فهرست مطالب

تاریخ و فرهنگ - سال چهل و نهم شماره 1 (پیاپی 98، بهار و تابستان 1396)

نشریه تاریخ و فرهنگ
سال چهل و نهم شماره 1 (پیاپی 98، بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علمی پژوهشی
  • صمد سامانیان، مهدی حجت، عادله محتشم صفحات 9-36
    ارزش از بنیادی ترین پنداره ها در فلسفه حفاظت و مرمت آثار تاریخی بوده، در دوره های زمانی گوناگون با دگرگونی در ارزش های چیره بر جوامع، بنیان های نظری حفاظت و مرمت آثار نیز دستخوش تغییر شده اند. شناخت زمان مند ارزش ها در حفاظت و مرمت آثار و سیر آن در طول تاریخ، بنیان دستیابی به مفهوم «میراث فرهنگی» در ادوار زمانی گوناگون است. در این پژوهش، سیر تاریخی دیدگاه ها درباره ارزش و انتظام انواع آن در حفاظت و مرمت آثار تاریخی در سه بازه زمانی «پیش از سده 18میلادی»، «سده های 18و19میلادی» و «سده های 20و21میلادی» مطالعه شد. هدف، واکاوی گذران تاریخی «دیدگاه اندیشمندان» و «نظرگاه اسناد جهانی» برای شناخت زمان مند و استخراج ارزش های موثر در تصمیم گیری های حفاظتی و مرمتی و جداسازی در سه بازه زمانی یاد شده و دستیابی به مفهوم نوین میراث فرهنگی بوده است. این پژوهش با رویکرد تفسیری و روش کیفی و با استناد به داده های موجود و اسنادی انجام شد. بررسی ها نشان داد تا پیش از سده 18میلادی، چهار ارزش مذهبی، کاربردی، هنری، و تاریخی، در تصمیم گیری های حفاظتی و مرمتی کارساز بودند. در سده های 18و19میلادی، با شکل گیری عصر روشنگری و پیامدهای آن، سویه های علمی، آموزشی، فرهنگی، گواه-مندی، احساسی، چشم اندازی، میهنی، و فنی اثر نیز دارای اهمیت شد. در سده های 20و21میلادی، گسترش مفهوم ارزشمندی، و ظهور اندیشه پست مدرن ارزش های چندگانه دگرگون شونده، به ارزشمندی تمامی سویه های یک اثر انجامید و افزون بر پیش نهاده شدن ارزش های تازه و بسیار متعدد، تعریف نوینی از میراث فرهنگی بر پایه ارزشمندی بازشناخت هر یک از وجوه هویت انسانی، پیش نهاده شد.
    کلیدواژگان: ارزش، اثر تاریخی، میراث فرهنگی، حفاظت، مرمت
  • فرزانه فرخ فر صفحات 37-60
    سنت آرایش و تزیین کتب، سابقه ای کهن در آسیای میانه و به خصوص در فلات ایران دارد. این هنر از عصر حاکمیت مغول و با حمایت مستقیم دربار دارای قاعده و اصولی مشخص شد و توسعه ای چشمگیر یافت. به تدریج آوازه فعالیت مکاتب کتاب آرایی ایران و کیفیت بالای آثار، سبب شد تا دولت های همسایه در پی کسب این تجارب و برپایی کارگاه هایی مشابه برآیند. سرزمین آسیای صغیر یکی از این مناطق بود که در دوره های مختلف تاثیرات چشمگیری را از ادب و هنر ایران و از جمله کتاب آرایی اخذ کرد. پرسش این است که چه عواملی سبب بسط و گسترش سنت کتاب آرایی ایرانی در منطقه آسیای صغیر بوده است؟بدین منظور مجموعه عواملی که بر ورود دستاوردهای هنر کتاب آرایی ایران بر سرزمین آسیای صغیر در دوره میانه (از زمان حاکمیت سلاجقه روم تا دوران شکوفایی کتاب آرایی عثمانی) نقش داشته اند با ارجاع به منابع و اسناد موجود، معرفی و تحلیل می شوند.
