فهرست مطالب

علامه - پیاپی 33 (پاییز و زمستان 1390)

نشریه علامه
پیاپی 33 (پاییز و زمستان 1390)

  • نامه پژوهشی ادبیات و عرفان (9)
  • 200 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/09/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهدی تدین نجف آبادی، محبوبه خراسانی، حسین داداشی صفحات 1-24
    مثنوی «تیمورنامه»، یکی از آثار حماسی تاریخی ارزشمندی است که مولانا عبدالله هاتفی خرجردی جامی، نظیره گوی معروف عهد تیموری و اوایل عصر صفوی، آن را به تقلید از «اسکندرنامه» نظامی و «شاهنامه» فردوسی به نظم آورده است.
    روانی و سادگی، تصاویر و تشبی هات بدیع، توصیفات دل پسند و اغراقهای دلپذیر، این اثر را در ردیف بهترین آثار حماسی دوره مذکور قرار داده است؛ وجود واژگان ترکی و مغولی، لغات نادر و تلفظ های کهن بر ارزشهای لغوی آن افزوده است؛ ارزشهای سبکی و تاریخی این اثر نیز قابل بررسی است.
    این اثر را ابوهاشم سید یوشع به سال 1958م. /1337ه.ش. برای اولین بار در مدرس هند به چاپ سنگی رساند. اخیرا نیز محمدرضا قاسم زاده شاندیز آن را به عنوان رساله کارشناسی ارشد تصحیح انتقادی کرده است، اما اهمال در رعایت اصول و مبانی تصحیح و در نتیجه عدم دستیابی به نسخ استوار، مصححان مذکور را دچار اشتباهات و تحریفات فراوانی کرده است.
    در این نوشته با دسترسی به نسخ معتبر و مقابله آنها با دو تصحیح فوق، موارد فراوانی از اشتباهات اصلاح شده، برخی از شاخص ترین آنها ذکر گردیده است؛ واژه هایی نظیر تیر مار، قول، چوژه، چرکس و واندکان که در آن دو تصحیح، به درستی قرائت نشده بودند، به تیربار، غول، جره، خیره کش وآیندگان تغییر یافتند.
    کلیدواژگان: تیمورنامه، هاتفی خرجردی، حماسه تاریخی، تصحیح انتقادی
  • عاتکه رسمی صفحات 25-46
    نظریه «مثل» مبنای اصلی فلسفه افلاطون است. «مثل» افلاطون از اصطلاحات فلسفه اشراقی است، چرا که آن را تنها با تفکر می توان دریافت نه به وسیله حواس. از نظر افلاطون هرگاه تعداد کثیری از افراد را تحت یک نام درآوریم، همه آنها دارای «ایده» (= مثال) واحد خواهند بود. این ایده-ها در عالم معقول جای دارند که از این عالم به دنیای «مثل»، «صور» و «کلیات» تعبیر می شود و گاه از روی تسامح با آنچه که عرفای اسلامی در باب«اعیان ثابته1»، «عالم ذر»، «عالم بی جهت»، «عالم لامکان»، «عالم بود» و «عالم اسماء و صفات الهی» اعتقاد دارند، یکی گرفته می شود.
    این مقاله به بررسی نظریه «مثل» از دیدگاه افلاطون بر اساس چهار تمثیل غار، خورشید، خط، آینه و بازتاب آن بر مثنوی می پردازد.
