فهرست مطالب
فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی
سال هشتم شماره 4 (پیاپی 29، زمستان 1397)
- تاریخ انتشار: 1397/12/01
- تعداد عناوین: 8
-
- سخن سردبیر
-
صفحه 480
-
صفحات 481-500هدفهدف محققان مقاله حاضر، ارائه مدلی برای تبیین دانشگاه اسلامی در دیدگاه مقام معظم رهبری بود.روشبه سبب عدم کفایت مدلهای ارائه شده در ادبیات موجود برای تبیین دانشگاه اسلامی و به دست آوردن دادههایی متناسب با زمینه مطالعه، از روش کیفی نظریه داده بنیاد استفاده شد. این نظریه در سطح وسیع، یک فرایند، عمل یا تعامل را تبیین می کند. این روش، استقرایی و اکتشافی است و به پژوهشگران در حوزه های گوناگون امکان می دهد به جای اتکا به نظریه های موجود، خود به تدوین نظریه از طریق تحلیل مقایسه ای مشاهدات اقدام کنند. داده های مطالعه از متن بیانات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه ها که در سایت اختصاصی ایشان موجود است، گردآوری شد.یافته هابا طبقهبندی مفاهیم، مقولههای فرعی و محوری و یافتن مقوله هستهای با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مقوله های شکل دهنده دانشگاه اسلامی و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل شرایط علی(9 مقوله)، مقوله هستهای(توامان کردن علم و تقوا)، راهبرد(9 مقوله)، شرایط محیطی(4 مقوله) ویژگی های زمینه ای(4 مقوله) و پیامدها(4 مقوله) است.نتیجه گیریدر این مدل، کانون توجه مقام معظم رهبری(مقوله کانونی) پدیده اصلی؛ توامان کردن علم و تقوا در دانشگاه است.کلیدواژگان: دانشگاه اسلامی، نظریه داده بنیاد، دیدگاه های مقام معظم رهبری
-
صفحات 501-518هدفهدف پژوهش حاضر، تدوین و شناسایی ابعاد و مولفههای منشور تکریم وکرامت دانشجویی بود.روشپژوهش حاضر به لحاظ ماهیت، از نوع تحقیقات کیفی و به لحاظ روششناسی، از نوع مطالعات موردی است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه بود و حاصل 19 مصاحبه انجامشده(10 نفر دانشجو و 9 نفر کارمند)، دستیابی به سه مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی بود. یافتهها: مضامین اصلی پژوهش عبارتند از: حقوق آموزشی و پژوهشی دانشجو(با مضامین فرعی به روز بودن فرایند سیستم آموزشی؛ به موقع انجام دادن کار دانشجو؛ اطلاعرسانی شفاف، کامل، به روز و به موقع؛ احساس مسئولیت نسبت به دانشجو و پاسخگویی کارکنان)، حقوق فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجو(با مضامین فرعی حفظ حرمت دانشجو؛ حفظ استقلال دانشجو؛ برخورد خوب با دانشجو؛ کمک و حمایت دانشجو و آزادی بیان توسط دانشجو) و حقوق صنفی و رفاهی دانشجو(با مضامین فرعی برخورداری از امکانات ورزشی و خوابگاهی مناسب وکیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی ارائهشده). نتیجهگیری: تامین و توجه به حقوق دانشجویان در تمامی ابعاد آن، از مهمترین و برجستهترین موضوعات در نظام آموزش عالی است که میتواند نقش موثری در جلب رضایتمندی و حفظ کرامت دانشجویی داشته باشد.کلیدواژگان: تکریم، ارباب رجوع، آموزش عالی، تکریم دانشجو، منشور حقوق دانشجویی
-
صفحات 519-546هدفمحقق در این پژوهش به بررسی رابطه کرامت انسانی(مبتنی بر الگوی رضوی) با التزام عملی به تعالیم دینی (مبتنی بر الگوی اسلامی) در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان پرداخته است.روشدر این پژوهش، برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه محقق ساخته(استاندارد و بومی شده) استفاده شده است. در این راستا یک سوال اصلی و پنج سوال فرعی شکل گرفت. برای بررسی سوالات، ابتدا روایی و پایایی دو پرسشنامه بررسی و تایید شد. سپس سوالات پژوهش از طریق مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار اسمارت پی.ال.اس. انجام گرفته است.یافته هادر این پژوهش رابطه کرامت انسانی(با ابعاد عبودیت، عقلانیت، شکرگزاری، آزادی خواهی، عدالت محوری) با التزام عملی به تعالیم دینی و اسلامی، بررسی و تمامی سوالات پژوهش تایید شد. بر اساس نتایج، بین دو متغیر اصلی(کرامت و التزام عملی) و ابعاد متغیر کرامت انسانی با التزام عملی به تعالیم دینی، رابطه معنادار، مثبت و سازنده وجود دارد و تمامی آنها تایید شدند.نتیجه گیریکرامت انسانی در التزام به باورهای دینی و اعتقادی ظهور می کند و خود را نشان می دهد.کلیدواژگان: کرامت انسانی، التزام عملی به تعالیم دینی، دانشجویان، سیره رضوی، الگوی اسلامی
-
