فهرست مطالب

تاریخ و فرهنگ - سال چهل و چهارم شماره 1 (پیاپی 88، بهار و تابستان 1391)

نشریه تاریخ و فرهنگ
سال چهل و چهارم شماره 1 (پیاپی 88، بهار و تابستان 1391)

  • 162 صفحه، بهای روی جلد: 8,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/02/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمیدرضا ثنایی، احمد بادکوبه هزاوه صفحه 9
    سیاست های مالی در بخش عمده ای از دوره سامانی و نیز سراسر عهد غزنوی ظالمانه بود و در این دوره، ستم بسیاری بر رعایا و به ویژه اعیان زمیندار می رفت. خراج سنگین و دیگر تعدی ها و مطالبات مالی در این دو دوره که حدود یک سده در خراسان به طول انجامید، اموال و زمین های بسیاری از طبقات مختلف مردم به ویژه اشراف را دستخوش چپاول و مصادره ساخت.
    بررسی سیاست های مالی در این دوره نشان می دهد؛ از زمانی در دوره سامانی که عواید خراج و برخی قوانین مالیاتی نو به سپهسالار و سپاهیان بخشیده شد، تعدی های مالی و خراج سنگین و مصادره املاک در خراسان که از روزگاری کهن وجود داشت شدت گرفت. این وضع در دوره غزنوی به اوج خود رسید. این سیاست های مالی، بیشتر اعیان یا اشراف ثروتمند را در معرض آسیب قرار داد.
    نیشابور در دوره سامانی و غزنوی مرکز گردآوری خراج (به معنای عام آن: درآمدهای حکومت) در خراسان به شمار می رفت؛ از همین رو، مصادیق این ستم های مالیاتی بر اشراف و عامه نیشابور بیش از دیگر شهرهای قلمرو سامانی و غزنوی در منابع نمود یافته است. در اثر این ستم های مالی، اعیان خراسان و ماوراءالنهر از جمله نیشابور برای سرنگونی این دو حکومت به تکاپو پرداختند.
    کلیدواژگان: سامانیان، غزنویان، نیشابور، حراج، مصادره اموال، رسوم محدث
  • زینب فضلی، سیداحمدرضا خضری صفحه 27
    به رغم اینکه تشکیل دولت فاطمی در مغرب (297 ق)، از نظر سیاسی برای اسماعیلیه پیروزی درخور توجه به شمار می رفت، موفقیت در حوزه مسائل مذهبی در آنجا به آسانی مقدور نبود. این در حالی بود که آرمانهای مذهبی و اهداف سیاسی، ایجاب می کرد فاطمیان از همان ابتدا درصدد انتشار عقاید مذهبی خود در میان ساکنان قلمرو مغرب برآیند. بر این اساس، علاوه بر رسمیت بخشیدن به مذهب اسماعیلی، اشاعه آن را محور اصلی سیاست مذهبی خود قرار دادند. یافته های این پژوهش نشان می دهد؛ برخلاف نظر برخی پژوهشگران، فاطمیان نه تنها نسبت به انتشار مذهب رسمی خود در مغرب بی اعتنا نبودند، بلکه تلاش زیادی برای گسترش آن به کار بستند؛ اگرچه این کوشش ها با نتیجه مطلوب آنها همراه نبود. تعلیم و تبلیغ عقاید اسماعیلی، جلوگیری از به جای آوردن مناسک مذهبی اهل سنت، برخورد خشونت آمیز با فقهای مالکی مغرب، تلاش برای جلب نظر علمای اهل سنت با مشارکت دادن آنها در اداره امور و نیز فعالیت های فکری و فرهنگی با هدف تقویت پایه های نظری و کاربردی مذهب اسماعیلی، وجوه مختلف سیاست مذهبی فاطمیان در مغرب را تشکیل می داد.
    کلیدواژگان: مغرب، فاطمیان، مذهب اسماعیلی
  • حامد خانی (فرهنگ مهروش) صفحه 47
    استخاره کردن به شیوه های مختلف، تاریخی کهن در جهان اسلام دارد. می توان شواهد متنوعی حاکی از کاربرد فراوان آن در زندگی شخصی و اجتماعی مسلمانان سراغ داد. رواج گسترده این منسک، بی تردید خاستگاه های نظری نیز داشته و از تحول گفتمانهای فکری جامعه نیز اثر پذیرفته است. شخصیت های متعددی در ادوار گوناگون فرهنگ اسلامی بدان توجه نشان داده و هر یک از منظری به این منسک نگریسته و با ملاحظات انتقادی خویش به تکاملش مدد رسانده اند. این مطالعه کوششی است برای شناخت چنین عالمانی و تلاش های نظری آنان؛ همچنان که از یک سو شناخت بستر فرهنگی ظهور هر دیدگاه، و از دگر سو، پی جویی اثر هر یک بر تحول فرهنگ استخاره را نیز هدف گرفته است.
    کلیدواژگان: آیینهای اسلامی، فتح الابواب، مفتاح الغیب، صائب تبریزی، صالع بینی
  • سیده نرگس تنهایی، عبدالکریم قنوات، مریم معزی صفحه 81
    عواملی را که در آسیب رساندن و تخریب بناهای تاریخی ایران نقش داشته است، می توان به دو دسته تقسیم کرد: نخست، پدیده هایی طبیعی همچون سیل، زلزله، قحط و خشکسالی، و دوم، رفتارهای انسانی که گاه خواسته و گاه ناخواسته، خسارت هایی را به بناهای تاریخی وارد ساخته است. سیاست های نادرست حاکمان که معمولا منجر به بروز جنگ و درگیری شده، کشمکش و نزاع میان پیروان فرق و مذاهب گوناگون، وضعیت نامناسب اقتصادی جامعه و از دست رفتن جنبه کاربردی برخی از بناها، از جمله عوامل انسانی است که در صدمه و آسیب رساندن به بناهای تاریخی نقشی موثر داشته اند.
    این مقاله به عوامل تخریب کننده آثار معماری ایران در عصر اسلامی تا برآمدن مغولان (سده 7 ق) پرداخته است.
    این کار با جستجو در منابع تاریخی، جغرافیایی و ادبی و تکیه بر گزارش های موجود در این آثار صورت پذیرفته است.
    کلیدواژگان: معماری ایران، عوامل مخرب، بلایای طبیعی، درگیری های سیاسی، منازعات مذهبی
  • حسن زندیه، طلعت ده پهلوانی * صفحه 113

