برج استفاده شده است. مهم ترین نتایج به دست آمده این موارد است: پیش تر در آجرچینی نمای برج، بندهای افقی پر بوده و احتمالا بندهای عمودی انگشت فشاری داشته است و محل و نقش مقرنس آن با مقرنس برج های مشهور پیشین متفاوت است. همچنین این برج با نمونه های دندانه دار مشابهش تفاوت هایی دارد: بخش اصلی بدنه خارجی اش دوازده ضلعی است و دندانه های آن تزیینی اند. بخش بالای بدنه اش به سبب وجود مقرنس در مرحله انتقال، حضور بخشی مدور در بالای بدنه دندانه دار و زیر گنبد، تزیینات پرکار، و موقعیت و عرض بخش تزیین شده، در میان نمونه های مشابه شاخص است. در میان این نمونه ها بخش بالای بدنه برج طغرل بیش ترین شباهت را به برج مهمان دوست دارد.
    کلیدواژگان: برج مهمان دوست دامغان، برج های آرامگاهی دندانه دار، دوره سلجوقی
  • سلمان انجم روز، محمد مرتضایی* صفحات 89-98
    قلعه گنج به عنوان یکی از نواحی شهری تازه تاسیس در جنوبی ترین نقطه استان کرمان، از حوزه های بررسی نشده ای به شمار می رود که انجام یک بررسی و شناسایی باستان شناسی در آن در ادامه بررسی های پیشین و همچنین تکمیل نقشه باستان شناسی کشور و استان ضرورت داشت. افزون بر این با تغییرات جدید در تقسیمات سیاسی اخیر در شهرستان های کهنوج و قلع هگنج که با گسترش طرح های عمرانی همراه است، ضرورت انجام اینگونه بررسی ها در جهت شناسایی و ثبت آثار باستانی دوچندان شده است. نخستین فصل بررسی و شناسایی باستان شناسی شهرستان قلع هگنج با مجوز شماره953141/00/4930 پژوهشکده باستان شناسی از 1 آبانماه تا 15 آذرماه سال 1395 در بخش «چاه دادخدا » انجام شد)مرتضایی و انجم روز،1396). گرچه بررسی انجام شده بیشتر در راستای تکمیل نقشه باستانی کشور و با هدف روشن ساختن پیشینه و وضعیت فرهنگی منطقه در دوران مختلف است، اما با توجه به موقعیت راهبردی این ناحیه، مبنی بر قرارگیری بین سه حوزه فرهنگی جغرافیایی مهم جنوب شرق ایران (سواحل مکران و سواحل خلیج فارس و حوزه هلیل رود(، نتایج بررسی انجام شده می تواند راه گشای بسیاری از مسائل مطرح شده پیرامون ارتباطات فرهنگی این سه حوزه به شمار رود.
  • ستاره اسحق تیموری، معصومه ازقندی صفحات 99-102
    علاوه بر کتب و نشریات فارسی، مجلات و کتاب های تخصصی خارجی فراوانی پیرامون معماری و مرمت آثار و بناهای تاریخی و هنرهای وابسته به آن، هنرهای سنتی، باستان شناسی، مردم شناسی تاریخ و ادبیات بر غنای علمی کتابخانه سازمان میراث فرهنگی افزوده اند. به همین جهت نشریه اثر در نظر دارد از این شماره به معرفی تازه های کتاب و مجلات خارجی بپردازد. باشد که از این رهگذر زمینه آشنائی بیشتر محققین و علاقمندان با تازه های کتاب این کتابخانه فراهم آید.