    داده های به دست آمده بر این امر گواهند که مواردی همچون نفوذ فرهنگ و ادب ایرانی، مهاجرت هنرمندان، انتقال نسخ مصور و حضور برخی از حامیان کتاب آرایی ایرانی در دیار عثمانی از جمله عوامل مهم در گسترش و تداوم دستاوردهای کتاب آرایی ایران در آسیای صغیر بوده اند.
    کلیدواژگان: هنر ایران، کتاب آرایی، آسیای صغیر، سلجوقیان روم، عثمانی
  • آصفه میرنیام، حسین احمدی، مرضیه پیراوی ونک صفحات 61-82
    حفاظت از آثار تاریخی- فرهنگی در طول تاریخ خود از منظرهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. گاه از نگاه هنری، گاهی علمی، و گاهی نیز فرهنگی. برخی از متفکرین حفاظتی که بر اهمیت بستر فرهنگی برای حفاظت تاکید دارند مسائل حفاظتی را نیز به همین بستر ارجاع می دهند. متاسفانه ایشان دارای دیدگاه منسجمی نیستند و آرای پراکنده ای را درباب مسائل مختلف حفاظتی مطرح کرده اند. آرایی که غالبا در تقابل با اندیشه های علم گرا و کلی نگر پیشینیان قرار دارد. این مقاله با بررسی آرای پراکنده ایشان در کنار هم و تحلیل مبانی فکری آنها سعی دارد تا نشان دهد که حفاظت از منظر فرهنگ گرایان چیست و چه معیارهایی برای تعیین ارزش آثار حفاظتی وجود دارد. همچنین نشان خواهد داد که مبانی رویکرد موزه محور در حفاظت چیست و چگونه در تقابل با دیدگاه فرهنگ گرایان قرار دارد. بدین منظور اجمالا کلیت دیدگاه های هنری و علمی را نیز مطرح کرده، در انتها قیاسی را میان این سه دیدگاه برقرار می دارد تا تفاوت ها و اشتراکات این رویکردها روشن تر گردد.
    کلیدواژگان: فرهنگ، میراث فرهنگی، حفاظت، ارزش، مدل موزه ای، برساخت فرهنگی
  • حمید محیب ازغندی، مهدی جلیلی صفحات 83-101
    ابوالحسن علی قابسی (متوفی 403ق/1012م)، فقیه مالکی مذهب در افریقیه و صاحب کتابی در تعلیم و تربیت اسلامی موسوم به الرساله المفصله لاحوال المتعلمین و احکام المعلمین و المتعلمین است که محتوا و برنامه آموزشی اهل سنت در آن منطقه دست کم تا سده نهم هجری بر اساس آراء مطرح شده در این اثر بوده است. پژوهش حاضر، ضمن بررسی زمینه ها و عوامل اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار بر آراء فقهی- کلامی و تربیتی قابسی، خطوط اصلی مطرح در الرساله المفصلهرا به روش توصیفی- تحلیلی مورد واکاوی قرار داده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد، اندیشه های قابسی و محتوای اثر وی بیش از هر چیز متاثر از تکاپوهای سیاسی - فرهنگی فاطمیان و بنی زیری و واکنشی به فعالیت آنها بوده است.
    کلیدواژگان: قابسی، الرساله المفصله، افریقیه، مذهب مالکی، آرای تربیتی فقهای مالکی
  • علی صباغیان، سهیلا پیروز فر، مصطفی گوهری صفحات 103-121
    نحوه تعامل رسول خدا (ص) با منافقان از موضوعات پردامنه و بحث برانگیز در تاریخ اسلام بوده است. بر اساس یافته های این پژوهش رسول خدا در برخورد با منافقان بیشترین مقدار تساهل و تسامح را از خود نشان داد و تا آنجا که ممکن بود از مجازات آنها صرف نظر کرد. آن ها را مجبور به شرکت در جنگ نکرد. اگر با سخنان خود در صدد آزار رسول خدا (ص) یا تضعیف روحیه مسلمانان بر می آمدند گاه پاسخ آنان را به صورت کلامی می داد و گاه آنان را منزوی و اعمالشان را با محدودیت مواجه می ساخت، اما به همین مقدار اکتفا می کرد، حتی در غزوه تبوک که چند تن از آن ها در صدد کشتن رسول خدا (ص) برآمدند آن ها را به مردم معرفی نکرد.