    در طول تاریخ ایران اسلامی نظام قضایی همواره بر دو گونه عرف و شرع مبتنی بوده است. با رسمیت یافتن مذهب تشیع در عصر صفوی، فقه شیعه مبنای قضاوت های شرعی قرار گرفت و حاکم برای انجام امور قضایی مامورانی چون صدر، شیخ الاسلام و سایر مقامات قضایی (به عنوان نماینده تام الاختیار شاه در اجرای حقوق عمومی و کیفری) بدین کار می گماشت در اواخر عصر قاجار تاثیرات فکری نهضت مشروطیت و حضور طبقه جدید از تحصیل کردگان غرب در کنار طبقه حاکمه، سبب عرفی گرایی و نوسازی در نظام قضایی بخصوص متمم قانون اساسی گردید که اصل تفکیک قوا و شکل گیری نظام جدید قضایی و گرایش به سمت یک قانونگذاری سکولار را مورد توجه قرار داده بود. این برخلاف دیدگاه علماء بود که به طور سنتی خود را متولی امر قضا می دانستند. استدلال علماء این بود که به جای قانون شرع، قانون دیگر محل احتیاج نیست. این چنین به رغم کوششهای متجددین استقرار کامل قضاوت عرفی ناکام ماند. علیهذا آنچه که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ اینست که علما چه نقشی در عرفی گرایی و نوسازی نظام قضایی پیش از عصر پهلوی ایفاء کردند؟

