فهرست مطالب

آیین حکمت - پیاپی 17 (پاییز 1392)

فصلنامه آیین حکمت
پیاپی 17 (پاییز 1392)

  • 224 صفحه، بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/08/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبدالحسین خسروپناه، علی شفابخش، زینب لقمان نیا صفحه 7
    علم و ایمان به عقاید دینی از مهم ترین موضوعات کلام اسلامی شمرده می شوند. مبحث ایمان در کتب کلامی غالبا ذیل عنوان «الاسماء و الاحکام» مورد بررسی قرار می گیرد و، به تبع آن مسئله علم نیز به میان می آید. علاوه بر چیستی علم و ایمان، تبیین رابطه آن دو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان، امام خمینی; نیز در آثار خود علم و ایمان و همچنین کیفیت تعامل و دادوستد میان آن دو را فراوان مورد بحث و تدقیق قرار داده اند.
    حضرت امام; بر این باور است که علم- در مقابل ایمان- عبارت است از تصدیق فکری و اعتقاد نظری. این علم از طریق دو منبع معرفتی برای انسان حاصل می شود: یا از راه «تاملات عقلانی» یا به واسطه «اخبار دینی». این «ادراک عقلی» باید به «ایمان قلبی» تبدیل شود تا مفید و اثربخش واقع گشته، عمل و اخلاق از آن پدید آید. مراد از «ایمان» هم، «تنزل علم عقلانی به مرتبه قلب» می باشد. اعتقاد به ضرورت ابتنای ایمان دینی، بر اصول فلسفی- به ویژه بر اساس مبانی حکمت متعالیه- از سوی امام خمینی;، دیدگاه بدیعی در حوزه علم کلام است که در تقابل جدی با رای بسیاری از متکلمان، فقها و محدثان قرار دارد.
    کلیدواژگان: علم، ایمان، عقاید دینی، رابطه علم و ایمان، امام خمینی (ره)
  • عسکری سلیمانی امیری صفحه 39
    یکی از اساسی ترین پایه های متافیزیک اصل علیت است. فیلسوفان در تحلیل این اصل فروعاتی را استخراج کرده اند. یکی از آنها ضرورت علی است. بنابه رای فیلسوفان، شیء ممکن تا به مرحله وجوب وجود از ناحیه علت تامه اش نرسد موجود نمی شود. این رای در نزد برخی از متکلمان ناصواب تلقی می شود، زیرا به گمان ایشان ضرورت علی بنیاد اختیار را در فاعل های مختار متزلزل می سازد. ازاین رو، ایشان اولویت را جایگزین ضرورت کرده اند. از سوی دیگر، برخی از اصولیون امامیه نیز ضرورت علی را ناقض اختیار دانسته اند، ولی ضرورت علی را در غیر فاعل مختار پذیرفته اند. اما استاد فیاضی رای دیگری اختیار کرده است. از نظر ایشان علت تنها ایجادکننده معلول است و برای ایجاد آن نه لازم است معلول را ضروری کند و نه اولی به وجود. ایشان برای مدعای خود ادله ای اقامه کرده است که ملاحظات آن ادله هدف ما در این مقاله است.
    کلیدواژگان: علیت، ضرورت علی، وجوب سابق، وجوب لاحق، الشیء ما لم یجب لم یوجد، استاد فیاضی
  • مجید صادقی، سیدجعفر قادری صفحه 67
    تبیین و تحلیل عمیقی از اصول و مبانی هستی شناسانه مراتب هستی در عرفان نظری به عمل آمده است که شاهکار این تحلیل و تبیین از آن ابن عربی است. دیدگاه ابن عربی درباره هستی و بررسی چگونگی پیدایش کثرت و مراتب آن بر سه عنصر و سازه بنیاد گرفته است: نخست تجلی اسمائی، دوم مفهوم تجلی در نفس الهی، سوم مفهوم تناکح و تقابل اسماء.
