فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 15 (تابستان 1393)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 15 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/06
  • تعداد عناوین: 7
|
  • امیرمحسن عرفان*، علی بیات صفحه 7
    تاکنون موضوع «امت» و «امت اسلامی» بیشتر با رویکرد علوم اجتماعی مورد توجه بوده و کمتر از منظر فرهنگی و تمدنی به آن پرداخته شده است. این نوشتار خواهد کوشید با رویکردی توصیفی تحلیلی و با استناد به مولفه های امت از منظر قرآن به تبیین مفهوم و نقش امت در فرایند ساخت تمدن اسلامی پرداخته تا وانماید که این نظریه چه قابلیت ها و ظرفیت هایی در باروری فرهنگی و نیز تمدن سازی دارد. بدیهی است که «مدینه النبی» و دوره رشد و شکوفایی تمدن اسلامی، صورت تاریخی و اساس تحلیل آن است. انسجام و همبستگی وثیق اجتماعی، آرمان سازی برای تحولات اجتماعی و کارکردهای هویت بخش ازجمله یافته های این تحقیق در قابلیت ها و ظرفیت های فرهنگی و تمدنی این آموزه می باشد. این جستار؛ «ایجاد عقیده مشترک»، «همسویی در اراده و اندیشه اقوام و ملل»، «درانداختن آیین های همگانی»، «نفی مرزبندی های قبیله ای، اجتماعی، قومی و نژادی» و «یکسان سازی و تمایزسازی توامان» را از قابلیت ها و کارکردهای هویت بخش آموزه امت اسلامی می داند.
    کلیدواژگان: قرآن، جغرافیا، علوم طبیعی، متافیزیک، تمدن اسلامی، فلسفه علم
  • علی بابایی سیاب*، حمید حاجیان پور صفحه 31
    از ابتدای قرن هفتم هجری بر اثر مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از حمله مغول ها به ایران، مهاجرت گسترده ایرانیان به هند آغاز گردید. با روی کار آمدن دولت صفوی و قدرت یابی امپراطوری گورکانی در هند، جمع کثیری (ازجمله قضات شیعی) از ایران به هند مهاجرت نمودند که از طرف سلاطین گورکانی به مناصب مهم (قضایی) گماشته می شدند. پرسشی که درصدد پاسخگویی بدان هستیم، بررسی نقش قضات ایرانی در ترویج تشیع اثنی عشری در هند دوره گورکانی است. حوزه جغرافیایی مورد بررسی در این مقاله منطقه شمالی شبه قاره شامل شهرهایی چون دهلی، کشمیر، لکهنو و لاهور در پاکستان امروزی است که امروزه نیز شیعیانی را در خود جای داده است. به نظر می رسد این افراد به طرق مختلفی چون اشتغال به مناصب کلیدی و استفاده از اختیارات ناشی از آنها، تربیت شاگردان، و نگارش آثار متعدد در زمینه های فقهی، کلامی،... توانستند رسالت خویش را به درستی انجام دهند. نتیجه این پژوهش توصیفی تحلیلی نشان می دهد که ورود مذهب تشیع به هند، از طریق فرهیختگانی از علمای شیعی صورت پذیرفته است.
    کلیدواژگان: دولت صفوی، گورکانیان هند، تشیع، قضات ایرانی
  • سید احمدرضا خضری*، طاهر بابایی صفحه 51
    «پروانگی» منصبی برجسته در تشکیلات سلجوقیان روم (حک: 707 473 ق) بود که تنها در این دولت، جایگاه والایی یافت و برای مدتی توانست فراتر از اقتدار همه مناصب دستگاه حکومتی ظاهر شود. شرایط حاکم بر دیوان سالاری سلجوقیان روم سبب شده بود تا پیچیدگی ها و درآمیختگی های بسیاری از حیث وظایف و اختیارات پروانگی با سایر مناصب پدید آید؛ به همین سبب پژوهش معتنابه درباره وظایف و اختیارات پروانگی کمتر صورت پذیرفته است. این پژوهش، با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع، مآخذ و پژوهش های تاریخی سامان داده شده و در گام نخست، پروانه و پروانگی را از نظر لغوی بررسی کرده، آنگاه با گزارشی مختصر درباره اصطلاح پروانه در دیوان سالاری سایر دولت های مسلمان، وارد بحث اصلی شده و درنهایت، پروانگان، وظایف، اختیارات و عملکرد آنان واکاوی کرده و به جایگاه پروانگی در میان سایر مناصب عهد سلجوقیان روم پرداخته است.
