فهرست مطالب

سراج منیر - سال هفتم شماره 27 (پاییز 1396)

نشریه سراج منیر
سال هفتم شماره 27 (پاییز 1396)

  • بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/09/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سرمقاله
  • مصاحبه
  • مقالات
  • مرتضی آقامحمدی صفحه 15
    مطالعه زندگی مسلمانان روسیه پس از سقوط شوروی سابق، به ویژه پس از سال 2000م، افزایش افراط گرایی در مسلمانان این کشور را نشان می دهد و حضور خیل گسترده مبارزان جهادی روس در مناطق مختلف جهان اسلام از جمله عراق و سوریه، شاهدی بر همین مدعاست. حضور چشمگیر روس ها در جمع مبارزان تکفیری با توجه به ویژگی ها و توانمندی های فراوان آنها در مبارزه، بیانگر اهمیت بررسی علل این پدیده است. علاوه بر این، خطر شیوع گسترده احتمالی ویروس افراط گرایی در بین مسلمانان روسیه، برای ما به عنوان همسایه و هم پیمان دولت روسیه در مقابله با تروریسم منطقه ای، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مقاله پیش رو پژوهشی توصیفی-تحلیلی است که با استفاده از آثار متخصصان مسائل مربوط به مسلمانان روسیه، که عمدتا به زبان انگلیسی بوده است، به مطالعه علل و عوامل افزایش افراط گرایی در مسلمانان روسیه پس از سقوط شوروی سابق می پردازد. «رسانه ها» ، «ضعف نهادهای دینی و علمی» ، «نفوذ بیگانگان» ، «سیاست های اشتباه دولت و مسئولان» ، و «تحولات جهان اسلام پس از 2010م» از علل عمده این امر هستند که این موارد به عنوان پنج عامل موثر در این زمینه، بررسی خواهند شد.
    کلیدواژگان: افراط گرایی، مسلمانان، روسیه، اسلام گرایی
  • علی اکبر لطفی صفحه 35
    سلفیه جهادی به عنوان گروهی که تنها راه انتشار و تبلیغ معارف اسلامی را جهاد مسلحانه می دانند، با تعریف خاصی که از جهاد ابتدایی دارند، قتال با تمام کفار را، چه محارب و چه غیر محارب، به صورت جهاد ابتدایی جایز شمرده اند. تکفیری ها برای مشروعیت بخشی به این اقدام خود، به آیه 5 سوره توبه استناد می کنند. آنان این آیه را ناسخ تمام آیات صلح و عفو دانسته و مراد از «مشرکین» در این آیه را عموم کافران، چه محارب و چه غیر محارب، تلقی کرده اند؛ ازاین رو، آنها قائل اند که بعد از نزول این آیه کشتن تمام مشرکان جایز است. آنان همچنین جهاد ابتدایی را برای تحمیل اسلام به کفار جایز شمرده اند. این در حالی است که با مراجعه به «آیات دیگر قرآن» و «سیره پیامبر در برخورد با کفار» و «دیدگاه مفسران بزرگ فریقین» به خوبی معلوم گردید که این آیه ناسخ آیات صلح نیست و مراد از «مشرکین» در این آیه، مشرکانی است که عهد و پیمان خود را شکسته اند و همچنین رهبران و سران کفر، که مانع از رسیدن معارف اسلام به مردم هستند. علاوه بر این، سیره پیامبر نیز در تبلیغ اسلام و برخورد با کفار، توام با رافت و عطوفت بوده است و ایشان هیچ گاه دستور قتل کسی را به جرم کفر صادر نکرده اند.
    کلیدواژگان: سلفیه جهادی، جهاد ابتدایی، قتال، نسخ، مشرکان
  • محمد جعفر میلان نورانی صفحه 59
    ابن تیمیه نسبت به شیعه عناد بسیاری دارد و در این راستا، وجوه شباهتی بین یهود و شیعه برمی شمارد؛ در حالی که اکثر این تشابهات، چیزی جز افترا نیست. از آنجا که علامه حلی یکی از بزرگ ترین علمای شیعه معاصر با ابن تیمیه بود، آثار وی می تواند تا حد زیادی شبهات وارد به تشیع را پاسخ دهد. این نوشتار تشابهات شیعه به یهود در کلمات ابن تیمیه را با استناد به آثار فقهی-کلامی علامه مورد نقد و بررسی قرار داده است و در پاره ای موارد، از برخی علمای فریقین نیز مویداتی ذکر می کند. تشابهات مزبور، دارای تقسیم بندی خاصی در منهاج السنه نیست؛ ولی برای سهولت در فهم، این مقاله آنها را به چند دسته تقسیم کرده است. هر موردی که احیانا انتساب آن به شیعه صحیح باشد، با ادله قطعی از آیات و روایات مورد تایید قرار می گیرد تا روشن شود که انجام این عمل، از باب تشبه به یهود نیست، و هرکدام نیز که فقط به یهود صحیح الانتساب باشد نه به شیعه، و همچنین مواردی که انتساب آنها به هیچ کدام صحیح نباشد، به واسطه اقوال علامه تکذیب می شود.
    کلیدواژگان: علامه حلی، ابن تیمیه، تشابه، شیعه، یهود، منهاج السنه
  • یعقوب زن ترجمه: محمد جواد امید صفحه 87
  • میثم اورنگی صفحه 115
    «حدیث افتراق امت» در اکثر جوامع روایی مذاهب نقل شده است که بیانگر اصل افتراق و تعدد فرقه های موجود در میان امت اسلامی است. در برخی طرق این روایت عبارت هایی نقل شده است که مورد تمسک وهابیان قرار گرفته است. آنان با دو قید «کلها فی النار إلا الواحده» و «ما انا علیه و اصحابی» اقدام به مشروعیت بخشی به منهج سلف کرده اند و پیروان این منهج را جزء فرقه ناجیه می خوانند و سایر طوائف اسلامی را که بر اساس این منهج عمل نکرده اند، کافر و گرفتار عذاب دوزخ می دانند. در این مقاله با بررسی سندی و دلالی حدیث افتراق، به این نتیجه رسیده ایم که بند اضافی در حدیث افتراق، نه تنها از حیث سندی مورد نقد است، بلکه از حیث دلالی نیز مدعای وهابیان را نمی تواند به اثبات برساند.
    کلیدواژگان: افتراق امت، وهابیت، تکفیر مسلمانان، حجیت فهم سلف، ما انا علیه و اصحابی
  • رضا پورعلی سرخه دیزج صفحه 133
    اخوان المسلمین ایران و همچنین سلفیه جهادی با سکولاریسم مخالف هستند و جنبه سیاسی اسلام را باور دارند؛ بنابراین، مفهومی که این دو جنبش برای «توحید در حاکمیت» ارائه می کنند، به بعد فردی مسلمانان اختصاص ندارد و ناظر بر اجتماع ایشان است. هر دو جنبش «توحید در حاکمیت» را قطعی می دانند و صرفا برای خداوند سبحان حق تشریع قائل اند. افزون بر این، هر دو جریان نظام خلافتی را باور دارند و معتقدند که این نظام می تواند مسلمانان را در حوزه حاکمیت، موحد سازد. آنان حتی «شورا» را به عنوان نهاد مشروعیت بخش به خلافت خلیفه می پذیرند و اختلاف آنان، تنها در مفهوم شوراست. از نظر جماعت دعوت و اصلاح، اصل «حاکمیت خداوند سبحان» با اصل «حکومت مردم بر مردم» سازگار است؛ بنابراین، شورا در عصر حاضر به شکل پارلمان تحقق می یابد و نظام دموکراسی، شبیه ترین نظام به نظام اسلامی است. در مقابل، سلفیه جهادی اصل «حاکمیت خداوند سبحان» را در تضاد کامل با اصل «حاکمیت مردم» دانسته است؛ ازاین رو، به اعتقاد آنان تطبیق شورا بر پارلمان امری مردود، و دموکراسی مصداقی از مصادیق کفر است. نتیجه چنین تقابلی، تقابل کامل پیروان این دو جنبش است؛ اما در اندیشه اخوان المسلمین ایران مباحثی همچون رد استغاثه، ابطال توسل و ابطال تبعیت از مذاهب به چشم می خورد که اگر تعدیل نشوند، پیروان این جنبش را به سوی جنبش سلفیه جهادی سوق می دهند و اندیشه جماعت، مقدمه ای برای پذیرش اندیشه سلفیه جهادی خواهد شد.
