فهرست مطالب

فلسفه علم - پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1390)

مجله فلسفه علم
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • امید آهنچی مرکز، محمد سعیدی مهر صفحات 1-23
    مفهوم مزاج یکی از مفاهیم کلیدی است که از یک سوی در پزشکی و طبیعیات قدیم و از سوی دیگر در مباحث فلسفی به ویژه در حوزه نفس شناسی، نقش مهمی را ایفا می کرده است. از نظر قدما، مزاج کیفیتی است که در اثر واکنش میان عناصر اربعه جسم حاصل شده و دارای خاصیتی متفاوت از خاصیت اجزاست. کیفیت حاصل شده، دارای درجات متفاوتی از اعتدال است و میزان اعتدال کیفیت حاصل شده (مزاج)، عامل مهمی برای دستیابی موجودات به رتبه های متفاوت وجود است. آیا این مفهوم در پزشکی مدرن نیز می تواند جایگاهی داشته باشد؟ در پاسخ به این پرسش نخست به تعریف مزاج و همچنین مفاهیم مرتبط با آن، مانند اعتدال مزاج، عناصر اربعه، اخلاط اربعه و... از دیدگاه قدما می پردازیم. در مرحله بعد، چهار تعبیر رایج امروزین از مزاج را طرح و سپس با توجه به ویژگی هایی که تعبیر صحیح از مزاج باید داشته باشد، تعبیر مختار را از میان تعابیر چهارگانه مشخص خواهیم کرد. در این تعبیر، می توان کیفیت عملکرد سیستم اعصاب اتونوم را به عنوان بدیلی امروزین برای مفهوم سنتی مزاج در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: مزاج، اخلاط اربعه، عناصر اربعه، نورواندوکرین، اعصاب سمپاتیک، اعصاب پاراسمپاتیک
  • جواد اکبری تختمشلو، سعید زیباکلام صفحات 25-64
    در دهه های اخیر، عقلانیت به یکی از موضوعات مهم و بحث انگیز حوز ه های فکری مبدل شده است. فلاسفه متعددی هستند که شان عقل و عقلانیت انسانی را کم اعتبار کرده و می کنند. پوپر ازجمله کسانی است که به عقل آدمی باور دارند. او برای نشان دادن توانایی عقل، اثبات گرایی و رویکردهای توجیهی را به کلی رد و با طراحی فلسفه علم ابطال گرا، عقلانیت انتقادی را مورد تایید و تاکید قرار داد. در این مقاله نخست عقلانیت پوپر به همراه عناصر مهم و سازنده آن استخراج و بازسازی می شود و سپس میزان موفقیت و سازگاری مواضع پوپر مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. نتیجه اصلی مقاله این است که گریز کامل از رویکرد اثباتی و توجیهی و ارائه یک معرفت شناسی مطلقا نفی گرا و انتقادی میسر و مقدور نیست.
    کلیدواژگان: عقل و عقلانیت، پوپر، نقادی، علم شناسی، پیشرفت علمی
  • سید محمدرضا امیری طهرانی صفحات 65-95
    در آغاز، با اشاره به تعاریف وتحلیل هایی که فیلسوفان تکنولوژی، همچون مارتین هایدگر، ماریو بونگ، و استفان کلاین از مفهوم فناوری به دست داده اند، نحوه انطباق این تعریف ها بر مفهوم تجارت الکترونیک تحلیل می شود. سپس، با مرور آرای مارتین هایدگر، کارل مارکس، ژاک الول، دونالد مک کنزی، هانس یوناس، و اندروفینبرگ که درباره الزامات تمدن تکنولوژیک در فلسفه تکنولوژی مطرح است، محدودیت هایی را که تجارت الکترونیک بر افراد و جامعه تحمیل می کند، تجزیه و تحلیل می شود. این الزامات، به طور طبیعی، مسئله رابطه اخلاق و تکنولوژی را پیش می کشد. در این نوشتار، نسبت اخلاق و تکنولوژی از سه جهت بررسی می شود؛ هدف گذاری، راه ها و وسایل رسیدن به هدف، و عوارض تکنولوژی. سپس ویژگی مجازی و فراواقعیت تکنولوژی پست مدرن بررسی و از این منظر عوارض و پیامدهای تجارت الکترونیک برای هویت افراد و سنت های جامعه واکاوی می شود.
