فهرست مطالب

ادیان و عرفان - سال چهل و هفتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1393)

نشریه ادیان و عرفان
سال چهل و هفتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسن بادنج صفحات 173-195
    نظریه انسان کامل در عرفان اسلامی و یهود برگرفته از متون مقدس (قرآن و تورات) و سنت های آن دو بوده است و تاریخی به بلندای تاریخ ادیان به صورت عام و تاریخ اسلام به صورت خاص دارد. پس از توحید و معرفه الله ، هیچ موضوعی به قدر و منزلت انسان شناسی مدنظر ادیان الهی نبوده است؛ زیرا انسان کامل و آدم قادمون مظهر اتم و جلوه اعظم الله و یهوه، جامع اسما، صفات و سفیروت، آغاز و فرجام هستی و قرآن و تورات ناطق است. در میان ادیان الهی، اسلام و یهود و در میان اندیشمندان، عارفان و حکیمان اسلامی و یهودی هردو دین، ابن عربی و دلئون بیش از دیگران به این مهم عنایت داشته اند. مقاله حاضر پژوهشی در این زمینه است.
    کلیدواژگان: آدم قادمون، انسان کامل، اسما و صفات، سفیروت، نشمه
  • موسی الرضا بخشی استاد، رمضان رضایی صفحات 197-216
    مقاله حاضر به بررسی نقش مدارس در گسترش تشیع در ایران عصر صفوی پرداخته است و هدف آن نشان دادن تاثیر مدرسه بر روند گسترش تشیع دوازده امامی در ایران است. احداث مدارس در عصر صفوی از رشد صعودی و از حمایت حکومت صفوی برخوردار بود. در وقف نامه های مدارس به ویژه مدارسی که از موقوفات و امکانات مالی بیشتری برخوردار بودند، به برگزاری شعائر مذهبی شیعه توجه می شد. مدارس در این دوره تا حد ممکن به مذهب رسمی کشور و معارف شیعه اختصاص داشت. مدرسه از طریق تعلیم یافتگان خود نقش مهمی را در ترویج و گسترش تشیع در جامعه ایفا کرد. آنان پس از تعلیم در مدارس به ویژه مدارس شهرهای بزرگ در سمت های مختلف رسمی و غیررسمی در تثبیت و گسترش تشیع تاثیرگذار بودند.
    کلیدواژگان: تشیع دوازده امامی، تعلیم و تربیت، صفویه، مدرسه
  • جمشید جلالی شیجانی صفحات 217-236
    توصیف منازل سلوک و اطوار قلب و مکاشفات خلوت، از طریق انوار و الوان در تصوف و عرفان اسلامی، به خصوص در طریقه کبرویه، و نقش شیخ در این زمینه دارای اهمیت خاصی است. علاءالدوله سمنانی (659- 736) و سیدمحمد نوربخش (795- 869) دو تن از عارفان مشهور این طریقه به شمار می روند که در آثار خود به این مهم پرداخته اند. سمنانی آنچه را که کبرویه، اطوار سبعه قلب می خواند، به لطایف تعبیر کرده و در تقریر خود هریک از این لطایف سبع را در وجود انسان که عالم صغیر محسوب می شود، حکم وجود انبیا و مظهریت آن ها را در عالم کبیر دانسته و نیز هریک از این ها را، دارای نوری خاص با رنگ مخصوص به خود می داند که سالک در مراتب و اطوار، در حال مکاشفه، مشاهد آن نور خواهد بود. نوربخش نیز با بیان مراتب نور و تقسیم آن به وجود، علم و ضیا و تطابق هریک با عوالم خمس و تمثل آن با رنگ ها و بیان فیوضات الهی و ارتباط آن با افلاک سماوی و ارتباط میان انوار متلونه و تجلیات متعینه به این موضوع شکلی نمادین بخشیده است. بررسی تحلیلی و مقایسه ای این موضوع در برخی متون عرفانی کبرویه و آثار سمنانی و نوربخش، می تواند قلمرو جدیدی به روی انسان در فهم مکاشفات عرفانی باز کند.
