فهرست مطالب

مطالعات باستان شناسی - سال دهم شماره 1 (پیاپی 17، بهار و تابستان 1397)

مجله مطالعات باستان شناسی
سال دهم شماره 1 (پیاپی 17، بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/04/21
  • تعداد عناوین: 13
|
  • محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار *، اشکان اولی پوریان صفحات 1-20
    تحول در اقتصادیکی از عرصه های حیاتی مطالعه در نظام مدرن ایران است. بدین منظور با مطالعۀ دگرگونی باستان شناختی فضاهای تولید صنعتی می توان شمه ای از تحول فرهنگ مادی را در عصر تجدد مطالعه نمود. بدین منظور در اینجا روند شکل گیری و تغییر در 4 فضای تولیدی از دو دورۀ قاجار و پهلوی مورد مطالعه قرار گرفت و منطق این فضاها در بافت تاریخی تحولات اقتصادی و تولیدی در انتهای دورۀ قاجار و ابتدای دورۀ پهلوی بررسی شد. هدف از این بررسی این است که روند تحول فضاهای تولیدی و تضمنی که این تحول در ارتباط با ساختار تولید در اجتماع ایران انتهای قرن سیزدهم و ابتدای قرن چهاردهم شمسی داشت مورد مطالعه قرار گیرد. نتیجۀ نهایی این بحث آن است که تحول در ساختار فضا و ساختار اجتماع در عین همپوشانی و ارتباط در بستر تاریخی ناهمسانی شکل می گیرد. بدین صورت که در عین وجود تحول همگام، عناصری از شیوۀ تولید و فرایند کار در گذشته همواره ساختار را اصلاح کرده و آن را متناسب با فرهنگ قدیم تولید در ایران شکل می دهد.
    کلیدواژگان: صنعتی شدن، کارخانه، تهران، قاجار، باستان شناسی صنعتی
  • بهروز آقایی *، حمید کرمی، مرتضی حصاری صفحات 21-40
    تحرک یک عامل کلیدی در صورت بخشیدن به تمامی ابعاد زیستی جوامع دام پرور متخصص به شمار می رود. این مولفه سبب پویایی در رفتار و در تعاقب آن پویایی در فرهنگ مادی این جوامع می شود. از ویژگی های دیگر فرهنگ مادی جوامع دام پرور کوچ رو، می توان به زوال پذیری غالب مواد فرهنگی مرتبط به آن ها اشاره نمود که خود متاثر از مولفه اول یعنی تحرک است. بخش غیرمنقول معماری سکونت گاه های جوامع مذکور موضوع اصلی این پژوهش به شمار می رود زیرا معماری به عنوان نمودی از کوشش انسان در راستای انطباق فرهنگی و سازواری با زیست محیط، فراتر از خود می تواند نشان دهنده ساختار اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی باشد. پژوهش حاضر در یک مطالعه موردی و بر اساس الگوی تحرک و اسکان یک جامعه دام پرور کوچ رو، طیف وسیعی از ساختارهای معماری سکونت گاهی را در چشم اندازهای کوهستانی شناسایی و موردبررسی قرار داده، و برای گونه های مختلف معماری موردمطالعه، سه الگوی مکانی- زمانی، اقتصادی- اجتماعی و تاریخی- فرهنگی را پیشنهاد، و نشان می دهد که معماری جوامع دام پرور کوچ رو چگونه در چشم اندازهای زیست محیطی سازواری یافته و چگونه می تواند نشان دهنده ساختار اجتماعی- اقتصادی این جوامع باشد. درنهایت الگوهایی پیشنهادی می شود که می توانند به عنوان یک مقیاس در مطالعات باستان مردم شناسی به کار گرفته شوند.
    کلیدواژگان: دام پروری، تحرک، کوچ روی، معماری، قشقایی، باستان مردم شناسی
  • مسعود باقرزاده کثیری *، بیستون علیزاده صفحات 41-56
    سال یابی یافته هایی همانند استخوان امکان بررسی تقدم و تاخر یا هم زمانی گونه های مختلف انسانی کشف شده در یک محل مشخص را فراهم می کند. در این پژوهش نیز نمونه استخوان های اجساد شماره دو، سه و پنج مومیایی های مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان که قبلا با روش رادیو کربن تاریخ گذاری مطلق شده بودند بر اساس سال یابی نسبی فلوئور، اورانیوم، و نیتروژن (FUN) ، تاریخ گذاری شدند. مبنای این روش سالیابی بر این اصل استوار است که هرچه استخوان عناصر فلوئور و اورانیوم را بیشتر جذب کند سن قدیمی تری داشته و هر چه میزان نیتروژن آن بیشتر باشد استخوان سن کمتری خواهد داشت. نتایج به دست آمده نشان دادند که ابتدا جسد شماره پنج، سپس جسد شماره سه، و در انتها نیز جسد شماره دو دفن شده است که این ترتیب زمانی تدفین توسط اندازه گیری های قبلی سال یابی کربن 14 تائید می شوند. در مرحله ی بعد، نرمال بودن توزیع داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS بررسی شده، و بر اساس رگرسیون خطی، نمودار لجستیک، آزمون تی و آنالیز واریانس (ANOVA) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش صحت و دقت بالای آزمون سال یابی FUN در محوطه های باستانی و همخوانی مناسب آن با روش سال یابی رادیو کربن را، در محیط هایی که نمونه ها به خوبی محافظت شده اند نشان می دهد.
