فهرست مطالب

نشریه بحوث فی اللغه العربیه
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 9، پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمدرضا ابن الرسول *، امیرصالح معصومی صفحات 5-22
    إن التوهم ظاهره من ظواهر اللغه العربیه، عرفها اللغویون والنحویون منذ قدیم واستخدموها غیر قلیل فی تفسیر بعض المفردات اللغویه والتراکیب النحویه التی جرت علی غیر ما عهد له فی علمی اللغه والنحو؛ مع ذلک انهم لم یعرفوها إلا فی النحو وخاصه فی إطار نوع خاص من العطف یسمی بالعطف علی التوهم، ویهملون مواضع اخری بنیت علی هذه الظاهره، وکذلک یغفلون عن تعریفها فی علم اللغه.
    واما تعریفهم ذلک للتوهم فی النحو، فغیر مستقیم ایضا لعدم شموله علی نوع آخر من التوهم فی النحو العربی. کل هذا مما دعانا لدراسه هذه الظاهره دراسه تحتوی علی تعریفها فی علمی اللغه والنحو، وعلی مواطن استعمالها وما إلی ها من المسائل الفرعیه، وذلک بالنظر إلی اقوالهم وامثلتهم فی کتب اللغه والنحو والتفسیر وفق منهج وصفی تحلیلی إلی ان انتهی بنا البحث إلی وضع مصطلحات ثلاثه لم یسبق إلی ها وهی: «التوهم النحوی»، و«التوهم المعنوی»، و«التوهم اللغوی».
    کلیدواژگان: النحو، التوهم، العطف علی التوهم، العطف علی المعنی
  • حمید باقری دهبارز *، نصر الله شاملی، سردار اصلانی صفحات 23-36
    ابو المجد الاصفهانی من اهم ابرز الشعراء الإیرانین المعاصرین الذین قالوا الشعر بالعرییه وعاشوا وترعرعوا فی الظروف الإیرانیه العراقیه ونهلوا من المنهلین العربی والفارسی. هذا ولم تحظ حیاته العلمیه والادبیه رغم اهمیتها حظا وافرا من الدراسات الجامعیه مما جعل هذا البحث ان یتناول حیاه ابی المجد الشعریه والعلمیه.
    من اهم ما توصلت إلیه هذه الدراسه التی انتهجت المنهج التحلیلی الوصفی هو ان اشعار ابی المجد جلها فی مدح الإخوان وذم اهل البطلان ورثاء الاصدقاء، کما له مدح وجوه العلماء والادباء وهجاء غیر ذوی المروءات فی عصره. اما شعره مع قله الابیات فمملوه بالمعانی العمیقه والصنایع البدیعیه وهو مجد ان یرصع شعره بالجناس والتوریه وغیرهما من المحسنات اللفظیه والمعنویه.
    کلیدواژگان: ابوالمجد الاصفهانی، الاغراض الشعریه، الإخوانیات، المدح
  • محمود بولعراس الجمعی * صفحات 37-50
    یحظی الکتاب المدرسی بعنایه کبیره عند الامم المتقدمه, فهو غایه وثمره التعلم والتعلیم، به یستطیع الفرد ان یصل إلی درجه المواطنه بامتلاک ثقافته، ومن ثمه یتمثل الفرد المعرفه واستثماراتها فی تفاعلاته مع المجتمع فکرا وتواصلا ورویه وتکوینا؛ ای ان مقاییس الضبط الاجتماعی وقیمه السلوکیه والحضاریه الراسخه والمتجدده یحفزها ویبرزها إلی السطح فی شخصیه المتعلم الکتاب المدرسی، ولهذا فإن الثقافه اللغویه الراهنه للکتاب وجب ان یحتوی ها الکتاب والتی تتمثل فی نظرنا فی:1- المناقشه والمحادثه والمناظره والسوال والجواب.
    2- حکایه القصص والسرد وتمثیل الشخصیات وتقلیدها.
    3- التقاریر والخطب والکلمات والاحادیث.
    4- إلقاء التوجی هات والتعلیمات.
    5- المقابلات الشخصیه وإداره الاجتماعات والمشارکه فی ها.
