فهرست مطالب

اسلام و پژوهش های مدیریتی - سال سوم شماره 1 (پیاپی 7، پاییز و زمستان 1392)

نشریه اسلام و پژوهش های مدیریتی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 7، پاییز و زمستان 1392)

  • 152 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1393/01/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • آیت الله علامه مصباح صفحه 5
    مدیران صالح در کشور نقش اساسی دارند. برای پیشرفت کشور ضروری است نسبت به تربیت مدیران صالح برنامه ریزی مستمر داشت. مدیریت همانند سایر دانش های علوم انسانی با اسلام رابطه ای وثیق دارد. مدیران برای موفقیت باید مهارت ها و فنونی را کسب کنند، چنانکه نیازمند علم و دانش مربوط هستند. اما برای تربیت مدیران صالح علاوه بر دانستنی ها، نیازمند خواستنی ها هستیم. برخی مدیران علی رغم دانایی فراوان، به دلیل عدم تربیت صحیح، اراده انجام کار درست را ندارند. تربیت اخلاقی و تعهد مدیران می تواند زمینه ساز دلسوزی، اخلاص، امانت داری و وجدان کاری را در مدیران فراهم کند. مدیران صالح در نگرش و طراحی برنامه ها به گونه ای عمل می کنند که با رعایت مسائل فقهی و اخلاقی سعادت جامعه را تامین کنند. برای شناسایی مسائل مدیریتی باید تلاش شود و از شیوه های تحلیلی بهره برد.
    کلیدواژگان: مدیریت، مدیریت اسلامی، دانستنی های مدیریتی، خواستنی های مدیران
  • لطف الله فروزنده دهکردی، خورشید فروغی نیا* صفحه 19
    به تعداد مکاتب موجود در جهان درباره انسان نظریه وجود دارد؛ به هر اندازه این نگاه ها به انسان متفاوت باشند، علوم انسانی نیز متفاوت خواهد بود. این نوشتار به دنبال مطالعه تطبیقی انسان شناسی از ابعاد گوناگون انسان همانند آفرینش، ماهیت، هدف از زندگی و طبیعت انسان از دیدگاه اسلام و اندیشوران مغرب زمین و تاثیر آن بر حوزه های گوناگون مدیریتی سازمان هاست. روش تحقیق، کتابخانه ای و رویکرد توصیفی- مقایسه ای است که در پی پاسخ به سوال تحقیق مبنی بر چگونگی تاثیر انسان شناسی بر نظام ارزشی سازمان می باشد. این تحقیق از طریق ریشه یابی مبانی نظام ارزشی سازمان در حوزه های گوناگون مدیریتی، به این نتیجه دست یافت که تمایز نظام های ارزشی سازمان در جوامع اسلامی و غیر اسلامی، ریشه در نظام ارزشی متمایز این جوامع و در نهایت، نوع نگاه به انسان و ابعاد انسان شناسی دارد. می توان گفت: انسان شناسی دینی منبع اصلی مدیریت سازمان و نظام ارزشی حاکم بر آن در جوامع اسلامی است.
    کلیدواژگان: انسان شناسی اسلامی، انسان شناسی غربی، ارزش، نظام ارزشی اسلام، نظام ارزشی غرب
  • علی نجات بخش اصفهانی، عبدالهادی مطهری* صفحه 43
    سه وظیفه اصلی هر مدیر برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت است. نظارت با هدف اعمال اصلاحات لازم برای پیشگیری از ایجاد انحرافات انجام می شود. ازآنجاکه مبانی نظری رایج در کنترل، بر حداکثر کنترل بیرونی قرار دارد و با مبانی فرهنگی کشورمان، که خدامحوری و کنترل درونی است منافات دارد، هدف این مطالعه توصیفی، که روش جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای انجام شده است، دستیابی به نظامی در حوزه نظارت بر مبنای مفاهیم اسلامی ایرانی است. هدفی که در نظام کنترل اسلامی دنبال می شود، ارائه نظامی است که در آن بتوان با کاهش اعمال نظارت خارجی، یک شخصیت سالم انسانی، که در برابر انواع آلودگی ها از خود مقاومت نشان می دهد را فراهم کرد. نتیجه این مقاله، استفاده از نظارت با تاکید بر خودکنترلی در سازمان های اجرایی کشور است. این رویکرد نظارتی، ریشه در فرهنگ اسلامی کشورمان دارد؛ به کارگیری آن با ایجاد بسترهای مناسب در نظام اداری و نهادینه سازی آن ممکن خواهد بود.