    کلیدواژگان: تجارت الکترونیک، تکنولوژی، فراواقعیت، اخلاق، هویت، هایدگر، بورگمان
  • روزبه زارع، سید حسن حسینی صفحات 97-116
    ویلیام لین کریگ (William Lane Craig)، فیلسوف و متاله شهیر امریکایی، به عنوان احیا کننده نوع خاصی از براهین کی هان شناختی شهرت یافته؛ او این برهان را «برهان کی هان شناسی کلامی» (kalam cosmological argument) نامیده است. رکن اساسی این برهان، آغازمندی یا حدوث زمانی جهان است. کریگ به منظور اثبات این مقدمه اساسی برهان خود، به چهار دلیل متوسل شده که دو تای آن ها پیشینی (فلسفی) و دو تای دیگر پسینی (علمی) هستند. در این مقاله، پس از طرح تصویر مورد نظر کریگ از آغاز جهان، یکی از استدلال های پیشینی و یکی از تاییدات تجربی او به نفع آغازمندی طبیعت طرح شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. درنهایت چنین نتیجه گیری شده است که، به رغم آن که تصویر کریگ از آغاز عالم تصویری منسجم و سازگار است، دلایل او توانایی اثبات تحقق خارجی آن را ندارد.
    کلیدواژگان: کریگ، حدوث زمانی، قدم زمانی، نامتناهی، عالم طبیعت
  • مهدی غیاثوند صفحات 117-142
    مقاله حاضر به طور کلی، تاملی است درباب نقش و جایگاه علم فیزیک در فیزیکالیسم. در فضای فلسفی معاصر غرب، در اغلب موارد، تعبیر «فیزیکی» جانشین تعبیر دیرآشنای «مادی» شده و بیشتر از «فیزیکالیسم» صحبت به میان می آید تا «مادی انگاری». بدین معنا که دیگر بر خواصی چون صلابت و نفوذناپذیری، امکان فرض ابعاد سه گانه، و از این دست در تعیین محتوای مفهومی تعبیر «مادی» تکیه نمی شود، بلکه چنین امری با ارجاع به علم فیزیک محقق می شود. اما نکته این جاست که این ارجاع از همان ابتدا، به رغم فراگیربودن و مزایای مفهومی انکارناپذیر آن، به لحاظ برخی لوازم و توابعی که دربرداشته، با مشکلاتی مواجه بوده است. تا جایی که بحث به تعیین ارزش صدق فیزیکالیسم هم کشیده شده است و از مشکلات مذبور در قالب برهان دوحدی همپل به عنوان استدلالی علیه فیزیکالیسم بحث می شود. در مقاله حاضر، به تحلیل و ارزیابی دو مورد از تقریرات متاخر این ارجاع خواهیم پرداخت که درپی مرتفع ساختن موارد مطرح در این برهان اند. نگارنده از این ارزیابی نتایجی را پیرامون اصل ایده فیزیکالیسم استنتاج خواهد کرد و درنهایت به طرح پاره ای ملاحظات انتقادی درباب فیزیکالیسم خواهد پرداخت.
    کلیدواژگان: فیزیکالیسم، فیزیکی، فیزیک کوانتوم، واقع گرایی علمی، برهان دوحدی همپل
  • غلامحسین مقدم حیدری، حمیدرضا آیت اللهی صفحات 143-161
    یکی از نظریه های متداول درباره عقلانیت علم، عقلانیت به مثابه مبناگرایی است که بنابر آن، عقلانیت یک نظریه علمی و مبتنی بر داده های حسی است که آن نظریه بر آن اساس بنا شده است. اما داده های حسی قطعی و یقینی موضوعی است که مناقشات فراوانی را درپی داشته است. در این مقاله، با تمسک به آرای ویتگنشتاین درباب «یقین»، تلقی نوینی از یقینیات یک نظریه علمی ارائه می شود که، بنابر آن، هر نظریه علمی دارای دوگونه گزاره است: گزاره های ثابت و گزاره های سیال. پیرو چنین تقسیم بندی از گزاره های یک نظریه علمی، ایده نوینی برای عقلانیت نظریه های علمی ارائه می شود. براساس این ایده، نظریه ای عقلانی است که اولا سازگار باشد، ثانیا گزاره های ثابت جامعه علمی را حفظ و گزاره های سیال را با گزاره های مناسب دیگری جایگزین کند. مقاله سعی می کند با ارائه شواهد تاریخی، کارایی، و واقع بینانه بودن این ایده را در برابر معیارهای عقلانیت مبتنی بر بداهت شواهد حسی بیان کند.
