فهرست مطالب

نشریه زبان پژوهی
پیاپی 7 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • دکترشکر الله اسداللهی، وحید نژاد محمد صفحه 1

    صورت داستان پردازی و پردازش مفهومی رمان های قرن بیستم در حیطه های روایت بخشی، ساختار سازی، محتوا گرایی و واژه گزینی، از دغدغه های اساسی نویسندگان به شمار می رود و ایدئولوژی و نظام جهان بینی افسار گسیخته رایج در این عصر را تحت الشعاع قرار داده است.ادبیات معاصر فرانسه، در پی ورود پر هیاهوی لویی- فردینان سلین به عرصه رمان پردازی قرن بیستم، در کالبد های ابداعی و ساختار شکنانه، شکلی نوین به خود گرفت و تقدم دا ل ها، نظام ساختار مند صوری و معنایی سنتی را در هم کوبید، زبان فردی را شناسایی کرد و اجتماع انسانی را در هاله های تمایز و تفاوت، زبان ستیزی و معنا گریزی در دوران پر تلاطم و جنگ آلود سلین، در تنگنا قرار داد؛ در نتیجه، اسلوب های بیانی رایج در زبان گفتاری سلین، ساحت زبان نوشتاری را در هم شکست و هیجان و باز خورد صریح و آنی زبان گفتار را به خواننده انتقال داد. در مقاله حاضر، صورت های مختلف و تاثیر گذار این عناصر گفتاری، زبانی و ساختاری را بررسی کرده و با کنکاش در رمان های این نویسنده برجسته قرن بیستم، وجوه و شاخص های سنت شکن داستانی وی را با تکیه بر برخی اندیشه های معاصر، در حیطه های متن، زبان، نوشتار و ساختار شکنی، تحلیل کرده ایم

    کلیدواژگان: رمان، تحلیل زبان، زبان عامیانه، زبان نوشتار، داستان پردازی لویی، فردینان سلین
  • علی افخمی، زهرا اصغری صفحه 27

    حرف اضافه «در» یکی از حروف اضافه مکانی[1]فارسی و روشن ترین مفهومش، بیانگر رابطه هندسی- فضایی[2]بین شیء[3]متحرک (TR) و زمینه ای[4](LM) است که در آن واقع شده است؛ اما این واژه در کنار مفهوم مکانی اش، مفاهیم غیر مکانی[5]یا حالتی[6]متعددی را هم منتقل می کند. حال، سوال این است که آیا این مفاهیم، مستقل از هم هستند و به طور تصادفی، به یک صورت واژگانی واحد نسبت داده شده اند یا اینکه به هم مربوط اند و ریشه ای مشترک دارند. فرضیه مقاله حاضر، این است که پیامد های نقشی متعلق به مفهوم مکانی حرف اضافه «در»، نقطه اتصال و ارتباط مفاهیم غیر مکانی این واژه با مفهوم مکانی اش هستند. برای روشن شدن این مطلب، نخست، بر اساس مثال های موجود در متون نوشتاری معمول در زبان فارسی، کاربرد های مفهوم مکانی این حرف اضافه و پیامد های نقشی مرتبط با این مفهوم را در بافت های مختلف به دست آورده ایم؛ سپس بافت هایی را شناسایی کرده ایم که در آنها، زمینه جدا شدن پیامد های نقشی از فضا های سازنده اولیه شان، یعنی رابطه هندسی- فضایی بین شیء و زمینه در مفهوم مکانی این واژه فراهم می شود؛ آن گاه به جدا شدن پیامد های نقشی مربوط به مفهوم مکانی این حرف اضافه، تبدیل شدن آنها به متغیر های مستقل و در نهایت، شکل گیری مفاهیم غیر مکانی برای حرف اضافه «در» پی برده ایم؛ به این ترتیب، ارتباط بین مفاهیم به ظاهر دور از هم حرف اضافه «در» را مشخص کرده و در نتیجه، چند معنایی بودن آن را ثابت کرده ایم.

