فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 14 (بهار 1393)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 14 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/02/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا منصوری* صفحه 7
    تاثیرپذیری علم از مبانی متافیزیکی از مسائل بنیادین فلسفه علم است که ارتباط نزدیکی با مسئله اسلامی سازی علوم دارد. مقاله حاضر با تکیه بر دیدگاه های فیلسوفان جدید علم مانند پوپر، لاکاتوش، کوهن و برت و با الهام از آرای سید حسین نصر درباره ابتنای علوم اسلامی بر اصول دین اسلام، در بررسی موردی دانش جغرافیا کوشیده است بخشی از این اصول را که ملهم از قرآن است، شناسایی کند. با توجه به فراوانی چشمگیر منابع جغرافیایی در گستره تمدن اسلامی، در این مقاله سه کتاب صوره الارض، معجم البلدان و تقویم البلدان واکاوی شده اند. افزون بر نگاه خاص قرآن به سودمندی علم که بر کارکردهای دینی و اجتماعی دانش جغرافیا اثر گذاشت، به نظر می رسد این آموزه ها نیز بر دانش جغرافیا تاثیرگذار بوده اند: سلسله مراتب هفت گانه هستی، پیوند جغرافیا با تاریخ و وجه عبرت آموزی آن، اماکن مقدس مذکور در قرآن و مولفه های جغرافیایی این جهانی قرآن مانند آب، گیاهان، حیوانات، کوه ها و راه ها.
    کلیدواژگان: قرآن، جغرافیا، علوم طبیعی، متافیزیک، تمدن اسلامی، فلسفه علم
  • سید ماهیار شریعت پناهی* صفحه 33
    پژوهش حاضر به جایگاه علم طب در طبقه بندی علوم پرداخته است تا روش لازم جهت کسب تخصص و مراتب تدریس آن علم برای استاد و دانشجو معین گردد. نتیجه تحقیق نیز گویای این است که علم طب همواره در شاخه علوم غیر دینی (غیر شرعی) و در شاخه فرعی از علوم طبیعی و در حوزه حکمت نظری و از علوم آلی و عقلی (فلسفی) و غیرعملی (نظری) رده بندی شده است. طب نظری نیز مقدمه شناخت طب عملی است اما، بدون آموزش طب عملی، طب نظری از حیطه حکمت خارج است. پس نظام آموزش طب به دلیل ماهیت دنیوی آن باید زیر نظر مستقیم نظام آموزشی شرعی رشد و نمو کند و طبیب باید در علوم شرعی نیز مرتبه ای از تخصص و تبحر را کسب نماید تا سعادت دینوی و اخروی او تامین شود و از طرف دیگر از انحرافات جدی ناشی از علم صرفا دنیوی نیز جلوگیری گردد.
    کلیدواژگان: طب، طبقه بندی علوم، طبقه بندی طب، علوم شرعی، طب نظری، طب عملی
  • اصغر منتظرالقائم* صفحه 51
    امامت دینی و سیاسی در همه ادیان و مذاهب مطرح بوده و در اسلام نیز مسئله امامت همواره مورد نظر بوده است و مسلمانان پس از رحلت رسول خدا| به دو گروه تقسیم شدند: عده ای هوادار نظریه نص و امامت الهی و عده ای هوادار نظام خلافت گردیدند. در این میان دوستداران اهل بیت^ از تئوری امامت الهی، طرف داری کردند و امامان دوازده گانه (امام علی× و فرزندانش از فاطمه زهرا÷) را جانشینان به نص و وارثان واقعی رسول الله | می دانستند. هر کدام از امامان در تبیین نظریه امامت الهی نظراتی ارائه کردند که در این مقاله به سیر تحول نقش آنان در تبیین نظریه امامت الهی خواهیم پرداخت. فرضیه آن است که امامان شیعه با درک شرایط سیاسی و اجتماعی دوران خود در تبیین و احیا نظریه امامت الهی تلاش وسیعی را به عمل می آوردند. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی تحلیلی و از منابع دست اول استفاده شده است.
