فهرست مطالب

پژوهشنامه معارف قرآنی - پیاپی 17 (تابستان 1393)

پژوهشنامه معارف قرآنی
پیاپی 17 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/04/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صدرالدین شریعتی، سپیده انصافی مهربانی صفحات 7-29
    یکی از مسائلی که از دیرباز آدمیان را به تامل فراخوانده، مسئله جبر و اختیار است. پرسش اساسی در این بحث آن است که آیا انسان، دست کم در برخی اعمال خود، مختار است یا آنکه مجبور است و هیچ اختیاری ندارد؟ همچنین دلالت های تربیتی آن کدام است؟ به گواهی تاریخ، آزادی یکی از خواسته های همیشگی بشر بوده است. مردم در سراسر جهان فریاد آزادی سر داده اند و اقبال آنها به سوی جوامع دارای آزادی بیشتر است. ما طالب آزادی هستیم؛ زیرا امکان برآورده کردن هرچه بیشتر تمایلات و خواست های ما را مهیا می کند. یک انسان آزاد می تواند هر گونه که دوست دارد، زندگی کند، به هر کجا که می خواهد برود، به هر نحوی که دلش خواست، فکر کند و انتخاب نماید. مسئله جبر و اختیار یکی از مواردی است که در فلسفه، کلام، اخلاق و... بدان پرداخته شده، اما نه با نگاه تربیتی. در این پژوهش، تلاش شده تا جبر و اختیار از دیدگاه اسلام و قرآن بررسی شود و آنگاه دلالت های تربیتی متناسب با آن ارائه گردد. در پایان نیز پس از تجزیه و تحلیل کیفی اطلاعات، بدین نتیجه می رسیم که یکی از دلالت های مهم مستخرج از این موضوع، اصل مسئولیت پذیری انسان است که بر سایر امور تربیتی تاثیرگذار می باشد.
    کلیدواژگان: جبر، اختیار، اسلام، تربیت، مسئولیت پذیری، انسان شناسی
  • نعیم عموری، مسعود باوان پوری صفحات 31-60
    اراده به معنای خواستن، محبت، طلب و امر و دستور آمده است. در قرآن کریم به انواع مختلفی از اراده اشاره شده است که اراده الهی در بالاترین سطح آن قرار دارد و پس از آن اراده انسانی، فطری و شیطانی قرار دارند. اراده انسانی به فرد این اختیار را می دهد که اعمال خیر و شر انجام دهد و خویشتن مسئول پاسخگویی به این اعمال در روز قیامت باشد. اراده در مواضع خیر و شر به کار می رود که اراده خیر شامل اراده اصلاح و تغییر، نصحیت، تلاش برای آخرت، شیردهی مادر و خویشتنداری (شکیبایی) می گردد و نیز اراده شر شامل اموری مانند اراده گمراهی، نیرنگ و فریب، خیانت، فجور، قتل و جبروت، فرار از امر واجب، کفر و الحاد و ولایت کافران می شود. مقاله حاضر می کوشد با بررسی متن قرآن کریم و با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای، انواع اراده را در قرآن کریم با ذکر مثال هایی درباره هر یک، مورد تبیین و بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، اراده، اراده خداوندی، اراده انسانی
  • علیرضا دهقانپور، ژیلا بخشی صفحات 61-83
    معناشناسی به مطالعه معنا می پردازد. «معنا» آگاهی از بافت فرهنگی و نیز رابطه یک واژه با واژگان دیگر در یک متن است. این مقاله با استفاده از معناشناسی، بر اساس بافت زبانی با بررسی روابط همنشینی و جانشینی به تحلیل معنایی «احسان» صرفا در بافت قرآن کریم می پردازد. از همنشین های احسان به واژه های «تقوا»، «معروف» و «عدل» و از جانشین های احسان به واژه های «عمل صالح»، «بر»، «خیر»، «فضل»، «انفاق»، «صدقه»، «زکات» و از واژه های مقابل احسان به «ظلم» و «اسائه» توجه شده است. با استفاده از تحلیل این روابط، به معنای واقعی احسان دست می یابیم. احسان انجام هر عمل نیکی است که نیکی آن آشکار و مورد رغبت، همراه با تقوای نفس است و فرد آن عمل را در جایگاه شایسته اش، متناسب با ضوابط دینی و به عنوان عمل عبادی، در قالب خیر جوانحی یا جوارحی و با فضل و بخشش، در راستای شادی دیگران، تکامل نفس و تقرب به خدا انجام می دهد.