    کلیدواژگان: الوان و انوار، تجلیات، سیدمحمد نوربخش، علاءالدوله سمنانی، کبرویه، لطایف سبع
  • عین الله خادمی، عبدالله صلواتی، لیلا پوراکبر صفحات 237-262
    جا نمایه عرفان اسلامی دو مساله توحید و موحد، یعنی انسان کامل است و دربار آن به عنوان یکی از اساسی ترین ارکان عرفان اسلامی، مباحث عمیق و ارزشمند مرر شده است. یکی از مشخص ه ها بارز انسان کامل مساله علم است. مقاله حاضر نیز درصدد پژوهش در این مسئله است که ماهیت و مختصا علم انسان کامل، نزد سیدحیدر آملی چیست؟ در این پژوهش این نتای به دست آمد: سیدحیدر آملی توانسته با برقرار پیوند میان علم و معرفت شهود و با استمداد از سه گانه شریعت، طریقت و حقیقت و سه گانه علم الیقین، عین الیقین و ح قالیقین، جامعیت، اصالت و برتر علم انسان کامل را به خوبی تبیین نماید. بنابراین، ماهیت علم انسان کامل در نظر سیدحیدر، از سنخ کشف است و جامعیت، سریان، یقین حقانی، لدنی، اریی، موهبتی و اصالی بودن از مختصا آن است. همچنین، سیدحیدر بر پایه طر وحد شخصی وجود و با بهره گیر از دو مولفه اتحاد و سریان، به تبیین علم انسان کامل در دو قوس صعود و نزول پرداخته است. افزون برآن، در تفکر شیعی سیدحیدر، پیامبر اکرم)ص(و امامان معصوم)ع(، از مصادیق اتم انسان کامل هستند.
    کلیدواژگان: انسان کامل، حق الیقین، سریان، سیدحیدر آملی، عرفان، علم لدنی
  • مجید صادقی حسن آبادی، فاطمه زارع صفحات 263-281
    در تحلیل و بررسی جوهره عرفان ابن عربی، سر یا راز یکی از مضامین کلیدی محسوب می شود. سر، یکی از لطایف الهی است که خداوند آن را در ذات موجودات به ودیعه گذارده است و مربوط به طور ورای عقل می باشد. در اندیشه این عارف، خداوند به عنوان یکی از انواع راز می تواند مدرک عارف قرار گیرد. البته ادراک اسرار، متعلق شهود و ایمان است و در طور و تور عقل قرار نمی گیرد. تنگنای زبان متعارف برای بیان تجارب عرفانی عارف در این وادی، زمینه تناقض گویی، شطح و بیان رمزواره را برای عارف مهیا می کند. ابن عربی، روش بیان اسرار را زبان تمثیل، استعاره و رمز می داند، ولیکن شطح را رعونت نفس می داند که ناشی از نقصان سلوک است و آن را ابزار بروز اسرار به شمار نمی آورد. رابطه راز و سر با مقوله هایی از قبیل حیرت و مصادیق اسرار از دیگر مباحث قابل تامل در این مقاله است.
    کلیدواژگان: ابن عربی، حیرت، راز، رازداری، رمز، سر، شطح
  • حسین قربانپور آرانی، ناهید حیدری رامشه صفحات 283-314
    کرامات منقول در کتب صوفیه در ادوار مختلف تاریخی، به علل گوناگون با تحولات روایی، لفظی و معنایی همراه بوده است؛ چنانکه در دوره های اولیه دارای تعبیراتی ساده و محتوایی نسبتا باورپذیر است، ولیکن با گذر زمان و به موازات تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی، این کرامات نیز از سادگی و حقیقت مانندی به اغراق و محال گویی می گراید. این گرایش در قرن ششم به اوج خود می رسد؛ به گونه ای که گاه، جای هیچ توجیهی در آن باقی نمی ماند. در این نوشتار قصد داریم تا با تاکید بر دو متن اسرارالتوحید به منزله میراث بازمانده از سنت عرفانی قرون چهارم و پنجم و مقامات ژنده پیل به منزله میراث عرفانی قرن ششم و با تکیه بر وجه غالب[1] هر اثر، ضمن ملاحظه تحولی که در طول چندصدسال، در روایات کرامت رخ داد، چرایی و چگونگی سیر این تحول را ضمن تفصیل علل، اسباب و ریشه های آن، بررسی کنیم. بدون تردید تحولات سیاسی و آشفتگی های اجتماعی، حاکمیت چندین ساله ترکان سلجوقی و به تبع آن انحطاط شدید علوم عقلی و رکود خردگرایی در ایران قرن ششم، با نزول محتوایی و لفظی کرامات منقول در مقامات عرفانی، ارتباطی تنگاتنگ و پیوندی ناگسستنی دارد.
