فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 26 (صیف 2017)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 26 (صیف 2017)

  • تاریخ انتشار: 1396/09/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عزت ملاابراهیمی، حسین الیاسی صفحات 9-35
    المقاربه السیمیائیه اختراق لکل الحواجز فی النص ومغامره فی فضاء النص للنیل إلی فهم حقیقی عنه. إن خطاب بدر شاکر السیاب لا یزال یتمتع بهاله من الفضاءات البکوره رغم الزخم الهائل الذی کتب عن هذا الخطاب الشعری ونری ان المقاربه السیمیائیه فی هذا الخطاب، هی الطریقه الیتیمه التی تفتح امام المتلقی جمالیات هذا الخطاب کما ان لها دورا فذا فی کشف العالم الإیحائی لهذا الخطاب وتقدیم معرفه دقیقه عن إیدئولوجیاته بإزاله الستار عن وجوه العلامات والإشارات النصیه التی تحفل بها خطاب السیاب. نحاول فی هذه المقاله من خلال المنهج الوصفی- التحلیلی، ان ندرس قصیده العوده لجیکور لبدر شاکر السیاب؛ هذه القصیده من اشهر قصائده التی انشدها فی مرحله التموزیه او الواقعیه الجدیده لیجسد بها المفارقه الالیمه بین المدینه والریف، هذه القصیده ثوره علی المکان/المدینه فی بعدها السیاسی، والاجتماعی و الاقتصادی و تشبث بالمکان/جیکور... . إنه فی هذه القصیده وظف لغه إیحائیه ذات السلطه علی المتلقی ووظف رموزا کثیره فی صیاغه تعبیریه تقدم تصویرا یتمتع بالشفافیه عن المدینه التی جعلته یشعر بالغربه بکل اشکالها. إن السیاب هنا یرسم ملامح المدینه التی فقدت فاعلیتها والتی تسلب النازح إلی ها سروحه الفکری وتقف بوجه ها المادی فی وجه الإنسان المعاصر مما جعل السیاب فی حنین دائم إلی جیکور تلک القریه الوادعه المسالمه إلی اولئک الناس الذین تخلصوا من براثن الماده واقاموا علاقاتهما بعیده عنها وعن مفهومها.
    کلیدواژگان: بدرشاکر السیاب، السیمیائیه، المدینه، العوده لجیکور
  • عبدالقادر پریز، حامد کمالی مسکونی صفحات 37-59
    یعتبر ابن نباته المصری من شعراء العصر المملوکی الذی اتجه إلی غرض الرثاء وذلک لانه واجه وفاه احبائه من ابنائه وزوجته وجارته فی حیاته الشخصیه وصور فی شعره الرثائی مدی الفاجعه واثرها علیه. رثاء ابن نباته لاولاده یتصف بالاوصاف الصادقه وینبع من الم الفراق، فرثاهم بقلب مفجوع حیث کاد قلبه یتفجر من الحزن. من ناحیه اخری نری ان الشاعر الفارسی «الخاقانی الشروانی» یرثی احبائه واقربائه الذین فارقوا الحیاه. إنه فقد ابنه امیر رشید الدین وذلک دفع الشاعر إلی إنشاد قصائد رثائیه التی سمیت ابرزها «بترنم المصائب.» من خلال هذه الدراسه نهدف إلی مقارنه الرثاء وخصائصه فی شعر ابن نباته المصری والخاقانی الشروانی علی اساس المدرسه الامریکیه للادب المقارن للإجابه علی بعض الاسئله، منها: کیف تکون القصائد الرثائیه للشاعرین، وایهما الافضل فی هذا الغرض؟ وما هو وجوه التفارق والتشابه بین مراثی الشاعرین لاولادهما؟ وحصلت نتائج البحث علی ان الخاقانی تفوق نظیره العربی فی رثائه لاولاده حیث ان الخاقانی یبرز العواطف الإنسانیه فی رثائه اکثر من ابن نباته وقام الخاقانی بالإبداع فی هذا الفن.