    6- وصف الاشیاء بالدقه الواقعیه، والمحاججه والدفاع عن الرای وطلب الحجه، والتفسیر والحوار والتحلیل والاستطلاع والتعلیق.
    وهذه المناحی یجب ان یتمثلها الکتاب المدرسی لغه واسلوبا فی راینا، حتی ترقی بعوامل اللغه المعاصره تخطیطا وتعریفا ومشارکه الواقع بوسائل عرض اللغه الوظیفیه وحدودها التی تترک انطباعا تکوینیا غیر مباشر، وفضلا عن الماده العلمیه فإن طریقه العرض واسلوب معالجه المضامین وتقدیم المحتوی وطبیعه الانظمه اللسانیه المتاحه والاساس التربوی الناتج، تعد مداخل إجرائیه ومنطقیه للمحصول الثقافی اللغوی، فمثلا التردید وعواقبه الإبداعیه فی ما بعد التعلیم وبصماته النفسیه والإیدیولوجیه والفکریه لما تلقاه المتعلم فی الکتاب المدرسی هی التی تکون رویته للعالم وخصوصا من حیث اللغه تواصلا ومحتوی وتقنیه حتی تخلق جیلا غیر منفصم الشخصیه عن واقعه.
    کلیدواژگان: التداولیه، الکتاب المدرسی، المناهج، التصمیم
  • دانش محمدی رکعتی *، علیرضا محمدرضایی صفحات 51-68
    تعتبر الاسلوبیه من المناهج النقدیه الهامه التی قام الکثیر من الدراسات اللغویه للقرآن الکریم علی اساسها. فالاسلوبیه لا ترکز فقط علی شکل اللفظه وإنما علی عمق دلالاتها متجاوزه مرحله التبسیط إلی مرحله اعمق عندما تتعامل مع لغه النص تعاملا فنیا، من خلال إبراز الظواهر اللغویه الممیزه ومحاوله إیجاد صله بینها وبین الدلالات التی عن طریقها یمکن الوصول إلی المعنی الغائب فی النص.
    فهذه الدراسه بتمثلها منهج الاسلوبیه الإحصائیه، تحاول إبراز الدلالات من خلال دراسه المستویات اللغویه فی سوره "نوح". وقد وقفت الدراسه علی مستوی الصوت و الصرف من المنهج الاسلوبی فی هذه السوره؛ فدرست فی المستوی الصوتی دلاله صفات الاصوات من الجهر والهمس والشده والرخاوه، ودلاله تکریر الاصوات ودلاله المقاطع، و فی المستوی الصرفی دلاله التعریف والتنکیر ودلاله الاسماء فی بعض الصیغ الصرفیه ودلاله الافعال فی صیغ الماضی والمضارع والامر.
    وقد خرجت الدراسه بنتیجه موادها ان معظم الاصوات فی السوره من الاصوات المجهوره من حیث الجهر والهمس، ومن الاصوات الشدیده والمتوسطه من حیث الشده والرخاوه لتدل علی سیاق السوره الذی یقتضی الجهر والشده للدعوه. وکان لتکریر بعض الاصوات دلالات ملائمه لسیاق السوره. وقد جاءت المقاطع ملائمه لهذا السیاق ایضا؛ فدلت المقاطع المقفله علی سرعه الاحداث والمقاطع الطویله علی الإنذار والتهدید. اما فی المستوی الصرفی فوظفت الضمائر توظیفا دلالیا حیث دلت فی بدایه السوره علی تقریب نوح A قومه من نفسه إثاره لعواطفهم واستماله لهم وفی نهایه السوره علی تبعید نوح A إیاهم عن نفسه لرفضهم الدعوه.
