فهرست مطالب
فصلنامه فرهنگ رضوی
سال ششم شماره 24 (زمستان 1397)
- تاریخ انتشار: 1397/11/11
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحات 9-60فقه رضوی از کتابهای چالش برانگیز و تاثیرگذار در مجامع فقهی امامیه بهشمار می رود. این کتاب در برخی منابع فقهی و کتاب شناسی، به استناد گزاره ها و شواهد سه گانه ذیل، اثر تالیفی یا املایی امامرضا (علیهالسلام) دانسته شده است: نخست، مستندات تاریخی همچون گزارش یابنده و معرف نسخه اصل، دستیابی به نسخه های خطی کهن با تصریح به تالیف کتاب به قلم حضرت رضا (علیهالسلام) و دفع احتمال وضع و جعل در انحصار عقلی تالیف کتاب به قلم امامرضا (علیهالسلام) یا دروغین و برساختهبودن آن؛ دوم، مستندات فهرستی چون معرفی راویان صاحب نسخه یا کتاب امامرضا (علیهالسلام) در منابع فهرستی شیعه؛ سوم، قراین درون متنی تالیف به قلم یکی از معصومان (علیهمالسلام) و قراین درون متنی تالیف به قلم شخص حضرت رضا (علیهالسلام). در پژوهش حاضر، پس از بازپژوهی تاریخ دستیابی به این اثر و تبیین دلایل و شواهد مذکور، و نیز اعتبارسنجی انتقادهای مخالفان این نظریه و تحلیل و کشف انتقادهای مخدوش و مقبول، با سبک تحلیلی توصیفی، میزان اتقان گزاره های استنادی برای اثبات نظریه تالیف فقه رضوی به قلم یا املای حضرت رضا (علیهالسلام) بازاندیشی انتقادی شده و این نتیجه به دست آمده است که در تمسک به این دلایل و شواهد به جمیع قراین موثر در واکاوی و شناخت مولف اثر توجه نشده است. از سوی دیگر، نمی توان این کتاب را خالی از خط امامرضا (علیهالسلام) ، اثری یگانه و منتسب به مولف واحد دانست.کلیدواژگان: امامرضا(علیهالسلام)، فقه رضوی، فقهالرضا(علیهالسلام)، فقه روایی، آثار فقهی روایی شیعه
-
صفحات 61-84مجموعه حدیثی کافی نوشته محمدبنیعقوب کلینی از مجموعه های مهم حدیثی شیعیان اثنیعشری است. برخی از مستشرقان تفاوت های میان این اثر با مجموعه حدیثی دیگر شیعی یعنی بصائر الدرجات را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند که کافی هرچند از نظر محتوایی همانند بصائرالدرجات نماینده فضای غالیانه قم است اما چون شیعیان عقلگرای بغداد را مخاطب قرار داده، در انتخاب احادیث و چینش آنها بهنوعی راه اعتدال را پیموده است و بر خلاف کتاب بصائرالدرجات، اموری که محتوایی خارقالعاده داشته همچون علم نامحدود امامان (علیهمالسلام) ، منابع غیرعادی این علوم و نیز توانایی زنده کردن مردگان و… در این کتاب عنوان نشده است. در این پژوهش بهمنظور پاسخ به این پرسش که آیا کتاب الحجه کافی و بصائرالدرجات در بیان شاخصههای امامت وجه تمایزی دارند و فضایل امامان (علیهمالسلام) که در بصائر مطرح شده واقعا توسط کلینی مورد بیتوجهی قرار گرفته است یا خیر؟ الحجه کافی و بصائرالدرجات با یکدیگر مقایسه و احادیث و ابواب مشترک و غیرمشترک دو کتاب استخراج گردید و درنهایت با روش تحلیل محتوا، یکی از ابوابی که تنها در کتاب الحجه کافی بیان شده (باب نادر جامع فی فضل الإمام و صفاته) تحلیل و بررسی و مشخص شد برخلاف ادعاهای مطرحشده، این روایت مفصل از امامرضا (علیهالسلام) از نصب الهی، عصمت و علم لدنی بهعنوان اوصاف امام و شاخصه های امامت سخن گفته است.کلیدواژگان: الحجه کافی، بصائرالدرجات، تحلیل محتوا، امامت، امامرضا (علیهالسلام)
-
صفحات 85-104اسلامیسازی روشها و نظریههای علوم انسانی و تجربی، از نقطهنظرات بیش از دو دهه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) بوده است.
