فهرست مطالب

مطالعات تفسیری - پیاپی 9 (بهار 1391)

فصلنامه مطالعات تفسیری
پیاپی 9 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدحسن سراج صادقی، علی اکبر بابایی صفحه 9
    پایان بخش 71 آیه قرآن کریم با دو اسم «غفور» و «رحیم» است. این مقاله پس از معناشناسی این دو واژه و بررسی آیات حاوی آن و با در نظر گرفتن ترتیب نزول سوره ها و توسیع معنایی در واژه ذنب به این نتیجه دست می یابد که ترتیب «الغفور الرحیم» دارای غرض هدایتی مشترک در این آیات است و آن «رفع نگرانی از آثار گناهان» می باشد.
    اما در آیه دوم سوره سبا، تنها آیه ای که این اسما به ترتیب «الرحیم الغفور» آمده است، دارای غرض هدایتی دیگری است که آن رحمت الهی در پوشاندن برخی چیزها با وارد کردن آنها در خاک یا خارج نمودن از جو می باشد. بررسی عملکرد تفاسیر درباره این بحث بیانگر آن است که هیچ تفسیری به بررسی غرض هدایتی مشترک و تفاوت این دو دسته آیات نپرداخته است.
    کلیدواژگان: اسماء متوالیه الهی، ترکیب اسمائی، الغفور الرحیم، الرحیم الغفور، گناه
  • کرم سیاوشی صفحه 35
    درباره تفسیر آیه شریفه 41 سوره حجر تاکنون تفسیر صحیحی از سوی مفسران ارائه نشده است و این آیه محل تشتت آرای مفسران است. منشا اساسی اختلافات مفسران فریقین در این آیه به چیستی تفسیر کلمات «هذا» و «علی» باز می گردد.
    در این مقاله ضمن ارائه قرائت های مختلف از این آیه و نقد و بررسی آنها، دیدگاه های چهارگانه مفسران نیز بررسی شده است که بسیاری از تفسیرهای ارائه شده نارسا و نادرست است.
    به نظر می رسد مفسرانی که مشار الیه «هذا» را «اخلاص ورزی» و یا «سنت الهی» دانسته اند و «علی» را به معنای «قضا و سنت الهی» تفسیر کرده اند، راه صواب را طی نموده اند.
    کلیدواژگان: تفسیر قرآن، نقد تفاسیر، تحلیل انتقادی، آیه 41 حجر
  • محمد جواد هراتی، سید رضا مودب صفحه 57
    روش های تفسیری مفسران، یکی از علل اختلاف مفسران در تفسیر آیات است. مفسران در تفسیر آیات 26 22 سوره ص، در پاسخ به چگونگی جمع میان عصمت حضرت داود و خطای او اختلاف نظر دارند.
    مقاله به دنبال آن است تا با بررسی تطبیقی روش های تفسیری فریقین، علل اختلاف مفسران در پاسخ به این سوال را بررسی نماید. بدین منظور برخی از تفاسیر فریقین مانند تفاسیر: التبیان، نورالثقلین و المیزان از شیعه و تفاسیر: جامع البیان، مفاتیح الغیب، روح المعانی و المنیر از اهل سنت به ترتیب تاریخی در رابطه با این موضوع بررسی شده است. نتیجه این تحقیق آن است که تفسیر المیزان به دلیل اتخاذ شیوه تفسیری قرآن به قرآن، استفاده از استدلال عقلی و کلامی و بهره گیری از روایات به عنوان موید مطالب خویش، پاسخ مطلوب تری نسبت به سایر تفاسیر به این پرسش داده است.
    کلیدواژگان: تفسیر تطبیقی، روش تفسیری، عصمت پیامبران، خطای داوود
  • علی محامد صفحه 81
    یکی از مباحث مورد اختلاف میان مفسرین فریقین بحث پیرامون چیستی و مالکیت انفال و نسخ آیه شریفه انفال است. انفال از بزرگ ترین منابع مالی حکومت اسلامی است که آیه آغازین سوره انفال بدان تصریح نموده است. برخی از مفسران بر آن اند که بین آیه انفال و آیه خمس تعارض وجود دارد؛ از این رو آیه انفال به وسیله آیه خمس نسخ شده است.