    کلیدواژگان: رثاء الاولاد، ابن نباته المصری، الخاقانی الشروانی، مقارنه الشعر العربی والفارسی
  • عباس یداللهی فارسانی، محمود شکیب انصاری صفحات 61-84
    یستهدف البحث دراسه ظاهره التکرار بانماطه المختلفه فی المجموعه الشعریه المعنونه «العصف الماکول». اتخذ الشاعر الفلسطینی الحدیث هذه التقنیه للتعبیر عما الم بالشعب من مصیبات وویلات إثر الاحتلال الصهیونی من جانب، وإضفاء نمط من انماط الموسیقی والإیقاع علی شعره من جانب آخر. کما یحاول البحث التعرف علی محاور التکرار وصوره المختلفه التی تمثلت فی الصوت والکلمه و الفعل و الضمیر و الرموز والعباره ودور هذه المحاور فی بناء الجمله وقدرتها علی تکوین السیاقات الشعریه الجدیده معتمدا علی المنهج الاسلوبی. یتبین للقارئ عبر إمعان النظر فی هذه المجموعه الشعریه ان التکرار اقام صلات وطیده بین الشاعر وما اصاب مسقط راسه من ویلات ونکبات اعتصرت نفسه و من هنا خلق هذا الاسلوب البیانی نمطا من الاجواء النفسیه داخل النسیج الشعری حیث جعلته یعبر عنا الم به من آلام نفسیه ومکنونات داخلیه بغیه تثبیت المقصود فی نفسیه المتلقی. واخیرا خلص البحث إلی ان الشاعر الفلسطینی اتخذ التکرار اداه ناجعه للکشف عن هواجسه ومشاعره الدفینه، التاثیر فی المتلقی، ورسم کل ما اقترف الکیان الصهیونی من الممارسات الإجرامیه.
    کلیدواژگان: العصف الماکول، التکرار، الکیان الصهیونی، الموسیقی، الشعر الفلسطینی
  • مسعود شکری، کبری روشنفکر، خلیل پروینی، فرامرز میرزایی صفحات 85-109
    یعتبر إمیل حبیبی من الروائیین الفلسطینیین الذی عاش فی الاراضی المحتله وکافح بقلمه ضد المحتلین، وتعتبر روایه «الوقائع الغریبه فی اختفاء سعید ابی النحس المتشائل» اشهر اعماله وهی روایه تتکون من عده رسائل ارسلها السارد إلی الکاتب فی لغه سخریه احیانا وجاده احیانا اخری مستخدما الاسالیب البلاغیه المختلفه إلا ان المغزی الرئیس هو محاوله لتصویر الصراع الدائر فی الاراضی المحتله بین الإسرائیلیین والفلسطینیین. والروایه تهتم بالشخصیات الإسرائیلیه بوصفها احد جانبی الصراع والعنصر الذی یحتل موطن الفلسطینی (الانا) ویمارس العنف والقهر ضده وبما انه عنصر هام فی هذه الروایه بشکل خاص وفی الصراع الدائر فی الاراضی المحتله بشکل عام تم اختیاره لدراسه صورته فی هذا المقال. فیحاول هذا المقال دراسه صوره الآخر الإسرائیلی الیهودی فی روایه المتشائل بوصفها روایه من روایات الادب الفلسطینی المقاوم وینتهج المنهج الوصفی – التحلیلی فی تحلیل النص الروائی للوصول إلی خصائص الصوره المرسومه للآخر الإسرائیلی فی هذه الروایه. وتشیر النتائج إلی ان الکاتب رسم صوره سلبیه للآخر معتمدا علی اللغه الرمزیه احیانا والسخریه احیانا اخری وبواسطه عده عناصر مثل اللغه، والجسد، والمکان.
    کلیدواژگان: الصورولوجیا، صوره الآخر، إمیل حبیبی، المتشائل، الروایه الفلسطینیه
  • زهرا قنبرعلی باغنی، شهین اوجاق علیزاده صفحات 111-131
    تحظی کلمه العشق وطبیعتها فی دیوان سیمین بهبهانی بمکانه خاصه. فالعشق من ناحیه، موضوع رئیس فی علم النفس الحدیث، حیث تطرق عالم النفس البارز إریش فروم إلی البحث حول طبیعه العشق ودوافعه. یهدف هذا البحث إلی تقدیم دراسه لنسبه المفاهیم والخصائص الخاصه بطبیعه العشق ودوافعه فی شعر سیده الغزل الإیرانی علی اساس نظریه إریش فروم. یتمثل الهدف الرئیس لهذا البحث فی دراسه اوجه الشبه بین العشق ودوافعه فی شعر سیمین بهبهانی بالاعتماد علی آراء إریش فروم. یستعین البحث بالمنهج الوصفی التحلیلی. تشیر نتائج البحث إلی ان آراء إریش فروم الذی یعتبر ان طبیعه العشق مرکبه من الاهتمام والعطف والشعور بالمسوولیه والتغلب علی الوحده والتضحیه والشجاعه والسعی للوصول إلی الحبیب وسمو الروح والاحترام والإخلاص، تتطابق مع آراء سیمین بهبهانی حول طبیعه العشق ودوافعه.
