فهرست مطالب

اندیشه های حقوق عمومی - پیاپی 2 (زمستان 1390)

نشریه اندیشه های حقوق عمومی
پیاپی 2 (زمستان 1390)

  • 208 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/01/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مصطفی دانش پژوه صفحه 5
    این مقاله به نقد و بررسی مهم ترین دلایل ادعای چالش های مبنایی و منطقی، امتناع حقوق بشر اسلامی می پردازد؛ ادعای پارادوکسیکال بودن حقوق بشر دینی و اسلامی مورد نقد و بررسی و پارادوکس مورد ادعای سایر اعلامیه های حقوق بشر صادق دانسته شده است. این ادعا در خصوص اسلام، پنداری و غیرواقعی به نظر می رسد. از سوی دیگر، ادعای ضرورت نگرش برون دینی به حقوق بشر و امتناع نگرش درون دینی به آن مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که نه نگرش برون دینی «ضرورت» و نه نگرش درون دینی «امتناع» دارد، بلکه هر دو نگرش فی الجمله ممکن اند. گرچه برای دستیابی به حقوق بشر واقعی و صحیح، مراجعه به دین، ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: حقوق بشر، حقوق بشر اسلامی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر اسلامی، امتناع حقوق بشر اسلامی، امکان حقوق بشر اسلامی
  • محمدرضا کدخدایی، محمدرضا باقرزاده صفحه 39
    زنای محصنه، اگر با شرایطی بسیار سخت گیرانه به اثبات برسد، «ممکن» است به مجازات سنگسار منتهی شود. پیش بینی این گونه مجازات های سنگین، به دلیل جنبه بازدارندگی آن است؛ زیرا دامنه مفاسد مترتب بر زنا، به خصوص زنای محصنه، ابعاد مختلف زندگی دنیوی و اخروی، مادی و معنوی و فردی و اجتماعی انسان و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
    نوع نگرش اسلام و مکاتب مادی به انسان، حق حیات، آزادی، و سایر حقوق بنیادین بشر، مهم ترین عامل در تفاوت برخورد با مسئله زنا و مجازات زناکار است. بسیاری از شبهات در این زمینه، ناشی از عدم تصور دقیق چیستی، چرایی و شرایط مجازات سنگسار است. تحقق شرایط اجرای مجازات سنگسار، به حدی دقیق، نادر و سخت گیرانه است که عملا امکان تحقق آن را به حداقل می رساند. شرایط اجرای سنگسار نیز به گونه ای است که بهانه های مشروعی را برای اجرا نکردن کامل این حکم پیش بینی کرده است. با تامل و دقت معلوم می شود این حکم اسلامی، به هیچ وجه با حقوق انسانی تنافی نداشته و اختلاف در این خصوص، ناشی از اختلاف در جهان بینی ها و نگرش های انسان شناسانه است.
    کلیدواژگان: سنگسار، مجازات، زنای محصنه، حقوق بشر، فقه
  • سیدعلی میرداماد نجف آبادی صفحه 69
    برای تحقق عدالت در جامعه، قانونمند بودن رابطه حکومت و مردم ضروری است. «دادرسی اداری»، یکی از راه های تضمین قانونمندی این رابطه، اعطای حق شکایت و دادخواهی از اعمال و تصمیمات مقامات اداری و دولتی به شهروندان است. پیش از انقلاب اسلامی با وجود تصویب برخی قوانین در این زمینه، عزم جدی برای تحقق این موضوع به وجود نیامد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تاسیس دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری، این امر مورد اهتمام جدی واقع شد. این مقاله، با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی قوانین دادرسی اداری در ایران و تحولات آن را مورد واکاوی قرار داده است.