    کلیدواژگان: افلاطون، مولانا، مثل، غار، خورشید، خط، آینه
  • محمد جواد شمس، مصطفی حسین زاده صفحات 47-78
    شمس الدین محمد مغربی از عارفان نه چندان مشهور قرن هشتم هجری قمری آذربایجان و از مریدان بهاء الدین همدانی و شیخ اسماعیل سیسی است. او که بعد از شیخ محمود شبستری یکی از بزرگان اشاعه دهنده مکتب ابن عربی در آذربایجان به شمار می آید، در اوایل قرن نهم (810 ه ق) درگذشت. بیشترین تنوع آرای عرفانی وی در دیوان او مضبوط است. اصلی ترین نظریه عرفانی او بر مبنای وحدت وجود شکل گرفته و تمامی دیوان او شرح و بسط همین مفهوم است؛ طوری‮که تمامی نمادها و تمثیلات به‮کار رفته در دیوان وی، تبیین هستی شناسی وحدت وجود است. او معتقد است که جهان از وحدت آغاز گشته و مانند تمدید سایه آفتاب کثیر گشته و سریان پیدا کرده است.
    کلیدواژگان: شمس مغربی، تصوف آذربایجان، وحدت وجود، تمثیل، هستی
  • احمد شوقی نوبر صفحات 79-106
    ای هام از دیرباز مهمترین مبحث در علم بدیع تلقی شده، و پیوسته طرف توجه شاعران بزرگ در سرودن شعر- اعم از کلاسیک و نو- قرار گرفته است. خواجه حافظ بی هیچ تردیدی سرآمد همه پارسی سرایان در این فن است، تا حدی که نه تنها می توان شاهد یا شواهدی از اشعارش برای هر یک از انواع ای هام ذکر کرد بلکه می توان با تامل در سروده هایش به ای هامهایی دیگر نیز دست یافت که از کتابهای بدیع مفقود است؛ بطوری که آنچه در این مقاله از نظرتان می گذرد ای هامی نادر است، که نگارنده در شرح بیتی دشوار به آن رسیده و بر آن شده است که آن را- با اشاره به بازتاب اقسام ای هام در شعر حافظ، ضمن شرح همان بیت- معرفی کند.
    کلیدواژگان: ایهام، قول، برون رفتن، قاصد، ره دشوار
  • احمد عبدل زاده فرد صفحات 107-134
    ناصرخسرو از معدود شاعرانی است که زبان عاطفی و موسیقیایی شعر را در خدمت تعهد اجتماعی– انسانی خویش قرارداده و دردیوان خود که حاصل تجربیات مذهبی و ادبی اوست، طبقات مختف اجتماعی را، از جمله، عامه مردم، امرا و حکام، شعرا، درباریان، متصوفه، پیروان مکاتب غیراسلامی، ناصبیان که هر کدام در ساختار نظام فکری – اجتماعی آن دوران می توانستند نقش داشته باشند، مطابق اندیشه دینی و باطنی خود مورد انتقاد قرار داده است.
    این مقاله در راستای انعکاس علل شکل گیری و چگونگی آن انتقادات، مقدمتا نقبی به اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر شاعر زده و در نهایت به این نکته پرداخته که نقد ناصر خسرو از مردمان هم عصر خویش، نقد شخصی و تلاقی جویانه نیست، بلکه وی به عنوان یک شاعر متعهد، با انتقادات خود ساختار فکری و اجتماعی عصر خویش را به چالش کشیده است که آثار چنین ساختاری بیمار، در دوره های بعد از وی، به خوبی به چشم می خورد.
    کلیدواژگان: ناصرخسرو، انتقاد، طبقات اجتماعی، جامعه ایرانی
  • سیدمحمودرضا غیبی صفحات 135-176
    یکی از موارد برجسته سازی در شعر، هنجار گریزی یا قاعده کاهی معنایی است که در این نوع هنجارگریزی، شاعر بر اساس قواعد معنایی حاکم بر زبان هنجار از دو روش همنشینی(برحسب ترکیب واژگان) و جانشینی(بر حسب انتخاب واژگان) کمک می گیرد. با توجه به اینکه حوزه معنا بیش از دیگر سطوح زبان در برجسته سازی مورد نظراست، هر شاعری که بتواند بر حسب توانایی های ذوقی و علمی خود، در این زمینه موفق باشد، از اشعار ناب تری برخوردار خواهد بود. آثار نظامی به عنوان یکی از هنرمندترین شاعران در این زمینه نمونه هایی خوب از این نوع هنجارگریزی را با آرایه-های مربوط در منظومه های خسرو و شیرین و لیلی و مجنون به دست می دهد.
