فهرست مطالب

تاریخ اسلام و ایران - سال بیستم شماره 8 (زمستان 1389)

نشریه تاریخ اسلام و ایران
سال بیستم شماره 8 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1390/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدتقی ایمان پور، نجم الدین گیلانی صفحه 1
    خاندان های کهن که به دنبال مهاجرت اقوام آریایی به ایران شکل گرفتند، به دلیل داشتن املاک و رعایای فراوان و لیاقت و شجاعت در فن جنگاوری و سوارکاری توانستند در طول تمام این سلسله ها از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار شوند و در موفقیت ها و ناکامی های سلسله های ایران باستان تاثیر مستقیم داشته باشند.بهرام چوبین یکی از اعضای همین خاندان های بزرگ، خاندان مهران، بود که در جنگ با ترکان پیروزی های بزرگ به دست آورد، اما طبق اسناد تاریخی هرمزد چهارم به جای حق شناسی به تحقیر وی پرداخت که همین عامل سبب شد او و سپاهیانش از فرمان هرمزد سر برتابند و علیه او شورش کنند.شورش بهرام چوبین از رویدادهای مهم و برجسته دوره ساسانیان است که در نهایت به برکناری هرمزد از سلطنت و روی کار آمدن فردی خارج از خاندان سلطنتی به قدرت منجر شد.با شورش بهرام چوبین و به قدرت رسیدن وی به تدریج در مشروعیت حکومت ساسانیان، به عنوان تنها مدعی سلطنت، خدشه ایجاد شد.این حادثه شورش های خاندانی دیگر و همچنین مخالفت تعدادی از این خاندان های بزرگ را با دولت ساسانی به دنبال داشت.در هر حال، به نظر می رسد این رویداد در کنار عوامل و مشکلات دیگر به تدریج زمینه تضعیف و فروپاشی ساسانیان را فراهم کرد.این مقاله تلاش دارد با استفاده از پژوهش های تاریخی و با استناد به شواهد تاریخی به بررسی نقش شورش بهرام چوبین در تضعیف و فروپاشی ساسانیان در کنار عوامل دیگر بپردازد.
    کلیدواژگان: ساسانیان، هرمزد چهارم، بهرام چوبین، خاندان های حکومتگر، سقوط ساسانیان
  • علی بحرانی پور، سیده زهرا زارعی صفحه 29
    آل اینجو، از حکومت های محلی مشهور و محبوب تاریخ ایران است که در فاصله زمانی اواخر ایلخانان تا برآمدن آل مظفر روی کارآمد و کمتر درباره آن مطالعه شده است.تا آنجا که پیگیری شده، تحقیق مستقلی در باب پایه های اقتدار سیاسی و مقبولیت اجتماعی آل اینجو صورت نگرفته است و با توجه به کمبود منابع برای نشان دادن تصویر نظری از اندیشه سیاسی و مقبولیت اجتماعی آل اینجو و رفتار سیاسی و اجتماعی آنان و با نگاهی به منابع ادبی، شواهدی از توفیقی موقت در حفظ قدرت و مقبولیت اجتماعی به دست می آید که «دولتی» را به تصویر می کشد که «خوش درخشید»، ولی «مستعجل» بود؛ بنابراین این سوال مطرح است که چه عواملی پایه های اقتدار سیاسی و مقبولیت اجتماعی و حتی محبوبیت آل اینجو را تشکیل داد؟طبق فرضیه ای برای پاسخ به این سوال، مبانی ذیل برای اقتدار آل اینجو مطرح شده است:اقتدار آل اینجو در آغاز با اتکا به رسم مفعولی اینجو، قدرت دربار و اردوی ایلخانان برقرار شد، اما با نفوذ اجتماعی و محبوبیت طریقت های صوفیانه، به ویژه مرشدیه و کازرونیه، و سادات پرنفوذ شیراز، احیای اندیشه فرهی و ابراز احترام به فرهنگ و علایق باستان گرایانه بیشتر مردم ایالت فارس تداوم یافت و حتی از قدرت رو به زوال به سوی استقلال ایلخانان تحول یافت.
