فهرست مطالب

نشریه بحوث فی اللغه العربیه
سال ششم شماره 2 (پیاپی 12، بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدحسن امرایی، شهریار همتی صفحات 1-22
    این مقاله به بررسی قصیده ی «الرائیه الکبری» عمر بن ابی ربیعه با هدف کشف شکل ساختاری و برخی ویژگی های زیبایی شناسیک آن می پردازد. این قصیده (ا من آل نعم) مشهورترین و طولانی ترین قصیده ی شاعر بوده و بیشترین ویژگی های شهری او را در خود فراهم آورده است. ومانند هر فن داستانی برجسته ی دیگری با مقدمه ای شروع می شود که حوادثی دارد. سپس بحرانی که رو به فزونی گرفته و به مرحله ی تنش رسیده است و در پایان نیز به حل آن منجر می شود. در این قصیده بیشتر عناصر داستان کوتاه به مفهوم امروزین آن، وجود دارد، این قصیده، زندگی دوره ی اموی، به ویژه آن جنبه ای را که مربوط به زن است، به بهترین وجه به تصویر می کشد و از این منظر به طوماری از زندگی شاعر و تصویری برای عواطف درونی وی تبدیل شده است. این مقاله شامل موضوعات زیر است: این پژوهش با مقدمه ای از همه آنچه که ذکر آن بر اساس اسلوب نویسندگی جدید برای نگارش لازم است، شروع شده، سپس به محورهای پنج گانه زیر می پردازد: 1. افکار اصلی مطرح شده در قصیده. 2. سطح داستانی و گفتگو در این قصیده. 3. موسیقی و نقش وزن در این قصیده. 4. میزان تصویرگری از جامعه ی حجاز در این قصیده. 5. سطح ساختاری قصیده و جنبه های عاطفی آن. در پایان، مقاله به نتایجی چند، دست یافت، از آن جمله این که: عمر ابن ابی ربیعه، اولین شاعر مبتکر واقعی است که ویژگی های فنی متعددی مانند داستان سرایی، گفتگو و محاوره را به قصیده عطا نموده و در پیوند میان ساختار و تصاویر فنی موجود در قصیده، با معانی و محتوای درونی آن موفق عمل نموده است، تا جایی که الفاظ این قصیده، به دقت بالای شاعر در انتخاب آنها و شدت تاثیر در گیرنده برجسته گشته اند.
    کلیدواژگان: شعر قدیم عربی، عمر بن ابی ربیعه، رائیه، بررسی فنی، امن آل نعم
  • محمد خاقانی اصفهانی، عطا ابوجبین صفحات 23-42
    یهدف هذا البحث إلی رویه مدی إمکانیه توظیف إستراتیجیه تالیف الاشتات (Synectics) فی تدریس البلاغه العربیه فی التعلیم الثانوی والتعلیم الجامعی. تعرف إستراتیجیه تالیف الاشتات بانها ربط عناصر لا یوجد بینها علاقه ظاهره باستخدام فنون علم البیان، وبخاصه المجاز (metaphor) وفنون علم المنطق وخاصه قیاس التمثیل والتناظر (analogy) وفق إطار منهجی بهدف التوصل إلی حلول إبداعیه للمشکلات. وهذا التعریف ینطبق تماما علی الصور البیانیه فی البلاغه العربیه وبخاصه التشبیه والمجاز والاستعاره.
    إن القدره علی رویه علاقات المشابهه المبطنه التی یفتقدها معظمنا هی فی الواقع السمه الممیزه للمبدع الحقیقی، کما ان البحث عن الانسجام ووجه الشبه غیر الظاهر بین الاشیاء والظواهر والخبرات المتباعده یمثل جوهر عملیه الإبداع فی العلوم والآداب والفنون.
    سنستعرض فی هذا البحث تلک الإستراتیجیه، وکیف وظفها علماء الغرب لتنمیه الإبداع، ومدی ملاءمتها لتدریس ماده البلاغه العربیه فی الجامعه وفی المرحله الثانویه، مع إعطاء نماذج تطبیقیه علی کیفیه تطبیق هذه الإستراتیجیه؛ حیث تودی فی الوقت نفسه إلی تنمیه إبداعات الطلبه فی کل المجالات.
    کلیدواژگان: تعلیم البلاغه، تالیف الاشتات، التناظر، جعل المالوف غریبا، جعل الغریب مالوفا
  • محمد رحیمی خویگانی، نرگس گنجی صفحات 43-56
    یقوم هذا البحث الذی ینتهج المنهج التحلیلی الوثائقی بعرض عابر لنظریات الترجمه مبینا ان هذه النظریات تعتمد فی الکل علی مبدا التکافو الترجمی بانواعه المختلفه؛ ویهدف إلی تقدیم نظریه جدیده فی مجال دراسات الترجمه معتمدا علی نماذج من الترجمه المنظومه من العربیه إلی الفارسیه التی لم یهتم بها الدارسون ولم یعالجها رغم اهمیتها وقیمتها. تتاسس هذه النظریه علی دور التناص فی عملیه الترجمه الذی اشیر إلیه عابره فی بعض الکتب التراثیه البلاغیه. یتمظهر هذا التناص فیما بین النصین المصدر والهدف کما ینصع فیما بین النص الهدف والنصوص المماثله فی اللغه المنقول إلی ها.