    در مقابل اگر منافقان دست به توطئه می زدند به سرعت در برابر آن واکنش نشان می داد؛ از جمله در غزوه تبوک که مدت غیبتش از مدینه طولانی می شد به جای خود علی بن ابی طالب (ع) را گمارد تا منافقان دست به کار خطرناکی علیه مسلمین نزنند. در بازگشت نیز مسجد آن ها را که به فرموده قرآن به انگیزه ضرر رساندن ساخته بودند ویران ساخت.
    کلیدواژگان: رسول خدا (ص)، منافقان مدینه، سیاست تعاملی، سیاست انزوا
|
  • Samad Samanian, Mahdi Hujjat, Adele Mohtasham Pages 9-36
    Value has been among the most fundamental concepts in the philosophy of preservation and restoration of historical monuments; and in various periods the theoretical bases of preservation and restoration of monuments have undergone transformations along with the transformations in the values prevailing in societies. Recognizing the chronological order of the values in preservation and restoration of monuments and its development throughout history is the basis for achievement of the concept of “cultural heritage” in various periods. In this research, the historical development of viewpoints about value and the order of its types in preservation and restoration of historical monuments are studied in three time spans: “before the 18th century AD”, “during the 18th and 19th centuries”, and “in the 20th and 21st centuries”. The objective has been to delve into the historical passage of “the thinkers’ viewpoint” and “the perspectives of universal documents” for the chronological recognition and the deduction of the values effective in making decisions for preservation, restoration, and separation in the above-mentioned three time spans and achievement of the new concept of cultural heritage. This research has been carried out with the interpretive approach and the qualitative method and by reference to the extant data and documents. Studies showed that prior to the 18th century the four religious, functional, artistic and historical values have been effective in making decisions about the preservation and restorations. In the 18th and 19th centuries AD, the development of value concept and the emergence of the post-modern idea of transforming multi-values ended up to the value of all the aspects of a monument; and besides proposing new and very numerous values, a new definition of cultural heritage based on the value of recognition of each aspect of human identity, was also proposed.
    Keywords: value, historical monument, cultural heritage, preservation, restoration
  • Farzaneh Farrokhfar Pages 37-60
    The practice of book design and decoration has a long history in the Middle Asia and in particular, in Plateau of Iran. This art has acquired specific rules and principles since the Mongol rule and with the direct support of the court and has been considerably developed. The reputation of the activities of Iranian book design schools and high quality of the works prompted the neighboring countries to attempt to acquire these skills and set up similar workshops. The Asia Minor was one of these regions that in various periods was remarkable impressed by the Iranian literature and art, and particularly book design. The question is, “What factors caused the expansion and prevalence of Iranian book design in Asia Minor?” To this end, a collection of factors that have played a role in the entrance of the achievements of Iranian art of book design into the lands of Asia Minor in the middle period (from the time of Seljuk Sovereignty until the flourishing of the Ottoman book design) are introduced and analyzed by referring to the extant sources and documents.
    The findings attest to the fact that such instances as the influence of Iranian art and literature, the migration of the artists, transfer of the illustrated manuscripts, and the presence of some of the supporters of Iranian book design in the Ottoman territory are among the significant factors in development and continuation of the achievement of Iranian book design in Asia Minor.
    Keywords: Iranian art, book design, Asia Minor, the Seljuk of Rum, Ottoman
  • Asefeh Mirniam, Husayn Ahmadi, Marziyeh Piravi Vanak Pages 61-82
    Preservation of historico-cultural monuments has been studied from different perspective through its history; sometimes from the artistic point of view, sometimes from the scientific, and sometimes from the cultural perspectives. Some of the preservation thinkers, who emphasize on the importance of the cultural context for preservation, refer the problems of this area to this very context, as well. Unfortunately, they do not enjoy a cohesive viewpoint and have brought up scattered opinions concerning various problems of preservation; opinions that are often in contrast to the science-oriented and holistic ideas of their predecessors. By studying their dispersed opinions as a whole and analyzing their intellectual principles, this article tries to show what preservation is from the viewpoint of culturalists and what criteria there are for determining the value of monument preservation. Furthermore, it will show what the principles for the museum-centered approach are in preservation and how it stands in opposition to the culturalists’ viewpoint. To this end, the article has brought up in general the artistic and scientific perspectives and has finally made a comparison between these three viewpoints to further clarify the differences and similarities of these approaches.