    کلیدواژگان: آل اینجو، اقتدار، مقبولیت اجتماعی، تصوف مرشدیه، فر ایزدی، سیادت
  • وحید عابدین پور، معصومه سماعی صفحه 55
    انواع شاخه های هنری نقاشی، معماری، تذهیب، صحافی، منبت کاری، معرق و کتاب آرایی در طی حکومت تیموریان (771-912 ق) رشد چشمگیری داشت؛ چنان که این دوره را، دوره شکوفایی هنر می نامند.یکی از شاخه های هنری، خط و خوشنویسی است که در تحقیق حاضر سعی شده با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی بر مبنای اسناد و منابع باقی مانده از دوره تیموری و منابع امروزی به آن پرداخته شود.هنر خوشنویسی نیز با حمایت و علاقه مندی شاهزادگان تیموری؛ سرمایه گذاری اقشار بهره مند جامعه؛ بهره گیری از تجارب مراکز علمی هنری دوره ایلخانی؛ ضرورت یادگیری آن، که تبدیل به نوعی فرهنگ در جامعه تیموری گردید؛ کارکردهای متعدد سیاسی(اداری)، فرهنگی و اجتماعی خوشنویسان و کاربردهای متنوع خوشنویسی، از لحاظ روش و رویکرد متحول شد.اما دستاورد مهم این هنر در سده 9ق. پیوند با هویت ایرانی و مولفه های آن است.گسترش ادبیات منثور و منظوم فارسی طی قرون 7 تا 9 ق.یکی از مواردی بود که ایرانیان را نیازمند خطوط مخصوص به خود و استقلال از خطوط عربی می نمود.ابداع و تکامل خطوط تعلیق، شکسته تعلیق، به ویژه نستعلیق، در فاصله قرن 8 و 9 ق.و پوند آنان با شاخصه های فرهنگی ایرانی و اسلامی نظیر شعر، زبان و ادبیات فارسی، مذهب تشیع(که از قرن دهم از مولفه های هویت ایرانی بود) و انواع شاخه های هنری با رویکرد ایرانی باعث شد خط و خوشنویسی از مولفه های اصلی هویت ایرانی تلقی شده و در باروری آن نقش مهمی ایفا نماید.چگونگی و علل تحولات این هنر، بررسی نحوه ارتباط این هنر با هویت ایرانی و کارکردها و موقعیت خوشنویسان در نظام سیاسی و اجتماعی عصر تیموریان، از مواردی است که تحقیق حاضر به دنبال دست یابی به آنان است.
    کلیدواژگان: تیموریان، هنر، خوشنویسی، هویت ایرانی
  • مهدی فرهانی منفرد، نسیم خلیلی صفحه 87
    هدف اصلی نوشتار حاضر مطالعه تاریخ اجتماعی عصر صفویه با توجه ویژه به موضوع مهدویت و منجی گرایی است.اهمیت این موضوع به این امر باز می گردد که این اندیشه در آن روزگار به شکلی پررنگ تر و در سطح گسترده حیات اجتماعی مردم مطرح شد؛ چه از روزنه اندیشه ای فقی هانه که از سوی مذهب تازه رسمیت یافته تشیع تغذیه و تقویت می شد و چه از روزنه آنچه مدعیان نجات بخشی در آن روزگار در جستجوی آن بودند.نویسندگان می کوشیدند اندیشه نجات بخشی را به ویژه در قالب آنچه موعودیت، مهدویت و منجی گرایی خوانده می شود، در چشم انداز حیات فکری، سیاسی و اجتماعی این روزگار جستجو کنند و به بازبینی آن بپردازند.