    کلیدواژگان: سوره نوح، الاسلوبیه، الدلاله، المستوی الصوتی، الاصوات اللغویه، المستوی الصرفی
  • علی زاهد پور * صفحات 69-90
    هناک باب واسعفی الادب العربی للکتابه وآدابها وادواتها والموهلات التی ینبغی للکاتب ان یتحلی بها. فالفت فی هذا المجال کتب عدیده من اهمها واکبرها صبح الاعشی فی صناعه الإنشا. ترید المقاله وهی ذات منهج وصفی نقدی الإجابه عن السوال التالی: ما اختلاف صبح الاعشی جذریا عن سائر الکتب المولفه فی آداب الکتابه؟ کما تهدف إلی عرض احسن کتاب فی هذا المجال. فبهذا الصدد قام المولف فی القسم الاول من المقاله بتعریف إجمالی للکتب و لمولفی ها ودراسه اسالیبها، ثم نقد کل منها. وفی القسم الثانی تطرق إلی التعریف بالقلقشندی مولف صبح الاعشی، لیصل بعده إلی تعریف کتابه، وعرض ما انطوی علیه من العناوین والموضوعات، واخیرا دراسته دراسه مقارنه بسائر الکتب التی تشترک معه فی الموضوع. وسبب الاهتمام بهذا الکتاب شهرته الفائقه فی مجال آداب الکتابه، فضلا عن انه یعد من نفائس مولفات عصر الانحطاط الادبی، وعدها بعض اصحاب الرای دائره معارف علوم ذلک الزمان.
    کلیدواژگان: آداب الکتابه، ادوات الکتابه، موهلات الکاتب، صبح الاعشی، القلقشندی
  • د. ریاض السواد *، مرضیه قربانخانی صفحات 91-104

    اهم مایمیز قواعد اللغه العربیها تصافها بالسعهوا لتعدد،بحیثی صعب علیا لمتفقه السیطره علیهاو الإحاطهبما فیها. هناک عوامل مختلفه لها دور فی هذه التعددیه فی القواعد، منها ما جاء بسبب اللغه العربیه نفسها؛ لانها لغه اشتقاقیه لها القدره علیا لتوسعو الانفتاحوا لاخذ عنا للغاتو تحویر ماتاخذ لینا سبالطبیعه التیعلیها لسانا لنا طقینبها. ومنها ما یتسببه النحاه انفسهم بما یتعرض لهم من النسیانوا لوهما و الخطا و التطور الفکری. وبعضها عام قد جاء بسبب الخلافا لثقافیا و التصحیفوا لتحریفو قعافی کثیر منآراءالنحاه اومنتنغیمو موسیقی کلام. وقدیکون من اختلاف مذهبی فقهی نشببین ابناء الامه بسبب اختلافات سیاسیه ومصالح اجتماعیه کانتو لاتزال تحیطب ابناء الامهالواحده.
    وهذه الورقه البحثیه تسعی فی منهج وصفی تحلیلی دراسه جمیع هذه الاسباب و تاثیر کل واحد منها فی تعددیه القواعد النحویه ومن اهم النتایج التی حصلت الدراسه علیها یمکننا الإشاره إلی ان اللغه وقواعدها علی مر العصور تاثرت بظروف الحیاه الثقافیه والاجتماعیه والدینیه وخضعت لثقافه النحاه ونزعاتهم المذهبیه ونری ان هذا التاثر سیف ذو حدین؛ لانه کلما یودی إلی إثراء اللغه واتساعها، یودی إلی غموضها وصعوبه تعلمها للمتفقهین.

    کلیدواژگان: النحو، النحاه، الرای النحوی، التباین النحوی، اسباب التباین
  • فاطمه لطفی گودرزی *، فابیه بنت الحاج فابیه صفحات 105-120
    یعد الالتفات من ابرز التقنیات الفنیه التی عنی بها اصحاب الشعر القدیم والحدیث، وهذا النوع یمنح النص ثراء وغنی، ویسهم فی النای به عن حدود المباشره والخطابه. لذلک تتناول الدراسه جمالیات التفات الضمائر فی دیوان "هی اغنیه... هی اغنیه" و"احد عشر کوکبا" و"الجداریه" للشاعر محمود الدرویش، والغایه من دراسه النص وتحلیله هی محاوله لفهم النص وتبینه من خلال مکوناته عبر الدخول إلی عالم النص، وإضاءته وکشف اسراره اللغویه وتفسیر نظام بنائه، وطریقه ترتیبه، وإدراک العلاقات فیه، بعیدا عن شرح المفردات وتحویل البیت من الشعر إلی النثر.
