فهرست مطالب

ادبیات عرفانی - پیاپی 2 (بهار و تابستان 1389)

مجله ادبیات عرفانی
پیاپی 2 (بهار و تابستان 1389)

  • 196 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی اکبر باقری خلیلی، عصمت عامری صفحه 1
    با وجود آنکه مولوی پرورده دوران آشوب زده ای چون دوران مغول است، تحت تاثیر تعالیم پدرش، بهاء ولد، و استادش، محقق ترمذی، و به ویژه شمس تبریزی، با سلوک در تصوف بسطی و عرفان عاشقانه، شادی و طرب را درون خود جاری ساخت و در غزلیات شمس بازتاب داد. با مطالعه و بررسی عوامل شادی در غزلیات وی، روشن می شود که نوع شادی او انفسی و درونی است. او بر عشق، معشوق، رهایی از خود و وصال، بیش از سایر عوامل تاکید دارد. از دیدگاه او، عشق، شادی بخش زمان و مکان، عامل کمال و وصال به معشوق است و معشوق دوگانه، یعنی نهان (خدا) و آشکار (شمس، زرکوب و چلبی) به زندگی اش معنا می بخشند. او با کشف معنای زندگی، در رهایی از خود و پیوستن به وصال می کوشد و آن گاه که به خودشکوفایی و کمال می رسد، مغز و معنی شادمانی را می یابد و برای ابدی ساختن آن، از بندگی معشوق غافل نمی شود.
    کلیدواژگان: مولوی، شمس تبریزی، عشق، شادی
  • نرگس حسنی صفحه 25
    محمد(ص) مهم ترین جزء نظام فکری عین القضات است و به جرات می توان گفت تمام مفاهیم و مصطلحات مندرج در آثار او، در سایه محمد(ص) معنا می یابند. سالک برای رسیدن به معرفت و مشاهده جلوه حسن حق، باید مقام وی را درک کند و معانی را در آینه وجود او بیابد. این مقاله تلاشی است برای به تصویر کشیدن نمای کلی سیمای محمد(ص) در آثار عین القضات همدانی، با تکیه بر دو اثر مهم و مفصل او، تمهیدات و نامه ها. دستاورد نگارنده آن است که اگرچه محمد(ص) مایه کمال، رونق و اعتبار تمامی ارکان جهان بینی عین القضات است، از نظر وی، گاهی به منزله حجابی است که مشاهده بی واسطه و استحاله در وجود معشوق، با گذر کردن از آن ممکن می شود.
    کلیدواژگان: ابلیس، حجاب، عین القضات همدانی، محمد (ص)، نور سیاه
  • مریم حسینی، پری سیما جوادی ترشیزی صفحه 49
    از جذاب ترین رساله های رمزی سهروردی «قصه الغربه الغربیه» است. در این داستان، شیخ اشراق دیدار انسان نورانی با جفت آسمانی اش را به گونه تجربه ای رویاگونه و در قالب سفری درونی تصویر می کند. کهن الگوها نقش ویژه ای در پیشبرد این داستان و به تصویر کشیدن وقایع دارند. این پژوهش با تکیه بر شیوه نقد کهن الگویی یونگی انجام شده است و در آن، انواع موقعیت ها و شخصیت های کهن نمونه ای نشان داده و بررسی می شوند. نمونه هایی از موقعیت های کهن الگویی مطرح در این داستان عبارت اند از: طلب و شوق؛ ولادت مجدد؛ سفر؛ تبدیل کثرت به وحدت و گذشتن از آب و آتش. از میان شخصیت های کهن الگویی هم پیر دانا، آنیما و سایه مورد توجه قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: سهروردی، قصه الغربه الغربیه، موقعیت کهن الگویی، شخصیت کهن الگویی
  • محمد خدادادی، مهدی ملک ثابت، یدالله جلالی پندری صفحه 73
    شمس تبریزی برای احادیث نبوی اهمیت بسزایی قایل بوده و همان گونه که خود اشاره می کند، کمترین سخن حضرت محمد(ص) را با تمام کتاب های عالم قابل مقایسه نمی داند. او معتقد است، ورای ظاهر احادیث، معناهای باطنی عمیقی نهفته است که تنها عارفان و واصلان درگاه احدیت قادرند آن را درک کنند. او حتی گاهی قرآن و حدیث را با هم می سنجد و می گوید: قرآن را به این دلیل دوست دارد که از زبان حضرت رسول(ص) جاری شده، نه به این علت که خداوند آن را فرستاده است. او همچنین بر این باور است که در احادیث، اسرار بسیار زیادی وجود دارند که به دلایلی در قرآن مطرح نشده اند. شمس با درک عرفانی عمیقی که نسبت به سخنان حضرت رسول(ص) دارد، معانی عارفانه بدیع و شگرفی را از احادیث استخراج و عرضه می کند؛ معنی هایی که عارفان قبل از او به ندرت متوجه شده اند. در این پژوهش، ابتدا نظریات شمس در باب تاویل و تاویل حدیث را بررسی، سپس شیوه های تاویلی او را به صورتی ساختارمند طبقه بندی کرده ایم.