    کلیدواژگان: اسرارالتوحید، تحول کرامات، تصوف، کرامات اولیا، مقامات ژنده پیل، مقامات عرفانی
  • مریم سادات نوابی قمصری، شهرام پازوکی صفحات 315-343
    اسنی ها فرقه ای از یهود هستند که در قرن دوم پیش از میلاد در فلسطین و سوریه سکونت داشته و در تاریخ یهود به عنوان زهاد شناخته شده اند. این گروه به علت تعالیم و آئین های خاص خود که متمایز از دیگر فرقه های یهودی است، منادیان آئین مسیحیت به حساب می آیند. آنچه در مورد تعالیم و آئین های این فرقه در اختیار محققان است، برگرفته از منابع یونانی اسناد قمران است که احتمال داده شده مربوط به جماعت اسنی می باشد. محور تعالیم این جماعت، براساس رعایت اصول اخلاقی و محور آئین های آن ها تطهیر و عبادت است. هرچند اصول الهیاتی این فرقه به اصول رهبانی دیگر ادیان شبیه است؛ اما قواعد نظری و عملی خاصی برای این جماعت ذکر شده که آن را از دیگر فرقه های رهبانی و زاهدانه متمایز می سازد. از آنجا که، بعضی از این باورها و آئین ها بخشی از اصول الهیاتی جماعت مندائی را که در حال حاضر در مناطقی از ایران و عراق به حیات خود ادامه می دهند، تشکیل می دهد، بعضی از پژوهشگران تصور می کنند، میان این دو جماعت ارتباط وجود دارد. البته از طرفی به دلیل اینکه اصول اعتقادی مندائی ریشه در ادیان مختلف دارد و نیز پراکندگی اصول الهیاتی آن ها و تمایزات اساسی که بین بعضی از اصول اعتقادی آن ها با تعالیم دینی اسنی وجود دارد، احتمال ارتباط میان این دو جماعت تنها درحد یک فرضیه است که توسط معدودی از محققان ارائه شده است. به هر حال، تصور اینکه مندائیان، بازماندگان اسنی های قرن اول میلادی باشند، موجب شد تا مقایسه ای میان باورها و آئین های این دو فرقه انجام شود.
    کلیدواژگان: اسنی، اسناد قمران، فیلون، گنزا، مندائی، یوسفوس
|
  • Hassan Badanj Pages 173-195
    The theory of the perfect man in Islamic mysticism And Judaism mysticism derived from the Quran and the Tradition، Torah and the Tradition. It can also be found in other religions. After monotheism and Knowledge of God this subject is the most important theme in the divine religions. Because of the perfectman and Adam Kadmon are the most complet and highest of Manisestion of ALLA and YAHVA comerhensive of the Names and Attri Buties and Sefirot، Begining، and end of Existems and intcarnation Karan and torah. But among all religions، Islam and then Judaism have more emphasis on this subject and among Muslem thinkers Ibn Arabi and among Jewish thinkers Deleon are the hero of it. In this paper we will discuss Ibn Arabi''s and Deleon''s viewpoints concerning the perfect man based Quranic and Torahic Verses and them Traditions.
    Keywords: Perfect Man. Adam kadmon. Names, Attributies. Sefirothes. Mashiyah. Lord. Soul. Sprit. Neshamah
  • Musa Alreza Bakhshi Ostad, Ramazan Rezaei Pages 197-216
    The present article examines the role of Madrasah (school) in the Shia Safavid Iran has expanded on that show how the Madrasah could affect the development of Twelver Shiite in Iran. The trend was to build Madrasah in the Safavid era was supported by the Safavid government. In endowment’s madrasahes، especially madrasahes that were more than endowments and financial institutions to hold the attention of Shiite religious rites. Madrasah as much as possible during this period was the Shiite religion and education. Survivors through their Madrasah education plays an important role in promoting the Shiite in society. Training in madrasah، specialy Madrasahes of grate cities،influenced in developing of Shiite on formal and unformal posts.
    Keywords: Education, Madrasah, Safavid, Twelver shitte
  • Jamshid Jalali Sheyjani Pages 217-236
    In Islamic Sufism and Mysticism، especially the sufi order Kubrawiyya، descripting the waystation of traversing and aspect of heart and vision of privacy by lights and colors and the Sufi Master role in this regard has special significance. ''Ala- al dawla Semnani (659-736) and Sayyid muhammad nūrbakhsh (795-869)، two renowned mystics of this order، in their works have addressed this issue. ''Ala- al dawla what say kubrawiyya، seven aspect of heart، calls it subtle things and in his exposition، each of these seven subtle things in human existence that is microcosm، as existence of the prophet and their manifestation in macrocosm and also one of these، possessing specific light with color specialty its own that wayfarer in stages and aspects، in revealing will see the light. Nūrbakhsh too by explanation stages of light and divide it into Existence، knowledge، and Brightness (d iya′) and accordance of each with Fifth worlds and imagination of it with colors and expression of divine emanation and its relationship with the celestial spheres، and the symbolic relationship between erratic lights and determining manifestations has given symbolic form to this issue. Analytical and comparative study of the subject in some Kubrawiyya mystical texts and works of Semnani and Nūrbakhsh، can open up new territory for man to understand the mystical unveiling.