|
  • Hessamoddin Ahmadi, Khadijeh Sharif Kazemi, Fakhreddin Mohammadian * Pages 3-16
    Abstract Mausoleums have always had a prominent status in human being’s culture and civilization and constitute a large part of development of architecture through the course of history. Formation and identity of most of these buildings depend on religious figures and or local and regional high-ranking persons. Through the Middle Ages, a majority of society tended to Sufism and governments supported Sufis. This brought them a very prominent social and political status. This process needed places for growth of their social identity and social convergence. It seems that architecture of Khergheh Building which is the research subject of this paper is among a series of mausoleums including Shah Nematollah Vali, Sheikh Abdol-Samad Natanz and Sheikh Ahmad Jam Bastam and all of these monuments are related to Sufism which were widely accepted by the society of the then time. Actually, this mausoleum belongs to Seyyed Dāvūd Fahlavi, one of the Sufis of 8th century Hegira in a village named “Khergheh” at the vicinity of Firouzabad Road to Farāshband. It neighbours the cemetery of that area. As the locals highly respect this mausoleum, it has kept its social and cultural identity alive. This complex enjoys a central domed building along with several chambers attached to it. The plan of the building is criss-crossed and the dome chamber makes it available to reach other spaces in all four directions. One of the prominent features of this monument is Kārbandā decorations on the ceiling of the dome. This paper tries to answer two questions: 1) what are the nature and function of this mausoleum with regard to the regional history and culture? 2) Regarding to its architecture specifications, when was it constructed? This research attempts to find logical and methodological answers and tries to clarify the architectural structure and explains how the tetragonal spaces in the first floor have been transformed into hexagonal spaces in the second floor. In addition, this article aims at understanding its cultural and social identity in respect to its function in different Islamic period. The paper enjoys research historicalanalytical method. The required historical data was gathered through library studies. Then the data was documented and the plan of the building was prepared through field surveys and studies. As there exists no comprehensive study on the relation between the architectonic structure of this building and its function through different Islamic period, this paper is of paramount importance. Based on the findings and with respect to its structural characteristics and comparative studies, this structure dates back to the 8th century Hegira. In addition, this building has been originally constructed based on the Sasanian Chārtāghī’s and local architectonic specifications. Then later in parallel with ritualistic and social identity of the region, it has been transformed into a ribat (Khanqah) and mausoleum.
    Keywords: Khergheh mausoleum, architecture, Sufism, Firouzabad of Fars.
  • Ali A‘rab, Seyyed Iraj Beheshti * Pages 17-28
    Considering the fact that there exist numerous metal mines in Iran, many ancient sites of Iran have been established due to their connection to metal mines and mining. In the same relation, Karkas Mountains have always played an important role in the field of metal works through the history of Iran. Although this region of paramount importance in this regard, no specific research has been carried out on its metal works of the Islamic period. This research tries to identify and introduce sites that have had metal work evidences and have been situated at the region of historical Meymeh, the westernmost part of Karkas. Accordingly, petrographic tests have been carried out on slags which were abundantly found on the surface of the sites. This paper firstly attempts to introduce the sites in Meymeh where metal works have been done in. in the next phase, type of metals that have been melted within the Islamic period were identified. At the same time, it had to be known whether petrographic studies can determine the functional index of metal meltage in the said area? How does identification of these functional indices, along with archaeological evidences, impact the upswing of settlements of the Islamic period based the expertise of metal meltage in the region of Meymeh in Isfahan province? In May 2016 five site of metal melting were explored through the abundance of slags on their surface. Five slags were randomly selected for petrographic tests. The results proved that they were all made of iron. The sites where metals have been melted in date back to the Islamic period as the ceramics found on the surface of the sites belong to the said period. The petrographic tests reveal that slags of Rāvanj Site which belong to the Arsacid-Sasanian period are very similar to the ones found in Gazratū Site which date back to the Sasanian-early Islamic period in terms of appearance and texture. This fact proves the continuation of a metal melting technique in a period from the ArsacidSasanian to the early Islamic one. In addition, it seems that metal melting technique and extraction of iron from its ore in Azrān Site were weaker than the one employed in Gazratū Site while these two sites are contemporaneous. This fact can also be analysed through other archaeological finding in a way that the extent of Azrān was large enough to be regarded as a Sasanian-early Islamic city which was situated at an ancient road. It seems that this Sasanian-early Islamic city which was across an ancient road and the quality of its slags was poorer than other older and contemporaneous sites, metal melting was not the main profession of its inhabitants. Regarding the extent of the city and being across an ancient road, the inhabitants’ living was dependant on other things and melting was used very limitedly and its expertise was not so sophisticated in comparison with Gazratū and Rāvanj.
    Keywords: Metal work, petrography, Meymeh, historical period, Islamic period.