    کلیدواژگان: استخوان مومیایی، معدن نمک چهرآباد، سال یابی نسبی، سال یابی استخوان، تاریخ گذاری FUN
  • نرجس حیدری، رحمت عباس نژاد سرستی *، حسن فاضلی نشلی صفحات 57-74
    تحلیل روابط درون و برون منطقه ای دوران مفرغ در جلگه مازندران و دشت های میانکوهی آن بر اساس سفال، مسئله ی اصلی پژوهش حاضر است. سفال های شاخص این دوران، خاکستری و سیاه براق و سفال قرمز ساده و منقوش (مفرغ قدیم) بوده است. نگارندگان، چگونگی وجود این سفال ها را در هفت محوطه ی کاوش شده و هشت محوطه ی بررسی شده در این منطقه، ارزیابی و با سفال های مناطق همجوار مقایسه نمودند. این پژوهش اولا مشخص نموده که، تولید سفال های طیف قرمز و خاکستری در دوره مفرغ قدیم در اغلب این محوطه ها به موازات هم در جریان بوده و لذا، فناوری سفال دوران مفرغ مازندران به صورت یک جریان درونی و تدریجی تحول یافته است؛ ثانیا، شباهت سفال های محوطه های بخش شرقی مازندران با مراکز دوران مفرغ دشت های گرگان و دامغان، و تشابه سفالی تپه های این دوره در بخش غربی منطقه ی مورد مطالعه با محوطه های مناطق شمال غربی، موجب تقویت نظریه ی وجود برهم کنش ها بین مناطق مذکور گردیده است.
    کلیدواژگان: مازندران، دوران مفرغ، برهم کنش فرهنگی، سفال خاکستری براق
  • محمدصادق داوری *، فاطمه موسیوند، حسن باصفا صفحات 75-94
    دوره پارتی در ایران به نسبت دیگر دوره های تاریخی، کمتر شناخته شده است. اطلاعاتی که متون تاریخی و جغرافیای تاریخی ارائه می کنند، می توان خاستگاه اشکانیان را در سرزمین های شمال شرق ایران بویژه خراسان و بخش هایی از دشت گرگان پیجویی نمود. با گذشت زمان و تغییر مراکز دولتی این سلسله از شمال شرق ایران به سرزمین های غربی، هنر و فرهنگ آنها نیز رفته رفته دگرگون شده که تنها می توان بقایای آن را در مراکز دولتی غربی آنها به طور ملموس مشاهده کرد. از طرفی بر اساس مطالعات محدود و ناهمگونی که در خراسان انجام شده است، می توان این دوره فرهنگی را در منطقه کاملا ناشناخته محسوب کرد. براساس بررسی های باستان شناختی دشت مشهد، تپه اسماعیل آباد با مواد سطحی متعلق به دوره پارتی شناسایی شده است. در پژوهش حاضر تلاش می شود براساس مطالعات گونه شناسی و مطالعات تطبیقی، سنت های سفالی دوره پارتی حوضه کشف رود را تا حدی بازسازی نمود که به نوعی می تواند روشن کننده بخشی از فرهنگ پارتی منطقه خراسان و همچنین مبنای گاهنگاری نسبی این دوره در منطقه محسوب شود. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر وجود فرم ها و گونه های سفالی متعددی است که بدلیل منشا بودن و شکل گیری اولیه سلسله پارتی در این منطقه تا حدی از سنت های سفالی دوره قبل (دوره آهن، فرهنگ موسوم به یاز) وام گرفته و دارای کلاس های محلی نسبت به دیگر سنت های شناخته شده در مناطق مرکزی و غربی ایران نیز می باشد.