    کلیدواژگان: برجسته سازی، هنجارگریزی، قاعده کاهی، محور جانشینی، محور همنشینی
  • فتح الله مجتبایی صفحات 177-188
    کتاب مرزبان نامه در اصل تالیف مرزبان بن رستم از ملوک طبرستان و از آل باوند است که امروز دو تحریر و تهذیب از آن در دست است: روضه العقول محمد بن غازی ملطیوی و مرزبان نامه سعدالدین وراوینی. مولفان این دو تهذیب یا ترجمه مرزبان نامه، مولف اصل کتاب را به درستی نمی شناخته اند و ابهام های موجود در اشارات ایشان، محققان دوره های اخیر را در شناخت مولف اصل کتاب دچار آشفتگی نظر کرده است. نویسنده در مقاله حاضر می کوشد ضمن اشاره به این ابهام ها و آشفتگی ها، با ارائه تصویری روشن تر از مولف اصل کتاب، به رفع این ابهام ها، یاری رساند.
    کلیدواژگان: مرزبان نامه، روضه العقول، مصنف اصلی، غازی ملطیوی، سعدالدین وراوینی
|
  • M. Tadayyon, M. Xorasani Pages 1-24
    The Mathnawi of Timur-name is one of the valuable historical epics that Abdollah Hatefi Xarjerdi jami, the famous burlesque performer of Timurid era and early Safavid, put into verses imitating Nizami's Eskandarname and Ferdousi's Sahname.Simplicity, innovative imagery and pleasant exaggerations madeit one of the best epical works of that era. Also the existence of Turkish and Mongolian words, rare words and ancient pronunciations has increased its lexical worth. Stylistic and historical values of the work are significant too. Abu Hasem Seyyed Yusha' lithographed this work for the first time in Madras of India in 1958.Also Mohammad Rezâ Qâsemzâde Šândiz critically edited this work as his M.A. thesis. But the negligence in observing the rules of edition and the lack of reliable manuscripts led to many mistakes and distortions. In this essay, a reliable manuscript and the above mentioned editions are compared and many mistakes are corrected. Some of the most significant ones like tir-e mâr, qoul, čuze, čarkas and wândakân that have mistakenly been read in these two editions are corrected to tirbâr, γul, jarre, xirekoš and âyandegân.
    Keywords: Timur, nâme, Hâtefi Xarjerdi, historical epic, critical edition
  • Ateke Rasmi Pages 25-46
    The theory of "samples" is the basis of Plato's philosophy. It's one of the terms of Ešrâqi philosophy (intuitionism) as it is comprehensible only by meditation and not senses. Plato's view is that if a large number of people are gathered under one name, all of them have the same Idea (sample). These ideas belong to the rational world and this world is interpreted as the world of "samples", "forms" and "generalities" that sometimes is equated with what Islamic mystics believe about ayân-e sâbete, Âlam-e zarr, Âlam-e bi-jahat, and Âlam-e lâmakân, Âlam-e bud, and Âlam-e asmâ' va sefât-e elâhi. This article studies Platonism and its reflection on Mathnavi of Mowlânâ, based on four allegories as cave, sun, line and mirror.