    کلیدواژگان: حرف اضافه در، چند معنایی، نظریه LCCM
  • امیر حسینی، خسرو ترکاشوند صفحه 49

    تعریف حروف اضافه مرکب، تعداد و حد و مرز آنها یکی از موضوع هایی است که در زبان فارسی و بین دستور نویسان و زبان شناسان سنتی و معاصر، بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد. این موضوع به ساختار زبان فارسی و نیز ساختار ویژه خود حروف اضافه مرکب بر می گردد. از ترکیب برخی حروف اضافه مرکب فارسی می توان حروف اضافه ساده را بدون تغییر در معنای آن حذف کرد و برخی دیگر را می توان به کل، با یک حرف اضافه ساده و دارای همان معنا، در متن جای گزین کرد. پایه اصلی حروف اضافه مرکب فارسی، اسم است و این حروف، به ندرت از حرف و صفت تشکیل می شوند؛ گاه نیز دو حرف اضافه ساده، یک حرف اضافه مرکب را تشکیل می دهند. در زبان روسی، حروف اضافه ترکیبی از اسم، قید و فعل مشتق می شوند و ویژگی تصریفی این زبان، باعث می شود از یک سو، متمم در پی حالت های دستوری، از حروف اضافه تاثیر پذیرد و از سوی دیگر، گاه حروف اضافه سه کلمه ای در این زبان پدید آید. در این مقاله کوشیده ایم تا ضمن بیان نظر ها و تعریف های دستور نویسان درباره حروف اضافه مرکب، ویژگی های ساختاری، معنا شناختی و نحوی آنها را بررسی کنیم و در زبان های روسی و فارسی، برای مقاصد آموزشی، این حروف را با یکدیگر مقایسه کنیم. بدین منظور، از راه های تشخیص حروف اضافه مرکب از ترکیبات مشابه آنها هم سخن گفته ایم

    کلیدواژگان: حروف اضافه مرکب، نسبت تبعی، زبان روسی، زبان فارسی، ساختار
  • نقش استعاره در برجسته سازی و حاشیه رانی ایدئولوژی در روز نامه های داخلی
    ابراهیم رضاپور، فردوس آقا گل زاده صفحه 67

    تحلیل انتقادی استعاره، روی کردی است که جنبه های مختلف تحلیل انتقادی گفتمان، تحلیل پیکره ای، کار برد شناسی و زبان شناسی شناختی را در یک مجموعه گرد می آورد. کار کرد های اصلی استعاره در گفتمان، عبارت اند از برجسته سازی و حاشیه رانی ایدئولوژی ها، و باز نمایی و باز تولید ایدئولوژی در رسانه ها. در پژوهش حاضر، این کار کرد ها را در روز نامه های داخلی، بررسی کرده ایم؛ بدین شرح که نخست، روی کرد های مختلف را درباره تحلیل انتقادی استعاره، معرفی کرده ایم و سپس نمونه هایی از استعاره های گفتمانی استخراج شده از روز نامه های رسالت، کی هان، ایران، مردم سالاری و آفتاب یزد را بر اساس روی کرد های تحلیل گفتمان انتقادی وندایک و استعاره گفتمانی کامرون، تجزیه و تحلیل کرده ایم. یافته های تحقیق، حاکی از آن است که نقش های اصلی استعاره در گفتمان رسانه ای، باز نمایی و باز تولید ایدئولوژی و همچنین برجسته سازی و حاشیه رانی ایدئولوژی هاست و نمونه های بر گرفته از روز نامه های یاد شده نیز فرضیه های تحقیق را تایید می کنند؛ علاوه بر آن، تحلیل داده های تحقیق نشان می دهد که راه برد های ایدئولوژیک استعاره نظام مند در گفتمان بدین شرح اند: قطبی سازی، برجسته سازی نقاط قوت خودی ها و نقاط ضعف غیر خودی ها، توصیف کنشگر، غیریت سازی، مثال و تشریح، گواه نمایی، خود بزرگ منشی ملی، اجماع، تکرار، تلویحات، تشریح و واژگان گرایی.

