فهرست مطالب

نشریه تاریخ و فرهنگ
سال چهل و پنجم شماره 2 (پیاپی 91، پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1393/02/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود توکلیان اکبری محمد تقی فخلعی صفحات 9-28
    مقاله پیش رو به بررسی مساله تکفیر که یک معضل فکری در جهان اسلام می باشد، پرداخته است. در این راستا، بررسی ریشه های تاریخی پدیده تکفیر و سیر تحول آن با توجه به بستر رخداد و عوامل و ریشه های موجده آن، رویکرد اصلی بحث را تشکیل می دهند. مقاله نشان می دهد که مساله تکفیر از ابتدای تاریخ اسلام همواره وجود داشته است. این اندیشه بر بنیان های متعددی چون بنیان های حدیثی، فکری - عقیدتی و تعصب استوار گشته است. پس از شناسایی این ریشه ها، راه حل هایی چون: بازخوانی مفهوم اسلام و تعیین حدود اسلام حداقلی، از جمله راه های ارائه شده در این مقاله برای تعدیل و اصلاح تفکر تکفیری است.
    کلیدواژگان: تکفیر، ریشه های تکفیر، علاج تکفیر، تعدیل اندیشه تکفیری
  • علی اصغر سعدآبادی، عالیه کاظمی، علی اصغر پورعزت صفحات 29-63

    سبک خاص رهبری حسن صباح و سبک ویژه اطاعت پیروانش، به علت اطاعت محض داوطلبانه پیروان از حسن صباح، یکی از شاخص ترین نمونه ها برای مطالعات سبک شناسی رهبری و فرایند اطاعت محض است. اطاعت مطلق از رهبر، در شرایط اختیار کامل و تا سر حد مرگ توسط اسماعیلیان از حسن صباح، ذهن کنجکاو هر خواننده ای را برای پیدا کردن دلایل این چنین اطاعتی تحریک می کند. در این پژوهش، ضمن بررسی دلایل این موضوع، تلاش شده است تا با مطالعه موردی، رفتار گروه اجتماعی اسماعیلیان در دوران رهبری حسن صباح مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتوا، دلایل اطاعت محض اسماعیلیان از حسن صباح مورد شناسایی قرار گرفته است. سپس کدهای اولیه با استفاده از نرم افزار MAXQDA چندین مرتبه مورد تحلیل و بازبینی قرار گرفته و در نهایت 4 شاخص اصلی و 18 زیر شاخص از مجموعه داده ها شناسایی گردید. در پایان، با مراجعه به خبرگان و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، به اولویت بندی دلایل اطاعت محض اسماعیلیان پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که عواملی چون شان اجتماعی و موقعیت رهبر، قدرت اجبار رهبر و توان ارضاء نیاز های مادی کم ترین تاثیر را بر اطاعت محض این گروه داشته و شاخص هایی چون رهبری مذهبی، فنون تاثیر گذاری اجتماعی رهبر و تعصبات دینی پیروان مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر اطاعت محض داوطلبانه این گروه بوده است. همچنین در بین شاخص های اصلی، سبک خاص رهبری حسن صباح به منزله مهم ترین عامل در فرایند اطاعت مطلق داوطلبانه اسماعیلیان شناخته شد.

    کلیدواژگان: اطاعت محض، اسماعیلیان، تحلیل سلسله مراتبی فازی گروهی، حسن صباح
  • زینب علیزاده جورکویه، فاطمه جان احمدی، عبدالحسین کلانتری صفحات 65-88

    برغواطه از بربرهای صفریه مذهبی بودند که در نیمه اول سده دوم هجری در مغرب اقصی با تکیه بر ساده اندیشی و نارضایتی قبایل از شرایط سیاسی، با تبلیغ آیینی التقاطی و ادعای مهدویت، حکومتی تشکیل دادند که تا میانه سده پنجم هجری تداوم یافت. استراتژی های گفتمانی دولت برغواطه متکی بر اندیشه مهدویت برای مدتی در سیادت آنها تاثیر گذاشت، اما با غلبه گفتمانهای شیعه و اهل سنت که با عنوان جهاد به مقابله با آنان برخاسته بودند، تضعیف و سرانجام توسط دولت مرابطان استیلای خود را از دست دادند. این مقاله در پی تبیین چرایی و چگونگی تاثیر گفتمان مهدویت در مشروعیت و هژمونی آنان با استفاده از واکاوی نظری تحلیل گفتمان ارنستولکلوئو و شنتال موف است.

