فهرست مطالب
مجله تاریخ و تمدن اسلامی
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1384)
- تاریخ انتشار: 1384/10/11
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 3-21حیات سیاسی امام حسن(ع)، به ویژه مصالحه آن حضرت با معاویه که بر اساس اندیشه اعتقادی شیعه از مشروعیت سیاسی بی بهره بود، از دیرباز مایه گفت و گوهای بسیاری چه از جهت چرایی شکل گیری و چه از حیث چگونگی آن بوده است. در این نوشتار، این مقوله بر اساس دیدگاه ابن ابی الحدید در کتاب شرح نهج البلاغه، پی گرفته و نشان داده شده که از منظر او، به عنوان نویسنده ای با گرایشات سنی معتزلی، جریان مصالحه آن حضرت، تابع چه عوامل و زمینه هایی پدید آمده و در نهایت به چه فرجامی انجامیده است؟ او هرچند به صورت حاشیه ای وارد این مبحث شده است؛ اما بر اساس چند منبع کهن تصویر نسبتا مناسبی از آن ارائه کرده و نشان داده است که امام با توجه به شرایط پیشینی و قضایای روی داده یا پیش رو، با بهره گیری از تجربه و درایت، بهترین راه ممکن و معقول را برگزیده است، هرچند معاویه بر خلاف مفاد پیمان نامه و آن چه عهد کرده بود عمل نمود.
کلیدواژگان: مصالحه، امام حسن، معاویه، ابن ابی الحدید، خلافت -
صفحات 23-37اعراب قحطانی به خصوص ازد، مهره، قتبان و کنده از آغاز فتح شام، مصر و شمال آفریقا هم به عنوان غازی و هم مهاجر حضور پررنگی در این مناطق داشته اند. از سوی دیگر در منازعات سیاسی مشرق به خصوص عراق، شمار قابل ذکری از اعراب قحطانی به خصوص ازدی هر یک به گونه ای به جنبش خوارج - که مخالف جدی انحصار خلافت در قریش بود- پیوستند و برخی از آن ها همچون ابوالشعثاء جابربن زید ازدی و هوادارانش دست به کار یک تشکیلات سری در بصره شدند و زمینه ساز تاسیس امامت اباضی در مناطق جنوبی جزیره العرب و شمال آفریقا گردیدند.
کلیدواژگان: خوارج، اعراب قحطانی، اباضیه، شمال آفریقا -
صفحات 39-69پژوهش حاضر دارای دو بخش است؛ بخش نخست آن به فهرست اجمالی از شروط مشترک احراز منصب وزارت در آراء و آثار عالمان دینی و رجال دیوانی عصر عباسیان اختصاص یافته است و در بخش دوم میزان انطباق بین انتصاب ها با ویژگی ها و معیارهای لازم برای تصدی منصب وزارت، مورد بررسی قرار گرفته و سرانجام به این نتیجه دست یافته که بر رغم تاکید و توصیه سیاستمداران دیوانی مبنی بر شایسته سالاری و دقت در گزینش وزیران، خلفا اهتمام چندانی به رعایت شایسته سالاری نداشتند و عواملی چون توارث، منفعت طلبی، نفوذ زنان درباری و حسادت اطرافیان در انتصاب ها موثر بوده است.
کلیدواژگان: عباسیان، تشکیلات اداری، وزارت، شروط احراز -
صفحات 71-90حضور هشتصد ساله مسلمانان در اندلس دستاوردهای بسیار داشت و در این میان، داروشناسی و داروسازی در دوره موحدان از جایگاهی خاص برخوردار بود. در این دوره چندین داروشناس نامدار همچون غافقی، ابن رومیه، ابوالخیر اشبیلی و ابن بیطار فعالیت علمی داشتند و صدها گیاه دارویی را به مجموعه کتاب های داروشناسی افزودند که نسبت به گذشته این دانش، بسیار قابل توجه بوده است. دانش داروشناسی در این دوره از جنبه طبقه بندی داروها، ضبط صدها گیاه دارویی خارج از اندلس در کتاب ها، مقایسه داروهای گیاهی و معدنی و حیوانی سرزمین های گوناگون بایکدیگر، سفر داروشناسان اندلس به سرزمین های شمال آفریقا، شام، آسیای صغیر و تحقیقات میدانی و مشاهدات عینی آن ها، آوردن مترادف نام گیاهان دارویی به زبان های فارسی، بربری، عربی، یونانی، اندلسی (اسپانیایی) در آثار و نوشته ها ممتاز است؛ این پژوهش به بررسی دانش داروشناسی و داروسازی در دوره موحدان می پردازد.
