فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 17 (ربیع 2015)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 17 (ربیع 2015)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • خلیل پروینی، شهرام دلشاد * صفحات 9-30

    تقدمت الروایه فی العصر الحدیث تقدما عظیما، وتنوعت اسالیبها؛ فمن هذه الاسالیب تداخلها والانواع الادبیه والفنون البصریه. وقد اخذت الروایه الجدیده تقتبس من بعض الفنون اسالیب فنیه تساندها فی عملیه البناء الروائی، وتدفع بها إلی الإبداع، وتضمن لها حضورها وتطورها، فمن ذلک: استخدام اسلوب الحوار المسرحی، وتوظیف المعطیات الغنائیه الشعریه، وتصویر الاحداث المدهشه والبطولات الملحمیه. واخیرا تعاملت الروایه، خاصه «الروایه الجدیده» مع الفنون البصریه ولاسیما الفن السابع، ای السینما؛ ونجد هذا التعامل الاخیر فی الافلام المقتبسه من الروایات او فی الإفاده من التقنیات السینمایه لکتابه الروایه؛ فالعلاقات الثنائیه قائمه بین الروایه والسینما فی عصرنا الراهن. ویعد ابراهیم نصرالله من الروائیین القلائل الذین جسدوا فی روایاتهم جمیع الانواع والفنون، وروایه «قنادیل ملک الجلیل» خیر مثال علی ذلک، حیث استخدم کاتبها اللغه الشعریه والمسرحیه، واستفاد من اللغه الروائیه، ولم یهمل توظیف التقنیات السینمائیه؛ فجاءت هذه المقاله لتستعرض الآلیات السینمائیه الموجوده فی الروایه، وذلک من خلال المنهج الوصفی – التحلیلی. وقد اظهرت النتائج ان الروایه اخذت عده تقنیات سینمائیه: کتقنیه عدسه الزوم، وعملیه المونتاج والسرد السینمائی، وسیناریو القص، کما ان الکاتب سعی فی استعمال اسالیب روائیه جدیده مقتبسه من السینما.

    کلیدواژگان: الروایه، السینما، إبراهیم نصرالله، قنادیل ملک الجلیل، آلیات
  • جهانگیر امیری*، مرضیه محمدی، فاروق نعمتی صفحات 31-49

    لیس الادب الفکاهی حکرا علی العصر المملوکی، إذ إنه لایکاد یخلو عصر من هذا الغرض الشعری، ولکن الفکاهه فی تلک الفتره بالذات لقیت رواجا لم یسبق له نظیر حتی اصبحت سمه بارزه من سمات العصر. ثم انها خرجت فی ذلک العصر من إطارها الضیق ودخلت فی معترک الحیاه واحتکت بالواقع الذی عاشه المجتمع المملوکی. ومن هذا المنطلق اخذت الفکاهه فی تلک الآونه طابعا شعبیا یعکس ما عاناه الشعب من آلام ومحن مصورا الظروف المعیشیه القاسیه التی خیمت علی المجتمع المملوکی. عنی شعراء الفکاهه فی العصر المملوکی بالقضایا السیاسیه والاجتماعیه عنایه بالغه حیث کانوا یسعون من وراءها إلی إصلاح السیاسات الظالمه وتقویم المسارات الخاطئه وتحسین اوضاع المجتمع. ومن ابرز المضامین التی یحوی ها الشعر الفکاهی فی العصر المملوکی هی ظلم الحکام وفساد القضاه وتدنی الاخلاق العامه والفقر المدقع الذی یعیشه الشعب واوضاع المجتمع المتردیه والمصائب والاوبئه وما إلی ذلک من المظاهر الاجتماعیه العصیبه. اما هذا البحث فإنه یرمی إلی دراسه مضمونیه للشعر الفکاهی فی العصر المملوکی وإلقاء الضوء علی ما یجری فی ساحات المجتمع المملوکی من قضایا سیاسیه واجتماعیه. ومن اهم النتائج التی توصلنا إلی ها من خلال البحث هو: ان للفکاهه فی ذلک العصر مکانه فریده لا تضاهی، ووظیفه اجتماعیه وسیاسیه هامه قامت بتادیتها فی احسن وجه ممکن. والمنهج الذی اعتمدناه فی هذا البحث هو المنهج الوصفی -التحلیلی الذی یتم التعویل علیه فی الموضوعات الادبیه.