    کلیدواژگان: عقلانیت، مبناگرایی، یقینیات، گزاره های مرجع، گزاره های ثابت، گزاره های سیال
  • نواب مقربی صفحات 163-180
    جامعه شناسی علم به منزله حوزه ای جدا، جدی، و نیرومند از شناخت بشری تا دهه 1970 حضور پررنگی در مناقشه های فیلسوفان نداشت. ولی از حدود اوایل آن دهه، بسیاری از فیلسوفان به گونه ای فزاینده به این حوزه از شناخت بشری روی آوردند. این حوزه از آن زمان تاکنون پیشرفت بزرگی کرده است و دگرگونی های مهمی را پشت سر گذاشته است. در مقاله حاضر نیز، با تمرکز بر جامعه شناسی علم، سعی می شود مولفه های اصلی و عناصر سازنده آن و نمایندگان و آثار عمده آن در سده های اخیر بازنمایانده شود. جامعه شناسی علم حوزه ای است که دادوستد استواری را با فلسفه آغاز کرده است. پاره ای از مسائلی که در جامعه شناسی علم مطرح شده اند، در تاریخ علم نیز مطرح بوده اند، ولی جامعه شناسی علم، یا به عبارت دقیق تر جامعه شناسی شناخت بشری، مدعی جانشینی، یا رشته جانشین فلسفه علم است. مدعای اصلی در مقاله حاضر این است که آنچه موجب بروز رویدادهای علمی می شود، آنچه موجب می شود مردم نظریه ای را به جای نظریه ای دیگر باور کنند کنش و واکنش نیروهای اجتماعی است. علم کنشی اجتماعی است و در هیچ دوره ای متکی به دستاوردهای فردی دانشمندان نبوده و نیست. دانشمندان به شکلی جدا و منفرد کار نمی کنند که باعث پیدایش دوره های جدیدی در علم شوند، بلکه خود محصول مناقشه ها، رفع اختلاف ها، سلسله مراتب ها، نابرابری های قدرت، و عامل های اجتماعی دیگرند. تردیدی نیست که تاکید بر جنبه های اجتماعی علم و نادیده گرفتن تاثیر ساختار واقعی جهان، پیامدهای افراطی بسیاری دارد. هدف مقاله حاضر فقط تقریر مباحث عمده در جامعه شناسی علم است ولی نقد و بررسی آن، مجال دیگری می طلبد.
    کلیدواژگان: فلسفه علم، جامعه شناسی علم، رابرت مرتون، برنامه نیرومند، اصل تقارن، تولید امور واقع، ویتگنشتاین، بازی زبانی، شیوه زیست، زندگی آزمایشگاهی
|
  • Omid Ahanchi, Mohammad Saeedimehr Pages 1-23
    The concept of temperament is one of the key concepts which has played an important role in، ancient medicine and physics on the one hand، and in the philosophical discussions in particular in the field of knowledge of the soul on the other. According to the ancients، temperament is a quality resulted from reaction between four elements and is، in terms of its characteristics، other than its components. The resulted quality is at different levels of balance and that how much the resulted quality (temperament) is at balance is an important agent for beings to attain different levels of existence. May such a concept have some place in the modern medicine as well? To reply، at first، we define temperament as well as the concept related to it such as balance of temperament، four elements، and four-fold humors as viewed by the ancients. Then، we introduce four popular contemporary understandings of temperament and، after it and based on the true understanding of temperament، we will select from among the above four ones. In this understanding، the quality of functions of autonomous nervous system may be taken as a contemporary alternative for the traditional; concept of temperament.
    Keywords: temperament, four, fold humors, neuroendocrine, sympathetic nerves, parasympathetic nerves
  • Javad Akbari Takhtameshlou, Said Zibakalam Pages 25-64
    In recent decades، rationality has become one of the important and controversial issues in the intellectual circles. There are many philosophers who have put (and still put) under question the status of reason and human rationality. Among those who believe in human reason is Popper. To show reason''s ability، he rejects positivism and justifying approaches totally; and، designing falsificationist philosophy of science، he confirms critical rationality and attaches emphasis to it. In the present article، at first، Popper''s rationality together with its important and constructive elements are inferred and reconstructed and، then، success and consistence of Popper''s positions are studied and assessed. The main conclusion of the present article is that it is impossible to completely reject positivist and justifying approaches and provide an absolutely negativist and critical epistemology.
    Keywords: reason, rationality, Popper, study of science, scientific progress
  • Seyyed Mohammad Reza Amiri Pages 65-95
    At the beginning، mentions will be made to definitions and analyses posed by philosophers of technology such as Martin Heidegger، Mario Jung، and Stephen Kline of the concept of technology; then، the author will describe how such definitions may be applied to the concept of ecommerce. After it، through analysis of ideas posed by Martin Heidegger، Karl Marx، Jacques Ellul، Donald Mackenzie، Hans Jonas، and Andrew Feenberg which are discussed in the philosophy of technology concerning requirements of technological civilization، limitations imposed by ecommerce on individuals and society will be discussed. Such requirements will evidently cause the issue of relation between morality and technology to emerge. In the present writing، the issue of morality and technology will be studied from three respects: determination of objectives، ways and means to attain objectives، and effects of technology. Then، virtual and meta-reality of postmodern technology will be discussed; and from this perspective، effects and consequences of ecommerce for the identities of individuals and traditions of the society will be analyzed.
