فهرست مطالب

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 25 (ربیع 2017)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/27
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کبری روشنفکر، فرشته آذرنیا صفحات 9-43
    یعد الزمن احد المکونات الاساسیه فی الخطاب الروائی ویسهم فی تشیید النص فنیا وجمالیا. وحظیت دراسه الزمن الروائی باهتمام النقاد والدارسین منذ دراسات الشکلانیین الروس. ولم یعد الزمن فی الروایه العربیه الحدیثه قائما علی التسلسل المنطقی والتعاقبی کالروایه الکلاسیکیه بل اتجهت الروایه إلی انحراف السیر الزمنی ولا یخضع بناء الحدث الروائی لمنطق السببیه، لهذا نری انه یقوم الروائیون الجدد بتحول الزمن الروائی فی اعمالهم الادبیه. وواسینی الاعرج واحد من هولاء الروائیین، ولعبه الحرکه بین زمن الحکایه وزمن الخطاب فی روایاته تودی إلی تکسیر مسار الزمن الخطی وتحرک عمله الروائی. یعتمد هذا البحث علی المنهج الوصفی- التحلیلی ویستفید من آراء جیرار جنیت لدراسه الزمن الروائی فی روایه «رماد الشرق» للروائی الجزائری «واسینی الاعرج» وهی روایه فی الجزئین: «خریف نیویورک الاخیر» و«الذئب الذی نبت فی البراری». وتهدف الدراسه إلی کشف خصوصیه الزمن الروائی عند الکاتب فی هذه الروایه وتبیین کیفیه الابداع فی هذا المکون. ومن النتائج التی وصلت الی ها الدراسه هی: یتم عدم التطابق بین نظام السرد ونظام القصه عن طریق الاسترجاع والاستباق وهذا یحدث المفارقات الزمانیه فی الروایه خاصه تقنیه الاسترجاع تکاد تشکل ظاهره غالبه فی الروایه وکثیرا ما یسترجع الراوی احداث الماضی موکدا ان معطیات الماضی کانت سببا فی مشاکل الحاضر. وبما ان روایه «رماد الشرق» تغطی فتره زمنیه طویله للسرد لهذا یوظف الروائی تقنیات مختلفه لابطاء السرد وتسریع السرد ای لایجاد التنویع فی الایقاع الزمنی فی الوهله الاولی ثم کسر رتابه النص.
    کلیدواژگان: الروایه، الزمن الروائی، واسینی الاعرج، رماد الشرق
  • علی گنجیان خناری، ثریا رحیمی صفحات 45-74
    یعتبر ابوالقاسم لاهوتی شاعرا رائدا فی الادب الفارسی وشعره کروایه تاریخیه تروی لقارئها ما جرت لإیران فی عصره. فهو شاعر عظیم یعرف مسوولیه الشاعر فی المجتمع، واهمیه الشعر وتاثیره فی قلوب الناس جاهدا إلی استنهاضهم امام الاستبداد، ویصب افکاره التحرریه والإصلاحیه فی قوالب شعریه عذبه، ویدعو الناس إلی المقاومه امام الظلم والفساد. تهدف هذه الدراسه من خلال إیراد نماذج من اشعار لاهوتی، إلی التعریف بشاعر کبیر له فی تاریخ الادب الحدیث فی إیران صفحات حریه بالبحث والدراسه. تناول هذا المقال مضامین الثوره والمقاومه فی شعر لاهوتی وفقا للمنهج الوصفی التحلیلی، وقد توصل إلی ان ابرز هذه المفاهیم فی شعره هو: الحریه، الذود عن الوطن، نقد الجهاز الحکومی، ذم الإستعمار، نقد الجهل والغفله فی الشعب واستلهام الامجاد، مبینا انه شاعر ملتزم یبعث الحماس فی مشاهد القتال والنضال فی البلد متعاضدا مع المحاربین لتحقیق الحریه والمساواه ومن جانب آخر، اکد علی ان نزعات لاهوتی الحزبیه وخضوعه للحزب الشیوعی، وکذلک الروح العسکریه المستولیه علیه وحضوره فی ساحات القتال، هما مجریان قد ادیا إلی تحویل شعره إلی شعر رسالی ثوروی للدعوه إلی الثوره.
