فهرست مطالب

مطالعات تفسیری - پیاپی 6 (تابستان 1390)

فصلنامه مطالعات تفسیری
پیاپی 6 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا قائمی نیا صفحه 9
    ادعای تاریخیت قرآن را نصر حامد ابوزید مطرح کرده، معتقد است ادعای تاریخیت و اینکه متن محصولی فرهنگی است، تنها به یک مرحله از قرآن مربوط می شود؛ چراکه قرآن دو مرحله تکوین و شکل گیری، و فرهنگ سازی را پشت سر گذاشته است.
    قرآن در مرحله نخست محصولی فرهنگی، و تحت تاثیر فرهنگی است که در آن به وجود آمده است. اما پس از تبدیل آن به متن حاکم و غالب؛ یعنی فرارسیدن مرحله فرهنگ سازی، به معیاری برای سنجش متون دیگر تبدیل شده، مشروعیت شان با آن تعیین می شد.
    این مقاله در چند محور به نقد دیدگاه تاریخیت قرآن پرداخته است که عبارت اند از: نقد روش علمی، نقد برداشت ابوزید از ماهیت نص و مبانی دیدگاه مزبور.
    کلیدواژگان: شبهات، تاریخیت، نقد، قرآن
  • محمد اسحاق مسعودی، ابراهیم کلانتری صفحه 27
    بسیاری از کشورهای پیشرفته، مدعی قانون گرایی و حاکمیت قانون بوده، رسانه های تبلیغاتی آنان نیز، با روش های گوناگون به تلقین و تبلیغ این ادعا پرداخته اند. اگرچه، شناخت و تعیین قوانینی که دارای قابلیت اداره و هدایت جامعه بشری به سعادت و رفاه باشند، موضوعی مهم درخور بررسی ای است، نیاز انسان ها در حیات اجتماعی به قانون جاذبه و زیبایی خاصی به واژه قانون گرایی بخشیده است.
    این مقاله پس از بررسی چیستی قانون، به بیان قوانین معتبر و لازم الاتباع از نظر امام علی× پرداخته است. به نظر آن حضرت، احکام کلی عقلی، قوانین الهی برگرفته از کتاب و سنت معصومان^ و سنت های خوب گذشتگان می تواند به منزله قانون مطرح شود.
    حاکمان درصورتی قانون گرا خواهند بود که با تمام توان در راستای حاکمیت بخشیدن به قانون و اصلاح جامعه در پرتو آن بکوشند و در راه تحقق عدالت همه جانبه همت نمایند.
    کلیدواژگان: قانون، قانون گرایی، حاکمان، سنت، کتاب
  • محمد تقی دیاری بیدگلی صفحه 45
    دانش تفسیر و روش تفسیر روایی، همزاد با قرآن و پیشینه ای به قدمت نزول آن دارد؛ اما روایات تفسیری، همچون دیگر روایات، در گذر تاریخ با آسیب هایی روبه رو شده است؛ بخشی از روایات و مجموعه های تفسیری در اثر حوادث روزگار از بین رفته، و در دسترس ما نیستند؛ برخی از تفاسیر نقلی موجود نیز، به آفت حذف یا ضعف اسانید دچار شده، و برخی نیز به ضعف های محتوایی مبتلا گشته اند.
    این مقاله بر آن است ضمن شناسایی مهم ترین آسیب ها، به اختصار میزان تاثیر هریک از آنها در فهم آیات قرآنی را براساس اختلاف دیدگاه های مفسران و قرآن پژوهان اسلامی بررسی و ارائه نماید.
    مهم ترین آسیب های روایات تفسیری را می توان در حذف اسانید، وضع حدیث، ورود اسرائیلیات، پدیده غلو و غالیان، نقل به معنا و اختلاف قرائات دانست.
    کلیدواژگان: تفاسیر ماثور، روش تفسیر روایی، روایات تفسیری، نقد حدیث
  • احمد آقایی زاده ترابی، علی نصیری صفحه 85
    مقاله پیش رو در صدد است با بررسی نسبت دین و روان انسان از منظر آیات قرآن کریم زمینه تامل و تدبر بیشتر در این دسته از آیات را فراهم نماید.