    کلیدواژگان: خراسان، حوضه کشف رود، دوره پارتی، گونه شناسی سفال
  • زهرا راشدنیا *، احمد صالحی کاخکی، بهاره تقوی نژاد صفحات 95-114
    آرامگاه میر زبیر، در روستای شریف آباد سیرجان، دارای تزیینات گچ بری زیبا و پر کاری همانند؛ محراب، کتیبه کمربندی، طاق نماها، گوشواره ها و... است که تاکنون مطالعه کامل و همه جانبه ای درباره ی این اثر و هنرمند سازنده این تزیینات، صورت نگرفته است. در این پژوهش بر آن شدیم تا به دلیل تشابه گچ بری های این بنا، از لحاظ ساختار، نقوش و کتیبه، با گچ بری های امام زاده ربیعه خاتون اشترجان، مسجد کوچه میر نطنز و مسجد کرمانی تربت جام، که دارای امضای هنرمندان کرمانی هستند، ضمن اشاره به محراب هایی که اثر صنع هنرمندان کرمانی است، ویژگی های بصری آن ها را، مبنای مطالعه تطبیقی خود، قرار دهیم و به اهدافی همچون؛ مطالعه تزیینات گچ بری آرامگاه میر زبیر سیرجان و نیز بررسی دلایل انتساب آن به هنرمندان کرمانی دست یابیم. روش یافته اندوزی بر پایه مطالعات میدانی همچون بازدید از بناهای مورد مطالعه و عکس برداری از آن ها و با استناد به منابع مکتوب صورت گرفته که به روش تاریخی تطبیقی، به تحلیل داده های به دست آمده از نمونه های مطالعاتی می پردازد. از این رو به دلیل وجوه مشترک بسیار گچ بری های دارای امضای هنرمندان کرمانی با گچ بری های آرامگاه میر زبیر سیرجان، چه در ساختار آن ها مانند؛ مزین شدن لچکی محراب و برخی طاق نماها، با فرمی گرد، مماس بودن این فرم گرد در تمام لچکی ها با دیواره محیطی لچکی و چه در نقش مایه ها همانند؛ گل و برگ های ختایی با تزیینات رویه سازی مشترک و نیز در کتیبه ها مثل؛ قرار دادن جایگاهی ثابت، برای ثبت کتیبه های حاوی؛ نام هنرمند سازنده و تاریخ ساخت محراب، فشردگی و شلوغی کتیبه های کمربندی و... به احتمال قوی می توان گفت که، تزیینات گچ بری این بنا نیز، کار هنرمندان کرمانی است.
    کلیدواژگان: گچ بری، سیرجان، آرامگاه میر زبیر، هنرمندان کرمانی
  • ایرج رضایی *، بهمن فیروزمندی صفحات 115-134
    نقش پیکره درون ماه یکی از اسرارآمیزترین نقوش نمادین ایران باستان است که تاکنون بسیاری از پژوهشگران درباره هویت شناسی و خاستگاه آن اظهارنظر کرده اند. بااین حال هیچ گاه مدارک موجود، برای دستیابی به یک نتیجه گیری نهایی و قطعی کافی نبوده است. برخی از پژوهشگران پیشینه نقش پیکره درون ماه را به پیش از دوره هخامنشی رسانده و بر این باورند که هنر آشور نو خاستگاه این نقش بوده است. از طرفی این احتمال نیز وجود دارد که نقش پیکره درون ماه یک نقش مایه ابداعی کاملا ایرانی (ماد یا هخامنشی) باشد. به علاوه تاکنون گزینه های متنوع و متفاوتی چون اهورامزدا، خدای ماه، میترا، خورنه شاهی، شاه مرده یا زنده و... برای هویت نقش پیکره درون ماه پیشنهاد شده است. نوشتار پیش رو ضمن بررسی پیشینه نقش پیکره درون ماه و تجزیه وتحلیل آراء پژوهشگران پیشین درباره هویت آن، به این نتیجه منتهی شده است که در میان گزینه های متعدد پیشنهادی برای هویت نقش مذکور، دو گزینه بسیار محتمل وجود دارد؛ 1. شاه 2. خدایی غیر از اهورامزدا. در حالت اول محتمل ترین گزینه شاه مرده یا متوفی و در حالت دوم محتمل ترین خدای پیشنهادی، میترا خواهد بود.
    کلیدواژگان: پیکره درون ماه، هخامنشی، قیزقاپان، شاه مرده، میترا
  • حسین داودی، صلاح سلیمی، مصطفی ده پهلوان* صفحات 135-154
    سردشت منطقه ای کوهستانی با دشت های میان کوهی است که از نظر موقعیت جغرافیایی در حوزه زاگرس شمالی قرار می گیرد. در بررسی میدانی حاشیه شرقی رودخانه زاب کوچک علاوه بر کشف محوطه های باستانی از دوره های فرهنگی مختلف، 5 گورستان خمره ای شناسایی شدند. متاسفانه همه گورستان ها مورد حفاری غیرمجاز قرار گرفته و گورخمره های زیادی تخریب شده اند. چگونگی شیوه تدفین گورستان های خمره ای در سردشت و شباهت ها و تفاوت های موجود در آن با گورستان های دیگر از دوره اشکانی، از جمله پرسش های مدنظر در این نوشتار هستند. روش پژوهش بدین صورت بوده که شواهد باستان شناسی مربوط به گورستان های اشکانی نویافته در شهرستان سردشت معرفی شده اند و ویژگی های آن ها با دیگر گورستان های خمره ای اشکانی شناخته شده نظیر مینگه چئویر، گرمی، کنگاور، طاق بستان، مریوان، آکروپل و شهر شاهی شوش مقایسه شده است. در این میان، با بررسی تطبیقی که بین شکل خمره ها و سایر یافته ها صورت گرفت، شباهت های بیشتری بین گورستان های خمره ای سردشت با گورستان های گرمی و طاق بستان قابل رویت است. با توجه به مقایسه هایی که بین این دو گورستان با گورستان های خمره ای سردشت انجام شد، احتمالا گورستان های سردشت مربوط به قرن اول و دوم میلادی هستند.
