فهرست مطالب

قرآن و علم - پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1386)

نشریه قرآن و علم
پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی نصیری صفحه 17
    در این مقاله «رویکرد علمی به قرآن» از سه زاویه بررسی شده است. نخست با بر شمردن ادله مختلف، ضرورت این رویکرد بازشناسانده شده است.
    از زاویه دوم ادوار روی آوردن مسلمانان به تفسیر علمی در پنج دوره (1. عصر نزول، 2. عصر ترجمه، 3. عصر تعمیق مطالعات تفسیری، 4. دوران رنسانس 5. دوران معاصر) به صورت گذرا مورد بررسی قرار گرفته است.
    از زاویه سوم به آسیبها و چالش های این رویکرد توجه شده و دو آسیب (1. رویکرد تفریطی به آیات علمی 2. افراط گرایی در رویکرد علمی به قرآن) باز کاوی شده است.
    کلیدواژگان: قرآن، علم، اعجاز علمی، رویکرد علمی
  • حمید فغفور مغربی صفحه 35
    امروزه نسبت گزاره های قرآنی بویژه گزاره های علمی قرآن با گزاره های علوم، موضوعی کلامی قرآنی است.
    واژه علم به مفهوم خاص آن علوم تجربی (طبیعی و انسانی) «Science» می باشد و قرآن نصوص وحیانی است که توسط پیامبر اسلام(ص) آورده شده است، ولی برداشتها و قرائتهای مفسران ممکن است گوناگون باشد.
    گزاره های اصلی قرآن جنبه هدایتی دارد و گزاره های علمی قرآن مقدمه گزاره های اصلی آن واقع می شود.
    در این مقاله به نسبتهای ممکن بین گزاره های قرآن و گزاره های علوم پرداخته شده و رابطه تکاملی، وحدت و تطابق و تمایز، بررسی و روشن شده است که تعارض واقعی بین این دو نوع گزاره وجود ندارد.
    کلیدواژگان: قرآن، علم، رابطه، تعارض
  • پروفسور احمد دلال صفحه 61
    مقاله «علم و قرآن» (Science and the Qoran)در دائره المعارف قرآن لایدن را «احمد دلال»(Ahmad Dallal) به نگارش در آورده است و در بردارنده گزارشی از تاریخچه مباحث «قرآن و علم» و ارائه رویکردهای قدیمی و جدید به این مبحث است. وی نظرات ابوریحان بیرونی، غزالی، فخررازی، قرطبی، نیشابوری و... را گزارش می کند و می پندارد این مفسران به جدا انگاری قرآن و علم معتقد بودند. سپس دیدگاه های سید جمال اسدآبادی، سر سید احمد خان هندی، طنطاوی، موریس بوکای، عزالدین دانی و... را بیان می کند که به طرح سازگاری قرآن و علم یا اعجازهای علمی و نظریه پردازی های علمی قرآنی پرداخته اند یا قرآن را منبع معرفت و در برخی موارد داور نهایی معرفی کرده اند. در پایان به رویکرد برخی مثل سید حسین نصر اشاره می کند که مبانی فرافیزیکی و اسلامی علم و علوم حاوی قداست و مبتنی بر یگانگی معرفت را مطرح و بر نقد معرفت شناسی علم جدید تاکید می کنند.
    ناقد مقاله نیز به ارزیابی مقاله و منابع آن پرداخته و معتقد است گزارش تاریخی مقاله ناقص است. سپس برداشت نویسنده از شیوه مفسران قدیمی (جداانگاری قرآن و علم) را به چالش کشیده و مخدوش دانسته است. اقسام تفسیر علمی و معیارهای آن را یادآوری و مباحث نویسنده در مورد رویکردهای جدید به قرآن و علم را بررسی کرده است. همچنین با دفاع از اعجاز علمی قرآن و نظریه پردازی های علمی آن و مبحث تاثیر قرآن در مبانی علوم انسان و هدف دهی به علوم و پیامدهای سیاسی، اجتماعی آنها را مطرح و غفلتهای نویسنده در این موارد را یادآوری کرده است.
    کلیدواژگان: قرآن، علم، علوم طبیعی، علوم انسانی، اعجاز علمی، تفسیر علمی، دائره المعارف لایدن
  • علیرضا قائمی نیا صفحه 137
    در این نوشتار ماهیت و کارکردهای نشانه شناسی توضیح داده شده و نقش افرادی چون دو سوسور، ایزوتسو، پرس در آن بیان شده است.
    دانش نشانه شناسی که ریشه در آثار فلاسفه یونان، مانند افلاطون دارد، به عنوان یک دانش مستقل در قرن بیستم پدید آمد و از این جهت مشابه بسیاری از دانشها، مانند هرمنوتیک، معرفت شناسی و...، است.
    این دانش دگرگونی های عمیقی در زمینه های گوناگون، مانند زبان شناسی، فلسفه و شاخه های گوناگون آن، مطالعات دینی و تفسیر متون مقدس و غیره، به وجود آورده و به زمینه ای اجتناب ناپذیر در این نوع مطالعات تبدیل شده است.