    کلیدواژگان: سلجوقیان روم، تاریخ تشکیلات حکومتی، پروانگی، معین الدین سلیمان پروانه
  • حسین حسینیان مقدم* صفحه 73
    «مولدنگاری» شاخه ای از تاریخ نگاری اسلامی است که اصحاب امامان(ع) آن را در قرن دوم و به دنبال تحولات سیاسی فکری بنیان نهادند. اصحاب امامان(ع) در سیره نبوی و سیره اهل بیت(ع) کتب متعددی با ریزموضوعاتی متنوع نگاشته اند؛ اما به رغم تجربه ای که در نگارش سیره نبوی وجود داشت، سیره جامعی از همه امامان(ع) در عصر خود ایشان تدوین نکردند. در این میان برخی مولدنگاری ها بدون آنکه شرح حال کاملی از زندگانی آنان به دست دهد به لحاظ زمانی جامع و شامل همه امامان(ع) می شود. در این شاخه بررسی ولادت افراد مورد توجه قرار گرفت، اما به تدریج سامان و ارتقا یافت، رویکردها و کارکردهای متنوعی پیدا کرد و در عرض خود شاخه مستقلی به نام «وفات نگاری» را تولید نمود. این دو شاخه در ابتدا دوشادوش هم حرکت کردند، اما وفات نگاری شتاب گرفت، سیر تکاملی خود را پیمود تا آنکه ابن خلکان با نگارش کتاب وفیات الاعیان نقطه عطفی در آن ایجاد کرد. این نوشتار درصدد بررسی پیدایی، گسترش و سیر تاریخی مولدنگاری اصحاب امامان(ع) و تحلیل علل رویکرد و تحولات درونی آن است.
    کلیدواژگان: تاریخ نگاری، مولدنگاری، وفات نگاری، تراجم نگاری، اصحاب امامان(ع)
  • مجید حاجی بابایی*، علی زارعی صفحه 95
    مسئله فتح ایران توسط مسلمانان، از مسائلی است که هنوز ابعاد آن به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. پرسش های بسیاری درباره این فتوحات وجود دارد. یکی از پرسش ها چرایی سقوط زودهنگام دولت ساسانی و نوع واکنش جامعه ایرانی به این مسئله است. این نوشتار تلاش می کند تا از منظری جدید موضوع را بررسی کند. مفروض این نوشتار این است که در کنار عوامل سیاسی و اقتصادی، نوعی از ذهینت سازی و باور عمومی در دو سوی ماجرا در چگونگی و سرعت فتوحات اثر داشته است. در این نوشتار تلاش می شود با خوانش دوباره متون تاریخی و با روش توصیفی تحلیلی، فضای ذهنی کسانی که درگیر فتوح بوده اند بازسازی شود؛ به ویژه، سویه ایرانی، مورد توجه بیشتر قرار گرفته است و نشان داده می شود که چگونه باورهای ماوراءالطبیعی باعث انگیزه بیشتر یا کمتر در جنگ شده است.
    کلیدواژگان: فرامادی، ماوراءالطبیعه، خواب و رویا، آینده گویی، فتوحات
  • محمود مطهری نیا* صفحه 117
    جانشینی پیامبر(ص) از قرن ها پیش مورد بحث و گفتگو میان مسلمانان بوده و در این میان شیعه دلایل محکم و متقنی در اثبات باور مبنی بر نص و جانشینی علی(ع) ارائه کرده است. در خدشه به این باور و تواتر غدیر مخالفان تشیع می گویند: «اگر چنین است که هزاران صحابه در غدیرخم حضور داشتند و همه شنیدند که رسول خدا(ص) علی(ع) را به عنوان جانشین خود بعد از وفاتش تعیین کرد؛ پس چرا از هزاران صحابه یکی نیامد و به خاطر غصب شدن حق علی(ع) اعتراض نکرد.» در نوشتار حاضر با استناد منابع تاریخی و گاه منابع حدیثی و از منظرهای مدیریتی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی به بررسی دلایل موفقیت گردانندگان سقیفه در تصاحب منصب جانشینی رسول خدا(ص) می پردازیم.
    کلیدواژگان: سقیفه، خلافت، پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)، ابوبکر، عمر بن خطاب، غدیرخم
  • چکیده مقالات به زبان عربی
    صفحه 137
|
  • Amirmohsen Erfan*, Ali Bayat Page 7
    The subject of “Ummah” and “Islamic Ummah” has mostly been taken into account within a social science approach and less focused on from a cultural and civilizational perspective. With an analytic-descriptive approach and referring to the Ummah’s components, this study intends to explicate the concept and role of the Ummah in the process of Islamic civilization construction and also to represent that what capabilities and capacities this theory has in cultural enrichment and civilization construction. It is obvious that “Madinat ul-Nabi” and the period of growth and prosperity of the Islamic civilization are its historical form and also foundation of its analysis. Deep social coordination and integrity, idealization for social changes and identity-developing functions are among the findings of this study which are included in cultural and civilizational capabilities and capacities of these teachings. For this paper, it is known that “creating common ideas”, congruency in wills and thoughts of nations”, “dropping the public rituals”, “negating the tribal, social, racial and ethnic limitations” and “simultaneous homogenizing and discriminating” are among the identity-developing functions and capabilities of the teachings of the Islamic Ummah.