از آنجاکه عصر امامرضا (علیهالسلام) با جولان جریانهای انحرافی مشهور است، شیوه ارتباطی حضرت (علیهالسلام) آموزههای نادری را در علم ارتباطات عرضه میکند که ضابطهمند است. بر این اساس، با جستاری در ارتباطات ایشان در مواجهه با فرقههای انحرافی، با بیان مدل پیشنهادی، گامی بهسوی نظریه ارتباطات اسلامی برداشته شده است.
این تحقیق با هدف رویکردشناسی ارتباطات امامرضا (علیهالسلام) در مواجهه با جریان زیدیه و به روش تحلیلیتوصیفی با رویکرد میانرشتهای، به ارائه روش ارتباط صحیح با این فرقه پرداخته است. نتیجه تحقیق نشان میدهد رویکرد جذبی بیشترین درصد را بهخود اختصاص میدهد و سایر رویکردها از جمله: تهاجمی، دفعی، استحفاظی، تدافعی و انفعالی، جایگاه بعدی را در مدل پیشنهادی دارا هستند.کلیدواژگان: امامرضا (علیهالسلام)، ارتباطات، مدل، زیدیه، نظریهپردازی -
صفحات 105-126«توحید» اساسی ترین اصل اعتقادی اسلام است و دیگر معارف اعتقادی و معارف ارزشی انسان از آن نشات می گیرد. توحید ذاتی مهمترین نوع توحید و زیربنای تمام مراتب توحید است. امامرضا (علیهالسلام) نیز بسان سایر معصومان (علیهمالسلام) به این مسئله اساسی توجهی ویژه داشته اند. دو پرسش اساسی این مقاله عبارت است از: موضع امامرضا (علیهالسلام) درباره توحید ذاتی چیست و چگونه می توان بر اساس نگاه فلسفی، دلالت های پنهان دیدگاه توحیدی امامرضا (علیهالسلام) را آشکار کرد؟ نتایج بهدستآمده هم به این قرار است: در کلام امامرضا (علیهالسلام) سه تبیین از توحید ذاتی مشاهده شده است: 1. اثبات احدیت بدون ابتنا بر واحدیت 2. اثبات واحدیت بدون ابتنا بر احدیت 3. اثبات واحدیت بر مبنای احدیت. برهان نفی تحدید از خداوند در کلام امامرضا (علیهالسلام) از سویی وابسته به واحدیت نیست و مستقل از آن اثبات می شود. بنابراین، از این جهت، برهان یادشده همان صورت اول توحید است و از سوی دیگر، همین نفی تحدید از خدا مقدمه اثبات واحدیت می شود و از این جهت، این برهان، صورت سوم را رقم می زند و صورت دوم در قالب چهار برهان در بیانات این امام همام (علیهالسلام) ظهور می یابد که عبارتند از: نفی صفات مخلوقات از خداوند، ازلیت و قدیمبودن خداوند، برهان تمانع، و مسبوقیت دوگانه پرستی به توحید. در این پژوهش سعی شده به مدد میراث فلسفی سنت اسلامی، برخی دلالت های پنهان روایات امامرضا (علیهالسلام) نیز در فقره توحید آشکار و لوازم و فروع آن تحلیل و استنباط شود بدون آنکه درصدد تحمیل فلسفه بر روایات برآییم.کلیدواژگان: دلالتهای فلسفی، توحید ذاتی، توحید احدی، توحید واحدی، امامرضا (علیهالسلام)
-
صفحات 127-155کتابها و آموزه های دینی، سیمای معصومین (علیهمالسلام) و سخنان و روایات سازنده آنان برای روشنگری و استبداد ستیزی، از مبانی نظری مهم در ادبیات پایداری است که همواره انسان را به اخلاق نیکو برای رسیدن به رستگاری دعوت می کنند. بر این اساس، سیره و فرهنگ رضوی مبتنی بر فرهنگ پایداری، تاثیری شگرف در ادب فارسی داشته و جلوه هایی از پایداری را در شعر رضوی معاصر پدید آورده است. سیره و فرهنگ رضوی با توجه به وجود مرقد مطهر امامرضا (علیهالسلام) در ایران اسلامی و بازتاب جلوه های پایداری تاثیرپذیرفته از آن در اشعار شاعران ایران زمین، همواره سرمشق زندگی ایرانیان بوده است. به همین دلیل، در این پژوهش برآنیم تا سیره و فرهنگ رضوی را به عنوان یکی از مبانی ادبیات پایداری تبیین و تحلیل کنیم. هدف این پژوهش، معرفی فرهنگ رضوی به عنوان یکی از مبانی ادبیات پایداری و بازنمایی آن در سروده های شاعران پایداری معاصر با رویکردی توصیفی تحلیلی است. پس از یاری گرفتن از منابع گوناگون و نیز با توجه به وجود جلوه های پایداری تاثیرپذیرفته از موضوعات سیره و فرهنگ رضوی و بازنمایی آنها در اشعار شاعران پایداری، می توان سیره و فرهنگ رضوی را از مبانی ادبیات پایداری بهشمار آورد.کلیدواژگان: ادبیات پایداری، مبانی پایداری، امامرضا (علیهالسلام)، سیره رضوی، فرهنگ رضوی
-
صفحات 157-184آیات تطهیر، ولایت، اولیالامر، تبلیغ و آیات مشهور دیگر از دیرباز بخشی از مشهورترین استنادهای کلامی امامیه بوده است. آیات قصص کمتر مورد توجه مفسران و متکلمان امامی قرار گرفته است، در حالی که ائمه اطهار (علیهمالسلام) در تبیین و دفاع از آموزه امامت عنایت بسیاری به قصص قرآن داشتهاند. در این نوشتار تلاش شده با تکیه بر روایات امامرضا (علیهالسلام) در مصادر روایی متقدم، بهمنظور بازسازی الگوی استنباط و استناد کلامی و دستیابی به شیوههای پاسخگویی به شبهات کلامی در حوزه امامت، استنادهای تفسیری کلامی امام به آیات قصص در حوزه امامت بررسی و تبیین شود. استناد امامرضا (علیهالسلام) به اینگونه از آیات را می توان یک رویکرد مهم در تفسیر کلامی دانست در حالیکه در فضای علمی اهل سنت، گفتمان اسرائیلیات در تفسیر قصص قرآن حاکمیت دارد. بررسیها نشان میدهد عصمت امام، جریان امامت در ذریه ابراهیم (علیهالسلام) علم لدنی امام، دیدن و نشناختن امام، پذیرش ولایتعهدی و تفاوت معنی آل و امت، مهمترین مباحث کلامی حضرت در استناد به قصص قرآن است. سویه تاویلی حضرت رضا (علیهالسلام) به آیات قصص، یکی دیگر از مباحثی است که در این نوشتار به آن پرداخته شده است.کلیدواژگان: امامرضا (علیهالسلام)، قصص قرآن، استنادهای کلامی، تفسیر کلامی، عصمت