    کلیدواژگان: الشعر الفکاهی، العصر المملوکی، الحیاه السیاسیه، الحیاه الاجتماعیه، الفقر، فساد الحکام، الانهیار الخلقی
  • عبدالله آلبوغبیش صفحات 51-76
    إذا کان النص الادبی فی رویه المدرسه الکلاسیکیه للادب المقارن یخضع للبحث بغیه الکشف عن تاثیراته المتبادله مع النصوص الادبیه الاخری، ففی المدرسه الامریکیه یتحول النص إلی ماده یفحصها الباحث لاستکشاف ما فی ها من جمالیات، فاتحا بعد ذلک باب المقارنه بینها وبین ماده ادبیه اخری، لتتموضع فی مکانتها التی تستحقها حسب الرویه العلمیه. ینطلق هذا البحث من المنظور الامریکی المقارن، عاقدا المقارنه بین عملین ادبیین هما «المستشفی لا، القطار» للقاص الإیرانی بیجن نجدی و«فزاع طیور آخر» للقاصه السوریه غاده السمان، لیبرز بذلک اهمیه الدور الذی یستطیع الادب المقارن ان یلعبه فی فهم النصوص الادبیه. وفی سیاق الاستنتاجات، فقد توصل البحث إلی ان المدرسه الامریکیه قادره فعلیا علی تحقیق غایتها المتجسده فی المزج بین حقلین معرفیین دون انصهار احدهما بالآخر. کما یتبین ان هذه المدرسه قادره علی ان تمثل دورا فی الکشف عن الابعاد الجمالیه للاعمال الادبیه وذلک عبر توظیف آلیات النقد الادبی الجدید. اضف إلی ذلک ان القاصین تمکنا من التواصل مع القارئ عبر تبنی استراتیجیات محدده تنسجم مع ما یحمله النص من معان ومفاهیم، بید ان القاص بیجن نجدی یتقدم علی القاصه غاده السمان فی إبداع الصور الفنیه لخلق لوحته الفنیه المکتوبه. فیما یکشف البحث فی جانب آخر من مخرجاته عن ان استخراج جمالیات المبدعات الفنیه لن یکون المحطه الاخیره فی رحلته المقارنه، بل لابد له ان یضع تلک الجمالیات امام القارئ کی یزید من فهمه للنص الادبی ویعزز رویته لاختیار الافضل لیطالب المبدع الفنی بإبداع اعمال ادبیه ذات جمالیات اغزر، بغیه تفعیل عملیه الاخذ والعطاء بین القارئ والکاتب.
    کلیدواژگان: الادب المقارن، المدرسه الامریکیه المقارنه، بیجن نجدی، غاده السمان، الجمالیه، النص الادبی
  • روح الله صیادی نژاد، فائزه پسندی * صفحات 77-101

    کان الغزل العذری حیا فی العصر العباسی رغم وجود الشعراء الذین ارتفعوا عن الحس المادی وعاشوا فی حبهم معیشه طاهره نقیه وعلی راسهم محمد بن داود الإصفهانی المعروف بالظاهری. فهو نتاج تربیه إسلامیه صافیه امتزجت فیه التعالیم الدینیه بروح إنسانیه فنتجت عنها هذه العفه و«النیرفانا» من اهم میزاته ویمثل انعطافا واضحا فی تیار الشعر العربی، لانه وضع غرضا شعریا متمیزا وکان حافظا لاسالیب الشعر الموروثه، کما تاثر بالحضاره الإسلامیه والثقافات الاخری آنذاک.
    سعت هذه الدراسه ان تبرز بعض معالم التربیه الروحیه المشترکه عند البوذیه والإسلام واهمیه الحیاه الروحیه ومکانتها عند الدیانتین؛ وتدور حول وسائل العملیه لتحقیقها ثم اسالیبها لتجرد النفس عن رغباتها وتحقیق الوصول إلی الذات الإلهیه. ومن اهم عناصرها الموت، الالم، تعطیل الإراده، الصراع النفسی والمازوشیه.
    هذا والمنهج الذی التزمناه فی بحثنا توصیفیا تحلیلیا ویعتمد علی مناهج الداراسات الحدیثه فی النقد النفسی الحدیث ویمکن معرفه الاجواء الادبیه المسیطره علی العصر العباسی من خلال النقد النفسی لاشعار الإصفهانی کما سلکنا فی هذا البحث مسلک النقد والتفنید. إذن دراسه دقیقه لاشعاره توضح قیمه هذا الشعر من الناحیه الفنیه واتجاهه العفیف فی معالجه هذا الجانب الشعری المتمیز.