  • Ali, Asghar Semsar Yazdi *, Ameneh Karimian Pages 29-46
    The 700- year old Vaqfabad qanat supplied a part of the drinking water and irrigation of greenery of Yazd through its traditional mechanism till the early years of the recent century. Changes in climate, urban infrastructure including urban water supply system as well as other changes reduced the role of this qanat in the people’s life and urban space. Lack of sufficient documents about the precise direction of this qanat and its related hydraulic structures and the urgent need for documentation of its tangible and intangible aspects as well as documentation of this oral knowledge especially when this qanat is at its ending years ended in carrying out the present research. This paper tries to provide a brief history of Vaqfabad qanat and the direction which passed through the city of Yazd in two historical periods, i.e., 8th and 14th centuries Hegira. In doing so, first of all, historical books and texts about Vaqfabad qanat and other related structures in Yazd were investigated. Later, to have a better understanding of the spatial structure of city of Yazd in the 8th century, researches on city wall and its neighbourhoods in the said century were examined. With regard to the generated data, a two-dimensional image and then a three-dimensional one of the city in the 8th century H. were produced through which the direction of the qanat re-identified. In the second part, texts and documents related to the same qanat in the present century Hegira were also studied. Later, deeds of endowment (VAQF), documents and writings about the direction of qanat and its hydraulic structures within the recent century as well as field investigations for finding the precise direction of the qanat led in positioning the direction and situation of other relevant structures. During the field investigations, number of interviews have been done with knowledgeable persons and elders of different neighbourhoods of Yazd. Next, these interviews were compared with the existing documents and reports. We tried to identify the main direction of the qanat and overlap it on the two-dimensional map of the city. This article provides not only the most precise direction of Vaqfabad qanat in city of Yazd and its related hydraulic structures and overlapping it on the present map of the city, but also a hypothetical image of Yazd in the 8th century H. was generated based on situation of its historical structures including fortification and other places. Afterwards, the direction of qanat in the said century was overlapped on the hypothetical map the city of the same time. Considering the fact that no documented research about the simulation modelling of Yazd in the 8th century has been done, this research has been carried out through similar researches for other cities of Iran and/or abroad as well as documents concerning the spatial structure of Yazd.
    Keywords: Qanat, Vaqfabad, Yazd, re-identification, Seyyed Rokneddin. Main
  • Leyla Zaker Ameli * Pages 47-60
    The ancient Jey, in Isfahan, enjoys lots of things left from the pre-Islamic period. After dislocation of the city centre from to Yahādāyeh Neighbourhood, this town gradually lost its development and remained as a village at the eastern margin of the city and away from the historical growth. Anonymity and negligence in the cultural heritage of Jey, through centuries, led in the urban management’s inattention to the importance of this historical-natural site. In the second half of the 1990’s, due to the growth of overhead costs of the projects as well as about rise of high-rise building construction, a large part of the agricultural fields of the region has been destroyed and irreversible damages incurred into the historical centre of the Ancient Jey. At the same time, the Comprehensive Planning project of the region neglected the historical-natural aspect of the area and prominent historical properties, as cultural heritage, of the region, were limited and abandoned as forgotten islands. As a consequence, in winter 2003, ICHHTO provincial office in Isfahan prepared a very urgent project to determine the buffer zone of Jey. The project tried to follow two main objectives 1. scientific reconnaissance and clarification of the significance of this historical-natural landscape in development and transition of Isfahan for the city managers. 2. Safeguarding of agricultural heritage, historical properties, natural resources and the urban structure of the town against insecure development under a series of safety recommendations and laws. Determination of the buffer zone of the historical-natural landscape of the ancient Jey engages with numerous conservation and heritage concepts: on-ground and underground architectural and urban properties, water irrigation system and traditional agriculture, and specific topography of the land along with the river. Due to lack of archaeological excavation as for massive expenditure and time, first of all, careful fieldwork was carried out. Then, the updated and old maps have been compared with existing conditions. They have also been juxtaposed with historical documents and texts. In this way, the general structural basics of the ancient Jey especially the town and its suburbs have been identified. In the second phase, for providing a precise limit of the buffer zone, the following points have been taken into consideration: the traditional system of the Iranian urban planning, historians’ descriptions, examination of passageways, a method of land plotting, singling out  residential places from the urban agricultural areas. At the final stage, a series of field investigations and interviews have been carried out carried out. The agricultural systems and the range of cultural impact of the town have been studied. Determination of the buffer zone aims in identifying the cultural assets and providing a document which may extend the lifespan of the properties. The first phase is precise reconnaissance, examination and documentation of the site. In this way, one can foresee future safeguarding circumstances. In the same phase, values and factors that are instrumental in forming identity are defined. The second phase engages with management, planning and setting limits for the regulations. It should be kept in mind that the limits which are based on natural and historical specifications are more stable. The buffer zone and its deferent layers are determined based on the very primary reconnaissance and discernment of range of impact of the property. The third phase is to determine the regulations within the defined limits. The regulations for Jey’s buffer zone are divided into two groups of regulations: prohibitive and didactic. The best time to determine a buffer zone of a historical property is before conducting an urban comprehensive planning project as there exists enough time for carrying out archaeological sounding, documentation and providing an estimation of threads and opportunities.
