فهرست مطالب

زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان) - سال چهارم شماره 2 (تابستان 1391)

فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)
سال چهارم شماره 2 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/31
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نرگس نیک خواه قمصری، سهیلا صادقی فسایی * صفحه 5

    این مقاله بر آن است تا نشان دهد که جنسیت به عنوان یک برساخته گفتمانی چگونه از دو دهه پیش از انقلاب اسلامی و دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی در سرمایه کلامی امام خمینی (ره) به گونه ای متفاوت از ظرفیت نظام زبانی، مناسبات قدرت، مقاومت مندرج در گفتمان های سنتی و مدرنیزاسیون دوران پیش از انقلاب درون بستری از رخدادهای سیاسی و اجتماعی ساخته شده و مرزهای مالوف و تعیین کننده هویت های زنانه/ مردانه را تثبیت یا متحول نموده است. به این منظور، معنای مدلول زنانه/ مردانه در گفتار ایشان را به عنوان مهمترین الیت سیاسی و سمبلیک در گفتمان نواندیشی دینی و انقلابی، در پیوند با دال های کانونی گفتار های رقیب حاضر در متن منازعه سیاسی شامل گفتار رسمی حکومت پهلوی و روحانیت سنتی و با استفاده از روش و نظریه تحلیل تاریخی- گفتمانی روث وداک مورد مطالعه و بررسی قرار داده و دریافته ایم که زن در آینه کلام امام خمینی(ره) در پیوند با مقولاتی چون ارزش های اسلامی، انسانیت، آزادی، برابری، شجاعت، حق و حتی تکلیف مشارکت در تعیین سرنوشت خود و... بر خلاف دو نظام معنایی سنتی و مدرن، به عنوان سوژه ای فعال، آگاه، انتخابگر و مسئول ساخته شده است و نه در مقابل بلکه در کنار مرد و نه در عرصه ای خاص که در همه شئون زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی عهده دار وظیفه ساخت و حفاظت از نظم سیاسی مبتنی بر اسلام و ارزش های الهی آن معرفی می شود.

    کلیدواژگان: سنت، زنان، مدرنیته، انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)، نقش های اجتماعی، گفتمان، مشارکت سیاسی
  • بهمن فیروزمندی، مهدی رضایی، خیرالنساء جودی صفحه 25
    داستان پریان، قصه ای است که در آن شاهد اتفاقات ماوراءالطبیعی، شگفت انگیز در خلقت انسان هستیم، مقطع زمانی و مکانی در این داستان ها نامشخص و خیالی است. داستان لری «دختر دال»، حکایت «زادن اسطوره ای» دختری از درون تخم یک پرنده است که توسط دال (سیمرغ) در غاری در دل کوه پرورش می یابد. دختر دال با حیله پیر زن اجیر شده ای گرفتار می شود ولی نهایتا با کمک شاهزاده ای از دل نی ها باززاده می شود و با او ازدواج می کند. در این مقاله، با رویکردی اسطوره شناختی و با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه ای، قصه هایی با درون مایه مشترک گردآورده و به شیوه ای توصیفی– تفسیری، قواعد حاکم بر این گونه قصه ها را با هدف تبیین بن مایه اسطوره ای مشترک و جهانی آن ها مورد بررسی قرار داده ایم. نگارندگان در پی آن هستند به کمک تحلیل محتوا و بر مبنای عناصر رمزی و اسطوره ای؛ به مدد اسطوره شناسی تطبیقی؛ واکاوی روایات اساطیری و حماسی ایران، دیگر ملت ها و اقوام و با تحلیل بن مایه های اسطوره ای شخصیت دختر دال ثابت کنند که دختر دال، یک پری و نمادی از ایزد گیاهی است و در نهایت به این پرسش اساسی پاسخ دهند که دختر دال و شخصیت های دیگر داستان هر کدام نماد چه کسانی هستند و بن مایه این داستان چه چیزی را نشان می دهد. پاسخ مقدر به این فرضیه ها و پرسش ها، دختر دال را مام - ایزدی معرفی می نماید که توسط شاهزاده از سرزمین دیوان رها می شود تا سرسبزی را به طبیعت مرده بازگرداند. پیرزن نیز، نماینده ساکنین دیار تاریکی است که نمی خواهند زمین را بارور ببینند. داستان دختر دال بن مایه تقابل حیات آبی / گیاهی را با بی آبی / مرگ نشان می دهد.