    Keywords: ecommerce, technology, meta, reality, morality, Identity, Heidegger, Borgmann
  • Roozbeh Zare, Seyyed Hossein Hosseini Pages 97-116
    The well-known American philosopher and theologian، William Lane Craig has been known as the reviver of a particular cosmological argument which he calls «Kalam cosmological argument». The main part of this argument is that the universe has some temporal beginning (temporal origination). To prove this important premise of his argument، Craig appeals to four reasons two of which are a priori (philosophical) and two others are a posteriori (scientific). In the present article، after depicting the beginning of the universe as Craig thinks، one of his a priori arguments for this claim is introduced and assessed. Finally، the article comes to the conclusion that، though Craig''s picture of the beginning of the universe is consistent and coherent، it is not able to prove that such a picture may be realized in the external world.
    Keywords: Craig, temporal origination, temporal eternity, infiniteness, the world of nature
  • Mahdi Ghiasvand Pages 117-142
    Hempel''s Dilemma is among several arguments posed against physicalism. Physicalists can respond to this dilemma in several ways. The present article aims to analyze Andrew Melnyk and Janice Dowell''s responses based on their specific accounts about the conception of the term «physical». Melnyk''s account is based upon a scientific realist''s approach to natural sciences. We will focus on and discuss about that weather we can adopt such an approach to the present science and in particular the present physics or not. Dowell، however، defends an account according to witch ideal future physics should be replaced by an ideal science that has hallmarks of a scientific theory and differs in its subject matter. The author wants to show that these accounts، each one in respect to particular aspects، cannot play the given role in formulation of the physicalism thesis.
    Keywords: physicalism, Physical, Quantum Physics, scientific Realism, Hempel's Dilemma
  • Gholam Hossein Moghaddam Heydari, Hamid Reza Ayatollahi Pages 143-161
    One of the popular theories of rationality of science is rationality as foundationism according to which rationality of a scientific theory is based on sense data upon which the theory has been constructed. The issue of certain data is، however، followed by many debates. In the present article، appealing to Wittgenstein ideas about «certainty»، authors present a new understanding of certainties in a scientific theory. According to this new understanding، each and every scientific theory consists of two kinds of propositions: fixed and fluid. Based on this classification of propositions of a scientific theory، a new idea is presented concerning rationality of scientific theories according to which a theory is rational if، firstly it is consistent and، second، it retains fixed propositions of the scientific society and replaces fluid propositions by other proper ones. Presenting historical evidence، the authors try to show that this idea is efficient and realistic if it is assessed according to standards of rationality which are based on evidency of sense data.
    Keywords: rationality, certainties, reference propositions, fixed propositions, fluid propositions
  • Nawab Mogharrebi Pages 163-180
    As an independent، serious، and powerful field of human knowledge، till the 1970''s، sociology of science was not so paid attention to in philosophers'' debates. Early in 1970''s however، many philosophers approached to this field of human knowledge in various ways. Since then، great advances and important developments have been made in this field. That is why the present article focuses on the sociology of science and tries to represent its main components، building blocks، representatives، and main works done in this field during recent centuries. Sociology of science is a field which has begun to make important exchanges with philosophy. Some issues introduced in the sociology of science have been at stake in the history of science as well. Sociology of science or، to put it more accurately، sociology of human knowledge، however، claims to be a substitute discipline for philosophy of science. The main claim posed in the present article is that what causes scientific events to occur- what causes people to believe some theory instead of some other theory- is actions and reactions of social forces. Science is a social action، and in no era it is relied on individual achievements of scientists. It is not isolated scientists who cause emergence of new eras in science; but rather، scientists are themselves products of debates، resolution of differences، hierarchies، inequalities in power، and other social factors. It goes without saying that emphasis attached to social aspects of science and ignoring the impact of the real structure of the world will be followed by many extremist consequences. In the present article، only main issues in sociology of science will be described; critique of this discipline، however، needs to be made in another article.
    Keywords: Philosophy of science, sociology of science, Robert Morton, powerful program, principle of symmetry, production of facts, Wittgenstein, language game, lifestyle, laboratory life