فهرست مطالب

فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)
سال دهم شماره 1 (بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/03/14
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عماد افروغ، حسین مهربانی فر* صفحات 1-27
    مد لباس، به منزله یکی از صنایع پرطرفدار فرهنگی، در عین سودآوری اقتصادی، نقشی جدی در انتقال ایده های خلاق و رشد فرهنگی جوامع مبتنی بر میراث فرهنگی آن‏ها ایفا کرده و در این مسیر چرخه‏ای را از آفرینش و طراحی تا تولید، توزیع و نهایتا مصرف طی می‏کند. پژوهش حاضر، نظر به ابهام موجود در وضعیت چرخه مد لباس در جامعه ایران، از رهگذر مطالعه و مسئله شناسی این چرخه به دنبال توصیف و تحلیل وضعیت موجود چرخه مد لباس به تفکیک مراحل مختلف آن در ایران است. مطالعه چرخه مد با بهره‏گیری از روش مصاحبه (مصاحبه عمیق در طراحی، تولید و توزیع و مصاحبه نیمه‏ساخت‏یافته در حوزه مصرف مد) و مطالعات اسنادی در گردآوری داده ها و روش تحلیل مضمون (در تحلیل وضعیت طراحی، تولید و توزیع) و نیز تحلیل محتوای کیفی (در تحلیل وضعیت مصرف) ما را به این نتیجه رساند که با توجه به مشکلات محوری ساختاری معرفتی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی سیاسی احصاشده و پیامد اصلی آن، که عدم‏ نوآوری و دنباله‏روی از الگوهای وارداتی است، برندهای جریان‏ساز بومی در داخل شکل نمی‏گیرد. نبود برندهای اسلامی‏ ایرانی خود تبعاتی از قبیل گسست مراحل چرخه، التقاطی شدن آن و تشدید مشکلات موجود را در پی دارد که حاصل نهایی آن عدم شکل‏گیری چرخه درون‏زای مد بومی و غلبه الگوهای وارداتی است
    کلیدواژگان: چرخه مد لباس، طراحی، تولید، توزیع، مصرف
  • مرضیه محمد طالبی طرمزدی، نیما ولی بیگ* صفحات 29-46
    یکی از نقوش پرکاربرد در دیوارنگاره کاخ‏ها و خانه ها نقوش زنان است. این نقوش به صورت های گوناگونی تصویرسازی شده است. دیوارنگاری در ایران قدمتی دیرینه دارد. دوره صفویه زمان توسعه و تحول نگاره در زمینه اشکال و مفاهیم به کار برده در آن است. از نمونه های آن می‏توان به بناهایی در اصفهان در کاخ‏ها همچون عالی قاپو و چهلستون اشاره کرد. در خانه های ارامنه اصفهان نقاشی های دیواری وجود دارند که در آن ها نقوش زن بسیار دیده می‏شوند. هدف این مقاله شناخت و مطالعه دقیق دیوارنگاره های دارای نقوش زنان در بناهای تاریخی است. پژوهش گران دیگر در این گستره به جنبه های مختلفی همچون فناوری ساخت، نحوه اجرای این نقاشی ها و مطالعه مفهومی نقوش زن در دیوارنگاره ها پرداخته‏اند و هریک به شکلی مجزا این موارد را تحلیل و بررسی کرده‏اند. این مقاله با شیوه مطالعه مقایسه‏ای به تحلیل ویژگی های مشترک و متفاوت دیوارنگاره ها پرداخته و با نگاه ویژه به ویژگی های هندسی، نگاره های کاخ‏ ها را با خانه ها مقایسه کرده است. ‏با بررسی های انجام شده آشکار شد زنان نیمی از‏ تابلوهای چهره نگاره را پر کرده‏اند و اشکال مشخصی همچون مربع و مستطیل پرکاربردترین قاب‏های استفاده شده اند. این قاب‏ها از شکل معماری تاثیر پذیرفته‏اند و چینش آن ها در خانه ها در فضای دید میهمان و در کاخ‏ها در کلیه فضاهای مجوف است. این مقاله برای نخستین بار به ساختار مقایسه‏ای تصویر زن از دیدگاه هندسی و شباهت‏ها و تفاوت‏های این نقوش در کاخ‏ها و خانه های اصفهان می‏پردازد و سعی بر آن دارد با مطالعات کتابخانه‏ای‏ و برداشت‏های میدانی و با کمک مدل‏سازی ترسیمی، به تحلیل مقایسه‏ای داده ها بپردازد
    کلیدواژگان: خانه های ارامنه اصفهان، نقاشی دیواری کاخ های اصفهان، نقوش زن در نگاره های ایرانی، هندسه نقوش
  • نریمان محمدی، مسعود کیانپور*، احسان آقابابایی صفحات 47-73
    رشد و گسترش استفاده از فیس‏بوک فضایی را برای کنشگری زنان کرد فراهم کرده است که به صورت تاریخی مجال چندانی برای کنشگری نداشته‏اند. ما در این پژوهش به بررسی برساخت تعارض های زنانگی در فیس‏بوک کردی پرداخته‏ایم. روش پژوهش مردم‏نگاری انتقادی مجازی است. داده های پژوهش طیف گسترده‏ای شامل مصاحبه های ساخت‏نیافته، تصاویر، مشاهده مشارکتی و غیرمشارکتی، یادداشت‏های میدانی و... است که با روش نظریه مبنایی برساختی تحلیل شده‏اند. یافته های پژوهش بیانگر این است که زنان در فیس‏بوک کردی دو بعد اصلی از زنانگی را برساخت می‏کنند: نقد بستر ساختار مردسالارانه و ستایش کنشگری زنانه. نقد بستر ساختار مردسالارانه شامل سیاست‏زدایی از زنانگی، مالکیت‏زدایی از تن زنانه و بسترزدایی فرهنگی از زنانگی است و ستایش کنشگری زنانه شامل مقاومت زنانه، نمایش به مثابه کنش، تقدیس رنج زنانه، سلبی‏شدن کنش و ستایش فردگرایی زنانه است. اما در این میان لایه های مختلفی از تعارض های زنانگی برساخت پیدا کرده است که عموما دربرگیرنده نمایش وضعیت ستم‏دیدگی زنان کرد و نمایش این وضعیت است. در فیس‏بوک کردی شاهد نمایش وضعیت ستم‏دیدگی هستیم و تلاش چندانی برای تفسیر وضعیت ستم‏دیدگی و ارائه راهکارهای رهایی‏بخشی از این وضعیت وجود ندارد