    کلیدواژگان: عدالت اداری، دادرسی اداری، دیوان عدالت اداری، مراجع اداری
  • علی رمضانی صفحه 89
    مفهوم «حق» از مهم ترین مسائل حوزه اخلاق، حقوق و سیاست است. در این زمینه، مباحث مختلفی از جمله معنا و ماهیت حق، انواع حق، منشا حق و غیره مطرح می شود. در این میان، بحث از معنای حق، به خصوص در نگاه اندیشمندان اسلامی، و به طور اخص در حوزه های فقهی، حقوقی، اجتماعی و سیاسی، یکی از مباحث مهم است. تبیین دقیق معنای «حق» در نگاه اندیشمندان حوزه های مختلف دانش های اسلامی، به خصوص در دانش های حقوق و سیاست، زمینه مناسبی را برای طرح درست و عالمانه مباحث مهم نظام های سیاسی و حقوقی فراهم می آورد.
    این نوشتار، با تحقیق در معانی لغوی و اصطلاحی «حق» در علوم گوناگون و دیدگاه های اندیشمندان مسلمان، معتقد است حق به معنی «امتیاز» یا «سلطنت» و «اختصاص» است. قدر جامع همه اینها، نوعی «ثبوت» باشد که به نفع کسی اعتبار و جعل می شود.
    کلیدواژگان: حق، امتیاز، سلطنت، اختصاص، ثبوت، اندیشمندان اسلامی
  • اسمعیل رحیمی نژاد صفحه 113
    جریان های فکری موسوم به «فاشیسم» و «نازیسم»، اثبات گرایی حقوقی و برخی مکاتب فلسفی دیگر، انسان را به طور ذاتی فاقد کرامت می دانند و منشا کرامت وی را در اموری مثل وابستگی او به دولت، حکومت، نژاد، عقیده و مذهب خاص جست و جو می کنند. اما اسلام برای انسان، بماهو انسان، کرامت ذاتی قائل است. این کرامت بر یک سلسله مفاهیم و ارزش های بنیادین اخلاقی و دینی، یعنی «آزادی، اراده و اختیار»، «قدرت، تعقل و تفکر»، «داشتن وجهه و نفخه الهی» مبتنی است. دین اسلام، افزون بر کرامت ذاتی، قایل به کرامت اکتسابی انسان است که مهم ترین معیار و مبنای آن، تقوا و ایمان است. این مقاله، با رویکرد تحلیلی به واکاوی مفهوم و مبانی کرامت ذاتی و اکتسابی انسان از دیدگاه اسلام پرداخته است.
    کلیدواژگان: کرامت ذاتی، کرامت اکتسابی، فاشیسم و نازیسم، اثبات گرایی حقوقی، حقوق بشر، اسلام
  • قاسم شبان نیا صفحه 127
    حکومت اسلامی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که در ساختار خود دارد، مناسب ترین الگوی حکومتی برای تحقق حقوق واقعی و متعالی بشر است. ساختار حکومت اسلامی به گونه ای طراحی شده است که با برخورداری از ضمانت های قوی اجرایی، می تواند نظام حقوقی اسلام را که دربرگیرنده والاترین حقوق انسانی برای بشر است، محقق سازد، با توجه به ویژگی های مهم ساختار حکومت اسلامی، همچون توحیدمحوری، ولایت محوری، مردم سالاری، انعطاف و پویایی، و نیز ویژگی های در نظر گرفته شده برای کارگزاران حکومت اسلامی، همچون برخورداری از تقوا و عدالت، علم به قوانین الهی، کفایت و کاردانی، امانت داری و مردم داری، نظام حقوقی اسلام می تواند حقوق والای انسانی را محقق سازد.