    کلیدواژگان: التفاوت الطبقی، المقاومه، الثوره، الحزب الشیوعی، إیران، لاهوتی
  • حمیدرضا حیدری، ابراهیم خلیلی صفحات 75-91
    المدیح النبوی من الاعراض الشعریه التی تکاد تشترک مضامینها بین جمیع الشعراء ومن اهم المضامین التی تناولها الشعراء فی المدیح النبوی یمکن التطرق إلی معجزات النبی (ص) والتوسل به ومکارم اخلاقه. اما الموضوع الرئیس والذی یشکل حجر الاساس فی المدائح النبویه هو «الحقیقه المحمدیه» المشهوره بین العرفاء والاوساط الصوفیه وهی مما استقاه ابن عربی من حدیث النبی (ص) «کنت نبیا وآدم بین الماء والطین.» ومن خلال هذه الحقیقه یتجلی کمال الکائنات فی الإنسان الکامل الذی یتمثل فی شخصیه الرسول الاکرم(ص). ومن اسس هذه الحقیقه یمکن الإشاره إلی: 1. خلق نور رسول الإسلام (ص) قبل خلق الکائنات ونبوته قبل ان یخلق آدم (ع) 2. تفضیله علی المخلوقات وعلی جمیع الانبیاء. 3. انه هو الغرض الاول لخلق العالم. وبهذا الصدد لقد حاول الباحثان تسلیط الضوء علی المدائح النبویه لدی الشاعر الفارسی الخاقانی الشروانی واستکشاف الحقیقه المحمدیه فی ها حیث تبین ان الخالقانی من القائلین بالحقیقه المحمدیه.
    کلیدواژگان: المدیح النبوی، الحقیقه المحمدیه، تفضیل النبی، الخاقانی
  • محمد مهدی روشن چسلی صفحات 93-118
    یعد المکان عنصرا اساسیا فی الدیکور الشعری عند الشاعر العراقی المعاصر «مظفرالنواب»، الذی عاش معظم ایام حیاته خارج وطنه، بسبب نضاله ضد الحکومه الدکتاتوریه وإنشاد الشعر ضدها، والدفاع عن المظلومین. وشعره مفعم بالامکنه والمفردات التی تدل علی ها. تتناول هذه الدراسه ابعاد الامکنه وادوارها فی دیوان اشعاره، معتمده علی المنهج الوصفی- التحلیلی، والنتائج تدل علی ان الامکنه فی شعره لیست مقتصره علی الامکنه العراقیه بل تشتمل ایضا علی امکنه عربیه، وغربیه، وإیرانیه وقد تعدت الامکنه عند النواب ابعادها الجغرافیه، فاضفی علی ها النواب ابعادا وادوارا جدیده، کالبعد النفسی، والوطنی، والاجتماعی السیاسی، والتاریخی، والدینی، والطبیعی، والجمالی، والرمزی. فیحمل المکان دورا نفسیا حینما یشکو النواب من النفی وفقدان الوطن، ویتجلی الدور الوطنی فی حنین الشاعر وعشقه للوطن والحلم بالعوده، ویتمثل الدور الاجتماعی فی شوون مثل: السلبیات والإیجابیات الاجتماعیه، واللهجه الشعبیه العراقیه، والفئات العلمیه الاجتماعیه، والدور السیاسی فی: السجن السیاسی، والنفط، والسیاسیین، والحکام العرب، وقضیه فلسطین. ویصبح المکان مسرحا للتاریخ والدین مع استحضار الامکنه والشخصیات التاریخیه والدینیه، ویتمثل دوره الطبیعی والجمالی من خلال اللوحات الطبیعیه الاستهلالیه لنصه الشعری، ویمکن ملاحظه الدور الرمزی والدور الاسطوری فی بناء الصوره المکانیه مثل الصحراء، والجبل، والقبر.