    کلیدواژگان: بازتعریف نقش های جنسیتی، زنانگی، فیس بوک، فضای مجازی، وضعیت ستم دیدگی
  • حسن بشیر، حسن مسعودی*، صفیه پروانه صفحات 75-95
    حوزه تحلیل ‏گفتمان ظرفیت بالایی در جهت تحلیل مسائل فرهنگی و رسانه‏ای دارد که در تحلیل بازنمایی زن و تحلیل باورها، نگرش‏ها و ارزش‏های جنسیتی در فرهنگ رسانه ها خود را نشان می‏دهد. این باورها و نگرش‏ها در بازنمایی «زن موفق» در جامعه ایران از یک سو به باورهای سنتی خود دلبسته است و از سوی دیگر نمی‏تواند حضور اجتماعی زنان را که حاصل باورهای جدید است انکار کند. بازنمایی این تعارض ها و یافتن راه حلی برای آن در تولیدات رسانه‏ای، به خصوص رسانه ملی، ظهور ویژه داشته است. نوشتار حاضر بر آن است تا گفتمان حاکم بر سریال پربیننده پایتخت 4 را، که به صورت مستقیم به این موضوع می‏پردازد، استخراج کند. نتایج این تحلیل نشان می‏دهد که اگرچه سریال سعی دارد رویکردی مثبت به حضور اجتماعی زنان بازنمایی کند، آن را فقط با پذیرش گفتمان مردسالارانه و نقش سنتی زن در خانواده و همچنین تحمل فشار نقش و فداکاری بیشتر زن عملی می‏داند
    کلیدواژگان: بازنمایی زن، تحلیل گفتمان، تعارض نقش، سریال پایتخت 4
  • احسان قبول*، عبدالله رادمرد، تکتم عابدی صفحات 97-113
    تصویرشناسی یکی از شاخه های ادبیات تطبیقی است که از رهگذر آثار ادبی به شناسایی ویژگی ها و نگرش های اقوام و ملل دیگر می پردازد. شناسایی تصویر زنان اقوام و کشورها از منظر یک شاعر یا نویسنده خارجی از موضوعات دانش تصویرشناسی است که نقش مهمی در شناخت جایگاه، علایق و نگرش به زنان آن جوامع دارد. در این مقاله برآنیم که انواع تصاویر زنان را در سفرنامه ابن فضلان شناسایی کنیم. این سفرنامه از نخستین آثار به جامانده درباره سرزمین های حوضه رود ولگا و آسیای مرکزی است که نویسنده آن از ایران و سرزمین ترکان نیز گذر داشته است. در این سفرنامه، اطلاعات و تصاویر ارزشمند و منحصربه فردی از تصویر زنان اقوام ترک، بلغار ، ایران و روس ارائه شده که ما این اطلاعات و تصاویر را از چهار منظر ازدواج، پوشش، زیورآلات و کنیزان و براساس روش تحقیق در تصویرشناسی دسته بندی و بررسی کرده ایم. نتیجه پژوهش حاضر این است که آن دسته از تصاویر زنان که براساس عقاید و محیط زندگی ابن فضلان برایش عجیب و غیرعادی بوده، در اثر او برجستگی بیشتری دارد که به ترتیب در اقوام روس، ترک، بلغار و ایران خود را نشان می دهد
    کلیدواژگان: ازدواج، تصویرشناسی، سفرنامه ابن فضلان، روابط جنسی، زنان
  • سهیلا صادقی فسایی*، ایمان عرفان منش صفحات 115-132
    بر اساس رویکرد «فناوری اجتماعی»، در شرایط کنونی فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی با فعالیت‏های فراغتی نوجوانان ادغام شده و پیوند یافته‏اند. این فعالیت‏های فراغتی در چارچوب وسیع‏تری از اقتضائات بیرونی کنش و همچنین شرایطی قرار دارند که انتخاب کنشگر در آن رقم می‏خورد. این مقاله تلاش می‏کند ضمن ارائه سنخ‏بندی از انواع فعالیت‏های فراغتی بیرون محور و فناوری محور، ترجیح واقعی نوجوانان را در انتخاب آن ها با توجه به تفاوت‏های جنسیتی واکاوی کند. بر این اساس، با 120 نوجوان دختر و پسر در سال تحصیلی 13951396 مصاحبه هایی نیمه‏ساختارمند در شهر تهران با توجه به نمونه‏گیری تیپیک و هدفمند انجام شد. نتایج نشان می‏دهند که ترجیح اصلی نوجوانان فعالیت‏های فراغتی بیرون محور است، اما شرایط اجتماعی و چارچوب فشارها و الزامات اجتماعی و فرهنگی در عمل فعالیت‏های فراغتی فناوری محور را برای آنان شکل می‏دهد؛ تا جایی که فناوری های جدید در برخی موارد به‏منزله یک دوست تجلی می‏یابند. پسران بیش از دختران بازی های رایانه‏ای (و کنسولی) را به‏ منزله فعالیت فراغتی انتخاب می‏کنند و بیشتر تحت تاثیر احساسات ناشی از آن ها قرار می‏گیرند. این در حالی است که دختران با محدودیت‏های بیشتری برای فراغت بیرون محور مواجه اند. به هر حال، فعالیت‏های فراغتی فناوری محور به منبع هویتی و مصرفی برای اکثر نوجوانان تبدیل شده است
    کلیدواژگان: اوقات فراغت نوجوانان، ترجیح و تحمیل، فناوری های جدید، کنش، هویت
  • عزت ملاابراهیمی*، سعید ولایتی، بایزید تاند، حامد جنادله صفحات 133-151