صفحات 547-574هدفهدف این پژوهش ارائه نظریه هوش اخلاقی حضرت علی(ع) در نهج البلاغه و بررسی تطبیقی آن با نظریه فضیلتهای اخلاقی مشترک ادیان(دالسگارد، پیترسون و سلیگمن) و اصول هوش اخلاقی(لنیک و کیل) بود.روشاین پژوهش، کیفی و مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد بوده و جامعه تحقیق، فرمایشات امام علی(ع) در نهج البلاغه است. برای جمع آوری داده ها، مفاهیم مرتبط با هوش اخلاقی، فیش برداری و کدبندی و بر حسب ویژگی های مشترک، دسته بندی شد. سپس نظریه هوش اخلاقی حضرت علی(ع) ارائه و با نظریه فضیلتهای اخلاقی مشترک ادیان(دالسگارد، پیترسون و سلیگمن) و اصول هوش اخلاقی(لنیک و کیل) مقایسه شد.یافته هادر نظریه هوش اخلاقی حضرت علی(ع)، هوش اخلاقی در سه بعد الهی، درون فردی و برون فردی ارائه شد. مولفه های هوش اخلاقی در بعد الهی عبارتند از: تقوای الهی، عدم دنیاگرایی، یقین، اخلاص و سپاسگزاری؛ در بعد درون فردی عبارتند از: خردورزی، تواضع و فروتنی، عفت و حیا، صداقت، صبر و شکیبایی و در بعد برون فردی عبارتند از: محبت و احترام، همدلی، عدالت و انصاف، ایثار و از خودگذشتگی، بخشش و وفای به عهد.نتیجه گیرینظریه هوش اخلاقی حضرت علی(ع) جامع تر از نظریه دالسگارد، پیترسون و سلیگمن و اصول هوش لنیک و کیل است و بسیاری از مولفه های آن از قبیل فضیلت و ارزشهای تقوای الهی، عدم دنیاگرایی، یقین و اخلاص که پایه و اساس سایر ارزشها و اصول هوش اخلاقی اند، در نظریه های مزبور مد نظر قرار نگرفته اند.کلیدواژگان: هوش اخلاقی، حضرت علی(ع)، دالسگارد، پیترسون و سلیگمن، لنیک و کیل
-
صفحات 575-604هدفپژوهش حاضر با هدف بافتنگاری سازوکارهای رهبری به منظور توسعه فرهنگ در دانشگاه اسلامی انجام شده است.روشدر این پژوهش با استفاده از روش سنتزپژوهی، به بررسی و مداقه در پیشینه پژوهشی و سازوکارهای شناسایی شده رهبران برای شکلدهی یا توسعه فرهنگ پرداخته شد؛ پس از آن با ارائه دستهبندی مجددی از سازوکارهای مذکور در قالب مدل توسعه نظامهای رفتاری مبتنی بر ابعاد مفهومی، ساختاری و عملکردی، روندهای لازم برای توسعه فرهنگ در دانشگاه ها مشخص شد. یافتهها: بر مبنای راهکارهای سهگانه: در بعد مفهومی، تبیین و شفافسازی ماموریت و ارزشهای سازمان؛ در بعد ساختاری، تطبیق ساختارهای فیزیکی و سیستمهای سازمانی با ارزشهای جدید و در بعد عملکردی، ایفای فرایندهای عملیاتی در سازمان به منظور بروز و نهادینهسازی ارزشهای جدید، سرفصلهای توسعه در فرهنگ دانشگاه اسلامی شناخته شدهاند. نتیجهگیری: اگر از زوایه مدل توسعه نظامهای رفتاری به مقوله فرهنگ در دانشگاه اسلامی توجه شود، سازوکارهای مفهومی، ساختاری و عملکردی مذکور در دو بعد محیط درونی و بیرونی نمود خواهند داشت. به عبارت دیگر برخی از این سازوکارها درون محیط دانشگاه و برخی دیگر به منظور مرزگستری دانشگاه در محیط بیرونی اتفاق میافتند.کلیدواژگان: سازوکارهای رهبری، فرهنگ دانشگاهی، دانشگاه اسلامی، توسعه نظام های رفتاری
-
صفحات 605-628هدفهدف محققان از این پژوهش، بررسی رابطه سبک زندگی و طلاق در بین زوجهای متقاضی طلاق در شهر تهران بوده است.روشپژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها، از نوع تحقیق آمیخته اکتشافی است. برای جمع آوری اطلاعات، توامان از روش کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی، شامل زوجهای طلاق گرفته و زوجهای موفق شهر تهران بود که به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمی نیز شامل کلیه زوجهای طلاق گرفته و زوجهای موفق شهر تهران بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. گروه مردان و زنان درخواستدهنده طلاق در شهر تهران به عنوان طبقه مرجع انتخاب شد و تغییرات گروه دیگر؛ یعنی مردان و زنان متاهل موفق در شهر تهران بر اساس آن سنجیده شد. یافتهها: در گروه مردان و زنان درخواستدهنده طلاق، اعتیاد همسر، استفاده از فناوری ارتباطات، کتمان در زندگی زناشویی، عدم تفاهم و اطمینان، عدم استقلال در زندگی، عدم تعهد به رابطه زناشویی، عدم رضایت از رابطه جنسی، مشکلات مالی، خودخواهی و احساس مالکیت، تفاوت ارزشی و فرهنگی بر طلاق موثر بوده است.نتیجه گیرینسبت بختهای این متغیر برای گروه مردان و زنان درخواستدهنده طلاق، جهت مثبت ضریب B نشان میدهد که متغیرهای مذکور احتمالا افزایش درخواست طلاق را در پی دارد.کلیدواژگان: سبک زندگی، طلاق، زوج های درخواست کننده طلاق، زوج های متاهل
-
صفحات 629-650هدفدانشگاه نیروی انتظامی مرکز تربیت نیروهای فرهیخته، هیئت اندیشه ورز و نظریه سازی در شاخه های متعدد، به ویژه همت گماردن برای تحقق آرمان نظام دینی، یعنی ایجاد تمدن اسلامی است. دانشگاه علوم انتظامی می تواند با گفتمان سازی از اندیشه های رهبری، در شکل گیری تمدن اسلامی موثر باشد. لذا در این پژوهش برآنیم ظرفیت و نقش دانشگاه علوم انتظامی را در تمدن سازی اسلامی بررسی نماییم.روشاین مقاله با روش توصیفی-تحلیلی در صدد پاسخ به این پرسش بود که دانشگاه علوم انتظامی چگونه و با چه شاخصهایی می تواند در فرهنگ تمدن اسلامی سهیم باشد؟ بر این اساس، مفروض نوشتار، اعتلای تمدن و فرهنگ اسلامی در تضمین ایجاد و احساس امنیت، سازمان سازی منظم و ایجاد و نهادینه کردن شاخصهای جامع برای دانشگاه علوم انتظامی بود.