    کلیدواژگان: الشعر المعاصر، العراق، مظفر النواب، المکان الشعری
  • علی زائری صفحات 119-139
    نحو النص مصطلح من المصطلحات اللسانیه الحدیثه إذ یهدف إلی التحلیل اللغوی للنص، فهو نمط من التحلیل ذو وسائل بحثیه مرکبه، تمتد قدرتها التشخیصیه إلی مستوی ما وراء الجمله، بالإضافه إلی فحصها لعلاقه المکونات الترکیبیه داخل الجمله.
    تهدف هذه الدراسة إلی معالجه نحو النص وتطبیقه علی قصیده «بطاقه هویه» لمحمود درویش. وقد سار البحث لتحقیق مسعاه بما یقتضیه المنهج، فتناول بدایه مفهوم نحو النص ونشاته، ثم عرض لغرضه ومهمته وعناصره النصیة ولمساریه التطبیقیین فی قصیده «بطاقه هویه» وهما تفسیر الترابط النصی ضمن السیاق اللغوی، وتفسیر الترابط النصی اعتمادا علی السیاقات غیر اللغویه.
    وخلصت الدراسه إلی ان هذا النص یتمتع بإطار منسجم ومتماسک، وترتبط اجزائها بشکل متواصل ومتسلسل سواء فی الابنیه الکلیه او الجزئیه؛ فالتقنیات اللسانیه المستخدمه فی النص جاءت لتحقیق غرضه وهدفه. فمقاطعه السته او ما نسمی ها بالابنیه الکلیه، کلها مترابطه ومتماسکه وعند تفکیک کل بنیه کبری إلی ابنیه صغری نجد الشاعر قد استخدم اسالیب لغویه - لسانیه شتی لتحسین صیروره تکون النص. بالإضافه إلی ذلک، تبرز المعطیات اللغویه کالإحالات والحذف والتکرار والعطف بشکل جلی فی القصیده بما یوکد – مره اخری- قوه محمود درویش فی إنتاج العمل الإبداعی. کما تبین ان نص قصیده «بطاقه هویه» قد ارتبطت قوالبه بعضها ببعض وشکلت کلا متکاملا، فکانت تدل علی فکره متصله من عنوانه وبدایته وجسده ونهایته... بلغه تجبرنا علی الاستمرار دون توقف.
    کلیدواژگان: نحو النص، لسانیات، بنیه، محمود درویش
  • مهدی عابدی جزینی، عسگر علی کرمی صفحات 141-158
    قضیه العجمه والکلمات الوافده إلی العربیه قد شغلت اذهان اللغویین العرب منذ القدم، ولکل منهم موقفه الخاص تجاه هذه القضیه. فابوالعلاء المعری باعتباره احد اهم العلماء الملمین باللغه والمالکین بزمامها، ابدی اهتماما بهذه القضیه وله مساهمات نشطه فی هذا الصدد.
    فهذا البحث باتخاذ الموقف النقدی- التحلیلی (معتمدا علی المنهج الصرفی) یحاول ان یحدد البصمات الاساسیه لموقف ابی العلاء من العجمه والوافد فی اللغه العربیه فی آثاره الشهیره، فبدا لنا من خلال البحث والاستنتاج ان ابا العلاء فی بحثه عن «الاصیل والدخیل» کان ینطلق من المقابله بین الاعجمی والعربی ویعالج الفارسیه باعتباره اکثر الالسنه تاثیرا فی اللغه العربیه. وهو یبدی معرفه اصیله بهذه اللغه فیقوم بذکر اصل المعرب فی لغته ویعالج ما یطرا علی اصوات اللفظه فی لغتها الام من تغییر عند تعریبها. إن عدم الإلمام بالاصل العربی لبعض المداخل مساله کانت لها بصماتها فی المعالجه المعجمیه العلائیه وقد یتاتی ذلک فی مظهرین اولهما تقریری بالسلب بنفی الاصل العربی وثانیهما تبریری بالإثبات بإقرار الإستعمال من جانب القدامی، ولتجنب هذه المشکله یعتمد علی المعطیات الصرفیه ویتخذ من الوزن وحروف الزیاده مقیاسا به یحکم للماده او علی ها بالإنتماء، وهو یتعامل مع مساله الدال والمدلول علی اساس منطقی ویعید کل دال إلی معناه اللغوی الذی افاده فی اصل وضعه.