    بحث تقابل اسماء و صفات بر هر سه عنصر مبتنی است اما تحقق تقابل اسمائی در اعیان خارجی منوط به ناسازگاری ظاهری مظاهر اسماء و صفات در عالم عناصر است که همان امتداد تناکح اسماء در اعیان خارجی بر اساس تقابل مظاهر اسماء و صفات می باشد و ظهور کامل آن مربوط به عالم عناصر است، هرچند بر اساس تطابق عوالم و حکومت اسماء و صفات ریشه تقابل پدیده های هستی مربوط به اعیان ثابته در مرتبه واحدیت و تحت تاثیر تجلی اسمائی و صفاتی است و اقتضائات اسماء و صفات در مرتبه واحدیت ماده المواد همه تقابل های مراتب هستی، خصوصا عالم ماده، است. بر اساس تقابل اسماء و صفات، همه پدیده ها و حوادث عالم ماده به صحنه هستی ظاهر می شوند. اسماء و صفات متقابله دائما در ظهور و تجلی اند و حوادث خیر و شر و پدیده های متضاد و متقابل عالم ماده را محقق می سازند.
    کلیدواژگان: احدیت، واحدیت، اسماء و صفات، اعیان ثابته، تقابل، تناکح
  • یارعلی کرد فیروزجایی، مرضیه عظام نژاد صفحه 89
    هر سازه یا هر نظامی چنانچه بر اصول و مواد اولیه محکم، متقن و نفوذناپذیر استوار شده باشد از هر گونه تهدید به ویرانی محفوظ خواهد ماند. نظام عظیم معرفت شناسی بشر نیز که از مهم ترین و اساسی ترین نظام های بشری است، به اندازه اهمیت و جایگاهی که در زندگی انسان دارد، زمانی از آفت شک و سفسطه و هر گونه تحدید مصون است که بر اصولی متقن و تردیدناپذیر بنا شده باشد. بر این اساس، فلاسفه اسلامی برای ایصال به این هدف به وجود اصول اولیه ای برای تفکر بشر معتقدند که نه تنها ادراکات بلکه گرایشات او نیز مبتنی بر آنهاست. ویژگی این اصول آن است که هر چند اندک اند ولی در بداهت و موجه بودن آنها هیچ شک و تردیدی راه ندارد و از آنها به ادراکات فطری تعبیر می کنند. استاد جوادی آملی، با صبغه فلسفی- کلامی خویش، مبانی عقلی موجود در این زمینه را با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت: مهر تایید زده است.در این اثر، بعد از مفهوم شناسی فطرت و استعمالات آن، ارتباط بین فطرت و اصول اولیه تفکر و، سپس، مصادیق و کارکردهای این علم در ساختمان معرفت بشر و نقشی که در رد شبهات و نقد مخالفان دارد مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: ادراکات فطری، اولی، بدیهی، آیت الله جوادی آملی، علم حصولی، علم حضوری
  • اسدالله کرد فیروزجایی صفحه 125
    یکی از مباحث روشن و ضروری در کلام اسلامی مسئله ختم نبوت است، به این معنا که بعد از پیامبر اسلام6 پیامبری مبعوث نخواهد شد. اما تبیین فلسفه این مسئله در کلام جدید شکل نوینی به خود گرفته است و برخی روشنفکران مسلمان با نگرش و پرسش های برآمده از مدرنیسم به تحلیلی مغایر با تحلیل سنتی به آن پرداخته اند. آنان با نگاهی متفاوت بر این باورند که بلوغ و رشد عقلی بشر یا پویایی علوم جدید موجب ختم نبوت است.
    نوشتار حاضر بر آن است پس از تحلیل و نقد دیدگاه های روشنفکران به این نکته بپردازد که فلسفه اصلی خاتمیت را باید در خود دین، یعنی کمال و تحریف ناپزیری اسلام، و همچنین در وجود مبارک پیامبراعظم6 جستجوکرد.
    کلیدواژگان: خاتمیت، وحی، غریزه، تجربه دینی، عقل استقرائی، روشنفکری
  • عبدالله محمدی صفحه 159
    از جمله مسائل مهم در معرفت شناسی و نیز در فلسفه علم تاریخ واقع نمایی گزارش های تاریخی است. این موضوع یکی از نتایج شاخه «معرفت شناسی دلیل نقلی» است، که در میان معرفت شناسان غربی با عنوان «مسئله تحویل گرایی و غیرتحویل گرایی» مطرح است.