    کلیدواژگان: سیمین بهبهانی، إریش فروم، العشق، طبیعه العشق، دوافع العشق، علم النفس
  • امین نظری تریزی، محمد خاقانی اصفهانی، سمیه حسنعلیان صفحات 133-157
    التکرار ظاهره اسلوبیه فی النصوص الادبیه تودی دورا ممیزا فی البنیتین الإیقاعیه والدلالیه. زینب حبش من شواعر المقاومه التی ظهر التکرار جلیا فی شعرها حیث اعتبر سمه اسلوبیه بارزه فی نتاجها الشعری. تناولنا فی هذه الدراسه تبیین اهم اشکال التکرار فی شعر زینب حبش والترکیز علی استنباط اهم الخصائص الدلالیه والإیقاعیه الماثله فی تکرار الحروف والکلمات والجمل بناءا علی المنهج الاسلوبی الإحصائی. اخترنا ظاهره التکرار موضوعا للبحث لانها تعد من اهم الظواهر التی امتاز بها الشعر الفلسطینی المقاوم کما ان دراسه هذه الظاهره تعتبر دراسه لجوانب النص الشعری اللغویه، والفنیه والجمالیه. ونتائج البحث تبین ان التکرار فی دیوان الجرح الفلسطینی وبراعم الدمظهر فی قسمین: بسیط ومرکب. التکرار البسیط هو تکرار الصوت، والکلمه، والتکرار المرکب هو تکرار العباره. لم یات التکرار فی شعر الشاعره الفلسطینیه اعتباطیا بل جاء مقصودا منتظما مع الإیقاع والدلاله لإظهار حبها لفلسطین وإظهار المها وحزنها لمصابها ولشهاده اصدقائها واقربائها وبث روح المقاومه والثوره للقضاء علی الاحتلال.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، البنیه الإیقاعیه، البنیه الدلالیه، التکرار، زینب حبش، الجرح الفلسطینی وبراعم الدم
|
  • Ezzat Molla Ebrahimi, Hossein Elyasi Pages 9-35
    Semiotics is a passage from denotation to connotative meaning which is hidden behind words and secrets and implications. The discourse of BadrShakiral-Sayyabownsnew spaces for discussion and research in spite of tremendous researcheswritten about this poetic discourse. And no doubtsemiotics is the best way for gettingproper knowledge about its ideologies by revealing signs and textual signs. This article attemptsto study the Ode “The Return to Jaykur”based on descriptive and analytical method relying on semiotics approach. This odeis one of the most famous poems he has written in the new reality stage and embodies the paradox between city and village. The ode is a rise against the city and its privative political, social and economic aspects. The poet aims to portray a clear image of the city beyond secrets and implications that causes his loneliness; the city thathas lost its effectiveness and robbed spiritual and physical calmnessof its citizen and got spiritual sublimity with its worldly aspect; The same thing that made Sayyab to have left there and beplaced calmlyin Jaykur and interact with people who are away from materialism.
    Keywords: BadrShakir al- Sayyab, semiotics, city, Return to Jaykur
  • Abd-Al- Qader Pariz, Hamed Kamalimaskooni Pages 37-59
    Egyptian poet Ibn-e- Nabata is one of the poets of Mamlooki era who witnessed the death of his beloved ones including his own wife and children and composed elegiesdescribing this event and its influence on him.
    Ibn-e-Nabata’selegy for children's death is true description of separation andpain for the loss of his children. So his elegy is sung with such a painful heart that is near to explode from great sadnessas if he is about to die.
    On the other hand Persian poet KhaqaniSherwani has told Elegy for death of hisdarlings and relatives. KhaqaniSherwani lost his son, Amir Rashid Al-Din and his death made him to compose elegy in his elegiesmost famous of whichbeing Taranom Al-Masaeb(The Songs of Sufferings).
    This study aims to compare the lamentation and its characteristicsinKhaqani and Ibn-e- Nabata’s poems based on American comparative literature school. In this regard, the below questions are discussed and responded: What is the view of two poets in their elegiacodes? Who is superior in this area? What are the similarand different aspects of their mournful poems? General result of this article shows that Khaqani surpasses his Arabic counterpart lamentation singing for his son since human feelings are depicted more fully in his composition than Ibn-e- Nabatas. In addition, he is innovative in this genre of poetry.