-
صفحات 185-212مناظره با روشهای صحیح در افکار و قلب دیگران نفوذ بیشتری دارد اما مناظره با روشهای نادرست، طرف مقابل را در عقیده باطل خویش متعصبتر میکند. لذا قرآن مناظره (جدال) احسن را توصیه کرده است. در این نوع مناظره که امامرضا (علیهالسلام) از آن بهره گرفتهاند، بر جنبههای عقلی و عاطفی و برهان تاکید شده است؛ توهین به طرف مقابل و مذمت دین او اجازه داده نشده و از مشترکات مورد قبول ادیان، مانند توحید، نبوت و. . استفاده شده است. تعصب ، ستیزهجویی، خودنمایی و اقناع به انگیزه شهرتطلبی در این مناظره راه ندارد و در آن بر «سادهگویی و پرهیز از بغرنج و پیچیدهگویی» تاکید شده است. انصافداشتن مناظرهکننده و اعتراف به خطای خود در فرض روشنشدن اشتباهش، از دیگر ویژگیهای این نوع مناظره است. این نوع مناظره در امور دینی نیز مجاز و چهبسا واجب است. این نوع مناظره نهتنها موجب کینه و عداوت نمیشود، بلکه اثرهای مثبت فراوانی دارد. مناظره با جاهل، مناظره با کسی که اهداف شیطانی دارد، همچنین مناظره در آنچه وحدت مسلمانان یا بشریت را به خطر میاندازد، مجاز نیست. این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده، در پی پاسخ به این پرسش است که از دیدگاه امامرضا (علیهالسلام) منظور از جدال احسن چیست؟کلیدواژگان: امامرضا (علیهالسلام)، جدال احسن، مناظره، برهان، امور دینی
-
Pages 9-60Razavi Islamic Jurisprudence book which is an influential work on Imamie Islamic Jurisprudence communities, is known as a compilation written by Imam Reza (A.S.) according to several historical evidences in the Islamic Jurisprudential sources and bibliographies such as: the finder reporting and the original version reciprocating, access to old manuscripts by emphasizing the writing of the book by Imam Reza (A.S.), exclusion of the possibility of fabrication and forgery in the intellectual monopoly of the book written by Imam Reza (A.S.) or its fallacious and fabrication; or by resorting to documents list such as: introducing a version of the book narrators of Imam Reza (A.S.) on Shia sources list, and referring to intratextual evidences compiled by one of the Imams (A.S.) and intratextual evidences compiled by Imam Reza (A.S.). In the present study, after reinvestigating the history of accessing this work and explaining the reasons and evidences mentioned, as well as validating the criticisms of the opponents of this theory, and analyzing misleading and acceptable criticisms in an analytical-descriptive style, the certainty of citations proposition to prove the theory of the writing of Razavi Islamic Jurisprudence by Imam Reza (A.S.) has been critically rethought and it was concluded that resorting to these reasons and evidences to all facts affecting the analysis and understanding of the author's work have been neglected. On the other hand, excluding the handwriting of Imam Reza (A.S.) from this book, it is impossible to consider it as a unique work attributed to a single author.Keywords: Imam Reza, Imam Reza's book, Razavi Islamic Jurisprudence, justifiability jurisprudence, Shia jurisprudent-anecdotal works
-
Pages 61-84Al-Kāfī Twelver Shīʿī ḥadīth collection by Muhammad ibn Ya‘qūb al-Kulaynī is one of the most important ḥadīth collections of Shi'ites. Some orientalists have studied the differences between this book and other Shi'ite hadith collections, Basâ'ir al-darajât, and concluded that although the book of Al-Kāfī is similar to 'Basāer al-Dārājat in content, representing the dominant atmosphere of the city of Qom, but because it has addressed the rationalist Shi'a of Baghdad, it has chosen the modest way in the choice of hadiths and their arrangement; and unlike the book of Basâ'ir al-darajât, things