    کهن‏الگوها به مثابه مفاهیم مشترکی از گذشته های دور در ضمیر ناخودآگاه بشر به جا مانده که این صور برای رسیدن به مرزهای خودآگاهی در خواب‏ها و رویاها و نیز آثار ادبی جلوه می‏کند. یکی از کهن‏الگوهایی که یونگ آن را در شمار پرمعناترین تجلیات روان جمعی به شمار می‏آورد، کهن‏الگوی مادر مثالی است که با ماهیتی مثبت و منفی، گاه به شکل شخصیت مادر واقعی و گاه در قالب اشکال و نمادهایی که بر جنبه مادرانه‏ دلالت دارند، در آثار ادبی تجلی می‏یابد. محمد قیسی شاعر معاصر فلسطینی است که در سروده های خود به کهن‏الگوی مادر مثالی توجه وافر داشته و برای عمق بخشیدن به معانی شعر خود با الهام از متون دینی بر این کهن‏الگو جامه‏ای نو پوشانده است. از دستاوردهای این پژوهش، که به روشی توصیفی تحلیلی تدوین شده است، چنین استنباط می‏شود که در شعر محمد قیسی کهن‏الگوی مادر مثالی نمادی برای وطن اشغالی است و به مفاهیمی چون امید، پایداری، خیزش، آزادی و منجی ملت فلسطین دلالت دارد
    کلیدواژگان: حمده، فلسطین، کهن الگو، مادر مثالی، محمد قیسی
|
  • Emad Afrough, Hossein Mehrabanifar* Pages 1-27
    Fashion as one of the most popular cultural industries, while enjoying economic profit, has a significant role in the transfer of creative ideas and cultural growth of communities based on their cultural heritage, and in this direction, goes through a process from creation and design to production, distribution and Eventually consumption. Regarding to the ambiguity in the situation of the fashion process in Iranian society, this study seeks to describe and analyze the current situation of the fashion cycle of clothing in different stages of it development in Iran. Study of the fashion cycle using the interview method (in-depth interview in the design, production and distribution stages and semi-structured interview in the consumption stage) and documentary studies in collecting data and thematic analysis (in the analysis of the design, production and distribution situation) and Also, qualitative content analysis (in the analysis of the consumption situation) led us to conclude that regarding to significant problems in the Knowledge structure, socio-cultural strucure and political economic structure, domestic and pioneer brands can not be created in Iran. The lack of Islamic-Iranian brands has consequences like the separation of the process stages from each other and increasing existing problems in each of this stages. Finally the endogenous fashion process never be formed and imported patterns overcome the Iran clothing market
    Keywords: the fashion cycle, design, production, distribution, consumption
  • Marziyeh Mohammad Talebi Tarmazdi, Nima Valibeig* Pages 29-46
    One of the most popular motifs in the mural paintings of palaces and houses, is women's motif. These designs are variously illustrated. Mural painting in Iran has a long history, the Safavid era, is the time of image development and transformation, in the context of the form and concepts used in it. Some Examples of it are the monuments in Isfahan in palaces, such as the Ali- Quipu and Chehel Sotun palace. There are mural paintings in the Armenian houses of Isfahan, in which many female motifs are seen. The purpose of this article is to recognize and accurately study the mural paintings of women's motifs in historic monuments. Other researchers in this field have addressed various aspects, including manufacturing technology, how these paintings are performed, and the conceptual study of women's motifs in the mural paintings, each of them has separately analyzed these cases. This article has analyzed the common and differential features of the mural paintings with a comparative procedure, and it has compared the painting of palaces with the houses, by a specific look to the geometrical features. By the survey’s done, it was revealed that women have filled(or-occupied) half of the mural paintings, and specific shapes such as squares and rectangles are the most used frames. These frames have been influenced by the architectural forms, and their arrangement in the houses is in the guest's view and in the courtyards is in all of the hollowed spaces. In This paper for the first time, the comparative structure of the woman's image from the geometric point of view and the similarities and differences of these designs in the palaces and houses of Isfahan is worked on. and seeks to do comparative analysis with document studies and field observations and with the help of graphical modeling