    کلیدواژگان: حکومت اسلامی، حقوق متعالی بشر، ساختار، ویژگی های ساختار، ویژگی های کارگزاران
  • عبدالحکیم سلیمی صفحه 161
    حقوق بشر، رابطه مستقیم با انسان شناسی و جهان بینی نظام های حقوقی دارد. نظام های حقوقی، که رویکرد مادی دارند، با نظام حقوقی اسلام، که دارای بینش توحیدی است، از نظر تشریع حقوق بشر تفاوت اساسی دارد. اصل «حقیقت محوری»، که اساس عقلانیت دینی است، با تاکید بر وجود حقایق عینی و امکان دست یابی به آن، بر اندیشه های نسبی گرایانه حقوق بشر غربی، خط بطلان می کشد. نتیجه اصل «توحید»، حاکمیت حق خدا، به عنوان منشا حقوق بشر است. اصل «معاد» با طرح جاودانگی روح انسان، انسانی زیستن، روحیه مراقبت در رفتار و تاکید بر پاسخگو بودن انسان در پیشگاه الهی، در تدوین حقوق بشر تاثیرگذار است. اشتراکات و تفاوت های حقوق و تکالیف بشر نتیجه منطقی اصل «حکمت» است. اصل «عدالت» زمینه ساز تحقق جامعه آرمانی و تکامل اجتماعی انسان است. اصل «تلازم حق و تکلیف»، بیانگر رسالت انسان در زندگی اجتماعی است. اصل «کرامت ذاتی» و تشریعی انسان نیز به مثابه موهبت الهی، زمینه اعتلای حقوق بشر را فراهم می سازد.
    کلیدواژگان: اسلام، انسان، حق، تکلیف، حقوق بشر، توحید، معاد، حکمت، کرامت، عدالت
  • صفحه 193
|
  • Mustafa Danesh Pazhooh Page 5
    The claim of inefficiency of Islamic human rights which is demonstrated in different ways is one of the fundamental and logical challenges. The present paper, which discusses and criticizes the most important argument which support this claim, examines the assumption that the model of Islamic human rights is paradoxical, and refers to the paradox in assuming that other human rights declarations are sound, a view which Islam rejects. On the other hand, it examines the assumption of the necessity of adopting an extra-religion view about human rights and inefficiency of the intra-religion view about them to conclude that neither extra-religion view is "necessary" nor intra –religion view is "inefficient"; rather they, on the whole, are possible though for accessing real and sound human rights it is necessary to have religion as a basis.
    Keywords: human rights, the Islamic view of human rights, Universal Declaration of Human rights, Islamic Universal Declaration of Human rights, inefficiency of Islamic human rights, possibility of applying Islamic human rights
  • An Investigation into Stoning to Death / Judgment according to Islamic Jurisprudence and Human Rights
    Mohammad Reza Kadkhodaii, Mohammad Reza Baqirzadeh Page 39
    If a judgment is made according to strict criteria about adultery in its most anomalous form, i.e. adultery committed by a married woman, then the woman may be stoned to death as a punishment. The reason behind imposing heavy penalties of this kind for this act is to prevent adultery, because the range of the perversity resulting from adultery, particularly that which is committed by married woman, extends to different aspects of man's life-worldly and otherworldly, material and spiritual, personal and social life, and it extends to society, as well. The most important factor of the different attitudes which Islam and materialistic schools take about adultery and adulterer's penalty is the way they view man, the right to live, freedom, and other fundamental human rights. On the other hand, most of the doubts raised about stoning to death penalty result from the lack of accurate perception of quiddity, necessity, and conditions of such penalty. The conditions of imposing stoning to death penalty are so precise, peculiar and strict that the possibility of committing an error of judgment lessens to zero. Furthermore, along with imposing strict conditions for making decision on adultery, the conditions of its execution are as such that even the legal pretext for incomplete execution of this penalty are observed.On the other hand, rational and scientific reflection would show that this kind of Islamic judgment is by no means incompatible with human rights, and the dispute over this point originates from the difference of worldviews and anthropological attitudes.
    Keywords: stoning to death_penalty_adultery committed by a married woman_human rights_Islamic jurisprudence
  • Seyyed Ali Mirdamad Najafabadi Page 69
    Administration of justice in the society requires a law-governed relationship between government and people. One of the ways ensuring this law- governed relationship is giving to citizens the right to complain about the decisions made by administrative and governmental officials, which is referred to as administrative procedure. Although some rules and regulations were passed in this regard before the Islamic Revolution, no firm decision was taken to put this subject into practice. However, due to the establishment of the Court of Administrative Justice and other administrative authorities, after the victory of Islamic Revolution special attention was given to it. The present paper introduces a brief account of the rules and regulations of administrative procedure and the course of its development in Iran.