    کلیدواژگان: دعوت و اصلاح، سلفیه جهادی، اخوان المسلمین ایران، توحید در حاکمیت، شورا، خلافت، دموکراسی، پارلمان
  • گزارش
  • علی مقدسی صفحه 163
  • صفحه 173
|
  • Morteza Agha Mohammadi Page 15
    A careful study of Muslims' lives in Russia following the collapse of the former Soviet Union, especially after 2000, shows an increase in extremism among Muslims of this country, and the extensive presence of Russian Jihad fighters in various parts of the Islamic world including Iraq and Syria bears witness to this fact. The overwheliming presence of Russians among Takfiri fighters, given their enormous ability in fighting, signifies the importance of studying the causes of this phenomenon. In addtion, the danger of extremism likely spreading among Russian Muslims is specially important for us as a neighbor and ally of the Russian government in combating regional terrorism. The present article is a descriptive-analytical research that studies the causes and factors responsible for an increase in extremism among Russian Muslims after the collapse of the Soviet Union using works authored mostly in English by experts in the affairs of Russian Muslims. "The media," "the weakness of religious and scientific institutions," "the influence of foreigners," "wrong policies of the state and the authorities," and "development of the Islamic world after 2010" are among the main reasons that are reviewed as the five effective factors in this regard.
    Keywords: extremism, Muslims, Russia, Islamism
  • Ali Akbar Lutfi Page 35
    The Jihadi Salafism believing in armed struggle to spread and promulgate Islamic teachings has a special definition of offensive Jihad. It allows fighting unbelievers in the form of offensive Jihad irrespective of whether or not they are waging a war against Muslims. In order to legitimize their action, they have taken recourse to verse 5 of chapter al-Tawbah. They are of the view that this verse abrogates all the verses that recommend peace and forgiveness. According to them, "pagans" in this verse refer to all unbelievers regardless of whether they wage a war against Muslisms or they do not. That is why they insist that based on this verse killing all pagans is permissible. As well, they maintain that offensive Jihad is required to impose Islam upon non-Muslims, whereas in fact, if we look at other verses of the Quran as well as at the normative conduct of the Prophet (S) and the opinions of exegetes from both the branches of faith, it is well inferred that verse 5 of chapter al-Tawbah does not abrogate the verses regarding peace, and that "pagans" in this verse refers to those of them who violated their promise and covenant as well as to those leaders of the unbelievers who denied people access to Islamic teachings. Moreover, if we study the Prophet's conduct in delivering the message of Islam and behaving with the unbelievers, we shall understand that he was kind and merciful to others never ordering his companions to kill anyone for not embracing the path of Islam.
    Keywords: Jihadi Salafism, offensive Jihad, armed struggle, abrogation, pagans
  • Muhammad Ja'far Milan Nurani Page 59
    Ibn Taymiyyah is extremely hostile to Shi'ism. To show his hatred, he embarks on enumerating similarities between Shia and Judaism. There is no doubt that most of what he terms as similarities are not but baseless accusations levelled against Shi'ism. Given the fact that Allamah Hilli (ra) was one of the contemporaries of Ibn Taymiyyah, his works can, to a large extent, answer the accusations and spurious arguments raised against Shia. This article seeks to examine and criticize, with the help of Allamah Hilli's jurisprudential and theological works, the similarities between Shia and Judaism as claimed by Ibn Taymiyyah. In some cases, it also provides confirmations from the scholars of the two branches of faith. The alleged similarities are not sorted out in a special way in Minhaj al-Sunnah. However, this article has sorted them out to enable the reader to understand them. If there is something acceptably attributed to Shia, then it is confirmed and subtantiated with the help of verses and traditions to make it clear that a certain practice by Shia Muslims is not because it resembles the practices of the Jews. Those accusations which are falsely levelled against Shia and has no logical basis has been rejected with the help of Allamah Hilli's statements.
    Keywords: Allamah Hilli, Ibn Taymiyyah, similarity, Shi'ism, Judaism, Minhaj al-Sunnah
  • Maytham Ourangi Page 115