    این مقاله با بررسی دیدگاه های فقها و مفسرین فریقین و مفهوم شناسی واژه انفال، با استفاده از قرائن سیاقی، ادله روایی، شان نزول آیه و... به این نتیجه رسیده است که انفال ملک پیامبر اکرم| و ائمه اطهار^ است و هیچ گونه تنافی و تعارضی میان آیات خمس و انفال وجود ندارد و در آیه انفال نسخی صورت نگرفته است. همچنین در این مقاله افزون بر بیان رابطه آیه انفال با آیه فیء، به شبهات مطرح شده درباره انفال پاسخ داده شده است.
    کلیدواژگان: انفال، خمس، فیء، نسخ، تفسیر تطبیقی
  • علی نصیری صفحه 105
    با صرف نظر از دیدگاه آن دسته از فلاسفه دین همچون: آلوین پلانتینگا که بر عدم نیاز خداوند به ارایه برهان پای فشرده اند، درباره انعکاس براهین اثبات صانع در قرآن در میان صاحب نظران چهار دیدگاه «انعکاس براهین اثبات صانع در قرآن»؛ «انعکاس تنبهی براهین اثبات صانع در قرآن»؛ «انعکاس ضمنی براهین اثبات صانع در قرآن» و «انعکاس صریح براهین اثبات صانع در قرآن» وجود دارد.
    نگارنده در این مقاله ضمن تقریر این آرا و نقد تفصیلی آنها، خود رای دیگر را برگزیده که آن این است که خداوند در قرآن کریم با ملاحظه سطح مخاطبان، برای صاحبان مراتب علمی و عملی، وجود خود را بدیهی و فراتر از برهان دانسته و برای سایر مخاطبان، وجود خود را امری نظری و نیازمند برهان دانسته، از این رو به اقامه براهین روی آورده است.
    کلیدواژگان: خداشناسی، براهین اثبات صانع، برهان پذیری خداوند، معرفت اصلاح شده
  • مینا باهنر صفحه 131
    «جوع» همواره به عنوان یکی از نمایه های ریاضت در عرفان و اخلاق مورد توجه بوده است و همه فرق صوفیه در ضرورت «جوع» به عنوان یکی از ارکان اساسی سیر و سلوک اتفاق نظر دارند. در چیستی معنای جوع، گروهی «جوع» را به معنای «به اندازه خوردن» و گروهی آن را معادل «روزه» دانسته اند و برخی نیز آن را تا حد «سد جوع» (نخوردن مگر به ضرورت) معنا کرده اند.
    در این مقاله تلاش شده است تا با میزان قرار دادن قرآن و سنت به بررسی مفهوم شناسی جوع و دیدگاه های متعدد دراین باره پرداخته شود و با مقایسه این نظرات، براساس میزان قرآنی و سنت نبوی نظر صائب معرفی گردد. جوع از نظر قرآن و متون اسلامی در خطاب های عام «یا بنی آدم» به معنای «به اندازه خوردن»؛ در خطاب های خاص «یا ای ها الذین آمنوا» به معنای «روزه» و در خطاب به اخص خواص یعنی انبیا و اولیا، به معنای کم خوردن است.
    کلیدواژگان: سیر و سلوک، ریاضت، جوع، صوم، تفسیر عرفانی
|
  • Mohammad Hassan Seraj Sadeqi, Ali Akbar Babaie Page 9
    Seventy one verses of holy Quran end in: the Forgiver, the Merciful, al-ghafoor a-rraheem. In seventy cases, ghafoor precedes raheem and only in one case the latter precedes the former. Having studied the meanings of the words and the verses, and considering the order of revelation and extending the meaning of zanb, sin, the paper includes that order of the two words can be considered to have a common guidance intention in verses, namely eliminating the anxiety of sins‘ effects. While in the second verse of Saba chapter that the words have been ordered as a-rraheem al-ghafoor, it has been intended for Divine mercy to cover some things, by going down into the earth or up to it. As is shown in the paper, no commentary has explained the common guidance intention and the difference in the field.