    کلیدواژگان: قرآن، معناشناسی، احسان، معروف، خیر، ظلم
  • عنایت الله شریفی، محمدحسین خوانین زاده صفحات 83-101
    اعتقاد به رجعت یکی از امور مسلم مذهب شیعه می باشد تا آنجا که علمای شیعه در این باره ادعای اجماع کرده اند و برای امکان وقوع آن به آیات 82 و83 سوره نمل، آیات 55، 72، 254 و 259 سوره بقره و 43 سوره ص استناد شده است و روایات بی شماری در حد تواتر بر امکان وقوع رجعت دلالت می کنند که برخی از آنها درباره اهمیت و عظمت روز رجعت، بعضی در تفسیر آیات رجعت و برخی دیگر درباره رجعت کنندگان وارد شده است. مهم ترین دلایل عقلی امکان وقوع رجعت، امتناع ذاتی و امکان وقوعی، قاعده فلسفی وقوع هر چیزی دلیل بر وقوع آن چیز، و حکم امثال «فی ما یجوز و فی ما لایجوز واحد» می باشند.
    کلیدواژگان: رجعت، علامه طباطبائی، قرآن، روایات، عقل
  • محمدرضا ابراهیم نژاد صفحات 103-123
    تاریخ اسلام و جهان نشان می دهد که دین اسلام روح حیات را به کالبد بشریت دمید و جامعه انسانی را احیا نمود. اما از آغاز تاکنون همواره دشمنانی وجود داشته که مصمم به نابودی اسلام یا پیشگیری از تاثیرگذاری آن بوده اند. بدین منظور، نسخه هایی از اسلام غیرواقعی و قرائت هایی تحریف شده از اسلام را در برابر اسلام حقیقی و اصیل ارائه نموده اند که در آثار و اندیشه امام خمینی(ره) عنوان مشترک همه آنها عنوان، «اسلام آمریکایی» ذکر می شود. وظیفه دفاع از اسلام اقتضا می کند که ویژگی ها و شاخصه های اسلام اصیل در مصاف با «اسلام انحرافی» با استفاده از منابع متقن و نیز متون وحیانی و الهی شناسایی و ارائه گردد تا طرح ها و تبلیغات فریبکارانه استعمارگران بر مردم آشکار شود. رهنمودهای حکیمانه امام خمینی(ره) با تطبیق بر آیات کریمه قرآن، چراغی پرفروغ و نورافکن در این راه است. در پرتو این منابع نورانی، به چند شاخصه دست یافتیم که عدم جدایی از سیاست، استخدام وسیله صالح، فراملی و منطقه ای بودن، استواری و درستی، جامعیت، تمامیت، حمایت مستضعفان و ستیز با مستکبران و... از جمله آنهاست.
    کلیدواژگان: اسلام اصیل، اسلام انحرافی، شاخصه، قرآن کریم، امام خمینی(ره)
  • رقیه ابراهیمی زاد جویمی، فرج تلاشان * صفحات 125-149

    توزیع یکی از شاخصه های مهم اقتصاد در هر جامعه ای است، به طوری که نسبت شایسته بین تولید، مصرف و توزیع در هر اقتصادی یک ضرورت به شمار می رود. یکی از اصول موجود در علم اقتصاد متعارف، اصل توزیع می باشد که به نظر می رسد چنین اصلی بسیاری از آموزه های اسلامی همچون نهی از احتکار، تقسیم سرمایه و امر به میانه روی در توزیع و... را به چالش بکشد. لذا این مقاله با روش تحقیق تحلیلی توصیفی به بررسی آموزه های قرآنی و روایی در حوزه توزیع می پردازد و در جستجوی پاسخی مناسب برای مهم ترین اصول اخلاقی اقتصادی در عرصه توزیع است.