    The "Hadith of Separation" has been narrated in the hadith collections of all the major Islamic denominations suggesting the existence of separation and schism in the Islamic Ummah. In some versions of this narration, there are clauses which have been exploited by Wahhabis. The narration includes, for example, "all of them will be in Hell-fire except for one" and “(Those who follow) that which I and my companions follow" which they use to legitimze their salafist appraoch and to consider only the followers of this cult as the ones who are saved. Thus, according to them all of those denominations that do not suscribe to their way of thinking are infidels and will suffer divine punishments in hell. In this article, the writer examines the purport and chain of the transmission of the hadith and concludes that not only the extra clause in the hadith is criticizable but its purport also does not substantiate the claim of Wahhabis.
    Keywords: separation of the Ummah, Wahhabism, excommunication, authenticity, understanding, predecessors, that which I, my companions follow
  • Rezapour Ali Sarkha Dizaj Page 133

    The Iranian Muslim brotherhood and the Jihadi Salafism are opposed to secularism as they believe in the political aspect of Islam. Therefore, the concept these two movements present for "unity in sovereignty" does not belong to the individual aspect of Muslims; rather it suggests their sociological aspect. Both movements believe in "unity in sovereignty" as a definite doctrine and they believe that the right of legislation is a prerogative of Allah alone. In addition, both of the two movements suscribe to a caliphate system and believe that this system can unify Muslims in the area of sovereignty. They even maintain that 'shura' (council) is an institution that legtimizes the caliphate of the claiphate. Their difference revolves around the concept of 'council'. According to Iranian Call and Reform Organization, the principle of God's sovereignty or rule is compatible with the principle of "the government of the people over the people". Therefore, the council is materialized in the form of a parliament and the democratic system is most similar to the Islamic system. On the contrary, the Jihadi Salafism considers the sovereignty of God Almighty to be in complete contravention with the rule of people. Hence, in their opinion, the application of council to parliament is unacceptable, and democracy is a manifestation of disbelief. The result of such antagonism is confrontation between the followers of these two movements. There are traces of rejection of 'seeking help' (istighasa), invalidation of tawassul and invalidation of adherence to the teachings of other religions in Iran's Muslim brotherhood, and if such discussions are not adjusted, the followers of this movement are likely to move to Jihadi Salafism. The thought of the Organization will serve as a prelude to acceptance of Jihadi Salafism.
    Keywords: Call, Reform, Jihadi Salafism, Iranian Muslim Brotherhood, unity in sovereignty, council, caliphate, democracy, parliament