    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان انتقادی، استعاره گفتمانی، برجسته سازی و حاشیه رانی، زبان و ایدئولوژی، راه برد های ایدئولوژیک
  • طیبه سیفی، نرگس انصاری صفحه 95

    تصاویر شعری، از عناصر اصلی شعر است و یکی از معیار های مهم نقد شعر نزد ناقدان ایرانی و عرب در همه دوره ها به شمار می رود. در دوره معاصر، توجه به این جنبه از زیبایی شناختی شعر از سوی ناقدان دو زبان مورد بحث، بیشتر شد؛ تا جایی که برخی ناقدان برجسته فارسی و عربی، آثاری مستقل را در این حوزه، تالیف کردند. کمال ابو دیب و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، از جمله این ناقدان هستند که در آثار ارزنده خود، دیدگاه هایی جدید و روشن را در حوزه صور خیال، طرح کرده اند. بررسی آثار ابو دیب درباره صور خیال شعری، بیانگر نگاه کلی ناقد به این پدیده زیبایی شناختی است و پژوهش او در واقع، کاوشی در ساختار زبانی اثر ادبی، به شمار می رود. این ناقد بر دیدگاه عبد القاهر جرجانی- که تصاویر شعری را از عناصر اصلی، بلکه زنده و پویا در خلق اثر هنری می داند- صحه گذاشته و تاکید کرده است. وی هماهنگی میان سطح معنایی و روان شناختی را از عوامل پویایی و غنای صور شعری، به شمار آورده و آن را از دستاورد های عبد القاهر جرجانی دانسته است و با تکیه بر دستاورد های جرجانی در این شکل از نقد کوشیده است تا غنای میراث ادبی خود را در این حوزه، اثبات کند. اندیشه های شفیعی در کتاب صور خیال در شعر فارسی، ژرف اندیشی و نگاه نافذ او را به این جنبه از نقد شعر نشان می دهد. وی صور خیال را مجموعه ای از تصور های بیانی و مجازی دانسته و روش او در این حوزه از نقد،بر عکس شیوه ابو دیب، جزئی و تفصیلی است. این ناقد همچون ابو دیب، روش تطبیقی را انتخاب کرده و پس از شرح مسائل نظری در این حوزه، آنها را با نمونه های شعری، تطبیق داده است. نگاهی انتقادی همراه با بیان اندیشه های نقد جدید درباره تصاویر شعری و تالیف کتاب مستقل در این حوزه، ما را بر آن داشت تا به بررسی و مقایسه دیدگاه های این دو ناقد در حوزه تصاویر شعری بپردازیم

    کلیدواژگان: نقد عربی و فارسی، تصاویر شعری، شفیعی کدکنی، کمال ابو دیب، جدلیه الخفاء و التجلی، صورخیال
  • بتول علی نژاد، فرشته مهدوی صفحه 123

    یکی از عناصر زبر زنجیری مهم در زبان، آهنگ است و برای شناخت بهتر آن می توان از بررسی های صوت شناختی کمک گرفت. در این مقاله، به بررسی صوت شناختی آهنگ پاره گفتارهای پرسشی در گونه[1] های فارسی اصفهانیو فارسی محاوره تهرانی در چهار چوب مدل آوایی خیزان، افتان و پیوستگی[2]تیلر[3](2009) پرداخته ایم.برای انجام دادن این تحقیق، برای هر دو گونه، دو مرد و دو زن را در نظر گرفتیم. این افراد پنج جمله پرسشی را بیان کردند و در نهایت، چهل پاره گفتار به دست آمده را تجزیه و تحلیل کردیم. برای انجام دادن تحلیل های آماری، از روش طرح آزمایش ها در نرم افزار SPSSاستفاده کردیم و نتایج نشان داد که در گونه های بررسی شده، مقادیر دیرش عناصر افتان و خیزان، تقریبا مشابه است؛ ولی دامنه زیر و بمی عناصر خیزان و افتان در گونه فارسی اصفهانی، نسبت به گونه فارسی محاوره تهرانی، بزرگ تر است.