    Keywords: Plato, Mowlânâ, Platonism, cave, sun, line, mirror
  • Mohammad Javad Shams, Mostafa Hosein, Zade Pages 47-78
    am al-Din Mohammad Maqrebi was a not-so-eminent mystic of Azerbaijan, in 8th century AH, and one of the devotees of Baha al-Din Hamedani and. eyx Esmaail Sisi. A spiritual evolution during his education inclined him towards Sufism. Some of his works are Asrar-e Fatiha, Resaleye jam-e Jahan-Nema, Durr al- Far.d, Nuzhat al-Sasan.yyat and the Divan. Abd al-rahim Xalwati, Abd al-rahim Bazzazi and. am al-Din Mohammad Aqtabi Ma.reqi are among his disciples. He was one of the greatest propagators of Ibn Arabi School in Azerbaijan after. eix Mahmud. abestari. Most of his mystical ideas are presented in his Poems. His main mystical theory has been formed on the basis of pantheism and all his poems are elaboration and interpretation of this concept, so as all symbols and exemplifications used in his poems are about ontological explanation of pantheism. He believed that the universe has commenced with Unity and has been lengthened like sunlight rays and flowed; and when we observe the Existence from the Arc of Descent to the Arc of Ascent, all existence is the Emanation of God and when it is observed from the Arc of Ascent to Descent, it is creation.
    Keywords: ams Maqrebi, Azerbaijan, Ibn Arabi, pantheism, exemplification, the sun, the sea, emanation, plurality, manifestation, divine names, attributes, heart, etc
  • Ahmad Showghi Nobar Pages 79-106
    Amphibolia, since the old times, has been considered the most important subject in rhetoric, and has attracted great poets in composing classic and modern poetry to itself. No doubt Khwaja Hafez is the leading one among the Persian poets, to the extent that not only one can bring evidence or evidences for each of the amphibolic genre, but also if the success helps, one can, by pondering on what appears in his compositions, attain the other ambiguities which have been deleted in rhetorical books. What appears in this essay, is the rare and newly found amphibolia which the writer of this article, in expounding the difficult distiches, has encountered and decided, by pointing at the reflection of other types of equivocation, to introduce and explain it to those who are interested in the subject.
    Keywords: amphibolia, statement, leave, messenger, hard way
  • Ahmad Abdol, ZÂde Fard Pages 107-134
    Nâser Xosrow is one of the few poets who used the emotional and musical language of his poetry for his commitment to humanity and society. In his Divan which is the product of his religious and literal experiences he, according to his religious and esoteric thoughts, has criticized various social classes including the public, rulers and kings, poets, courtiers, mystics, followers of non-Islamic schools and Nâsebies, each one contributed in one way in social- intellectual structure of that time.To explain the whys of forming these critiques, first this article depicts political and social situation of the age of the poet and then describes this point that Nâser Xosrow's critiques are not personal and revengeful but he, as a committed poet, challenges the sick social and intellectual structure of his age.
    Keywords: Nâser Xosrow, criticism, social classes, Iranian society
  • Seyyed Mahmud Rez Qeibi Pages 135-176
    Meaning deviation is one of the most important factors of foregrounding in which poets use collocation (combining the words) and substitution (diction) to change the ordinary form of poetry. Since the meaning domain is the most important factor in foregrounding, every poet who uses more artistic and methodical talent in collocating and substituting suitable words would have superior poems. As Nizâmi Ganjavi is one of the great poets in this field, this article discusses some of this kind of deviation in his two eminent works (Xosrow and Širin, Leili and Majnun).
    Keywords: Nizâmi, foregrounding, paradigmatic axis, syntagmatic axis, deviation
  • Fathollah MojtabÂyi Pages 177-188
    Marzbân-nâme was originally written by Marzbân Ibn Rustam who was one of the kinglets of Tabarestân and from Âl-e Bâvand. Two translations are now available of this book: Raudhat al-uqūl by Mohammad Ibn Qâzi Malaţyawi and Marzbân-nâme by Sad al-Din Varâvini. The writers of these two translations or refinements did not properly know the author of the original text, so the ambiguities in their texts misled the recent researchers about the author of the original text. The present article is an effort to resolve these ambiguities and illuminate the character of the original author of the book.
    Keywords: Marzbân, nâme, Raudhat al uqūl, the original author, Qâzi Malaţyawi, Sad al Din Varâvini