    کلیدواژگان: نظام قضایی، شرع، عرف، متمم قانون اساسی
  • نرگس صالح نژاد، علی یحیایی، پیمان ابوالبشری صفحه 137
    در دوره قاجاریه جامعه ایران دگرگونی های زیادی در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اداری از سر گذراند. این تحقیق می کوشد این تغییرات را در حوزه یکی از مناصب شهری یعنی منصب کدخدا از طریق بررسی پیشینه تاریخی و نیز وظایف و کارکردهای آن بررسی کند، زیرا کدخدا به عنوان یکی از صاحبان مناصب اجتماعی ایران و از زیر مجموعه های تشکیلات محلی و اداری تا پایان عصر قاجار حضور موثر و پررنگی در زندگی اجتماعی مردم داشته است. منصب کدخدا در این دوره در حوزه های مختلف تعریف شده است که از جمله کدخدایان محلات شهری، اصناف و روستاها بودند آنها وظایف و کارکردهای خاصی در هر یک از این سه حوزه داشتند. مطالعه منابع و اسناد برجای مانده مربوط به این دوره نشان دهنده میزان نفوذ و تاثیر این منصب در زندگی مردم است زیرا نقشی مهم در تنظیم رابطه بین مردم و حکومت داشت و از طریق ایفای نقش خود می توانست موثر و مفید و گاه حتی زیان رسان باشد و در راستای بهتر شدن زندگی و یا جهت مخالف آن گام بردارد.
    کلیدواژگان: کدخدا، قاجاریه
|
  • Hamid Reza Sanaei, AḤ, Mad Bā, DkŪ, Ba Hazā, Va Page 9
    Financial policies in major parts of the Samanid era as well as throughout the Ghaznavid period were very tyrannical and in this period much oppression was inflicted upon the subjects and the affluent land owners in particular. Heavy tributes and other financial infringes and demands in this period, which lasted about a century in Khurāsān, plundered and confiscated many properties and lands of various classes of people, especially the aristocrats. A survey of the financial policies of this period indicates that since the Sasanid period, when the tribute revenues and certain new taxes were handed over to the commanders in chief and the troopers, the financial aggressions and the heavy tributes and confiscation of properties in Khurāsān – which were common since long ago – became more severe. This situation reached its climax in the Ghaznavids period. These financial policies mostly exposed the affluent or the wealthy aristocrats to harm.During the Samanid and Ghgaznavid periods, Nayshābūr was regarded as the center for collecting taxes (in its general sense: i.e. state revenues) in Khurāsān; therefore, the instances of these financial aggressions to the aristocrats and the general public were reflected in the sources more in Khurāsān than in other cities ruled by the Samanids and Ghaznavids. Due to these financial tyrannies, the Affluent of Khurāsān and Transoxiana, including Nayshābūr, sought to topple these two rules.
    Keywords: Samanids, Ghaznavids, Nayshābūr, tribute, confiscation of properties, created customs
  • Zaynab FaḌl., Sayyid AḤ, MadriḌ, ā, KhiḌ, RĪ Page 27
    Despite the fact that the formation of the Fatimid state in Maghrip (297/909) was considered as a remarkable victory for the Ismā‘īlīs, success in the field of religious matters was not easily achievable there. As such, the religious and political ideals demanded that the Fatimids sought from the beginning to disseminate their religious beliefs among the inhabitants of the Maghrib territory. Accordingly, in addition to making the Isma’ilism a formal school, they made its promulgation as their main pivot of religious politics. The findings of this research indicate that contrary to the viewpoints of some researchers, the Fatimids were not only not negligent in dissemination of their formal sect in Maghrib, but also made great efforts in developing it, even though these efforts did not result in desirable outcomes. Education and propagation of Ismā‘īlī doctrines, prevention of performing the Sunnī religious rites of devotion, violent confrontation with the Malikite jurists of Maghrib, attempts to attract the attention of the Sunnī scholars by letting them participate in managing the current affairs as well as intellectual and cultural activities aiming at strengthening the theoretical and functional foundations of the Ismā‘īlī school of thought constituted the Fatimid’s different aspects of religious politics in Maghrib.
    Keywords: Maghrib, Fatimids, Ismailism
  • Ḥ, ā, Mid Khā, NĪ Page 47
    Asking God for guidance (istikhāra) in different ways has an age-old history in the world of Islam. Various evidences can be observed denoting its frequent application in the Muslims’ personal and social life. The widespread prevalence of this practice (rite) has undoubtedly had theoretical origins too, and has been influenced by the society’s intellectual discourses, as well. Numerous scholars in various ages have shown interest in this practice and each has looked at it from a different perspective, helping its development with their critical considerations. This study is an attempt to recognize such scholars and their theoretical attempts; as on one hand, aiming at identifying the cultural ground for the appearance of each perspective, and on the other hand, seeking to find out the impact of each perspective on the development of the culture of istikhāra.
    Keywords: Islamic rites, Fatḥ al Abwāb, Miftāḥ al Ghayb, Majlisī Ṣā'ib Tabrīzī fortunetelling
  • Sayyida Nargis Tanhā, Abdolrahim Ghanavat, Maryam MuzzĪ Page 81
    The factors that have been influential in the damaging and destroying the Iranian historical monuments can be divided into two categories: first, the natural phenomena such as floods, earthquakes, famines, and droughts; and second, human behavior that on some occasions had intentionally or unintentionally caused some damages to the historical monuments. The flawed policies of the rulers that have usually resulted in wars and conflicts, the struggles and disputes among the various sects and schools of thought, the adverse economical situations of the society, and the loss of functionality of the monumental buildings are among the human factors that have been strongly effective in damaging the historical monuments.The present article addresses the destructive factors of the Iranian architectural works in the Islamic era until the rise of the Mongols (7th/13th century).This research has been carried out by searching into the historical, geographical, and literary sources and relying on the reports available on these works.
    Keywords: Iranian architecture, destructive factors, natural disasters, political conflicts, religious disputes
  • Ḥ, Usayn Zandiya, Ṭ, Alat Dihpahlavā, NĪ Page 113