    کلیدواژگان: مدل آوایی خیزان، افتان و پیوستگی، قله، دیرش، دامنه زیر و بمی
  • رضا صحرایی صفحه 145

    این مقاله با هدف ارزیابی انگاره زایشی فراگیری زبان بر پایه داده ها و شواهد فراگیری نحو زبان فارسی نگاشته شده است. در این پژوهش، نخست ویژگی های بنیادی زبان کودک را برشمرده و استدلال کرده ایم که کشف این ویژگی ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم، زمینه ساز معرفی انگاره زایشی فراگیری زبان بوده است. پس از معرفی انگاره زایشی فراگیری زبان، این سوال مطرح شده است که دانش زبانی ذاتی و زیستی (دستور همگانی)، چه ماهیتی دارد و چگونه در دستور کانونی، نمود می یابد. برای پاسخ گویی به این سوال، نخست دو دیدگاه پیوستگی و بلوغی را درباره ماهیت دستور همگانی و شیوه باز نمایی آن در زبان کودک، مطرح کرده و سپس شواهدی را از روند فراگیری نحو از سوی یک کودک فارسی زبان، به دست داده ایم تا معلوم شود کدام یک از این دو دیدگاه، بهتر می تواند شواهد را تبیین کند. حاصل بحث، این است که هیچ یک از دو دیدگاه پیوستگی و بلوغی، به تنهایی نمی توانند ویژگی های زبان کودک را تبیین کنند. در نهایت، بر این نکته تاکید کرده ایم که انگاره فراگیری زبان نمی تواند صرفا صوری باشد؛ بلکه باید بتواند گرایش های نقشی کودک را نیز تبیین کند؛ آن گاه انگاره ای را برای ترسیم سیمای پیش رفت زبان کودک، پیش نهاد کرده ایم.

    کلیدواژگان: دستور همگانی، دستور کانونی، فراگیری، پیوستگی، بلوغ، باز نمایی
  • یادگار کریمی صفحه 177

    هدف از نگارش این مقاله، به دست دادن تحلیلی جامع از نحو ساخت کنایی برپایه مشاهدات داده های زبان کردی است. در این پژوهش، با استناد به سیر تاریخی فعل های کنایی و همچنین ذکر شواهدی از ساخت های شبه کنایی، مانند گزاره «داشتن»، گزاره «خواستن»، شکل مجهول تز فعل های دو مفعولی و نمونه های مشابه از لهجه هورامی، استدلال کرده ایم که الگوی کنایی، در ساخت هایی نمایان می شود که فعل متعدی (کنایی) نتواند به مفعول، حالت مفعولی بدهد و فاعل توسط یک هسته الحاقی، با گروه فعلی ادغام شود. در این تحلیل، گروه اسمی مفعول، با وجود فعل متعدی غیر مفعولی، با هسته گروه زمان، ارتباطی از نوع تطابق می یابد و از این طریق، حالت فاعلی می گیرد. گروه اسمی فاعل نیز در جایگاه مشخصگر گروه الحاقی، وارد مرحله اشتقاق می شود و پس از تطابق با هسته گروه الحاقی، حالت «به ای» می گیرد. در روی کرد مورد نظر در این مقاله، ساخت کنایی، الگویی جداگانه و یا زبان ویژه نیست؛ بلکه پدیده ای ثانویه و پیامد منطقی و طبیعی تعامل فرایند های مستقل در نحو زبان های کنایی است

    کلیدواژگان: ساخت کنایی، گروه الحاقی، تطابق، مطابقه، فعل غیر مفعولی، حالت ساختاری
  • مهرزاد منصوری صفحه 211