    این مقاله درصدد تبیین چگونگی و میزان تحصیل این دغدغه است و آشکار می کند که واقع نمایی مراتب مختلفی دارد و اخبار ثقات می توانند تا حد اطمینان و قطع نیز معرفت بخش باشند. در کنار توجه به میزان وثاقت گوینده، توجه به قراین داخلی و خارجی نیز ضروری است. بدیهیات عقلی و نتایج آن، مسلمات نقلی و مسلمات علم تجربی از معیارهای بررسی محتوای گزارش های تاریخی اند.
    کلیدواژگان: معرفت شناسی، فلسفه علم تاریخ، تحول گرایی، غیر تحول گرایی
  • حسن معلمی صفحه 189
    با اثبات اصالت وجود روشن می شود که ماهیت اعتباری است و تحقق بالذات ندارد ولی سه احتمال در نحوه وجود آن مطرح است: 1. به عین وجود موجود بودن، همچون صفات حق 2. حد و نفاد وجود بودن، همچون خط برای سطح یا نقطه برای خط 3. سراب بودن.
    مرحوم علامه و بعضی از شاگردان ایشان تصریح به سراب بودن ماهیت کرده اند، در حالی که دلیلی تام بر این مدعا وجود ندارد. بلکه قراین و شواهد فراوانی بر عینیت ماهیت با وجود، داریم، همچون بحث مطابقت وجود ذهنی و وجود کلی طبیعی در خارج، ادراک چیستی غم و شادی به علم حضوری و بعضی از دلایل اصالت وجود که در آنها حقیقی بودن ماهیت مسلم گرفته شده است.
    کلیدواژگان: اصالت وجود، اعتباریت ماهیت، سرابی بودن ماهیت، عینیت ماهیت و وجود، علامه طباطبایی
  • چکیده عربی
    ترجمه: دکتر سیدحمیدرضا عصمتی صفحه 207
|
  • Page 7
    Knowledge" (ilm) of and faith in religious beliefs are among the most important issues is Islamic dialectical theology (Kalam). The discussion of faith is often dealt with in Kalam books under the title of "Names and Prescriptions" and accordingly the issue of "knowledge" is raised. In addition to the nature of knowledge and faith, their relation is of prominent importance. Imam Khomeini among others on many occasions explored the nature of knowledge and faith as well as the way they are related and interacted. The present article is an attempt to examine and explain the above-mentioned problem from Imam Khomeini's perspective. He believes that knowledge consists of mental acknowledgement and theoretical belief. This representational and indirect knowledge is acquired through two epistemic sources: either by way of "rational reflections" or by "religious scriptures". In order to be useful and fruitful, this rational perception must be changed into "faith by heart" so that practice and morality are produced. By faith is meant "embodiment of rational perception in realm heart". The necessity of basing religious belief on philosophical principles particularly on the basis of Transcendent philosophy of Mulla Sadra is an innovative view presented by Imam Khomeini, which runs in counter with the view of many theologians, jurists, and traditionists.
    Keywords: Knowledge, faith, religious beliefs, relation of science, faith, Imam Khomeini
  • Page 39
    One of the most fundamental principles of metaphysics is that causality. By analyzing the principle philosophers have deduced conclusions including the causal necessity. To them, thing cannot come into existence unless it is already necessitated by its complete cause. This view is regarded as incorrect by theologians since in their eyes causal necessity undermines the basis of free will in free agents. That is why they rejected "necessity rule" and replaced "priority rule". On the other hand, some doctors of fiqh methodology (usuliyeen) in the Imamiyya tradition hold causal necessity to be in counter with human free will though they endorse it in case of non-free agent. Fayyazi, however, took a view different from all. In his view a cause is existence-giving without necessitating or even giving priority to the effect. He offered some arguments for his claim which are subject to critical considerations in the present paper.
    Keywords: causality, causal necessity, prior necessity, consequent necessity, thing comes into existence only if necessitated, Professor Fayyazi
  • Page 67
    Deep analysis and explanation of epistemic foundations and principles of levels of being has been made in theoretical mysticism the masterpiece of which belongs to Ibn ʿArabī. His view of Being and the way of emergence of multiplicity and its hierarchical levels is based on three components: manifestation of Names, manifestation in Divine Essence, and the notion of antithesis and intermarriage (tanakoh) of the Names. Although the notion of antithesis of Names and Attributes is based upon all three aforementioned components, its actualization in external entities depends on apparent incompatibility of manifestations of these Names and Attributes in material world which is a continuation of that antithesis disclosed wholly in the world of elements. On the basis of correspondence of the Worlds and dominance of Names and Attributes, however, antithesis of existing entities originates from immutable archetypes in the level of Unity and under the influence of disclosure of Names and Attributes which brings about all sorts of opposition in levels of being in general and material world in particular. All entities and happenings of the material world come into being on the ground of the antithesis of Names and Attributes which are constantly in manifestation and disclosure, actualizing good and evil occurrences as well as opposite and conflicting entities of material world.