    کلیدواژگان: نقوش تزیینی، دوران اسلامی، زن، قرون میانی، سفال ایران
  • معصومه عمرانیان، راضیه شیخ الاسلامی صفحه 45
    هدف این تحقیق بررسی رابطه سبک های دلبستگی (دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا) با ارضای نیازهای اساسی روان شناختی (نیاز به استقلال، شایستگی و مرتبط بودن) با توجه به وضعیت اشتغال مادران است. به این منظور 409 دانش آموز دبیرستانی به صورت نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای برای پاسخگویی به پرسشنامه سبک های دلبستگی شارپ و همکاران (1998، به نقل از گیلبرت و آیرونز، 2005) و مقیاس ارضای نیازهای اساسی روان شناختی (گانیه، 2003) انتخاب شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سبک دلبستگی ایمن، ارضای نیاز به مرتبط بودن را به طور مثبت و معنی داری پیش بینی می کند. این سبک با ارضای نیاز به شایستگی و نیاز به استقلال رابطه معنی داری نداشت، سبک های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا، ارضای هر سه نیاز اساسی روان شناختی را به طور منفی و معنی داری پیش بینی می کنند و رابطه معناداری بین وضعیت اشتغال مادر و ارضای نیازهای اساسی روان شناختی مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: ارضای نیازهای اساسی روان شناختی، سبک های دلبستگی، اشتغال زنان، خود تعیینی
  • سید هاشم حسینی صفحه 63
    موضوع تحقیق پیش رو، بررسی و تحلیل تعدادی از سفالینه های دوران اسلامی است که حاوی نقوش تزیینی زنان می باشند. هدف اصلی این مقاله، شناسایی عوامل تعیین کننده استفاده از این نوع نقوش و پاسخ به سوالات مهمی از این قبیل است: نقوش زن بیشتر در کدامیک از مقاطع تاریخی هنر سفالگری دوران اسلامی مشاهده می شود؟ این نقوش دارای چه ویژگی هایی بوده و چه عواملی در کاربرد آن ها تاثیرگذار بوده است؟ بدیهی است که پاسخ به سوالات فوق می تواند ما را در شناخت هرچه بیشتر موقعیت و جایگاه سیاسی، اجتماعی و... زن مسلمان ایرانی و تفاوت های آن با دوران قبل از اسلام یاری کند. در همین راستا پس از بررسی نمونه های متعدد سفال دوران اسلامی ایران به خصوص سفال های قرون میانی، تعدادی از مهم ترین و گویاترین آن ها انتخاب شد و سپس سایر عواملی که در کاربرد این نقوش موثر بودند مورد تحقیق قرار گرفت. بنا بر یافته های تحقیق، کاربرد نقوش زنان بر سفال دوران اسلامی به طور خاص طی ادوار سلجوقی و ایلخانی، تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله: ورود اقوام جدید با نگرش های نو به زن، شکوفایی ادبیات در قالب داستان های ملی ایرانیان مانند شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی و رواج مفاهیم خاص نجومی توام با نمادهای مونث، صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: نقوش تزیینی، دوران اسلامی، زن، قرون میانی، سفال ایران
  • حبیب احمدی، حمیرا بذرافکن، علی عربی صفحه 83