    Keywords: administrative justice, administrative procedure, the Court of Administrative Justice, administrative authorities
  • Ali Ramezani Page 89
    The concept of "right" is one of the most important issues in ethics, law, and politics. When we study "right" we should focus on different subjects such as the meaning and nature of right, its types and origin, etc. and one of the most important of them is the meaning of right, especially form Muslim thinker's viewpoint, and more specifically in fiqh, law, sociology and politics. An exposition of thinker’s view of the meaning of right in different fields of Islamic sciences, especially law and politics, prepares the ground for discussing the important issues of legal and political systems soundly and scientifically. Having studied the literal and idiomatic meaning of "right" according to different sciences and Muslim thinkers view, the present paper concludes that "right" means "privilege", "sovereignty", and "allocation" and the total worth of all of them is a kind of "demonstration" provided for someone’s benefit.
    Keywords: right, privilege, sovereignty, allocation, demonstration, Muslim thinkers
  • Dr. Ismail Rahiminezhad Page 113
    Intellectual trends called fascism and nazism, legal positivism, and some other philosophical schools believe that man inherently lacks dignity and seeks the origin of his dignity in such things like his correlation with a certain state, government, race, ideology, and religion. Islam, however, believes that as a human being, man has inherent dignity. This dignity is based on a set of concepts and fundamental moral and religious values; namely," freedom and freewill” rationality and reasoning”, and “possession of divine blast and prestige". Islam believes that in addition to inherent dignity, man has “acquired dignity” the most important criterion and basis of which are piety and faith. The present paper studies the meaning and principles of inherent and acquired dignity according to Islam.
    Keywords: inherent dignity, acquired dignity, fascism, nazism, legal positivism, human rights, Islam
  • Qasim Shabanniya Page 127
    Islamic government is the most appropriate model for realizing real and transcendent human rights due to the unique features of its structure. The structure of Islamic government is designed in such a way that it can, with the sanctions it has, realize Islam's legal system which includes the most excellent human rights with the sanctions it enjoys. The present paper confirms this point, taking into consideration the main features of Islamic government, such as theocentricism, guardianship-orientation, democracy, flexibility, and dynamism, as well as the characteristics which the personnel’s of Islamic government enjoy, such as piety, justice, knowledge of divine law, efficiency, expertise, trustworthiness, and sociability.
    Keywords: Islamic government, transcendent human rights, structure, the features of structure, personnel's characteristics
  • Abdul Hakim Salimi Page 161
    The kind of relationship of human rights with anthropology and the worldview of legal systems is a direct one. There is a sharp difference between legal systems which adopt a materialistic approach and Islamic legal system which adopt a monotheistic approach and considers man's life to have higher position than materialistic life. The principle of truth-centredness forming the basis of religious rationality falsifies the relativistic thoughts which underlie western human rights by emphasizing on the existence of concrete realities and possibility of attaining them. On the other hand, Islam which adopt a monotheistic worldview and has a comprehensive and deep knowledge of man, has decreed man's rights and duties according to special principles which have influence on all the aspects of man's life. The principle of monotheism strengthens the sense of man's close relation with God and so God' right is viewed as the source of human rights. The principle of resurrection, which takes care of such issues like the immorality of the (human) soul, humane life, and the spirit of conducting oneself, and emphasizing man's accountability to God, has special significance in formulating human rights. The common and different grounds in man's rights and duties are logical consequence and principle of wisdom. The principle of justice prepares the ground for realization of utopia and man's social perfection. The principle of interrelation between right and duty is an indication of man's mission in social life. Finally, the principle of man's intrinsic and legislative dignity, which represents a divine blessing, along with the aforementioned principles prepares the ground for exaltation of human rights, because these principles are exclusive to the legal system of Islam and other legal systems and the documents of western human rights are alien to these principles.
    Keywords: Islam, man, right, duty, human rights, monotheism, resurrection, wisdom, dignity, justice