یافته هافرهنگ و تمدن اسلامی در نوبت رشد تمدن و فرهنگ متعامل با دین، بیش از هر چیز نیازمند سازمان سازی، ثبات و استقرار اجتماعی و امنیت و آسایش است. جامعه بالنده و ایمن، با تامین امنیت خویش، خاستگاه و زادگاه تمدن و از سویی، بالندگی و ترقی تمدنی و فرهنگی نیز ضامن حفظ ثبات و امنیت و اشاعه آن و رافع تنش و بیثباتی در حوزه ملی و بین المللی است.نتیجه گیرینیروی انتظامی با ایجاد امنیت، در تمدن سازی اسلامی نقش اساسی دارد و در پرتو به رسمیت شناختن آزادی های مشروع و مقبول، خردورزی، قانون گرایی و مهربانی از سوی پلیس، می تواند به ایجاد آن کمک کند. دانشگاه علوم انتظامی، فعالیتهای علمی همراه با قانون محوری، عدالت محوری، کار گروهی، خردورزی، اخلاق مداری، آزادی مردمی، مردم سالاری دینی و... را در سایه آموزه های اسلامی در نیروسازی ناجا به عهده دارد.کلیدواژگان: تمدن، فرهنگ، دانشگاه علوم انتظامی، سازمان سازی، تمدن اسلامی
-
Page 480
-
Pages 481-500ObjectivesThe present article aims at presenting a model for explaining the islamic university in the view of the supreme leader of the islamic revolution.MethodDue to the inadequacy of the presented models in the literature for explaining the islamic university and obtaining data tailored to the field of study, the qualitative method of grounded theory was used. This theory explains a process, an action, or an interaction on a large scale. This is an inductive and explorative method that allows researchers in various fields to develop their own theory by comparing analysis of observations, rather than relying on existing theories. The date gathered through the text of the statement by the Supreme Leader of the islamic revolution ina meetingwith university students and professors available on his site.ResultsBy categorizing the concepts, sub-categories and the dicovery of the core category, using the open, axial and selective codification, the islamic university's forming categories and the relations between them emerged in the form of a paradigmatic model that included the causal conditions (9 categories), and the consequences (4 categories), contextual conditions(4 categories), the core category (combining science and virtue), the strategy (9 categories), the environmental conditions (4 categories).ConclusionIn this model, the attentionfocus of the Supreme Leader (main Category) is the main phenomenon: combining science and virtue in the university.Keywords: islamic university, supreme leader's views, grounded theory
-
Pages 501-518ObjectivesThe purpose of this study is to identify the dimensions and components of student curriculum venerability and benevolence.MethodThe present study is a case study based on the nature, type of qualitative and methodological research, and the method of analysis is used to analyze the data. The data gathering tool, the interview and the result of 19 interviewers (10 students and 9 employees), achieved three main themes and 12 sub themes.ResultsThe main themes of the research are: academic rights and student research (with the following topics: the process of teaching the system is up to date; timely student work; transparent, complete, up-to-date and timely information; student's sense of responsibility and accountability Staff), students 'cultural, social and political rights (with the following subjects in preserving student knowledge; maintaining students' independence; dealing with students; supporting and supporting students and student freedom of expression); civil rights and student welfare (with sub-themes of facilities); sports and accommodation, and the quality of educational and research services provided).ConclusionProviding and paying attention to students' rights in all its dimensions is one of the most important issues in the higher education system that can play an effective role in achieving satisfaction and maintaining student dignity.Keywords: honor, client, higher education, student reverence, student rights charter
-