    کلیدواژگان: شمس تبریزی، مقالات شمس، احادیث نبوی، تاویل حدیث
  • مجتبی دماوندی صفحه 105
    در این جستار، یکی از برجسته ترین عارفان نیمه دوم قرن چهارم هجری قمری و اوایل قرن پنجم، «جعفر بن محمد بن حسین ابهری»، معروف به «باباجعفر» و اثر گمنام او با نام «آداب الفقراء»، برای نخستین بار معرفی می شود. در متون عرفانی فارسی، نامی از باباجعفر ابهری و نشانی از کتاب او نیست؛ ولی در تراجم و آثاری که درباره حوزه عرفانی جبال نوشته شده و بیشتر هم به زبان عربی است، او عارف، شاعر و محدث بزرگی به شمار می رود که جایگاه خاصی در عرفان آن مناطق دارد. هدف این پژوهش، بازشناسی این عارف با مراجعه به متون و منابع کهن است.
    کلیدواژگان: آداب الفقراء، بابا جعفر ابهری، عرفان منطقه جبال
  • افسانه سعادتی، رضا شجری صفحه 125
    مولانا اهل استدلال بوده ودر مثنوی از انواع استدلال بهره برده است. البته استدلال مورد نظر مولانا، بیشتر استدلالی است که در جهت فهم مطلب به مخاطب است تا اثبات ادعا. استدلال های تفهیمی که بیشتر در موضوع های اخلاقی خودنمایی می کنند، شامل انواعی چون عقلی، نقلی، عقلی و نقلی است. مولانا در استدلال های عقلی –آنچنان که روش معهود واعظان منبری است- بیشتر به تمثیل و تشبیه، و در استدلال های نقلی به قرآن و حدیث تکیه داشته است.
    کلیدواژگان: مثنوی، مولانا، استدلال (قیاس، استقراء، تمثیل)، شیوه های استدلال (عقلی، نقلی، عقلی و نقلی)
  • قهرمان شیری صفحه 151
    حدیقه سنایی یکی از متن های پرابهام ادبیات ایران است. ابهام های این کتاب -که اولین منظومه عرفانی در زبان فارسی است- بیشتر از نظر زبان ادبی است که در آن، از امکانات زبان گفتاری و گویشی آن سال ها استفاده شده است. همچنین دامنه تغییر و جا به جایی ها، حذف ها و ایجازها در ساختمان جمله های حدیقه بسیار گسترده است و اصطلاحات، کنایات و تعبیرهای رایج در فرهنگ شفاهی نیز بر آن افزوده شده است. به همین دلیل، بیشتر مخاطبان امروزی (حتی پس از خوانش های مکرر) در برقراری ارتباط بین جمله ها و اجزای آن ها دشواری های بسیار پیدا می کنند. شاید یکی دیگر از دلایل ابهام این اثر، شتاب زدگی در هنگام نگارش و نداشتن فرصت برای ویرایش بوده؛ مطلبی که در کتاب های تاریخی و تذکره ها به آن اشاره شده است.
    کلیدواژگان: حدیقه، زبان گفتار، زبان گویشی، سنایی، فرهنگ عامه
|
  • A. A. Bagheri Khalili, E. Ameri Page 1
    Joy is a positive state and an intrinsic part of mind. It is a range of both material and spiritual pleasures accompanied by happiness and other positive passions. In psychology it is based on positive mindset, in sociology on sense of well-being, and in Gnosticism and religion on fulfillment of God’s will. Examination of the historical attitude to joy in the Iranian culture and literature shows that the ancient Iranians were joyful people, and Iran was considered as a land of joy and worship. In the Sāsāniyān period due to economic downfall and weakening of religious beliefs, and other transformations and events, the specter of insecurity engulfed the country. With the formation of Ghaznavīd, and even Sāmānīd dynasties a new sense of security, as well as cultural and economic recovery emerged, but what constituted joy was essentially of an external type. However, the flourishing growth of the period did not last long and the subsequent political and social situation brought about a depressing atmosphere for the Iranians. In the same period determinism and subjectivism grew in Iran and joy took a subjective dimension to itself. Molavī, who grew up in such an atmosphere, and was under the tutelage of many scholars of the time, let joy run in his heart and reflected it in his poems. An examination of his poems shows that joy for him was of a subjective sort and concepts such as love, the beloved, and freedom from the self of fundamental importance. From Molavī’s viewpoint, love has multiple functions and the beloved gives meaning to life; thus, he endeavors to join his beloved so as to reach perfect self-actualization, and achieve everlasting joy.