    کلیدواژگان: الإصفهانی، النقد النفسی الحدیث، الغزل العفیف، النیرفانا
  • جمال طالبی صفحات 103-125
    تقوم القصیده الحدیثه فی تشکیل بنیتها الموسیقیه علی عنصرین اساسیین هما الإیقاع والوزن. والإیقاع الصوتی اداه لغویه للشعراء تترجم احاسیسهم ومشاعرهم المتنوعه وتساعد علی تحقیق الغایه من التاثیر ونقل المشاعر والاحاسیس. نزار قبانی الشاعر السوری احتفی بهذا النمط التعبیری فی شعره خاصه فی قصیدته الرثائیه المسماه ب«بلقیس» الذی انشدها تابینا لذکری زوجته التی قتلت فی حادث انفجار السفاره العراقیه فی بیروت حیث تبرز الإیقاعات الصوتیه فی هذه القصیده بکثره. فلذلک وقفنا بالمنهج الوصفی التحلیلی عند اهم ملامح تلک الظاهره. واهم نتیجه حصلت علی ها الدراسه تتمثل فیما یلی: حاول قبانی ان یطور المستوی الصوتی فی تجربته الشعریه فی قصیده بلقیس؛ فنجد فی قصیدته إیقاعا خاصا لم یقف عند الإطار الخارجی کالوزن، بل نجد ترکیزا قویا للإیقاع الداخلی تتکثف فیه القوافی، وتتناغم فیه الحروف فضلا عن تکرار الکلمات، واجتماع الالفاظ التی یشکل حضورها جرسا خاصا، ولا سیما إذا تحقق فی ها التوازی الصوتی بانماطه المتنوعه.
    استطاع الشاعر رغم طول قصیدته فی موضوع واحد وهو الرثاء بتنوع القوافی وعناصرها الموسیقائیه ان یعطی إیقاعات صوتیه مریحه للقصیده وان یخرجها من رتابتها التی جاءت من بنیتها علی بحر احادی التفعیله.
    کلیدواژگان: الإیقاع، الاسلوبیه، نزار قبانی، البنیه الصوتیه، الشعر المعاصر
  • هاشم محمد هاشم، مریم جلایی صفحات 127-153
    یمثل «العدید» ممارسه من اهم الممارسات الشعبیه التی تمارس فی مصر والمرتبطه بطقوس الموت والعزاء، ویعد الوجه الشعبی للمراثی فی الادب الرسمی مع وجود بعض الفوارق بینهما، کما انه نوع مهم من انواع الاغنیه الشعبیه المصریه.
    فقام هذا البحث بالمنهج الوصفی التحلیلی بدراسه نصوص من فن العدید برویه سینمائیه والبحث مکون من جزءین؛ اولهما تطبیق انواع المونتاج السینمائی حسب نظریه ایزنشتین علی فن العدید، وثانیهما دراسه العاملین الاساسیین الذین یوثران فی توظیف تقنیه المونتاج داخل نصوص العدوده وهما قالب العدید والتکرار.
    ولاحظنا عند دراسه نصوص فن العدید وجود بعد سینمائی واضح؛ بحیث برزت بعض التقنیات السینمائیه وعناصرها داخل نصوص الفن المدروس، تلک التقنیات التی تتوافق فی الوقت نفسه مع اغراض فن العدید من إبراز حاله الحزن وتعدید صفات المیت من خلال مشاهد تصویریه یحاول المبدع الشعبی باستخدام مفرداته فی تجسیدها فی مخیله المتلقی.
    کلیدواژگان: الادب الشعبی المصری، الرثاء، فن العدید، تقنیه المونتاج، تشکیل الصوره
  • حسین میرزایی نیا، نعمان انق * صفحات 155-173