Pages 519-546ObjectivesThis research studies the relationship between human dignity (based on Razavi's model) and practical engagement to religious teachings (based on islamic model) among students of Sistan and Baluchestan University.MethodIn this research, a researcher-made questionnaire (standard and localized) was used to collect data. In this regard, a key question and five sub-questions were formed. To examine the questions, the validity and reliability of the two questionnaires were first examined and the questionnaires were approved for reliability and validity, then the research questions were carried out by structural equation modeling using smart pls software.ResultsIn this research, human dignity (with dimensions of worship, rationality, gratitude, liberty, central justice) with practical engagement to religious and islamic teachings was reviewed and all research questions were confirmed. There is a meaningful, positive and constructive relationship between two main variables (practical dignity and engagement) and the dimensions of the variable of human dignity with practical engagement to religious teachings and all of them are confirmed.ConclusionHuman dignity appears in the engagement to religious beliefs and shows itself.Keywords: human dignity, practical engagement to religious teachings, students, Sīra Razavi, islamic pattern
-
Pages 547-574ObjectivesThe purpose of this research is to present the theory of the moral intelligence of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balaghah, and its comparative study with the theory of common moral virtues of the religions of Delsgard, Peterson and Seligman, and the principles of the ethical intelligence of Lnick and Kiel.MethodThis qualitative research is based on the grounded theory. The research community is Nahj al-Balaghah. In order to collect data, the concepts associated with the moral intelligence of the snippet were then placed in a bunch by encoding them in terms of common features. Researcher achieved the " principles of moral intelligence and compared it with the theory of common moral virtues of religions and the principles of the moral intelligence of lnick and Kiel.ResultsMoral intelligence theory of Imam Ali (AS) was presented in three dimensions: divine dimensions, intrapersonal and interpersonal. The components of moral intelligence in the divine dimension are: divine reverence, non-worldliness, certainty, sincerity and gratefulness. The components of moral intelligence in the interpersonal dimension embraces the components of reason, humility, humility, integrity, honesty, patience and patience.Also,the intrapersonal dimensional components of moral intelligence are love and respect, empathy, justice and fairness, self sacrifice, selflessness, forgiveness, and devotion to the covenant.While the common moral virtues of religions, for Dallasgard, Peterson and Seligman, are: courage, justice, humanity, moderation, wisdom, and transparency. In terms of Lennick and Kiel, the principles of ethical intelligence include the four principles of integrity, accountability, compassion and forgiveness.ConclusionFindings of the research indicate that the theory of moral intelligence of Ali (AS) is more comprehensive than the Delsagard, Peterson and Seligman theories, and Lennick and Kiel. Many of its components, such as virtue and divine values, non-worldliness, certainty, sincerity, which are the foundation of other values and principles of moral intelligence, are not considered in the two theories of Dalsgard, Peterson, Seligman, Lenic, and Kiel.Keywords: moral intelligence, Imam Ali (as), Dallasgard, Peterson, Seligman, lnick, Kiel
-