    Keywords: Determination of buffer zone, ancient Jey, Ashraf Repe, R?shed be-Allah’s mausoleum, Shahrest?n Bridge, methodology
  • Ali Zalaghi, Sepideh Maziar* Pages 61-74
    Geographical and natural factors especially rivers and mountains have always played crucial roles in settlement patterns, regional and transregional relations since prehistory to the historical period and contemporary time. In a period of time these factors facilitated the connections and once were barred the societies from communicating. Araxes River in the northwest of Iran is one of the geographical factors that we know very little about its role in the formation of settlements and regional and transregional transactions through the course time, and its riversides have never been methodologically studied regarding the archaeological point of view. In this relation, in Spring 2003 a methodological survey has been carried out in the southern region of this river for two months to provide a better understanding of its geographical and cultural landscape. This paper tries to explain the project and its preliminary achievements. It also attempts to reconstruct the cultural landscape and settlement pattern of this region through time. In the first phase, a region of 110 Km in the area was surveyed. This area encompasses eastwardly Jānānlū Town, westerly Jolfa Town, northwardly Araxes River and southwardly Kīyāmakī Mountains and Qara Dagh. Besides, some areas in the eastern part were randomly investigated. Among the goals, the following points can be mentioned: reconnaissance the settlement landscape of this region in the period from the 5th to 3rd millennium BC, identification of north-south passages on Araxes River as well as the interrelationship among settlements scattered on the southern Araxes riverside. The survey identified fifty archaeological settlements from the Neolithic to Qajar periods which were documented. The settlements enjoy hills (tepes), outdoor areas, cemeteries, kurgans, several canals and Qanats. Among the identified and registered sites, ten sites belong to the Neolithic/ copper lithic period. Seven sites belong to Bronze Age, and thirty-six ones belong to Iron Age, thirty-seven sites to the historical period and thirty-three sites date back to the Islamic period. The findings reveal although Araxes River has functioned as a natural political borderline in some historical periods it acted as a facilitator of population movements and intraregional cultural relations than acting as a barrier against cultural, economic and political transactions. For example, in the early 3rd Millennium BC (Kura-Araxes Period), Araxes River and its sub-branches functioned as passage wats and directed the Kura-Araxes immigrants. At the time of Urartian kings and much later in the Qajar period, the same river played a vital role in the geopolitics of the region and was regarded as a very strategic communicating point as well as a border between the powers of the then time.