that have extraordinary content, such as infinite knowledge of the Imams, the abnormal sources of these sciences, and the ability to revive the dead, are not mentioned in this book. In this study, a comparison was made between the two books of Al-hojah Al-Kāfī and Basâ'ir al-darajât, and common and uncommon Hadiths and sections of the two books were extracted in order to answer the question whether the book of Al-hojah Al-Kāfī and Basâ'ir al-darajât differentiate between the characteristics of Imamate and the virtues of the Imams (P.B.U.T.), which has been raised in Basâ'ir al-darajât, is really neglected by al-Kulaynī. Finally, one of the sections which was only stated in Al-Kāfī (Special and comprehensive section in the virtues and traits of the Imam) was analyzed by the method of content analysis and it became clear that, contrary to the claims, this detailed narration of Imam Reza (P.B.U.H.) speaks of Divine Appointment, Infallibility and Unlearned Science as the characteristics of the Imam and attributes of Imamate.Keywords: Al-hojah Al-K?f?, Basâ'ir al-darajât, Content Analysis, Imamate, Imam Reza (A.S.)
-
Pages 85-104The Islamicization of the methods and theories of Humanities and Experimental Sciences has been the point of view of the Supreme Leader of Iran for more than two decades. Since the era of Imam Reza (P.B.U.H.) has been known for the existence of deviant currents, the communicative way of the Imam (P.B.U.H.) presents rare teachings in communication sciences that are regulated. Hence, by examining his communications in facing with deviant sects, a step towards the theory of Islamic communication has been taken by presenting a proposed model. The present study has provided a proper way of communicating with Zaidiyyah sect with the aim of examining the communication approach of Imam Reza (P.B.U.H.) in confronting this sect using a descriptive-analytical method and an interdisciplinary approach. The absorption approach had the highest percentage among other approaches - aggressive, preventive, protective, defensive and passive - in the proposed model.Keywords: Imam Reza (P.B.U.H.), Communication, Model, Zaidiyyah, Theorization
-
Pages 105-126''Monotheism" is the most basic belief of Islam and other religious teachings and human values education emanates from it. Inherent Monotheism is the most important kind of Monotheism and the base of all Monotheism levels. Imam Reza (A.S.), like other Imams, has paid special attention to this vital issue. The two main questions of this article are: What is the stance of Imam Reza (A.S.) on Inherent Monotheism? And how can one, based on a philosophical look, reveal the hidden implications of the monotheistic viewpoint of Imam Reza (A.S.)? The results are as follows: In the words of Imam Reza (A.S.), three explanations of Inherent Monotheism have been observed: 1- Proofing Oneness without basing on Unity 2. Proofing Unity without basing on Oneness 3. Proofing Unity on the basis of Oneness. The proof of negation of limitation of God in the words of Imam Reza (A.S.) is not on the one hand dependent on Unity and is proofed independent of it. Thus, the argument is the same as the first form of Monotheism and, on the other hand, the same negation of God's limitation is the proof of Unity, and therefore, this argument is the third form, and the second form appears in the fourth form, in the statements of the Imam: Negation of the traits of creatures from God, eternity and preexistence of God, the Argument of Antagonism, precession of Dualism toward Monotheism. It is also worth mentioning that, in this research, we tried to reveal some hidden implications of the narrations of Imam Reza (P.B.U.H.) in the subject of Monotheism using philosophical heritage of the Islamic tradition, and to analyze its parts and derivatives without attempting to impose philosophy on narrations.Keywords: Inherent Monotheism, Unity Monotheism, Oneness Monotheism, Imam Reza (A.S.)