    کلیدواژگان: ابوالعلاء المعری، الاصیل والدخیل، العجمه
|
  • Kobra Roshanfekr, Fereshte Azarnia Pages 9-43
    Time is one of the basic elements in narrative dialogue and effective in technical and beauty of the structure of the text. Critics and researchers have paid special attention to it since Russian structuralism. The time in contemporary novel such as classic novel is not based on the logical continuity, but it has been oriented to deviation in temporal revolution and change in logical relation between events. So, contemporary novelists changed the time of narration.VaciniAl-Erjis one of these authors. This research tries to study the time of narration in Remad Al-Shargh novel written by an author from Algeria using descriptive analytic method and Gérard Genette’views. The novel includes two volumes entitled: "Kharif Newyork Al-Akhir" and"Al-ZaebAl-laziNabatfel Al-Barari". The present research tries to obtain feature of narratives of time in this novel and that how the author innovated in this connection. Some of the results of the research are: lack of conformity between narrative system and story system by flashback and flashforward that lead to form adistorted time in the novel; specially, the flashback is nearly a prevailing phenomenon on the novel and the narrator again reads the past events by that, in order to show that the present problems are the result of the past events. And since this novel covers a long period, so the author applies various techniques for speeding and slowing the time and makes variety and motion in temporal movement.
    Keywords: novel, narrative time, Ramad Al-Shargh, Vacini Al-Erj
  • Ali Ganjian, Soraya Rahimi Pages 45-74
    AboulqasemLahouti is a pioneer and eminent poet in Persian literature. His poems are like historical narratives which ingeminate what happened to Iran in that period of history for his readers and audiences. He is a capable poet who is aware of his social responsibilities and has realized the significance of poetry and its effect on people's soul and its power to motivate nation and people to face power and despotism; therefore, he has expressed his liberal and reforming thoughts and ideas in the form of beautiful poems and he has invited and called his compatriots to arise and fight against injustice, cruelty and corruption. The current study and research decides to introduce this great, prestigious poet who unfortunately has remained obscure. This article studies and surveys the resistance and revolution in Lahouti's poems in analytical descriptive way and style and also expresses the most dominant and particular theme and content of his poems consisting freedom, criticizing government, colonialism review, complaint about ignorance and neglected people, reminiscence of glorious past and taking inspiration from it. By searching and deliberating in Lahouti's poems we can realize that he is a responsible and poet who motivates bravery and courage among his compatriots to fight against the enemies for the sake of reaching freedom and equality in the battlefield. On the other hand, Lahouti's joint to communist party, his political views, military morale and presence in battlefields are the features which cause Lahouti's poems be promotional (slogan) and full of invitation to insurgence and resistance in more cases.
    Keywords: class differences, Resistance, Revolution, Communist party, Iran, Lahouti
  • Hamid Reza Heidari, Ebrahim Khalili Pages 75-91
    Mohammadieh Truth is one of the beliefs some of whose aspects could be inferred from Koran verses, prophetic and Qodsi sayingsand most Sufis also believe in it. Mohammadieh Truth is based on three principles: first, Prophet Mohammad (PBUH) has been created before creation of whole universe and his prophesy has been occurred before creation of Adam; second, it isProphet Muhammad who is the cause for universe creation and third, Prophet Muhammad is superior of other creations. This study aims to investigate Khaqani''s poem and belief in Mohammadiehtruth in addition to referring to interpretations, verses of Quran and related narrations. Among Arabic and Persian poets, poets as KhaqaniShervani and Busiri believe in Mohammadieh Truth and reflect such belief in their poems. In this study, Khaqani''s poems about Mohammadieh truth have been extracted and having translatedverses of the poemsinto Arabic language, they have been analyzed. In his poem, Khaqani describes Prophet Muhammad as the best creature and noblest prophet and believes that Muhammad’s light has been just created before the creation of Adam and the reason for his late physical creation is his perfection. Therefore, Adam is considered as blossom of Prophetic tree and Prophet Muhammad as its fruit. While believing in superiority of Islamic prophet over other prophets inspired by some saying and narrations, Khaqaniregards Prophet Muhammad as the cause of creation.