    Keywords: Araxes River, archaeological survey, cultural landscape, settlement pattern
  • Negar Yousefi * Pages 75-88
    Mausoleum towers are of monuments that their exterior façade is of paramount importance. A type of them enjoys triangular fluted projections in its exterior body and Gonbad-e Qabus is the earliest known tower of this kind. These projections have distance. There is also another tower that resembles Gonbad-e Qabus in this regard. The latter is Mehmāndūst Tower in Damqan that dates back to the Seljuq period in which there existed many architectural innovations. Although there are a number of investigations on this tower, but the author’s research proved that more investigations can be done on its innovations and other points that have not been investigated in this building. It can also be compared with other similar towers that enjoy fluted projections. Consequently, the aim of this research is to study Mehmāndūst Tower in terms of architecture, decorative elements, innovations as well as being as a fluted mausoleum tower. It is worthy of mentioning that the interior of this building is completely simple and lacks a dome at the moment. There is no specific description or image of the dome in any available historical document. For the same reason, the present research is more focused on the exterior part of the tower that constitutes the important part of the mausoleum towers. This investigation uses descriptiveanalytical method and library and field studies have been also used. This research firstly examines previous investigations of Mehmāndūst Tower and then introduces the tower. Later, the exterior part of the monument has been investigated in three parts: the base, middle part and the upper section. Afterwards, the entrance of the tower has been looked into. Thereafter, some facts about the dome have been presented and finally the conclusion has been offered. The findings are divided into three categories: 1) The exterior façade of the tower, 2) Innovations used in comparison with earlier towers, and 3) The exterior façade as one of the fluted mausoleum towers. The most important findings are as follows: based on the old images in brick bond of the exterior façade the horizontal and vertical strips were not as they seem today in a way that the horizontal ones were not empty and it is also probable that the vertical brick bond of the façade would enjoy Angoshfeshārā strips. In addition, the body of the tower had been directly connected to the base and there was no staircase-like point at their place of joint as it looks like today. Contrary to its present situation, it seems that brick bond of the base lacked any decoration. Among the innovations employed in this monument, one can mention its moqarnas that its place and design are quite different from the earlier known towers. This moqarnas stands at the lowest part of the upper section of the tower where it transforms a dodecagonal fluted circumference into a circular form. Moreover, this tower has prominent dissimilarities with other towers with projections: the main part of the exterior body is dodecagonal and its projections function as decorative elements. The upper part of its body is also extraordinary among its similar instances for a number of reasons: appearance of moqarnas at the point of transformation, emergence of a circular part at the top of the fluted section and beneath the dome, complicated decorations, complete separation of decorations from the projected part and their position where the transformation into the upper circular part occurs and finally the proportion of big width of the decorated section to the entire body of the monument. Among all similar buildings, the upper part of Tughrul Tower (belonging to the Seljuq period) resembles Mehmāndūst Tower the most.
    Keywords: Mehm?nd?st Tower of Damqan, fluted mausoleum towers with projections, the Seljuq Period
  • Salman Anjomrouz, Mohammad Mortezaie * Pages 89-98
    Chāh-e Khodādād is one of two districts of the present town of Qal’eh Ganj in the most southern place of Kerman province. It is the trijunction of three provinces of Kerman, Hormozgan and Sistan & Baluchistan. The first season of archaeological survey and reconnaissance of town of Qal’eh Ganj has been carried out as a part of the Iranian National Archaeological Map Project in which the authors tried to clarify the cultural status of the region in different periods in Chāh-e Khodādād District. In addition to the purposes as mentioned above, the present research attempts to analyse and compound the results of this research and to discern regional and trans-regional connections and interactions with the neighbouring areas. This region has a strategic situation because it lies at the trijunction of three significant culturalgeographical zones in the southeast of Iran (Mokrān shores, the Persian Gulf shores and Halīlrūd Rūd (Halīl River). Based on the survey, 66 sites and properties have been identified and registered which belong to the Paleolithic (3 cases), 5th millennium BC (2 cases), 4th millennium BC (10 cases), 3rd millennium BC (27 cases), historical period (29 cases), the Islamic period (3 cases) and the recent century (2 cases). This survey which begins with an investigation on some cases dating back to the middle of the Paleolithic is in line with other similar researches, but it is the starting point of a series of studies in the area in question as well as in the southeast of Iran. The preliminary findings prove, at least, the noticeable potentials of the area under study for further Paleolithic researches. Considering the morphology and forms of the settlements, all of the recollected sites have been divided into eight types of sites including large compound sites, historical cemeteries, ancient tepes (mounds), archaeometallurgical sites, religious buildings, fortresses, petroglyphs and ancient sites with a few numbers of cultural materials. The sites as mentioned earlier which are morphologically
    Stone Tools unearthed in the Paleolithic Sites in Town of Qal’eh Ganj
    influenced by the geographical factors of their places can be categorised into two different types: plain areas and foothill and mountainous areas. The analysis of the preliminary findings as well as other few investigations in the neighbouring regions in the northern heights of the Persian Gulf including the vast sites of the Bronze Age in the seasonal riversides of the sites under study, these findings can function as a bridge between basin of Jazmurian and the northern shores of the Persian Gulf.
    Keywords: Ch ? h-e Khod ? d ? d_archaeological survey_ancient sites_basin of Jazmurian