    کلیدواژگان: اخلاق اقتصادی، توزیع، اسلام، قرآن، حدیث
  • سید عبدالرئوف افضلی صفحات 151-187
    نوشتار پیش رو، به بحث اسلام و خشونت می پردازد. بحث اسلام و خشونت، بحث دیرینه ای است، اما در پی تحولات یکی دو دهه اخیر در جهان، به ویژه جهان اسلام، رخ داده، توجه جهانیان، خصوصا غربی ها، بیشتر به این موضوع جلب شده است و بسیاری با استفاده از این وضعیت، تعالیم اسلامی را مورد هجمه قرار می دهند. نوشتار حاضر، دیدگاه های موجود درباره اسلام و خشونت و دلایل آنها را مطرح و بررسی، و در پایان، نویسنده دیدگاه برگزیده خود را ارائه می کند. بر اساس این دیدگاه، اسلام نه صرفا دین جنگ و خشونت است و نه صرفا دین صلح و نرمش. بسته به شرایط، اسلام از هر یک از این دو وضعیت برای رسیدن به هدف خود استفاده می کند. هدف اسلام، رهایی بشر از اسارت های درونی و بیرونی برای رسیدن به کمال و خودشکوفایی است. کمال انسان در بندگی خداست. بندگی خداوند اوج آزادگی است. وقتی انسان به مقام بندگی می رسد، خود را از رذایل تخلیه و به کمالات تحلیه می کند. اسلام با زدودن موانع بیرونی و درونی و فراهم آوردن زمنیه بندگی خدا، در واقع، از یک سو، انسان را که فطرتا به دنبال دینداری و عبودیت است، از سرگردانی و حیرانی نجات می بخشد و او را به سمت و سوی یک قطب خاص رهنمون می گردد و از سوی دیگر، او را با وصل کردن به وجود بیکران الهی از هر گونه محدودیتی می رهاند و قابلیت های او را به فعلیت می رساند.
    کلیدواژگان: اسلام، قرآن کریم، دین، رهایی، جهاد
|
  • Sadr Al-Din Shariati, Sepideh Ensafi Mehrbani Pages 7-29
    thingsthat invite human beings to reflection and thinking is the problem of“Compulsion’’ and “Free will’’. The main questionin the debate is that whetherhuman is “Free’’ or “one who chooses’’ in someof his actions at least or he is “compelled’’ and not have authority! Also what areit''s theeducational implications? According to history، freedom is a human permanent demand. People want the freedom around the world andtheir attentiontocountries withmore freedom is the more. Weareseekingfreedom; because it provides possibility of compling our demands and desires increasingly. Afree mancan lives as he loves، go towhereverhe wants، think andselect in any wayhe desires. The problem of“Compulsion’’ and “Free will’’ is one of the thingsthat it is mentioned inphilosophy، theology، ethics and etc. butnotwiththe educationallook. In this research، we attempt toreview and study “Compulsion’’ and “Free will’’ from the perspective of Islamandthe Quranand then we wlill provide its appropriate educational implications. In the end، after qualitative analyzing of data we conclude that one of the important implications derived from this issue، is the principle of responsibility in humanwhich it affects on other educational affairs
    Keywords: Compulsion, Free will, Islam, Upbringing, Responsibility, Anthropology
  • Naim Amuori, Masoud Bavan Pouri Pages 31-60
    thingsthat invite human beings to reflection and thinking is the problem of“Compulsion’’ and “Free will’’. The main questionin the debate is that whetherhuman is “Free’’ or “one who chooses’’ in someof his actions at least or he is “compelled’’ and not have authority! Also what areit''s theeducational implications? According to history، freedom is a human permanent demand. People want the freedom around the world andtheir attentiontocountries withmore freedom is the more. Weareseekingfreedom; because it provides possibility of compling our demands and desires increasingly. Afree mancan lives as he loves، go towhereverhe wants، think andselect in any wayhe desires. The problem of“Compulsion’’ and “Free will’’ is one of the thingsthat it is mentioned inphilosophy، theology، ethics and etc. butnotwiththe educationallook. In this research، we attempt toreview and study “Compulsion’’ and “Free will’’ from the perspective of Islamandthe Quranand then we wlill provide its appropriate educational implications. In the end، after qualitative analyzing of data we conclude that one of the important implications derived from this issue، is the principle of responsibility in humanwhich it affects on other educational affairs
    Keywords: Compulsion, Free will, Islam, Upbringing, Responsibility, Anthropology
  • Alireza Dehghanpour Zhila Bakhshi Pages 61-83
    Semanticsdeals withthestudy ofmeaning. “Meaning’’ is awarenessofcultural context and the relationship between a word with other words in a text. This article analyses the meaning of“beneficence’’ only in the Holy Quran usingsemantics based on thelinguistic contextby studying of syntagmatic and paradigmaticrelations. The synonyms of beneficence are piety، good and justice. Also its substitutes are “good deed’’، “goodness’’، “the good action’’، “bounty’’، “disbursemen (Infaq) ’’، “voluntary charity (Sadaqah- Sadaka) ’’ and “Alms (Zakat) ’’. The opposite terms are “oppression’’ and “offence’’. Wecan discoverthetrue meaning ofbeneficence by analyzingthese relationships. The beneficence is any good deed thatgoodandits virtue is apparent and clear which allpeople are interested in it with piety ofself and human beings does it in its appropriate position according toreligiouscriteriaandasan act of worship or a devotional practice in format of physical or hearty good and with bounty or grace and mercy or generosity forthe happiness of others، self-enrichment and nearness to God.
