فهرست مطالب

مطالعات تفسیری - پیاپی 10 (تابستان 1391)

فصلنامه مطالعات تفسیری
پیاپی 10 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/06/06
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد فاکر میبدی صفحه 7
    آیه 41 سوره انفال یکی از آیات مورد مناقشه مفسران فریقین است. اهل سنت بر این باور است که تخمیس در آیه، منحصر به غنائم جنگی است؛ درحالی که شیعه به فراغنیمتی بودن خمس اعتقاد دارد. افزون براین، درباره اصناف مذکور در آیه باور غالب اهل سنت بر این است که نام خدا تشریفاتی است و تنها سهم پیامبر’ را باور دارند. درباره مقصود از قرابت و اصناف سه گانه در آیه، دیدگاه های شیعه با اهل تسنن تفاوت ماهوی دارد؛ شیعه تمامی خمس را از آن خاندان پیامبر’ می داند؛ درحالی که اهل تسنن تنها سهم ذوالقربی را برای بنی هاشم قرار می دهد. مقاله با نگاه تطبیقی و مقارن به بررسی این مسائل می پردازد.
    کلیدواژگان: خمس، غنیمت، ربح، سهام بران خمس
  • محمدحسن احمدی صفحه 31
    در آیاتی از قرآن ازجمله آیات: بقره / 75، نساء / 46 و مائده / 13 و 41 واژه تحریف به صراحت آمده است. این اصطلاح قرآنی که در رابطه با اهل کتاب به کار رفته، غالبا از سوی مفسران با تحریف عهدین پیوند داده شده است. گرچه آیات تحریف، جزئیات چگونگی و نوع این تحریف را بیان نکرده است، اما با توجه به آنچه از بررسی روایات مربوطه به دست می آید، می توان نتیجه گرفت که اصطلاح قرآنی تحریف در فضای مطالعات تفسیری اندکی توسعه معنایی یافته است. بازکاوی مفهوم تحریف، این اصطلاح قرآنی را بر شاخصه هایی چون ماهیت فرانوشتاری و تمرکز بر یک مصداق خاص استوار می داند.
    کلیدواژگان: تحریف، عهدین، تورات، انجیل، اهل کتاب
  • عباس پسندیده صفحه 45
    آیات مختلفی از قرآن کریم بیانگر مولفه هایی از شادکامی است و در موضوعاتی نظیر فرح، نعمت، شکر، رضا، صبر، بلا و فتنه می توان به دیدگاه قرآن دراین باره دست یافت. شادکامی دارای سه مولفه رضامندی در خوشایند، فقدان عواطف منفی در ناخوشایند و نشاط در خوشایند و ناخوشایند است. باور به مالکیت خداوند، صبر و بردباری، باور به تقدیر، شناخت ارزش واقعی دنیا، بازشناسی نعمت ها، مدیریت مقایسه، شکر، تصحیح ارزیابی از محرومیت، معناشناسی بلاها و استعانت، عوامل تحقق دو مولفه نخست، و لذت همه جانبه و فراگیر مشروط به فقدان پیامدهای منفی، ازجمله عوامل تحقق مولفه سوم می باشد.
    کلیدواژگان: شادکامی، رویکرد زندگی محور، نشاط، رضامندی، صبر، شکر
  • محمدتقی شاکر اشتیجه، رضا برنجکار صفحه 65
    از یک سو آیاتی از قرآن کریم بر اختصاص علم غیب به خداوند دلالت دارد و از سوی دیگر، آیاتی از افاضه علم غیب به انبیا و دیگران خبر می دهد. مفسران در پاسخ به این دوگانگی، با توجه دادن به این نکته که متبادر از علم غیب در عصر رسالت و بعد از آن، علم ذاتی بوده، نه علم عرضی، و ادعای آگاهی از غیب مترادف با ربوبیت بوده است، تاکید نموده اند که بی شک میان خداوند و بندگان در هر جایگاهی که باشند تفاوت بسیاری وجود دارد. ازاین رو شایسته نیست گمان شود که انبیا در صفت علم، شریک خداوندند و علم غیب داشتن انبیا نوعی شرک و غلو به حساب می آید؛ زیرا اوصاف این دو علم مختلف است. آگاهی انبیا و دیگران از غیب منافاتی با اختصاص علم غیب به خداوند سبحان ندارد؛ چراکه علم الهی بالاصاله، استقلالی و غیر متکی به غیر می باشد؛ ولی این آگاهی برای دیگران فعل تبعی قائم بالله و با تعلم و تبعیت از اوست.
    کلیدواژگان: علم غیب، علم الهی، علم پیامبران، علم امام، علم انسان
  • محسن رفیعی، معصومه شریفی صفحه 85
    روش تفسیر عقلی، ازجمله روش هایی است که در کنار سایر روش ها همچون روش تفسیر قرآن به قرآن و روش تفسیر قرآن به سنت برای تبیین و تفسیر آیات قرآن به کار می رود. قرآن کریم، در بردارنده برهان های عقلی است و در بسیاری از آیات، انسان ها را به تفکر، تعقل و تدبر دعوت نموده است. بهره گیری از عقل قطعی و قراین قطعی برای تفسیر آیات قرآن، ریشه در سنت رسول خدا| و اهل بیت^ دارد. امام صادق نیز به عنوان جزئی از خاندان وحی از استدلال های عقلی، برای تبیین و تفسیر قرآن کریم استفاده نموده که نمونه های بسیاری از آن در میان روایات تفسیری آن حضرت یافت می شود.