    کلیدواژگان: تئوری امامت، امامت الهی، امامت منصوصی، وصایت، خلیفه الله
  • غلامحسین رحیمی* صفحه 71
    تمدن اسلامی به اذعان مورخان علم منشا بسیاری از تحولات علمی و فناورانه کنونی و قرن ها هدایتگر مبدع فعالیت های علمی بوده است. پرسش اساسی آن است که نظام علمی حاکم بر تمدن اسلامی از چه ویژگی هایی برخوردار بوده که توانسته خود را به عنوان کانون پیشرو و درون زای دانش به جهانیان معرفی کند. پاسخ در سنت مترقی دانشمندان مسلمان در کسب معرفت علمی نهفته است. روش ها و قواعدی که براساس آن به کسب معرفت می پرداختند و سنت هایی که در نظام تعلیم و تحقیق تمدن اسلامی ریشه دوانده بود و همچنان بروز، معتبر و قابل استفاده در نحوه دستیابی به دانش اصیل، شیوه گسترش مرزهای علوم و پدیدآوری حوزه های جدید علمی است. این مقاله، اصولی را معرفی می کند که شاکله اصلی سنت علمی در تمدن اسلامی را تشکیل داده است. بخشی از مباحث «سنت علمی» در مقوله «روش علمی» در تمدن اسلامی قرار می گیرد که زمینه را برای گسترش و تعمیق بحث فراهم می آورد.
    کلیدواژگان: تمدن اسلامی، اصول و قواعد علمی، سنت علمی، نظام علمی، تاریخ تمدن
  • محمد مصطفایی*، ملیحه سادات اسماعیلی فرد، خلیل الله احمدوند صفحه 95
    نوشتار پیش رو که در قالب یک مقاله تدوین شده است به دنبال پاسخی روشن برای این سوال است که آیا در نظام اسلامی مخالفان دارای حقوقی هستند یا خیر؟ اگر حقوقی برای آنها مفروض است، حقوق قابل پذیرش برای آنها به چه میزان است؟ ازجمله گروه های مخالفی که به مخالفت با دولت نوپای مدینه اقدام کردند، سران مشرک قریش، یهودیان، منافقان و افراد ناآگاه بودند. مخالفان در حکومت پیامبر دارای حقوقی مانند: امنیت، آزادی بیان، حق آزادی عقیده، توبه و بازگشت، مصالحه، برخورداری از عدالت و قضاوت عادلانه، هدایت، کرامت انسانی و حق تحزب می باشند. البته برای تحقق این حقوق شرایط و حدودی وجود دارد که عمده ترین آنها: عدم توطئه، عدم برهم زدن وحدت سیاسی، عدم ترغیب مسلمانان برای شرکت نکردن در جهاد و مقابله با دشمن می باشد.
    کلیدواژگان: پیامبر، حق، مخالف، حکومت، قانون
  • مصطفی پیرمرادیان*، مهدی عزتی صفحه 111
    مکه به دلیل وجود کعبه و جایگاه بعثت پیامبر گرامی اسلام|، باعث علقه های دینی و جاذبه های احترام آمیزی است،که کمتر اجازه واقع بینی می دهد، تا اذعان شود مکه قبل از ظهور اسلام برخلاف تصور مرکز زندگی شهری و دارای مردمانی یک جانشین نبوده، بلکه مرکزی زیارتی تجاری بوده که عمدتا جاذبه های زیارتی و اقتصادی آن موجب استقرار و اسکان قبایل و عشایر در آنجا گردیده است. از سویی، همین نگاه قداست آمیز سبب شده، تا در برآورد میزان جمعیت مکه در دوره بعثت پیامبر| و به تبع آن در وقایع صدر اسلام آمار و ارقام اغراق آمیزی ارائه شود. برای روشن تر شدن بحث، در این تحقیق چگونگی و نحوه سکونت قبایل مکه در دوره قبل و بعد از تسلط قریش بر مکه، میزان جمعیت مکه در آستانه ظهور اسلام، شناخت و تفکیک تیره ها و بطون قریش و جایگاه و اهمیت آنها به ویژه از لحاظ شمار و ترکیب جمعیتی، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: مکه، سکونت قبایل مکه، قریش، قریش بطحاء، قریش ظواهر
|
  • Zahra Mansoori* Page 7
    Impressionability of science to metaphysical principles is of fundamental problems in the philosophy of science with close link to islamization of sciences. Relying on the views of such new philosopher`s as Popper, Lakatos and Kuhn, and using Hossein Nasr`s opinions, the paper has sought in a case study of geography to recognize some of Quranic principles in the field. In Islamic civilization, a considerable number of geographical works were compiled of which surat al-ard, moajam al-buldan and taqwim al-buldan have been looked up in this paper. In addition to the emphases made by the holy Quran on utility of knowledge that led to religious and social usage of geography, the Quranic teachings seem to be of impression on geography. Seven orders of being, the connection of geography with history and its teaching capability, holy places mentioned in the holy Quran and geographical components of the Quran such as water, plants, mountains and roads.