-
Pages 127-155Religious books and doctrines, the notion of infallible Imams (P.B.U.T.) and their words and narrations for enlightenment and anti-authoritarianism are important theoretical principles in the Resistance Literature which always invite human beings to good morals to gain salvation. Accordingly, Manner and Culture of Razavi based on the culture of Resistance have had a dramatic effect on Persian literature and has created the reflection of Resistance effects in the poems of Iranian poets. Manner and Culture of Razavi has always been considered as a lead for the life of Iranian people due to the existence of the shrine of Imam Reza (A.S.) in Iran and its reflection of the Resistance effects in the poetry of Iranian poets; for this reason, we intend to explain and analyze Manner and Culture of Razavi, as one of the principles of Resistance Literature in this research. The purpose of this research is to introduce Razavi's culture as one of the principles of Iran’s Resistance Literature and its representation in contemporary poetry of poets with an analytical descriptive approach. After assimilating various sources and also considering the existence of Resistance effects affected by the themes of Manner and Culture of Razavi and their representation in the poems of Resistance poets, Razavi's Manner and Culture can be considered as the principles of Iran’s Resistance Literature.Keywords: Resistance Literature, Resistance Basics, Imam Reza (A.S.), Razavi Manner, Razavi Culture
-
Pages 157-184The verses of Al-Tathir, Wilaya, Ulu l-Amr (Obedience), Al-Tablīgh (Propagation) and other famous verses have long been part of the most famous citations of theology of the Imamiyya. Verses Stories from the Quran have less been considered by the commentators and theologians of Imamate, while Imams (P.B.U.T.) have referred to them a lot for explaining and defending the teachings of Imamate. In this paper, theological-exegesis citations of Imam Reza (P.B.U.H.) to Verses Stories in the field of Imamate have been reviewed and explained by relying on early narrative sources of the Imam to reconstruct the pattern of deduction and theological citation and to achieve the methods of responding to theological doubts in the field of Imamate. Imam Reza’s (P.B.U.H.) citation to this type of verses can be considered an important approach to theological exegesis of the Quran, while in the scientific atmosphere of Sunnite, the Israeli discourse dominates the exegesis of Quranic stories. Studies show that the infallibility of the Imam, the course of Imamate in the family of Ibrahim (P.B.U.H.), Divine Knowledge of the Imam, seeing and not recognizing the Imam, the acceptance of Succession, and the difference between the meaning of Ummah and Dynasty are the most important theological discussions of the Imam in referring to the stories of the Quran. The explicative method of Imam Reza (P.B.U.H.) to Verses Stories is another topic discussed in this article.Keywords: Imam Reza (P.B.U.H.), Quranic stories, Theological Citations, Theological Exegesis, Infallibility
-
Pages 185-212Applying correct practices in disputes is more effective and influences the minds and hearts of people; but incorrect ones make the opposite site of the debate more determined and fanatical in his wrong beliefs. Accordingly, Quran advises people to follow best practices in disputes and Imam Reza (A.S.) has also utilized these practices and insisted on rational, emotional and argument aspects. In these kinds of disputes, insulting and blaming the religion and beliefs of the other side is not allowed. Imam Reza (A.S.) utilized mutually acceptable beliefs of religions including Monotheism and Prophethood. In these disputes, there is no place for prejudice, militancy, self-esteem and persuasion of fame-seeking while “wise short saying and avoiding complicated saying” has highly been recommended. Other features of best practices in disputes recommended for debaters is to be fair and to admit ones mistakes –if he has made one. These kind of disputes are allowed –and even compulsory- in religious affairs and not only stop hatred and enmity, but also encompass many positive effects. On the other hand, there are some disputes that are not allowed including the ones with ignorant, debating with someone whose objective is to achieve evil goals and conflicting in what threatens the unity of Muslims and humanity. This research seeks to answer the question “what is the meaning of the best practices in disputes from Imam Reza's point of view” using descriptive-analytic method.Keywords: Imam Reza (A.S.), best practices in disputes, disputes, argument, religious affairs