فهرست مطالب

سراج منیر - سال ششم شماره 23 (پاییز 1395)

نشریه سراج منیر
سال ششم شماره 23 (پاییز 1395)

  • 200 صفحه، بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/08/18
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سرمقاله
  • مصطفی ورتابی کاشانیان صفحه 7
  • بررسی وضعیت آینده سیاسی شیعیان در عراق پساداعش / در مصاحبه با هادی معصومی زارع
    صفحه 11
  • مقالات
  • علی مقدس صفحه 29

    ‏«عملیات استشهادی» از مصادیق جهاد است که به عنوان آخرین راه برای مقابله با ‏دشمن متجاوز به کار گرفته می شود. در مقابل، «عملیات انتحاری» بدون التزام به قواعد ‏و ضوابط استشهاد صورت می گیرد. در این میان، عده ای که خود را به سلف صالح ‏منتسب می دانند و جهاد را، تنها راه برقراری حکومت اسلامی می خوانند، بدون ‏درنظر گرفتن شرایط جهاد و عملیات استشهادی دست به ترور و انتحار می زنند. از ‏نظر شرع، استشهاد باید با اذن حاکم اسلامی، با قصد قربت و حفظ جان غیرنظامیان از ‏جمله زنان و کودکان، علیه دشمن متجاوز صورت گیرد که هیچ کدام از این موارد در ‏عملیات سلفیه جهادی دیده نمی شود و عملا مرتکب انتحار می گردند.‏

    کلیدواژگان: عملیات استشهادی، عملیات انتحاری، سلفیه جهادی، فی سبیل الله، دشمن متجاوز
  • رسول چگینی صفحه 55

    اصطلاح «نواقض الاسلام» به معنای اموری است که ارتکاب آنها موجب ارتداد ‏و خروج شخص از دایره اسلام می شود. این اصطلاح در آیات قرآن، روایات نبوی، ‏سخنان صحابه و تالیفات علمای اهل سنت استعمال نشده است و نخستین فردی ‏که آن را برای موجبات ارتداد به کار برد، محمد بن عبدالوهاب است. وی ده مورد ‏از موارد مهم نواقض الاسلام را نام می برد که از مهم ترین آنها، واسطه قراردادن ‏میان خود و خداست. پیش از او، ابن تیمیه بدون ذکر این اصطلاح و به عنوان ‏مواردی که اسلام را از بین می برد، مصادیق نواقض الاسلام را در تالیفات خود ‏آورده است.‏

    کلیدواژگان: نواقص الاسلام، محمدبن عبدالوهاب، بقدعت، ارتداد، وهابیت، شرک، توسل
  • ابراهیم کاظمی صفحه 77

    محمد ناصرالدین البانی علی رغم تشابه نظام فکری اش با ابن تیمیه، در برخی مسایل مهم اصول اعتقادی با ابن تیمیه ‏اختلاف دارد. گرچه اختلاف نظر و فتوا در امور فقهی، امری مشروع و جایز است، اما در اصول اعتقادی طبق ‏نظر اهل سنت امری محال است و جایز نیست. از اختلافات مهمی که در این مقاله بیان شده است، می توان ‏به مسیله «تسلسل حوادث» اشاره کرد. ابن تیمیه در هستی شناسی، مسیله ربط حادث به قدیم با پذیرفتن زاید ‏بودن صفات بر ذات و قدیم دانستن آن صفات ملزم به پذیرش به تسلسل حوادث از جانب معلول ها شده و ‏گفته نمی توان برای حوادث اولی بیان نمود که البانی این تسلسل را با بیان دو روایت رد کرده و کلام ‏ابن تیمیه راباطل دانسته است. همچنین ابن تیمیه به فنای آتش جهنم قایل شده است و دلیلش این است که ‏اگر خداوند عذابی را فراهم نماید که نهایت نداشته باشد، با رحمت خداوند سازگاری ندارد. وی برای این ‏پرسش که آیا آدم بر صورت خود خلق شده است یا خیر، سه وجه را طبق حدیث «خلق الله آدم علی صورته» ‏بیان نموده است. ابن تیمیه از کسانی است که به مجاز و عدم تاویل قایل هستند و با بیان سه معنا برای ‏تاویل، معنای مصطلح متکلمان را رد نموده و در الفاظ قرآن به حقیقت بودن آنان قایل شده است. وی ‏به دلیل نقل گرابودن، به استقرار خداوند بر عرش و نشستن خداوند بر روی کرسی معتقد است. البانی در همه ‏این موارد با ابن تیمیه مخالفت نموده و نظر ابن تیمیه را مردود دانسته است.‏