    در این پژوهش، با تحلیل فرایند های واجی ستاک گذشته در زبان فارسی بر حسب میزان پیچیدگی و تعداد قاعده هایی که برای تبدیل به ستاک گذشته، بر ستاک حال آنها انجام می شود، این فعل ها را به انواع تک قاعده ای، دو قاعده ای، سه قاعده ای و چهار قاعده ای تقسیم کرده ایم. در هر یک از این دسته ها، یک قاعده، از نوع ساخت واژی ستاک گذشته و بقیه، قاعده های آوایی هستند. پژوهش حاضر، بیانگر آن است که علاوه بر عناصر واج شناختی مانند محدودیت واجی، محدودیت واج آرایی در خوشه پایانی و محدودیت خوشه و هسته هجا، عنصر ساخت واژی نیز در شکل گیری ستاک گذشته، موثر است. این پژوهش، تعامل دو حوزه واج شناسی و ساخت واژه را نشان می دهد. در این جستار، نشان داده ایم که ستاک گذشته نشان دار، با افزودن عامل ماضی ساز- که به صورت tنمود می یابد- به دست می آید. با فرض کردن tبه جای Dدر این پژوهش، در مواردی که ستاک حال به همخوان بی واک ختم می شود، از اعمال قاعده های بیشتر، جلو گیری کرده ایم. فرض جلو گیری از اعمال قاعده بیشتر، دارای توجیه اقتصادی است. این مقاله نشان می دهد که تقسیم فعل های فارسی به دو دسته بی قاعده و با قاعده، نامعقول است، تشکیل ستاک فعلی در همه فعل های فارسی، نظام مند و دارای قاعده است و تفاوت این فعل ها در تعداد و نوع قواعدی است که بر آنها اعمال می شود.

    کلیدواژگان: ستاک گذشته، تعامل واج شناسی و ساخت واژه، فرایند آوایی، زبان فارسی، فعل، خوشه پایانی
  • نگار مومنی صفحه 239

    زبان شناسی حقوقی (قانونی)، رشته ای است که با هدف های حقوقی موجود در نظام قضایی، هم راستا شده است و بر تمام شاخه های زبان شناسی، از جمله آوا شناسی، معنا شناسی، گفتمان و... تاکید می کند. این علم در ایران، چندان شناخته شده نیست؛ اما می تواند در نظام قضایی، کار بردی در خور توجه داشته باشد. هدف از نوشتن این مقاله، آن است که نشان دهیم چگونه ابزار های زبانی می توانند با تحلیل زبان شناختی، به شناسایی جرم زبانی کمک کنند؛ به ویژه زمانی که هیچ گونه مدرک معمول و شفافی در دست رس نیست. جرم زبانی به برخی کنش های گفتاری اطلاق می شود که معمولا غیر قانونی هستند؛ به عبارت دیگر، جرم زبانی با کنش منظوری صورت می پذیرد؛ مانند دروغ، فریب، تهدید، ارتشا و... برای نگارش مقاله حاضر، پس از مشاهده پرونده های متعدد در داد سرا و پلیس آگاهی تهران بزرگ، یکی از داده هایی را که جرم زبانی «دروغ» در آن وجودداشت، برگزیده و سپس آن را تحلیل کرده ایم. این داده نسبتا کامل در دو مرحله تحلیل شده است: نخست، جمله های متهم به لحاظ زبان شناختی و سپس روابط قدرت؛ در نهایت، به این نتیجه رسیده ایم که عوامل زبانی مانند ابزار معنایی (طرحواره ذهنی و قالب ذهنی، معنای فعل)، ابزار نحوی (وجه فعل)، ابزار کلامی (روابط قدرت) و... می توانند در شناسایی و تحلیل جرم زبانی، موثر باشند. دروغ هم در داد سرا و هم در پلیس آگاهی به عنوان «ضابط قوه قضایی»، جرم تلقی می شود. شایان ذکر است که بررسی تمام جرایم زبانی در یک مقاله ممکن نیست؛ از این روی، در پژوهش حاضر، تنها جرم «دروغ در نظام قضایی» را بررسی کرده ایم