    نحاول فی هذا المقال ان نکشف حقیقه معارضات البارودی، وذلک بسبب ان کثیرا من النقاد والادباء یختلفون حولها، فمنهم من یعتقد انها تقلید للشعراء القدماء، ومنهم من یری ان الشاعر اتی بجدید فی هذه المعارضات ولیس فی ها شئ من التقلید. ولهذا حاولنا ان نبین حقیقه هذه المعارضات بدراستها، وتکلمنا فی البدایه عن منهج البارودی الشعری، ثم اوردنا تعریف مصطلح المعارضه وشروطها، ثم تکلمنا عن معارضاته وقمنا بالموازنه بین إحدی معارضاته لقصیده ابی فراس الحمدانی لنبین کیفیه معارضته للشعراء القدماء، واشرنا ایضا إلی بعض الخصائص العامه فی معارضاته، حتی دخلنا فی دراسه معارضات الشاعر من حیث التقلید والتجدید وحاولنا ان نکشف عن مدی تفوق البارودی فی معارضاته دارسین عنصرین اساسین من عناصر الإبداع فی طبیعه العمل الشعری هما: المعنی والصوره. وتبین لنا فی النهایه ان البارودی لم تذب شخصیته فی معارضاته ذوبانا تاما، بل قد حاول فی معظم الاحیان ان یتخذ من القصیده التی یعارضها مجرد مصدر إلهام تنفتح به تجاربه الشعوریه.

    کلیدواژگان: البارودی، المعارضات، التقلید، التجدید، المعنی، الصوره
|
  • Khalil Parvini, Shahram Delshad Pages 9-30

    The novel has taken new functions and mechanisms in contemporary era and sits on top of literary genres. Overlap and interference of novel with other literary elements is of the most important modern function of novel. This function collaborated to the emergence of novel in a new narrative frame so that a dynamic and brilliant literary genre can be proposed. This relation between novel and other literary genres includes applying element of dramatic dialogue, poetic features, heroic idealism, and supernatural epic events. In modern era, the phenomenon "new novel" has communicated with visual arts including cinema. Relation between novel and cinema is bilateral. The novel could use cinematic visual functions as decoupage of images, motion and mise en scene. Ibrahim Nasrollah is among those novelists who borrowed elements of other arts in their narration especially cinematic elements and features. In this paper, the authors have tried to study cinematic techniques in the novel through analytical- descriptive method. Nasrollah has taken some important cinematic elements in his novel as zoom technique, montage function, cinematic narration, scenario writing, etc.

    Keywords: novel, Ibrahim Nasrollah, Chandeliers of King Al Jalil
  • Jahangir Amiri, Marzieh Mohammadi, Farooqh Nemati Pages 31-49

    Comic poem is not dedicated only to Mamluki era because there is almost no ere which is free of this style. However, comic poetry found inexperienced popularity during the Mamluki era and it became one of its clear features. This kind of poetry came out of its tight framework in the Mamluki era and entered real life stage and communicated with people's true life. Therefore, this poetry obtained popular color and tone and reflected painful lives of people. Among most important themes in comic poetry of the Mamluki era, these can be mentioned: ruler's tyranny, judge's corruption, moral decadence of society, people's poverty and need, stinginess of the rich and the like that dominated the society in Mamluki era. The present study aims to investigate comic poetry in the Mamluki era and analyzes social themes and motifs to clarify the role and position of comic poetry in reflecting events of the society. This paper is based on descriptive- analytical method.

    Keywords: Comic Poetry, Mamluki Era, Political Situations, Social Situations, Poverty, Corruption of Judges, Moral Decadence
  • Abdollah Alboghbish Pages 51-76
    Until the advent of the American school of comparative literature, the studies in the field had focused on finding out the effects of a literary work on another one belonging to a different country and culture. But with the advent of the American school, which can be called the criticism-oriented school, the studies in comparative literature have centered on probing into the aesthetic dimensions of the literary texts and thereafter on their comparison so that a literary text stands in its own deserving status on the basis of scientific viewpoints. Based on the criticism-oriented school of comparative literature, the present study has compared two literary works, ie. "Bimarestan, na Ghatar" (Not Hospital, Train) by BijanNajdi and "Fazzao Toyuren Akhar" (Another Scarecrow) by Ghada al-Samman, a Syrian writer and poetess, so as to uncover the importance of comparative literature function in understanding literary texts. According to this study, the American or criticism-oriented school is able to actualize its outlined goals, i.e. merging the two knowledge areas of comparative literature and literary criticism without their being fused with one another. This study indicates that the mentioned school can, relying on the new tools of literary criticism, play a role in discovering the aesthetic dimensions of literary texts. Moreover, the two above-mentioned writers convey their intentions to their audience through certain mechanisms that are compatible with the concepts in their texts, except that BijanNajdi has surpassed Ghada al-Samman in creating literary images. The present study also shows that extracting aesthetic dimensions of literary texts is not the final stage of a comparative research: rather, a comparative researcher should thereafter set the aesthetic dimensions for the readers to raise their understanding of the texts and strengthen their viewpoints in opting for the better choice.
    Keywords: Comparative literature, American School, BijanNajdi, Ghada al Samman, Aesthetics, Literary Work
  • Roohollah Sayyadinejad, Faezeh Pasandi Pages 77-101