    کلیدواژگان: الترجمه، التناص، العربیه، الفارسیه، النص المصدر، النص الهدف
  • انسیه طالبی صفحات 57-76
    کاربردشناسی در مرحله تکامل خویش شاهد وجود بزرگ دانشمندانی چون آستین و سرل بود، به خصوص جان سرل که با بهره گیری از عناصر تحلیل گفتمان و تکمیل نظریه کنشهای گفتاری آستین رویکرد تطبیقی کاملی را ارائه کرد. این جستار به بررسی خطبه جهاد نهج البلاغه از طریق تعیین کنشهای گفتاری پنج گانه وامور مانند میزان تکرار، و مفاهیم مستقیم و غیر مستقیم آنها، بافت خطبه می پردازد. پس از ارائه آماری در موارد مذکور با در نظر گرفتن دو طرف گفتمان خطبه تحلیل هایی را ارائه می دهد. در میان آمار به دست آمده، میزان کنشهای گفتاری با مفهوم غیر مستقیم رقم بالای 93 درصد را نشان می دهد. این امر بیانگر یکی از ویژگی های اهل ادب است، به گونه ای که به طور مستقیم از ما فی ضمیر خود سخن نمی گویند، بلکه روشی را برمی گزینند که به تفکر مخاطب بیانجامد. در این میان، بالاترین درصد متعلق به کنش عاطفی است، با توجه به بافت خطبه درمی یابیم امام از کوفیان به سبب سستی، عصیان امر مولای خویش، عدم شرکت در جهاد و جنگ با دشمن گله و شکایت می کنند. کنش تعهدی و اعلامی در آخرین رتبه قرار می گیرند، به گونه ای که حتی یک بار در خطبه به کارنرفته اند، زیرا امام علی (ع) در این خطبه به دنبال بیان تعهد خویش به موضوعی در برابر مردم نیست، همان طور که هدف ایشان از ایراد این خطبه بیان شرایط جدیدی نیست.
    کلیدواژگان: کاربردشناسی، کنش گفتاری، بافت، مفهوم، خطبه جهاد
  • مرضیه قربان خانی، سید محمدرضا ابن الرسول صفحات 77-94
    یعد القلب من الظواهر اللغویه الشائعه فی اللغه العربیه. وهی ظاهره لم تختص بالشعر العربی القدیم فحسب، بل اتسع نطاقها بحیث یمکننا مشاهده نماذج منها فی القرآن الکریم. بما ان لهذه الظاهره نطاقا واسعا فی الادب العربی وایضا بسبب ماهیتها التی تودی احیانا إلی انتقال ارکان الکلام عن مکانتها الاولی فی الجمله إلی مکانه اخری واحیانا اخری توجب التغییر فی إعراب الکلمات، دراسه هذه الظاهره بجمیع ابعادها وجوانبها اللغویه تصون المتلقی عن الوقوع فی الاخطاء وتعینها فی تحسین عملیه قراءه النصوص وفهمها. تهدف هذه الورقه البحثیه وفق المنهج الوصفی التحلیلی إلی دراسه ظاهره القلب فی اللغه العربیه والإتیان بامثلتها فی الشعر العربی ونثره وکذلک الآیات المتضمنه لها فی القرآن الکریم، لتسلط الضوء عبر ذلک علی هذه الظاهره بخصائصها اللغویه وانواعها المختلفه فی اللغه العربیه وللرد علی عده اسئله منها: مدی اهمیه القلب وانواعه فی علم المعانی، ودواعی القلب، وجواز الاعتراف بالقلب بوصفه اسلوبا من اسالیب البلاغه العربیه او عدم جوازه وغیر ذلک. وقد حققت الدراسه عده نتائج توکد لنا اهمیه ظاهره القلب غیر المستنکره بوصفها اسلوبا بلاغیا فی عملیه قراءه النصوص، منها: انه من اهم دواعی استعمال القلب فی اللغه تحسین الکلام لفظیا ومعنویا ومخالفه اللغه المعیاریه وخلق الجو الشعری، وان الاعتراف بوقوع ظاهره القلب فی اللغه العربیه یصوننا عن التمسک بمختلف التاویلات والتقدیرات البعیده المتکلفه عند مواجهه القلب فی النصوص ویساعدنا فی فهمها.