    Keywords: Quran, Natural Science, Metaphysics, Islamic Civilization, Philosophy of Science
  • Seyyed Mahyar Shariat Panahi* Page 33
    This study has sought to describe the place of medicine in classification of sciences in order to show necessary method of attaining scientific degrees in different fields and the way of teaching. As is understood, medicine has always been regarded as a natural science in theoretical philosophy. Though theoretical medicine has been regarded as a ground for practical medicine, given lack of teaching practical medicine, theoretical medicine would be out of theoretical philosophy. The system of medical education, for its worldly essence, therefore, should be established on a religious base to prepare physician`s happiness for the hereafter and be kept against any distortion too.
    Keywords: Medicine, Classification of Sciences, Classification of Medicine, Religious Sciences, Theoretical Medicine, Practical Medicine
  • Asghar Montazerolqaem* Page 51
    Religious imamate has always been spoken of in Islam as was in other religions and denominations. After the death of the Prophet Muslims were divided into two groups: some supported the view of divine text and imamate and some that of caliphate. The former, the friends of ahlulbait, have known twelve Imams including Ali and eleven of his descendants of Fatemeh as true and textually ordered substitutes and heritors of the Prophet. Each one of Imams has presented an explanation of imamate. This paper has intended to study their part and manner in transforming the theory of imamate. The hypothesis of the paper is as follows: Shiite Imams with a full conception of political and social states of their time have played a considerable part for the theory. The method of the paper consists in a descriptive and analytical one with reliance on first degree sources.
    Keywords: Theory of Imamate, Divine Imamate, Textually Decided Imamate, Testament, Allah's Caliphate
  • Gholamhosein Rahimi* Page 71
    As has been publicly agreed with by the historians of science, Islamic civilization has caused many scientific and technical progresses of our age and been as the flag bearer of scientific movements. The question is: what have been the qualities of the scientific system of Islamic civilization leading to such important and worldly evolutions in the field? The answer lies in developed tradition of Muslim scholars for attaining to knowledge; the methods and rules on which they begun to attain to knowledge and the traditions rooted in the system of education and research in Islamic civilization and still are counted to be valid and variable for progression in knowledge and spreading it. This paper introduces the rules establishing the main stream of scientific tradition in Islamic civilization. Some part of the matters of scientific tradition may be regarded to be discussed in scientific method in Islamic civilization and leads to disperse and deepen sciences.
    Keywords: Islamic Civilization, Scientific Rules, Principles, Scientific Tradition, Scientific System, History of Civilization
  • Mohammad Mostafaei*, Malihah Sadat Esmailifard, Khalilullah Ahmadvand Page 95
    The question sought by this paper is: may one agree with some kind of rights for opponents in Islamic order of rule or not? If any, what is the degree of acceptable rights for them? Of the groups opposing new government of Medina were Qoraish polytheist leadrs, the Jewish, munafiqs and non educated people. Opponents of the time were of such rights as security, freedom of speech and idea, repentance and returning, just judgment, guidance, human respect and the right for establishing a political party. Needless to say, the rights are limited to not acting against the government and Muslim community in any form of opposition.
    Keywords: Prophet, Right, Opponent, Government, Law
  • Mostafa Pirmoradia*, Mahdi Ezzati Page 111
    Being the place of K`aba, the rising place of the Prophet of Islam and a ground for religious relations and respectful attractions, Mecca has little studied as it should really have been. In the case of such a real study, contrary to common idea one would not agree with the city as a usual city with the same citizens, but as a trade and holy city because of its attractions various groups of people have forgathered there. Again, the sacredness of the city has caused scholars to give exaggerated accounts of its inhabitants and events at the beginning of Islam. In this paper, it is intended to give a reliable account of its popular distribution and combination before and after Qoraish dominancy over Mecca and of the number and groups of its inhabitants when appearing Islam. The population of Mecca has been analyzed with regard to different races, groups, tribes and their importance.
    Keywords: Mecca, Mecca Tribes, Qoraish, Batha Qoraish, Zawahir Qoraish