    Keywords: Geometry of motifs, Mural painting of Isfahan palaces, women's motif in Iranian painting, Armenian houses of Isfahan
  • Nariman Mohammadi, Masoud Kianpour*, Ehsan Aghababaee Pages 47-73
    In this study, we have investigated the Conflicts of femininity on Kurdish Facebook. Historically, Kurdish women have had little opportunity to engage in political, cultural, economic or social affairs. But with the growth of communication media and the emergence of cyberspace, they have been given the opportunity to engage in in political, cultural, economic or social affairs. Although the use of Kurdish women from cyberspace has somewhat improved their political, cultural, economic or social situation, it may lead to conflicts in their gender identity and Femininity. The research method is virtual critical ethnography. The field of critical ethnography has been Kurdish Facebook. The research data is a wide range of non-structured interviews, pictures, participatory observation and non-participatory observation, field notes, Facebook comments, Facebook member's profiles, public groups on Facebook, shared videos on Kurdish women's issues on Facebook, which have been analyzed using the Constructivist grounded theory. Findings of the research show that Kurdish women on Facebook have construct of two main dimensions of femininity: Critique of patriarchal structure and praise of women's activism. Critique of patriarchal structure include of Depoliticization of Femininity, disowning feminine body and Disembedding cultural of femininity. Praise of women's activism include of Female resistance; representation as action, Sanctification of women's suffering; negativate of action and Praise for women's individualism. But in the meantime, there are several layers of conflicts of femininity that generally include representation the women's uppressedness. On Kurdish Facebook, we are seeing the representation women's oppression, and there is little attempt at interpreting the situation of women's uppressedness and providing solutions to emancipation
    Keywords: Cyberspace, Redefining of gender roles, Femininity, Facebook, Women's uppressedness
  • Hassan Bashir, Hassan Masoudi*, Safiyeh Parvaneh Pages 75-95
    The domain of discourse analysis (DA) possesses a high capacity in analyzing the cultural and media issues and manifests itself when it intends to analyze the representation of a woman, analyze the beliefs, attitudes and gender values in the media culture. These beliefs and attitudes in representation of “a successful woman” depend on the traditional beliefs in the one hand and cannot deny the social presence of woman which is the result of new beliefs. Representing these conflicts and finding solutions have been specifically emerged in the media productions specially the national media. The present essay intends to deal with the dominant discourse in the “Capital 4” TV series which directly points this topic. The results of the analysis show that although the series tries to represent a positive approach in the social presence of women, the series showcases it only by accepting the patriarchal discourse and the traditional role of woman in a family as well as tolerating the pressure and more sacrifice of woman
    Keywords: Representation of Woman, Role Conflict, Capital Series, Discourse Analysis
  • Ehsan Ghabool, * Abdollah Radmard, Toktam Abedi Pages 97-113