    در این تحقیق ضمن ارائه تعریفی از دین بر پایه جستاری در آیات قرآن، به بررسی میزان توجه قرآن و آموزه های معرفتی، نظیر آموزه های اعتقادی، اخلاقی و عبادی، و احکام تشریعی آن به روان انسان پرداخته است؛ و ازآنجاکه دانش روان شناسی از مدعیان تبیین رابطه دین و روان است به سه دیدگاه روان شناسان دراین باره نیز، اشاره شده است.
    کلیدواژگان: دین، روان انسان، تاثیرگذاری قرآن، روان شناسی
  • بهروز یدالله پور صفحه 119
    در گفتمان قرآنی، مهم ترین موانع، انس با قرآن عبارت اند از: خودبینی، دنیادوستی، عقاید باطل، جمود بر اقوال مفسرین، گناهان و شیطان.
    عدم تسلط کافی بر زبان عربی، فقدان انگیزه کافی در انس با قرآن، احساس جدایی از فضای معنوی، عدم دسترسی به اساتید شایسته، تبلیغات گسترده دشمنان علیه کارآمدی قرآن، گناه آلود بودن محیط و عدم ارائه راهکاری دقیق، مبتنی بر احساس خوشبختی برگفته از آیات قرآن، از موانع پیش روی دانشجویان است.
    راهکار تقویت انس با قرآن را می توان در سه حوزه قلب، عقل و رفتار بررسی کرد. جهت تقویت نگرش و گرایش دانشجویان به قرآن زمینه سازی مناسب برای تلاوت، تدبر و درک مفاهیم قرآن ضروری است.
    کلیدواژگان: انس با قرآن، راهکارها، موانع، دانشجویان، قرآن، باطن، ظاهر
  • محمد کاوه صفحه 147
    شفاعت عقوبت یکی از موضوعات مشترک در کتاب های آسمانی است. این موضوع در کتاب یهودیان به عنوان تاثیر اراده پیامبران بر اراده الهی، و در کتاب اشعیا، (باب 53، فقره 12) به منزله فدا شدن، و در عهد جدید، (کتاب غلاطیان، باب 3، فقره، 13) به عنوان کفاره مسیح به ازای گناه اولیه حضرت آدم مطرح شده است؛ و در قرآن مجید به چهار صفت رحمانیت، غفاریت (در دنیا)، رحیم بودن خدا (در آخرت) و عدالت خداوند نسبت داده شده است. تعابیر متفاوت کتاب های مزبور در این مسئله، صرف نظر از اختلاف ظاهری شان، پیامدهای متفاوتی نیز، درپی دارد.
    کلیدواژگان: شفاعت، عقوبت، توحید افعالی، توحید ذاتی، عدل الهی، قرآن، عهدین
  • علی اکبر نوایی، سید حسین سیدموسوی صفحه 171
    نهج البلاغه در حوزه فقه سیاسی، پس از قرآن کریم و سیره سیاسی پیامبر اکرم|، بنیانگذار فلسفه سیاسی اسلام است که راهبردهای سیاسی روشنگرانه ای در زمینه حکومت و ساختار آن ارائه نموده است.
    حکومت، قدرت و ولایت بر جامعه از ناحیه خداوند به عنوان حق حاکمیت الهی به کسی منتقل می شود که وجودش سراسر، تجلی الهی است.
    حکومت وسیله اقامه حق و زدودن ظلم و ستم از جامعه است و حکومتی مشروع خواهد بود که از طرفی منشا الهی داشته، حاکم آن واجد صلاحیت های ذاتی باشد، و از طرف دیگر از اقبال مردم بهره مند نمی باشد؛ چراکه مقبولیت مردمی حکومت باعث کارآمدی آن خواهد شد.
    کلیدواژگان: حکومت، سیاست، قدرت، مشروعیت، مقبولیت
|
  • Alireza Qaeminiya Page 9
    The historicism of the Qur’an was suggested by Nasr Hamid Abu Zaid. He argues that that the Qur’an is a cultural product and is historical concerns only one phase of the Qur’an. For he says that the Qur’an has passed two phases: development and culture-making.In the former phase, the Qur’an is assumed as a cultural product touched by the culture in which it came into being. In the latter phase after it has changed into a dominant text, i. e. the culture-making phase, the Qur’an is developed into a standard by which other texts are assessed and from which they receive their legitimacy. In what follows, the author goes to criticize the above theory from several angles: criticism of the so-called scientific method, the criticism of Abu Zaid’s approach to the essence of text, and that of the basic principles of the theory.