    دانش نشانه شناسی در تفسیر قرآن نیز کاربردهایی دارد که در این مقاله نمونه ها و مثالهای آن بیان می شود. و تاثیرنشانه شناسی در نظام معنایی، روش شناسی و سازوکار تکثیر معنایی قرآن بررسی می گردد.
    کلیدواژگان: قرآن، نشانه شناسی، زبان شناسی، تفسیر، تاویل، هرمنوتیک
  • علی معموری صفحه 161
    زبان شناسی دانشی به نسبت نوپاست که به تدریج شاخه های مستقلی از آن پدید آمد و با سرعت فراوان گسترش و در علوم مختلف انسانی کاربردهای فراوانی یافت. زبان شناسی و شاخه های آن کاربردهای متنوع و فراوانی در حوزه مطالعات قرآنی دارد، از جمله: آواشناسی در تجوید، کاربردشناسی در متشابهات، زبان شناسی تاریخی در بلاغت، ریشه شناسی در واژگان دخیل قرآن و معنا شناسی در تفسیر موضوعی. در این مقاله دانش زبان شناسی و شاخه های آن و مهم‎ترین کاربردهای آنها در مطالعات قرآنی را معرفی می‎کنیم.
    کلیدواژگان: زبان، زبانشناسی، معناشناسی، ریشه شناسی، قرآن
  • محمد فاکرمیبدی صفحه 177
    نویسنده در مقاله خود پس از معرفی مهم ترین آثار فقه پژوهی قرآنی و تعریف مفاهیمی چون فقه، حکم، حقوق و تکلیف، به جایگاه علم فقه در میان علوم پرداخته و نتیجه گرفته است که دانش فقه بر اساس یک تقسیم از پیشینیان جزء علوم مقصود از بخش علوم نقلی از اقسام علوم دینی در حوزه علم غیرحکمی است. و بر اساس تقسیم دیگری از گذشتگان یکی از پنج شاخه اصلی علوم است، و در تقسیم جدید جزء علوم انسانی به شمار می رود. در بخش هستی فقه در قرآن، نویسنده بر این باور است که قرآن بنیانگذار علم فقه و مبناساز دانش فقه در قالب آیات الاصول و آیات القواعد است و نیز به منابع فقهی از قبیل عقل و بیان معصومان اعتبار بخشیده و آن را حجت نموده است. نویسنده در بیان گستره فقه القرآن بر این باور است که قرآن به نوعی به بیان اجمالی همه ابواب فقهی موجود در فقه و حقوق پرداخته است.
    در بخش چیستی فقه قرآنی معتقد است فقه القرآن محل تلاقی دو دانش فقه و تفسیر است، لذا لازم است محقق حوزه فقه القرآن بر مبانی هر دو دانش اطلاع داشته باشد. همچنین بر این باور است که مفسر آیات فقهی باید به این مبانی توجه داشته باشد: تفسیرپذیری قرآن، روا بودن تفسیر، پذیرش ظواهر آیات، و تشریعی بودن قرآن.
    نویسنده همین بخش پایانی مقاله به شیوه های قرآن در بیان احکام پرداخته و آن را سه نوع می داند: شیوه گفتاری که آن را در قالب الفاظ، تعابیر و اسلوب بیانی در تشریع ارائه می کند. شیوه رفتاری که در آن به سبک تشریع قرآنی و مسائلی چون تدریجی بودن احکام، بیان با ملاطفت، بیان با راز و حکمت احکام، و رویه اقتباسی، امضایی و تاسیسی و تاکیدی مطرح می کند. شیوه انگیزشی که به باور نویسنده روح حاکم بر فقه قرآن تعبد است و جان حقوق قرآنی عدالت است.
    کلیدواژگان: قرآن، فقه، حقوق، احکام، آیات الاحکام، فقه القرآن
  • ترجمه: دکتر سید عبدالکریم حیدری صفحه 201
|
  • Dr. Ali Nasiri Page 17
    This article will present the analysis of “scientific approach to Quran” from three perspectives. First, mentioning some reasons, the necessity of this approach is explained. Second (or: From the second perspective), the periods that Muslims have paid special attention to scientific exegesis is investigated and the scientific approach to Quran in this era is briefly studied. Third (or: From the third perspective) the defects and challenges of scientific approach to Quran is considered and two main deficiencies are studied. They are: 1. minimalism in the scientific approach to verses of Quran; 2. extremism in the scientific approach to Quran.
    Keywords: Quran, science, interpretation, scientific approach, scientific exegesis
  • Dr. Hamid Faqfoor Maqrebi Page 35
    The relation between Quranic statements, especially Quran’s scientific statements, and the statements of sciences is nowadays a theological-Quranic subject.The term science, in its special meaning, means experimental sciences (natural sciences and humanities) and Quran is revelatory texts brought by prophet of Islam (peace b e upon Him) but interpreter’s understandings might be different.The main statements of Quran have guiding aspects and its scientific statements are introductions and minors for its main statements. This article considers possible relations between Quran’s statements and the science’s statements and the following relations are investigated: relation of being complement, relation of unity and correspondence, relation of being different. It is then shown that there will never be a real contradiction between the two types of statements.