    Imagology is one of the branches of comparative literature which identifies the features and attitudes of other nations through literary works. The identification of women’s image in other countries and nations from the viewpoint of a foreign poet or author is a topic of the knowledge imagology which has an important role in understanding the position, interests and attitudes of women in those societies. In this essay the images of women in Ibn -e Fazlan Travelogues is studied. This travelogue is one of the oldest survived literary works about the lands located in the basin of Volga river and Central Asia whose author also passed Iran and Turkan region. In Ibn -e Fazlan travelogues valuable and exclusive information and images of Turkish, Bulgarian, Iranian and Russian women are given which are studied and classified in this essay within the four perspectives of marriage, clothes, jewelries and bondwomen based on the methodology of imagology approch. This essay concluded that those images of Turkish, Bulgarian, Iranian and Russian women which were strange and odd to Ibn -e Fazlan based on his beliefs and the environment he lived in, presented in Russian, Turkish, Bulgarian and Iranian nations respectively, are specially marked in his travelogue
    Keywords: imagology, Ibn, e Fazlan travelogue, Women, marriage, sex
  • Soheila Sadeghi Fassaie, * Iman Erfanmanesh Pages 115-132
    According to the ‘Social Technology’ approach, in the current circumstances, ICTS have been integrated with the leisure activities. These activities have been embedded in the broader frame of external action requirements and conditions in which the actor’s choice is determined. In terms of gender differences, this article seeks to typify the sorts of leisure activities, namely outdoor-oriented and technology-oriented, and to discover teens’ real preference about choosing those activities. Accordingly, in the school year 2016-17, 120 teenage girls and boys were interviewed (via the semi-structured interview technique) in Tehran city according to the typical and purposive samplings. The results show that teens’ primary preference is the outdoor-oriented leisure activities; but actually the social circumstances, the frame of pressures, and socio-cultural necessities bring them the technology-oriented leisure activities, in as much as the new technologies are partly manifested in a figure of a friend. Boys choose the PC/Console games as a leisure activity more than girls, and they are affected further under the excitements of them while girls encounter with more restrictions for the outdoor-oriented leisure activities. Anyhow, the technology-oriented leisure activities have become as an identity and consumption source for most teens
    Keywords: Preference, Imposition, New Technologies, Teen's Leisure Time, Identity, Action
  • Ezzat Molla Ebrahimi, * Saeid Velayati, Bayazid Tand, Hamed Janadele Pages 133-151
    The archetypal literary criticism based on psychoanalytic literary criticism is one of the main approaches of contemporary literary criticism to discover the nature and the characteristics of mythology and archetypes, along with their roles in the literature.
    This study aimed to investigate the archetype “death and rebirth” in the poetry of Mohammad al-Qaisi, a contemporary Palestinian poet, as well as the way this aspect of human beings’ collective unconscious has been reflected in his poems. It was hypothesized that the poet was aware of the collective unconscious of mind and the archetypes. In order to deepen the meaning of his poems, al-Qaisi was inspired by different texts such as those Islamic attempting to defamiliarize mythologies and archetypes. This study was an attempt to answer the question whether it is possible to scrutinize the poems of al-Qaisi through the perspective of archetypes – more specifically the archetype “death and rebirth”. The findings of this study show that the poems of this poet can be analyzed in terms of psychoanalytic criticism especially the collective unconscious, mythologies, and archetypes. Employing the archetype “death and rebirth” is one of the approaches of the poet to describe the pains and misery of the Palestinian people and the future of this people
    Keywords: Mohammad al Qaisi, poetry, archetypal literary criticism, archetype “death, rebirth”