    Keywords: Divine sequential Names, Names composition, al, ghafoor, the Forgiver, a, rraheem, the Merciful. sin
  • Karam Siavashi Page 35
    On the forty first verse of the chapter Hijr no acceptable commentary has given so far. The verse can be regarded as one opposed to the diversity of commentators‘ views. The origin of the diversity of the two groups, Shiite and Sunni, has been known to be the meaning of This and with Me. The paper has critically given four ways of reading the verse firstly and then studied commentator‘s four views. It seems that those commentators intending purity or Divine tradition by This and Divine predestination and tradition by with me, be right.
    Keywords: Quran commentary, critique of commentaries, critical study, forty first verse of Hijr
  • Mohammadjavad Harati, Sayyed Reza Moaddab Page 57
    Commentator‘s interpretative methods is known as one origin for Shiite and Sunni difference in Quran commentaries. Commentators, when interpreting theǀĞƌƐĞƐ ϮϮ-Ϯϲ ŽĨ ĐŚĂƉƚĞƌ ^ƵĂĚ͕ ĚŝīĞƌ ŝŶ ĐŽŶĐŝůŝĂƟŶŐ prophet Dawood‘s purity and wrong. Surveying Shiite and Sunni‘s commentary methods comparatively, the paper has intended to study the origins of commentator‘s differences. To do so, some Shiite and Sunni‘s commentaries including Shiite commentaries Al-Tebyan, Noor al-Thaqalayn and Al-Mizan and Sunni‘s Jami al-Bayan, Mafatih al-Ghaib, Ruh al-Ma’ani and Al-Munir have been studied with regard to the subject. It has been proved that Al-Mizan, taking the method of Quran to Quran commentary and using reasonable and theological proofs and traditions as supporter, has presented the solution best.
    Keywords: Comparative commentary, interpretative method, prophets purity, dawoods wrong
  • Ali Mahamed Page 81
    What is meant by anfal in Quran, its ownership and the abrogation of anfal verse is a position of disagreement between Shiite and Sunni‘s commentators. As is clearly understood by the first verse of chapter Anfal, anfal has been known as one of the great financial sources for Islamic government. Some commentators have viewed the verse to be in contradiction with the verse of khums and, therefore, abrogated with the verse of khums. Studying Shiite and Sunni jurisprudents and commentators‘ views and terminology of anfal with thehelp of contextual signs, traditional proofs and the why of its revelation has concluded that anfal belongs to the Prophet and pure Imams after him. It is also concluded that there is no contradiction between the verses and, therefore, Anfal verse has not been abrogated. Again, in the paper, the relation between the verse anfal and the verse Faya, booty, has been explained and the objections on Anfal have been replied.
    Keywords: Anfal, khums, Faya, naskh, abrogation, comparative commentary
  • Ali Nasiri Page 105
    Regardless of the view of those philosophers like Plantinga who see no need in any proof for the existence of God, scholars have presented four views on Quranic way of proving the existence of God including demonstration, awakening, implication and clear demonstration. Describing and criticizing the views in detail, the author has viewed differently. God has regarded the level of the addressee‘s awareness; for those of high degree of knowledge and action, His existence is known to be beyond proof, while for the others, He has introduced demonstrative way.
    Keywords: Theology, proofs for Designer, Gods provability, reformed knowledge
  • Mina Bahonar Page 131
    Hunger has been always regarded as one of the signs in mysticism and morality and all Sufis have known it as one of the bases for their special manner of life. Some have known it to mean eating based on need, some other to mean fasting and some to mean not eating but necessarily. The author, as is understood in the paper, relying on Quran and sunnah, has explained that the meanings are intended for common people, special believers and Divine most chosen including prophets respectively.
    Keywords: Manner of mystical living, asceticism, hunger, fasting, mystical commentary