    کلیدواژگان: صفویه، موعودگرایی، تشیع امامیه، مهدویت
  • سیمین فصیحی صفحه 115
    این مقاله، یکی از مقولات اصلی تاریخ نگاری زنان؛ یعنی دوگانگی بین طبیعت و فرهنگ و نحوه مواجهه زنان با این دوگانگی را در سال های انقلاب مشروطیت تا پایان دوره قاجار، بررسی کرده است.گرچه عمر تشخیص نظری این دوگانگی از نیم قرن تجاوز نمی کند، مصادیق آن در تاریخ مدرن کشورهای دنیا و از جمله ایران عصر مشروطیت، به اشکال مختلف وجود داشته است.از این رو، سوال اصلی مقاله این است که؛ «زنان در این دوره، چگونه با مضامین دوگانگی بین طبیعت و فرهنگ مواجه شدند؟»بررسی این پرسش که با ارجاع به نوشته های زنان در روزنامه ها و مجلات عصر مشروطیت تا پایان دوره قاجار صورت گرفته، به عهده سه قسمت به هم پیوسته مقاله یعنی «نقد نظری دوگانگی بین طبیعت و فرهنگ»، «به چالش کشیدن مردان» و «تلاش های زنان برای تحقق حق فرهنگی خویش»نهاده شده است.نتایج این بررسی ها این بوده است که؛ نخست، زنان آن دوره بنا به درک نسلی و عصری خود این دوگانگی را نقد کرده، عملکرد مردان و ارزش های بر ساخته آنان را به پرسش کشیدند و تلاش کردند تا سلطه مردان را بر حوزه فرهنگ کمتر کنند.دوم، با تاکید بر طبیعت زنانه- مانند طبیعت مادری- ارزش های زنانه خود را اعتبار فرهنگی ببخشند و سوم، امکان نگارش تاریخ نگاری زنان را در عصر مشروطیت از طریق برنامه ها، مقاله ها و لوایحی که از خود به ارث گذاشتند، برای نسل های بعدی مهیا سازند.
    کلیدواژگان: تاریخ نگاری زنان، دوگانگی بین طبیعت و فرهنگ، حوزه خصوصی، حوزه عمومی، عصر مشروطیت
  • عبدالله متولی صفحه 139
    صفویان از جنبه های مختلفی در روند عمومی تاریخ ایران تحول و دگرگونی ایجاد کردند.بازسازی سیاسی در چارچوب جغرافیایی تاریخی ایران و به کارگیری مذهب شیعه که مذهب رسمی بود، دو اقدام سرنوشت ساز محسوب می شد.این اقدامات خطیر مشکلات داخلی و برون مرزی همراه بود.صفویان در مرزهای شمال شرق و تمامی مرزهای غربی برای تثبیت موقعیت سیاسی و مذهبی خود ناچار بودند دو رقیب جدی را متوقف نمایند؛ ازبک ها در شمال شرق در پی تداوم راه پیشینیان خود در دشت های آسیای مرکزی بودند که هر از چندگاه خراسان و سپس تمامی ایران را در معرض تهاجم قرار می دادند.بنابراین صفویه می باید به این روند خاتمه دهند.در مرزهای غربی نیز عثمانی ها به دنبال بلعیدن تمام سرزمین های اسلامی بودند که به طور طبیعی ایران را نیز دربر می گرفت؛ به همین دلیل صفویان در این بخش نیز کار دشواری پیش رو داشتند.همین روند به بروز جنگ های دامنه داری در هر دو عرصه منجر گردید و صفویه با اتکا بر توانمندی نظامی و ایدئولوژی پرتحرک خود در مقابل آن ها ایستادند.در این میان دمیدن روح باورمندی و شجاعت در نظامیان به منظور متوقف کردن مهاجمان بسیار مهم بود.بی شک، صفویان برای رسیدن به مقاصد خوداز توان تبلیغاتی بالایی بهره بردند تا علاوه بر تاثیرگذاری فزاینده بر سپاهیان خود، گام هایی را برای تخریب شرایط روحی- روانی نظامیان مقابل بردارند.پرسش های محوری این نوشتار این است که؛ صفویان در درگیری های برون مرزی خود از چه شیوه هایی بهره می جستند؟تاکتیک ها و تکنیک های تبلیغاتی آن ها بر چه اصولی استوار بود؟پژوهش حاضر در پی پاسخ و تبیین و تحلیل محورهای عمده تبلیغاتی صفویه در عرصه جنگ با عثمانی ها و ازبکان است.
    کلیدواژگان: صفویان، تبلیغات، تکنیک های تبلیغاتی، ازبک، عثمانی، نظامیان
  • سید سعید رضا منتظری، فرح زاهدی صفحه 169
    واژه زندیق نخستین بار در کتیبه کرتیر به کار برده شد و منظور از آن پیروان دین مانی بود، پس از آن برای پیروان جنبش مزدک نیز استفاده شد.این واژه در دوره اسلامی کاربرد بسیار گسترده ای پیدا کرد؛ تا جایی که حربه ای شد برای بیرون راندن رقیبان از صحنه سیاست.بنابراین معنای دقیق این واژه همیشه در هاله ای از ابهام و مورد بحث دانشمندان ایرانی و غربی بوده است.در این مقاله نخست بحث وجه اشتقاق واژه زندیق و نظراتی که در این باره آمده، مطرح شده و سپس به بحث معناشناسی و بسامد آن در متون گوناگون تاریخی و حدیثی پرداخته شده است.لازم به ذکر است، رد یا قبول گفته های افراد دیگر که در این باره نظر داده اند، از اهداف دیگر این مقاله است.