    وقد تم اختیار ثلاثه دواوینه الشعریه، من اجل تحلیلها والوقوف علی ها تعبیریا وتاثیریا فی السیاقات الشعریه التی تمثلت فی ها صوره الالتفات فی انتقال بین صیغ الضمائر. وقد اعتمدت هذه المقاله علی المنهج الوصفی الاستقرائی والتحلیلی، حتی یتبین کیفیه خروج النص عن اللغه المعیاریه، او انتهاکه للصیاغه المالوفه فی الاستعمال العادی لمعرفه القیمه الفنیه لشعر الشاعر المعاصر ومدی إبداعه البلاغی واستطاعه هذا الشاعر تطبیق مفهوم البلاغه الاصیل علی نتاجه الادبی، واغراض الالتفات البلاغیه فی شعره. وبعد التحلیل تقوم بتصنیف انواع الالتفاتات الوارده فی ها فی جدول خاص وتحصی بالمئویه حتی تکون توضیحا کمیا ممیزا بین طریقه توظیفه فی القصیده التقلیدیه ومثیلتها فی نظیرتها الحداثیه.وابرز سمه تمیزت بها هذه الدراسه هو انها حصلت علی مضمون الشعر الحدیث‘ کما نجدها فی دراسه الشعر العربی القدیم. ومن اهم البواعث التی برزت فی الشعر من خلال دراسه انواع الالتفات فی الضمائر یمکن الإشاره إلی المبالغه، والتصریح، والتخصیص، والتنبیه للمتلقی.
    کلیدواژگان: اغراض الضمائر، الالتفات، الدلاله
|
  • Sayyed Mohammadreza Ibnorrasool*, Amir Saleh Masoomi Pages 5-22
    Illusion is a linguistic phenomenon in Arabic grammar. By means of it as a language tool, the classical grammarians attempted to account for some words and grammatical phrases which were not in agreement totally with common rules of Arabic syntax. This linguistic tool has been found in different ways in Arabic grammar and we can recognize almost many examples of it in literary works like Quran and ancient poems; however, the grammarians just explain it in a particular part of syntax called "conjoining based on Illusion". Thus, by analyzing some examples and investigating their words, the authors tried to reveal other aspects of illusion neglected by classical grammarians. As a result, three different kinds of illusion were found in Arabic language. Three new terms were suggested for them: Syntax Illusion, Lexical Illusion, and Semantic Illusion.
    Keywords: Arabic grammar, Syntax Illusion, Lexical Illusion, Semantic Illusion
  • Hamid Bagheri Dehbarez *, Nasrollah Shameli, Sardar Aslani Pages 23-36
    Abu Almajd Isfahani" is one of the greatest Iranian poets whose poets are in Arabic language. He was trained in Iran and Iraq (Isfahan and Najaf) and used both cultures. Although he is a great poet, his academic and literary life was not so much studied by academic researchers. So, this research aimed to consider both the literary and academic aspects of his life. The findings of this study show that the main theme of his poetry is Ekhvaniat, he has considered the glory of great people in his poetry; nevertheless, he has not ignored the mean people. Althou his poems are not great in number, their meaning is beautiful and sublime. He concerned with figures of speech in his poetry.
    Keywords: Abu Almajd Al Isfahani, Poetic thems, Ekhnaniat. Eulogy
  • Dr. Boulaares Djemai * Pages 37-50
    Textbooks have been very significant and valuable for our precedents because education is very significant and through it, everybody can achieve fulfillment. Knowledge and its application can be achieved through the person’s interaction with society, worldview and his intellectual development. The criteria of social discipline, behavioral values snd civilization should evoke knowledge in the students. Therefore, a textbook should benefit from contemporary linguistic culture which is summarized as follows: 1 - Debate and conversation, question and answer. 2 - Storytelling, narrative and representation of characters and imitation. 3 - Reports and speeches, words and conversations. 4 – Giving directions and instructions. 5 – Holding personal interviews and managing meetings, 6 - Describing realistic things, arguments, defending their opinion, explanation, dialogue, analysis, survey and commentary. These aspects must be observed in the language and style of the book when a person wants to develop educational materials because these factors implicitly form the ideology of the students who are the next generation of our society
    Keywords: Paradigmatic, Text Book, Curriculum, design
  • Danesh Mohammadi Rakati *, Alireza Mohammad Rezaei Pages 51-68
    Stylistic is one of the important Methods in Linguistics, that many of the Linguistic researches about Quran are based on it. This article seeks to use statistical methods to explore the implications of language in Sura Noah, through the analysis at the linguistic level. According to the language of the sura Noah, we analyzed both phonetic level and syntactic level. Research findings indicate that increased use of bass phones and repetition of some sounds such as “R”, are coordinated with the overall context of sura. At the syntactic level, pronouns at the beginning of the sura, indicates the efforts of Noah to evoke emotions of his People, and at the end of the sura, pronouns indicate the efforts of Noah to distance himself from his people, because they rejected his invitation.