    پژوهش حاضر مسئله شکل خانواده های شاهنامه، توزیع قدرت در آن ها و همچنین هویت نهاد خانواده را در شاهنامه بررسی می کند. بدین منظور با بررسی پیشینه نظری مرتبط با موضوع تحقیق، نظریه های مرتبط با موضوع مطرح شده و چهارچوب نظری تحقیق با توجه به زمینه تحقیق نگاشته شد. برای بررسی موضوع، روش محاکات مورد استفاده قرار گرفت و سعی شد با استفاده از بازنمایی اجتماعی به شیوه جامعه شناختی فضای درون ذهنی سراینده استخراج شود و بدین منظور متن شاهنامه به عنوان داده مورد کاوش قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان گر این واقعیت بودند که انواع شکل های خانواده مطرح شده در نظریه های جامعه-شناسی مدرن در شاهنامه یافت می شود، از سوی دیگر خانواده نقش اساسی در حفظ هویت افراد و در واقع عاملی برای تمایز اجتماعی و در سطحی بالاتر نمادی از هویت فرد بوده است و هویت یابی افراد بر اساس خانواده صورت می گرفته است. خانواده همچنین نقش مهمی در حفظ میراث فرهنگی، انتقال فرهنگ و آداب و رسوم و همچنین پیوند نسل ها داشته است. ازدواج خانوادگی بین دو جامعه مختلف، تقابل فرهنگی، تنوع فرهنگی، انتقال فرهنگی، شناخت اشتراکات فرهنگی و سرانجام تولید و باز تولید فرهنگی از جمله مواردی هستند که می توان نقش و هویت خانوادگی ایرانیان را در آن ها جستجو کرد. با اینکه زنان بسیار محترم بوده و جایگاه خاصی در خانواده داشته اند ولی مردان نقش تصمیم گیر اصلی را در خانواده داشته و در بعضی موارد با زنان خانواده نیز مشورت می کردند
    کلیدواژگان: ساخت اجتماعی واقعیت، زن، شاهنامه، خانواده، قدرت، فرهنگ، نهادهای اجتماعی
  • مجید موحد، محمد جواد عسکری چاوردی، زهرا یادعلی صفحه 105
    ضرب المثل ها جملات کوتاهی هستند با مفاهیمی عمیق و برخاسته از قالب ها و تصورات اجتماعی که جهت گیری و تشخیص موقعیت های اجتماعی را فراهم می کنند. این مطالعه به دنبال بررسی بازتاب مفهوم زن و مسائل زنان در میان ضرب المثل های محلی شهرستان لامرد می باشد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به گردآوری و تحلیل ضرب المثل هایی در خصوص زنان پرداخته شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده آن است که در این جامعه هیچ گونه نقش اجتماعی و یا حرفه ای برای زنان قائل نبوده و ضرب المثل ها پیرامون دو محور ویژگی های مختلف شخصیتی زنان و نقش های آن ها درون خانواده از جمله نقش مادری و همسری معطوف به مردسالاری موجود در این شهر شکل گرفته است.
    کلیدواژگان: لامرد، زن، پدرسالاری، _ باورهای قالبی، ضرب المثل
  • محمد جواد جاوید صفحه 125
    فقه و حقوق اسلامی در روابط دختر و پسر مبتنی بر حوزه های محرم و نامحرم است. امروزه در ادبیات دینی، محرمیت یعنی نبود مرزی برای دوستی متعارف و عدم محرمیت یعنی بودن مرزی نسبتا نامتعارف برای تعامل معمول دو جنس مخالف. از سویی نگاه فرهنگ اسلامی در این خصوص آن است که روابط دختر و پسر نامحرم، حتی در حد متعارف آن نیز به حداقل ممکن و در حد ضرورت منتهی شود، از سوی دیگر تنها فرصت روابط آگاهانه دختر و پسر در اسلام، زمانی است که طرفین برنامه ای جدی برای ازدواج در نظر داشته باشند. خارج از کانون خانواده و ازدواج شرعی، عملا هر گونه تعامل احساسی، صمیمانه یا عاشقانه، مذموم و حرام یا زمینه ساز گناه کبیره تلقی می شود. با این فروض که در گذشته امکان نوعی جامعه پذیری مبتنی بر معیارهای بومی و سنتی وجود داشته که عملا منجر به ازدواج بهنگام در آغاز سن بلوغ دختر و پسر می شده است، سوال اصلی نوشتار حاضر آنست که در شرایط فعلی با توسعه شبکه های ارتباطی، کاهش سن بلوغ و افزایش سن ازدواج، چگونه می توان شکاف زمانی موجود بین زمان بلوغ تا زمان ازدواج دختر و پسر معاصر را قانونمند کرد؟ فرضیه کلان نوشتار حاضر، درصدد امکان سنجی مدیریت قانونمند دوره زمان بلوغ تا زمان ازدواج دائم دختر و پسر براساس نظریه دوستی اسلامی است.