    Keywords: Prophetic praising, Mohammadieh truth, Khaqani, Prophet's superiority
  • Mohammad Mahdi Roshan Pages 93-118
    Poetic location (place) is of the main elements in the poetic design of Mozaffar Navvab, the contemporary Iraqi poet. He spent most of his life in exile away from home in countries such as Syria, Egypt, Lebanon, Sudan, Algeria, Greece and France as he was struggling against dictatorship by poems and defending the oppressed. Therefore, his poems are enriched with places and implications of the locations. The research intends to analyze the role of dimensions and places in MozaffarNavvab poems. This descriptive-analytical study concludes that the locations in Mozaffar Navvab poems are not limited to Iraq; rather, they embrace Arabic, western and Iranian areas. He passed beyond geometrical and geographical dimensions of the location in his poems and assigned them new roles and connotations of political, religious, social, mental, historical, national, natural and aesthetics. Once he complains about deportation and homesickness, a psychological role is assigned to the place; and the national role of the place is manifested through expressing passion, love and dream of returning to home. Negative and positive social characteristics, accent, and scientific groups give the social role to the location. Political prisoning, the issue of oil and Arab politicians, as well as Palestine make the political role of location appears. Calling for historical and religious locations and characters leads to the religious and political character for the location. The aesthetics role of the location is manifested through nature; further, the symbolic and mythical role of the location is appeared in places like dessert, mountains, and tomb.
    Keywords: Contemporary poem, Iraq, MozaffarNavvab, poetic place
  • Ali Zaeri Pages 119-139
    Text linguistics is a modern term referring to the study of linguistic elements of texts. In fact, it is a kind of analysis consisting of various methods and is characterized by its investigation into linguistic elements that are beyond the sentence level as well as the relationship among embedded elements of sentences. The present article attempts at exploring text linguistics. Then, it moves on to tap into this field of science in order to have a certain reading of Mahmoud Darwish’s “Identity Card”. Thus, the article first discusses the concept of text linguistics and the way it has been formed, and then goes on to explore its goals, duties, and linguistic elements. Then, it applies text linguistics in practice and on two bases on the ode“Identity Card”; the first basis is interpreting intra-textual coherence based on linguistic contexts and the other is interpreting such a coherence based on non-linguistic elements. The present study reveals that Darwish’s ode enjoys a cohesive and coherent framework and that its components are sequentially linked and intertwined with one another. In addition, techniques utilized in the text are thoroughly in line with the fulfillment of its goals. Therefore, the six stages of ode, which are known as the overall foundations, are completely coherent. Additionally, after breaking each of the overall foundations into smaller parts, we can see that the poet has tapped into a variety of linguistic techniques to improve the text development. Furthermore, linguistic data, such as references, omission, transition, and repetition are vividly seen in the text, which further add to Mahmoud Darwish’s poetic competency. This study also argues that the component textural elements of the ode “Identity Card” are properly inter-related and coherent, resulting in the overall unity of the ode. This unity is based on a coherent thought starting with the title, followed by the introduction, and body and ending in the conclusion, encouraging the reader to keep reading the text.
    Keywords: Text Linguistics, Linguistics, Structure, Mahmoud Darwish
  • Mehdi Abedi Jazini, Asgar Ali Karami Pages 141-158
    Non-Arabic words keep attention of Arab lexicologistAbolAla from long ago, and each scholar has a special attitude toward this problem. Abol Ala Moarri as one of the great philologist pays attention to this issue and has many researches in this matter.
    This research based on critical –analytic approach tries to determine basic views of AbolAla's attitude toward this problem, and appeared through research and induction that he was proceeding from comparing between Arabic & Persian words and dealing with Persian as the most effective on Arabic. He shows great knowledge of Persian language, and mentions the origin of Arabicized word and deals with its changes, when it takes the Arabic form. Ignorance of Arabic origin in Abol Ala's method appeared in two aspects: first in negative affirmative,by denying Arabic origin, and second in vindicatory aspect by affirmation, according to its application by old scientist, and to avoid this problem he relies on Morphological data and takes the rhyme and prepositions as a standard to identify word's origin, and he deals with indicator and connotation based on logical base and returns every indicator to its origin meaning.
    Keywords: Abol Ala, original, foreign words, ambiguity