    کلیدواژگان: سردشت، زاب کوچک، تدفین اشکانی، گورستان های خمره ای، گورستان قامیشه
  • محبوبه عباس آبادی عربی، یاسین صدقی *، سید ایرج بهشتی، اکبر عابدی صفحات 155-167
    در پژوهش حاضر سعی شده است تا با بررسی و مطالعه ی پتروگرافی ده قطعه از سفالینه های لعاب دار مربوط به دوران اسلامی مکشوفه از شهر تاریخی بلقیس اسفراین، به بررسی تفاوت ها و شباهت های ساختاری براساس فازهای موجود، شناخت مواد خام اولیه و اجزاء معدنی و در نهایت تا حد ممکن به شناخت منشا آن ها باتوجه به مقایسه خاک مورد استفاده در ساخت سفال ها و زمین شناسی منطقه پرداخته شود. برای این منظور از روش آنالیز مقاطع نازک پتروگرافی و مطالعه آن ها با استفاده از میکروسکوپ پلاریزان نوری عبوری استفاده گردید، که در بررسی و تحلیل نتایج حاصل از مطالعه مقاطع نازک مشخص شد تمامی آثار از نظر ساختاری و ترکیب مشابه یکدیگر و دارای بافت سیلتی ریزبلور هستند و تنها یک قطعه از آن ها (کد 216) دارای بافت ناهمگن است اما از نظر ساختار کانی شناسی دارای منشایی همسان با دیگر قطعات را دارا هست. این سفال ها دارای ساختاری مشابه و همچنین دارای منابع خاک یکسانی هستند. در این بین تنها قطعه ی سفالی زرین فام (کد 1) مورد مطالعه از نظر ساختاری و ترکیب متفاوت از دیگر سفال ها بوده که می توان آن را یک نمونه متفاوت و احتمالا وارداتی به منطقه درنظر گرفت. همچنین در کاوش های باستان شناسی شهر بلقیس کوره های سفال پزی، سه پایه های سفالی و نیز توپی های کوره کشف شده است، که نشان دهنده ی تولید سفال و بومی بودن این صنعت در آن را دلالت دارد
    کلیدواژگان: پتروگرافی مقطع نازک، سفال لعاب دار، شهر بلقیس، اسفراین
  • وحید عسکرپور* صفحات 169-187
    این مقاله به بررسی خاستگاه ها و تطور پیکرهای زنانه روی مهرهای استوانه ای دشت شوشان طی هزاره چهارم تا پایان هزاره دوم پیش ازمیلاد می پردازد. پیکرهای زنانه روی مهرهای استوانه ای، مطابق با بافت ها و وضعیت های باستان شناختی خود به مثابه متغیر مستقل مورد توجه قرار گرفته و کیفیات آن ها به عنوان متغیر وابسته در نسبت با آن ها به آزمون گذاشته شده است. با فرض بر نسبت متقابل وجودی میان وضعیت های باستان شناختی و حالات پیکرهای زنانه، پیشنهاد شده که با دگردیسی اولی، دومی نیز به شکلی فعالانه دست خوش دگرگونی می شود. برای کشف معانی گرفتار در پیکرهای زنانه روی مهرهای استوانه ای شوشان باستان، نشانه شناسی وضعی بکار رفته است. برهمین اساس، پیکرهای زنانه روی مهرها و اثر مهرهای استوانه ای در زمینه بافت های زمانی-مکانی خود طبقه بندی و توصیف شده اند. گروه های عمده عبارت اند از: زنانه الف، زنانه ب، صحنه های صناعی، صحنه های جمعی و صحنه های آیینی. این مقاله بر طبقه بندی توصیفی-تحلیلی داده ها مطابق با شاخصه های شمایل نگاشتی آن ها می پردازد که بر بررسی نظری شواهد باستان شناختی مرتبط استوار است. نتایج نشان می دهد که زن-بودن-روی-مهرهای استوانه ای پدیده ای پویا بوده و بر وضعیت یافتگی تاریخی-باستان شناختی خود اتکاء داشته است.
    کلیدواژگان: شوشان باستان، نشانه شناسی وضعی، پیکرهای زنانه، مهر استوانه ای
  • احمد علی یاری *، حسن طلایی صفحات 189-205
    با توجه به وضعیت لایه های تپه اسماعیل آباد و فرا گیری سفال افق چشمه علی و شناسایی طبقات استقراری با معماری مشخص، همچنین طول مدت استقرار و تداوم این فرهنگ در تپه، مهمترین و دقیق ترین اطلاعات را در اختیار می گذارد که با داده های حاصل از آن می توان روند تغییرات و تحولات فن آورانه، هنری، اجتماعی، اقتصادی و باورهای آیینی را بررسی و مطالعه نمود. هدف این است که سنجیده شود در یک محوطه باستانی با ویژگی های تپه اسماعیل آباد روند تغییر، تحول، رشد و بالندگی فرهنگ از لایه فرهنگی اول تا آخرین لایه براساس داده ها بویژه سفال ها چقدر قابل سنجش است. دگرگونی های سفال که بخشی از آن بر اثر تطور و رشد درونی فرهنگ در طول زمان به وجود می آید و بخش دیگر به علت پیوند های فرهنگی و اقتصادی با جوامع دور و نزدیک پدیدار می شود. در این مقاله تمام سعی و تلاش برای شناخت این تغییرات تحولات درونی سفال و سیر دقیق آن شده است. در تحلیل های آماری نقوش، فرم، با استفاده از پایگاه داده ها کامپیوتری مشخص شد که ظروف سفالی تپه اسماعیل آباد یک سیر تکاملی را طی کرده اند. در طبقات میانی همانند پیشرفت و تغییرات ملموس معماری از یک دوره درخشان تولید سفال و شکوفایی هنری نیز برخودار بوده اند.