  • Muhammadishaq Masudi, Ibrahim Kalantari Page 27
    Many developed countries claim their tendency to abide by the law and the authority of law; their propagation media in different ways promote such a claim. Legal studies and determining those laws helping in the good management of the society for the happiness of man are matters to be examined. The man’s need of law in his social life has made the term “to abide by the law” particularly interesting. Having studied the concept and nature of law, the author goes to explicate the valid and binding laws in Imam Ali’s point of view. According to his view, general judgments of the intellect, divine laws drawn from the Qur’an and from the traditions of the holy infallible, and good customs of the past generations can be suggested as law. Governors may claim their tendency to abide by the law if they only make their best to put the law in practice and try to improve the society and totally fulfill justice in the light of law.
  • Muhammadtaqi Diari Bidgoli Page 45
    The discipline of tafsir (interpretation of the Qur’an) and the method of interpreting the exegetic traditions came into being along with the Qur’an; its history dates back to the very revelation of the Qur’an itself. Like other traditions, the exegetic traditions were exposed to injuries in the course of their history. Some traditions particularly exegetic collections have disappeared due to the ravages of time, some of those extant traditional exegeses suffer from omission and the weakness of their narrators, and still some others suffer from the weakness of the contents. Having introduced the most important injuries, the author goes to assess the extent of influence of each in the course of interpretation according to the discrepancies of the Qur’an experts and exegetists. The most significant injuries of exegetic traditions include the omission of the narrators, fabrication of hadith, penetration of Israliliyyat (tales from the Jews mostly false), the phenomena of exaggeration and extremists, narration of the general meaning, and the differences of recitation.
  • Ahmad Aqaii Zadeh Turabi, Ali Nasiri Page 85
    Having examined the relation between religion and human psyche in the light of the Qur’an, this article goes to pave the more way for the study of this sort of verses of the Qur’an.This essay goes to not only offer a definition of religion according to the related verses of Qur’an, but also to reflect on the extent the Qur’an has focused on man’s psyche in its legal verses and cognitive doctrines such as theological and moral beliefs and those of worship. As psychology has been proposed to claim the so-called explanation of the ties between religion and psyche, the author has mentioned the psychologists’ three views on the issue.
  • Behruz Yadullahpur Page 119
    According to the Qur’an, the most significant obstacles to the intimacy with the Qur’an are: self-conceit, mammonism, false beliefs, stagnation in the opinions of the exegetists of the Qur’an, sins, Satan, poor knowledge in Arabic language and Grammar, lack of stimulus for the intimacy with the Qur’an, feeling separation from a spiritual sphere, lack of access to qualified masters, the extensive propaganda against the productivity of the Qur’an, corruption of the environment, and that no precise strategy for feeling the Qur’anic happiness is suggested. A good strategy for the intimacy with the Qur’an may be studied in three domains: heart, intellect and behavior. It is necessary to pave the way for the recitation thinking and understanding of the Qur’anic concepts so that the students can have a more positive attitude and inclination to the Qur’an.
  • Muhammad Kaweh Page 147
    The intercession for punishment is one of the common issues of the revealed Books. This has been proposed in Holy Book of the Jews as the influence of a prophet’s will on God’s will, and in Isiah (Chap. 53, No. 12) as ransom; in the New Testament (Gh. Chap. 3, No. 13), it is mentioned as the ransom of Jesus for the original sin committed by Adam. In the Qur’an, however, four attributes i.e. mercifulness, forgiveness (in this life), particular mercy (in the hereafter, and justice, are ascribed to Allah Almighty. Apart from their apparent discrepancies, the above Books’ different phrase of the issue may lead to different consequences.
  • Aliakbar Nawaii, Sayyid Husain Sayyid Mosawi Page 171
    In the field of political jurisprudence, Nahj-u al-Balaghah comes after the Qur’an and the political line of conduct of holy Prophet to propose illuminating political strategies for government and its structure thus establishing the foundations of political philosophy of Islam. Government power and guardianship as the divine rights of governance are granted by Allah to him who is an entirely manifestation of Allah.Government is the means of maintaining justice and clearing of injustice from the society. A legitimate government is the one originating from Allah from one side, whose governor is qualified, and must be embraced by the people from another side. Public acceptance helps with the efficiency and efficacy of the government.