    Keywords: Unified Ummah, Quran, Civilization, Culture, Identity, Integrity
  • Ali Babai*, Hamid Hajianpoor Page 31
    From the beginning of the seventh century, because of the political, economic, and social problems induced by Mongols’ invasion to Iran, Iranians’ massive immigration to India was begun. With the rise of the Safavid government and strength-gaining of Gurakani Empire in India, a large number of Iranian people (including Shiite judges) immigrated to India who were appointed to important (judicial) positions by Gurkani kings. The question to which we are going to seek an answer is investigation of the role of Iranian judges in promotion of Twelve Imami Shi’ism in Gurkani period of India. The geographical scope of the study is the northern region of the Indian subcontinent including the cities such as Delhi, Kashmir, Lucknow and Lahore in today Pakistan in which some Shiite people are settled now. It seems that these immigrants were successful in their mission in different ways such as being occupied for key positions and applying the received authority out of them, training apprentices, and writing various works in jurisprudential, theological fields. The result of this analytic-descriptive research indicates that entrance of Shia religion to India has been carried out by some Shia scholars.
    Keywords: Safavid government, Gurkanian of India, Shiism, Iranian judges
  • Seyyed Ahmadreza, Khezri*, Taher Babai Page 51
    “Parvanegi” was an outstanding position in Seljuks’ organization of Rome (473-707 AH) which took a lofty position only in this government and for a while it had a position beyond the power of all other positions of governmental organizations. The governing situation on bureaucracy of the Seljuks of Rome led to emergence of lots of complexes and fusions regarding the duties and authorities of Parvanegi in relation to the rest of positions. For this, fewer significant studies have been conducted about the duties and authorities in Parvanegi. Firstly, adopting an analytic-descriptive method and using the organized historical researches and resources, this paper intends to analyze Parvaneh and parvanegi literally and after that, providing a brief report about the term of Parvaneh in bureaucracy of the other Muslim governments it enters into the main discussion and finally, analyzes the parvanegan and their duties, authorities and functions to deal with the position of parvanegi among the other positions in the era of Seljuks of Rome.
    Keywords: Seljuks of Rome, History of Governmental Organizations, Parvanegi, Moin Ud, dolah Soleyman, e Parvaneh
  • Hosein Hoseinian, Moghadam* Page 73
    Birth-recording is a branch of Islamic historiography founded by Imams’ companions after politico-ideological changes in the second century. Imams’ companions have written various books with fine various topics within prophetic and Ahl ul-Bayt tradition. But despite of the presented experience in prophetic tradition, they did not compile a comprehensive tradition of all of the Imams of their own era. Although among these works there may be found some cases of birth-recording comprehensive in terms of time and including all Imams, they lack an all-embracing biography of them. Analyzing the birth of Imams was taken into account in this field and gradually began to be organized and promoted. As a result, various functions and approaches were emerged among which we can refer to an independent branch called “death-recording”. At first, these two branches were conducted side by side but death-recording had taken acceleration and had undergone its own evolution until Ibn Khallakan provided a turning point by writing the book Vafyat ul-A’yan. This paper intends to analyze the historical emergence, expansion and evolution of the birth-recording of the Imams’ companions as well as its internal changes and causes of the approach.
    Keywords: Historiography, Birth, recording, Death, recording, Biography, Imam's Companions
  • Majid Hajibabaie*, Ali Zare Page 95
    The conquest of Iran by Muslims may be counted of those problems not being completely investigated. One may meet many questions in the field. One of the questions is the reason why of the early fall of Sassanid government and Iranians` confrontation with it. This study attempts to analyze this problem in a new perspective. The paper assumes that in addition to political and economic reasons, a kind of public mentality and belief on the two parties have had effects on the status and speed of the conquest. Re-reading the historical texts and using an analytico-descriptive method, the paper intends to reconstruct the mental attitudes of those involved in the conquest, although more attention has been paid to the Iranian part. It is shown that how metaphysical beliefs have generated more or less motivations in this event.
    Keywords: Heavenly, Metaphysics, Sleep, Dream, Foreseeing, Conquests
  • Mahmood Motaharinia* Page 117
    Since centuries ago, the subject of prophet’s succession has been discussed by Muslims and, in the meantime, Shi`ism has proposed strong and accurate religious text-based reasons in favor of Ali’s succession. To oppose this belief and the validity of Ghadir, the opponents of Shi’ism say: “if it is so that thousands of the companions were present in Gadir and heard the prophet`s speech of Ali`s succession after the death of the prophet, why did not one out of thousands come to protest against usurpation of Ali’s right”. Referring to the historical and, to some extent, the sources of Hadith as well as managing, political, military, cultural, and economic aspects, the paper analyzes the reasons of the success of the founders of Saqeyfah for occupying the prophet’s succession.
    Keywords: Saqeyfah, Caliphate, Holy Prophet, Imam Ali, Abubakr, Umar Ibn Khattab, Ghadir, e Khom