    Keywords: Unicity, Unity, Names, Attributes, immutable archetypes, antithesis, intermarriage, Ibn Arabī
  • Page 89
    Any structure or system, if based on well-grounded and strong principles, is immune from the threat of destruction. The great epistemic system of human being which is among the most important and fundamental structures is no exception. It will be immune from any doubt and skepticism if it is grounded on firm and undeniable principles. Thus in order to attain this goal, Islamic philosophers have introduced for human thought primary principles on which his attitudes as well as perceptions are based. Although they are just a few in number, these principles are of the peculiar feature that there is no doubt in their being self-evident and justifiable and thus they are called innate perceptions. In view if his theological–philosophical approach Allma Javadi Amoli has argued in favor of rational foundations with reference to holy Qurānic verses and hadiths of holy Imams. Having presented conceptual analysis for the term innate (fitra in Arabic) and its usages, this article attempts to examine the relation of innate perception with primary principles of thought, showing the status and function of such perceptions in edifice of human knowledge and their role in removing doubts and critiques of the opponents.
    Keywords: innate perceptions, primary, self, evident, Javadi Amoli, discursive knowledge, presential knowledge
  • Page 125
    Of total clarity and necessity in dialecticalspeculative theology (Kalam) is the belief in Muhammad (PBUH) as the Seal of the prophets in the sense that after holy prophet of Islam no one else is to be called for prophecy. To explain the problem in neo-theology, however, took a new form and some Muslim intellectuals influenced by the attitudes and questions raised with modernism attempted to account for it in a way different from that of traditional thinkers. With different outlook, they believe intellectual growth and self-realization of human being or dynamism of new sciences to be the ground for the belief in prophecy's being ended. Having critically analyzed the ideas of intellectuals, the present article proceeds to show that the main reason for believing in Muhammad as the last holy Prophet is to found in the very faith, i.e. the integrity and infallibility of Islam and great Prophet (PBUH).
    Keywords: revelation, Seal of Prophecy instinct, religious experience, inductive reason, intellectuality
  • Page 159
    Of important problems in epistemology as well as philosophy of science is the fact-mirroring nature of historical accounts. This is one of the results of the branches of "epistemology of narrative reason" referred to as the "problem of reductionism and non-reductionism" among western epistemologists. This paper is to explain the way and degree of knowledge obtained accordingly and show that representation is a matter of degree; that the accounts of the trustworthy can yield knowledge to the degree of assurance and certainty. In addition to the degree of reliability, it is essential to pay due attention to both internal and external contextual indications. Rational self-evident truths and their conclusions as well as undeniable truths gained through narratives and experimental sciences can be appealed to as criteria for examining the contents of historical accounts.
    Keywords: epistemology, philosophy of history as science, reductionism, non, reductionism
  • Page 189
    Demonstrating the principality or fundamental reality of existence makes it clear that quiddity is but a mental construction and devoid of any actuality by essence. Three assumptions, however, can be made on its mode of being: 1. Its being identical to existence as in the case of Divine Attributes in relation to His Essence; 2. Its being as negation and limit of existence like line in comparison with surface or a point which is the end of a line; 3. Its being totally mental like an optical phenomenon of mirage. The late Allama Tabatabae and some of his disciples explicitly identify quiddity as a mirage while no sound arguments are made for the claim. Furthermore, there are many evidences in favor of identity of existence and quiddity. To name a few, one can make reference to mental being as corresponding to extra-mental existence of "natural universal", perception of the nature of sorrow and joy through knowledge by presence, and some arguments for the principality of existence in which the reality of quiddity are taken for granted.
    Keywords: principality of existence, quiddity as mirage (i.e. illusion or mentally constructed concept), identity of quiddity, existence, Allam Tabatabae