    کلیدواژگان: زبان شناسی حقوقی (قانونی)، جرم زبانی، داده های زبانی، ادله زبانی (معنای فعل، روابط قدرت و _)
|
  • Allahchokr Assadollahi, Vahid Nejadmohammad Page 1

    The appearance of narration and the conceptual analysis of the twentieth-century novel along the dimensions of narrative, structure construction, content-orientation and choice of vocabulary have not only been a paramount preoccupation of authors, but they have also exercised a huge impact on the unbridled ideological tenor and worldview of the present age. The forces impacting on the system of narration have been, at least in part, moulded by social, political, historical, psychological and structuralism upheavals, and, in so doing, subjected many a writer and novelist to the mercy of ascendant theoretical frameworks and lofty precepts on good writing. From this surfaced some other groups of creators who heaped an uncanny combination of pompous scorn and severe critique on the whole gamut of classic rules of novel writing and narration. Modern French Literature saw the thunderous arrival of Louis-Ferdinand Celine on the stage of novel writing in the twentieth century, and, not any less so, the parallel emergence of novel guises in which creative and, sometimes deconstructive style manifested themselves. Then, the ascendancy of Saussure's "signifiers" and his "formal and semantic system" link up with the language of the individual and yet challenge the community in terms of contrasts and differences, even resentment towards language and meaning in the tumultuous era Celine was in. consequently, he employs expressive techniques and style of "verbal language" and slang to break the mould of the written language, investing it with a new mould in turn and leaving immediate dialogic thrill and a palpable sense of interaction in the reader through the "direct and unfettered delivery of verbal language, slang and play". The present study aims to look at the different influential aspects of these verbal and linguistic elements, endeavoring to bring out the anti-traditional trappings of his novel based on some of the modern-day thoughts and viewpoints in terms of text, language and style.

    Keywords: Novel, text analysis, Slang, the written language, narration
  • Ali Afkhami, Seyedeh Zahra Asghari Page 27

    "Dar" is one of the Persian spatial prepositions; its core/typical sense reveals a spatial-geometric relationship between a trajectory (TR) and landmark (LM). There are some other non-spatial senses which are associated with this lexical form, too. But, how does a spatial relation give rise to non-spatial senses? The main purpose of this paper is to show that non-spatial senses of "Dar" are emerged from the usage of its spatial sense in different contexts. In fact, functional consequences of the usage of its spatial sense are the common points between spatial and non-spatial senses of "Dar". To clarify the above idea, we gathered different usage of"Dar" s spatial sense and their related functional consequences. Then, we recognized bridging contexts which lead to departure of functional consequences from their creating contexts. Finally, we explained that the departed functional consequences turn to independent parameters which contain linguistic contents of "Dar"s non-spatial senses.

    Keywords: “Dar”, polysemy, LCCM theory
  • Amir Hosini, Khosro Torkashvand Page 49

    the definition of the compound preposition, their numbers and their limitations is one subject on which traditional grammarians and linguists disagree. Of course this subject refers back to the structure of the Persian Language and the special characteristics of the compound prepositions themselves. It is possible to omit some simple prepositions from some compound prepositions in Persian or to make use of a simple preposition and with the same meaning without having the meaning changed. The basic part of the Persian compound prepositions is a noun; prepositions and adjectives are rarely used. Sometimes the combination of two simple prepositions leads to the formation of a compound preposition. In Russian Language the compound prepositions are made of noun, adverb and verb. Because of the morphological features of this language, the constituents are effected by the prepositions on the one hand and have three word prepositions on the other hand. In this article an attempt is made to present the descriptions of compound prepositions, their structural, semantics and syntactic features by the grammarians and linguists and to compare them in Persian and Russian. In this way some references are used for distinguishing compound prepositions from similar compounds