    Keywords: Quran, Semantics, Beneficence, Good, “The good action'', Oppression
  • Enayatollah Sharifi, Khavaninzadeh Mohammad Hossein Pages 83-101
    Believing in “Return to life’ is one of the certain beliefs of the Shia so that the Shia scholars have claimed to have reached a consensus on this issue and it is argued and cited to verses 82 and 83 Surah Naml (the ant)، verses 55، 72، 254، 259 of Surah Baqarah and verse 43 of Surah Sâd for the possibility of their occurrence. Alsonumeroustraditions imply the possibilityoftheirreturn to life repeatedly. Some of them are entered about the importance and greatness of the day return، somein interpretation ofthe verses about returnandothersabout recent return. The most ofrationalreasons about the possibility of occurrence of return are inherentrefusal andthe possibility of occurrence،philosophicalrule or principleofoccurrence of anything and concept of “what is permissible and what is not permissible، are unit’’.
    Keywords: Return to life, Allameh Tabatabaie, Quran, Traditions, Wisdom
  • Mohammadreza Ebrahim Nejhah Pages 103-123
    History of Islamandthe worldshows that Islam breathed the breath of life into the body of humanity and human societyis revived، but from the beginning there have always been enemies who were determined to destroy Islam or prevent its effectiveness. For this purpose،They Have presented copies of unrealistic Islam and distorted readings of Islam against trueIslam that is noted with common title «American Islam» in the works and thoughts of Imam Khomeini (RA). The task of defending of Islam demands to offerand identify features andcharacteristics ofauthenticIslam againstperverted Islam Using authentic sources as well as divine and revelation texts in order to clear deceptive plans and advertisingfor colonizers forpeople. The wise advice of Imam Khomeini is in accordance withpreciousversesof the Quran، searchlight and bright Light in this way. We have achieved a number of factors in light of theselightsources that Keeping withpolicy، employment of righteous tool،being transnational and regional، Stabilityand integrity، collectivity، totality، supportingthe oppressed، Hostility with arrogants or Impudents and etc are among them.
    Keywords: the Authentic Islam, the perverted Islam, feature, the holy Quran, Imam Khomeini (RA)
  • Roqaieh Ebrahimi Zad Jovaimi, Faraj Talashan Pages 125-149

    Distribution is one of important features of the economy in any society، so that it is a necessity the good ratio between production، consumption and distribution in any economy. One of the principles of conventional economics is the principle of distribution which it seems that such a principle challenges many Islamic teachings such as the prohibition of hoarding، sharing of the capital، commanding to moderation in distribution and etc. Therefore، this article studies the teachings of the Quran and hadiths about distribution by using an analytic-descriptive approach and it is seeking to find a suitable response for the most import

    Keywords: Economic ethics, Distribution, Islam, Quran, Hadith
  • Sayed Abdu Al-Rauf Afzali Pages 151-187
    The present article deals with the subject of Islam and the violence. Discussion about Islam and violence is a long-standing debate. But، with developments of the world، especially inthe Muslim world in the last two decades، world people especially westerners have focused to this issue more and more and many people attack to Islamic teachings by using this situation. This article discusses about existing views on Islam and violence and their reasons. Finally،the authorprovideshischosenapproach. According to this view، Islam is not merely a religion of war and violence and it''s notmerelya religion of peaceandtolerance. Islam uses from any of these items to reach its goal depending on the situation. The goal of Islam is emancipation of human from the inner and outer bondages to achieve perfection and self-actualization. The perfection of human is in obedience to God. The serving to God is the pinnacle of freedom or liberalism. With the arrival of humans to the position of thraldom، He vacates him from vices and gives him graces with perfections. In fact،by removing of internal and external barriers and providing of the thraldom terms، on one hand، Islam saves the human who is seeking of religiosity and thraldom instinctively from confusion and perplexity andleadshimtowardsaparticularpole، andon the other hand، saves human from any restrictions by connecting to the infinite divine and bringstoactuality his capability.
    Keywords: Islam, the holy Quran, Religion, liberation, Jihad