    کلیدواژگان: سفال، باستان شناسی، علوم کامپیوتری، پایگاه داده ها، تپه اسماعیل آباد
  • علی اصغر نوروزی*، محسن حیدری دستنایی صفحات 207-226
    استان چهارمحال و بختیاری به علت قرارگیری در منطقه کوهستانی مرتفع، منابع آبی دائمی، دشت های کوچک میانکوهی، دره های عمیق و وجود جاده های ایل رو و عشایری از دیرباز موردتوجه جوامع انسانی قرارگرفته است. یکی از این مناطق کوهستانی، بخش لاران است که درواقع یک دره میانکوهی نسبتا طویلی با دره های فرعی کوچک تر است. این بخش شامل حوزه آبخیز جنوبی رودخانه زاینده رود و شاخابه های آن و بخش شرقی حوزه آبخیز رودخانه کارون است. این منطقه شاید جز معدود مناطقی از کشور باشد که تاکنون فعالیت های عمده باستان شناختی در آن به انجام نرسیده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و قابلیت های زیست محیطی منطقه، انجام بررسی باستان شناختی باهدف درک جایگاه منطقه در مطالعات باستان شناختی زاگرس مرتفع، شناخت عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری، تداوم، بسط و گسست استقرارهای آن و ارزیابی تاریخ تحولات زندگی انسان در منطقه را ضروری می نمود. بر این اساس بخش لاران در جنوب حوزه آبخیز زاینده رود در غرب شهرستان شهرکرد، در سال 1389 به صورت سیستماتیک و پیمایشی فشرده بررسی شد. درمجموع 210 اثر و مکان باستانی از دوره نوسنگی جدید تا دوره معاصر شناسایی و ثبت گردید، بقایای کشف شده شامل محوطه ها، تپه ها، غار ها و اشگفت ها، گورستان، پل ها، مساجد و امام زاده هاست. درمجموع 4 استقرار از دوره نوسنگی، 20 استقرار باستانی از دوره های مختلف مس و سنگ، 6 استقرار از دوره مفرغ، 32 محوطه از دوره آهن و هخامنشی، 60 محوطه از دوره اشکانی و ساسانی و 111 مکان باستانی از دوره اسلامی شناسایی گردید، بیشتر محوطه های استقراری این منطقه دارای ارتفاع کم و آثار آن ها دارای پراکندگی سطحی بسیار ضعیفی هستند. با توجه به مکان گزینی و ریخت شناسی این محوطه ها و همچنین مطالعات آثار و بقایای مردمان کوچ نشین امروزی، به نظر می رسد که بیشتر آن ها بطور فصلی استفاده می شده اند. این مقاله بر آن است تا به ارائه نتایج مقدماتی حاصل از این بررسی بپردازد.
    کلیدواژگان: چهار محال و بختیاری، حوزه آبخیز، زاینده رود، بخش لاران، بررسی و شناسایی
  • گونه شناسی و طبقه بندی فرهنگ سفالی مس سنگی جدید شمال مرکزی فلات ایران در پرتو یافته های کارگاه شمالی محوطه میمنت آباد
    روح الله یوسفی زشک، مجید ضیغمی، سعید باقی زاده * صفحات 227-246
    تپه میمنت آباد در مجاورت روستای میمنت آباد و در استان تهران قرار دارد. پژوهش های باستان شناسی در تپه میمنت آباد که شامل دو برجستگی اصلی شمالی و جنوبی است به سرپرستی روح الله یوسفی با هدف لایه نگاری انجام گرفت. در تپه میمنت آباد، یک دوره فرهنگی استقراری اصلی مس و سنگ جدید شناسایی شده است که این عصر مس سنگی جدید دارای دو فرهنگ سفالی متفاوت است که در تمام محوطه های فلات مرکزی تداوم داشته است. این گزارش با درنظرگرفتن دو برجستگی مجزا، به ارائه گزارش کارگاه شمالی و داده های سفالی آن پرداخته تا بتواند تصویر مناسب تری از شباهت های میان مراحل استقراری این محوطه با فرهنگ های مرکز فلات از دشت قزوین تا کاشان و محوطه های مشابه در نیمه هزاره چهارم ق. م. و اواخر آن ارائه نماید. در این مقاله به توصیف و طبقه بندی سفال های اواخر هزاره چهارم ق. م. محوطه پرداخته می شود که در خلال کاوش به دست آمده و با سایر سفال های مشابه مناطق دیگر مقایسه خواهند شد.