    Sonnet "Afif" found existence during Abbasid period, in spite of presence of Sufi poets and on top of them Mohammad Davood Esfahani known as Zaheri who went beyond physical sensation and lived with a pure and holy love. This sonnet was the result of unaffected Islamic education in which religious teachings immingled with human spirit which resulted in chastity and virtue. Among most important features of this sonnet is "Nirfana" which had great influence on Arabic poetry progress because it created a distinct poetic purpose and in addition to maintaining classic poetic methods it was influenced by Islamic civilization and other cultures of that time. The aim of this study is to reveal some characteristics of spiritual nurturing being common among Buda, Sufi and importance of mystic life and its position in these two religions and to discover scientific methods and tools to accommodate it with keeping away from sensual desires and moving toward divine essence as well as investigating Nirfana's thought in the sonnet "Afif". Death, pain, lack of will, inner tension, and masochism are some of its most important elements. Therefore, exact investigating of this poet's poems will reveal its technical value and chaste approach in studying this distinct poetic aspect.

    Keywords: Modern Psychological Criticism, Afif Sonnet, Nirfana
  • Jamal Talebi Pages 103-125
    Modern ode depends on two fundamental factors, rhythm and meter in shaping its musical structure. Sound rhythm is a verbal tool with which the poets express their feelings and emotions and transfer it to the reader. Nizar Qibbani, contemporary Syrian poet has used this expressive method in his odes especially the famous ode "Balqis". He composed this ode in memory of his wife Balqis Ravi who was killed in bomb explosion of Iraq embassy in Beirut. The rhythms created by order of words are observed abundantly in this ode. The present paper has investigated metrical devices in the ode through a descriptive- analytical approach. The most important conclusion of this discussion is that Nizar Qibbani has been able to change phonetic level of words. He not only considered external rhyme of the ode but also had special attention to rhythm caused by rhymes density, rhythmic words, words repetition and order caused by words arrangement. The above mentioned elements altogether have given dramatic musical quality to the ode. The poet has been able to offer pleasant and calming rhythm to this ode through rhyme diversity and other sound elements and so monotony has been diverted and this feature has been appeared in such odes.
    Keywords: Rhythm, Stylistics, Nizar Qibbani, Sound Structure, Contemporary Poetry
  • Hashem Mohammad Hashem, Maryam Jalaee Pages 127-153
    ‘Adodeh’ is among the most manifest samples of Egyptian folk literature and closely related to death and mourning. This technique-although with some differences- is folk bemoaning sample in formal literature and also one of the most important types of Egyptian folk music. Hence, the present study investigates texts of ‘Adodeh’ technique with analytical- descriptive method and cinematic approach and consists of two parts; the first part compares all types of montage according to Eisenstein theory on the technique and the second part studies fundamental factors in applying montage technique in ‘Adodeh’, i.e. frame of the technique and repetition. In the investigation, some cinematic techniques were discovered which is consistent with the aims of this technique in expressing sorrow, sadness and counting a dead person's features through imagery and visualization.
    Keywords: Folk literature of Egypt, elegy, Adode Technique, Cinematic Montage, Visualization
  • Hossein Mirzaee Nia, Neman Onegh Pages 155-173

    In this article, we have tried to clear the concept of Baroudi’s poetical oppositions. Because there are some disagreements among many critics about the fact of his poetical oppositions as some believe that it is a pure imitation of past poets while some others believe that it made an innovation in his poetical oppositions. So we are going to find the fact of his poetical oppositions. In this respect and to discover the truth, odes with which he opposed past poets were studied and at first his poetic style was dealt. And then we expressed the most important features of his poetical oppositions. Finally, we compared one of his poetical oppositions with Abouforas's poems to determine his style in poetical oppositions with past generations. With these introductions, we analyzed his oppositions in imitation and creation and tried to characterize his success level in poetical oppositions with emphasis on two key elements of literary action: “form and “content”. At the end of this study it was concluded that Baroudi has kept his own poetical style and characteristic in his poetical oppositions and that most of the time the ode with which he opposed were the only sources of inspiration for the flourishing of his poetic experiences.

    Keywords: Baroudi, Poetical Oppositions, Imitation, Innovation, Content, Structure