    کلیدواژگان: القلب، النحو، البلاغه، التقدیم والتاخیر، الإسناد المجازی
  • روح الله نصیری* صفحات 95-106
    إن المنهج البنیوی اقرب المناهج إلی النص الادبی؛ لان النص هو المصدر، ولا وجود للمصدر إلا من خلال النص، و لان اللغه هی التی تشکل النص و تحدد وجوده و کینونته، و بالتالی، فاللسانیات هی المنهجیه الوحیده الصالحه لدراسه اللغه فی کل تمظهراتها الوصفیه. للتوصل إلی بنیه الاثر الادبی ینبغی تخلیص النص من الموضوع و المعانی و الافکار و البعدین الذاتی والموضوعی، لیبدا بعد ذلک تحلیل النص فی دراسه المستویات البنیویه. نحن نرید فی هذه المقاله من خلال المنهج الوصفی – التحلیلی ان ندرس البنیویه فی مسرحیه شهرزاد و بما ان ضیق مساحه البحث لایتیح لنا الإلمام بکافه جوانب الدراسات البنیویه علینا ان نختار منها ما وجدنا انه رکیزه اساسیه فی تحدید مظاهر البنیویه فی شهرزاد وهذه المحاور هی: الفواعل التی تمثل الشخوص فی النص، ویوازی ها فی الخط نفسه المفعول به وهو الهدف او المغزی من النص، وفی المحور العمودی هناک المساندون والمعارضون و فی الوسط هناک محور الاحداث (الحبکه الدرامیه) للمسرحیه. شخصیات مسرحیه شهرزاد ما هی إلا رموز لنوازع الإنسان وملکاته؛ فالعبد عبد اسود حقیقی ذو مزاج شهوانی، و الوزیر شخصیه عاطفیه عفیفه و الملک شخصیه زهدت فی کل الحیاه ی الرمزی لیصبحوا رمزا لسعی الإنسان الحثیث نحو المجهول. و یری توفیق الحکیم ان حکمه الإنسان فی عصورنا الدنیا ولکن تلک العلاقه الخفیه التی تربط بینهم فی إنجذابهم نحو شهرزاد هی التی ترفعهم عن المستوی الواقعی إلی المستوی الدلالالحدیثه لیست هی التی توجه مصیره بل الذی یوجه مصیره هو قدرته ذلک العفریت المنطلق من قمقم الحکمه هو العله المباشره لازمه الإنسانیه فی العصر الحدیث
    کلیدواژگان: البنیویه، شهرزاد، الفواعل، المغازی، محور الاحداث
|
  • Mohammad Hassan Omarayi, Shariar Hemati Pages 1-22
    This article examines the famous Rbheah ode of Omar ibn Abi With The aim of finding The Structural form and some nice features. Knowing that this ods is the most famous and longest ode of Omar and there is in it the most characteristic of his poetry in the storied format which includes elements of the short story with its modern sense and depicts a happy life of The Umayyad period particularly those aspects that relate to women. And from this perspective has become the registered office of the poet's life and Reflection for his inner emotions. The formation of discussion like the following: Discussion Started With the introduction of what it should be noted Based on the announce new version.Then Addressed in this fifth issues and termination: 1.the main Thoughts and ideas in the Ode and its position and the way in which the poet has written ode.2.The Storied Level and dialog in theOde.3.The music in the ode and role of its weighs.4.The imaging level of the Ode in reflection for the Hejaz life. 5. Structural level of the Ode and its emotional aspects. in the end, The Paper achieved some conclusions, such as: the most remarkable is that Ibn Rbia is Sensory and womanish school leader that could link the Old dialogue Soul to Our contemporary world with poeticlyrics and dialogue Fiction.He is first real poet that granted to lyric poem the numerous technical features such as storytelling and dialogue and simplifying weights to singing.and this ode became famous for High precision in the selection of words.
    Keywords: Ancient Arabic poetry, Omar Ibn Abi Rabieah, Alraieah Alkobra, Technical, structural Studying
  • Mohammad Khaqani Isfahani, Atta Abu Jabeen Pages 23-42
    This research aimed at knowing the ability of applying Synectics strategy in teaching rhetoric in Arabic language at secondary schools and universitiesSynectics is identifying as a process of joining elements that has no obvious relationship using the rhetoric arts, especially “metaphor” in addition to logical arts especially “analogy,” within a methodology aims to reach creative solutions to problems. This definition is completely similar to Arabic rhetoric such as analogy and metaphor.When metaphor in language contains aesthetic and rhetorical values in expression, it carries explanatory connotations in philosophy and science which is the using of a specific experience to shed the light on another one. It also helps us to comprehend, insight and clarifying and explaining the concepts. And what we mean with analogy in Arabic language is nearer to simile which is one of the rhetoric arts.This research will review the Synectics strategy, how the western scientists applied it to develop creativity, and to what extent it is suitable to teach Arabic rhetoric subject in the university and secondary stage. In addition, It will provide application forms about applying Synectics strategy which will at the same time increase creativity of the students in all fields.