    Keywords: colors, lights, manifestation, Sayyid muhammad Nūrbakhsh, Ala, al dawla Semnani, kubrawiyya, seventh spiritual being
  • Einollah Khademi, Abdollah Salavati, Leila Purakbar Pages 237-262
    Subject matter of the Islamic Sufism is the Unity and unitary، i. e. Perfect man and there are many deep and valuable conversations about that as one of the main fundamentals of Islamic Sufism. One of the clear characteristics of a perfect human is the knowledge. This research aims to study the nature of knowledge from SeyyedHeidarAmoli’s Point of View. Results of the research are as follows: SeyedHeidarAmoli’s had shown the comprehensiveness، originality and superiority of perfect man’s knowledge via establish therelationbetween knowledge and the intuitive knowledgebetween with the aim of triple (Sharia، Tariqa and haqiqa)، also Elm-Alyaghin، Eyn-Alyaghin، Hagh-Alyaghin. Thus، he believes that nature of the knowledge of perfect man is the same as intuition and its components are: comprehensiveness، continuity، holly assurance، instant، inherited، blessing and originality. SeyedHeidar، also has determined the knowledge of perfect man in two Accenting and descanting ways based on personal unity and with the aim of union. Moreover، as a Shiat، he believes that Prophet Mohammad and Imams are samples of perfect man.
    Keywords: Alyaghin, Hagh, continuity, instant, knowledge, perfect man, SeyedheidarAmoli, Sufism
  • Majid Sadeghi Hassan Abadi, Fateme Zare Pages 263-281
    Secret is one of the key notions in studying the content of Ibn ''Arabi''s mysticism. Secret is a divine bounty which conferred upon the creatures by God and indicates a path stretching byond the reason. As an extension of secret God can be experienced by the mystic. Of course undestanding God is a matter of faith and intuition and does not fit the medium of reason. The limits of language tiles the path for the mystic to engage in paradoxes، theopathetic exclamations and symbolic expressions. However، Ibn ''Arabi believes that secrets could be expressed in symbolic language but paradox is a sign of weakness of the soul and insufficiency of initiation. Then paradox is not a viable medium for the expression of secrets. The relation of secret and mystery with such notions as wonder and the extensions of secret are among the issues dealt with in this essay.
    Keywords: Ibn Arabi_Secret_Mystery_Faithful to a Secret_Paradox_Symbol_Wonder
  • Hossein Ghorbanpoor Arani, Nahid Heidari Ramshe Pages 283-314
    Miracles recounted in Sufi’s books during different historical periods have been traced by narrative، rhetoricaland semantic developments due to various reasons; so that in early periods they have had simple interpretations and fairly believable contents. But with the passage of time and in line with political and social changes، the simplicity of these miracles has changed to exaggeration. This issue is peaked in sixth century so that، at times، it leaves no space for any justification. This paper، accentuating two mystic texts of ASRAR -AL- TOHID as the surviving heritage of mystical tradition of fourth century and MAGHAMAT -E- AHMADE JAM as the surviving heritage of mystical tradition of sixth century، as well as highlighting the dominant aspect of each work، aims to investigate the whys and hows of this development and its ddetailed reasons regarding the developmental considerations taken into account in the narration of these miracles over these long years. Undoubtedly، political upheavals and social turmoil، several years of Seljuk Turks’ dominations، and as a corollary، the sharp decline of rational science and a downturn in rationalism in sixth century، are inextricably connected with content and rhetorical decline of miracles recounted in Mysticism.
    Keywords: ASRAR, AL, TOHID, Miracles developments, MAGHAMAT, E, AHMADE JAM, Mysticism, Mystic Heritage (Maghamat)
  • Maryam Alsadat Navvabi Ghamsari, Shahram Pazouki Pages 315-343
    Essenes are a sect of Jewish that dwelled in Palestine and Syria and have been known as ascetics in Jew history in second century (BC). This sect because of their special doctorine and rituals that is different of other Jewish sects are accounted as heralds of Christianity. All of information about this sect has been drived from Greek sources and Qumran documents that it´s possible these documents are related to Essene school. The basis of ideas of this sect are based on observance of moral doctorine and the basis of their rituals are on purge and worship. Although the theological doctorine of this group is similar to other monastic doctorine but their special theoretical and practical doctorine isolate it from the other schools. Since some of these doctorine and rituals are section of theology of Mandaean school that continue to live in regions of Iran and Iraq it has made supposition of relation between them for some scholars. Of course on one hand because of the Mandaean doctorine has been drived from different religions and also dispersal of their theological doctorine and on the other hand because of some basic different that exists between their doctorine and Essense، the possibility of relation between these two groups is a hypothesis that has been represented by a few scholars. Anyway the supposition of relation Essenes and Mandaeans caused to do comparision between their doctorine and rituals.
    Keywords: Essenes, Qumran documents, Mandaeans, Philo, Jusephus, Ginza