    کلیدواژگان: زندیق، کرتیر، مانوی، مزدک، وجه اشتقاق، کاربرد معنایی، باطنی
|
  • M. T. Imanpour, N. Gilani Page 1
    Bahram-I Chubin's revolt is one of the most significant events in Sasanian era which had an important role in decline and fall of Sasanian dynasty. It could in one hand originated from the continuous competition and contrast between Old Ruler Families in ancient Iran and, on the other hand, it might be related to Hormozd IV wrong policy toward those ruler families including Bahram-I Chubin. Old and Ruler Families who following the immigration of Aryan ethic groups took shape in Iran owned the vast agricultural lands across the country and ruled in the territory they normally lived. Because of their influence among their people and in their region as well as their military ability and their brevity, they could play an important role in political developments and in the rise and fall of Iranian dynasties during the pre-Islamic period.Bharm-I Chubin was member of one of those Old Ruler Families, Mehran Family. He as the commander of Iranian Forces could victoriously defeat Turks whom occupied Eastern Iranian territories during the rule of Hormozd IV, the Sasanian king. After victory of Bahram over Turks, Hormozd IV, instead of encouraging Baharm for this substantial victory humiliated him. This mis-behavior resulted Bahram Chubin's becoming an open rebel against Hormozd IV. By rebellion of Bharma-I Chubin against the Hormozd IV which caused the downfall of him, the legitimacy of Hormozd IV as Sasanian king, accordingly legitimacy of Sasanian dynasty was questioned and led to rebel of other Old and Ruler. These events along with other internal competition and external problems caused the Sasanian empire to decline and finally to be fallen by the Arab Muslim campaign against Iran.This paper tries to examine the role of Bahram-I Chubin in decline and the fall of Sasanian dynasty, based on historical evidence and historical methodology.
  • A. Bahranipour, S. Z. Zarei Page 29
    Al-e Inju as a famous and favorite local government in the history of Persia, which endured from the late Ilkhanid to upraise of Al-e Mozaffar, little has been studied. So that pursued, there had not been done a separate research on the bases of political authority and social acceptability of Injuid government. Regarding the relatively lack of sources for illustrating a theoric portrait of the political theory and social acceptability of Injuid government, by surveying the literature sources, it peers a provisional success for them as a brilliant but temporary government. So this question is introduced that: which elements had constituted the political authority and social acceptability of Injuid government? According to the offered Hypothesis, these bases are introduced for the authority of Injuid government: First their authority raised and rested on the "Inju"(Feudalism) as a Mongol custom and the might of Ilkhanid horde and court. Then through using certain Sufi sect's social influence such as Morshedyyeh and Kazeruniyyeh, using the influential Seyyeds of Shiraz, and also by the revival of charismatic theory on ancient Persian shahs and classiest folklore of the majority of the people of the Fars state, Injuid government gained the independence from Ilkhanid falling kingdom.
  • V. Abedinpoor, M. Samaee Page 55
    Various aspects of art such as painting, architecture, illumination, bookbinding, woodcarving, mosaic (Moarraq) and book decoration had such a splendid development during Timurid Period (771-912 AH/1370-1506 AD) which it has been known as the age of art prosperity. The aim of this article is to study the artistic genre of calligraphy according to documents and sources based on descriptive-analytical approach. Patronage and interests of Timurid princes, nobility investments, enjoyment from experiences of artistic and scientific centers of Ilkhanid era, and the importance of learning this genre of art, along with political, cultural and social function of calligraphers and various usage of calligraphy paved the way for its evolution in Timurid period.Yet the important accomplishment of calligraphy in 9th century was its relation with Iranian identity and its characteristics. The extent of Persian literature (verse and prose works) during 7th and 9th century is one of the reason that made Iranian feel the necessity of having special handwriting on their own and independent of Arabic handwriting. Innovation and evolution of Taliq, Shekasteh Taliq and specially Nastaliq during 8th and 9th century and its relation with Iranian and Islamic cultural characteristics such as Persian poem, language and literature, Shiite faith made calligraphy one of the main characteristics of Iranian identity.