    Keywords: sura nouh, Stylistics, Semiotic examination, Phonetic level, language sounds, syntactic level
  • Ali Zahed poor * Pages 69-90
    There are several books in Arabic language on writing styles and instructions as well as the characteristics of writers. The present article is an attempt to introduce and critically and comparatively study the books written from the early Omayyad era up to the ninth century Hegira, i.e. when Sobh al-Asha fi Sana’at al-Insha on writing instructions was written. It is a descriptive-critical study. The first chapter briefly introduces the books on writing instructions and their authors. Then their styles are introduced and critically studied. In the second chapter, the biography of Qalqashandi is reproduced and then, the contents of his book, Sobh al-Asha, is briefly discussed and his book is compared with other related works. The reason for selecting Sobh al-Ashi is its considerable fame in the field of writing instructions. Moreover, it is one of the most exquisite works of the era of literary decline which is called an encyclopedia of the sciences of its time by experts.
    Keywords: writing instructions, writing tools, characteristics of writer, Sobh al-Asha, Qalqashandi
  • Ryadh Alsawad *, Marzieh Ghorbankhani Pages 91-104

    The most important characteristic of the rules of Arabic language is their extent and diversity, so that they are difficult for learners to manage and learn. There are Different reasons that play role in formation of this diversity. Some reasons are due to the language itself, because it is a language of derivation; it has the ability to expand and borrow words from other languages and interpret them based on the capabilities of its own native speakers. Another reason is because of the grammarians themselves who have undergone forgetting, errors, delusion or change in opinion. And some of these are general and come from cultural difference or incorrect punctuation and interpolating occurred in many of the views of grammarians, or because of tune and the music of the words. It may be caused by jurisprudential doctrinal differences raised among people. The research with a descriptive and analytical approach is an attempt to collect reasons for this multiplicity. one of the main results obtained by the study is that the language and its rules over the centuries have been influenced by the cultural, social and religious circumstances of life, and are subjected to the culture of grammarians and their sectarian affiliation, and we believe that this vulnerability is a double-edged sword; whenever it leads to the enrichment of the language and its expansion, it leads to ambiguity and learning difficulty to learners.

    Keywords: Syntax, Grammarian, Grammatical opinion, Grammatical dispute, Reasons of difference
  • Fatemeh Lotfigoodarzi *, Pabiyah Bent Alhaj Maming Pages 105-120
    Eltifat is one of the most prominent artistic techniques that impressively drew the attention of the old and modern poets. This rhetorical style bestows richness to texts and contributes to avoiding direct addressing. Therefore, this study deals with the aesthetics of pronouns, Eltifat, in Mahmoud Darwaish’s collections, “It's a song. It’s a song”, “Eleven planets and “The Fence”. Pronouns and verbs are not always used for what they are meant in language usage. The purpose of studying and analyzing this text is to understand this concept and clearly illustrate the meaning behind it through its components and also by indulging into its profound language secrets, interpreting its syntactic structure, figuring out the relations of meanings and words and to project possible faces of the text away from its direct interpretation. Eltifat in his poetry relies on one or two sentences or even three to maximum ten sentences regardless of the number of lines. The researchers illustrate the meaning of the term “Eltifat” trying to find a synonymous word in the Arabic language heritage following a statistical and analytic method in order to illuminate the uniqueness of employing Eltifat in the traditional poem and its equivalent in modern poems. This was carried out by analyzing Eltifat and its employment in the Arabic poem generally to reach the aesthetic aspect of pronouns in all the three collections of this Arabic poet' Mahmoud Darwaish. The most considerable finding of this study is exaggeration, permit, customization, the alert the recipient
    Keywords: Pronouns ’ purposes_Eltifat_Significance