    کلیدواژگان: ابن تیمیه، البانی، تسلسل حوادث، فناء فی النار، تاویل، مجاز
  • فرامز ابراهیمیان صفحه 97

    در این مقاله دیدگاه ابن تیمیه درباره تعارض عقل صریح و نقل صحیح بررسی شده است. ابن تیمیه معتقد ‏است هیچ تعارضی بین عقل صریح و نقل صحیح وجود ندارد. او برای رد ادعای متکلمان -اشاعره و معتزله- ‏کتابی را با عنوان درء تعارض العقل و النقل نگاشته است. وی در این کتاب تلاش کرده است تا تعارض بین ‏عقل و نقل را برطرف نماید. ابن تیمیه در صورت تعارض بین عقل و نقل، نقل را مقدم می دارد و دلایلی را ‏برای اثبات مدعای خود و همچنین رد دیدگاه متکلمان -که عقل را اصل نقل قرار می دهند- مطرح می کند. ‏این مقاله درصدد اثبات این موضوع است که ابن تیمیه برای عقل ارزشی قایل نیست و اگر عقل را می پذیرد، ‏فقط برای رد متکلمان، فلاسفه و... است. وی در نزاع با متکلمان، به ظاهر نصوص استناد می نماید و ‏به گونه ای القا می کند که ظاهر نصوص، همان نص است.‏

    کلیدواژگان: ابن تیمیه، عقل صریح، تعارض عقل و قل، تقدم نقل
  • رضا پورعلی سرخه دیزج صفحه 125

    ‏«جماعت دعوت و اصلاح ایران» از جریان ها و گروه های متاثر از اندیشه جنبش «اخوان المسلمین» است. ‏آنان بر تبعیت از فهم سلف در پیروی از قرآن و سنت تاکید ندارند؛ ولی توسل، استغاثه، بنای بر قبور و برخی ‏از اقسام زیارت قبور را مردود می دانند. به اعتقاد آنان، مذهب ها برداشت های فقهی از قرآن و سنت هستند و ‏از هیچ تقدسی برخوردار نیستند. آنها پیروی از مجمع ها یا شوراهای فقهی را بهتر می دانند؛ ولی در عصر ‏کنونی به خاطر نبود چنین اجتماعاتی، پیروی از مذاهب را امری اجتناب ناپذیر انگاشته اند. باور به دموکراسی، باور به اصل شورا و خرد جمعی و همچنین التزام به آن در کنار دیگرپذیری و تکثرگرایی، از باورها و اعتقادات ‏اساسی «جماعت دعوت» معرفی شده است. به اعتقاد آنان بهار عربی در تکاپوی اعاده حقوق شهروندی و ‏حاکمیت قانون است. همچنین اسراییل غاصب است و مسلمانان و نهادهای بین المللی نباید در مقابل ‏جنایت های آنان ساکت بمانند. جماعت دعوت، دفاع از حقوق و آزادی های شهروندی اهل سنت ایران را از ‏وظایف ذاتی خود دانسته و بر این باور است که هرچند اهل سنت ایران آزادی نسبی دارد، ولی از جامعه هدف ‏خود دور است.‏

    کلیدواژگان: دعوت و اصلاح، اخوان المسلمین، عبدالرحمن پیرانی، حکومت، اندیشه سیاسی، اندیشه دینی
  • توماس هیگهمر ترجمه: مرتضی آقامحمدی صفحه 153

    آثار متعددی درباره نقش عربستان در اعزام نیروهای جهادی به کشورهای دیگر نگاشته شده است؛ اما درباره وضعیت ‏اسلام گرایان در داخل سرزمین عربستان مطالعات بسیار ناچیزی صورت گرفته است. این مقاله با بررسی زندگی نامه 240 ‏نفر از شبه نظامیان سعودی، به پرسش های پیش رو پاسخ می دهد: 1. در داخل شبه جزیره، چه افرادی به سازمان القاعده ‏پیوسته اند؟ 2. این افراد تا چه حد و اندازه ای از جهادی های کشورهای دیگر متمایز هستند؟ در پاسخ به این پرسش ها، ابتدا ‏طرحی کلی از ریشه های تاریخی و مبانی جریان های تروریستی داخل عربستان در سال 2003 بیان می شود و در گام بعد، ‏آماری از چگونگی پراکندگی شبه نظامیان، بر اساس معیارهایی همچون زمینه های اقتصادی-اجتماعی و ریشه های ‏جغرافیایی و قبیله ای آنان ارایه خواهد شد.‏