    کلیدواژگان: نظارت، کنترل، خودکنترلی، ارتقا سلامت اداری، رویکرد اسلامی، ایرانی
  • محسن منطقی*، ظاهر ادبری صفحه 59
    مدیران امروزی به دنبال طرح و اجرای مدیریت دانش در سازمان ها هستند. دانش برای سازمان های امروزی، عامل حیات بخش و مزیت رقابتی به شمار می آید که فقدان آن موجب حذف یک سازمان از صحنه رقابت می گردد و یا دست کم سازمان را با ناکارآمدی در عرصه فعالیت مواجه می سازد.هرچند مدیریت دانش، ضرورت سازمان های امروزی معرفی شده است، اما با مراجعه به منابع اسلامی و تاریخی می توان دریافت که دین اسلام، به تحصیل، نگه داری، به کارگیری و انتشار دانش، اهمیت داده که محصول آن، جمع آوری، ثبت و نگه داری مستندات دینی، نشر و ترویج معارف اسلامی در موضوعات گوناگون است. براین اساس، این مقاله تلاش دارد با اتکا بر روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی فرایند سکوت، کسب، نگهداری، به کارگیری و انتشار دانش با الهام از منابع اسلامی بپردازد.
    کلیدواژگان: دانش، مدیریت دانش، فراینده، منابع اسلامی
  • سیدصمصام الدین قوامی، غلامرضا قریب* صفحه 77
    اسلام دارای نگرش خاصی نسبت به انسان و جایگاه خاص او در نظام آفرینش است و او را اشرف مخلوقات معرفی می کند و برنامه های کاملی نسبت به همه شئون فردی و اجتماعی انسان ارائه نموده است. از این رو، اسلام، در رابطه با نظام جبران خدمات کارکنان در قبال سازمان، دارای آموزه هایی ناب است.این مقاله برای دستیابی به نظر اسلام راجع به نظام جبران خدمات، با روش تحلیلی توصیفی به مطالعه آموزه های اسلامی پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که در منابع دینی، دستورات وسفارشاتی در زمینه حقوق و دستمزد یافت می شود. و این سفارشات تاکید می کنند که اولا، در اسلام هیچ خدمتی بدون جبران و پاداش نیست. ثانیا، رعایت آداب و شرایط پرداخت حقوق امری ضروری و ارائه خدمات در شرایط مختلف، باید به شیوه های متفاوت جبران شود.
    کلیدواژگان: جبران خدمات، نظام جبران خدمات، نظریات جبران خدمات، حقوق و دستمزد، جبران خدمات در اسلام
  • اسدالله گنجعلی، مرتضی تیموریان*، محمد عبدالحسین زاده صفحه 91
    یکی از امور ضروری در حکومت ها و سازمان ها، انتخاب افراد شایسته برای مسئولیت هاست. شایسته سالاری، یعنی قرار دادن افراد در پست ها و مسئولیت ها براساس مهارت ها و توانایی های آنان، به گونه ای که بهره وری را در سازمان افزایش دهد. نهادینه شدن شایسته سالاری در سازمان ها موجب کاهش فساد اداری و گسترش عدالت اجتماعی می شود. امروزه در مدیریت معیارهایی برای شایسته سالاری وجود دارد که تکیه اصلی آنها بر مهارت و تخصص است. این مهارت ها می تواند مهارت های فنی، انسانی، مدیریتی و... باشد.