    Keywords: culture, cultural heritage, preservation, value, museum context, cultural construct
  • Hamid Muhib Azghandi, Mahdi Jalili Pages 83-101
    Abu’l Ḥasan Qābisī (d. 403/1012), the jurist of the Mālikī School in Afrikiyah and the author of a book in Islamic education called Al-Risālat al-Mufaṣṣala li Aḥwāl al-Muti‘allimīn wa Aḥkām al-Mu‘allimīn wa al-Muti‘allimīn, which contain the educational content and program of the Sunnīs in that region at least until the ninth century AH as per the opinions presented in this work. While studying the social and political backgrounds impressive on Qābisī’s theo-jurisprudential and educational opinions, the present research has explored the main trends brought up in Al-Risālat al-Mufaṣṣala with the descriptive-analytical method. The findings of this research indicate that the Qābisī’s thoughts and the content of his work have more than anything else been under the influence of the politico-cultural endeavors of the Fatimids and Banī Zayrī and a reaction to their activities.
    Keywords: Qābisī Al-Risālat al-Mufaṣṣala, Afrikiyah, the Mālikī School, the educational opinions of the Mālikī jurists
  • Ali Sabbaqiyan, Soheila Pirouzfar, Mostafa Gohari Pages 103-121
    The way the Prophet (S.A.W.) interacted with the hypocrites of Medina has been among the widespread and controversial topics in Islamic history. According to the findings of this research, the Prophet (S.A.W.) showed the greatest amount of tolerance while encountering the hypocrites and would avoid punishing them as far as possible. He did not force them to participate in war. If they sought to persecute the Prophet (S.A.W.) or discourage the Muslims with their words, he would sometimes respond to them verbally and sometimes secluded them and restricted their actions, but he would suffice this; even in the battle of Tabūk, in which several of them intended to kill the Prophet (S.A.W.), he did not introduce them to people – who had decided to kill them.
    In contrast, if the hypocrites would engage in any intrigue, he would quickly react against them; including in the battle of Tabūk, in which his absence from Medina would have prolonged, he appointed Ali b. Abī Ṭālib as his successor so that the hypocrites would not do anything dangerous against Muslims. In his return, he destroyed their mosque, which according to the Qur’an, was constructed with the intention to cause harm.
    Keywords: the Apostle of Allah (S.A.W.), hypocrites of Medina, interactive policy, seclusion policy
  • Abbas Aghdassi Pages 123-146
    Available scholarship does not agree on the exact date of Muslim arrival to America. Early Islam in America could have been a Pre-Columbian presence, while some scholars suggested a Columbian, or even a post-Columbian contact. None of the three views discuss the idea of Muslim minorities among early Muslims to America. (West) Africa was the origin to many free and slave Africans who later made it to America. Given the influence of various Muslim dynasties (e.g. Fatimids and Idrisids in North, and later in other parts of Africa), some questions are raised: were there any religious minorities among early Muslims who came (or were brought) to America; when did early Muslims entered America ? Contact theories were briefly reviewed to show early presence of Islam in America was multi-faceted. I traced the very first moments of Islam in America from among (west) African slaves. Interestingly, some slaves practiced Islam differently. It was suggested that since not much has been left from early Islam in America, in all probability early Muslims were slaves who did not have the power to establish their presence and practice their religion. Religious differences in early Islam in America seemed to be a matter of culture and choice, of which many Muslims might have been unaware. The paper concluded that the current literature on the history of (Shii) Muslim minorities in America focused on immigrants and did not cover periods of slavery. That might indicate why some scholars opined minorities like Shias came during late nineteenth century.
    Keywords: Contact theories, early Muslims, America, slavery, (west) Africa, Shia