    کلیدواژگان: القاعده، شبه جزیره، عربستان سعودی، اعزام تروریست، افغانستان
  • گزارش ها
  • عالمان منتقد وهابیت / سلسله گزارش هایی از آثار اهل سنت در نقد افکار وه ابیت
    صفحه 175
  • صادق مصلحی صفحه 181

    موضوع «صفات خبری» یا «اخبار اضافی» یکی از مباحث مهمی است که اختلاف نظر بسیاری درباره آن، میان وهابیان و مخالفان آنان وجود دارد. هرچند می توان این اختلاف را میان اهل حدیث، اصحاب اثر و عقل گرایان قرن های نخست نیز مشاهده کرد، ولی با ظهور ابن تیمیه و تاکید بر اجماع سلف بر حقیقی دانستن معنای ظاهری این نصوص، این اختلاف وارد مرحله جدیدی شد. پیش از آن، متکلمان به تاویل این صفات می پرداختند و اهل حدیث نیز از تاویل آن خودداری می کردند. هرچند در میان اهل حدیث کسانی بودند که با نقل خبرهای ضعیف و پذیرش ظاهر آنها، به سمت تشبیه و تجسیم گرایش یافته بودند ولی در مقابل آنها نیز کسانی بودند که این افراط در ظاهرگرایی را نپسندیده و هم رای با متکلمان، به تاویل این نصوص روی آوردند. این اختلاف در میان اهل حدیث در پذیرش ظاهر اخبار اضافی یا همان صفات خبری، نشان گر وجود همین اختلاف در سلف است.

|
  • Ali Muqaddas Page 29

    Martyrdom seeking (istishhādi) operations are are among the examples of jihad that is resorted ‎to where there is no other way to deal with the aggressor. On the contrary, suicide operations ‎take place without adherence to the rules and criteria characteristic of martyrdom-seeking ‎operations. There are people who relate themselves to the noble predecessors and consider ‎jihad to be the only way to establishing an Islamic government. Thus, without considering the ‎propitious of circumstances and conditions of jihad and seeking martyrdom, they take ‎recourse to terror and suicide attacks. According to Shari'ah, the act of seeking martyrdom ‎must take place against the aggressor with the permission of a just and qualified Islamic ruler, ‎and that must also be coupled with the intention of drawing closer to Allah and protection of ‎civilians including women and children. None of these criteria are taken into consideration in ‎any of the operations conducted by Jihad Salafists and, therefore, they practically commit ‎suicide. ‎

    Keywords: martyrdom-seeking operations, suicide operations, Jihadi Salafism, in the way of Allah, ‎aggressive enemy
  • Rasul Chegini Page 55

    The expression "Nawaqid al-Islam" (lit. nullifiers of Islam) refer to things that invalidate ‎Islam. They have been called "nullifiers" because if a person commits any one of them, he ‎becomes an apostate and goes out of the pale of Islam. This is a term which has not been used ‎anywhere in any Quranic verses and prophetic traditions, sayings of the companions of the ‎Prophet (S) and works of Sunni scholars. The first person to use this expression to allude to ‎the causes of apostasy was Muahmmad b. Abdul Wahhab.  He has enumerated as many as 10 ‎nullifiers or invalidators of Islam and believed that placing intermediaries between oneself ‎and Allah is one of the most important nullifiers. Before him and in his work, Ibn Taymiyyah ‎made mention of instances of nullifiers of Islam without using this expression.‎

    Keywords: Nawaqid al-Islam (nullifiers of Islam), Muhammad b. Abdul Wahhab, innovation, ‎Wahhabism, polytheism, tawassul
  • Ibrahim Kazemi * Page 77