کلیدواژگان: اندلس، موحدان، داروشناسی -
صفحات 91-112در منابع تاریخی دوره سلجوقیان روم، به گروهی تحت عنوان اخیان که حضوری فعال در جامعه داشته اند، اشاره شده است. این گروه از طبقات میانی جامعه و به ویژه پیشه وزان برخاسته بودند و آرمان ها، قوانین و ویژگی های گروهی شان آنان را با اهل فتوت در ایران و عراق مشابهت تام می بخشید. صرف نظر از باورهای صوفیانه و مذهبی شان در تحولات اجتماعی نیز نقشی چشمگیر داشتند و از آنجاکه دارای پایگاهی مردمی بودند، دامنه تاثیرگذاری آنان طیف وسیعی از جامعه را در بر می گرفت. توجه به این گروه از دیدگاه این پژوهش، معطوف است به ردیابی نشانه های ارتباط این سازمان با ایران و نیز میران مشارکت ایرانیان در گسترش و رواج این پدیده اجتماعیکلیدواژگان: ایران، سازمان اخیان روم، فتوت
-
صفحات 113-149مهاجرت فلاسفه و متکمان از شهرهای در حال سقوط اندلس به افریقیه دوره حفصی با ورود اندیشه های کلامی امام المتکلمین فخر رازی از مصر به افریقیه همزمان شد. در این برخورد اندیشه ها حاکمیت با متکلمان مالکی بود که سنت سلف را تایید و برقرار می ساختند. تقوی کلام بر فلسفه در سراسر دوره حفصی در غالب مدارس متعدد کلامی برقرار ماند. تلفیق فلسفه و کلام، فلسفه و تصوف و پیدایش تصوف فلسفی از پدیده های خاص دوره حفصی بود. رویکرد جدید این خلدون در تاریخ و ظهور شخصیت جهانی ابن سیعین، دوره حفصی را به عنوان مرحله ای اساسی در تاریخ فلسفه اسلامی، مطرح ساخت. غلبه مسلمانان در برخورد کلامی و گفتگوی عالمانه با مسیحیت، حاکی از حیات و پویایی و غلبه فلسفه اسلامی بعد از این رشد است. رواج جدل از پدیده های رایج عصر حفصی بود که به ویژه خود را در کلام خوارج اباضی مذهب افریقیه نشان داد.
کلیدواژگان: فلسفه اسلامی، کلام، تصوف فلسفی، ابن سبعین، ابن خلدون، فخر رازی -
صفحات 151-170حجم عظیمی از معلومات تاریخی، جغرافیایی و ادبی مصر اسلامی در آثاری فراهم آمده، که به شیوه خطط نگاشته شده اند. این شیوه تاریخ نگاری در مصر با ابن عبدالحکم آغاز شد، با مقریزی به اوج خود رسید و با علی پاشا مبارک روی به افول نهاد. در این نوشتار در سه بخش، خطط نگاری پیش از مقریزی، خطط مقریزی و خطط نگاری پس از مقریزی به معرفی و بررسی کتب خطط و جایگاه خطط نگاری در تاریخ نگاری مصر اسلامی پرداخته شده است.