    کلیدواژگان: شمال مرکز فلات ایران، میمنت آباد، مس سنگی جدید، سیلک III6-7، سیلک IV1
|
  • Mohammad Esmaeil Esmaeili Jelodar*, Ashkan Avvali Pooryan Pages 1-20
    Economic transformation is one of the most important parts of cultural system and has vital role in transformation of any social entity. For this reason, study of archaeological evolution of industrial spaces will clarify part of an ambiguity in understanding modernization and metamorphosis in social forces of study periods. In order to contribute an answer to this question, this paper studies four industrial buildings (from Qajar and Pahlavid Periods) in an historical context of change in economy of production. The ultimate goal is to specify the implied structure of spaces in the historical context within the new mode of production. The conclusion, here is that the change in space it is also parallel with the change in social structure of work has not a clear-cut equal relation with the latter. The past methods of production were still modifying the methods and processes of work in the modern societies, a modification which might cause the formation of social solidarity in the course of production process.
    Keywords: Industrial Archaeology, Industrialized, Manufactory, Tehran, Qajar Era
  • Behrooz Aghaie *, Hamid Karami, Morteza Hesari Pages 21-40
    Mobility is considered as a key factor in realizing all biological dimensions of professional livestock producer communities. This component leads to a dynamism in the behavior and then as a result in the material culture of these societies. Degeneracy of the most cultural related elements can be mentioned as another feature of the material culture of pastoral -nomadic communities. Since architecture is considered as an emblem of human beings hardworking in regard to cultural conformity and environmental adaptation, architectural intangible section of settlements of these communities is the main subject of the current research that it can be more representative of the economic and cultural structures of human societies. The present paper identifies various range of settlements in the mountainous landscapes and discusses the different architectural patterns of a pastoral-nomadic society in a case study based study on the mobility-sedentary model of these settlements and recommends three spatial-temporal, socio-economic and historical-cultural patterns that could be demonstrated how pastoral-nomadic architecture is adapted to the environment and landscape and how socio-economic structure of these societies can display the architectural patterns. Ultimately, some patterns are recommended that it could be used in the ethnoarchaeological studies.
    Keywords: nomads, Qashqayi, tentsite, Anthropology, Ethnoarchaeology
  • Masoud Bagherzadeh Kasiri *, Biston Alizade Pages 41-56
    In this research, the bone samples of mommies no. 2, 3, and 5 of Chehrabad salt mine, Zanjan, which have been dated previously by radiocarbon dating method, were dated by fluorine, uranium, and nitrogen (FUN) relative dating method. To identify and measure fluorine, uranium and nitrogen in the samples, UV-Vis spectrophotometer, ICP-MS, and, CHNS and Kjeldahl analytical methods were respectively used. It was cleared that mommy no. 5 was the first one buried, then mommy no. 3, and finally mommy no. 2, where this order is in good agreement with the one obtained previously by radiocarbon absolute dating method. In the next step, the normalization of the data distribution was investigated by SPSS statistical software, and, linear regression, logistic graph, student’s t-test, and analysis of variance (ANOVA) were used to analyze the results obtained. The results showed that the results of FUN analysis have direct relationship with radiocarbon dating results. This study showed the high precision and accuracy of FUN relative dating method in archaeological sites, and its good agreement with radiocarbon dating in well-preserved archaeological environments.
    Keywords: Bones dating, Chehr Abad salt mine, FUN dating, Mummies bones, Relative dating
  • Narjes Heydari, Rahmat Abbasnejad *, Hassan Fazeli Pages 57-74
    The main goal of this paper is study of the internal and external cultural interactions of the Bronze Age sites in the Mazandaran plain and its mountainous areas on the basis of pottery analysis. Plain and painted red and burnished gray and dark wares are two prototypes potteries of the Mazandaran Bronze Age period. We have studied potteries which were gathered from some excavations and surface survey projects carried out in the region through comparing them with other potteries from the neighboring regions. This study has been to identify the parallel production of red and gray potteries and internal and gradual transformation of ceramic technology in the Bronze Age of Mazandaran to assess assertions concerning its eastern or western interactions.
    Keywords: Bronze Age, Cultural Interactions, pottery data, Burnished Gray, Dark Wares
  • Mohamadsadegh Davari *, Fatemeh Mousivand, Hassan Basafa Pages 75-94
    The parthian period in Iran is less known than other historical periods. The information that presents historical and historical geography can be the source of the Parthians in Northeast Iran, especially Khorasan and parts of the Gorgan plain. With the passage of time and changing the governmental centers of this series from the northeastern part of Iran to the Western lands, their arts and cultures have also been transformed, which can only be seen in the remnants of its western state centers. On the other hand, based on limited studies and heterogeneity in Khorasan, this cultural period can be considered completely unknown in this area. Based on archaeological investigations of the Mashhad plain, the Ismail-Abad Tappeh has been identified with surface materials belonging to the Parthian period. In the present research, it is attempted to reconstruct the Kashafrud River basin's parchment traditions, based on the typological studies and comparative studies, which can somehow clarify the cultures of the Khorasan region, as well as the basis of the relative syntax of this period in the region. The results of the research indicate that there are several forms and types of pottery that, due to the origin and initial formation of the dynasty in this area, are borrowed to some extent from the ancient traditions of the previous period (Iron period, the culture of the so-called Yaz) and have classes Local is also known as other well-known traditions in the central and western parts of Iran.