    کلیدواژگان: امام صادق، عقل، روش تفسیری، روش تفسیر عقلی
  • محمدعلی رضایی اصفهانی، سید عیسی مسترحمی صفحه 105
    قرآن کریم به آفرینش موجودات بی شماری در آسمان ها و زمین اشاره کرده است. در این میان، تعداد زیادی از آنها موجودات زنده اند که بخشی از آنها در خارج از زمین زندگی می کنند. برخی صاحب نظران با استناد به تعابیر قرآنی نظیر «دابه»، «المشار ق و المغار ب»، «العالمین»، «من فیالسماوات»، «و السماء ذات البروج» وجود چنین موجودات زنده را در آسمان ها ممکن و حتی ضروری دانسته اند. اطلاق «دابه» بر جنبندگان مادی، و اشاره قرآن به وجود مشرق ها و مغرب های متعدد از سویی، و اتصاف خداوند به پرودگار جهانیان بودن از سوی دیگر، برخی را بر این داشته است تا اشاره قرآن به حیات فرازمینی را به عنوان نظریه پردازی این کتاب مقدس طرح نمایند.
    کلیدواژگان: هوش فرازمینی، موجودات آسمانی، دابه، بروج
  • صفحه 127
|
  • Mohammad Faker Meibodi Page 7
    The verse 41in the chapter of anfal is regarded as one case of conflict among fariqain commentators. Sunnis have known one fifth referred to in the verse restricted only to the booties of war; Shiites, however, viewed it not restricted. Furthermore, formost of the former God is excluded from the classes and only the part of the Prophet is accepted. Shiite view differs essentially on the kinship and the three classes with that of Sunnis. Shiites know one fifth completely for the household of the prophet while Sunnis do such only the part of those of kinship. The probles have been studied in the paper
    Keywords: one fifth, booty, interest, one fifth owners
  • Mohammad Hassan Ahmadi Page 31
    In some verses of holy Quran including 75 of Baqara, 46 of Nisaa and 13 and 41 of Maida the word distortion, tahrif, has been mentioned clearly. This Quranic term being used with regard to the people of the book, has been linked to the changing of the Testaments. The verses in the field have not described the changing in detail, considering the traditions, however, one may understand a kind of development in the meaning of the distortion. A deep study on the distortion would lead to an understanding of the criteria for it including the state of being beyond writing and concentering on a special case.
    Keywords: Distortion, the two testaments, old testament, new testament, those of book
  • Abbas Pasandideh Page 45
    Various Quranic verses have introduced some components of happiness and in such subjects as refreshment, gift, thanksgiving, contentment, patience, calamity and sedition one can understand the view of the Quran. Happiness includes the three components of contentment in what is the pleasant, lack of negative emotions in the unpleasant and joy in the pleasant and unpleasant. Belief in Divine ownership, patience, belief in destination, true knowledge of this world, reconsidering the gifts, measured management, thanksgiving, to correct assessing privation, knowing true meaning of calamity and helpseeking can be considered as the agants for establishing the first two components. While a complete and essential pleasure given not being of negative consequences are the agants of the third.
    Keywords: Happiness, life, based approach, joy, contentment, patience, thanksgiving
  • Mohammad Taqi Shaker Ashtija, Reza Berenjkar Page 65
    Some Quranic verses indicate knowledge of the unseen to belong only to God; while according to some others, such ability has been also given to some special people. Commentators for solving the problem have noticed the matter that what is meant by knowledge during the age of messengership and after that includes essential knowledge not accidental and the claim for such knowledge means Divinity. In this way undoubtedly many differences between God and servants remain in its place. It is not, therefore, reasonable to view messengers as being of knowledge of the unseen; because such a belief would be equal to polytheism. In this way, it becomes clear that God`s knowledge differs with that of servants. The former is essentially and the latter accidentally bestowed upon servants.
    Keywords: Knowledge of unseen, Divine knowledge, human knowledge
  • Mohsen Rafiee, Masoomah Sharifi Page 85
    Inferential method of Quranic commentary has been regarded a kind of commentary along with other methods such as those of Quran to Quran and Quran to tradition. The holy Quran includes reasonable proofs and in many verses call up us to think, reasoning and meditation. Using the power of reason and reasonable tokens in Quranic commentary is rooted in the tradition of the Prophet (s) and His household. Imam Sadeq (a) as a member of the household of the Prophet has applied this method in commentary in many cases.
    Keywords: Imam sadeq, reason, commentary method, method of inferential commentary
  • Mohammadali Rezai Esfahani, Sayyed Esa Mostarhami Page 105
    As is understood by the Quran, there are limitless beings in the heavens and earth a lot of which are alive. Some scholars, relying on some Quranic phrases such as animal, the rising places and the setting places, those in the heavens and By the heaven, holding mansions of the stars, have proved the existence of conscious beings in heavens. Attributing animal to earthy animals and the quranic references to differet rising places and setting places from one hand and God`s quality as the Lord of the worlds from other, have caused some to propose Quranic references to heavenly conscious beings.
    Keywords: Heavenly consciousness, heavenly beings, animal, stars