    از منظر قرآن، تخصص و مهارت به تنهایی شرط کافی برای قرار گرفتن در پست ها و مسئولیت های سازمانی و حکومتی نیست، بلکه عامل دیگری که باید این تخصص ها و مهارت ها را جهت دهی کند تعهد می با شد. تعهد و تخصص در کنار هم، دو معیار اساسی برای شایسته سالاری هستند. شایسته سالاری در اسلام، ریشه در عدالت و جهان بینی توحیدی دارد.
    کلیدواژگان: شایستگی، شایسته سالاری، عدالت، تخصص، تعهد، توحید، قرآن
  • عزت الله نصیری، نجمه حسینی* صفحه 115
    این پژوهش، با هدف بررسی ارزش های اخلاقی موثر در سلامت سازمان، با روش توصیفی تحلیلی به مطالعه کلام معصومان(ع) می پردازد. یافته ها حاکی از این است که از منظر معصومان(ع)، اخلاق فردی و حرفه ای، سلامت سازمان را ارتقا می بخشد. مراد از ارزش های اخلاقی، اخلاق فردی و حرفه ای است. در اخلاق فردی به ایمان، تقوا و اطاعت از فرامین الهی، اخلاص، خداترسی، توکل و توسل اشاره شده است. در اخلاق حرفه ای، به نظم مدیران، برقراری عدالت توسط مدیران، انتقادپذیر بودن مدیران، عدم احتجاب، صداقت، نرمش و خشونت به جای مدیران، رفاه و تامین کامل کارمندان، پاسخ گویی و مسئولیت پذیری مدیران و کارمندان، فرمانبرداری از مسئول مافوق و مدارا با مسئول مافوق اشاره شده است.
    کلیدواژگان: سلامت سازمانی، کلام معصومان (ع)، اخلاق حرفه ای، اخلاق فردی
  • الملخص
    صفحه 137
|
  • Ayatollah Allamah Misbah Page 5
    Righteous managers have a central role in the country. It is necessary for the progress of country to take a continuous planning for training righteous managers. Like other human sciences, management has a strong relationship with Islam. Managers need to acquire skills and techniques to succeed, as they need related sciences and information. However, we need not only knowledge and information but also demands on managers to train righteous managers. Although some managers possess lots of knowledge and information, they do not possess will power to do their duties correctly, because they lack correct training. Moral training of managers and their commitment can pave the ground for their concern, sincerity, trustworthiness and work consciousness. With regard to their attitude and designing plans, righteous managers act in such a way that bring the happiness of the society by observing legal and moral rules. Attempts should be made and analytical methods should be used to recognize management issues.
    Keywords: management, Islamic management, knowledge, information of management, demands on managers
  • Lutfullah Foroozandeh Dehkordi, Khorshid Forooghin* Page 19
    There are as many theories about man as there are schools in the world. The human sciences of these theories are as different as the different views shown about man. The present paper conducts a comparative study on the anthropology of the different dimensions of man such as creation, essence, aim of life and man's nature according to Islam and western thinkers, and their effects on the different domains of organization management. A library method and a descriptive-comparative approach are used in this study which is concerned with how anthropology influences the value system of organization. Indentifying the roots of the principles of the value system of organization in different the domains of management, this paper concludes that the distinction between value systems of organization in Islamic societies and that of non-Islamic societies is rooted in their respective distinct value systems and, in turn, in the way man and dimensions of anthropology are viewed. Given this, it can be said that religious anthropology is the main source of organization management and the value system which governs it in Islamic societies.