    Keywords: Khorasan, Kashafrud River Basin, Parthian Period, Typology, Pottery
  • Zahra Rashednia *, Ahmad Salehikakhki, Bahareh Taghavinejad Pages 95-114
    The Mausoleum of Mir-e-Zobeir, in the village of Sharif Abad in Sirjan, has beautiful decorative embellishments, such as a mihrab, inscriptions, arcades, squinches, and so on. So far, there has not been a full and comprehensive study of this work and the artist who created it. In this study, due to the similarity of the plastering of this building, in terms of structure, motifs and inscriptions, with the plasterings of Imam-Zade Rabieh-Khatun of Oshtarjan, the Kochemmir Mosque of Natanz and the Kermani Mosque in Torbat-e Jam, which is signed by Kermanian artists, we decided to consider their visual features as the basis of our comparative study, while referring to the mihrab that is the work of the Kermanian artists and achieve our goals, including studying the plaster decoration of the Mir-e-Zobeir tomb in Sirjan and also finding the reasons for its assignment to the Kermanian artists. The data was collected based on field studies, such as visiting the buildings under study and taking pictures of them, referring to written sources. The data obtained from study samples was analyzed by comparative historical method. Therefore, due to the common features of the stucco involving the signing of Kermanian artists with the plasterings of the Mirzebir tomb in Sirjan, as in their structure, decorations of the mihrab pendentive and some arcades with a circle form, the tangent form of this circle form in all the pendentives with their peripheral wall, as well as the motifs, like Cathay flowers and leaves with similar surface decorations, and also the inscriptions, like placing a fixed place for installing inscriptions containing the name of the artist and the date of making the mihrab, compaction and detailing of the belt inscriptions, etc., it can be said with certainty that the decorations of this building are also works of Kermanian artists
    Keywords: stucco decoration, Sirjan, Mausoleum of Mir-e- Zobeir, Kermanian artists, Mihrab
  • Iraj Rezaie *, Baman Firozmandi Pages 115-134
    The Encircled Male Bust is one of the most mysterious symbols of ancient Iran and as yet, many researchers have commented on its identity and origin. However, the evidences have not been enough to achieve a certain, ultimate result. Some researchers relate the Encircled Bust to the pre-Achaemenid period and believe that its origin goes back to Assyrian art. On the other hand, there is the possibility that the Encircled Bust is a purely Iranian innovative motif (Median or Achaemenian). So far, there have been various hypotheses proposing that the Encircled bust could be Ahura-Mazda, the Moon God, Mithra, Xwarneh, or alive or dead king. Reviewing the history of the Encircled Bust and analyzing previous opinions, this research concludes that there are two candidates for the identification of this motif: 1. King, 2. a god other than Ahura-Mazda. In the first case, the most possible option is the dead king and in the second case the most possible case is the god of Mithra.
    Keywords: Encircled bust, Achaemenian, Qizqapan, dead king, Mithra
  • Salah Salimi, Mostafa Dehpahlavan*, Hossein Davoudi Pages 135-154
    Sardasht is a mountainous region consisting of wide valleys in northern Zagros Mountains. In the field studies carried out on the western bank of the Little Zab River, there were found five Pithos cemeteries, as well as archeological sites belonging to different cultures. Unfortunately, all the cemeteries have been disturbed by illegal excavations and many Pithos cemeteries have been destroyed. This paper introduces archaeological evidences on the newly-found Parthian cemeteries in Sardasht, whose characteristics would be comparable with the other known Parthian Pithos cemeteries such as Mingecevir, Germi, Kangavar, Taq-e Bostan, Marivan, Acropolis and Royal City of Susa. Meanwhile, a comparative study on the form of the pithos and the other findings indicates a close resemblance between pithos cemeteries of Sardasht with Germi and Taq-e Bostan cemeteries. Considering the comparisons made between the two cemeteries and the Pithos cemeteries in Sardasht, one may claim that Sardasht cemeteries could be dated back to the first and the second centuries BC.
    Keywords: Sardasht, Little Zab, Parthian burial, Pithos Cemeteries, Ghamisheh Cemetery
  • Mahboubeh Abbasabadi Arabi, Yasin Sedghi *, Seyed Iraj Beheshti, Akbar Abedi Pages 155-167
    In the present paper, we have tried to study the mineralogy of ten pieces of the glazed potteries of Islamic era were discovered during a systematic archaeological survey on the Shahr-e Belgheys (Esfarāyen). For better understanding of potteries inside structural characteristics Petrographic thin sections and microscopic polarization were prepared. In the all petrographic sections composition of microcrystals were similar and only one piece (code 216) has represented a heterogeneous texture, but in terms of mineralogy all samples were shared a similar component indicating that the potteries would have been made from the same clay with local origin. Pottery sample (code 216) with a different geological composition may be assumed to have been a piece of a vessel was imported to the area
    Keywords: Petrography, Compositional Analysis, Ceramic Glazes, Shahr-e Belgheys, Esfar?yen
  • Vahid Askarpour * Pages 169-187
    The paper concerns with an investigation of beginnings and evolution of female figures on the cylinder seals of ancient Susiana plain during the middle of 4th millennium up to the end of 2nd millennium B.C. The female figures on the cylinder seals considered according to archaeological contexts and situations as independent variable according to which the visual qualities of them has been tested. Assuming an existential co-relation between archaeological situations and the modes of female figures, it is suggested that by transforming the first, the latter would be transformed actively as well. For discovering the meanings entangled with female figures on ancient Susiana cylinder seals, the enactive semiotics is applied. Accordingly, female figures on the cylinder seals and sealings are classified and described in terms of their spatiotemporal contexts. The major groups are female-related a, female-related b, crafting scenes, collective scenes and ritual scenes. The paper based on descriptive-analytical classification of data according to iconographic attributes, based on a theoretic examination of related archaeological evidence. The results show that womanity on-the cylinder seals have always been a dynamic phenomenon, depending on its historical and archaeological status.