    Keywords: Compound Preposition, following relation, Russian language, Persian language, Structure
  • The Role of Metaphor in Glorification and Marginalization pf Ideology in Local Newspapers
    Ebrahim Rezapour, Ferdos Aghagolzadeh Page 67

    Critical metaphor analysis is a perspective that aims to bring together perspectives from critical discourse analysis, corpus analysis, pragmatics and cognitive linguistics. The fundamental functions of metaphor in discourse are foregrounding and backgrounding of ideologies, and representation and reproduction of ideologies in media which these functions were analyzed in newspapers. In this research, different approaches to critical metaphor analysis were introduced and then many instances of discourse metaphor from Resalat, Keyhan, Iran, Mardomsalari and Aftabe Yazd newspapers were analyzed based on Van Dijk’s critical discourse analysis approach and Cameron’s discourse metaphor approach. Research data represent that the fundamental functions of metaphor in discourse are foregrounding and backgrounding of ideologies, and representation and reproduction of ideologies in media and also research data analysis represents that ideological strategies of systemic metaphor in discourse include polarization, positive self- representation and negative other- representation, actor description, antagonism, example/illustration, evidentiality, national self-glorification, consensus, repetition, implication, explanation and lexicalization.

    Keywords: Critical metaphor analysis, critical discourse analysis, corpus analysis, pragmatics cognitive linguistics
  • Tayyebeh Seyfi, Narjes Ansari Page 95

    Poetic images are primary elements in the essays Kamal Abodeib and Mohammad Reza Shafiee Kadkani and are of the most important criteria in the poetry criticism of Iranian and Arabic critics in all periods of times. This aspects of aesthetic cognition of poetry in the contemporary period was considered by the critics of the two languages and some predominant Iranian and Arabian critics wrote independently on this topic. Kamal Abodeib and Shafiee Kadkani are instances of these critics which have presented new and bright viewpoints in the field of imaginative figures in their outstanding creations. A critical view with a new critical state in the field of poetic images and compilation of independent books on this topic have obliged use to take part in a research and comparison of the various opinions of these two critics in the field of poetry images. A research in the field of imaginary figures of poems illustrates a general view of the critic to this phenomenon of aesthetic cognition and his research is a research in the oral structure of a literary essay. This critic justified the opinion of Abdolghaher Jorjani who believes poetry images are primary, dynamic and lively elements in the creation of an artistic essay. He believes that coordination between meaning level and psychological level can improve poetry figures. Shafiee’s research on imaginary figures shows that he has a profound and impressive look in this field. He knows the imaginary figures as a collection of visual images. Unlike Abodeib’s manner, his course as a critic is completely partial and elaborated. This critic like Abodeib used an adaptive method and after a discussion of some theoretic problems in this zone adapted these with poetic instances.

    Keywords: Shafiee Kadkani, Kamal Abodeib, Persian, Arabic critique, poetic images
  • Batool Alinezhad, Fereshteh Mahdavi Page 123

    In phonetics, intonation is described as a suprasegmental feature which has a significant role in nearly all world languages. The present study was an attempt on the comparative study of intonation system in Isfahani and Tehrani varieties based on rise, fall and connection model of intonation (Taylor, 2009). This project proposes that Isfahani and Tehrani intonation contours can be described using a sequence of rise, fall and connection elements. For this study, five interrogative sentences were said by four Isfahani and Tehrani native speakers. The results were then assessed using “General Linear Model Test” in the SPSS program. The results revealed that pitch contour durations were not significant in Isfahani and Tehrani varieties but pitch amplitudes in Isfahani variety were higher than Tehrani.