    Keywords: lamentation of children, Egyptian Ibn-e-Nabata, KhaqaniSherwani, Arabic, Persian Poetry Comparison
  • Abbas Yadollahi Farsani, Mahmood Shakib Ansari Pages 61-84
    This study investigates repetition and its various manifestations in the poetical collection of Al-Asaf Al-Makoul. The Palestinian poet has used this technique for stating pains and sufferings of the Palestinian due to occupation of their nation by the Zioniston the one hand and for adding a kind of rhythm and music to his poetry on the other hand. The present paper is an attempt to introduce various manifestations of repetition based on descriptive- analytical method such as repetition ofvoice,word, verb, pronoun, symbols and expressions and also it points to function of various aspects of repetition in sentence structure and their strengths in creation of new poetic structures. Pondering in this poetry collection, the reader finds out that topic of repetition has created strong connections between the poet and calamities of his land; accordingly, this expressive method displays a type of spiritual space so that it shows the spiritual pains and internal unsaid things that aim to strengthen desire of the reader.
    Finally, the study came to this conclusion that the Palestinian poet has applied the repetition technique as an effective tool for stating his own inner thoughts to influence the reader and he depicts crimes of Zionist Regime.
    Keywords: Al-AsafAl-Makoul, repetition, Zionist regime, music, Palestinian poetry
  • Masoud Shokri, Kobra Roshanfekr, Khalil Parvini, Faramarz Mirzaee Pages 85-109
    The novel The Secret Life of Said: The Pessoptimist is the most famous literary work of the Palestinian novelist, Emile Habibi. The book has been written in the form of letters sent from narrator of the story to the author. These letters, either in satiric or serious language, have been written using different rhetorical styles. Their principal content is an attempt to portray the Israeli – Palestinian conflict in Palestine, dealing with Israeli characters as one of the conflict sides and elements who have occupied “my” Palestinian land. The reason for selection of the Israeli “the other” character in the present paper is thesignificant role of this element in conflicts of the occupied lands, who also serves as one of the main characters of the novel. With aid of a descriptive – analytical method, the paper investigates portrayal of Jewish Israeli the other in the novel The Pessoptimist as resistance novel of Palestine and illustrates the characteristics mentioned for Israeli the Other in the novel. Using a symbolic and humorous language and relying on elements such as verbal, physical and spatial descriptions, the author has portrayed a negative image of Israeli the Other.
    Keywords: Iconography, Portrayal of “Other”, Emile Habibi, ThePessoptimist, Palestinian Novel
  • Zahra Qanbarali Baqeni, Shahin Ojaq Alizadeh Pages 111-131
    The term love and its nature inSiminBehbahani's Divan are of a special place.Also, love is considered among the main issues in modern psychology and a prominent psychologist like Erich Fromm discusses thenature of love and loving motives. In this study we attempt to investigate concepts and features of love nature and loving motivesin sonnets of Iranian lyric lady, based on theory of Erich Fromm. The main objective of this study is to investigate common nature of love and loving motivations in poems of SiminBehbahani, based on Erich Fromm's views. The study is based on descriptive and analytical method. As a result, this study suggests the idea of ​​Erich Fromm whoknows nature of love composed of respect and compassion, sense of responsibility, overcoming loneliness, sacrifice, courage and attempt to rejoin the beloved, promoting spirit of respect and loyalty, in many aspectsis matched with Behbahani’sviews on the nature of love and loving motivations.
    Keywords: Erich Fromm, SiminBehbahani, love, love nature, motivation of loving, psychology
  • Amin Nazari Tereizi Amin Nazari Tereizi, Mohammad Khaqani Isfahani, Somayeh Hasanalian Pages 133-157
    Repetition is astylistic phenomenon in literary texts that plays a prominent role in two phonetic andsemantic structures. In this study we surveyed emphasis on under standing features of meaning and rhythm in the Habash’s poem. Furthermore, we explained the most important aspects of repetitionby relying on statistics and stylistic method. We chose repetition phenomenon as the subject of research because it is one of the most important phenomena that Palestinian resistance poem is indexed by .The survey of this phenomenon is considered as research in fields of technical and aesthetic aspects of language of poetic text.Findings of the study show repetition in the poem of Habash is simple and compound repetition. Simple repetition is the same as the repetition of sound and word and compound repetition is the same as the repetition of sentence .Repetition isn’t random and accident in the Habash’s poem but it is purposely and regularly in direction of music and meaning in order to demonstrate her love to Palestineand to express sorrow for the tragedies and testimony of relatives and friends and to blow the spirit of resistance and revolution to remove the usurpation.
    Keywords: stylistics, phonetic level, semantic level, repetition, ZainabHabash, Al-Jorh Al-Falestini va Baraemoddam