    Throughout the history of the Islamic Iran the judicial system has always been based on common law and canon law (sharī‘a). Upon the formalization of Shī‘ism as the official school (nadhhab) in the Safavid era, the Shī‘a jurisprudence was set as the basis for legal judgments; and for the execution of judicial affairs the ruler appointed officers such as Ṣadr, Shaykh al-Islām, and other judicial authorities (as fully-authorized rrepresentatives of the King in public and criminal law enforcement) to this job. Towards the end of the Qājār era, the intellectual impacts of the Constitutional Movement and the presence of the new Western-educated class alongside the ruling class prompted the secular nationalism and modernization in the judicial system, particularly the amendment to the Constitution, which had taken into consideration the principle of separation of powers (three branches of government), formation of the new judicial system, and tendency toward a secular legislation. This was contrary to the viewpoints of the scholars, who regarded themselves as the custodians of the judiciary. Their argument was that there is no need for alternative law in place of canon law; and this way, despite the endeavors of the modernists, the full establishment of the common law judgment was left unfulfilled. Therefore, what is addressed in this article is to study the role of the scholars in the secular nationalism and modernization prior to the Pahlavi era.

    Keywords: judicial system, canon law, common law, amendment to the Constitution
  • Page 137
    Iran, in the Qājār period, underwent many changes in political, social, and administrative fields. This research tries to study the changes in one of the urban positions, i.e. the position of a village chief (kadkhudā), by means of examining its historical background as well as its duties and functions, since kadkhudā as one of the social high ranking officials in Iran and a subdivision of the local and administrative establishments has had a significant presence in people’s social life up to the end of Qājār era. The rank of kadkhudā in this period has been defined in different fields, among which were the chiefs of urban, artisans, and village quarters. They had specific duties and functions in each of these three fields. Study of the sources and documents left behind from this period indicates the influence and impact that this position has had on people’s life, because the holder of this position had an important role in adjusting the relation between the people and the rule (ḥukūma) and, through playing his role, could be influential and helpful and sometimes even harmful, taking steps towards improvement of life or the other way around.
    Keywords: village chief, Qā, jā, r dynasty