    Keywords: Ancient Susiana, Enactive Semiotics, Female Figures, Cylinder Seals
  • Ahmad Aliyari *, Hassan Talaee Pages 189-205
    Considering Tepe Ismailabad and Cheshmeali sequences, identifying the architectural levels as well as the length of continuation of this culture in the mound, provides the most accurate information on the changes and the technological, artistic, social, economic and ritual developments which took place in the area. The goal is to measure the process of transformation on the basis of pottery data The alteration of pottery, partly due to the evolution and inner growth of cultural developments over time, and the other part comes about due to cultural and economic links with distant and nearer societies. In this article, every effort has been made to understand these changes in the evolution of the pottery and its exact course. In the statistical analyzes of the motifs, the form, using computer databases, revealed that the pots of Tepe Ismailabad had undergone an evolutionary process. In the middle classes, like the progress and tangible architectural changes, there has also been a period of splendid production of pottery and artistic flourishing
    Keywords: Pottery-Archaeology, Computer Science, Databases, Tepe Ismailabad, Cheshmeali, Chronological Sequences
  • Ali Norozi *, Mohsen Heydari Dastenaei Pages 207-226
    Chahar Mahal and Bakhtiari province witnesses a long period of human occupations. It is due to for the geography and environmental factors such as its location on the highly mountainous regions as well as the existence of permanent water resources, small plains, deep valleys and the presence of tribal and nomadic roads. One of these mountainous regions is the Laran County, which is in fact a relatively long valley with smaller suburbs. This section includes the southern aquiferous of Zayandeh-Rud Basin and its branches and the eastern portion of the Karoon River Basin. This region is perhaps one of the few areas of the country where no major archaeological activities have been performed yet. Considering the geographical location and environmental capabilities of the area, carrying out an archaeological survey with the aim of understanding the location of the region in the archaeological studies in Zagros, identifying the factors affecting to the formation, continuity, expansion and disruption of its settlements, and assessing the history of human life developments in the region is necessary. Accordingly, the Laran County was systematic surveyed in 2010. Overall, 210 archaeological sites from the Neolithic period to the contemporary era were identified and recorded. The remains discovered include sites, hills, caves and shelters, cemeteries, bridges, mosques and shrine. In total, 4 settlements from the Neolithic period, 20 settlements of various periods of Chalcolithic, 6 settlements from the Bronze Age 32 sites of the Iron and Achaemenid period, 60 sites from the Parthian and Sassanian periods and 111 ancient sites of the Islamic period were identified. Most of the settlements in this area are located at low altitude and their surface findings have been very poor. Due to the location and morphology of these sites, as well as the studies of the remains of the living nomadic peoples, it seems that most of them are used seasonally. This article is intended to present the preliminary results of this survey work.
    Keywords: Chahar Mahal, Bakhtiari, Zayandeh Rood Basin, Laran, Archaeological survey
  • Classification and Typology of Late Chalcolithic Period's Pottery Culture of Northern Central of Iran's Plateau in light of Northern Mound's Findings of MeymanatAbad Tepe
    Rohola Yosefi, Majid Zeighmi, Saeed Baghizadeh * Pages 227-246
    In terms of synchronic studies, the Late Chalcolithi period is characterized by Sialk IV1 cultural horizon at on the northern edge of the central desert. The final feature of proto-literate period known by the titles of Uruk and the Proto-Elamite characterized by the sudden disappearance of painted pottery of Sialk III6-7 and emergence of simple and coarse pottery of Uruk tradition. MeymanatAbad is an important site for study the Sialk IV1. Meymanatabad Tepe (N 3928141.46 and S 515322.47, AMSL: 1053.96 m) is located in southwest of Tehran, surrounded by two shallow hills of Northern and Southern ones. In general, a complete sequence of late chalcolithic was identified at this Tepe based on stratigraphic excavations. Stratigraphic excavation and presenting its chronological table help us to illuminate new information of the mid and late fourth millennium especially late chalcolithic in the frame of Sialk III6-7 and Sialk IV1. Considering the fact that the two mounds were settled along the chronological sequences, this report had done to present the Operation at the northern mound and relied upon on pottery analysis.
    Keywords: Sialk III6-7, Sialk IV1, Late Chalcolithic, MeymanatAbad, Northern Central of Iran's Plateau