  • N. Hasani Page 25
    The most important part of Ayn al- Quāt’s intellectual system is based on Muhammad (pbuh) and his presence gives sense to almost all the terms and concepts in Ayn al-Quāt’s works. To achieve knowledge and perceive manifestation of God’s beauty, a seeker has to come to an understanding of Muhammad’s position and behold meanings in the mirror of his existence. This article attempts to depict an overall picture of Muhammad’s demonstration in Ayn al-Quāt’s writings by focusing on two important and detailed works of his: Tamhīdāt and Nāmehā. It concludes that while bestowing perfection and embellishment to all aspects of Ayn al-Quāt’s ideology, Muhammad is regarded as a veil that must be left in order for the Beloved to be observed directly and the lover to be annihilated into His existence.
  • M. Hoseini, P. Javadi Torshisi Page 49
    The Ghessat al-Ghorbat al-Gharbiya (Story of western alienation) is one of the most striking symbolic treatises of Sohrevardī. In this story, ‘sheikh of illumination’ depicts the meeting of the luminous human with its divine mate as a dream like experience in the form of a spiritual journey. It is the story of descent of soul and its captivity in the chains of material word. It portraits the carnal soul’s struggles in passing the obstacles and ends with arriving at Tour-e-Sina and the father’s mythical temple and visiting him. The archetypes have a special function in advancing the theme of this story and picturing its events. Therefore, a Jungian archetypal approach has been adopted. The archetypal situations and characters that have been considered specially are respectively as follows: quest and yearn, rebirth, journey, conversion of multiplicity to unity, passing through water and fire; and those of characters: the wise old man, anima, and shadow.
  • M. Khodadadi, Y. Jalali Pandari, M. Malek Sabet Page 73
    Shams al-din Mohammad Tabrīzī is one of the greatest theosophists of the seventh century AH. He brought a fundamental transformation to the life and thoughts of Maulānā Jalāl al-din Muhammad. Arguably, the only work remained of Shams is Maghālāt-e Shams Tabrīzī which is a collection of his discussions with Maulānā or his disciples written down by their students. However, Maulānā’s Divan-e Shams is a dedication and allusion to Sham’s mysteries. Prophetic Hadīth was of paramount importance for Shams. He believed that only the possessors of gnosis and those who are united with God can decipher the in depth meaning of Hadīth. He revealed novel mysteries in prophetic Hadīth which are not mentioned in Qur’an and were not noticed by his preceding Gnostics. In this paper, Sham’s approach to Hadith interpretation is discussed, and his hermeneutic methods toward it is analyzed.
  • M. Damavandi Page 105
    Khorāsān and Baghdād mystical schools are linked together by Jibāl (or the non-Arab Iraq) school. Many researchers have studied thoughts and works of the masters of Khorāsān and Baghdād schools; nevertheless, several of the underlying intellectual and mystical structures of these schools still remain unknown. Consequently, these figures are usually considered as obscure masters, having eccentric ideas, even blamed or rejected by other masters. This article introduces one of the most prominent mystics of the late fourth and early fifth century AH, namely, Jaʻfar ibn Mohammad ibn Hossein Abharī, known as Bābā Jaʻfar, the writer of Ādāb al-Foqarā’ (The Manners of the Seekers of Truth). There is no trace of him and no mention of his book in Persian mystical texts. However, in some Arabic biographies or treatises written about Jibāl school, Bābā Jaʻfar has been regarded as a great mystic, poet, and scholar of Hadīth, holding an important position in the mystical thought of that region. Basing the focus of this study on classical texts and sources, a new portrait of this mystic is being depicted.
  • A. Saadati, R. Shajari Page 125
    This article is an attempt to analyze Mualānā’s approach to the concept of inference or reasoning in Mathnavī. Primarily, the definition of inference is provided and its various types are distinguished, then, the application of each type is studied in Mathnavī and a number of examples are given to illustrate Maulānā’s approach to the act of reasoning. Moreover, the relation between Maulānā, the author, and his addressee’s conception is discussed in details. It is demonstrated that Maulānā applied reasoning to enhance addressee’s conception rather than to prove a claim. He particularly applied logical reasoning, a common concept in ethics, which is comprised of diverse types such as, rational, traditional, or jointly. As a pulpit preacher, he employed parables and similes for rational argument, and cited Qur’an and Hadīth for traditional argument.
  • Gh. Shiri Page 151
    Hadīghe of Sanā’ī is one of the most ambiguous texts of Persian literature. The ambiguity of this book, which is the first mystic collection in Persian language, does not result from the usage of complex words or imageries, but from the high simplicity of its language. The frequent use of spoken language and dialects of those years, transference, omission and abbreviations in sentence structures, and moreover, application of expressions, ironies and common definitions of oral culture, has made it difficult for the today readers of this text to find the relation between sentences and their elements even after several readings. Hastily writing, and leaving texts unrevised, the common characteristic of historical books and biographies, can be named as the other cause of the ambiguity of this text.