    Keywords: Quran, science, relation, contradiction, scientific exegesis
  • Ahmad Dallal Page 61
    The article “Science and the Quran” by Ahmad Dallal is printed in the Quran Encycolpedia of Liden which includes a report from history of “Quran and science” discussions and presents traditional and modern approaches to this subject. The opinions of Aboo-Reihan Birooni, Qazali, Fakhr Razi, Qartabi, Neishaboori and etc. are presented and the writer suspects that these traditional interpreters have believed in separation of Quran and science. He then states the opinions of Seyyed Jamal Asadabadi, Seyyed Ahmad-Khan Hendi, Tantavi, M. Bucaille, A.Azzindani and etc. who have mentioned the idea of consistency of Quran and science or Quranic scientific miracles and scientific theorizations, or introduce Quran as the source of cognition and in some cases as the final judge. Finally he mentions the approaches of Seyyed Hosein Nasr for example, who introduce the metaphysical and Islamic basis of science and sciences based on sacredness and unity of cognition and he stresses on criticizing the modern science epistemology. Mentioning various footnotes, the critic evaluates the article and its references and recognizes the historical report of the article incomplete. Then he criticizes the writer’s inference of “separation of Quran and science” from old interpreter’s methods and says that this is wrong. And reminding the different types of scientific interpretations and their criterion, he has investigated the author’s discussions regarding modern approaches to Quran and science and has defended the scientific inimitability of Quran and the scientific theorizations of Quran. He has also discussed the effect of Quran on the basis of humanities and making sciences purposeful and their political and social consequences and has reviewed the writer’s negligence in these cases.
    Keywords: Quran, science, natural sciences, humanities, scientific inimitability, scientific interpretation
  • Dr. Alireza Qaemi, Nia Page 137
    In this article the essence and applications of semiotics are explained and the role of people such as D - saussure, Izutso, and pierce is pointed out. Semiotics which is rooted in Greek philosophers’ writings such as Plato appeared as an independent knowledge in the twentieth century and considering this aspect, it is similar to many sciences such as hermeneutics, epistemology and etc.This knowledge has produced other profound sciences in various fields such as linguistics, philosophy and its various branches, religious studies and interpretation of holy texts and etc. and has turned out as an unavoidable field in these studies. Semiotics has some applications in Quran’s interpretation as well, which some examples of them will be mentioned in this article. Also the effect of Semiotics on the semantic system, methodology and multiplication of Quran’s meaning will be investigated.
    Keywords: Quran, semiotics, linguistics, interpretation
  • Ali Mamoori Page 161
    Linguistics is a relatively new knowledge from which gradually appeared independent branches and rapidly developed and found many applications in various human sciences. Linguistics and its branches has various applications in Quranic studies fields including: the branch of phonetics in vocalization, the branch of pragmatics in ambiguous verses, the branch of historical linguistics in rhetorics, the branch of etymology in the expressions present in Quran and the branch of semantics in thematic interpretation. In this article I’m attempting to briefly introduce linguistics and its branches and its most important applications in Quranic studies.
    Keywords: language, linguistics, semantics, etymology, Quran
  • Dr. Mohammad Faker Meibodi Page 177
    After introducing the most important works in the field of Quranic jurisprudential research and defining some concepts, the writer of this article has paid attention to the position of jurisprudence amongst other sciences.According to a division of ancestors, jurisprudence is a branch of narrative sciences which is a kind of religious science in the field of non- rational - sciences According to another division of ancestors, it is one of the five main branches of science, and according to division of new scholars, it is part of humanities. Considering the subject of having jurisprudential verses in Quran, the writer believes that Quran is the founder of jurisprudence and gives its principles in the form of jurisprudential-law verses and jurisprudential-rule verses. It also authenticates and validates jurisprudential sources such as reason and the infallibles’ sayings. Regarding the amount of Quran’s jurisprudential verses, the writer believes that Quran somehow considers all the present jurisprudential chapters in jurisprudence and law. Quran’s jurisprudential verses is a field that both jurisprudence and interpretation interfere and thus a researcher of this field should know the principles of both of them and consider these principles: Quran can be interpreted, interpretation is advisable, literal meaning of verses are accepted, and Quran’s verses are legislative. Finally the writer explains Quran’s methods of saying injunctions: first is the verbal method which presents it in the form of words, expressions and explanation styles in legislation. Second is the behavioral method which is a Quranic legislation style and includes: gradual declaration of injunctions, stating delicately and tenderly, stating along with philosophy of the injunction, and adaptional, foundational, ratifying and emphasizing styles. And third is motivating method in which the dominant atmosphere on Quran’s jurisprudence is servitude and the essence of Quranic law is justice.
    Keywords: Quran, jurisprudence, law, interpretation, injunctions