    کلیدواژگان: جامعه پذیری، جوانان، دختر و پسر، اسلام، _ حقوق، دوستی، ازدواج
|
  • Narges Nikkhah Ghamsari, Soheila Sadeghi Fasaee Page 5

    This study tries to show how gender as a discourse construction has been formed since decades before the Islamic Revolution in Imam Khomeini’s words differently from then language system capacity, power and residence relations embodied in the traditional discourses, pre-revolution modernization period, in a context of political and social events and how it has stabilized or transformed the customary and determining boundaries of women and men. For this very purpose this paper studies the signified meaning of masculine/feminine in Imam Khomeini’s words as the most important political and symbolic elite in religious and revolutionary modernism discourse in relation with focal signifiers of then opposition in the context of political confrontation including official position of Pahlavi regime against traditional clerics, applying Ruth Wodak’s method of historical discourse analysis. As a result ‘woman’ in the words of Imam Khomeini in connection with subjects such as Islamic Values, humanity, freedom, equality, bravery, rights, taking part in self determination etc., is an active subject in contrast with two conceptual systems: traditions and modernity. And women are not opposite men but beside them and not in a specific field but in their whole private, social and political lives they are responsible for establishing and maintaining a political system based on Islamic values.

    Keywords: Political Participation., Islamic Revolution, Social Roles, Modernity, Women, Imam Khomeini, Traditions, discourse
  • Bahman Firuzmandi, Mahdi Rezaei, Kheironesa Judi Page 25
    Fairy tales are stories in which metaphysical, paranormal and mysterious events take place and there is no exact time and place; everything is spiritual. The Lorestanian story of “Daughter of Daal” is a tale of the “mythical birth” of a girl from an egg and her being raised by Daal (phoenix) in the cave of a Caucasus-like mountain. Daughter of Daal is snared by a hireling hellcat’s deceit, but is finally reborn from inside a calamus by the help of a prince and marries him. In this article, with a mythological approach and by use of library and documental method, stories with similar theme are collected, and the rules governing these kinds of stories, with the objective of explaining common global mythological theme, have been studied. Through analyzing the content, based upon mythological and cryptic elements, and by the help of comparative mythology as well as analyzing mythological and epic narratives of Iran and other nations and ethnos, the writers are to prove that Daughter of Daal is a fairy and a symbol of vegetative god, and finally answer this fundamental question that of Daughter of Daal and other characters of the story, each symbolizes who, and what the theme is trying to convey. Implied answer to these questions and hypotheses is that Daughter of Daal is a goddess-mother who is freed from land of daemons to return lushness to dead nature. The hellcat symbolizes settlers of the dark land who do not want to fertilize the earth. The story of Daughter of Daal displays the theme of the contrast between vegetative/aquatic life and drought/death.
    Keywords: tain, fertilizer goddess, prince, Daughter of Daal, fairy tales, Lorestanain culture
  • Omranian, Sheikholeslami Page 45
    The aim of this study was to investigate the relationships between attachment styles (secure, avoidant and ambivalent) and satisfying basic psychological needs of children (independence, competence and relevance) with regard to mothers’ employment status. The subjects included 409 high school students selected randomly by multi-stage cluster sampling method. Instruments were: Attachment Styles Questionnaire (Sharp et. al., 1998 cited in Gilbert & Irons, 2005) and Satisfaction Basic Psychological Needs Scale (Gagne, 2003). The result of multiple regression analysis indicated that secure attachment predicts significantly and positively the satisfaction of relatedness. It didn’t have a significant relationship with competence and autonomy needs. Avoidant and ambivalent needs and attachment styles significantly and negatively predict satisfaction needs for autonomy, competency and relatedness. Employment status of the mother did not predict satisfying basic psychological needs significantly.