  • M. Farhani Monfared, N. Khalili Page 87
    This paper concentrates on the study of social history of Iran under the Safavids, especially regarding important role of Messianism, Mahdism and soteriologic ideas. Importance of these subjects refer to that, idea of Mahdism became a mainstream current, whether through clerical approach, supported by official Shi’sm or the people’s claims being messiah. Authors will try to survey of Messianism, Mahdism and soteriology ideas within frame of Safavid intellectual, political and social life.
  • S. Fasihi Page 115
    This article aims to shed light on one of the main conceptual frameworks of women's historiography, namely, the dichotomy between Nature and Culture and to examine how women encountered this dichotomy in the years between the constitutional revolution till the end of the Qajar period. Although the theory coordinated to the above mentioned dichotomy was only originated approximately half a century ago, its connotations and / or implications can easily be explored from the history of women in many countries including Iran long before the invention of the theory itself. Taking the aforementioned theory and its correlated historical fact into consideration simultaneously, the main question which has been addressed in this paper is that to what extent Iranian women in the Era of Constitutional Revolution have encountered with elements of the dichotomy between nature and culture? To scrutinize this question, I have organized this paper into three interrelated sections, all based on primary sources such as women's writings and letters in the newspapers and Journals of the Constitutional period. I draw from women’s writings, in the first section of this paper, to explore the most important characteristics of the essence of their theoretical criticism of the dichotomy between Nature and Culture which they had done by means of rejecting the masculine exclusive possession of culture. The second section has been devoted to “challenging men’s unjust activities” and “turning down the masculine values made by men” in order to earn their own lost cultural rights. I try to show, in the third and the last section of this paper, that women’s activities have not been exclusive to criticizing and/or challenging masculine values theoretically and practically, but they have also tried their best to display an affirmative proposal in order to establish their own cultural rights to a level which is profoundly concerned with ethics and humanity. The conclusion summarizes the major themes articulated in these discussions, and suggests further directions towards a just conceptualization of the dichotomy.
  • A.Motevally Page 139
    Safavids revolutionized the general procedure of the history of Iran in many different ways: political renewal according to the geo-historical framework of Iran and the selection of Shia as the formal religion of the country, which among other changes significantly impacted the Future of country. Surely, these momentous proceedings were accompanied by the problems both in and out of the country. Having had positioned the socio-theological power, they (Safavid) had to encounter two of their most important opponents in the North East and Western boundaries. Having followed the traces of their ancestors, Uzbeks were looking forward to expanding their ways in Middle Asia; so they launched a series of brutal attacks on Khorasan and other regions of Iran. Thus, Safavids had to rise and put an end to this procedure. The Ottomans were also looking to acquire the whole Islamic regions including Iran as well. Therefore, Safavids were faced with yet another difficulty. This resulted in many long lasting wars where Safavids being equipped with powerful military forces and strong ideological beliefs were to stand against them. It was of a great importance to stand against the enemies with bravery and power. In order to attain the desired outcome, Safavid employed their special and powerful propagandas. This way, they could both improve their military forces and their mental conditions and at the same time destroy the mental and psychological conditions of their enemies.The Primary question of this essay is: What kind of work ethic did Safavids have in accordance to the way they handled external conflicts? What propagandist techniques did they employ in order to defeat their enemies? This paper tries to analyze different techniques used by Safavids in their wars against foreigners.
  • S. R. Montazeri, F. Zahedi Page 169
    The word “Zandik” was first used in karder inscription and it referred to the Manichaeans. Later the term was used for Mazdak disciples. The term “Zandik” became widely apparent in Islamic terminology, where it was used as a weapon for dislodging political opponents. Due to the vast usage of the word “Zandik” throughout history, the exact meaning of it remains ambiguous. This essay explains the etymology of the word “Zandik” and studies different perspectives on its meaning in various historical and religious texts. Another aim of this essay is to accept or reject the views on this topic.