    Keywords: Teaching Rhetorics, Synectics, Analogy, Making the familiar strange, Making the strange familiar
  • Mohammad Rahimi, Narges Ganji Pages 43-56
    This study is intends to describe and Presents a new theory of translation based on the "Intertextuality" unlike the Translation theories that presented to date, what all are based on the principle of "Equivalence". Our theory is based on the examples of Arabic poetry translated into Persian poetry. The major findings of this study show that the Intertextuality can serve as a link between the original text and the target. it can also interact with other texts is the translation result in the target language, Whtich is the book of poetic eloquence is addressed and was mentioned Literary robbery.
    Keywords: Intertextuality, Translation, Arabic, Persian, main text, target text
  • Ensieh Talebi Pages 57-76
    There were some great scientists like Austin and Searle in the growth stage of Pragmatics, especially Searle who has offered an executive procedure was completed by some discourse analysis elements, and it has completed the Speech Acts theory of Austin. This survey considers the sermon of Jihad in Nahj ul-Balāghah book by using its speech acts. By considering five speech acts, their direct and indirect meanings and the sermon context, the essay offers some analyses related to the discourse sides. As you know, the Pragmatics researches emphasis on the importance of this point that literal works are affected by two sides of discourse. It is considerable the repetition of indirect meaning is 93% of all speech acts. It is a way of Literators, they don’t speak directly about what is in their mind and choose a way that causes hearer thinking. The survey of sermon speech acts shows that the maximum percent is for expressive acts, it is 58%. According to the context of sermon, Imam Ali is complaining of people of Kufa, because of their neglect, disobedience to his orders, and not participating in Jihad. The last places are for commissive and declarative acts. They haven’t been used in the sermon even one time, because Imam Ali doesnt talk about his commitment to something and also he doesnt want to talk about new situation in the sermon.
    Keywords: Pragmatics, Speech acts, context, meaning, Jihad sermon
  • Marzieh Ghorbankhani, Sayyed Mohammadreza Ibnorrasool Pages 77-94
    Displacement is one of the characteristics of language and common phenomena in the Arabic language. Not only is this phenomenon limited to Arabic poetry and prose, but it is also broadened, so we can see examples of this in the Quran. Because of this phenomenon extensively in Arabic literature and also because of its essence that leads to the transmission of the elements for the first visibility to the other visibility in the sentence and sometimes had to change the grammatical role of the words, its identify helps us in a better understanding of text and the correct translation of it and protects the reader from mistakes. This paper in the descriptive analytical approach tries studying of the phenomenon of the displacement in the Arabic language and bringing its instances in Arabic poetry and prose as well as verses contained in the Holy Quran, to show that through the types and characteristics in the Arabic language and to response to several questions, including: how important is the displacement and what is its types in rhetoric, and the reasons of the displacement, and etc... Of the most important results of this study may refer to the undeniable role of the displacement as a rhetorical method to better understanding of the texts including: one of the most important reasons of the displacement in the use of language is to improve speech verbally and morally, and violation of the standard language and create a poetic atmosphere, and the recognition of the occurrence of the phenomenon of displacement in the Arabic language that uphold different interpretations remote and estimates when faced with the displacement in the text and help us to understand it and etc..
    Keywords: Displacement, Syntax, Rhetoric, Inversion, Virtual Ascribe
  • Rooh Allah Nasiri Pages 95-106
    Among different approaches of literary criticism, structuralism has a close relationship with the text because a literary work consists of sentences and expressions and the sentencesare per se composed of words. Accordingly, different branches of linguistics are considered as the best instruments for analyzing descriptive aspects of expressions and sentences. The structuralist criticism usually investigates the structure of the work itself instead of investigating affairs such as theme, sense, thought, subjective and objective dimensions. The present study is to investigate the structure of the play Shahrazad using a descriptive-analytical method. It should be noted that regarding the limited size of the article and the wide scope of the structuralist criticism, the most basic structural concepts are investigated in this play concepts such as main characters, theme, antagonists, protagonists and the setting of the play. The character of Shahrazad is the internal desires of human beings "Abd" is a black-faced lustful man "Vazir" is a kind righteous person and "Malek" is an ascetic. The interests of these characters to Shahrazad have caused an unknown relationship among them. It is this relationship that gives the characters a symbolic aspect and each of them is a symbol for continuous efforts to understand the unknowns. Tawfiq al-Hakim believes that, in the modern age, wisdom is not the guide of human being's fate, but their lighthouse is power thirst the devil which originates form human thought and challenges the humanity of human beings in this age.
    Keywords: Structuralism, Shahrazad, Character, Theme, Setting