    Keywords: self determination theory, Attachment styles, Basic psychological needs
  • Hoseini Page 63
    The subject of this paper is the analysis of Islamic period earthenware of Iran containing decorative designs of women. The basic goal of the paper is recognition of determining factors to use these figures and also responding to important questions such as: in which Islamic periods women’s figures can be seen? And what features and factors have been influential in applying them? Answering these questions can obviously help us know more and better about the religious, social and political position of Iranian Muslim women compared to pre-Islamic periods of Iran. After careful examination of different samples pertaining to the Iranian Islamic era, the most important and most expressive ones were selected, then other factors influencing the use of these pictures were investigated. Findings of the paper show that use of women’s figures on Islamic earthenware especially in Seljukid and Ilkhanid periods have been affected by several factors including arrival of new tribes with new attitudes towards women in addition to the flourish of Iranian literature in form of Shahnameh Firdausi and Khamseh nezami fictions and certain astrological concepts with female symbols as the Venus and the moon
    Keywords: decorative designs, Iranian earthenware, middle Ages., woman, Islamic period
  • Habib Ahmadi, Homeira Bazafkan, Ali Arabi Page 83
    This study reviews the formations of the family in Shahnameh; distribution of power in it; and its identity. Therefore, we study the theoretical background related to the subject of the research, theories related to the topic of cultural theories of Malinowski, Radcliffe Brown, Ario and Shlensky, Ronard and proposed research and theoretical framework of the research were written according to the background of the research. Citation method was used to examine the issue and we tried to use social representations to explore sociologically the composer’s ideas behind his poems in Shanameh. Studying the families of Zahak, Faranak and Abtin, Fereidoon, Zal and Roodabeh, Rostam, Siavash, Piran (the minister of Afrasyab), Katayoon, Goshtasb, Bahram Shah and Farangis, and Keikhosrow shows that various forms of families propounded in modern sociology can be found in Shahnameh. On the other hand, families play a key role in preserving the identity of individuals and it is also sociologically a distinctive factor and at a higher level, the family is a symbol of identity of individuals and the identity of individuals is based on their families. The family also plays an important role in preserving cultural heritage, transition of culture and customs and also linking generations. Family marriage between two different communities, cultural conflict, cultural diversity, and cultural transmission, understanding cultural commonalities, and ultimately the cultural production and reproduction are among cases of identity and family issues in which the role and family identity of Iranians can be found. We also know that men have had the main part in decision making in the family though in some cases the decisions were made together with their wives, who were respected a lot in the Iranian family.
    Keywords: Shahnameh, Culture, Power, woman, Family, Social Structure, Reality, Social Institutions
  • Majid Movahed, Mohammad Javad Askari Chavardi, Zahra Yadali Page 105
    Proverbs are short statements which have deep concepts and arise from the social forms and perceptions that provide social situation and orientation. This study seeks to examine the image of women and their issues among local proverbs of Lamerd city in Fars province. Female related proverbs have been compiled and trough qualitative content analysis method analyzed. The results show that no social or professional role are considered for women in this society and proverbs are just related to the different personalities of women’s roles within the family as a mother or a wife and these roles are formed based on male chauvinism in the city.
    Keywords: Proverbs, Lamerd, Women, patriarchy, Stereotypical beliefs
  • Mohammad Javad Javid Page 125
    Islamic jurisprudence concerning the male-female relationships relies upon the mahram / non-mahram concepts. In the contemporary religious literature, one, usually a stranger, who is a mahram to someone of the opposite gender (as enumerated in Islamic law) can establish an acceptable kind of friendship, whereas lacking such a feature (failure to become mahrams) means that there is an unorthodox boundary for the interactions between the two genders. On the one hand, the view of the Islamic culture is to keep the relationships between boys and girls to a minimum; on the other hand, however, the only opportunity for a prudent relationship between boys and girls is when they have a serious plan for marriage. Beyond the limits of the family and religious marriage, virtually all emotional, intimate and love relations are despicable and religiously unlawful or a path to pave the way towards great sins. In the past there had been a social acceptance relying the local and traditional criteria which could practically lead to timely marriage at the beginning of puberty; given the above, the main question in this paper is how it is possible to regulate the time gap which exists between puberty and the time of marriage, under the present circumstances where as a result of the expanded network of relationships, the society encounters reduced age of puberty and increased age of marriage. This paper seeks to seek feasibility of a regulated management of the period between puberty and the time of permanent marriage, and that upon the theory of Islamic friendship.
    Keywords: law, boys, girls, Islam, youths, social acceptance, friendship, marriage