Pages 575-604Mohammadi, M. ****ObjectivesThe main purpose of this research is re-contextualizationof leadership mechanisms for developing culture in islamic university.MethodIn this research, literatures and identified leadership mechanisms for shaping or developing culture was investigated by "the research synthesis" method. Then, re-grouping of mentioned mechanisms was presented based on behavioral systems development model and conceptual, structural and functional dimensions. So, necessary procedures for developing culture in universities was determined.ResultsThe results of the research indicate the following aspects as the headlines of developing culture in islamic universities:explaining and clarifying the mission and values of the organization in conceptual dimension, matching physical structures and systems with new values in structural dimension, implementing functional processes in the organization in order to institutionalize new values in functional dimension.ConclusionWith regards to behavioral systems development model to culture in Islamic university, the conceptual, structural and functional mechanisms will be reflected in two dimensions of internal and external environment. In other words, some of these mechanisms occur within the campus and others in the external environment in order to border extending of the university.Keywords: leadership mechanisms, academic culture, islamic university, behavioral systems development
-
Pages 605-628ObjectivesThe porpuse of this study is to investigate lifestyle and divorce in couples in Tehran.MethodThe research method in terms of the porpuse of the research, considering that the present research is to study the relationship between lifestyle and divorce in couples in Tehran, is classified as applied in the filed of applied research.Also, the present study is classified in the exploratory blended research group in terms of how to collect the required data.in this research, quantitative and qualitative mehtods have been used to collect information. The statistical population of the study isqualitative research including divorced couples and succsseful couples in Tehran .Sampling method was purposeful and snowball.Also, the statistical population of the study in thequantitative section including all divorced couples and succsseful couples in Tehran .In the quantitative part of the study ,random sampling method was used.The group of men and women applying for divorce in Tehran has been selected as the reference category and the changes of the other group,succsseful married men and women in Tehran ,have been measured.ResultsThe results of the present survey indicate the following as the effective factores on tendency toward devorce among couples in Tehran: spouse`s addiction,the use of communication technology ,concealment in marital life,lack of understanding and assurance,lack of independence in life,non-commitment to marital relationship,lack of satisfaction with sex,financial problems,selfishness and ownership,value and coulturaldifferences.ConclusionThe adds ratio of this variable for the group of men and women in the divorce request for positive coefficient indicates that these variables may lead to an increase in the demand for divorce.Keywords: lifestyle, divorce.married couples, divorced couples
-
Pages 629-650ObjectivesPolice force is one of the strategic forces of the islamic system for the realization of islamic civilization. The construction of islamic civilization in the present era is a great work that the law enforcement force can play in determining the essential role. In this paper, the role of law enforcement in the creation of islamic civilization is examined.MethodThis article, by descriptive-analytical method, seeks to answer the question of how and with what indicators of the supreme leader's positions can the islamic civilization share.ResultsOf course, civilization and islamic culture and culture have several features and components, but at the turn of the development of civilization and culture interacting with religion and creativity in science and art require the establishment of organization, stability, social deployment and security and comfort more than anything else.ConclusionThe authors of the article conclude that the beloved and secure society, with its security is the origin and birthplace of civilization. on the other hand, civilization and cultural advancement also guarantee the preservation of stability and security.Keywords: civilization, culture, police university, establishment of organization, islamic civilization