کلیدواژگان: خطط، خطط نگاری، مصر اسلامی، مقریزی
-
Pages 3-21The life and the short period of caliphate of Imam Hassan, as the events led to his compromise with Mu‘ awiya contain many obscure points whose clarification requires a deep study and research. His political life, particularly his compromise with Mu‘ āwiya, whose caliphate is, from the Shiite point of view, illegal, is the subject of discussion and studies and the factors of this political step and how it happened have from the past been studied. This article, based on Ibn Abi‘ L-hadid´s view point, deals with the subject and investigation the factors of this phenomenon according to him as a sunnī Mu‘tazilī author. The causes and the background of this political action has been studied and its outcomes are took into consideration. Ibn Abi‘ L-hadid has relatively delivered a proper illustration of the problem and has shown that the Imam, knowing the current political situation and what was happening at the time, benefited from his insight and experience to choose the best solution thought Mu‘ āwiya did not act in accordance with the agreement.Keywords: Compromise, Political, Caliphate Imām Hassan, Mu āwiya, Ibn Abi L, hadid
-
Pages 23-37From the time of conquet of Syria, Egypt and north of Africa (Ifrikiya, Maghrib) Ghidhani Arabs especially Azd, Mahra, GHatafan and kinda had been present in these areas.On the other hand, a considerate number of Ghidhani Arabs, especially Azdi (Asadi). joined the Khawarij- who wera the serious opponents of monopoly of caliphate in Quraysh- and some of them like Azdi Abu- Sh-sa djabr.B Zayd and his follpwers set about a secret organization in Basra and paved the way for foundation of Abadiy an Imamate in south of Arabian Peninsula and North of Africa.Keywords: Khawardj, kahtanid Arab, Abadiyan, North of Africa
-
Pages 39-69This research consists of two parts: The first part introduces a brief list of common condition for achieving the position of ministry (viziership) in the views and works of religious scholars and governmental men in Abbasids era. The second part studies the suitability of the appointed men along with their qualifications and necessary criteria for taking charge of the position of the ministry (viziership) and finally comes into conclusion that although governmental men had always been emphasizing on Meritocracy in ministers (viziers) appointments, Caliphs did not care about meritocracy and factors like heredity, influence of courtier women and envy, jealousy and opportunism of some of Caliphs friends influenced these appointments.Keywords: Abbasids, administrative organization, ministry (viziership), qualifications
-
Pages 71-90Eight hundred years of Muslims in Andalus brought up many outcomes and among them all, pharmacology and pharmaceutics in Almohads period had a special position. In this period some famous pharmacologists like: Ghāfiki, Ibn Rūmyya, Abou Ikhayar Seville, Ibn Baytar were involved in scientific activities and added hundred of herbs to the collection of pharmacology books, which has been so outstanding according to the history of this science. Pharmacology science in this age is so considerable of herbs from out of Andalus in books, comparing herbal mineral animal medicines of different regions, Andalus pharmacologists travelling to the lands of north Africa, Asia, Syria minor and their spot observation, making equivalent for herbal medicines in Persian, barbarian, Arabic, greek and Spanish languages. This research is a survey on pharmacology and pharmaceutics in Almohads period.Keywords: Andalus, Almohades, Pharmacology
-
Pages 91-112In historical sources of Rome´s Seljuks, there is a reference to a group named Akhyān who were very active in the society. This group were from the middle class and especially craftsman and their ideals, rules and groups features were exactly similar to those of Ahl-Al-Futtuwwa in Iran and Iraq. Apart from their mystical and religious beliefs, they had a noticeable role in social transition and as they were supported by the society they had a widespread influence on the society. We study this group, here, to find the traces of this organization´s relation with Iran and also to study the Iranian´s participation and role in expanding this social phenomenon.Keywords: Iran, Akhyan―i—Rome Organization, Futtuwwa
-
Pages 113-149Immigration of the philosophers Mutakalims from the descending cities of Andalucia to Ifrikiya was simultaneous with the advent of Imām- ul- mutikallīm kalāmi thoughts from Egypt to Ifrikiya. In this encounter of thoughts Maliki Mutakalims were superior who confirmed and established their predecessor´s traditions. Superiority of kālam over philosophy continued in most schools of the Hafsi period. Combination of philosophy and kālam philosophy and Sufism and cration of philosophical Sufism was one of the special phenomena in the Hafsi period. Ibn khaldūn´snew policy in history and advent of the worldly character of Ibn Sab‘īn introduced Hafsi period as the fundamental stage in the history of Islamic philosophy. Muslim´s superiority over the Christian in sagacious discussions indicates liveliness and predaminary of Islamic philosophy after Ibn Rashid prevalence of polemic is one of the common phenomena in Hafsi period that revealed itself most in Ibadiyeh (madhhab).Keywords: philosophical Sufism, Ibn Sabin, Ibn khaldun, fakhr Razi
-
Pages 151-170A great amount of historical, geographical and literary knowledge of Islamic Egypt has been assembled in the works written in the genre of Khital. This genre of historiography in Egypt which was begun by Ibn ‘Abd il- Hakam, was raised to its summit by Makrizi and began to wane in Ali Pasha Mubarak. In this article, in three parts - Khitatnigari before Makrizi´s Khitat and Khitatnigari after Makrizi – We introduce the books on Khitat and study the status of Khitatnigari in the historiography of Islamic Egypt.Keywords: Khitat, Khitatnigari, Islamic Egypt, Makrizi