    Keywords: Rise, fall, connection model, peak, Duration, pitch amplitude
  • Reza Sahraee Page 145

    The goal of this article is to evaluate the Generative Model of Language Acquisition based on data and evidence of Persian syntactic acquisition. For this, at first, the fundamental characteristics which paved the way to the introduction of this model have been reviewed. Then, the question of this research, the nature of UG and the way it is represented in the core grammar has been raised. Continuity and maturational are two main views about the nature of UG and its representation in core grammar. Providing evidence from the acquisition of Persian syntax, we come to this conclusion that neither continuity nor maturation is comprehensive enough to explain the given data and evidence. This implies that any exclusively formal explanation for language acquisition is insufficient. An explanatorily adequate model for child language acquisition is the one that takes both formal and functional preferences in the account. At the end of this article, such a formal- functional model has been suggested.

    Keywords: Universal Grammar, core grammar, acquisition, continuity, maturation, Representation
  • Yadgar Karimi Page 177

    This paper is an attempt to develop a theory of ergativity syntax, focusing on the past transitive structures in Kurdish where ergativity manifests itself. In so doing, the origins of ergativity will be traced back to past participle constructions attested in old Iranian languages such as Old Persian. Drawing on the findings from the investigation of historical development of ergativity, coupled with the evidence from a diverse array of structures that share formal characteristics with the past transitive structure in Kurdish, I will argue that ergativity arises in transitive structures in which the transitive verb, subcategorizing for a complement DP, is unaccusative and the subject DP, bearing the agent role, is licensed as the specifier of a high applicative head that takes Vp as its complement. Thus analyzed, ergativity is construed as an epiphenomenon deriving from the interplay of the independently motivated operations of the syntax of ergativity languages.

    Keywords: Kurdish, theory of ergativity syntax, Old Iranian, Old Persian
  • Mehrzad Mansouri Page 211

    Variation of past stem of Persian verbs has been explored by traditional grammarians as well as modern linguists. The present study is an investigation of phonological changes among past verbs traditionally known as regular versus irregular verbs. The study classifies the Persian past stem into five categories based on the number of rules applied to it. The first category refers to verbs like “kosht” (killed) formed from “present stem” (kos) + past maker (t). the second refers to verbs like ”xord”(ate) formed from “present stem” (xor), a morphological rule (past marker) and a phonological one. The third category of verbs described in this study need two phonological rules to alter present into past. The 4th category needs three phonological rules to be applied to in addition to a morphological one. The last one refers to the verbs which need four phonological changes in addition to a past marker. The study shows that the only form of past marker is /t/. it has been also argued that some past stems are influenced by some phonological constraints like consonants appearing as final clusters as well as vowels appearing as a nucleus. Moreover the study indicates that morphological aspects of verbs should be regarded as an important factor in phonological structure of past stem of Persian verbs. In this way the study has provided evidence to support interference of phonology and morphology. The study has provided evidence to show that classifying verbs into regular and irregular is not plausible. It has been argued that all verbs are formed regularly.

    Keywords: past stem, phonology – morphology, interference, Persian, final cluster, verb
  • Negar Momeni Page 239

    Forensic linguistics is a discipline coordinated with legal goals in the judicial system, focusing on all branches of linguistics including phonetics, semantics, discourse and etc. this science is not well known in Iran; whereas, it can have applications in the judicial system. The author aims to show how linguistic analysis can help to identify language crime especially when there are no clear available proofs or documents. Language crime refers to some special speech acts which are typically illegal; in other words, language crime is accompanied with speech acts like lying, threatening bribery… Having observed numerous cases in courts and police stations (Bureau of Police Investigation), the author chose data which included “lies” and analyzed it. This complete data is analyzed in two ways. First, “defendants’ statements” and second “power relation” are analyzed. The author draws this conclusion that linguistics strategies like semantic tools (schema, frame, verb meaning), syntactic tools (mood of verb), discoursal tools (power relation) … can be effective to identify and analyze language crimes. Perjury/lie is considered as a crime in both courts and Bureau of Police Investigation. Analyzing all language crimes in one article is not possible; therefore, the author analyzes just one which is perjury/lie.

    Keywords: forensic linguistics, language crime, linguistic data, linguistic evidence meaning of verb, power relation…