    Keywords: Islamic anthropology, western anthropology, value, the value system in Islam, the value system of the West
  • Ali Nejatbakhsh Isfahani, Addulhadi Motahhari * Page 43
    Every manager has three main tasks: planning, organizing and supervision. The aim of supervision is to carry out necessary reforms to prevent deviations. Common theoretical principles of supervision are based on maximal external control and contradict the cultural principles in our country, which are God-oriented and based on a person's inner control. So the present paper seeks to devise a system in the field of supervision, based on Islamic-Iranian concepts. This study is a descriptive research which uses a library method to gather data. The aim sought in the system of Islamic control is to provide a system in which a healthy human personality, which stands against all kinds of pollutions, can be shaped by decreasing external control. This paper concludes that control should be used in the administrative organizations in our country with emphasis on self-control. This control approach is rooted in the Islamic culture of our country and its application will not be possible without creating proper contexts in bureaucratic system and institutionalizing it.
    Keywords: supervision, control, self, control, promotion of bureaucratic health, Islamic, Iranian approach
  • Muhsen Manteghi*, Zaher Akbari Page 59
    Modern managers seek to design and perform the management of knowledge in organizations. Knowledge is considered a vital factor and competitive advantage for modern organizations, the lack of which will take an organization out of the competition or at least will make organization experience inefficiency in its activities. Though management of knowledge is regarded necessary for organizations, a review of Islamic and historical sources makes us realize that Islam puts importance on the acquisition, maintenance, application, and spread of knowledge, which will result in the collection, recording and maintenance of religious documents and propagation of Islamic sciences in different fields. Accordingly, relying on Islamic sources, the present paper, in which a descriptive-analytical method is used, seeks to study the processes of silence, acquisition, maintenance, application and distribution of knowledge.
    Keywords: knowledge, management of knowledge, process, Islamic sources
  • Seyyed Samsamaldin Ghavami, Gholamreza, Qarib* Page 77
    Islam has a particular attitude towards man and his special position in the order of creation, defines him as the most noble of all creatures, and provides complete programs for all his personal and social affairs. Therefore, Islam certainly has a definite theory and genuine teachings about compensation system of staff's services to organizations. The present paper uses an analytical-descriptive method to study Islamic teachings in order to make known the view of Islam about compensation system. It concludes that the orders and recommendations found in religious sources emphasize that all services must be compensated, the paying-time and amount of wages and salaries must be observed and the services offered in different conditions must be compensated by different methods.
    Keywords: compensation, system of compensation, theories of compensation, wages, salaries, compensation in Islam
  • Asadullah Ganjali, Murteza Teymoorian*, Mohammad Abdul Husseinzadeh Page 91
    Selecting qualified individuals for certain responsibilities is among important duties of governments and organizations. Meritocracy means selecting individuals for positions and tasks according to their skills and capacities to increase the productivity of the organization. Institutionalization of meritocracy in organizations contributes to decrease in bureaucratic corruption and development of social justice.Today, there are parameters for meritocracy in management, which are mainly based on skill and specialization. These skills can be technical, human, managerial, etc.According to the Quran, specialization and skill are not the only conditions for selecting one for organizational and governmental positions; rather, commitment is another factor which should direct these skills and specializations. Commitment and specialization are the two main parameters for meritocracy. In Islam, meritocracy is rooted in justice and monotheistic worldview.
    Keywords: qualification, meritocracy, justice, specialization, commitment, monotheism, the Quran
  • Ezzatullah Nasiri, Najmeh Husseini* Page 115
    The present paper, which uses a descriptive-analytical method, refers to Infallible Imam's sayings in order to investigate the moral values influencing the welfare of organizations. The research findings indicate that, according to the infallible Imams, personal and professional morals contribute to promoting the welfare of organization. Here, moral values mean personal and professional ethics. When dealing with personal morality, it has been referred to faith, piety, obedience to divine injunctions, sincerity, fear of God, confidence in God and supplication. With regard to professional morals, it has been referred to manager's orderliness, doing justice by managers, manager's openness to criticism, non-concealment, honesty, manager's proper flexibility and rigor, staff's welfare and meeting all their needs, manager's and staff's accountability, obedience to and tolerance towards senior authority.
    Keywords: organizational health, infallible Imam's sayings, professional morals, personal morals