    کلیدواژگان: برغواطه، گفتمان مهدویت، تحول سیاسی، مغرب اقصی
  • منصور داداش نژاد مرضیه سادات هاشمی صفحات 89-108
    سیره رسول خدا (ص) علاوه بر کاربرد در عرصه های مختلفی چون اخلاق و تاریخ، در دانش فقه نیز مورد استفاده قرار گرفته و در برداشتهای فقهی به آن استناد می شود. میزان اعتبار گزارشهای مندرج در کتب سیره نزد فقی هان و قواعد و روش استناد ایشان به گزارشهای کتب سیره، موضوعی است که کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. نوشته حاضر در صدد است با بررسی موارد استناد محقق حلی (د. 676 ق)، به سیره رسول خدا (ص)، روش فقهی وی در بهره گیری از سیره نبوی را روشن نماید.از این رو با مراجعه به آثار برجای مانده از محقق حلی به ویژه دو کتاب شرایع الاسلام و المعتبر، موارد استناد وی به سیره نبوی را استخراج و مورد تحلیل روشی قرار داده است. محقق حلی در بررسی موشکافانه رفتارهای گزارش شده درباره رسول خدا (ص) توانسته تنها به برخی از آنها اعتماد و اتکا نماید و این به جهت تردید محقق در صدور روایات و میزان دلالت و اعتبار آنچه به عنوان سیره پیامبر مطرح شده، بوده است. قواعد اصولی به کار گرفته شده از سوی محقق حلی برای احراز سیره صحیح پیامبر، پذیرش بیشینه آنچه به عنوان سیره پیامبر شناخته می شود را برای وی دشوار و غیر قابل استناد ساخته است. رویکرد حداقلی وی به گزارشهای دانش سیره، از همین منظر قابل تحلیل و ارزیابی است.
    کلیدواژگان: روش فقهی، سیره رسول خدا (ص)، محقق حلی، شرایع الاسلام، المعتبر
  • اسدااله نیک مهر هادی وکیلی صفحات 109-131
    وقف و مسایل مربوط به آن سابقه ای دیرینه در تاریخ شهر مشهد دارد و به اشکال گوناگون در دوره های مختلف تاریخی ادامه داشته است. اوج گسترش موقوفات در مشهد در دوره صفوی می باشد که این روند در تاریخ ایران بی نظیر بوده است. وقف در مشهد دوره پهلوی همچنان ادامه داشته است و البته این پدیده تا حد زیادی استمرار سنتی تاریخی بود که از زمان های دور در این شهر وجود داشته است.با توجه به اینکه موقوفات در بیشتر سلسله ها تابع سیاست های حکومت مرکزی بود، در رژیم پهلوی نیز این روند ادامه داشت.از طرف دیگر با توجه به برخی اقدامات ضد مذهب حکومت پهلوی تغییراتی نیز در روند موقوفات اتفاق افتاد؛ بطوری که در برهه ای از زمان موقوفات کاهش و در برخی مواقع، افزایش داشت که این مورد اهمیت موضوع را بیشتر نمایان می کند. مقاله حاضر برآنست با تکیه بر اسناد و وقفنامه های اداره اوقاف و آستان قدس رضوی، پراکندگی موقوفات و نوع نیت واقفان این دوره را مشخص کند و با تحلیل محتوایی و آماری، تصویری روشن از وضعیت وقف در این دوره ارائه دهد.
    کلیدواژگان: وقف، مشهد، پهلوی، اداره اوقاف، آستان قدس
  • راضیه شجاع قلعه دختر علی غفرانی صفحات 133-151
    مکران منطقه ای وسیع در جنوب شرقی فلات ایران بود که مرزهای آن از کرمان در غرب تا حدود سند در شرق کشیده شده بود. این ناحیه وسیع از شمال به سیستان و از جنوب به دریای مکران (عمان) محدود بود. مکران، ماکا، میکا، موکران، گدروزیا، ژدروزیا و... نامهایی است که در دوره های مختلف تاریخی به این ناحیه اطلاق می شده است.
    گستردگی مرزهای این ناحیه و موقعیت خاص جغرافیایی آنجا در کنار دریای عمان سبب شده بود شهرهایی با آب و هوای متفاوت در این ناحیه ایجاد شده و زمینه برای کشت انواع محصولات سردسیری و گرمسیری فراهم باشد. این تنوع آب و هوایی و محصولات، باعث شده بود این ناحیه به هندوستان کوچک مشهور شود.
    این مقاله سعی در بررسی حدود جغرافیایی مکران، به همراه شرح دقیقی از شرایط آب و هوایی، محصولات، جانوران، معادن و...این ناحیه با روش توصیفی- تحلیلی دارد.
    کلیدواژگان: مکران، پانیذ، بلوچستان
|
  • Mahmud Tawakkuliyan Akbari, Muhammad Taqi Fakhlai Pages 9-28
    The article presented here deals with the issue of takfīr (accusing others of apostasy)، which is an intellectual complexity in the world of Islam. In this respect، a survey of the historical roots of takfīr as a phenomenon and its development course in regard to the originating context and the factors and roots of it occurrence، comprises the main approach to this topic. The article demonstrates that the takfīr problem has always existed since the early Islamic history. This idea has been established on numerous foundations such as ḥadīth، ideology، and prejudice. After identifying these roots، some solutions such as reappraisal of the concept of Islam and delineating the “minimal Islam” are among the solutions presented in this article for modifying and amending Takfirism.
    Keywords: toots of takfīr, remedy for takfīr, modification of Takfirism
  • Ali Asghar Sadabadi, Aliya Kazimi, Ali Asghar Purizzat Pages 29-63