    While there exists similarities in the thinking system of Muhammad Naseraldin Albani ‎and Ibn Taymiyyah, there are significant differences between them in their main ‎beliefs. However disagreements in fatwa and in jurisprudential matters is legitimate and ‎allowed, in the main beliefs it is impossible and not allowed, according to the Sunnis’ ‎view. The most important disagreement discussed in this paper is the sequence of ‎events. In the ontology of the connection between hadith (something that has been ‎existed after nonexistance) and qadim (eternal), Ibn Taymiyyah posits that God’s ‎attributes are added to his essence and are accordingly eternal; thus he inevitably ‎believes in the sequence of effects saying that no first cause can be considered. ‎Albani has rejected this sequence based on two narrations and he has considered Ibn ‎Taymiyyah’s words invalid. Ibn Taymiyyah also believes that the fire of the Hell is non-‎eternal; because an eternal agony that lasts forever is contradictory to God’s mercy. ‎Concerning weather or not God has created Adam in His image, he has stated three ‎possible aspects according to the narration “God has created Adam in His image”. Ibn ‎taymiyyah is among those who believes that Quran doesn’t have interpretation or ‎figurative speech. He mentions three meanings for Ta’vil (interpretation) rejecting the ‎theologians’ term, believing in the literal meaning of Quran’s words. Because of the ‎fact that he is a narration oriented scholar he believes that God sits on the throne. ‎Albani opposes Ibn Taymiyyah in all these and rejects his opinion. ‎

    Keywords: Ibn Taymiyyah, Albani, sequence of events, eternity in the Hell, ta’vil (interpretation), ‎figurative speech
  • Faramarz Ibrahimian Page 97

    This article is to examine Ibn Taymiyya's viewpoint on the conflict between explicit reason and ‎Hadith. Ibn Taymiyyya believes that there is no contradiction between the explicit reason and the ‎authentic Hadith. He wrote a book called "The Peak of the Contradiction between Explicit ‎Reason and Hadith" to reject the claims of the theologians and the Ash'arites and the Mu'tazilite. ‎The book seeks to resolve the conflict between reason and Hadith. In the event of conflict ‎between reason and Hadith, he favors reason over Hadith and he gives reasons for his claim. He ‎also sets out reasons for rejecting the theologians who put reason as the underlying pillar of ‎Hadith. The article seeks to prove that Ibn Taymiyyya does not value reason, and when he ‎accepts reason it’s only because he wants to reject the theologians, the philosophers, and so on. ‎In the quarrel between himself and the theologian, he adduces the appearance of the Hadith and ‎he implies that Hadith is nothing but its appearance.

    Keywords: Ibn Taymiyya, explicit reason, contradiction between reason, Hadith, the precedency of ‎Hadith‎
  • Reza Pourali Sourkheh Page 125

    ‎“The Society of Call and Reformation of Iran” is a movement and a group affected by ‎the thoughts of “Muslim Brotherhood” movement. They do not insist on compliance ‎with the Salaf’s understanding of the Quran and the Sunnah; though they reject ‎invocation (Tawasoul), Esteghatheh, building tombs on the graves and some types of ‎grave pilgrimage (Ziyarat). They believe that different sects present different jurisdictive ‎understandings of Quran and Sunnah and thus are by no means sacred. They believe ‎it’s better to have a jurisdictive convention or society but since there’s no such a thing ‎in our time, following a religious sect is inevitable.‎
    They also believe in democracy, Shura, collective wisdom besides tolerance of the ‎other and pluralism. They hold that the goal of the Arabic Spring is to return civilian ‎rights and the rule of the law. Israel is an occupier; thus Muslims and international ‎organizations should not keep silent against their crimes. This society believes that its ‎natural duty is to defend the civilian rights and the freedom of Iranian Sunnis and they ‎think that although Iranian Sunnis are relatively free, but they are far from fulfilling ‎their goal society.‎

    Keywords: call, reformation, Muslim Brotherhood, Abdulrahman Pirani, government, political ‎thoughts, religious thoughts
  • Thomas Hegghammer Page 153

    Several works have been written about Saudi Arabia’s role in the recruitment of Jihadi forces to ‎send to other countries. This is while studies are rarely written about the situation of the ‎Islamists inside Saudi Arabia. In this paper the biography of 240 people from Saudi Arabia is ‎examined and these questions are answered: who was joining the al-Qaeda organization inside ‎the peninsula? And to what extent are they different from other jihadist countries? In the answer, ‎a general outline of the historical roots and bases of terrorist movements in Saudi Arabia in 2003 ‎was presented. In the second step, statistics on the distribution of militants will be presented ‎based on criteria such as socio-economic backgrounds and their geographical roots and tribes.‎

    Keywords: Al-Qaeda, peninsula, Saudi Arabia, sending terrorists, Afghanistan‎