    Ḥasan Ṣabbāḥ’s specific leadership style and his followers’ specific style of obedience، because of his followers’ unquestionable and voluntary obedience to him، is one of the most outstanding examples for stylistics studies of leadership and unquestionable obedience. Unquestionable obedience of the Ismā‘īlīs to the leadership of Ḥasan Ṣabbāḥ in a totally voluntary condition and to the cost of their lives، would stimulate the curiosity of any reader to find out the reasons for such an obedience. Examining the reason for this tendency، the present research has tried through a case study to delve into the behavior of the Ismā‘īlī social group during Ḥasan Ṣabbāḥ’s leadership. In this research، first with the use of a descriptive-analytical method of the content analysis type، the reasons for unquestionable obedience to Ḥasan Ṣabbāḥ by his followers are identified. Then، using the MAXQDA software، the early codes have been analyzed and re-examined، and finally، four major indices and 18 sub-indices were identified from among the total data. In the end، by referring to the elites and with the use of Fuzzy Analytic Hierarchy Process، the reasons for the unquestionable obedience of the Ismā’īlīs have been prioritized. The results show that such factors as social status and position of the leader، the leader’s persuading power، and the ability to satisfy the material needs have had the least impact on this group’s unquestionable obedience and such indices as religious leadership، social influencing techniques، and religious bigotry of the followers were among the most important factors affecting this group’s voluntary and unquestionable obedience. Also، among the major indices، Ḥasan Ṣabbāḥ’s special leadership style was known to be the most important factor in the process of absolutely voluntary obedience of the Ismā’īlīs.

    Keywords: unquestionable obedience, Ismā'īlīs, fuzzy hierarchical group analysis, Ḥasan Ṣabbāḥ
  • Zaynab AlĪzada Jurkuya, Fatima Janahmadi, Abd Alhusayn Kalantari Pages 65-88

    Barghawatah were from among the religious Suffriya Berbers، who، relying on the simple-mindedness of the tribes and their dissatisfaction with the political situation established a state in Far Maghrib in the first half of 2nd/8th century by propagating an eclectic doctrinal tenet and claiming Mahdi and continued until mid-5th/9th century. Strategies of doctrinal discourses of Barghawatah’s state based on Mahdism influenced their supremacy (siyāda)، but with the dominance of discourses by the Shī‘as and the Sunnīs، who struggled (waged jahād) against them، they were weakened and finally lost their sovereignty to the Almoravids. This article is intended to explain why and how Mahdism discourse influenced their legitimacy and hegemony by delving into and analyzing the discourse theory of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe.

    Keywords: Barghawatah, Mahdism discourse, political development, Far Maghrib
  • Mansur Dadashnizhad, Mardiya Sadat Hashimi Pages 89-108
    Besides being applied in various fields such as ethics and history، Sīra of the Apostle of Allah (S. A. W.) has been employed in jurisprudence and is referred to in jurisprudential impressions، as well. The degree of validity of the reports contained in books of sīra in view of the jurists and their rules and methodology of reference to reports of the sīra books is a topic that has attracted less attention of researchers. The present writing seeks to examine the instances of Muḥaqqiq Ḥillī’s (d. 676/1277) reference to the sīra of the Apostle of Allah (S. A. W.) and، thereby، clarify hi jurisprudential method in employing the Prophetic sīra. Thus، by touching upon the works left behind by Muḥaqqiq Ḥillī، especially his Sharāyi‘ al-Islām and Al-Mu‘tabar، he has extracted and analyzed the instances of his reference to the Prophetic sīra. In his scrutiny of the conducts reported about the Apostle of Allah (A. S.)، Muḥaqqiq Ḥillī has been able to trust in and rely upon only some of them، which is due to his suspicion in the issuance of the traditions and the degree of the significance and validity of what had been set forth as the sīra of the Prophet. The uṣūlī rules that Muḥaqqiq Ḥillī has used to confirm the true sīra of the Prophet have made difficult and unreliable the maximal acceptance of what has been known as the Prophet’s sīra. His minimal approach to the reports of the sīra science is to be analyzed and measured from this perspective.
    Keywords: jurisprudential methods, sīra of the Apostle of Allah (S.A.W.), Muḥaqqiq Ḥillī Sharāyi al Islām, Al, Mutabar
  • Asadullah NĪkmihr NĪkmihr, Hadi Vakili Pages 109-131
    Endowment and its related issues have an age-old history in the history of Mashhad and have continued in various forms in different historical periods. The apex of endowment development in Mashhad has been in the Safavid period، which has been a unique trend in Iran’s history. Endowment in Mashhad has continued in the Pahlavi period and of course it has been the continuation of a historical tradition that has existed since early periods in this city. Given the fact that the endowed properties in dynasties have been subject to the policies of central governments، this trend has continued in Pahlavi regime، too. On the other hand، in respect to some anti-religious measures of the Pahlavi rule some changes were also made in the endowment trend، so that at some points in time endowments have decreased and in some، increased; an incidence that further reveals th importance of the issue. Based on the documents and endowment deeds of the endowment office and Astan Quds Razavi، the present article is intended to specify the dispersion of endowed properties and the kind of intentions of the endowers of this period; and by content and statistical analysis to present a clear portray of the situation of endowment in this period.
    Keywords: endowment, Mashhad, Pahlavi, endowed properties, AstanQuds
  • Radiya Shuja Qal Adukhtar, Ali Ghufrani Pages 133-151
    Makrān or Mukrān was a vast region in the south eastern plateau of Iran، whose border extended from Kerman on the west to Sind on the east. This extended area was limited to Sistan on the north and Makrān Sea (Sea of Oman) on the south. Makrān، Mākā، Mīkā، Mukrān، Gidruziyā، Zhidruziyā، etc. are the names applied to this region in different historical periods. The expanse of this region’s borders and its special geographical situation next to the Sea of Oman gave rise to some cities with different climates in this area and the ground was prepared for planting various temperate and tropical products. This climate and products variety caused this area to be renowned as little India. Under the title “Historical Geography of Makrān”، this article tries to study the geographical border of Makrān and to give an accurate explanation of the climate condition، products، animals، mines، etc. of this area with a descriptive-analytical method.
    Keywords: Makrān, Pānīdh, Baluchistan